Προηγιασμένη τήν παραμονή τοῦ Εὐαγγελισμοῦ

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
Όταν εφημέριος κεντρικού ναού που διαφημίζει τα 2 πτυχία του επί 5 χρόνια προσθέτει στην απόλυση των Βαΐων "και αναστάς εκ νεκρών" διότι λέει είναι Κυριακή και δεν πρέπει να υποτιμούμε την Ανάσταση τι να πεις; :eek::eek:

Κυνικός όπως πάντα έβαζα στοίχημα με τους βοηθούς μου ότι θα το ξανακάνει και πάντα το κέρδιζα! :D
Λίγο αυτό μπροστά σε αυτό που έπαθα εγώ...έπεφτε του Ευαγγελισμού ημέρα Πέμπτη-άρα την παραμονή δεν γίνεται προηγιασμένη...και όμως ο Αρχιμανδρίτης εκείνος που διετέλεσε και μαθητής του αειμνήστου Φουντούλη μας έκανε και κάναμε προηγιασμένη δηλαδή κάθισμα προς Κύριον και στιχηρά Ευαγγελισμού και τα υπόλοιπα της προηγιασμένης...και φυσικά την άλλη μέρα κανονικότατη Θ.Λειτουργία με σημαίες και σχολεία...πως άντεξα Θεέ μου πως?...μάλλον επειδή ήμουν μικρός και δεν βρήκα το κουράγιο να φύγω...σε παρατήρηση μου ότι έτσι θα τελεστούν δύο Θ.Λειτουργίες μου απάντησε "και το Μ.Σαββάτο έτσι δεν γίνεται?" και ομολογώ πως δεν ήξερα τι να του απαντήσω...
Υ.Γ.ο συγκεκριμένος Αρχιμανδρίτης τώρα χτίζει Λαύρα...και μη χειρότερα...:confused:
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Το Τυπικό της εορτής του Ευαγγελισμού και η εξέλιξή του είναι ένα ακανθώδες θέμα.

Το ΤΑΣ διαφέρει πολύ από το ΤΜΕ. Πρόχειρα μπορώ να πω ότι το ΤΑΣ (ως εφαρμόζεται από τους γείτονες Σέρβους και Ρώσσους, οι Βούλγαροι ακολουθούν σε μεγάλο βαθμό το ΤΜΕ και στα καλά και στα στραβά του) προβλέπει :

α) Την παραμονήΠροηγιασμένη με τα στιχηρά του Μικρού Εσπερινού
β) Αγρυπνία η οποία αρχίζει με Μέγα Απόδειπνο και στο τέλος του μπαίνουν λιτή και συνεχίζει με απόστιχα ευλογία άρτων κλπ.
γ) Όρθρο με συμψαλμωδία και Τριωδίου, χωρίς μεγάλη δοξολογία αλλά αίνους εορτής και απόστιχα Τριωδίου και τέλεση Λειτουργίας Χρυσοστόμου μεν αλλά συνημμένης σε εσπερινό (στον οποίο αναγινώσκονται και 2 αναγνώσματα τα οποία βλέπουμε ακόμη στο Μηναίο και δεν ξέρουμε σε τι χρησιμεύουν :D).

Βέβαια, εδώ ισχύει το "ή παπάς παπάς, ή ζευγάς ζευγάς". Ή το ΤΑΣ ή το ΤΜΕ θα εφαρμόσεις. Όχι πάντρεμα και των δύο και μάλιστα με λάθος τρόπο!

