Νοιάζομαι για τη φωνή μου

ioan

Μέλος
Νοιάζομαι για τη φωνή μου
Η χροιά της φωνής μας όπως αναφέρθηκε, αντανακλά πολλές και διαφορετικές πλευρές του χαρακτήρα μας. Αυτή μας κάνει να ξεχωρίζομε. Ο τρόπος ζωής όμως και ο διαφορετικός τρόπος χρήσης της ή κατάχρησης της επηρεάζουν την υγεία των φωνητικών χορδών και τη σταθερότητα της φωνής μας. Είναι γνωστό ότι το κάπνισμα αλλά και το ποτό είναι ζημιογόνα για τη φωνή και επιπλέον μπορούν να οδηγήσουν σε καρκίνο του λάρυγγα. Είναι λοιπόν σημαντικό να διατηρούμε υγιή τη φωνή μας κατά τη διάρκεια της ζωής μας. Μερικοί τρόποι που μπορούν να μας βοηθήσουν να το πετύχομε είναι οι παρακάτω.
Μην καπνίζετε και μη ξεχνάτε να μένετε μακριά από εστίες καπνού. Ο καπνός ξηραίνει τις χορδές και τις κάνει επιρρεπείς σε τραυματισμό.
Ενυδάτωση! Πίνετε τουλάχιστον 4-5 ποτήρια νερό την ημέρα, ιδιαίτερα αν πίνετε καφέ, αλκοόλ ή γυμνάζεστε. Η ενυδάτωση βοηθά τις χορδές να πάλλονται με λιγότερη πίεση από τους πνεύμονες. Επίσης οι καλά ενυδατωμένες χορδές αντέχουν περισσότερο στη χρήση της φωνής και αναρρώνουν γρηγορότερα απ' ότι οι στεγνές χορδές που κινδυνεύουν να πληγωθούν με ανεπανόρθωτη βλάβη. Η συστηματική ενυδάτωση επιπλέον έχει το πλεονέκτημα να αραιώνει τις εκκρίσεις του λαιμού και έτσι οι χορδές διατηρούνται καθαρές
Μη ξεροβήχετε! Αποβάλετε το συνήθειο του υπερβολικού «καθαρίσματος» του λαιμού. Παρατεταμένο βήξιμο έχει σαν αποτέλεσμα τη διόγκωση των χορδών και την υπερευαισθησία τους προς κάκωση.
Περιορίστε το αλκοόλ! Το αλκοόλ ερεθίζει τον επιθηλιακό ιστό και τη βλέννα του λάρυγγα.
Περιορίστε ή και αποφύγετε φαγητά ή συμπεριφορά που μπορεί να προκαλέσουν ή να επιδεινώσουν την παλλινδρόμηση του γαστρικού οξέος.
Αποφύγετε καταχρήσεις της φωνής!
Ελαττώστε την ένταση της φωνής σας. Εάν μιλάτε ένας προς έναν στο ίδιο δωμάτιο μιλάτε σιγά.
Μή τσιρίζετε , υπάρχουν άλλοι τρόποι να μεταβιβάσετε αυτό που πιστεύετεαή να κάνετε τους άλλους να σας ακούσουν.
Προσέξετε τις παρατεταμένες τηλεφωνικές συνδιαλέξεις. Μπορεί εσείς να μην αντιλαμβάνεστε πόσο δυνατά μιλάτε.
Μην ψυθιρίζετε. Αυτό στην πραγματικότητα χειροτερεύει τη φωνή σας.
Μή μιλάτε όταν υπάρχει υπερβολικός θόρυβος στο περιβάλλον. Σε τέτοια περίπτωση μιλήστε σε κάποιον όταν βρίσκετε ένα μέτρο μακριά.
Μην επιχειρήτε να μιλάτε ή να τραγουδάτε όταν έχετε πονόλαιμο, κρυολόγημα, ή λαρυγγίτιδα.
Αποφύγετε την παρατεταμένη χρήση των στοματικών διαλυμάτων!
Τα περισσότερα στοματικά διαλύματα περιέχουν ψηλές ποσότητες αλκοόλ, το οποίο όπως αναφέρθηκε ερεθίζει τον λάρυγγα.
Σωστή στάση. Η σωστή στάση επιτρέπει καλύτερη ροή του αέρα και ελαττώνει ένταση και ζόρισμα στις χορδές.
Γυμναστείτε συστηματικά! Δοκιμάστε ασκήσεις που χαλαρώνουν τους μυς και βοηθούν στη δημιουργία μιας καλής στάσης του σώματος.
Κοιμηθείτε! Κοιμηθείτε ικανοποιητικά συνηθίζοντας να ξαπλώνετε νωρίς για να ξυπνάτε νωρίς χωρίς να αγχώνεστε και να επηρεάζετε τη φωνή σας.
Προθέρμανση και χαλάρωση! Πάντοτε προθερμάνετε τη φωνή σας πριν και μετά από παρατεταμένη ομιλία ή τραγούδι.
Πηγή
Στέλλα Ευθυμίου Λογοθεραπεύτρια Λεμεσός, Μάης 2005

http://www.speechtherapy.org.cy
 

DiamantopoylosT

Παλαιό Μέλος
Ἀπίστευτο! Σκεφτόμουν νά ἀνοίξω ἕνα παρόμοιο θέμα ioan. Σέ εὐχαριστῶ πολύ γιά τή δημιουργία αὐτοῦ του θέματος.
Ἔψαχνα νά βρῶ τρόπους συντήρησης, διατήρησης, διαφύλαξης κ.τ.λ. τῆς φωνῆς. Καί δέν εἶχα βρεῖ κάποιο θέμα ἐδῶ πού νά μέ καλύπτει τόσο. Ἴσως νά μήν ἔχω ψάξει καλά.

