Σχετικά με το απολυτίκιο μικράς εισόδου (γ΄ αντιφώνου) κατά τις θεομητορικές σε Κυριακή και μεθέορτες Κυριακές δεσποτικών ή θεομητορικών εορτών

SINGEORGE

Παλαιό Μέλος
Ορισμένες αφελείς ίσως απορίες .......Μιας κ τα Αναστάσιμα προηγούνται κ ακολουθούν τα τροπάρια της Υπαπαντής,στην μικρά είσοδο (την ώρα της εξόδου του Ευαγγελίου) δεν θα πρέπει κανονικά να πούμε το Αναστάσιμο Απολυτίκιο κ το της εορτής να ειπωθεί μετά αφού οι ιερείς έχουν επιστρέψει στο ιερό βήμα?
Με την ευκαιρία ερωτώ. Στις Δεσποτικές εορτές Χριστούγεννα Θεοφάνεια Μεταμόρφωση κλπ αν πέσουν Κυριακή, η Παρακλητική καταλιμπάνεται και λέμε μόνο τα της εορτής. Στην μικρά είσοδο λοιπόν λέμε το Απολυτίκιο της Εορτής. ΣΩΣΤΑ?
Στις Θεομητορικές όμως (αν τύχουν Κυριακή) λέμε πρώτα το Αναστάσιμο κ μετά το της εορτής ....Η Υπαπαντή λογίζεται νομίζω ως Θεομητορική εορτή ....Άρα κανονικά δεν θα έπρεπε να προηγείται το Αναστάσιμο?
Τέλος την πρώτη Κυριακή μετά από μια Δεσποτική εορτή λέμε πάλι τα αντίφωνα της εορτής κ σαν απολυτίκιο κατά την μικρά είσοδο λέμε το απολυτίκιο της εορτής κ όχι το Αναστάσιμο ....(Εννοείτε πως δεν έχει γίνει ακόμα απόδοση)
Την πρώτη Κυριακή μετά από μια Θεομητορική εορτή όμως ενώ λέμε τα αντίφωνα της Θεομητορικής εορτής,στην είσοδο λέμε πρώτα το Αναστάσιμο....
Με απλά λόγια είχα στο μυαλό μου πως όταν Δεσποτική εορτή πέσει Κυριακή λέμε το της εορτής μιας κ είτε το Αναστάσιμο πεις είτε της Εορτής αναφέρεσαι στον Δεσπότη Χριστό ...Ενώ αν Θεομητορική εορτή πέσει Κυριακή ακόμα κ αν λες αντίφωνα της Εορτής στην Είσοδο θα πεις το Αναστάσιμο απολυτίκιο(Η Ανάσταση ανώτερη των εορτών της Παναγίας) ....το ίδιο θα συμβεί κ την πρώτη Κυριακή μετά από Θεομητορική εορτή (Αντίφωνα εορτής -στην είσοδο όμως Αναστάσιμο απολυτίκιο )......Οι ειδικοί σε θέματα τυπικού ας με ενημερώσουν σχετικά ....

ΥΓ... Μιλάω μόνο για το ποιο Απολυτίκιο θα πούμε κατά την έξοδο του Ευαγγελίου. Στο θέμα των Αντιφώνων τα πράγματα είναι ξεκάθαρα μέσα στο τυπικό -Δίπτυχα Εκκλησίας Ελλάδος .....
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Ορισμένες αφελείς ίσως απορίες .......Μιας κ τα Αναστάσιμα προηγούνται κ ακολουθούν τα τροπάρια της Υπαπαντής,στην μικρά είσοδο (την ώρα της εξόδου του Ευαγγελίου) δεν θα πρέπει κανονικά να πούμε το Αναστάσιμο Απολυτίκιο κ το της εορτής να ειπωθεί μετά αφού οι ιερείς έχουν επιστρέψει στο ιερό βήμα?
Το θέμα των Αντιφώνων είναι πολύπλοκο. Κατά την παλαιοτέρα τάξη ίσως να ψαλλόντουσαν τα αρχαία αντίφωνα. Η επιστροφή σε αυτή την πράξη δεν είναι όμως ούτε εφικτή, ούτε αναγκαία αφού το τυπικό έχει διαμορφωθεί πλέον. Κατά το ΤΑΣ ψάλλονται Τυπικά και μακαρισμοί του ήχου καθώς και η στ΄ ωδή της εορτής. Με βάση τις διατάξεις του ΤΜΕ ψάλλονται "εξαιρετικά" τα Αντίφωνα της εορτής. Η Υπαπαντή έχει ειδικό "Δεσποτικό" εφύμνιο στο β΄ αντίφωνο το οποίο δεν αντικαθίσταται, ούτε φυικά και το εφύμνιο του γ΄ αντιφώνου. Όπως είναι δηλαδή γραμμένα. Το απολυτίκιον προ της εισόδου διαχωρίζεται από την τάξη των απολυτικίων μετά την είσοδο. Εισοδικόν της εορτής μετά του "ο αναστάς εκ νεκρών...". Απολυτίκια μετά την είσοδον: 1ον Το αναστάσιμον, 2ον της εορτής και το 3ον Κοντάκιον.

