Πολυχρόνιο για εορτή ιερέως

bstavropoulos

Μέλος
Χαιρετισμούς από τους Αντίποδες.....

Αύριο, του Αγίου Ευαγγελιστού Λουκά, γιορτάζει την ονομαστική γιορτή του ο ιερέας της ενορίας μας. Επιτρέπεται να του ψάλλω πολυχρόνιο μετά το τέλος της λειτουργίας; Εάν ναι, ποία λόγια να βάλλω για έναν απλό παντρεμένο ιερέα; Είναι εντάξη το ακόλουθο:

"Πολυχρόνιον ποιήσαι Κύριος ο Θεός τον ευσεβέστατον πρεσβύτην ημών. Κυρίε φύλλατε εις πολλά έτη. (3)"

Είναι μήπως προτιμότερο να πούμε "αιδεσιμότατον" αντί από "ευσεβέστατον";

Ότι εισηγήσεις έχετε, είναι πολύ δεχτές.

Εάν νομίζετε ότι δεν πάει να πούμε πολυχρόνιον, ενδιαφέρομαι να ακούσω του λόγους αντιρρήσεως.

Επίσης, εάν έχει κανείς μουσικό κείμενο για τέτοια περίπτωση, θα ήθελα να το δω. Αλλά δεν έχω προβλήμα να προσαρμόσω ένα από τα γνωστά μέλη για ποιμενάρχες η ηγούμενους.

Βασίλης
 

tum15189

Νικόλαος Λαμπρινάκος
"Πολυχρόνιον ποιήσαι Κύριος ο Θεός τον ευσεβέστατον πρεσβύτην ημών. Κυρίε φύλλατε εις πολλά έτη. (3)"

Είναι μήπως προτιμότερο να πούμε "αιδεσιμότατον" αντί από "ευσεβέστατον";

Αγαπητέ Βασίλη,

σου παραθέτω δύο δείγματα Πολυχρονισμού σε ιερείς που ψάλλαμε στα Ιωβηλαία του
α) π. Αποστόλου Μαλαμούση, Πρωτοπρεσβύτερου του Οικουμενικού Θρόνου στις 04.07.2007 και
β) Οικονόμου π. Πλουτάρχου Κωνσταντινίδη στις 22.03.2009
ιερατικού προϊσταμένου και εφημερίου αντιστοίχως Ι.Ν. Αγ. Πάντων Μονάχου.

Πέραν τούτου επισυνάπτω το τελευταίο σε μουσικό άκουσμα (mp3) αλλά και ερασιτεχνική λήψη (mp4 σε συμπιεσμένο αρχείο rar) από κινητό τηλέφωνο (ευχαριστίες στον φιλόμουσο αγαπητό φίλο Θεοδόση Παπαγεωργίου!). Ψάλλει κλιμάκιο του Χορού Ιεροψαλτών του Ελληνικού Συλλόγου Μονάχου. Διευθύνει ο Καθ. και Πρόεδρος του τμήματος Ορθοδόξου Θεολογίας του Πανεπιστημίου Μονάχου Δρ. Κωνσταντίνος Νικολακόπουλος

Τα μουσικά κείμενα επιμελήθηκε ο Ανανίας Κυριόσογλου, Λαμπαδάριος Ι. Ν. Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Μονάχου (Salvatorkirche).
 

Attachments

  • Πολυχρόνιον π. Αποστόλου Μαλαμούση (04.07.2007).jpg
    383.7 KB · Views: 2,051
  • Πολυχρόνιον π. Πλουτάρχου Κωνσταντινίδη (22.03.2009).jpg
    367.7 KB · Views: 1,392
  • Ιωβηλαίο π. Πλουτάρχου Κωνσταντινίδη (22.03.2009) - Πολυχρόνιον.mp3
    1.8 MB · Views: 792
  • Ιωβηλαίο π. Πλουτάρχου Κωνσταντινίδη (22.03.2009) - Πολυχρόνιον.rar
    10.8 MB · Views: 587

bstavropoulos

Μέλος
Πολύ ωραία Νικόλαε. Ευχαριστώ. Είναι το γνωστό μέλος. Η εκτέλεση ήταν εκτός ακολουθίας, εφ' όσον ακούγονται χειροκροτήματα.