Ἐκτός ἀπό αὐτά πού γράφει τό κείμενο πού μᾶς παρέθεσες θά ἤθελα νά μᾶς γράψουν καί ἄλλα μέλη τί γνωρίζουν γιά τή φροντίδα τῆς φωνῆς. Κάποιος μου εἶχε πεῖ ὅτι βράζει σέ ἕνα μικρό μπρικάκι τσίπουρο μέ λίγο μέλι καί μετά τό πίνει. Αὐτό εἶναι ἀλκοόλ. Ἀλλά λέει πώς βοηθᾶ πολύ.

Ἄλλος μου ἔχει πεῖ γιά αὐγό. Δέ θυμᾶμαι ἀκριβῶς πώς γίνεται ἡ χρήση τοῦ συγκεκριμένου παρασκευάσματος. Ἀκόμα ἔχω ἀκούσει ἀπό ἄλλους πώς τό κάπνισμα βοηθᾶ καί τή γεμίζει τή φωνή. Ἔχω ἀκούσει, δέ ξέρω ἄν ἀληθεύει, γι'αὐτό δέν ἀναφέρω ὀνόματα πώς γνωστός ψάλτης ἔβγαινε στόν Ἀπόστολο καί Εὐαγγέλιο πρίν τό Χερουβικό καί ἔκανε τσιγάρο! Καλλιτέχνης ἄλλος ὄχι ψάλτης, μοῦ ἔλεγε πώς βοηθᾶ πολύ καί ὁ συνδυασμός πούρου μέ ἐλάχιστο λικέρ.

Ἔχουμε ἀκούσει ἀκόμα πώς καί σέ ἀγρυπνίες μοναστηριῶν πού διαρκοῦν πολλές ὧρες μερικοί ἔχουν ἕνα μικρό μπουκαλάκι μέ ἀλκοόλ.

Ὅλα αὐτά εἶναι ὅμως γενικά καί ἀόριστα. Θά βοηθοῦσε ἀρκετά ἐάν κάποιοι, κάποια μέλη μᾶς παρέθεταν κάποιους τρόπους πού χρησιμοποιοῦν γιά μεγάλο χρονικό διάστημα καί ἀποδεδειγμένα εἶναι ἀξιόπιστοι.

Τό ἴδιο θά βοηθοῦσε νά γνωρίζαμε τί καταστρέφει τή φωνή. Μερικοί πᾶνε γιά καφέ μετά τήν ἐκκλησία. Ὅμως μαζί μέ τόν καφέ ἔρχεται καί νεράκι κρύο. Τί γίνεται τό πίνουμε ἤ εἶναι ἀπαγορευτικό;

Αὐτά καί ἄλλα πολλά περιμένουν ἀπαντήσεις.
 

dimitris

Παλαιό Μέλος
Να συμπληρώσω.
Πετάξτε τον τονοδότη γιατί είναι εργαλείο για να κουρτίζει τις χορδές οργάνων και όχι τις φωνητικές.

Αρκετοί ψάλτες εγκατέλειψαν νωρίς γιατί προσπάθησαν να πιάσουν υπερήχους.

(Δεν αναφέρομαι σε περιπτώσεις με κρεατάκια στη μύτη ή φωνή ψιλοψεύτικη ή τενόρου).
 

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
Να συμπληρώσω.
Πετάξτε τον τονοδότη γιατί είναι εργαλείο για να κουρτίζει τις χορδές οργάνων και όχι τις φωνητικές.

Αρκετοί ψάλτες εγκατέλειψαν νωρίς γιατί προσπάθησαν να πιάσουν υπερήχους.

(Δεν αναφέρομαι σε περιπτώσεις με κρεατάκια στη μύτη ή φωνή ψιλοψεύτικη ή τενόρου).

Κε Δημητρη θα συμφωνησω για τον τονοδοτη με μια μονο απορια:
Αυτοι που τον χρησιμοποιουσαν,απο το πρωι επιαναν φυσικες βασεις;
Ρωτω,γιατι ας πουμε εγω,εχω τον στρογγυλο,που μπορω να παρω οποια βαση θελω,πριν ξεκινησω,το Δοξαστικο,π.χ. γιατι σου επιτρεπει να σφυριξεις,οποια τονικοτητα θελεις,ακομα και ενδοιαμεσες, ημιτονια δηλ. Οποτε δεν εχω προβλημα.:cool:Απλα με τον μεταλλικο τονοδοτη,σιγουρα δεν εχουμε αυτη την ανεση.Αντε τωρα να χτυπας La φυσικο,και απο'κει να πηγαινοερχεσαι πανω κατω!...:wink:
Οσο για τον καφε που ρωτησε ο κος Διαμαντοπουλος,νομιζω κακο δεν κανει,απλα,νερο μισο-μισο για το καλοκαιρι...απο τη βρυση το χειμωνα!...:wink:
 

ΦΩΤΙΟΣ ΚΕΡΜΕΛΙΔΗΣ

Παλαιό Μέλος
Ὅλα αὐτά εἶναι ὅμως γενικά καί ἀόριστα. Θά βοηθοῦσε ἀρκετά ἐάν κάποιοι, κάποια μέλη μᾶς παρέθεταν κάποιους τρόπους πού χρησιμοποιοῦν γιά μεγάλο χρονικό διάστημα καί ἀποδεδειγμένα εἶναι ἀξιόπιστοι.

Τό ἴδιο θά βοηθοῦσε νά γνωρίζαμε τί καταστρέφει τή φωνή.
Αὐτά καί ἄλλα πολλά περιμένουν ἀπαντήσεις.

