Πέτρος Μανέας (1870-1950)

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Από εκπομπή του Λ. Αγγελόπουλου και Κ.Αγγελίδη:

Βιογραφικά, Χριστός Γεννάται, Νεηγενές

Τρείς ηχογραφήσεις του Πέτρου Μανέα (1926-28) από το psaltiri.org του Δημήτρη Λέκκα

Τον ουρανοφάντορα του Χριστού
Ερχόμενος ο Κύριος
Εις πάσαν την γήν

Έχει κανείς άλλες ηχογραφήσεις του Πέτρου Μανέα;
 
Last edited by a moderator:
Ένας φίλος μου, μου έδωσε μία κασσέτα με τον Πέτρο Μανέα, όπου περιέχονται και οι ύμνοι που ανέβασες Δημήτρη. Θα το κάνω σε CD και θα το ανεβάσω. Αξίξει να προσέξει κανείς το Σμυρνέικο ηχόχρωμα.
 

Attachments

  • Δεύτε ίδωμεν πιστοί.mp3
    1.5 MB · Views: 588
Last edited:

kaelthas

Νεκτάριος Ρ.
Ευχαριστούμε Γιάννη, πολύ ωραίος. Γιατί όμως δεν προσπαθείς να καθαρίσεις λίγο την ηχογράφηση. Χάνει όλη την ομορφιά της
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Έχω κι εγώ κάποια που δεν κυκλοφορούνε στο εμπόριο. Όταν βρω χρόνο θα τα ανεβάσω.
 

dimitris

Παλαιό Μέλος
Είχα ακούσει από τον Σύρκα για κάποιον "Γερομανέα" όπως τον έλεγαν που έψαλε παλαιά στην Αθήνα. Ήταν αγαπητός και παραδεχτός από τους μεγάλους ψάλτες της εποχής γιατί ήταν παραστατικότατος , ζούσε δηλαδή και απέδιδε την κάθε λέξη του κειμένου (μάλιστα κάπου παρασυρόταν κι έκανε και ανάλογες κινήσεις). Κι όλοι τον θαύμαζαν.
Ετσι το έλεγε ο Γερομανέας έλεγαν.
Είναι ο αυτός που ακούμε εδώ ή άλλος;
 
Last edited:

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Βιογραφικά του Μανέα βρήκε ο Shota Gugushvili εδώ (από το musicportal.gr)

"(Κων/πολις 1870 - Αθήνα 1950). Διακεκριμένος και εξαιρετικά καλλίφωνος πρωτοψάλτης-μουσ/δάσκαλος-μελοποιός από τη Σμύρνη (μαθητής τωνΓ. Βιολάκη και Μ. Μισαηλίδη, που του δίδαξαν το εκκλ. ύφος). Αρχικά έψαλλε σε διάφορους ναούς της Σμύρνης (Αγία ’ννα Εφέσου: 1888, ’γιος Παντελεήμονας Γκιοζ-Τεπέ: 1889, Κοίμηση Θεοτόκου: 1903, Αγία Αικατερίνη: ώς το 1915 –με μια διακοπή το 1905, οπότε έψαλλε μετά από πρόσκληση του μητροπολίτη Ευγένιου στον `Αγιο Μηνά Ηρακλείου–, ’γιο Δημήτριο: 1917-22). Το 1922 ήλθε στην Ελλάδα και αφού έψαλλε επί δίμηνο στον ’γιο Αχίλλειο της Λάρισας, εγκαταστάθηκε στην Αθήνα και υπηρέτησε στον `Αγιο Λουκά Πατησίων ώς το 1924 και από το 1927 ώς το 1930 (στο ενδιάμεσο διάστημα έψαλλε στο Κάιρο). Το 1931 ανέλαβε πρωτοψάλτης στη Ζωοδόχο Πηγή (οδού Ακαδημίας), όπου «άφησε εποχή» με τους καλλωπιστικούς φθόγγους και τους "λαρυγγισμούς" του. Η φήμη του συγκρίθηκε με εκείνη τουhttp://wiki.musicportal.gr/index.php/Κανακάκης_ΝικόλαοςΚανακάκη(Μητρόπολις) και του Ταμπουρά (Αγία Τριάδα Πειραιώς). Επίσης μελοποίησε πολλά μαθήματα (όπως το "Τῇ Ὑπερμάχῳ " σε πλάγιο Α', που ψάλλεται ακόμα). Στους μαθητές του, οι: Ιωάννης Θωμαϊδης,Κων/νος Λαγούρος,Νικόλαος Πετράς,Γεώργιος Τρυψωνόπουλος,κ.ά. Ο γιος του Φίλιππος Μανέας ήταν κι αυτός ιεροψάλτης και μετείχε στον βυζ. Χορό του πατέρα του."
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Εγώ, εν καιρώ. Έπεσαν στα χέρια μου δύο ημίωρα mp3. Έχουνε και υλικό άγνωστο. Είναι εξωτερική ηχογράφηση, όπου προλογίζει κάποιος και αργότερα, ενώ παίζουν οι δίσκοι, ακούγονται στην αρχή πολύ σιγά μουρμουρητά. Δεν ξέρω αν κανένας γνωρίζει αν υπάρχει δέσμευση για τα αρχεία αυτά. Αν όχι, τα ανεβάζω ελεύθερα.
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Εγώ, εν καιρώ. Έπεσαν στα χέρια μου δύο ημίωρα mp3. Έχουνε και υλικό άγνωστο. Είναι εξωτερική ηχογράφηση, όπου προλογίζει κάποιος και αργότερα, ενώ παίζουν οι δίσκοι, ακούγονται στην αρχή πολύ σιγά μουρμουρητά. Δεν ξέρω αν κανένας γνωρίζει αν υπάρχει δέσμευση για τα αρχεία αυτά. Αν όχι, τα ανεβάζω ελεύθερα.