Παραμένει η ερώτηση: Ταιριάζει η εκτέλεση μεσ' στην εκκλησία, ήτε μετά από το Δι' ευχών, η αμέσως πριν (αντί του "Τον ευλογούντα");

Βασίλης
 

bstavropoulos

Μέλος
Το είπα αμέσως μετά το δι' ευχών, διακόπτοντας τον π. Λουκά πριν πει τις ανακοινώσεις. Κατασυγκινήθηκε, και πολύς κόσμος με συγχάρηκε που τον τίμησα έτσι.
 

tum15189

Νικόλαος Λαμπρινάκος
Το είπα αμέσως μετά το δι' ευχών, διακόπτοντας τον π. Λουκά πριν πει τις ανακοινώσεις. Κατασυγκινήθηκε, και πολύς κόσμος με συγχάρηκε που τον τίμησα έτσι.
Ναι, πράγματι είναι κάτι ωραίο (όταν μάλιστα πρόκειται για έκπληξη).
Αν και δεν ανήκει στην παράδοση, εκτός από αυτό στην Α.Θ.Π. το οποίο έχω την εντύπωση, πως είναι νεώτερη προσθήκη. Όποιος γνωρίζει περισσότερα επί τούτο ας το καταθέσει προς ενημέρωσή μας.

Έχει πέσει στην αντίληψή μου και αντίστοιχο Πολυχρόνιο .... Ενορίας :eek::confused::eek:
Οπότε ξέρεις τώρα... :D

ΥΓ: Πότε πανηγυρίζει η Ενορία σας;
 

dimitrios_32

Δημήτριος Αναστασιάδης
Βρε παιδιά,πού τα βρήκαμε αυτά τα χαζά;Μετά λέμε τους ιερείς ότι νεωτερίζουν.Να ψάλλουμε κ πολυχρόνιο παπαδιάς,τι λέτε;Να σοβαρευτούμε επιτέλους!Αυτά είναι γλειψίματα στους προϊσταμένους λες κ είναι οι μπαμπούλες.Ας μάθουμε επιτέλους να τηρούμε σωστά το τυπικό!

Δημήτριος Αναστασιάδης
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Νομίζω πὼς εἶσαι κάπως ὑπερβολικός.

Τὸ νὰ ψάλλεις ἕνα πολυχρόνιο στὴν ὀνομαστικὴ ἑορτὴ τοῦ ἐφημερίου σου, τιμῆς ἕνεκεν καὶ ὄχι γιατὶ σὲ ὑποχρεώνει κάποιος, δὲν πιστεύω πὼς εἶναι κάτι φοβερό καὶ τρομερό. Ἄλλωστε ψάλλεται μετὰ τὸ πέρας τῆς ἀκολουθίας καὶ μπορεῖ κάλλιστα νὰ ἀποτελεῖ δεῖγμα τῆς καλῆς σχέσης μεταξύ ἱερέως καὶ ψάλτου.

Δηλαδὴ ὅταν ὁ ἱερέας στὴν ὀνομαστικὴ ἑορτὴ τοῦ ψάλτη του, μετὰ τὴν ἀκολουθία λέει πέντε καλὲς κουβέντες δημόσια γιὰ τὴν καλὴ συνεργασία τους, εὐχόμενος γιὰ ὑγεία, δὲν εἶναι τὸ ἴδιο; Κι αὐτὸ γλείψιμο εἶναι;

Ὁρισμένα πράγματα καλὸ εἶναι νὰ τὰ ἀντιμετωπίζουμε κατὰ περίπτωση. Ὁ καλὸς λογισμὸς δὲν βλάπτει ἑνίοτε.
 