Έπειτα από πολλές συζητήσεις με ειδικούς φίλους γιατρούς -φωνιάτρους,ωτορινολαρυγγολόγους,κ.λ.π.- συμπέρανα ότι 'Παν μέτρον άριστον'. Θα μου πεις τώρα τι εννοώ.
π.χ. Μου έλεγαν κάνε αφωνία.Έκανα αφωνία και όταν έψελνα έβλεπα ξαφνικά ότι στην πορεία της Θ.Λειτουργίας η φωνή μου 'αδυνάτιζε' δηλ.δεν είχε δύναμη.
Μου έλεγαν πάρε μπουκαλάκι με νερό για να ενυδατώνεις τον λαιμό σου. Το έκανα αλλά μετά από λίγο καιρό κατάλαβα ότι αυτό μου δημιουργούσε μη συχνή έκκριση σιέλου με αποτέλεσμα να 'ξηραίνεται' ο λαιμός μου πιο εύκολα.
Πασίγνωστος πρωτοψάλτης των Αθηνών που εγχειρίστηκε στην Αμερική μου εκμυστηρεύθηκε ότι το μυστικό είναι να συνηθίσεις τα πολύ παγωμένα νερά 'κρυοθεραπεία',ώστε να υπάρξει πλήρης ίασις. Μου έλεγαν διάφορα αλλά όλα είχαν και κάποια παρενέργεια. Προσωπικά λοιπόν κατέληξα ότι τα πάντα χρειάζονται με μέτρο.Το κάτι παραπάνω που κάνω είναι

1] Όταν νοιώθω ότι με πονάει ο λαιμός και μου πάει για φαρυγγίτιδα η΄λαρυγγίτιδα παίρνω τροχίσκους trachisan,κάνω γαργάρες με xecsalen κίτρινο αραιώνοντας με λίγο νερό,κάνω συχνές πλύσεις των ρινικών κοιλοτήτων με άφθονο ορρό.
2]Κάθε πρωί είναι απαραίτητη μία κουταλιά μέλι.
3]Χαλαρή ομιλία
4] Όσον αφορά το ποτό πράγματι κάνει πολύ καλό το ένα ποτηράκι αλλά προσοχή αδελφέ να το πιεις χωρίς πάγο.
Αυτά τα ολίγα από την προσωπική μου εμπειρία.
 

μάρκελλος

Μάρκελλος Πιράρ, Γενικός συντονιστής
Οἱ φωνητικὲς χορδὲς βλάπτονται ἀπὸ κάθε εἴδους καταχρήσεις καὶ ὑπερβολές (κραυγές, οἰνόπνευμα ...). Γιὰ ὠφέλιμες συμβουλὲς κυρίως σὲ περίπτωσι κρυολογήματος, βλ. τὴν εἰσαγωγὴ στὸ Μουσικὸν Τριώδιον τοῦ Ἐ. Φαρλέκα. Ἐμένα προσωπικὰ μὲ βλάπτει τὸ μικρόφωνο :D
 

Greekψαλτης

Ψαλῶ τῶ Θεῶ μου, ἕως ὑπάρχω.
Ως προς το θεμα της προφυλαξης των φωνητικων χορδων τα πραγματα ειναι απλα, συγκεκριμενα και επιστημονικως τεκμηριωμενα. Σημαντικοτερο ολων ειναι η σωστη χρηση δηλ. οχι κραυγες οταν ψαλλουμε οπως και αποφυγη εντονης και πολυωρης ομιλιας! Εδω θα πρεπει να πουμε πως οταν εχουμε καιρο να ψαλλουμε αποφευγοντας συγχρονως και τη μελετη στο σπιτι τοτε η φωνη χανει λιγο την αντοχη της και την ευελιξια της. Γι'αυτο η μελετη στο σπιτι χωρις υπερβολες ειναι απαραιτητη και μας κρατα σε φορμα. Επισης εξισου σημαντικο ειναι η αποφυγη του καπνισματος αλλα και της καταχρησης αλκοολουχων ποτων.
Τωρα επειδη ο καθε ενας απο εμας ειναι διαφορετικος με αλλες φωνητικες αντοχες και ικανοτητες γιαυτο και καποια επιμερους πραγματα ποικιλλουν. Υπαρχουν καποιοι που πρεπει να κοιμουνται εστω και λιγο πριν ψαλλουν, καποιοι αλλοι θελουν να πινουν λιγο νερο κατα τη διαρκεια των ακολουθιων και καποιοι αλλοι ψαλλουν εχοντας τρομερες αντοχες μη εχοντας αναγκη απο υπνο, καραμελες και νερο...:D
 

chriskont

Παλαιό Μέλος
Επειδή ψάλλω και διαβάζω σχεδόν μόνος σε μοναστηρι, δυο τρεις γουλιες νερο κατά τη διαρκεια της ακολουθίας βοηθούν σημαντικά. Επίσης όπως μου είπε ο φωνίατρος, σε περίπτωση που παει να εμφανιστεί φαρυγγύτιδα φλέγματα καταρροή το καλύτερο είναι και το έχω διαπίστώσει ατμός με ευκάλυπτο 5-10 λεπτά πάνω από χύτρα κάθε μέρα μέχρι να περάσει. Κάνει θαύματα. Επίσης η εχινάτσια για ε΄να μήνα ειτε με κάψουλες είτε σε βοτονο η εκχύλισμα περιορίζει πολύ την πιθανότητα κρυολογήματος. Υπαρχουν ακόμη προιόντα ενυδάτωσης και θρέψης ων φωνητικών χορδών που βοηθούν ιδιαίτερα όπως το xerogkelin(ευφραντικό spray με παραγγελια απο τα φαρμακεία)με φυσικα συστατικά για την ξηροστομία όπως και το rhinosisam(δεν ειναι με χημικα) www.pharmagel.gr
 
Last edited:

Greekψαλτης

Ψαλῶ τῶ Θεῶ μου, ἕως ὑπάρχω.
Το νερο με βοηθα και εμενα καθως αποφευγεται το στεγνωμα του λαιμου κατα τη διαρκεια των ακολουθιων. Οσον αφορα τωρα τις εισπνοες αυτο που ξερω απο ωριλα ειναι πως βοηθανε οι εισπνοες με ευκαλυπτο, ειναι το μονο βοτανο που βοηθα τις χορδες αλλα μη φανταστειτε τιποτε το τρομερο. Επομενως ξεχαστε τα περι χυτρας κτλ. Το κυριοτερο οπως μου τονισε ειναι η σωστη χρηση και η αποφυγη του καπνισματος.:)
 

