Περικοπές και συντομεύσεις του Όρθρου της Αναστάσεως

Firfiris

Κωστόπουλος Ευθύμιος
Φέτος απογοητεύτηκα (και άλλο) από το τι ήθελαν να "κοπεί" από τον όρθρο του Πάσχα για να "βγούν" μια ώρα νωρίτερα.

...ακόμα και την καλύτερη ακολουθία του χρόνου την πειράζουν. ...Ορθόδοξη Εκκλησιαστική παράδοση σου λέει μετά...

Έχει σου λέει μεγάλους και μωρά.

Λες και τώρα εμφανίστηκαν στον κόσμο αυτές οι ηλικίες των ανθρώπων, παλιά δεν είχε γέρους και μωρά...

Ο ψαλμωδός το είπε εκατοντάδες χρόνια πριν: Του προφασιζεσθε προφασεις εν αμαρτιαις...
 
Last edited by a moderator:

petros

Παλαιό Μέλος
Μαρτυρία για ψαλμώδηση του "Ανάστασιν Χριστού θεασάμενοι" της εορτής του Πάσχα υπάρχει σε χειρόγραφο Μαθηματάριον του Στιχηραρίου του ΙΕ΄ αιώνος (τέλη), όπου μελοποιήται σε ήχο δ΄ υπό Ιωάννου ιερέως του Κορδοκοτού.

Υ.Γ. Παλαιά το έψαλαν και αυτό. Φέτος απογοητεύτηκα (και άλλο) από το τι ήθελαν να "κοπεί" από τον όρθρο του Πάσχα για να "βγούν" μια ώρα νωρίτερα.

...ακόμα και την καλύτερη ακολουθία του χρόνου την πειράζουν. ...Ορθόδοξη Εκκλησιαστική παράδοση σου λέει μετά...

Έχει σου λέει μεγάλους και μωρά.

Λες και τώρα εμφανίστηκαν στον κόσμο αυτές οι ηλικίες των ανθρώπων, παλιά δεν είχε γέρους και μωρά...

Ο ψαλμωδός το είπε εκατοντάδες χρόνια πριν: Του προφασιζεσθε προφασεις εν αμαρτιαις...