dimitrios_32

Δημήτριος Αναστασιάδης
Άλλο ευχές και άλλο νεωτερισμοί εντός λατρείας αδερφέ.Μην κάνεις πως δεν καταλαβαίνεις αυτό που λέω.Έτερον εκάτερον.Νεωτερισμοί στη λατρεία δεν επιτρέπονται,είναι απλό.Πολυχρονισμοί και κρατήματα,όπως βλέπουμε στην παράδοση της εκκλησίας μας,ψάλλονται ΜΟΝΟ σε αρχιερείς,πουθενά αλλού.
 

apostolos

Απόστολος Κομπίτσης
Άλλο ευχές και άλλο νεωτερισμοί εντός λατρείας αδερφέ.Μην κάνεις πως δεν καταλαβαίνεις αυτό που λέω.Έτερον εκάτερον.Νεωτερισμοί στη λατρεία δεν επιτρέπονται,είναι απλό.Πολυχρονισμοί και κρατήματα,όπως βλέπουμε στην παράδοση της εκκλησίας μας,ψάλλονται ΜΟΝΟ σε αρχιερείς,πουθενά αλλού.

Έτσι είναι, Δημήτρη. Και για την ακρίβεια, ΜΟΝΟΝ στον Πατριάρχη.

Απόστολος
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Άλλο ευχές και άλλο νεωτερισμοί εντός λατρείας αδερφέ.Μην κάνεις πως δεν καταλαβαίνεις αυτό που λέω.Έτερον εκάτερον.Νεωτερισμοί στη λατρεία δεν επιτρέπονται,είναι απλό.Πολυχρονισμοί και κρατήματα,όπως βλέπουμε στην παράδοση της εκκλησίας μας,ψάλλονται ΜΟΝΟ σε αρχιερείς,πουθενά αλλού.

Δὲν ξέρω ἄν πρόσεξες ἀλλὰ οἱ συνάδελφοι παραπάνω μίλησαν γιὰ ἑκτὸς λατρείας καὶ μὲ αὐτὴ τὴν προϋπόθεση γίνεται ἡ συζήτηση καὶ καμία ἄλλη.

Ἐπ᾿ αὐτοῦ ἀκουσώμεθά σου καὶ πάλιν.
 

dimitrios_32

Δημήτριος Αναστασιάδης
Σωστά Απόστολε!Ευχαριστώ για την επισήμανση!Αυτή τη δουλοπρέπεια προς τους ρασοφόρους μόνο οι Ελλαδίτες ψάλτες την έχουμε,κανείς άλλος!
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Σωστά Απόστολε!Ευχαριστώ για την επισήμανση!Αυτή τη δουλοπρέπεια προς τους ρασοφόρους μόνο οι Ελλαδίτες ψάλτες την έχουμε,κανείς άλλος!

Οἱ ἱερεὶς εἴτε καλοὶ εἴτε κακοὶ δὲν εἶναι «ρασοφόροι» ἀλλὰ φέρουν ἱερωσύνη ποὺ ὀφείλουμε νὰ σεβόμαστε.

Δὲν ξέρω τὶ ἀπωθημένα ἔχει ὁ καθένας ἀλλὰ ἐδῶ συνηθίζουμε νὰ σεβόμαστε τοὺς ἱερωμένους ὄχι μόνο τὰ μέλη μας ἀλλὰ καὶ ὅταν ἀναφερόμαστε σὲ αὐτοὺς.

Καλὸ εἶναι νὰ προσέχετε τὶ γράφετε γιατὶ δὲν εἶστε μόνος σας ἐδῶ κι ἐπὶ πλέον ἀρκετὰ μέλη προέρχονται ἀπὸ οἰκογένειες ἱερέων καὶ ὁ χαρακτηρισμός σας εἶναι προσβλητικός.
 

apostolos

Απόστολος Κομπίτσης
Οἱ ἱερεὶς εἴτε καλοὶ εἴτε κακοὶ δὲν εἶναι «ρασοφόροι» ἀλλὰ φέρουν ἱερωσύνη ποὺ ὀφείλουμε νὰ σεβόμαστε.