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
Να συμπληρωσω σε αυτα που ανεφερες Γιαννη
Εμενα μου εχει συμβει μετα απο γερο ξενυχτι-μιλαμε για 5 ή 6 το πρωι και κατευθειαν στο Ναο-να βγαζω ''φωτιες'' απο το λαρυγγι μου και να μην καταλαβαινω τιποτα!!...:cool:
Τωρα,το νερακι νομιζω,με λιγες γουλιες ομως,βοηθαει καπως.Οχι σε μεγαλες και συνεχεις ποσσοτητες,βεβαια,γιατι θα συμβει αυτο που προανεφερε ο κος Φωτης.
Για καραμελες παλι,εχω ξεχασει το χρωμα τους εδω και πολλα χρονια,κυριως αυτες που καινε.Ειναι το χειροτερο πραγμα για τις φωνητικες χορδες.
Φανταστητε δηλ. εκει που εχει ζεσταθει καλα καλα ο λαιμος σας με την καραμελα,ερχεται η στιγμη που θα παρουμε αναπνοη,προκειμενου να ψαλλουμε....και τοτε ερχεται το μυραιο!!....Ξαφνικα σου ''μενουν'' οι φωνητικες χορδες στο χερι!!...:p Οι strepsils ομως,με μελι και λεμονι κατι λενε,μιας και δεν καινε.
Και κατι τελευταιο...
Κανενα ρακομελο που και που δεν βλαπτει!...Αυτο βοηθαει στο να,''απολυμαινει''-λογω του αλκοολ- τις φων. χορδες και ταυτοχρονα να τις μαλακωνει-λογω του μελιου!.:)
Σε λιγες ομως ποσοτητες ετσι;...Γιατι μια φορα που ηπια πολυ,εγινα ''κουρουμπελο''!!...:D:D
 

NKontis

Παλαιό Μέλος
Όταν είχα ρωτήσει σαν νέος μαθητής την δασκάλα μου στην φωνητική, μου είχε πει πως το μυστικό δεν είναι τόσο σε αυτά που τρώει ή πίνει κάποιος και δεν έχει να κάνει ούτε με κρύα ούτε με ζεστά η φωνή. Αυτή μάλιστα έπινε κρύο νερό πάντα (ακόμα και πριν ή μετά τις παραστάσεις που έδινε). Το βασικό είναι η σωστή χρήση του αέρα και η σωστή τοποθέτηση της φωνής, έτσι ώστε να μην καταπονούνται οι χορδές κατά το ψάλσιμο. Οι χορδές το μόνο που χρειάζονται είναι να είναι υγρές συνέχεια για να μην ξεραίνονται.
Το μεγαλύτερο κακό το κάνει η υπερβολική δόση αέρα που πέφτει πάνω στις χορδές μετά από λάθος αναπνοή. Λέγοντας λάθος εννοούμε ανεξέλεγκτη χρήση του αέρα, ο οποίος δεν βγαίνει κατά την εκπνοή σιγά σιγά και κατά την θέληση του ψάλτη, αλλά πέφτει με δύναμη πάνω στις χορδές. Πρώτο σύμπτωμα είναι η βραχνάδα και μία κούραση με κέντρο τον λαιμό και τις χορδές. Κύριος λόγος μη σωστής αναπνοής είναι η λεγόμενη «στηθική» αναπνοή. Δηλ. η αναπνοή κατά την οποία ο αέρας αποθηκεύεται πάνω από το διάφραγμα και έτσι δεν βρίσκει κανένα εμπόδιο να τον συγκρατήσει κατά την εκπνοή. Αντίθετα η «διαφραγματική» αναπνοή, όπου ο αέρας αποθηκεύεται κάτω από το διάφραγμα, είναι ο σωστός τρόπος αναπνοής. Εκεί ο αέρας καθώς ανεβαίνει συναντάει το διάφραγμα, το οποίο ελέγχεται και έτσι βγαίνει σε μικρές και ελεγχόμενες ποσότητες, περνώντας από τις χορδές λίγο λίγο.
Ο «διαφραγματικός» τρόπος αναπνοής μαθαίνεται μετά από ασκήσεις και πάντα με την επίβλεψη της προόδου από έμπειρο δάσκαλο φωνητικής. Ένα μικρό παράδειγμα άσκησης που μας δείχνει εάν αναπνέουμε σωστά ή όχι είναι αυτό: πάρτε μία βαθιά αναπνοή. Εάν κατά την εισπνοή ανασηκώθηκε ο θώρακας και οι ώμοι σας, τότε πήρατε «στηθική» αναπνοή. Εάν φούσκωσε λίγο η κοιλιακή χώρα και τα πλευρά κάτω χαμηλά, χωρίς να κινηθεί ο θώρακάς σας, τότε πήρατε σωστή αναπνοή. Αυτά είναι τα βασικά στοιχεία της φωνητικής.
Φυσικά αυτό δεν σημαίνει πως παράγοντες όπως π.χ. το κάπνισμα δεν χαλάνε τις χορδές. Η δασκάλα μου δεν δεχόταν να κάνει μάθημα σε καπνιστή.
Επίσης ο ύπνος είναι βασικό στοιχείο ξεκούρασης της φωνής.
Το πολύ μίλημα δεν είναι από μόνο του κακό. Κακό γίνεται όταν κάποιος δεν «τοποθετεί» την φωνή του σωστά. Γι αυτό διάσημοι φωνολόγοι λένε πως θα ήταν καλύτερα εάν οι άνθρωποι έλεγαν αυτά που ήθελαν τραγουδιστά και όχι μιλώντας!!!