Δεν ειναι άξιο απορίας...
πως την Μ. Εβδομάδα ψέλνουμε με τόση μεγαλοπρέπεια, και την Ακολουθία της Αναστάσεως την κόβουμε όσο το δυνατόν και περισσότερο;:confused:
Μάλλον αρεσκόμαστε να ειμαστε "Εκκλησία των Παθών", και λιγότερο της "Αναστάσεως".:(
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Μάλλον φταίει η ώρα και το τι ακολουθεί. Ίσως είναι καιρός πια η Εκκλησία να αναλάβει κάποια πρωτοβουλία να αλλάξει η ώρα της αναστάσιμης ακολουθίας. Χωρίς να είμαι βέβαιος νομίζω ότι παλιά -όχι πολύ παλιά- γινόταν το πρωί.
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Χριστός Ανέστη!
Χρονιά πολλά σε όλους.
Θα μιλήσω εκτός θέματος, δηλαδή για το θέμα της συντόμευσης της ακολουθίας του Πάσχα. Άλλωστε και δύο (από τις τρείς) απαντήσεις μέχρι τώρα, σ' αυτό αναφέρθηκαν. Για μένα είναι θέμα που πονάει και καλά θα ήταν να συζητηθεί εκτενέστερα κάπου αλλού.
Λοιπόν ναι. Το κύριο μελημά μας, ως Εκκλησία, πρέπει να είναι οι άνθρωποι και όχι οι ακολουθίες. Να κρατήσουμε τους ανθρώπους στην εκκλησία για να γιατρευτούν και όχι να κρατήσουμε τις ακολουθίες μας ανέγγιχτες, για να παινευόμαστε γι' αυτές. Κι αν κάποτε ψάλλονταν το "Ανάστασιν Χριστού θεασάμενοι" και τι μ' αυτό; Και το Μ.Σάββατο το πρωί διαβάζονταν 15 αναγνώσματα, τώρα μόνο τρία. Μήπως πρέπει κι αυτό να αποκατασταθεί; (Βέβαια δεν θα είχα καμμιά αντίρρηση να το ψάλλω π.χ. στο αντίδωρο)
Η δική πασχαλινή μας ακολουθία τέλειωσε μετά τις 02:00, τη στιγμή που άλλοι ναοί είχαν ήδη απολύσει πριν τις 01:30. Ξέρω, γιατί το άκουσα από γνωστούς μου, ότι κουράστηκαν κάποιοι. Δεν μας νοιάζει γι' αυτούς; Ή όπως μου είπε ο αριστερός ψάλτης (που είχε και το "θράσος" να πει κάποιο από τα "Χριστός Ανέστη" αργό, μέσα στη Θ.Λειτουργία) όποιος δεν θέλει μπορεί να φύγει.
Όμως ο Χριστός ήρθε (και η εκκλησία είναι) για τους ασθενείς και αμαρτωλούς, που δεν αντέχουν και βαριούνται (και δεν καταλαβαίνουν κι από πάνω τα περισσότερα απ' όσα ακούνε). Εγώ θέλω τα παιδιά μου (κι όλα τα παιδιά) να καθήσουν μέχρι το τέλος της Θ.Λειτουργίας, και να κοινωνήσουν. Και να μη δυσανασχετούν τα ίδια, ούτε να αναγκάζουν του γονείς να χάνουν οι ίδιοι την Πασχαλινή Ακολουθία, επειδή κάποιοι νομίζουν ότι μπορούν να περιμένουν μέχρι τις 02:00 νηστικά. Δηλαδή επειδή εγώ δεν έχω πρόβλημα, κι αντέχω, και μ' ευχαριστεί και το ψάλσιμο, και λίγο-πολύ κατακαβαίνω τα περισσότερα, πρέπει να γυρίσω την πλάτη στους υπόλοιπους; Εν ολίγοις, νομίζω ότι η ποιμαντική μας μέριμνα, ως Εκκλησίας, είναι, εν πολλοίς, ανύπαρκτη, κι ας με συγχωρήσουν αυτοί οι λίγοι που πράγματι πονούν και αγωνίζονται.
Θα συμφωνήσω με τον Ευθύμη, ότι ο τρόπος με τον οποίο γίνονται οι περικοπές είναι επιεικώς απαράδεκτος, και αρκετά σκανδαλιστικός για τους γνωρίζοντες, όμως τη μεγαλύτερη ευθύνη την έχουν αυτοί που δεν νοιάστηκαν εγκαιρως να κάνουν τις απαραίτητες περικοπές εκεί που πρέπει και να μην αφήνουν το άχαρο αυτό έργο να γίνεται από τον εκάστοτε ιερέα και ψάλτη. Και ναι, συμφωνώ με τον Γιώργο Μ., ίσως να ήταν καλύτερα να γινόταν η ακολουθία το πρωί. Καλύτερα όμως για τους ανθρώπους κι όχι για το τυπικό. Σημασία δεν έχει ποια λύση θα δοθεί, όσο το να μας νοιάξει, και να κοιτάξουμε την πραγματικότητα γύρω μας
Συγγνώμη που είπα πολλά, και εκτός θέματος, και κάπως αταίριαστα με το χαρμόσυνο πασχαλινό κλίμα, όμως είναι κάποια πράγματα που πονάνε και χρειάζεται να βγουν προς τα έξω.
 

