Σοφοκλής

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Σοφοκλής, (496-406 π.Χ.)· ο Σοφοκλής σπούδασε μουσική και όρχηση κοντά στον επιφανή Αθηναίο μουσικό Λάμπρο · Αθήν. (A', 20F, 37): "ορχηστικήν δεδιδαγμένος και μουσικήν έτι παις ών παρά Λάμπρω" (από παιδί ακόμα διδάχτηκε όρχηση και μουσική κοντά στον Λάμπρο). Αυτό αμφισβητείται από μερικούς μελετητές (Weil και Reinach, Plut. De la mus. 129, σημ. 317). Είναι πάντως γνωστό από αρχαίες πηγές ότι ήταν εξαίρετος τραγουδιστής και χορευτής και επιδέξιος κιθαριστής· συνήθιζε να τραγουδά και να συνοδεύεται ο ίδιος με την κιθάρα . Στα 480 π.Χ., όταν ήταν μόλις 16 χρόνων, είχε επιλεγεί, για την ομορφιά και την εξαιρετική επίδοσή του στη μουσική, για να ηγηθεί της χορικής πομπής, κατά τους εορτασμούς της νίκης στη Σαλαμίνα.



Κατά τη Σούδα , ο Σοφοκλής έγραψε 123 δράματα, από τα οποία 18 ήταν σατυρικά, και στεφανώθηκε νικητής 24 φορές σε δραματικούς αγώνες, κερδίζοντας πρώτα και δεύτερα βραβεία, ποτέ τρίτο. Ο Σοφοκλής οδήγησε τη δραματική τέχνη σε τελειότητα με την υπέρτατη τεχνική του στην οργανική σύνθεση του δράματος και την απαράμιλλη δεξιοτεχνία του στο χειρισμό των δραματικών καταστάσεων και συγκρούσεων, με το χαρακτηρισμό των προσώπων, με την ομορφιά και τη δύναμη του τραγικού ύφους και με το αλάνθαστο αίσθημα και την κυριαρχία του στη φόρμα. Θα μπορούσε αληθινά να λεχθεί πως το έργο του αντιπροσωπεύει την κλασική περίοδο της αρχαίας τραγωδίας.
Από τα δράματά του διασώθηκαν πλήρη επτά: Αίας, Τραχίνιαι, Ηλέκτρα, Αντιγόνη, Οιδίπους Τύραννος, Φιλοκτήτης και Οιδίπους επί Κολωνώ· επίσης, ένα ουσιαστικό τμήμα (417 στίχοι) από το σατυρικό του δράμα Ιχνευταί και αποσπάσματα από αρκετά άλλα έργα του.
Από τη μουσική του τίποτε δυστυχώς δεν έχει διασωθεί. Αρχαίες όμως πηγές αναφέρουν πως εγκωμιαζόταν θερμά για τη γλυκύτητα και τη χάρη των μελών του και τη λυρική ομορφιά και τελειότητα της σύνθεσης των χορικών του. Ο Αριστοφάνης είναι ιδιαίτερα εγκωμιαστικός για τον Σοφοκλή, ενώ προς τον Ευριπίδη δείχνει μια συνεχή σκωπτική διάθεση· στους ακόλουθους στίχους του επαινεί θερμά τη γλυκύτητα του Σοφοκλή:

"ο δ' αύ Σοφοκλέους του μέλιτι κεχρι[σ]μένου
ώσπερ καδίσκου περιέλειχε το στόμα."

(Συνήθιζε να αλείφει τα χείλη [το στόμα] του Σοφοκλή
χρίζοντάς τα με γλυκύτητα σαν λαγήνι, με μέλι.)

(πρβ. Kock CAF, αρ. 581), κατά τη μετάφραση του J. D. Denniston. Ο Δίων Χρυσόστομος, μνημονεύοντας αυτούς τους στίχους, παρατηρεί ότι τα σοφόκλεια μέλη είχαν θαυμαστή γλυκύτητα και μεγαλοπρέπεια ("ηδονήν δε θαυμαστήν και μεγαλοπρέπειαν").