Τί δέσμευση να υπάρχει, Γιάννη; Mediafire/Rapidshare και ξερό ψωμί....
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Σωστός! Το βραδάκι τα κόβω και τα ανεβάζω!
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Τελικά τα έλεγξα και στο πρώτο 20λεπτο είχε αυτά που κυκλοφορούνε και έχουνε ανέβει, ενώ στην υπόλοιπη ώρα έχει Ναυπλιώτη. Δεν έχει τίποτε καινούριο. Ενδεχομένως κάποια να είναι καθαρότερα. Θα τα ελέγξω και, αν αξίζει, θα ανεβάσω.
Πρέπει να ξέρετε, όμως, ότι υπάρχουνε και άλλες ηχογραφήσεις που έχουμε μόνο τους τίτλους. Η επισύναψη είναι από το βιβλίο "ΣΜΥΡΝΗ - Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΖΩΗ 1900-1922" του Αριστομένη Καλυβιώτη.

View attachment Maneas.jpg
 
Last edited:

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Νόμιζα ότι είχα ανεβάσει αυτά που είχα από παλιά, αλλά μόλις είδα ότι δεν το έκανα. Λοιπόν, το αρχείο MANEAS APO KASETA.zip περιέχει αρχεία από μια κασέτα που μου είχε δώσει ένας φίλος. Το MANEAS APO MP3 KASETAS.zip είναι από τα mp3 που αναφέρω παραπάνω. Επίσης, αν υπάρχει η άδεια από τους διαχειριστές, μπορώ να ανεβάσω και τα καθαρότερα όλων που είναι κομμάτια από την έκδοση της FM Records MUSIC OF THE GREEK ORTHODOX CHURCH 1924-1930. Αν ισχύει ότι δεν υπάρχουνε δικαιώματα για τις ηχογραφήσεις άνω των 50 χρόνων, δεν θα υπάρχει πρόβλημα. Κάποια κομμάτια θα τα δείτε διπλά. Άλλος ήχος και άλλη ταχύτητα αναπαραγωγής. Επίσης, έχει και ένα-δύο αρχεία με την πολυφωνική χορωδία του.