souldatos

Στέφανος Σουλδάτος
Νεοκλή, συμφωνώ μαζί σου. Στο ναό που ψέλνω, όταν πρωτοπήγα η αναστάσιμη ακολουθία τελείωνε στις 2.30 και παρέμεναν μόνο 20-30 άνθρωποι. Όταν ανέλαβα δεξιός, μου επέβαλαν συντομεύσεις για τελειώνουμε 1.30 (τα λέμε όλα, αλλά σε σύντομο ρυθμό και χωρίς τριπλασιασμούς). Αρχικά γκρίνιαξα, αλλά ακούγοντας ο κόσμος τις ανακοινώσεις ότι θα τελειώσει νωρίς, μείναν την πρώτη χρονιά 60-70, το οποίο με χαροποίησε. Χτες, δέκα χρόνια μετά, ο ναός ήταν γεμάτος, δεν υπήρχε κενό κάθισμα και υπήρχαν και λίγοι όρθιοι. Και κοινώνησαν όλοι, πολλοί από τους οποίους ήταν νέοι μοντέρνοι άνθρωποι. Τελειώσαμε την ακολουθία στη 1.15 και κοινωνούσαν ως τη 1.30, παίρναν αντίδωρο και αυγό και φεύγαν. Μπορεί να είπαμε σύντομο δοξαστικό Αίνων, χερουβικό και καταβασία στο Εξαιρέτως, αλλά καλύτερα να ψέλνεις σύντομα σε γεμάτη εκκλησία, παρά αργά και μεγαλόπρεπα σε άδεια εκκλησία...

Όσον αφορά στη μεταφορά της ακολουθίας το πρωί, πιθανότατα θα υπάρξουν παράπλευρες απώλειες. Όσοι σουβλίζουν αρνί, σηκώνονται στις 7-8 για να βάλουν φωτιά. Αν η ακολουθία γίνεται πρωί, είτε θα καταργηθεί το έθιμο του σουβλίσματος, είτε πολλοί δε θα έρχονται στην εκκλησία γιατί έχουν ετοιμασίες στο σπίτι. Το έθιμο της ανάστασης στα μεσάνυχτα το θεωρώ ωραίο και συμβολικό. Αυτό που δε μου αρέσει είναι ο συνεχώς αυξανόμενος θόρυβος που προκαλούν τα δυναμιτάκια, που προκαλούν πάντα πληθώρα ατυχημάτων...
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Κάποια μηνύματα ψαλτικῆς «ὑστερίας» καί ἄκρατου φαρισαϊσμοῦ, πού δέν προέρχονται ἀπό ἀληθινή εὐσέβεια ἀλλά ἀπό προσωπική εὐχαρίστηση, κέφι καί ἴδιον θέλημα, ἀγνοῶντας ὅλους τούς ἄλλους ἐμπλεκόμενους παράγοντες ποιμαντικῆς διακρίσεως καί εὐαισθησίας, ἀκόμη δέ δείχνουν καί ἄγνοια μιᾶς σφαιρικῆς γνώσεως τοῦ Τυπικοῦ, θά μέ ἀναγκάσουν (ὅπως πολλούς ἄλλους) νά ἀποτραβηχτῶ σιγά-σιγά ἀπό τό φόρουμ. Ἄς ἐπικρατήσει ὁ ζηλωτισμός καί ἡ ψευτοευσέβεια καί μακρυά ἀπό ἐμᾶς.
Ἀποτελεῖ ὕβρη νά γράφεται ὅτι δέν εἴμαστε Ἐκκλησία τῆς Ἀναστάσεως. Ποιά Ἀκολουθία τοῦ ἔτους συγκεντρώνει περισσότερο κόσμο, ἔστω καί ἄν δέν κάθονται μέχρι τό τέλος; Ποιός μπορεῖ αὐτό νά τό προσπεράσει; Αἰδώς...
Εἶστε ἔτοιμοι νά καταδικάσετε τόν ἱερό Χρυσόστομο ἀναφωνοῦντα: Νηστεύσαντες καὶ μὴ νηστεύσαντες, εὐφράνθητε σήμερον. Ἡ τράπεζα γέμει τρυφήσατε πάντες, ὁ μόσχος πολὺς μηδεὶς ἐξέλθῃ πεινῶν. Πάντες ἀπολαύετε τοῦ συμποσίου τῆς πίστεως. Πάντες ἀπολαύσατε τοῦ πλούτου τῆς χρηστότητος. Εἶστε ἔτοιμοι νά συνταχθεῖτε μέ τόν πρεσβύτερο υἱό τῆς Παραβολῆς τοῦ Ἀσώτου, πού δυσανασχέτησε μέ τήν πρόσληψη τοῦ ἁμαρτωλοῦ υἱοῦ.

