Γιώργος Μ.;129446 said:
Πιστεύω ακόμα, και ήθελα κυρίως να το τονίσω αυτό προς τον φίλο μου τον Χρήστο, πως το παρόν νήμα εμπίπτει θεματολογικά στο άλλο μέγα θέμα "ποια είναι η ταυτότητα, τα όρια και οι προοπτικές της μουσικής μας κληρονομιάς", ή με πιο απλά λόγια τι είναι ακόμα θεμιτό να εξελίσσεται μετά τον Πέτρο. Στο βαθμό που το παρόν θέμα εντάσσεται στο ευρύτερο εκείνο, είναι δύσκολο υπό τις παρούσες συνθήκες να υπάρξει ταύτιση απόψεων - χωρίς αυτό να είναι κακό.
Αγαπητέ μου Γιώργο, για μένα το θέμα εστιάζεται κατ' αρχήν στη γραφή και όχι στην ερμηνεία, λόγω του ότι εκεί μπορούμε να εντοπίσουμε στοιχεία που στο άκουσμα θολώνουν, όπως πολλές φορές έχει παρατηρηθεί. Απεναντίας στο θέμα της αισθητικής ομορφιάς, προσωπικά πιστεύω ότι η νεώτερη μορφή του ύμνου είναι απείρως ομορφότερη της παλαιάς, αλλά δεν είναι αυτό το θέμα (εκτός κι αν είναι, οπότε να συνεχίσουμε να αναρτούμε κείμενα και ήχο από διάφορους συναδέλφους και να παρατηρήσουμε σε τι τόνο το ψάλλουν, πόσο ωραία εκτέλεσαν το τάδε γύρισμα κ.λ.π.).
Η απάντηση λοιπόν στον προβληματισμό του πως μπορεί μία μελοποίηση μπορεί να εξελικτεί μετά τον Πέτρο, δεν μπορεί να βρίσκεται αλλού, από τις οδηγίες που οι εφευρέτες του μουσικού συστήματος - γραφής που χρησιμοποιούμε μας παραθέτουν. Ο Χρύσανθος έχει αναρτηθεί και μπορεί ο καθένας να διαβάσει στο θεωρητικό του, πως χωρίζονται τα είδη του μέλους, τι πρέπει να αποφεύγεται και τι προβλέπεται, ώστε η σύνθεση να περιέχει όπως αναφέρει φράσεις εκκλησιαστικάς και πατροπαραδότους (χωρίς να αποφεύγει τον τομέα της αίσθησης που πρέπει να προκαλεί το ψαλλόμενο). Δεν ξέρω και δεν διέκρινα αν αφήνει κάποια περιθώρια τα οποία να επιτρέπουν σε μία σύνθεση αυτού του είδους του μέλους να ξεφύγει όπως την έχει καταγράψει το Αναστασιματάριο του 29΄ ο Πρίγγος και οι μεταγενέστεροι.
Όχι ότι ο Χρύσανθος είναι το Ευαγγέλιο, αλλά ποια άλλη πηγή υπάρχει επ' αυτού, πέρα όχι μόνο από τη θεωρία των τριών, τις εξηγήσεις και το κυριώτερο, από τις προσωπικές τους συνθέσεις, όπου εκεί πλέον δεν σκάβουν σε μνήματα, αλλά δημιουργούν εκ νέου; Πιστεύω ότι η ακουστική παράδοση είναι πολύ μικρή ακόμη σε ηλικία (από το 19ΧΧ κ.ε.) ώστε να την χρησιμοποιήσουμε ως στοιχείο για να πάμε παρακάτω. Φυσικά αυτή είναι υποκειμενική προσωπική τοποθετήση, αλλά αυτά που αφορούν τη γραφή δεν είναι οφθαλμοφανή και συγκεκριμένα; Ενδεικτικά, που συναντάμε στο νέο στιχηράριο την φράση του "Οίμοι" ή πότε άλλωτε στο είδος αυτό της σύνθεσης του Γ΄ ήχου έχουμε οποιαδήποτε κατάληξη στον Ζώ ή έστω μεταφορά του μέλους που να τον αντιμετωπίζει ως δεσπόζων φθόγγο;*
Αυτό που θα έπρεπε να υποθέσουμε, είναι τι θα γινόταν αν αυτή η σύνθεση δεν προέρχονταν από τον Πρίγγο ή το προγενέστερό του Αναστασιματάριο, αλλά από μένα. Θα έχαιρε της ίδιας εκτιμήσεως, θα παραγκωνίζονταν τα πάντα ώστε να την υποστηρίξει σύμπας ο ψαλτικός κόσμος; Δυστυχώς, δεν μπορούμε να συζητήσουμε αν δεν ξεφύγουμε από αυτή την ενσικτώδη εντολή που μας διατάζει να μην ψάχνουμε επίλεκτικά ούτε το "πως" ούτε το "τι" αλλά μόνο το "ποιος". Το γράφω αυτό, διότι σήμερα γίνονται πάμπολλες τέτοιες προσπάθειες επίσημες και μη και όμως όχι με την ίδια επιτυχία και απήχηση, αντιθέτως υπάρχει αντίδραση και μάλιστα τεκμηριωμένη πολλές φορές και από τους ίδιους οι οποίοι στο ιδιόμελο που κουβεντιάζουμε κάνουν τα στραβά μάτια.
Σε προηγούμενο μήνυμα ο π. Μάξιμος αναφέρθηκε στην πιθανότητα πολλοί να μην γνωρίζουν καν ότι το μέλος αυτό υπάρχει σε άλλη μορφή πέρα από αυτή που συζητάμε εδώ. Στην περίπτωση αυτή, μπορεί η ημιμάθεια κάποιου/ων να παρθεί ως δεδομένο μίας μουσικής συζήτησης πάνω στη μελοποιΐα, από τη στιγμή που το αναστασιματάριο του Ιωάννου κυκλοφορεί παντού και θεωρητικά έχουμε όλοι περάσει μέσα από την ύλη του για να ανέβουμε το ψαλτήρι;
* Τα ως άνω, από το Αναστασιματάριο του Κουτσαρδάκη.