ΥΓ Φαντάζομαι ότι στη λαύρα που χτίζει τώρα θα βάλει ειδικό κτητορικό τυπικό! :p:p
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
...έπεφτε του Ευαγγελισμού ημέρα Πέμπτη-άρα την παραμονή δεν γίνεται προηγιασμένη...και όμως ο Αρχιμανδρίτης εκείνος που διετέλεσε και μαθητής του αειμνήστου Φουντούλη μας έκανε και κάναμε προηγιασμένη δηλαδή κάθισμα προς Κύριον και στιχηρά Ευαγγελισμού και τα υπόλοιπα της προηγιασμένης...και φυσικά την άλλη μέρα κανονικότατη Θ.Λειτουργία με σημαίες και σχολεία...πως άντεξα Θεέ μου πως?...μάλλον επειδή ήμουν μικρός και δεν βρήκα το κουράγιο να φύγω...σε παρατήρηση μου ότι έτσι θα τελεστούν δύο Θ.Λειτουργίες μου απάντησε "και το Μ.Σαββάτο έτσι δεν γίνεται?" και ομολογώ πως δεν ήξερα τι να του απαντήσω...
Μετέφερα αὐτό ἀπό τά εὐτράπελα καθόσον δέν εἶναι καθόλου ἀστεῖο.
Ἔχω γράψει γι᾿ αὐτό στήν ΣΥΜΒΟΛΗ 6,11 μέ ἐνδιαφέρον σχόλιον τοῦ Διονυσίου.
"...ἐχάρην διά τήν ὑπόδειξιν δυνατότητος τελέσεως εἰς τάς ἐνορίας Προηγιασμένης κατά τήν παραμονήν τοῦ Εὐαγγελισμοῦ -ἡμέραν Τετάρτην ἐφέτος- καί σᾶς συγχαίρω. Τό θέμα αὐτό μέ ἀπησχόλησε τό 1999, ὅτε ὁ Εὐαγγελισμός συνέπεσε τήν Πέμπτην τῆς Ε΄ ἑβδομάδος τῶν Νηστειῶν, ὅπως καί κατά τό τρέχον ἔτος. Εἰς τό ΤΜΕ καί τά "Δίπτυχα" προεβλέπετο ἀδυναμία τελέσεως Προηγιασμένης τήν παραμονήν, ἡμέραν Τετάρτην κατά τήν ὁποίαν ὅμως, ὁ λαός γνωρίζει ὅτι τελεῖται Προηγιασμένη εἰς τόν Ναόν. ᾿Από τήν ἄλλην τό ΤΜΕ προέβλεπε δυνατότητα τελέσεως Προηγιασμένης τήν παραμονήν τοῦ Εὐαγγελισμοῦ, ἄν αὕτη συνέπιπτε Μ. Δευτέραν ἤ Μ. Τρίτην. ῾Η ἀναφορά τοῦ ΤΜΕ εἰς τά ἀρχαῖα κτητορικά τυπικά τῶν Μονῶν μέ ὡδήγησεν τότε εἰς τό χειρόγραφον Τυπικόν τῆς Μονῆς Διονυσίου τοῦ ῾Αγίου ῎Ορους, τόν ὁποῖον κατέχει φίλος μου κληρικός. ᾿Αντέγραψα τήν διάταξιν τῆς τελέσεως Προηγιασμένης μετά τοῦ μικροῦ ἑσπερινοῦ τῆς ἑορτῆς καί ἐτελέσαμεν Προηγιασμένην. Τό αὐτό ἐπράξαμεν καί τό 2000 ὅτε ὁ Εὐαγγελισμός συνέπεσεν τό Σάββατον τῆς Β΄ ἑβδομάδος τῶν Νηστειῶν. Τό αὐτό ἐπρογραμματίσαμεν καί ἐφέτος."
Γιά τό ὅτι δέν πρόκειται γιά δύο λειτουργίες τήν ἴδια μέρα δές ἐδῶ.