Ἄν γνωρίζατε τό διάγραμμα τῶν Ἀκολουθιῶν τοῦ Ὄρθρου θά μπορούσατε νά διακρίνετε τόν καταφανῆ περιορισμό τοῦ Ὄρθρου τοῦ Πάσχα ἐν συγκρίσει μέ τούς ἄλλους Ὄρθρους τῶν ἄλλων Κυριακῶν. Ποιός καθιέρωσε τίς περικοπές στόν Ὄρθρο τῶν Κυριακῶν, πού ἀπό πέντε ὧρες (κατά Φουντούλη) ἤ ἔστω τρεῖς, σήμερα παντοῦ διαρκεῖ μιάμιση ὥρα; Ἔχει ὁ Ὄρθρος τῆς Κυριακῆς τοῦ Πάσχα Ἑξάψαλμο, Καθίσματα Ψαλτηρίου, ὑμνολογικά Καθίσματα καί Εὐλογητάρια; Ἔχει Τάξη Ἐωθινοῦ Εὐαγγελίου; Ἔχει διπλούς ἤ τριπλούς Κανόνες; Ἔχει Μ. Δοξολογία; Ἄν λοιπόν ὁ Ὄρθρος τῶν Κυριακῶν διαρκεῖ μιάμιση ὥρα, πόσο πρέπει νά διαρκεῖ ὁ Ὄρθρος τοῦ Πάσχα;

Ἡ Θ. Λειτουργία γιατί νά ἔχει Δύναμις καί Λειτουργικά; Ποῦ προβλέπονται;

Τό νά ἔχεις ἕνα Ναό φίσκα μέ 800 ἄτομα (μιλῶ γιά μᾶς) καί νά κοινωνᾶς μέ 4 ἅγια ποτήρια σχεδόν ὅλους ἀπό ὅλες τίς ἠλικίες καί κυρίως νέους, αὐτό εἶναι αἵρεση;

ΥΓ. Τό θέμα τοῦ βαθέος Ὄρθρου ὅπως τά Χριστούγεννα εἶναι ἄλλο θέμα, στό ὁποῖο νομίζω ὅτι πλέον δέν εἶναι δυνατόν νά ἐπανέλθουμε.


 
Last edited:

Firfiris

Κωστόπουλος Ευθύμιος
Είδα ότι κανα δυο από τα προηγούμενα μηνύματα κατάλαβαν (εντελώς εκτός τόπου και χρόνου) ότι μιλάμε για αργό ή σύντομο όρθρο της ακολουθίας του Πάσχα.

Επειδή πρέπει να εξηγώ και τα αυτονόητα εδώ, διευκρινίζω λοιπόν ότι στον σχολιασμό του πρώτου μου μηνύματος αναφερόμουν (πιο αναλυτικά τώρα) στα εξής...

Μιλάω για Όρθρο που ειπώθηκαν οι 3 από τις 8 καταβασίες!!!

Για όρθρο που κάποιες ωδές είχαν 3, κάποιες 4 και κάποιες 6 τροπάρια!!!

Μιλάω για όρθρο με δύο αντί τριών εξαποστειλάρια!

ΔΗΛΑΔΗ ΚΟΥΤΣΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ, ΚΟΥΤΣΕΣ ΚΑΤΑΒΑΣΙΕΣ, ΚΟΥΤΣΟ ΕΞΑΠΟΣΤΕΙΛΑΡΙΟ.

Θέλετε και τα της Λειτουργίας;;; Άλλη φορά καλύτερα...

ΠΟΙΟΣ είπε για σύντομα ή αργά μέλη;;;

Καλά, ΔΕΝ ΜΑΘΑΤΕ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΕΤΕ;;;;

...απογοητεύτηκα (και άλλο) από το τι ήθελαν να "κοπεί" από τον όρθρο του Πάσχα...

Γράφω πουθενά για ΤΡΕΞΙΜΟ;;;

Γράφω για ΚΟΨΙΜΑΤΑ!

Αμαν πια...
 