Η Σούδα επίσης αναφέρει ότι ο Σοφοκλής ονομαζόταν μέλισσα για τη γλυκύτητα ("Μέλιττα δια το γλυκύ"). Στον Σοφοκλή απέδιδαν την εισαγωγή της φρυγικής μελοποιίας και του διθυραμβικού τρόπου [ύφους] στην τραγωδία.

Ο Σοφοκλής συνέθεσε επίσης ελεγεία , έναν παιάνα
στον Ασκληπιό και, σύμφωνα με μια παράδοση, μια ωδή
προς τιμήν του φίλου του Ηρόδοτου του ιστορικού.

Πρβ. Bergk Anth. Lyr. 125, τρία ελεγειακά αποσπάσματα και δυόμισι στίχους ενός παιάνα. Επίσης, Nauck TG F 131-360 και Ο. Schroeder, Sophocles, Cantica, 2η εκδ. 1923.

Πιο ειδικές πληροφορίες για τη ρυθμοποιία και τη μουσική του Σοφοκλή, μπορούν να βρεθούν στα ακόλουθα έργα:

J. Η. Heinrich Schmidt, Die antike Kompositionslehre, Λιψία 1869, ιδιαίτερα σσ. I-CLXXXIII.
F. A. Gevaert, Hist. et theorie de la musique de l'antiquite, Γάνδη 1881, II, 531-538.
Evanghelos Moutsopoulos, "Sophocle et la philosophie de la musique", Annales de la Faculte des Lettres et Sciences Humaines d'Aix, XXXIII (1960), 107-138.