Δὲν ξέρω τὶ ἀπωθημένα ἔχει ὁ καθένας ἀλλὰ ἐδῶ συνηθίζουμε νὰ σεβόμαστε τοὺς ἱερωμένους ὄχι μόνο τὰ μέλη μας ἀλλὰ καὶ ὅταν ἀναφερόμαστε σὲ αὐτοὺς.

Καλὸ εἶναι νὰ προσέχετε τὶ γράφετε γιατὶ δὲν εἶστε μόνος σας ἐδῶ κι ἐπὶ πλέον ἀρκετὰ μέλη προέρχονται ἀπὸ οἰκογένειες ἱερέων καὶ ὁ χαρακτηρισμός σας εἶναι προσβλητικός.

Δομέστικέ, λάθος το πήρες. Αφού, ίσα-ίσα, στην ίδια την Θεία Λειτουργία, πριν την Οπισθάμβονον Ευχή, ψάλλετε «Κύριε ελέησον, Κύριε ελέησον, Κύριε ελέησον» ΜΟΝΟΝ, και ΧΩΡΙΣ το «Πάτερ άγιε ευλόγησον». Όχι μόνον αυτό, το Τυπικό και το κείμενον της Θείας Λειτουργία δεν αναφέρει για «Τον ευλογούντα». Εν τάξει, μπήκε κι' αυτό, και από σεβασμό για τους ιερείς, το λέμε. Αλλά, ΔΕΝ επιτρέπετε να τελειώνει με το «εις πολλά έτη»! Και αυτό, παρακαλώ, δεν σημαίνει ότι του ευχόμαστε να ΜΗΝ έχει πολλά έτη.

Κοιτάξτε... εμένα ο πατέρας μου είναι ιερέας. Και μάλιστα, είναι ένας από τους καλύτερους στην Αμερική, από πλευράς τάξεως, φωνής, μουσικών γνώσεων, κλπ. Ποτέ δεν του έχω ψάλλει πολυχρόνιον. Το 2012 (σε δύο χρόνια, δηλαδή), θα εορτάση 50 χρόνια ιερωσύνης. Νομίζεις ότι εγώ θα του ψάλλω πολυχρόνιον; Έστω και μετά το «Δι' ευχών»; Καθόλου! Εάν τολήμσω και κάνω τέτοιο πράγμα, θα γυρίση προς το Αναλόγιον και θα μου πη, «Τι λες, βρε παιδάκι μου; Προεβιβάστικα σε αρχιερέα; Πάψε!»

Να σοβαρευτούμε λίγο μ' αυτό το θέμα και να προσέχουμε.

Απόστολος
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
πριν την Οπισθάμβονον Ευχή, ψάλλετε «Κύριε ελέησον, Κύριε ελέησον, Κύριε ελέησον» ΜΟΝΟΝ, και ΧΩΡΙΣ το «Πάτερ άγιε ευλόγησον».

Γιατί τρίς κι όχι μία;
 

nicos

Νικόλαος Κουμαραδιός
Οἱ ἱερεὶς εἴτε καλοὶ εἴτε κακοὶ δὲν εἶναι «ρασοφόροι» ἀλλὰ φέρουν ἱερωσύνη ποὺ ὀφείλουμε νὰ σεβόμαστε.

Δὲν ξέρω τὶ ἀπωθημένα ἔχει ὁ καθένας ἀλλὰ ἐδῶ συνηθίζουμε νὰ σεβόμαστε τοὺς ἱερωμένους ὄχι μόνο τὰ μέλη μας ἀλλὰ καὶ ὅταν ἀναφερόμαστε σὲ αὐτοὺς.

Καλὸ εἶναι νὰ προσέχετε τὶ γράφετε γιατὶ δὲν εἶστε μόνος σας ἐδῶ κι ἐπὶ πλέον ἀρκετὰ μέλη προέρχονται ἀπὸ οἰκογένειες ἱερέων καὶ ὁ χαρακτηρισμός σας εἶναι προσβλητικός.