Last edited:

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Αγαπητέ Ευθύμη, νομίζω ότι κατάλαβα ακριβώς αυτό που λες. Και συμφωνώ ότι είναι κάκιστο που κουτσουρεύονται οι ακολουθίες.
Λες όμως
... τι ήθελαν να "κοπεί" από τον όρθρο του Πάσχα για να "βγούν" μια ώρα νωρίτερα.[/I]
Δηλαδή, πιστεύεις ότι για μη κουτσουρευτεί η ακολουθία, θα ήταν προτιμότερο να σχολάσει η εκκλησία μισή με μια ώρα αργότερα; Εγώ λέω όχι. Όσο ακαλαίσθητο είναι αυτό που γίνεται, είναι προτιμότερο από το να φεύγει ο κόσμος. Απλώς θα ήταν απείρως προτιμότερο να λαμβάναμε πρόνοια ώστε οι αναγκαίες περικοπές/συντομεύσεις, να είναι προαποφασισμένες, μοιρασμένες με εγκυκλίους στους ναούς, ώστε να μη κάνει ο καθένας ότι του κατεβαίνει. Να ορίζεται συγκεκριμένο πέρας ακολουθίας (όπως π.χ. γίνεται τις Κυριακές, και το τηρούμε) και ο καθένας να σταθμίζει τις αντοχές του.
Το σημαντικό είναι να προοδεύουμε στην αγάπη, που είναι και το κεντρικό νόημα του Πάσχα, και τότε οι λύσεις θα βρεθούν εύκολα.
 

Firfiris

Κωστόπουλος Ευθύμιος
...Δηλαδή, πιστεύεις ότι για μη κουτσουρευτεί η ακολουθία, θα ήταν προτιμότερο να σχολάσει η εκκλησία μισή με μια ώρα αργότερα;

Βρε ευλογημένε, ποια μισή και μία ώρα;

Δες:

Αν αντί για τρία τροπάρια πεις έξι σε κάθε ωδή έχουμε 3*8=24 παραπάνω τροπάρια, δηλ περίπου 24*18 δευτ = 7 λεπτά περίπου παραπάνω (κατευθείαν μετατροπή).

5 καταβασίες που δεν ελέχθησαν * 20 δευτ = 2 λεπτά περίπου.

1 εξαποστειλάριο 30 δευτ.

Σύνολο 10 λεπτά παραπάνω!

Αναφέρομαι σαφέστατα στις περικοπές που ανέφερα στο αμέσως προηγούμενο μήνυμά μου.

Δηλαδή προτιμάμε το κουτσούρεμα από 10 λεπτά παραπάνω...

10 λεπτά...

Τις περικοπές αυτές δεν καταλαβαίνει ίσως ο κόσμος στην ολότητά τους, αλλά μιλάω από τη σκοπιά του ψάλτη που έχει φάει 20 χρόνια στη μούρη τη μουσική και το τυπικό και κάτι θα ξέρει.

Όσο για τον κόσμο (που θα μου πεις, δεν είναι ψάλτες όλοι, δεν είναι και τόσο απαιτητικοί όσο εσύ) ας περιμένει 10 λεπτά. Μιλάμε για 10 λεπτά...
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου

«Αὕτη ἡ κλητὴ καὶ ἁγία ἡμέρα, ἡ μία τῶν Σαββάτων, ἡ βασιλὶς καὶ κυρία, ἑορτῶν ἑορτή, καὶ πανήγυρις ἐστὶ πανηγύρεων, ἐν ᾗ εὐλογοῦμεν, Χριστὸν εἰς τοὺς αἰῶνας».


Και μεις ασχολούμαστε με το αν θα έπρεπε να ψάλλεται ή όχι το Ανάστασιν Χριστού. Αν δεν εορτάσουμε εμείς, πως θα εορτάσει ο κόσμος; Με τέτοια τάση περικοπών η οποία καλά κρατεί, ας μην μένουμε έκπληκτοι με το φαινόμενο αποχής του λαού από τους Ναούς.

