[Ερώτηση] Τριάδι ή Τριαδική;

Αγαπητοί φίλοι Χαίρετε!

Μου έχει δημιουργηθεί η εξής απορία:
Στο Α' Αντίφωνο των αναβαθμών του Α' ήχου λέει "Αγίω Πνεύματι τιμή και Δόξα, ώσπερ Πατρί, πρέπει άμα και Υιώ. Διά τούτο άσωμεν τη Τριαδική Μονοκρατορία".
Σε παλαιότερες εκδόσεις της Παρακλητικής όμως, λέει "Τριάδι". Ποιό είναι το ορθότερο (καθώς μάλιστα ίσως να εγείρεται και δογματικό θέμα);
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Αγαπητοί φίλοι Χαίρετε!

Μου έχει δημιουργηθεί η εξής απορία:
Στο Α' Αντίφωνο των αναβαθμών του Α' ήχου λέει "Αγίω Πνεύματι τιμή και Δόξα, ώσπερ Πατρί, πρέπει άμα και Υιώ. Διά τούτο άσωμεν τη Τριαδική Μονοκρατορία".
Σε παλαιότερες εκδόσεις της Παρακλητικής όμως, λέει "Τριάδι". Ποιό είναι το ορθότερο (καθώς μάλιστα ίσως να εγείρεται και δογματικό θέμα);

Πού ακριβώς έγκειται το ίσως δογματικό θέμα;
 
Αγαπητέ κύριε Σκρέκα για να είμαι ειλικρινής δεν είμαι καθόλου σίγουρος αν όντως εγείρεται δογματικό θέμα καθώς οι γραμματικές μου γνώσεις στα Αρχαία δεν είναι δυστυχώς αρκετά καλές (Γι'αυτό έγραψα και το "ίσως"). Απλά θεώρησα (από λανθασμένη διαίσθηση ίσως) ότι αλλάζοντας μια τέτοια λέξη, ενδέχεται να υπάρξει τέτοιου είδους θέμα. Ευχαριστώ για την παραπομπή στο σχετικό thread.
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος


Συναντῶ μόνο τό «τριάδι»

(ἐπιπλέον χφφ. Μονάχου Bayerische Staatsbibliothek gr. 205 παρακλητικὴ μεταξὺ τῶν ἐτῶν 1355-1365 φ. 4v, Βοδλειανῆς (Ὀξφόρδης) Barocci 42 ὀκτώηχος τοῦ ἔτους 1551 φ. 143r, Παρακλητικὴ ἐκδ. 1559, 1604, 1764, μελοποίηση παλαιοῦ ἀναστασιματαρίου στὸν α' τόμο τῆς Μουσικῆς βιβλιοθήκης 1868, Μανουὴλ πρωτοψάλτου στὸ Ταμεῖον ἀνθολογίας 1869 καὶ Χουρμουζίου χαρτοφύλακος στὸ Ταμεῖον ἀνθολογίας 1824).
 

Psaltis5700

Μέλος
Αγίω Πνεύματι τιμή και Δόξα, ώσπερ Πατρί, πρέπει άμα και Υιώ. Διά τούτο άσωμεν τη Τριαδική Μονοκρατορία -----> (Ας αποδωσουμε) τιμη και δοξα στο Αγιο Πνευμα, (η τιμη και η δοξα) αρμοζει οπως ακριβως στον πατερα (να αποδιδεται) και στον Υιο. Γι' αυτο ας υμνησουμε την τριαδικη μοναδα / μοναρχια [η λεξη μοναρχια σημαινει την μια ουσια των τριων προσωπων της Αγιας τριαδος ]

Αγίω Πνεύματι τιμή και Δόξα, ώσπερ Πατρί, πρέπει άμα και Υιώ. Διά τούτο άσωμεν τη Τριαδι Μονοκρατορία -----> (Ας αποδωσουμε) τιμη και δοξα στο Αγιο Πνευμα, (η τιμη και η δοξα) αρμοζει οπως ακριβως στον πατερα (να αποδιδεται) και στον Υιο. Γι' αυτο ας υμνησουμε την αγια τριαδα ως μια ουσια.

Και στις δυο περιπτωσεις βλεπουμε το ιδιο νοημα.....Η διαφοροποιηση αναμεσα στο Τριαδικη και στο τριαδι κατα την γνωμη μου δεν ειναι τιποτα το σπουδαιο και οπως και να το πει κανεις σωστο θα ειναι !!
 

geoliarakos

Λιαράκος Γεώργιος
Η Τριάς
Της τριάδος
Τη Τριάδι ... (δοτική)

Δεν υπάρχει λόγος για συζήτηση, απλά αρχαία ελληνικά.-
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Η Τριάς
Της τριάδος
Τη Τριάδι ... (δοτική)
Δεν υπάρχει λόγος για συζήτηση, απλά αρχαία ελληνικά.-
Εὐχαριστοῦμε γιά τό μάθημα κλίσεως!!! :)
Κανένας λόγος δέν ὐπάρχει νά συζητᾶμε... :D
Πολύ ἀπλᾶ τά πράγματα... :p

Καί γιά νά μή δημιουργεῖται παραπληροφόρηση, καί ἀφοῦ δέν μεταβήκατε στό θέμα πού παραπέμπει προηγούμενο μήνυμα:
«τῇ τριάδι / τριαδικῇ μονοκρατορίᾳ» ,

ἄς γίνει ἀντιληπτό ὅτι δέν εἶναι ἀπλό τό θέμα.
Ἡ διόρθωση σέ τριαδικῇ εἶναι ὀρθή, γιατί χρειαζόμαστε ἐπίθετο / ἐπιθετικό προσδιορισμό.
Στήν ἀρχαία ὅμως γλῶσσα τό τριάδι (γραφόμενο καί μέ μικρό ταῦ) μπορεῖ κάλλιστα νά ἐπέχει θέση ἐπιθετικοῦ προσδιορισμοῦ,
ὁπότε δέν χρειάζεται διόρθωση... :cool:
 
Top