Με την ευκαιρία ερωτώ. Στις Δεσποτικές εορτές Χριστούγεννα Θεοφάνεια Μεταμόρφωση κλπ αν πέσουν Κυριακή, η Παρακλητική καταλιμπάνεται και λέμε μόνο τα της εορτής. Στην μικρά είσοδο λοιπόν λέμε το Απολυτίκιο της Εορτής. ΣΩΣΤΑ?
Στις Θεομητορικές όμως (αν τύχουν Κυριακή) λέμε πρώτα το Αναστάσιμο κ μετά το της εορτής ....Η Υπαπαντή λογίζεται νομίζω ως Θεομητορική εορτή ....Άρα κανονικά δεν θα έπρεπε να προηγείται το Αναστάσιμο?
Προηγείται. Απλά ξεχώρισε στην σκέψη σου τα αντίφωνα ως κάτι άλλο από τα Απολυτίκια...

Τέλος την πρώτη Κυριακή μετά από μια Δεσποτική εορτή λέμε πάλι τα αντίφωνα της εορτής κ σαν απολυτίκιο κατά την μικρά είσοδο λέμε το απολυτίκιο της εορτής κ όχι το Αναστάσιμο ....(Εννοείτε πως δεν έχει γίνει ακόμα απόδοση)
Μεθέορτες Κυριακές: [Τυπικά και Μακαρισμοί του ήχου 4 και της εορτής η στ΄ ωδή εις 4 ή]
Αντίφωνα της εορτής μετά των εφυμνίων αυτών.
Μετά την είσοδο: Απολυτίκιον πρώτα αναστάσιμο, μετά τα υπόλοιπα.
Την πρώτη Κυριακή μετά από μια Θεομητορική εορτή όμως ενώ λέμε τα αντίφωνα της Θεομητορικής εορτής,στην είσοδο λέμε πρώτα το Αναστάσιμο....
Όχι. Ότι ισχύει πιο πάνω.
Με απλά λόγια είχα στο μυαλό μου πως όταν Δεσποτική εορτή πέσει Κυριακή λέμε το της εορτής μιας κ είτε το Αναστάσιμο πεις είτε της Εορτής αναφέρεσαι στον Δεσπότη Χριστό ...Ενώ αν Θεομητορική εορτή πέσει Κυριακή ακόμα κ αν λες αντίφωνα της Εορτής στην Είσοδο θα πεις το Αναστάσιμο απολυτίκιο(Η Ανάσταση ανώτερη των εορτών της Παναγίας) ....το ίδιο θα συμβεί κ την πρώτη Κυριακή μετά από Θεομητορική εορτή (Αντίφωνα εορτής -στην είσοδο όμως Αναστάσιμο απολυτίκιο )......Οι ειδικοί σε θέματα τυπικού ας με ενημερώσουν σχετικά ....

ΥΓ... Μιλάω μόνο για το ποιο Απολυτίκιο θα πούμε κατά την έξοδο του Ευαγγελίου. Στο θέμα των Αντιφώνων τα πράγματα είναι ξεκάθαρα μέσα στο τυπικό -Δίπτυχα Εκκλησίας Ελλάδος .....
Ξεκάθαρα είναι και για το Απολυτίκιο του γ΄ αντιφώνου.
Μεθέορτες Κυριακές: [Τυπικά και Μακαρισμοί του ήχου 4 και της εορτής η στ΄ ωδή εις 4 ή]
Ότι ισχύει πιο πάνω:
Αντίφωνα της εορτής μετά των εφυμνίων αυτών.
Εισοδικόν "Δεύτε προσκυνήσωμεν... ο αναστάς..."
Απολυτίκια μετά την είσοδο:
Αναστάσιμο, Θεομητορικής, τυχόν αγίου, Αγίου Ναού, Κοντάκιον.

Υ.Γ. Προσωπικά πάντα προτιμούσα κατά το ΤΜΕ την διάταξη των Τυπικών - Μακαρισμών στις μεθέορτες Κυριακές.
 
Last edited:
Top