Άσχετο: Σε κάποια ένορία που κάποτε παρακολούθησα την εν λόγω ακολουθία, είδα έκπληκτος το εξής: Ο Διάκονος στο τέλος κάθε Ωδής του κανόνα, έβγαινε από το αριστερό διακονικό και έκανε την μικρά συναπτή. Μετά την εκφώνηση του Ιερέως έμπαινε από το δεξιό διακονικό. Λοιπόν, περπατώντας ώστε να περάσει πίσω από την Αγία Τράπεζα, να κατευθυνθεί προς το αριστερό διακονικό και να βγεί, είναι τελιώσει η ωδή, οπότε ο Διάκονος έκανε έναν συνεχή περίπατο, μεταξύ των διακονικών θυρών με μικρές στάσεις για τις εκφωνήσεις :eek:. Εκεί καταντήσαμε τις ακολουθίες, ώστε ακόμη και η λέξη θεοπαιξία να τις τιμά :(:(:(
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος


Ὅλες οἱ συναπτὲς τῆς ἀκολουθίας τῆς ἀναστάσεως λέγονται «ἔσωθεν τοῦ βήματος» (Dmitrievskij τ. 1 σ. 558, τ. 3 σσ. 64, 70, 125, ΤΑΣ κεφ. μf’), λόγῳ τοῦ διαβατικοῦ-εἰσοδικοῦ χαρακτῆρος τῆς ἑορτῆς.
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Ἀπὸ τὶς Ἀρχέτυπες διατάξεις:


Γιὰ συντομία προτείνεται, μετὰ τὸ δοξαστικὸ καὶ τὸν κατηχητικὸ λόγο, εὐθὺς «Ὅσοι εἰς Χριστὸν ἐβαπτίσθητε...». «Πρόσσχωμεν. Εἰρήνη πᾶσι. -Καὶ τῷ πνεύματί σου. -Σοφία»...προκείμενο τοῦ ἀποστόλου.

Δεύτερος στίχος δίστιχου προκειμένου τοῦ ἀποστόλου:

Εἰπάτω δὴ οἶκος ᾿Ισραὴλ ὅτι ἀγαθός, ὅτι εἰς τὸν αἰῶνα τὸ ἔλεος αὐτοῦ

(Τ ΙΙ σ. 94, Σ5 φ. 137r, Σ7 φ. 53r, P 385 φ. 242v, P 386 φ. 193r).



ἀπόστολος κ.λ.π.



Μετὰ τὸν διακονικὸ στίχο «Ὅσοι πιστοί, ἔτι καὶ ἔτι ἐν εἰρήνῃ τοῦ Κυρίου δεηθῶμεν», ἀντὶ τῆς μικρῆς, λέγεται ἡ μεγάλη συναπτή

(Γ σσ. 71, 160, ΕΜ σ. 302, D II σ. 141, ΤΛ σσ. 9, 65, 67, G σσ. 57, 92).



Σὲ ἀρχιερατικὴ λειτουργία τὸ Εὐαγγέλιο ἀναγινώσκει ὁ ἐπίσκοπος

(D I σ. 136, Τ ΙΙ σ. 94, Δ σ. 33, χφφ. Εὐαγγελιάρια Κιέβου Natsionalʹna biblioteka Ukrayiny imeni V. I. Vernadsʹkoho (NBUV) Φ. 301 23Λ ια’ αἰ. φ. 224r, Paris. gr. 286 β’ ἥμισυ ια’ αἰ. φ. 202v, ΤΑ σ. 201, χφφ. Εὐαγγελιάρια University of Edinburgh 222 ια’ αἰ. φ. 251r, BSB 621 ια’ αἰ. φ. 170v, Ἑλληνικοῦ Ἰνστιτούτου Βενετίας 2 ιγ’ αἰ. φ. 328r, ΤΣΘ φ. 24r).



Κοινωνικὸ

«Μέγα τὸ μυστήριον τῆς σῆς Χριστὲ ἀναστάσεως.

Σῶμα Χριστοῦ[1] μεταλάβετε, πηγῆς ἀθανάτου γεύσασθε. Ἀλληλούια.

Θέλων παραγέγονας ἐπὶ τὸ πάθος ὁ ἀθάνατος.

Σῶμα Χριστοῦ μεταλάβετε, πηγῆς ἀθανάτου γεύσασθε. Ἀλληλούια.

Τότε καὶ ὁ ᾅδης συναντήσας ἐπικράνθη λογοθετούμενος, ψυχὰς ἀφαιρούμενος.

Σῶμα Χριστοῦ μεταλάβετε, πηγῆς ἀθανάτου γεύσασθε. Ἀλληλούια.

