domesticus
Lupus non curat numerum ovium
Από την ανάλυση που κάνεις αγαπητέ συνάδελφε καταλαβαίνω ότι έχεις την αίσθηση ότι εργάζεσαι σε φάμπρικα και όχι σε εκκλησία ! Ίσως όμως δεν είναι δική σου ευθύνη αλλά έτσι σε έμαθαν ή στο επιβάλλουν .
Η λογική διάρκεια Κυριακάτικης Λειτουργίας είναι 7.30- 10 ,πάνω κάτω. Οι βιασύνες και τα τρεχάματα- άνευ αποχρώντος λόγου- δηλαδή "άντε να τελειώνουμε" είναι εμπαιγμός και αυτός που το κάνει λέγεται θεομπαίχτης, είτε παπάς είναι είτε ψάλτης. Έτσι τουλάχιστον το βλέπω εγώ. Μπορείς να κάνεις τις ακολουθίες σου σύντομα μεν σοβαρά δε χωρίς τσαπατσουλιές και αναμασήματα. Το ζητούμενο είναι να υπάρχει ευκρίνεια στους ύμνους και ορθή ανάγνωση ,οπότε τη χρονική αγωγή τη ρυθμίζεις ανάλογα με την ανάγκη.
Οὕτε φάμπρικα οὕτε τίποτε. Ἄν ἐξαιρέσεις καλυπτηρίους ὕμνους ποὺ ἀπαιτεῖται παπαδικὸ μέλος, κάλλιστα μπορεῖς νὰ ἐφαρμόσεις εἱρμολογικὸ σὲ ὅλα τὰ ὑπόλοιπα.
Ἄν δὲν κάνω λάθος τὰ Ἀναστασιματάρια ἔχουν καὶ στιχηραρικὸ καὶ εἱρμολογικό κομμάτι. Διαλέγεις καὶ παίρνεις, κατόπιν συνεννόησης φυσικά.
Ὅλοι οἱ πρόλογοι τροπαρίων ψάλλονται καὶ εἱρμολογικὰ καὶ στιχηραρικὰ. Διαλέγεις καὶ παίρνεις.
Τὶ διαφορὰ ἔχει τὸ εἱρμολογικὸ ἄξιον εστιν ἀπὸ τὸ «μεγαλοπρεπές» καὶ καλά; Καμία ἀπολύτως.
Ἄν μιὰ ἑνορία θέλει νὰ ξεκινᾶ 08.00 καὶ νὰ τελειώνει 10.00, ποιὸ εἶναι τὸ πρόβλημα; Τὸ εἱρμολογικὸ εἶναι «ἀσεβές» ἐνῶ τὸ στιχηραρικὸ «εὐσεβές»;
Ὅποιος ξεκινᾶ 07.00 εἶναι καλὸς, ὅποιος ξεκινᾶ 07.45 ἤ 08.00 εἶναι «θεομπαίχτης»;
Στὶς καθημερινὲς λειτουργίες τὰ λέμε σύντομα καὶ δὲν πειράζει, τὴν Κυριακὴ ὅμως πρέπει νὰ τοῦ δώσουμε νὰ καταλάβει ντὲ καὶ καλά, μὴ πέσει κανάς κεραυνὸς καὶ μᾶς κάψει.
Ὅταν ἔχουμε κόψει καὶ ράψει τὶς ἀκολουθίες, καταντῶντας σὲ μιὰ ἁπλὴ παράθεση ὕμνων χωρὶς λογικὴ καὶ λατρευτικὴ συνέχεια ἐν γνώσει μας, δηλαδὴ νὰ τὰ λέμε γιὰ νὰ τὰ λέμε, τὸ μοναδικὸ «πρόβλημα» εἶναι τὸ εἱρμολογικὸ ἤ τὸ στιχηραρικό.
Κάτι ἔχουμε παρεξηγήσει μοῦ φαίνεται.