Τώρα πέρα από αυτά (που πλέον είναι και επιστημονικώς δεκτά) οι διάφορες πρακτικές συνταγές μπορεί να κάνουν από καλό μέχρι κακό. Στην συνηθέστερη περίπτωση μπορεί να είναι αδιάφορες.

Προσοχή σε δύο πράγματα:
1. Οι ωτορινολαρυγγολόγοι (κοινώς ωριλάδες :wink:) δέν είναι φωνολόγοι και τις περισσότερες φορές πραγματικά δεν ξέρουν τί λένε. Μερικοί μάλιστα είναι και επικίνδυνοι. Πολύς κόσμος έχει χάσει τη φωνή του από ωριλάδες που του έλεγαν ό,τι ήθελαν. Εάν θέλετε σωστές οδηγίες να πάτε ΜΟΝΟ σε φωνολόγους και πάλι σε καλούς, όχι στον οποιοδήποτε!!! Η φωνή είναι από τα πιο ευαίσθητα πράγματα στον οργανισμό μας. Μην αφήνετε τον καθένα να κάνει πειράματα πάνω της.

2. Έχω ακούσει ότι πολλοί ψάλτες παραδίδουν μαθήματα «εκκλησιαστικής» φωνητικής, ή όπως το λένε «τοποθέτησης της φωνής», χωρίς οι ίδιοι να είναι καθηγητές φωνητικής. Η χρήση που κάνουν στην φωνή τους τις περισσότερες φορές είναι λάθος και κυρίως καταστρέφουν τους μαθητές τους. Είχα συναντήσει κάποτε κάποιον που έξυνε τις χορδές του με...σμυριδόπανο και ισχυριζόταν μάλιστα πως αυτό είναι και η σωστή χρήση της φωνής. Μάλιστα ισχυρίζονται πως η κλασσική φωνητική δεν ταιριάζει με το ψάλσιμο γιατί σου δίνει άλλο ύφος. Να ξεκαθαρίσω εδώ πως άλλο πράγμα το ύφος και άλλο η σωστή αναπνοή και η σωστή τοποθέτηση της φωνής. Παράδειγμα; ο πολύς Πρίγγος. Ίσως πολλοί να μην γνωρίζουν πως είχε ιταλίδα δασκάλα φωνητικής που του έκανε μαθήματα!!!
Με λίγα λόγια: μην ακούτε κανέναν αυτοαποκαλούμενο δάσκαλο φωνητικής, ο οποίος αποκτά το «χρήσμα» μόνο και μόνο επειδή ψάλλει 200 χρόνια. Καθοδήγηση για την φωνή σας μπορεί να σας δώσει μόνο έμπειρος καθηγητής φωνητικής. Τονίζω το «μόνο» και το «έμπειρος» γιατί εάν είναι άπειρος (ακόμα και καθηγητής φωνητικής να είναι), τότε πάλι η φωνή σας είναι στο έλεος του Θεού. Δέν υπάρχει ψαλτική ή μη αναπνοή και τοποθέτηση της φωνής. Οι κοιλότητες που στέκει ο αέρας μέσα στο κεφάλι μας (κοινώς τα φυσικά μας ηχεία) είναι πάντα οι ίδιες. Το ψαλτικό ύφος είναι άλλη υπόθεση. Όπως άλλη υπόθεση είναι και η προφορά των γραμμάτων που σου μαθαίνουν στην φωνητική. Αυτά μπορούν να προσαρμοσθούν στο ψάλσιμο, ο αέρας και οι χορδές όμως όχι. Την ίδια καταστροφή μπορεί να προκαλέσει το ψάλσιμο ή το κλασσικό τραγούδι. Οι χορδές δεν σε ρωτάνε τί λες όταν τις βασανίζεις. Απλά χαλάνε. Και πολλές φορές ανεπανόρθωτα!!!

Ίσως αυτά που γράφω να στεναχωρούν μερικούς και άλλοι να έχουν διαφορετική άποψη. Δεκτά όλα. Ο μόνος λόγος όμως που τα γράφω είναι γιατί θέλω να προφυλάξω μερικούς (κυρίως ανθρώπους που θέλουν τώρα να ξεκινήσουν να ψάλουν) από μοιραία λάθη. Καλό είναι να ακούσουν και αυτή την άποψη και πριν εφαρμόσουν οποιαδήποτε πρακτική συνταγή να κάνουν τον κόπο να πάνε μέχρι το ιατρείο ενός καλού φωνολόγου.

Ευχαριστώ πολύ και συγγνώμη για την πολυλογία μου.