Ειλικρινά δεν κατάλαβα ποιά είναι η προσβολή προς το πρόσωπο των ιερωμένων...μήπως είστε λίγο υπερβολικός;
Αν ο ψάλτης γλύφει τον ιερέα, για μένα αυτό είναι προσβλητικό για τον ψάλτη...
Πολυχρόνιο στους ιερείς; μήπως είμαστε λίγο υπερβολικοί;
 
Γιατί έτσι γράφει το ΤΜΕ (εκδ. Σαλιβέρου, σελ. 62).

Απόστολος

Όντως, έτσι γράφει, και αυτή είναι η πρακτική του Πατριαρχείου, αλλά κάποιος γνωστός λειτουργιολόγος (νομίζω ο Φουντούλης) το διόρθωσε και έβαλε τη συνήθη απάντηση: << Κύριε ἐλέησον>> άπαξ.

Λέει και "Στερεώσαι"...

Όντως, έτσι γράφει. Στη διόρθωση παροραμάτων, όμως, της έκδοσης του 1888 έχει αφαιρεθεί. Απλά δεν πέρασε σήμερα στην έκδοση του Σαλιβέρου.

Έχουν συζητηθεί και τα δύο εδώ και εδώ.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Δομέστικέ, λάθος το πήρες. Αφού, ίσα-ίσα, στην ίδια την Θεία Λειτουργία, πριν την Οπισθάμβονον Ευχή, ψάλλετε «Κύριε ελέησον, Κύριε ελέησον, Κύριε ελέησον» ΜΟΝΟΝ, και ΧΩΡΙΣ το «Πάτερ άγιε ευλόγησον». Όχι μόνον αυτό, το Τυπικό και το κείμενον της Θείας Λειτουργία δεν αναφέρει για «Τον ευλογούντα». Εν τάξει, μπήκε κι' αυτό, και από σεβασμό για τους ιερείς, το λέμε. Αλλά, ΔΕΝ επιτρέπετε να τελειώνει με το «εις πολλά έτη»! Και αυτό, παρακαλώ, δεν σημαίνει ότι του ευχόμαστε να ΜΗΝ έχει πολλά έτη.

Κοιτάξτε... εμένα ο πατέρας μου είναι ιερέας. Και μάλιστα, είναι ένας από τους καλύτερους στην Αμερική, από πλευράς τάξεως, φωνής, μουσικών γνώσεων, κλπ. Ποτέ δεν του έχω ψάλλει πολυχρόνιον. Το 2012 (σε δύο χρόνια, δηλαδή), θα εορτάση 50 χρόνια ιερωσύνης. Νομίζεις ότι εγώ θα του ψάλλω πολυχρόνιον; Έστω και μετά το «Δι' ευχών»; Καθόλου! Εάν τολήμσω και κάνω τέτοιο πράγμα, θα γυρίση προς το Αναλόγιον και θα μου πη, «Τι λες, βρε παιδάκι μου; Προεβιβάστικα σε αρχιερέα; Πάψε!»

Να σοβαρευτούμε λίγο μ' αυτό το θέμα και να προσέχουμε.

Απόστολος

Φίλτατε,

Πολὺ καλά κατάλαβα τὸ ὑποτιμητικὸ τῆς προσφώνησης «ρασοφόροι». Ἑκτὸς κι ἄν δὲν γνωρίζετε τὴν διαφορὰ μεταξὺ ἱερέως καὶ ἁπλοῦ ρασοφόρου.

Γιὰ τὸ θέμα ἐξέφρασα τὴν ἄποψή μου, δὲν θὰ τὴν ἐπαναλάβω, ἁπλῶς νὰ σημειώσω ὅτι τὸ Τυπικὸν τῆς ἀκολουθίας, ὅποιο κι ἄν εἶναι αὐτό, δὲν εἶναι καὶ ὁ Μωσαϊκὸς Νόμος γιὰ νὰ μετροῦμε τὰ βήματά μας τὸ Σάββατο.
 
Top