Πάσχα ιερόν (μεθέορτες Κυριακές Πάσχα)

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Άλλη μια "προτίμηση" του ΤΜΕ σε κάτι διαφορετικό από το αρχαίον Τυπικόν του Αγίου Σάββα.
Εδώ βέβαια ίσως έχουμε μια "αντικατάσταση" των ανατολικών (που ούτως ή άλλως ψάλλονται όλο το έτος- εκτός από τις μνήμες των αγίων εν Κυριακή)
με τα απόστιχα του Πάσχα.
Προσωπικά δεν βλέπω άσκοπη την αντικατάσταση αυτή τις μεθέορτες Κυριακές του Πεντηκοσταρίου.
Μοιάζει η διάταξη και λίγο με τα μεθέορτα των Δεσποτικών εορτών όπου ψάλλουμε μετά τα αναστάσιμα και τα της α' ημέρας της εορτής.
Άλλωστε όλο το "κλίμα" των ακολουθιών του Πεντηκοσταρίου έχει επηρεαστεί από το Πάσχα:
Κανόνες, Θ' ωδή, Εξαποστειλάρια, Αντίφωνα-Εισοδικόν, Καταβασία θ' ωδής αντί του "Άξιον εστίν" και "Σώμα Χριστού"
 
Last edited:

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Μην ξεχνάς ότι τώρα πια ο εσπερινός της Κυριακής τελείται χωριστά από τον όρθρο ενώ παλαιότερα γινόντουσαν μαζί. Στην πράξη της Ρωσικής και Σερβικής Εκκλησίας που ακολουθούν το ΤΑΣ (όπως το ακολουθούν βέβαια! :rolleyes:) τα "Πάσχα ιερόν" λέγονται μόνο στον Εσπερινό (αν και είναι πολύ συχνή η χρήση τους την ώρα του Κοινωνικού στη διάρκεια της Θ. Λειτουργίας).
 

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
νομίζω δεν πρέπει να τα κάνουμε μισά μισά. Πρέπει να διαλέξουμε.

ή λες 4 αναστασιμα κ πασχα ιερον, και νυν αναστασεως ημερα, κοινωνικο σωμα
ή λες κανονικά 8 αναστασιμα, και νυν υπερευλογημένη, κοινωνικό αινείτε όπως λέει κ το Πεντηκοστάριο...
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
Ένα από τα θέματα που δεν "χώνεψα" ποτέ στο νέο τυπικό...αν έχει κάποιος εύκολη πρόσβαση ας δει αν ισχύει το ίδιο στο τυπικό του Κωνσταντίνου πρωτοψάλτου και στου Βιολάκη...
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Εκτός από την ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΣΗ των ανατολιακών με τα "Πάσχα Ιερόν" συνολικά δηλαδή 8 τροπάρια, όταν τύχει εορταζόμενος Άγιος εν Κυριακή το ΤΜΕ έχει παραπάνω τροπάρια.
Ίσως μια εξαίρεση σε αυτές τις περιπτώσεις θα ταίριαζε πιο πολύ.
Δηλ. 4 Αναστάσιμα και 4 της Εορτής. (δηλ "Πάσχα Ιερόν")
εν μνήμη εορταζομένου Αγίου Αναστάσιμα 4 και του Αγίου 4 (καταλιμπανομένων του Πάσχα).
Έτσι ο αριθμός των τροπαρίων θα έμενε σε "λογικά" πλαίσια και θα είμασταν και πιο κοντά στο Τυπικόν.
 
Last edited:

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Μην ξεχνάς ότι τώρα πια ο εσπερινός της Κυριακής τελείται χωριστά από τον όρθρο ενώ παλαιότερα γινόντουσαν μαζί. Στην πράξη της Ρωσικής και Σερβικής Εκκλησίας που ακολουθούν το ΤΑΣ (όπως το ακολουθούν βέβαια! :rolleyes:) τα "Πάσχα ιερόν" λέγονται μόνο στον Εσπερινό (αν και είναι πολύ συχνή η χρήση τους την ώρα του Κοινωνικού στη διάρκεια της Θ. Λειτουργίας).

Βέβαια το ΤΑΣ δεν προβλέπει τα "Πάσχα Ιερόν" ούτε στον Εσπερινό.
Έχει περάσει όμως η πράξη αυτή στο Πεντηκοστάριο.
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Ένα από τα θέματα που δεν "χώνεψα" ποτέ στο νέο τυπικό...αν έχει κάποιος εύκολη πρόσβαση ας δει αν ισχύει το ίδιο στο τυπικό του Κωνσταντίνου πρωτοψάλτου και στου Βιολάκη...

Φυσικά και ισχύει.
Από την δεύτερη έκδοση του Κωνσταντίνου προβλέπεται και Εισοδικόν (ορθότερα, εφ΄ όσον ψάλλονται αντίφωνα του Πάσχα) "Εν Εκκλησίαις...".
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Βέβαια το ΤΑΣ δεν προβλέπει τα "Πάσχα Ιερόν" ούτε στον Εσπερινό.
Έχει περάσει όμως η πράξη αυτή στο Πεντηκοστάριο.

Αὐτὰ τὰ στιχηρὰ προσόμοια τοῦ Ἤχθης δι' ἡμᾶς λείπουν ἀπὸ τὶς μεθέορτες Κυριακὲς στὰ πεντηκοστάρια ἐκδ. 1525, 1687 ἐκτὸς τοῦ ἑσπερινοῦ τοῦ παραλύτου, καὶ 1820 ἐκτὸς τῶν ἑσπερινῶν τοῦ παραλύτου καὶ, «εἰ βούλει», τοῦ τυφλοῦ.
 
Last edited:
Top