Υ.Γ. Ὁ Διονύσιος εἶχε γράψει ἤδη διά τό ἐπιτρεπτόν στήν ΣΥΜΒΟΛΗ, 4, 31.
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Διά τό θέμα αὐτό ἀρκοῦμαι νά σᾶς παραθέσω τί ἔγραφον τόν Φεβρουάριον τοῦ 2001 εἰς ὑπεύθυνον πρόσωπον, τόν ὁποῖον μοῦ ἐζήτησεν κάποιας ἀπόψεις μου διά θέματα ἐκκλησιαστικῆς τάξεως.
<<Διά τό θέμα τῆς μή τελέσεως Προηγιασμένης κατά τήν παραμονήν τοῦ Εὐαγγελισμοῦ, ὅταν συμπίπτει ἡμέραν Τετάρτην ἤ Παρασκευήν. (πρβλ. ΤΜΕ σ.205 Σημείωσις).
Δυνάμεθα στούς ἐνοριακούς Ναούς νά τελοῦμεν Προηγιασμένην μετά τῶν τροπαρίων τοῦ μικροῦ ἑσπερινοῦ τῆς ῾Εορτῆς καί τῶν τροπαρίων καί τῶν ἀναγνωσμάτων τοῦ Τριωδίου τῆς τυχούσης ἡμέρας, σύμφωνα μέ τά Κτητορικά Τυπικά τῶν Μονῶν, καί σύμφωνα μέ τό τοῦ Βιολάκη, προβλέπον τέλεσιν, ὅταν ἡ παραμονή εἶναι ἡ Μ. Τρίτη ἤ ἡ Μ. Τετάρτη. Καί ἐνῶ τό Τ.Μ.Ε. θεωρεῖ ἀναγκαία τήν τέλεσι Προηγιασμένης διά τήν Μ. Τρίτη καί Μ. Τετάρτη, δέν τήν θεωρεῖ ἀναγκαία, ὅταν συμπίπτη Τετάρτη ἤ Παρασκευή ἐντός τῶν ἑβδομάδων τῆς Μ. Τεσσαρακοστῆς. Στίς ἐνορίες ὅμως εἶναι ἀναγκαιότερη ἡ τέλεσι σήμερα, παρά στίς Μονές, ἀφοῦ ἔχει συνηθισθεῖ ἡ τέλεσι Προηγιασμένης τήν Τετάρτη καί τήν Παρασκευή , καί οἱ φιλακόλουθοι πιστοί ἐπιθυμοῦν νά συμμετάσχουν καί νά κοινωνοῦν. ῾Ο λόγος τῆς ἀπαγορεύσεως δέν γίνεται ἀντιληπτός ἀπό τούς πιστούς, ἀλλ᾿ οὔτε τό σκεπτικόν τῆς ἀπαγορεύσεως τοῦ Τυπικοῦ τοῦ Βιολάκη εὐσταθεῖ σήμερον, ἀφοῦ ὑπάρχει ἀνάγκη ἐντονότερης λειτουργικῆς ζωῆς στίς ἐνορίες. ῾Η μή τέλεσι Προηγιασμένης, χωρίς νά ὑφίσταται ἰδιαίτερος οὐσιαστικός λόγος, προκαλεῖ μᾶλλον ἀταξία στό λειτουργικό πρόγραμμα τῶν ἐνοριῶν, παρά ὠφέλεια. Τό σκεπτικόν, ἐπίσης, τοῦ Τ.Μ.Ε., "διά τό μηδέ τελεῖσθαι (ἐν ταῖς ἐνορίαις) ἀγρυπνίαν", εἶναι ἀκατανόητον. Τό πρόβλημα εἶναι, ὅτι δέν δυνάμεθα νά ψάλωμεν μικρόν ἑσπερινόν ἄνευ ἀγρυπνίας; Τό πρόβλημα καί ἡ διαφορά ἔγκειται ἀλλοῦ. Εἰς τήν ἀναγκαιότητα ἤ μή τελέσεως Προηγιασμένης. Τά τῶν ἐνοριῶν ὅμως πράγματα σήμερον, ἰδίᾳ τῶν μεγάλων, τήν καθιστοῦν ἀναγκαίαν
