στην χθεσινή προηγιασμένη είχαμε τα πιο κάτω εσπέρια κατά σειρά:
ήχος δ στιχηρ. (1)
ήχος πλ α στιχηρ. (1)
ήχος πλ α ειρμολ (1)
ήχος α (2)
Βαρύς (1)
ήχος πλ δ (4)
Πώς χειριζόμαστε την εναλλαγή των πιο πάνω όσον αφορά τις βάσεις και την ομαλή μετάβαση από τον ένα ήχο στον άλλο;
Θα συμφωνήσω με το Δημήτριο Ζαγκανά που έγραψε παραπάνω. Είναι όντως πολλές οι εναλλαγές για να γίνεται παύση και απήχημα σε κάθε μία. Η δική μου πρόταση θα ήταν η εξής:
- η βάση του Δ ήχου λίγο πιο χαμηλά, ώστε να εξυπηρετήσει ως προς το εύρος και τον πλ Α που ακολουθεί
- από τον καταληκτικό Βου του Δ ήχου, κατάβαση μίας φωνής και εδραίωση του στιχηραρικού πλ Α επί του Πα
- στον καταληκτικό Δι του στιχηραρικού πλ Α ήχου, εδραίωση του Κε του ειρμολογικού πλ Α ήχου
- λήψη του καταληκτικού Κε του ειρμολογικού πλ Α ήχου ως Δι του ειρμολογικού Α ήχου
- ανάβαση δύο φωνών από τον καταληκτικό Πα του Α ήχου στον Γα και εδραίωση του Βαρέος ήχου
- κατάβαση τριών φωνών από τον καταληκτικό Γα του Βαρέος ήχου και εδραίωση του Νη του πλ Δ ήχου με άμεση ανάβαση στο Βου για τον στίχο του "Ω του παραδόξου θαύματος"
- συνέχεια με το δοξαστικό του πλ Δ ήχου στην ίδια βάση
Με αυτές τις αλλαγές νομίζω ότι "ταιριάζουν" οι κλίμακες και καταλήγουμε στην τονικότητα που ξεκινήσαμε (εννοώ, αν Πα=Ρε στην αρχή, στο τέλος θα είναι Νη=Ντο). Επειδή όμως τα παραπάνω είναι μόνο λόγια, είπα να κάνω και μια πολύ πρόχειρη ηχογράφηση για να φανεί αυτό που προτείνω. Με μισή φωνή και χαμηλή βάση για να μην ξυπνήσω τα παιδιά που κοιμούνται δίπλα, ψάλλω μόνο τον στίχο, την αρχή και το τέλος κάθε τροπαρίου, κοιτώντας τα μουσικά κείμενα που έχει αναρτήσει ο Χαράλαμπος Τσερκέζης στην οικεία
ενότητα. Έτσι, σε 4 λεπτά φαίνονται όλες οι παραπάνω αλλαγές.
Προφανώς, δεν υπάρχει μοναδική "συνταγή". Χθες στον ναό που βρέθηκα έψαλλα τα του αριστερού. Επειδή η αρχική βάση του Δ ήχου μου φάνηκε ψηλή, στην εναλλαγή στον στιχηραρικό πλ Α έκανα ακριβώς αυτό που έγραψε και ο Δημήτρης παραπάνω (δύο φωνές κάτω και λήψη του Νη ως Πα του πλ Α). Για την διαφοροποίηση των προτάσεών μας στη συνέχεια, έχω μια υποψία ότι ο Δημήτρης θεώρησε ότι ο Α ήχος θα ήταν στιχηραρικός, ενώ ήταν ειρμολογικός ("Πανεύφημοι μάρτυρες").
Ελπίζω να βοήθησα κάπως ...