Οι "απαντήσεις" των χορών.

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Ένα θέμα που ίσως δεν φαίνεται σπουδαίο αλλά είναι σημαντικό.
Στα Ειρηνικά, στις Αιτήσεις, Εκτενή, Πληρωτικά και αλλού οι χοροί "απαντούν" με "Κύριε ελέησον", "Παράσχου Κύριε", "Σοι Κύριε" κ.α.

Πολλές φορές έχω παρατηρήσει μια "ασυνενοησία" μεταξύ των χορών με αποτέλεσμα ο ένας να κοιτάει τον άλλον ή να ψάλλουν και οι δύο ταυτόχρονα.

Επειδή θεωρώ το θέμα σημαντικό (να υπάρχει και εδώ μια Τάξις και μια συννενόηση μεταξύ των χορών) άνοιξα αυτό το ΘΕΜΑ για να γράψουμε τις απόψεις μας ή κάποια στοιχεία (άν υπάρχουν) σχετικά με την τάξη που πρέπει να τηρησουμε στο θέμα αυτό.

Σημειώνω κάποιες δικές μου προτάσεις:

1. Ειρηνικά ο α' χορός
2. Αίτηση- απαντάει ο χορός που θα "ξεκινήσει" την ψαλμωδία.
3. Εκτενή- α' χορός.
4. Πληρωτικά ο β' χορός.

Το θέμα αυτό μπορεί να συνδυαστεί και με την Έναρξη των μελών και την επιβολή του ήχου η οποία δεν πρέπει να γίνεται (κατ' εμέ) με το "Αμήν" ως απήχημα αλλά αφού πούμε το "Αμήν" [ως απάντηση στην εκφώνηση του Ιερέα και στην βάση που έγινε η εκφώνηση (ή τουλάχιστον αρμονικά προς αυτήν)] να κάνουμε απήχημα του ήχου ώστε να ξεκινήσουμε την ψαλμωδία.

Φιλικά
Δημήτριος Καλπακίδης
 

stapaman

Εφησυχάζων & ενίοτε προξενών αλγεινάς εντυπώσεις δ
Ένα θέμα που ίσως δεν φαίνεται σπουδαίο αλλά είναι σημαντικό.

Πολύ σωστό και μπράβο για την ιδέα!!! Thumbs up!!!

1. Ειρηνικά ο α' χορός
Εννοείται :)
2. Αίτηση- απαντάει ο χορός που θα "ξεκινήσει" την ψαλμωδία.
Οι περισσότεροι τηρούμε μεν αυτό, αλλά έχω να (αντι)προτείνω το εντελώς αντίθετο, κάτι που ενδεχομένως θα το βρει πολύ χρήσιμο κανείς από την άποψη της προετοιμασίας του μέλους (ξεφύλλισμα βιβλίου, επιλογή βάσης, κλπ) ιδίως όταν δεν έχει κάποιο βοηθό να του δίνει ένα χεράκι στο αναλόγιο.
3. Εκτενή- α' χορός.
Σωστός...
4. Πληρωτικά ο β' χορός.
Ω, ναι...
Το θέμα αυτό μπορεί να συνδυαστεί και με την Έναρξη των μελών και την επιβολή του ήχου η οποία δεν πρέπει να γίνεται (κατ' εμέ) με το "Αμήν" ως απήχημα αλλά αφού πούμε το "Αμήν" [ως απάντηση στην εκφώνηση του Ιερέα και στην βάση που έγινε η εκφώνηση (ή τουλάχιστον αρμονικά προς αυτήν)] να κάνουμε απήχημα του ήχου ώστε να ξεκινήσουμε την ψαλμωδία.
Κι αυτό σωστό. Προσωπικά αλλού το τηρώ αλλού όχι. Η αρμονία όμως πολλές φορές δεν είναι δυνατόν να τηρηθεί...
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Σε Βουλγαρικά ψαλτικά βιβλία τυπωμένα στα τέλη του 19ου αιώνα υπάρχει προ αρκετών ύμνων η ένδειξη "Д" για το δεξιό και "Л" για τον αριστερό χορό. Στη Βάρνα (ή στη Φιλιππούπολη δεν είμαι σίγουρος) μετά τη λειτουργία λόγω παραβίασης του "πρωτοκόλλου" από τον αριστερό είχε πέσει και ξύλο, τω καιρώ εκείνω!
 

Lampadarios

Καλαφάτης Θανάσης
Στο Συλ της ΣΜ υπάρχει μια αρκετά ωραία τάξη.