Νεκτάριος Κόντης
 
Όταν είχα ρωτήσει σαν νέος μαθητής την δασκάλα μου στην φωνητική, μου είχε πει πως το μυστικό δεν είναι τόσο σε αυτά που τρώει ή πίνει κάποιος και δεν έχει να κάνει ούτε με κρύα ούτε με ζεστά η φωνή. Αυτή μάλιστα έπινε κρύο νερό πάντα (ακόμα και πριν ή μετά τις παραστάσεις που έδινε). Το βασικό είναι η σωστή χρήση του αέρα και η σωστή τοποθέτηση της φωνής, έτσι ώστε να μην καταπονούνται οι χορδές κατά το ψάλσιμο. Οι χορδές το μόνο που χρειάζονται είναι να είναι υγρές συνέχεια για να μην ξεραίνονται.
Το μεγαλύτερο κακό το κάνει η υπερβολική δόση αέρα που πέφτει πάνω στις χορδές μετά από λάθος αναπνοή. Λέγοντας λάθος εννοούμε ανεξέλεγκτη χρήση του αέρα, ο οποίος δεν βγαίνει κατά την εκπνοή σιγά σιγά και κατά την θέληση του ψάλτη, αλλά πέφτει με δύναμη πάνω στις χορδές. Πρώτο σύμπτωμα είναι η βραχνάδα και μία κούραση με κέντρο τον λαιμό και τις χορδές. Κύριος λόγος μη σωστής αναπνοής είναι η λεγόμενη «στηθική» αναπνοή. Δηλ. η αναπνοή κατά την οποία ο αέρας αποθηκεύεται πάνω από το διάφραγμα και έτσι δεν βρίσκει κανένα εμπόδιο να τον συγκρατήσει κατά την εκπνοή. Αντίθετα η «διαφραγματική» αναπνοή, όπου ο αέρας αποθηκεύεται κάτω από το διάφραγμα, είναι ο σωστός τρόπος αναπνοής. Εκεί ο αέρας καθώς ανεβαίνει συναντάει το διάφραγμα, το οποίο ελέγχεται και έτσι βγαίνει σε μικρές και ελεγχόμενες ποσότητες, περνώντας από τις χορδές λίγο λίγο.
Ο «διαφραγματικός» τρόπος αναπνοής μαθαίνεται μετά από ασκήσεις και πάντα με την επίβλεψη της προόδου από έμπειρο δάσκαλο φωνητικής. Ένα μικρό παράδειγμα άσκησης που μας δείχνει εάν αναπνέουμε σωστά ή όχι είναι αυτό: πάρτε μία βαθιά αναπνοή. Εάν κατά την εισπνοή ανασηκώθηκε ο θώρακας και οι ώμοι σας, τότε πήρατε «στηθική» αναπνοή. Εάν φούσκωσε λίγο η κοιλιακή χώρα και τα πλευρά κάτω χαμηλά, χωρίς να κινηθεί ο θώρακάς σας, τότε πήρατε σωστή αναπνοή. Αυτά είναι τα βασικά στοιχεία της φωνητικής.
Φυσικά αυτό δεν σημαίνει πως παράγοντες όπως π.χ. το κάπνισμα δεν χαλάνε τις χορδές. Η δασκάλα μου δεν δεχόταν να κάνει μάθημα σε καπνιστή.
Επίσης ο ύπνος είναι βασικό στοιχείο ξεκούρασης της φωνής.
Το πολύ μίλημα δεν είναι από μόνο του κακό. Κακό γίνεται όταν κάποιος δεν «τοποθετεί» την φωνή του σωστά. Γι αυτό διάσημοι φωνολόγοι λένε πως θα ήταν καλύτερα εάν οι άνθρωποι έλεγαν αυτά που ήθελαν τραγουδιστά και όχι μιλώντας!!!

Τώρα πέρα από αυτά (που πλέον είναι και επιστημονικώς δεκτά) οι διάφορες πρακτικές συνταγές μπορεί να κάνουν από καλό μέχρι κακό. Στην συνηθέστερη περίπτωση μπορεί να είναι αδιάφορες.

Προσοχή σε δύο πράγματα:
1. Οι ωτορινολαρυγγολόγοι (κοινώς ωριλάδες :wink:) δέν είναι φωνολόγοι και τις περισσότερες φορές πραγματικά δεν ξέρουν τί λένε. Μερικοί μάλιστα είναι και επικίνδυνοι. Πολύς κόσμος έχει χάσει τη φωνή του από ωριλάδες που του έλεγαν ό,τι ήθελαν. Εάν θέλετε σωστές οδηγίες να πάτε ΜΟΝΟ σε φωνολόγους και πάλι σε καλούς, όχι στον οποιοδήποτε!!! Η φωνή είναι από τα πιο ευαίσθητα πράγματα στον οργανισμό μας. Μην αφήνετε τον καθένα να κάνει πειράματα πάνω της.

2. Έχω ακούσει ότι πολλοί ψάλτες παραδίδουν μαθήματα «εκκλησιαστικής» φωνητικής, ή όπως το λένε «τοποθέτησης της φωνής», χωρίς οι ίδιοι να είναι καθηγητές φωνητικής. Η χρήση που κάνουν στην φωνή τους τις περισσότερες φορές είναι λάθος και κυρίως καταστρέφουν τους μαθητές τους. Είχα συναντήσει κάποτε κάποιον που έξυνε τις χορδές του με...σμυριδόπανο και ισχυριζόταν μάλιστα πως αυτό είναι και η σωστή χρήση της φωνής. Μάλιστα ισχυρίζονται πως η κλασσική φωνητική δεν ταιριάζει με το ψάλσιμο γιατί σου δίνει άλλο ύφος. Να ξεκαθαρίσω εδώ πως άλλο πράγμα το ύφος και άλλο η σωστή αναπνοή και η σωστή τοποθέτηση της φωνής. Παράδειγμα; ο πολύς Πρίγγος. Ίσως πολλοί να μην γνωρίζουν πως είχε ιταλίδα δασκάλα φωνητικής που του έκανε μαθήματα!!!
Με λίγα λόγια: μην ακούτε κανέναν αυτοαποκαλούμενο δάσκαλο φωνητικής, ο οποίος αποκτά το «χρήσμα» μόνο και μόνο επειδή ψάλλει 200 χρόνια. Καθοδήγηση για την φωνή σας μπορεί να σας δώσει μόνο έμπειρος καθηγητής φωνητικής. Τονίζω το «μόνο» και το «έμπειρος» γιατί εάν είναι άπειρος (ακόμα και καθηγητής φωνητικής να είναι), τότε πάλι η φωνή σας είναι στο έλεος του Θεού. Δέν υπάρχει ψαλτική ή μη αναπνοή και τοποθέτηση της φωνής. Οι κοιλότητες που στέκει ο αέρας μέσα στο κεφάλι μας (κοινώς τα φυσικά μας ηχεία) είναι πάντα οι ίδιες. Το ψαλτικό ύφος είναι άλλη υπόθεση. Όπως άλλη υπόθεση είναι και η προφορά των γραμμάτων που σου μαθαίνουν στην φωνητική. Αυτά μπορούν να προσαρμοσθούν στο ψάλσιμο, ο αέρας και οι χορδές όμως όχι. Την ίδια καταστροφή μπορεί να προκαλέσει το ψάλσιμο ή το κλασσικό τραγούδι. Οι χορδές δεν σε ρωτάνε τί λες όταν τις βασανίζεις. Απλά χαλάνε. Και πολλές φορές ανεπανόρθωτα!!!