.>>
Υ.Γ. Αὐτό πού ἀπάντησε ὁ Παναγιώτης στά εὐτράπελα, ἄς τό μεταφέρει ἐδῶ.
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
Ομολογώ πως δεν το γνώριζα καθόλου...θα το ψάξω...ευχαριστώ
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Να αναφέρω επίσης ότι κάτι παρόμοιο με αυτό του Ευαγγελισμού ορίζει το ΤΑΣ για μνήμες αγίων την Μ. Τεσσαρακοστή
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Να αναφέρω επίσης ότι κάτι παρόμοιο με αυτό του Ευαγγελισμού ορίζει το ΤΑΣ για μνήμες αγίων την Μ. Τεσσαρακοστή
1. Μήν μπλέκεις τό ΤΑΣ μέ τά Ἁγιορείτικα Τυπικά, ὅπως τό ΤΔ. Τό ΤΑΣ προβλέπει τήν Προηγιασμένη τῆς παραμονῆς μέ τόν Μέγα Ἑσπερινό τῆς Ἑορτῆς. Ἀγρυπνία ἀπό τοῦ Μ. Ἁποδείπνου ὅπου καί ἡ Λιτή μέ τά Ἀπόστιχα, Ἀρτοκλασία, Ὄρθρος, Ὧρες καί Ἑσπερινός μέ τήν θ. Λειτουργία τοῦ Χρυσοστόμου. Αὐτήν τήν διάταξη προβλέπει τό Μηναῖο, ὅπου στίς 26 Μαρτίου ἔχει τά κανονικά Ἀναγνώσματα τῆς Ἑορτῆς (πρβλ. ΤΡ, σελ.553-557).
Τό ΤΔ μεταγενέστερο τοποθέτησε τήν τελεία Λειτουργία τό πρωί, ὅπως τό ΤΜΕ, προβλέπει Προηγιασμένη παραμονῆς μέ τόν μικρό Ἑσπερινό, τόν Μέγα κανονικά μέ Ἀγρυπνία καί Ὄρθρο, Ὧρες ἕως ἕκτη μέ τελεία θ. Λειτουργία.
2. Ἀναφορικά μέ τίς μνῆμες τῶν ἑορταζομένων Ἁγίων προβλέπει ἀνήμερα Προηγιασμένη, μέ τροπάρια στόν Ἑσπερινό τοῦ ἑορταζομένου Ἁγίου καί ὄχι τῆς ἑπομένης. Καινοδιαθηκικά Ἀναγνώσματα τοῦ Ἁγίου σ᾿ αὐτήν τήν Προηγιασμένη τῆς κύριας ἡμέρας. Τήν παραμονή ἄν προβλέπεται Προηγιασμένη, φυσικά θά ψαλλοῦν τά τροπάρια τοῦ ἑορταζομένου Ἁγίου μέ τά Ἀναγνώσματα τοῦ Τριῳδίου, ἁπλᾶ ὡς συνήθως, στόν ἕνα Ἑσπερινό. Δέν ὑπάρχει μικρός καί μέγας διά τό μή τελεῖσθαι ἀγρυπνία. Ἄν δέν προβλέπεται Προηγιασμένη δέν θά γίνει. Τοῦ Εὐαγγελισμοῦ ὅμως ὑποχρεωτικά.

