Περί του..."τριάδι" και του "πάσαν"

Πρόσφατα με τον ιερέα του Ναού μου συζητούσαμε σχετικά και μου έλεγε ότι η θυμίαση του Αρχιερέως γίνεται στο "μυστικώς" και του ιερέως στο "Τριάδι". Υποθέτω για πρακτικούς λόγους (δε ρώτησα περισσότερο).

Όταν πρωτοέψαλλα στο Ναό που είμαι τώρα ένα από τα Χερουβικά της Εβδομάδος του Πέτρου, μετά τη λειτουργία ο ιερεύς μου είπε ότι δεν του άρεσε και τόσο, διότι είχε μικρό Τριάδι...
Αυτό πριν 7 χρόνια...σήμερα πια τα Χερουβικά του Πέτρου είναι το σταθερό μου ρεπερτόριο (στους αντίστοιχους ήχους τουλάχιστον). Και ουδείς παραπονείται πλέον. Φυσικά λέω και ορισμένα με εκτενές Τριάδι, αλλά του Πέτρου πλειοψηφούν σε χρήση. Δεν τα βαριέσαι ποτέ και δεν θα σε προδώσουν ποτέ, το μόνο σίγουρο...
Καμμιά φορά μάλιστα αν δεν είναι σύντομο το απήχημα (του Άγια φερ ειπείν), ο ιερεύς περιμένει μέσα και δεν αρχίζει την ανάγνωση της ευχής αν δεν πω το "Οι..", κι ας έχει περάσει η ώρα κάποιες φορές!
Ίσως να μην το πιστεύετε, κι όμως έτσι γίνεται και αυτό δείχνει ότι όλα τελικά είναι θέμα συνήθειας και κυρίως αμοιβαίας εμπιστοσύνης ιερέων-ψαλτών.

Πάντως ο μακαριστός Φουντούλης στις "Λειτουργικές απορίες" αναφέρει ότι το βάρος του νοήματος του Χερουβικού είναι στο "πάσαν" και όχι στο "Τριάδι".
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Τσερκέζης Χαράλαμπος;123668 said:
Ίσως να μην το πιστεύετε, κι όμως έτσι γίνεται και αυτό δείχνει ότι όλα τελικά είναι θέμα συνήθειας και κυρίως αμοιβαίας εμπιστοσύνης ιερέων-ψαλτών.

Φίλε Χαράλαμπε χαίρε!
Η αμοιβαία εμπιστοσύνη μεταξύ Ιερέων- Ψαλτών και η συνεννόηση περί των ψαλτέων ή πρακτέων είναι κατάκτηση στις μέρες μας.
Το γεγονός ότι θα καθίσουμε να συζητήσουμε λειτουργικά ή ψαλτικά ζητήματα που στο παρελθόν αποτελούσαν "ταμπού".

Περί των Χερουβικών:
Η λειτουργικότητα των μελών του Πέτρου Λαμπαδαρίου και ιδίως των Σύντομων Χερουβικών είναι αναμφισβήτητη και η αναγνώριση των έργων του καθολική.
Όπως μου είπε στο παρελθόν κι ο Μανόλης Θεοδωράκης σε π.μ.
"ο Πέτρος λειτουργεί"
 
Last edited:

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Δυστυχώς υπάρχουν Ιερείς οι οποίοι όταν λειτουργούν "ο Πέτρος ΔΕΝ λειτουργεί...."

Για αυτό μίλησα περί αμοιβαίας εμπιστοσύνης, συζητήσεως, συνεννόησης... Αλλά δεν είμαστε και εμείς άμοιροι ευθυνών, εάν ξεπερνούμε τα επιτρεπτά όρια. Ούτε οι ευχές να διαβάζονται με το "μάτι", ούτε επιτροχάδην, ούτε φυσικά νωχελικά. Θέλει διάκριση από όλους. Και μισό λεπτό να περιμένει ο λειτουργός δεν χάθηκε ο κόσμος. Αν το Χερουβικόν είναι σύντομο και περιεκτικό δεν επιβραδύνει την σύναξη.
Για την ιστορία: Παρότι δεν υπήρξε "λειτουργική ανάγκη" πέρυσι τα Χριστούγεννα έψαλα Χερουβικόν την σύνθεση του Γρηγορίου σε α' ήχο (αργόν) κατόπιν συνεννοήσεως με τον λειτουργούντα Ιερέα. Ρυθμίσαμε τον χρόνο να μήν υπάρξει καθυστέρηση. Πρακτικά παραδέχομαι πως δεν εξυπηρέτησε καμία λειτουργική ανάγκη. Φυσικά και δεν το κάνω κάθε Κυριακή...
 
Last edited:
Top