Που θα μπορούσαμε να βρούμε την βουλγάρικη τάξη;
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Σήμερα γύρισα από διακοπές (που τις μείωσαν κατά 2 ημέρες-γκρρρ!) Απόψε & αύριο θα είμαι στην ωραία Θεσ/νίκη οπότε αγαπητέ Θανάση από Τετάρτη εκτός απροόπτου...
 

amentzelos

Μέλος
Πρέπει να απαντα ο ψάλτης ΄΄Υπεραγία Θεοτόκε σώσον ημάς΄΄ όταν ο ιερευς λέγει ΄΄της Παναγίας αχράντου......΄΄;;
 
Στα Ειρηνικά υπάρχει και η πρακτική ο α' χορός να ψέλνει " Κύριε Ελέησον " μέχρι τη μνημόνευση του οικείου επισκόπου ( Υπέρ του Αρχιεπισκόπου ημών ...) και να συνεχίζει μέχρι τέλους ο β' χορός. Επίσης υπάρχει και το φαινόμενο στα Πληρωτικά η απάντηση " Σοι Κύριε " να ψέλνεται από τον α' χορό ...
 

Poet

Νέο μέλος
Τα Ειρηνικά
α' χορός - τα 6 πρώτα κύριε ελέησον
β' χορός - τα 6 επόμενα κύριε ελέησον (συνήθως αρχίζουν στο "υπέρ του πατρός ημών" ή από το επόμενο, ανάλογα με τις αιτήσεις που γίνονται)
β' χορός - Υπεραγία Θεοτόκε Σώσον ημάς (όπου λέγεται), μετά το της Παναγίας αχράντου ...
α' χορός - Σοί Κύριε

Το Αμήν είναι συνήθης και χρήσιμη πρακτική να αποτελεί ένα είδος απηχήματος που κατ' εμέ και προτιμάται και συνιστάται. Το απήχημα αυτό καθ' αυτό, δεν αποτελεί κομμάτι της ακολουθίας, είναι μια τεχνική για να μπαίνουμε σωστά στον ήχο και ενίοτε είναι και επικίνδυνο, γιατί η κατάχρηση αυτού μπορεί να υποκρύπτει επίδειξη ικανοτήτων και έπαρση και όχι ταπεινό και εκκλησιαστικό φρόνημα που επιβάλλεται να έχουμε στο αναλόγιο. Άλλωστε, μπορούμε κάλλιστα να πιάσουμε τον ήχο λέγοντας απήχημα χαμηλόφωνα, τόσο που να μην το πιάνουν ούτε τα μικρόφωνα.
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Αυτό που κάναμε με το δάσκαλό μου τ. Άρχοντα Α' Δομέστικο της ΜΧΕ Μιλτιάδη Παππά, και που είδα και σε βίντεο να γίνεται στο Πατριαρχείο, είναι οι αποκρίσεις να γίνονται εναλλάξ και στο Νη. Εξαίρεση αποτελούν:
  • τα Ειρηνικά της Θείας Λειτουργίας και των Πανηγυρικών μόνο Εσπερινών, που ψάλλονται σε εξάδες τα «Κύριε ελέησον», από τις οποίες την πρώτη ψάλλει ο δεξιός χορός και ο αριστερός τη δεύτερη
  • τα Πληρωτικά μόνο της Θείας Λειτουργίας, όπου ψάλλει ο δεξιός χορός τα «Κύριε ελέησον» και ο αριστερός τα «Παράσχου Κύριε» και
  • οι αιτήσεις πριν το «Πάτερ ημών», όπου επαναλαμβάνεται το παραπάνω όταν ο ιερέας εκφωνεί και τα «Την ημέραν πάσαν».
Όλες οι υπόλοιπες αποκρίσεις λέγονται χύμα και εναλλάξ.
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Τὰ Κύριε ἐλέησον ἤ Παράσχου Κύριε λέγονται ἀπὸ τὸ λαό

(χφ. Κρυπτοφέῤῥης Γ.β.VII εὐχολόγιο ι’ αἰῶνος ἔκδ. G. Passarelli L’ Eucologio Cryptense Γ.β.VII (sec. X) ᾿Ανάλεκτα Βλατάδων 36 Θεσσαλονίκη 1982 σ. 71, Π. Τρεμπέλα (+1977) Αἱ τρεῖς λειτουργίαι σ. 25),


ἤ ἔστω ἐναλλάξ ἀπὸ τοὺς χορούς

(τυπικὸ Ῥήγα σ. 30, Ἱερατικὸν Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου 1895 σσ. 28, 55, 71, 79, Ἱερατικὸν Ῥώμης 1950 σσ. 107, 140, π. Σ. Φαράσογλου Ἀπὸ τὴν τάξη καὶ ψαλμωδία στὸν πατριαρχικό ναὸ 1988 σσ. 36, 44).
 
Top