Νά διευκρινήσουμε, ὅτι γιά τίς Ἐνορίες, μποροῦμε κατ᾿ οἰκονομίαν νά κάνουμε αὐτά πού ἔγραψα παραπάνω καί γιά τούς λόγους πού ἔγραψα καί ἔχει γραφεῖ, ἄν ἡ παραμονή τοῦ Εὐαγγελισμοῦ συμπέσει Τετάρτη ἤ Παρασκευή, πού συνήθως τελεῖται στίς Ἐνορίες Προηγιασμένη. Γιά ἄλλες μέρες δέν τίθεται θέμα.
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
2. Ἀναφορικά μέ τίς μνῆμες τῶν ἑορταζομένων Ἁγίων προβλέπει ἀνήμερα Προηγιασμένη, μέ τροπάρια στόν Ἑσπερινό τοῦ ἑορταζομένου Ἁγίου καί ὄχι τῆς ἑπομένης. Καινοδιαθηκικά Ἀναγνώσματα τοῦ Ἁγίου σ᾿ αὐτήν τήν Προηγιασμένη τῆς κύριας ἡμέρας.

Τέτοια ήταν και η περίπτωση της Τετάρτης που μας πέρασε, με την εορτή του Αγ.Ιωάννου του Προδρόμου. Όμως ο ιερέας μας ζήτησε να πούμε μόνο την θ΄με τα του Προδρόμου, στον δε εσπερινό της Προηγιασμένης, να πούμε τα του Αγ. Ταρασίου (25 Φεβρουαρίου), φυσικά χωρίς αναγνώσματα του Προδρόμου και κοινωνικό «Γεύσασθε» αντί του «Εις μνημόσυνον», επειδή η Προηγιασμένη ήταν βραδυνή, και όπως είπε έχουμε ήδη μπει στην επόμενη και δεν ευσταθεί να λέμε τροπάρια της προηγουμένης ημέρας.
Δεν μου είχε ξανατύχει αυτή η περίπτωση. Είναι όντως έτσι;
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
επειδή η Προηγιασμένη ήταν βραδυνή, και όπως είπε έχουμε ήδη μπει στην επόμενη και δεν ευσταθεί να λέμε τροπάρια της προηγουμένης ημέρας.
Τό ἐπιχείρημα εἶναι ἐσφαλμένο ἀπό πλευρᾶς τυπικοῦ, λογικοφανές ἴσως στήν ἐκκοσμικευμένη νοοτροπία μας. Δέν ὑπάρχει «βραδυνή» Προηγιασμένη. Ἡ Προηγιασμένη εἶναι μία καί τελεῖται μετά τήν θ΄ ὥραν, δηλ. μετά στίς 3.00 μ.μ., ἐπειδή κατά τήν Μ. Τεσσαρακοστή προβλέπεται μία φορά τήν ἡμέρα τράπεζα. Τώρα, ἄν διάφοροι λόγοι μεταφέρουν τήν τέλεσή της νωρίτερα ἤ ἀργότερα, αὐτό δέν ἀλλάζει τίποτε, ἀφοῦ κατά σαφή πρόβλεψη τοῦ ἰσχύοντος καί τῶν παλαιοτέρων τυπικῶν, σέ μνήμη ἑορταζομένου ἁγίου πρέπει νά ψαλοῦν στόν ἑσπερινό τῆς Προηγιασμένης αὐτά πού προβλέπονται, γιά τό λόγο πού προβλέπονται.
Βέβαια, συνέβη σέ Ναούς πού τέλεσαν καί τό πρωί Προηγιασμένη, στή «βραδυνή» τήρησαν αὐτά πού γράψατε.
Τό θέμα: Προηγιασμένη - Ἑσπερινός - Ἑσπερινές Λειτουργίες δέν εἶναι τόσο ἁπλό. Πρβλ. ἐδῶ, χωρίς νά μποροῦμε ἤ νά χρειάζεται νά γράψουμε κάτι παραπάνω.


 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Ὑπενθυμίζεται καί γιά φέτος.
Μοῦ εἶπαν ὅτι τήν προβλέπει ἡ Τάξις Ιερών Ακολουθιών 2017 - Ι. Μ. Κύκκου καί τό ΜΤ (Παναγόπουλου) σέ ὑποσημείωση.
Συμπληρωματικά στό θέμα πρέπει νά ἐπισημάνουμε ὅτι ὁ μακαριστός π. Κων. Παπαγιάννης πολύ ὡραῖα τά γράφει στό ΣΤ καί προβλέπει διάφορες διατάξεις, ὅπως καί τή φετινή.

 
Top