Τότε καὶ Μαρία ἡ μυρίσασα εὐφράνθη προσκυνήσασα Θεὸν πρὸ τοῦ μνήματος.

Σῶμα Χριστοῦ μεταλάβετε, πηγῆς ἀθανάτου γεύσασθε. Ἀλληλούια.

Εἴπατε τῷ Πέτρῳ καὶ τοῖς λοιποῖς ἀποστόλοις ὅτι ἀνέστη ἐκ νεκρῶν ὁ ἀθάνατος.

Σῶμα Χριστοῦ μεταλάβετε, πηγῆς ἀθανάτου γεύσασθε. Ἀλληλούια»

(ΛΑ’ σσ. 243-244).

«Ἕτερον· Ἀπαγγείλατε Πέτρῳ καὶ τοῖς λοιποῖς ἀποστόλοις» (R φ. 111r). «Ἀπαγγείλατε τῷ Πέτρῳ» (χφ. Πάτμου 104 εὐχολόγιο τοῦ ἔτους 1234 φ. 229r). «Ἀπαγγείλατε τῷ Πέτρῳ σὺν τοῖς λοιποῖς ἀποστόλοις ὅτι ἀνέστη ὁ Κύριος» (χφ. Σινὰ 768 πεντηκοστάριο ιστ’ αἰ. φ. 10v).



«Σῶμα Χριστοῦ...Ἀλληλούια»

(ΑΛΑ Ε’ σσ. 43-48, χφ. Sin. georg. O 34 ὡρολόγιο περὶ τὸ ἔτος 950, Ἰβηριτικὸ-Γεωργιανὸ συναξάριο Γεωργίου Ἀθωνίτου μεταξὺ τῶν ἐτῶν 1042-1044, χφ. Paris. Coisl. gr. 361 ΤΑΣ ιγ’-ιδ’ αἰ. φ. 204r, ΤΜΕ σ. 37, τυπικὸ Ξηροποτάμου 1915). Ὅλες οἱ παλαιὲς Γεωργιανὲς[2] πηγὲς ἔχουν «Σῶμα καὶ αἷμα Χριστοῦ...».


Δὲν ἀντικαθίσταται τό «Πληρωθήτω...» κατὰ τὸ Πάσχα καὶ τὴ διακαινήσιμο ἑβδομάδα

(ΤΕ σ. 517, ΤΜ σ. 209).


Στὸ τέλος τῆς διαλογικῆς ἀπόλυσης ὁ ἱερεύς ψάλλει σὲ ἦχο πλ. α’ ὅλο τὸ ἀπολυτίκιο[3] «Χριστὸς ἀνέστη...» (ΜΕΘ σ. 374), ὄχι τὴν προσφώνηση «Χριστὸς ἀνέστη!», στὴν ὁποία μόνο ἀντιφωνεῖται «Ἀληθῶς ἀνέστη!» (πασχάλιος ἀκολουθία τραπέζης). Δηλαδὴ στὸ τροπάριο δὲν ἀπαντᾶμε «Ἀληθῶς ἀνέστη ὁ Κύριος»

(D ΙΙΙ σ. 710, ΤΜΕ σ. 371, ΙΠ σ. 157, ΤΔ σ. 494).







[1] Πρβλ. «Ὁ μέν Ἐπίσκοπος διδότω τήν προσφοράν λέγων Σῶμα Χριστοῦ καί ὁ δεχόμενος λεγέτω Ἀμήν· ὁ δέ διάκονος κατεχέτω τό Ποτήριον καί ἐπιδιδούς λεγέτω Αἷμα Χριστοῦ, ποτήριον ζωῆς καὶ ὁ πίνων λεγέτω Ἀμήν» (Ἀποστολικὲς Διαταγὲς περὶ τὸ ἔτος 380 Η’ 13, 15).
[2] Οἱ ἐκκλησίες τῆς Γεωργίας καὶ Ἀρμενίας ὑπῆρξαν περιφέρειες τοῦ Ἱεροσολυμιτικοῦ τύπου.
[3] D I σσ. 227, 246.
 
Last edited:
Top