http://www.musipedia.gr/

~~~~~~~~

MARTIN L. WEST
SOPHOCLES WITH MUSIC?
Ptolemaic Music Fragments and Remains of Sophocles (Junior?), Achilleus
aus: Zeitschrift für Papyrologie und Epigraphik 126 (1999) 43–65

www.uni-koeln.de/phil-fak/ifa/zpe/downloads/1999/126pdf/126043.pdf
 

Attachments

  • Σ1.png
    157.6 KB · Views: 7
  • Σ2.png
    107.6 KB · Views: 2
  • Σ3.png
    105.8 KB · Views: 2
  • Σ4.png
    105.8 KB · Views: 2
  • Σ5.png
    83 KB · Views: 4
  • Σ6.png
    5.1 KB · Views: 3

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Ιχνευτές : Σατυρικό δράμα / του Σοφοκλή, ελεύθερα διασκευασμένο και συμπληρωμένο από τον Πέτρο Μαρκάκη.
Metadata & Digital DocumentsTable of ContentsIndex
Title Ιχνευτές : Σατυρικό δράμα / του Σοφοκλή, ελεύθερα διασκευασμένο και συμπληρωμένο από τον Πέτρο Μαρκάκη.
Identifier 96934
Creator Sophocles,ca. 497/6-406/5 B.C.
Curator Μαρκάκης, Πέτρος,
Physical description 35 σ. , 17 εκ.
Language Greek, Modern (1453-)
Collection Digital Collections--Greek Digital Bibliography 15th-20th century
Digital Collections--Greek Digital Bibliography 15th-20th century--20th century
Contributors--University of Crete Library
Institution University of Crete
Location University of Crete - Rethymno
Classification ΠΠΚ 115921
Permanent Link http://anemi.lib.uoc.gr/metadata/4/0/5/metadata-94d46cb2b8cafa0e2d15c4040b380926_1244801129.tkl
Digital Documents

Σοφοκλή, Ιχνευτές: Σατυρικό δράμα, ελεύθερα διασκευασμένο και συμπληρωμένο από τον Πέτρο Μαρκάκη.
View Document
Download Document (Size: 1441067 bytes, 20 pages)

http://anemi.lib.uoc.gr/metadata/4/0/5/metadata-94d46cb2b8cafa0e2d15c4040b380926_1244801129.tkl
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Sophocles, Ichneutae

Sophocles. Oxyrhynchus Papyri, part 9, number 1174. Arthur S. Hunt. London. Egypt Exploration Fund. 1912.

Κυλλήνη
μὴ νῦν ἀπίστει: πιστὰ γάρ σε προσγελᾷ θεᾶςἔπη.

Χορός
300καὶ πῶς πίθωμαι τοῦ θανόντος φθέγματοιοῦτον βρέμειν;

Κυλλήνη
πιθοῦ: θανὼν γὰρ ἔσχε φωνήν, ζῶν δ᾽ ἄναυδοςἦν ὁ θήρ.

Χορός
ποῖός τις ἦν εἶδος; πρ[ο]μήκης, ἢ 'πίκυρτος, ἢβραχύς;

Κυλλήνη
βραχύς, χυτρώδης, πο[ι]κίλῃ δορᾷκατερρικνωμένος.

Χορός
ὡς αἰέλουρος εἰκάσαι πέφυκεν ἢ τὼς πόρδαλις;

Κυλλήνη
305πλεῖστον με[τ]αξύ: γογγύλον γάρ ἐστι καὶβραχυσκελές.

Χορός
οὐδ᾽ ὡς ἰχνευμ<ων> προσφερὲς πέφυκεν οὐδ᾽ὡς καρκίν<ος>;

Κυλλήνη
οὐδ᾽ αὖ τοιοῦτ[ό]ν ἐστιν: ἀλλ᾽ ἄλλον τιν᾽ἐξευροῦ τρόπον.

Χορός
ἀλλ᾽ ὡς κεράστ[η]ς κάνθαρος δῆτ᾽ ἐστὶνΑἰτναῖος φυήν;

Κυλλήνη
νῦν ἐγγὺς ἔγν[ως] ᾧ μάλιστα προσφερὲς τὸκνώδαλον.

Χορός
310τ[ί δ᾽ αὖ τὸ ] φων[οῦ]ν ἐστιν αὐτοῦ, τοὐντὸςἢ τοὔξω, φράσον.

Κυλλήνη
[ ... ]λο[ ... φ]ορίνη σύγγονος τῶν ὀστράκων.

Χορός
[ποῖον δὲ τοὔνομ᾽ ἐν]νέ[πει]ς; πόρσυνον, εἴ τιπλέον ἔχεις.

Κυλλήνη
[τὸν θῆρα μὲν χέλυν, τὸ φωνο]ῦν δ᾽ αὖ λύραν ὁπαῖς καλεῖ.

Χορός
[ ... αβουτ 22 λλ. ] κτέανον ησύ[ ... ] τινι;

Κυλλήνη
[ ... αβουτ 23 λλ. ] δέρμα κ[ ... ]στ [
315[ ... αβουτ 23 λλ. ]ον ὧδ[ε] κλαγγάνει [
[ ... αβουτ 23 λλ.]όρως ἐρείδεται
[ ... αβουτ 24 λλ.]πλεκτα [
[ ... αβουτ 24 λλ.]λάδος κ[
[ ... αβουτ 21 λλ. κόλ]λοπες δε[
320[ ... αβουτ 24 λλ. ]αμματω [
[ ... αβουτ 25 λλ.]ον[
1 ορ 2 λινες λοστ
325καὶ τοῦτο λύπη[ς] ἔστ᾽ ἄκεστρον καὶπαραψυκ[τ]ήρ[ιο]ν
κείνῳ μόνον, χα[ί]ρει δ᾽ ἀλύων καί τιπροσφων[ῶν μέλος
ξύμφωνον: ἐξα[ί]ρει γὰρ αὐτὸν αἰόλισμα τῆςλ[ύ]ρας.
οὕτως ὁ παῖς θανόντι θηρὶ φθέγμ᾽ἐμηχανήσατ[ο.

http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Perseus:text:1999.01.0220:card=298

Sophocles. Oxyrhynchus Papyri, part 9, number 1174. Arthur S. Hunt. London. Egypt Exploration Fund. 1912.
 
Top