View attachment MANEAS APO KASETA.zip
View attachment MANEAS APO MP3 KASETAS.zip
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Δε γνωρίζω με σιγουριά. Ξέρω οτι πάνω από 50 χρόνων ηχογραφήσεις δεν έχουν δικαιώματα. Αλλά εφόσον τα έχουνε επανεκδόσει και έχουν εργαστεί να τα καθαρίσουν κτλ. ίσως δεν είναι σωστό να τα βάλουμε ή βάλε ένα-δύο για δείγμα αν νομίζεις με σύνδεσμο για αγορά του CD.
 
Last edited:

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Είναι 4 μονωδίες και 3 χορωδιακά πολυφωνικά. Είναι μόνο λίγα από τα 23 κομμάτια του δίσκου. Να τα ανεβάσω; Άλλωστε, υποθέτω ότι είναι αυτά που περιέχει και το torrent παλαιών ψαλτών του οποίου δίνεται σε άλλη υποενότητα των ηχογραφήσεων.
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Εάν γνωρίζεις οτι δεν υπάρχει πρόβλημα ανέβασέ τα.
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
"(Κων/πολις 1870 - Αθήνα 1950). Διακεκριμένος και εξαιρετικά καλλίφωνος πρωτοψάλτης-μουσ/δάσκαλος-μελοποιός από τη Σμύρνη ...... Επίσης μελοποίησε πολλά μαθήματα (όπως το "Τῇ Ὑπερμάχῳ " σε πλάγιο Α', που ψάλλεται ακόμα).
Από την παρουσία του Μανέα στην Αθήνα λίγο πριν τα μέσα του αιώνα νομίζω ότι (εκτός από τη γενική θρυλική εντύπωση του γερο-Μανέα) έχουν επιζήσει και τρία μέλη του στην προφορική παράδοση (κυρίως μέσω γυναικείων μοναστηριών): ένα Άξιον εστί, ένα Τη υπερμάχω και ένα Σήμερον κρεμάται, όλα σε πλάγιο πρώτο εναρμόνιο.
Ανεβάζω εδώ το Τη υπερμάχω από ένα τετράδιο της εποχής καταγεγραμμένο από τον Αθ. Ντάκουλα. Στο επόμενο μήνυμα, όσοι δεν βιάζεστε, θα βρείτε και μια θεωρητική παρατήρηση για την παράδοση.
 

Attachments

  • Τη υπερμάχω.pdf
    361.2 KB · Views: 700
Last edited:

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Δίστασα πολύ να ανεβάσω το συγκεκριμένο κομμάτι, αλλά επέλεξα τη σημερινή μέρα προς τιμήν της Θεοτόκου. To αφιερώνω μάλιστα στις γυναίκες του φόρουμ, γιατί χάρη στην Θεοτόκο, "εκ γυναικός πηγάζει τα κρείττω".
Ο λόγος που δίσταζα είναι ότι ξέρω πως πολλοί, αλλά ειδικότερα ορισμένοι φίλοι (αναφέρω ενδεικτικά μόνο τον Αντώνη και τον Δημήτρη τον Σκρέκα [unica amica κ.λπ.]), είναι πολύ ευαίσθητοι σε θέματα αλλοίωσης της παράδοσης. Το συγκεκριμένο κομμάτι λοιπόν έχει όλα τα εχέγγυα να "επικριθεί" και μάλιστα έντονα, γιατί αφενός αλλάζει τον απ' αιώνων παραδεδομένο ήχο του μέλους, αφετέρου είναι έντονα εναρμονισμένο, με προοπτική να ψαλεί με συνοδεία δευτέρας φωνής (όπως γίνεται στο ηχητικό).
Ενώ συμφωνώ με αυτά, η άποψή μου είναι ότι υπάρχουν δύο όψεις της παράδοσης: α) ό, τι παραδίδεται από δάσκαλο σε μαθητή και αξίζει να περιφρουρηθεί και να διαιωνιστεί, β) ό, τι συναποτελεί το μουσικό μας παρελθόν και αξίζει να μελετηθεί. Μπορεί το συγκεκριμένο άκουσμα να ξεφεύγει από τα παραδεδομένα, είναι όμως μέρος του παρελθόντος, άρα της ταυτότητάς μας και χρειάζεται τη μελέτη και τον σεβασμό μας.
Κατά δεύτερο, πρέπει πάντα να κρίνουμε κάτι με κριτήριο την εποχή για την οποία δημιουργήθηκε. Ο Μανέας λοιπόν ήλθε από τη Σμύρνη φέρνοντας μαζί του ένα τεράστιο μουσικό φορτίο, αλλά βρήκε μια κατάσταση εντελώς ρευστή μουσικά. Φαίνεται ότι πειραματίστηκε προς την κατεύθυνση της εναρμόνισης, επηρεασμένος από ανάλογες σύγχρονες ή προγενέστερες τάσεις (Πολυκράτης, Σακελαρίδης κ.λπ.). Σημειώστε όμως ότι δεν ξέφυγε στην πολυφωνία (με τον όρο πολυφωνία αντιλαμβάνομαι την παρουσία παράλληλων αλλά αυτόνομων μελωδικών γραμμών, κάτι το οποίο δεν υπάρχει στη δευτέρα φωνή, που έχει συνοδευτικό ρόλο). Τίποτε τα μεν ή τα δε δεν επικράτησε βέβαια, ευτυχώς, στη μουσική μας. Το "ευτυχώς" όμως είναι μια "εκ των υστέρων" παρατήρηση, τώρα που έχουμε πλήρη εικόνα των μουσικών μας πραγμάτων και σχετική πολιτισμική νηφαλιότητα.
Επιπλέον, για λόγους εντελώς προσωπικούς το συγκεκριμένο άκουσμα μου φαίνεται κατανυκτικό, όπως και των άλλων δύο μελών που προανέφερα στο προηγούμενο μήνυμα (αλλά δεν θα το ανέβαζα μόνο γι' αυτό). Αν με αξιώσει ο Θεός, ίσως παρουσιάσω σύντομα κάποια διασκευή του Άξιον εστί (γιατί καταγεγραμμένο δεν το έχω βρει πουθενά και ακριβώς δεν το θυμάμαι).
Στο ηχητικό που ακολουθεί (από το cd που προναφέρθηκε στη συζήτηση) ακούγεται από ζωντανή ηχογράφηση στη Ζωοδόχο Πηγή. Θα σας ξενίσουν οι γυναικείες φωνές του χορού που διευθύνει ο Μανέας (παραδόξως εκείνος έχει το ρόλο της συνοδείας), η επανάληψη του Χαίρε Νύμφη Ανύμφευτε με Αλληλούια, η (διακριτική) συνοδεία μηχανικού ισοκρατήματος κ.ά. Απλώς ακούστε το, εν τούτοις.
 

Attachments

  • Τη υπερμάχω.mp3
    2.7 MB · Views: 419
Last edited:

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Γιώργος Μ.;33077 said:
Δίστασα πολύ να ανεβάσω το συγκεκριμένο κομμάτι, αλλά επέλεξα τη σημερινή μέρα προς τιμήν της Θεοτόκου. To αφιερώνω μάλιστα στις γυναίκες του φόρουμ, γιατί χάρη στην Θεοτόκο, "εκ γυναικός πηγάζει τα κρείττω".
Ο λόγος που δίσταζα είναι ότι ξέρω πως πολλοί, αλλά ειδικότερα ορισμένοι φίλοι (αναφέρω ενδεικτικά μόνο τον Αντώνη και τον Δημήτρη τον Σκρέκα [unica amica κ.λπ.]), είναι πολύ ευαίσθητοι σε θέματα αλλοίωσης της παράδοσης. Το συγκεκριμένο κομμάτι λοιπόν έχει όλα τα εχέγγυα να "επικριθεί" και μάλιστα έντονα, γιατί αφενός αλλάζει τον απ' αιώνων παραδεδομένο ήχο του μέλους, αφετέρου είναι έντονα εναρμονισμένο, με προοπτική να ψαλεί με συνοδεία δευτέρας φωνής (όπως γίνεται στο ηχητικό).
Ενώ συμφωνώ με αυτά, η άποψή μου είναι ότι υπάρχουν δύο όψεις της παράδοσης: α) ό, τι παραδίδεται από δάσκαλο σε μαθητή και αξίζει να περιφρουρηθεί και να διαιωνιστεί, β) ό, τι συναποτελεί το μουσικό μας παρελθόν και αξίζει να μελετηθεί. Μπορεί το συγκεκριμένο άκουσμα να ξεφεύγει από τα παραδεδομένα, είναι όμως μέρος του παρελθόντος, άρα της ταυτότητάς μας και χρειάζεται τη μελέτη και τον σεβασμό μας.
Κατά δεύτερο, πρέπει πάντα να κρίνουμε κάτι με κριτήριο την εποχή για την οποία δημιουργήθηκε. Ο Μανέας λοιπόν ήλθε από τη Σμύρνη φέρνοντας μαζί του ένα τεράστιο μουσικό φορτίο, αλλά βρήκε μια κατάσταση εντελώς ρευστή μουσικά. Φαίνεται ότι πειραματίστηκε προς την κατεύθυνση της εναρμόνισης, επηρεασμένος από ανάλογες σύγχρονες ή προγενέστερες τάσεις (Πολυκράτης, Σακελαρίδης κ.λπ.). Σημειώστε όμως ότι δεν ξέφυγε στην πολυφωνία (με τον όρο πολυφωνία αντιλαμβάνομαι την παρουσία παράλληλων αλλά αυτόνομων μελωδικών γραμμών, κάτι το οποίο δεν υπάρχει στη δευτέρα φωνή, που έχει συνοδευτικό ρόλο). Τίποτε τα μεν ή τα δε δεν επικράτησε βέβαια, ευτυχώς, στη μουσική μας. Το "ευτυχώς" όμως είναι μια "εκ των υστέρων" παρατήρηση, τώρα που έχουμε πλήρη εικόνα των μουσικών μας πραγμάτων και σχετική πολιτισμική νηφαλιότητα.
Επιπλέον, για λόγους εντελώς προσωπικούς το συγκεκριμένο άκουσμα μου φαίνεται κατανυκτικό, όπως και των άλλων δύο μελών που προανέφερα στο προηγούμενο μήνυμα (αλλά δεν θα το ανέβαζα μόνο γι' αυτό). Αν με αξιώσει ο Θεός, ίσως παρουσιάσω σύντομα κάποια διασκευή του Άξιον εστί (γιατί καταγεγραμμένο δεν το έχω βρει πουθενά και ακριβώς δεν το θυμάμαι).
Στο ηχητικό που ακολουθεί (από το cd που προναφέρθηκε στη συζήτηση) ακούγεται από ζωντανή ηχογράφηση στη Ζωοδόχο Πηγή. Θα σας ξενίσουν οι γυναικείες φωνές του χορού που διευθύνει ο Μανέας (παραδόξως εκείνος έχει το ρόλο της συνοδείας), η επανάληψη του Χαίρε Νύμφη Ανύμφευτε με Αλληλούια, η (διακριτική) συνοδεία μηχανικού ισοκρατήματος κ.ά. Απλώς ακούστε το, εν τούτοις.

Δεν ανήκω στους τυφλούς παραδοσιολάτρες... Απλώς δε θεωρώ κ πολύ εφικτό να αρχίσει κάποιος να ψάλλει αυτό το κομμάτι σε εκκλησία, όπως εξίσου δύσκολο θεωρώ και να το ''εξοβελίσει'' από ναούς στους οποίους (τυχόν συνεχίζει να) ψάλλεται κατ΄αυτό τον τρόπο. Ο λόγος περί του τί είναι παράδοση, είναι όντως πολύς και δυσερμήνευτος!

Βλέπε ενδεικτικά τις απόψεις μου εκπεφρασμένες σε ανύποπτο χρόνο...
http://www.analogion.com/forum/showpost.php?p=4536&postcount=6

ευχαριστίες για το ηχητικό και το κείμενο,
Δ.

Υγ Το εμβόλιμο Αλληλούϊα στο ηχητικό είναι απορριπτέο, και εκλαμβάνεται ως ανεπιτυχής προσθήκη χάριν της ηχογράφησης. Ευελπιστώ ότι δεν εισχώρησε και σε αποδόσεις του μέλους εν ώρα ακολουθίας/ιών. Ιδού η τεράστια ευθύνη όσων κυκλοφορούν ηχογραφήσεις...
 
Last edited:
Top