Τὰ δεύτερα πληρωτικὰ (Λειτ. Ἰω. Χρυσοστόμου)

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Άμα δεν καταλαβαίνεις ότι είναι εκνευριστικό να ακούς να ψάλλει ο ψάλτης χερουβικό, άξιον εστί κλπ και να ακούς ταυτόχρονα και τον παπά να διαβάζει σε τέτοια ένταση που να διακρίνεται τι λέει (φανταστείτε οι ηχογραφήσεις που έχουν σωθεί από μεγάλους ψάλτες του 20ου αιώνα ν ήταν αυτό το χάλι..) τότε δεν υπάρχει κανένας λόγος να συζητήσουμε ξανά τίποτα άλλο για και γενικά για μουσική.
Εἶσαι ἐκτός θέματος. Αὐτό ἔχει συζητηθεῖ καί συμφωνοῦμε.
Οὔτε στό χερουβικό, οὔτε στό Ἄξιον ἐστί, οὔτε στόν ἐπινίκιο, οὔτε πουθενά δέν πρέπει νά γίνεται αὐτό.
Ἐδῶ τό θέμα εἶναι τά β΄ πληρωτικά τῆς θ. λειτουργίας, ὅπως ἐκδίδονται.
Δέν ἔχει σχέση μέ ταυτόχρονη ἐκφορά ψάλτου καί παπᾶ.
Ἀλλά μήν ξεχνᾶς καί τά συνεχόμενα καί μακρόσυρτα Κύριε ἐλέησον καί Παράσχου Κύριε πού καλύπτουν τόν λειτουργό στίς δεήσεις.
Αὐτό εἶναι παραδοσιακό καί δεκτό;
Ἀλλά ἄλλο θέμα κι αὐτό πού ἔχει συζητηθεῖ.
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Άμα δεν καταλαβαίνεις ότι είναι εκνευριστικό να ακούς να ψάλλει ο ψάλτης χερουβικό, άξιον εστί κλπ και να ακούς ταυτόχρονα και τον παπά να διαβάζει σε τέτοια ένταση που να διακρίνεται τι λέει (φανταστείτε οι ηχογραφήσεις που έχουν σωθεί από μεγάλους ψάλτες του 20ου αιώνα ν ήταν αυτό το χάλι..) τότε δεν υπάρχει κανένας λόγος να συζητήσουμε ξανά τίποτα άλλο για και γενικά για μουσική.
Προφανώς αναφέρεσαι στην ευκρινή ανάγνωση των ευχών ενώ συχγρόνως ο ψάλτης ψάλλει. Είναι εκτός θέματος όμως εδώ, όπου η συζήτηση αφορά τὰ δεύτερα πληρωτικὰ. Και άλλωστε όλοι το καταλαβαίνουν ΄ότι δεν γίνεται να ακούγονται συγχρόνως και τα δύο. Το θέμα όμως αυτό της εις επήκοον ανάγνωσης των ευχών, όπως προκύπτει και από την συζήτηση, δεν είναι καν μουσικό, αλλά καθαρά θεολογικό. Απλώς μερικοί βάζουν την θεολογία της εκκλησίας κάτω από το χαλί, για να βπροτάξουν την ιδέα της "παράδοσης" η οποία όπως όχι λίγες φορές στην ιστορική πορεία της Εκκλησίας έχει αποδειχθεί ότι έρχεται σε ευθεία αντίθεση με την θεολογία της.
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Ἐνῶ ἀπὸ τὴ λειτουργία ἀποβλήθηκαν τὰ δεύτερα εἰρηνικά, τοῦ τρισαγίου, τὰ δεύτερα πληρωτικὰ παρέμειναν σὲ ὅλα τὰ χειρόγραφα.

Διπλὰ πληρωτικὰ βλ. στὰ χφ. Σινὰ 959 εὐχολόγιο ια’ αἰ. φ. 52r, Dmitrievskij τ. 2 σσ. 89, 164, καὶ χφ. Vat. gr. 1571 λειτουργία προηγιασμένων ιδ’ αἰ. φ. 26v, τὸ δὲ διακονικὸ παράγγελμα «Τὴν ἡμέραν πᾶσαν, τελείαν, ἁγίαν, εἰρηνικὴν καὶ ἀναμάρτητον» τρισσεύεται στὴν θεία λειτουργία.

Ἐπανειλημένες ἐκτενεῖς ἀπαντῶνται στὸ εὐχέλαιο, τὴ νεκρώσιμη ἀκολουθία καὶ τὶς παρακλήσεις.
 
Top