Ίσως αυτά που γράφω να στεναχωρούν μερικούς και άλλοι να έχουν διαφορετική άποψη. Δεκτά όλα. Ο μόνος λόγος όμως που τα γράφω είναι γιατί θέλω να προφυλάξω μερικούς (κυρίως ανθρώπους που θέλουν τώρα να ξεκινήσουν να ψάλουν) από μοιραία λάθη. Καλό είναι να ακούσουν και αυτή την άποψη και πριν εφαρμόσουν οποιαδήποτε πρακτική συνταγή να κάνουν τον κόπο να πάνε μέχρι το ιατρείο ενός καλού φωνολόγου.

Ευχαριστώ πολύ και συγγνώμη για την πολυλογία μου.

Νεκτάριος Κόντης

''Που εστιν" φωνολογοι?!!!
 

NKontis

Παλαιό Μέλος
ΦΑΝΕΡΩΜΕΝΟΣ ΣΠΥΡΟΣ;86597 said:
''Που εστιν" φωνολογοι?!!!

Στην Αθήνα υπάρχουν σίγουρα. Για την συμπρωτεύουσα δεν γνωρίζω, αλλά γιατί να μην έχει; Εδώ ούτε θα μπορούσα να πω για κάποιον συγκεκριμένα (γιατί θα εθεωρείτο διαφήμηση), αλλά ούτε και έχω κάποιον στο μυαλό μου. Παλαιότερα είχα πάει με έναν φίλο μου σε κάποιον που φημιζόταν (και η φήμη τελικά αποδείχθηκε σωστή από τις συμβουλές που έδωσε στο φίλο μου) για να του δώσει συμβουλές, αλλά από τότε έχουν περάσει τουλάχιστον 15 χρόνια και δεν θυμάμαι ούτε πώς τον έλεγαν ούτε πού ήταν το ιατρείο του. Νομίζω όμως πως αν ψάξετε θα βρείτε σίγουρα. Ρωτήστε και άλλους που ίσως έχουν πάει για να σας πουν εάν έμειναν ευχαριστημένοι. Ρωτήστε καθηγητές φωνητικής. Γενικά, όπως ψάχνουμε για έναν καλό χειρούργο όταν πρέπει να κάνουμε μια εγχείρηση (μακρυά από εμάς), έτσι θα πρέπει να ψάξουμε και για την περίπτωση της φωνής μας.

Αναφέρω και ένα παράδειγμα για να δούμε τί άνθρωποι υπάρχουν και πώς ξεγελάνε τον κόσμο:
Σε μία περιοχή που ξέρω οι ωριλάδες είναι πολύ λίγοι και φυσικά πολύ γνωστοί στην τοπική κοινωνία για την αξία του ο καθένας. Ένας από αυτούς λοιπόν διαφήμιζε πως ήταν και φωνολόγος. Όλοι οι κάτοικοι γνωρίζουνε πως δεν έχει τέτοια ειδικότητα (αφού τον ξέρουνε και προσωπικά), αλλά και σαν γιατρό δεν τον εμπιστεύονται και πολύ. Όταν ρώτησε λοιπόν ένας από τους κατοίκους της περιοχής κάποτε, πού μπορούσε να βρει έναν φωνολόγο, του είπαν: μα καλά, ρωτάς εσύ που έχεις στην πόλη σου τον καλύτερο της Ελλάδος και όλη η Λυρική σκηνή πάει σ᾽ αυτόν; Αυτός έπεσε από τα σύνεφα. Ποιός είναι αυτός βρε παιδιά, ρωτάει. Ο τάδε του λένε. Και φυσικά έβαλε τα γέλια, αλλά και απόρησε με την παραπλάνηση που μπορεί να υπάρχει στον κόσμο. Ο συγκεκριμένος γιατρός είχε καλή «επικοινωνιακή τακτική», ικανότητα που υπερκάλυπτε την έλλειψη ειδικότητος φωνολόγου!!!

Θέλει λοιπόν λίγο ψάξιμο για όποιον ενδιαφέρεται.
 
Last edited:

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Όταν είχα ρωτήσει σαν νέος μαθητής την δασκάλα μου στην φωνητική, μου είχε πει πως το μυστικό δεν είναι τόσο σε αυτά που τρώει ή πίνει κάποιος και δεν έχει να κάνει ούτε με κρύα ούτε με ζεστά η φωνή. Αυτή μάλιστα έπινε κρύο νερό πάντα (ακόμα και πριν ή μετά τις παραστάσεις που έδινε). Το βασικό είναι η σωστή χρήση του αέρα και η σωστή τοποθέτηση της φωνής, έτσι ώστε να μην καταπονούνται οι χορδές κατά το ψάλσιμο. Οι χορδές το μόνο που χρειάζονται είναι να είναι υγρές συνέχεια για να μην ξεραίνονται.
Το μεγαλύτερο κακό το κάνει η υπερβολική δόση αέρα που πέφτει πάνω στις χορδές μετά από λάθος αναπνοή. Λέγοντας λάθος εννοούμε ανεξέλεγκτη χρήση του αέρα, ο οποίος δεν βγαίνει κατά την εκπνοή σιγά σιγά και κατά την θέληση του ψάλτη, αλλά πέφτει με δύναμη πάνω στις χορδές. Πρώτο σύμπτωμα είναι η βραχνάδα και μία κούραση με κέντρο τον λαιμό και τις χορδές. Κύριος λόγος μη σωστής αναπνοής είναι η λεγόμενη «στηθική» αναπνοή. Δηλ. η αναπνοή κατά την οποία ο αέρας αποθηκεύεται πάνω από το διάφραγμα και έτσι δεν βρίσκει κανένα εμπόδιο να τον συγκρατήσει κατά την εκπνοή. Αντίθετα η «διαφραγματική» αναπνοή, όπου ο αέρας αποθηκεύεται κάτω από το διάφραγμα, είναι ο σωστός τρόπος αναπνοής. Εκεί ο αέρας καθώς ανεβαίνει συναντάει το διάφραγμα, το οποίο ελέγχεται και έτσι βγαίνει σε μικρές και ελεγχόμενες ποσότητες, περνώντας από τις χορδές λίγο λίγο.
Ο «διαφραγματικός» τρόπος αναπνοής μαθαίνεται μετά από ασκήσεις και πάντα με την επίβλεψη της προόδου από έμπειρο δάσκαλο φωνητικής. Ένα μικρό παράδειγμα άσκησης που μας δείχνει εάν αναπνέουμε σωστά ή όχι είναι αυτό: πάρτε μία βαθιά αναπνοή. Εάν κατά την εισπνοή ανασηκώθηκε ο θώρακας και οι ώμοι σας, τότε πήρατε «στηθική» αναπνοή. Εάν φούσκωσε λίγο η κοιλιακή χώρα και τα πλευρά κάτω χαμηλά, χωρίς να κινηθεί ο θώρακάς σας, τότε πήρατε σωστή αναπνοή. Αυτά είναι τα βασικά στοιχεία της φωνητικής.
Φυσικά αυτό δεν σημαίνει πως παράγοντες όπως π.χ. το κάπνισμα δεν χαλάνε τις χορδές. Η δασκάλα μου δεν δεχόταν να κάνει μάθημα σε καπνιστή.
Επίσης ο ύπνος είναι βασικό στοιχείο ξεκούρασης της φωνής.
Το πολύ μίλημα δεν είναι από μόνο του κακό. Κακό γίνεται όταν κάποιος δεν «τοποθετεί» την φωνή του σωστά. Γι αυτό διάσημοι φωνολόγοι λένε πως θα ήταν καλύτερα εάν οι άνθρωποι έλεγαν αυτά που ήθελαν τραγουδιστά και όχι μιλώντας!!!

Τώρα πέρα από αυτά (που πλέον είναι και επιστημονικώς δεκτά) οι διάφορες πρακτικές συνταγές μπορεί να κάνουν από καλό μέχρι κακό. Στην συνηθέστερη περίπτωση μπορεί να είναι αδιάφορες.

Προσοχή σε δύο πράγματα:
1. Οι ωτορινολαρυγγολόγοι (κοινώς ωριλάδες :wink:) δέν είναι φωνολόγοι και τις περισσότερες φορές πραγματικά δεν ξέρουν τί λένε. Μερικοί μάλιστα είναι και επικίνδυνοι. Πολύς κόσμος έχει χάσει τη φωνή του από ωριλάδες που του έλεγαν ό,τι ήθελαν. Εάν θέλετε σωστές οδηγίες να πάτε ΜΟΝΟ σε φωνολόγους και πάλι σε καλούς, όχι στον οποιοδήποτε!!! Η φωνή είναι από τα πιο ευαίσθητα πράγματα στον οργανισμό μας. Μην αφήνετε τον καθένα να κάνει πειράματα πάνω της.

2. Έχω ακούσει ότι πολλοί ψάλτες παραδίδουν μαθήματα «εκκλησιαστικής» φωνητικής, ή όπως το λένε «τοποθέτησης της φωνής», χωρίς οι ίδιοι να είναι καθηγητές φωνητικής. Η χρήση που κάνουν στην φωνή τους τις περισσότερες φορές είναι λάθος και κυρίως καταστρέφουν τους μαθητές τους. Είχα συναντήσει κάποτε κάποιον που έξυνε τις χορδές του με...σμυριδόπανο και ισχυριζόταν μάλιστα πως αυτό είναι και η σωστή χρήση της φωνής. Μάλιστα ισχυρίζονται πως η κλασσική φωνητική δεν ταιριάζει με το ψάλσιμο γιατί σου δίνει άλλο ύφος. Να ξεκαθαρίσω εδώ πως άλλο πράγμα το ύφος και άλλο η σωστή αναπνοή και η σωστή τοποθέτηση της φωνής. Παράδειγμα; ο πολύς Πρίγγος. Ίσως πολλοί να μην γνωρίζουν πως είχε ιταλίδα δασκάλα φωνητικής που του έκανε μαθήματα!!!
Με λίγα λόγια: μην ακούτε κανέναν αυτοαποκαλούμενο δάσκαλο φωνητικής, ο οποίος αποκτά το «χρήσμα» μόνο και μόνο επειδή ψάλλει 200 χρόνια. Καθοδήγηση για την φωνή σας μπορεί να σας δώσει μόνο έμπειρος καθηγητής φωνητικής. Τονίζω το «μόνο» και το «έμπειρος» γιατί εάν είναι άπειρος (ακόμα και καθηγητής φωνητικής να είναι), τότε πάλι η φωνή σας είναι στο έλεος του Θεού. Δέν υπάρχει ψαλτική ή μη αναπνοή και τοποθέτηση της φωνής. Οι κοιλότητες που στέκει ο αέρας μέσα στο κεφάλι μας (κοινώς τα φυσικά μας ηχεία) είναι πάντα οι ίδιες. Το ψαλτικό ύφος είναι άλλη υπόθεση. Όπως άλλη υπόθεση είναι και η προφορά των γραμμάτων που σου μαθαίνουν στην φωνητική. Αυτά μπορούν να προσαρμοσθούν στο ψάλσιμο, ο αέρας και οι χορδές όμως όχι. Την ίδια καταστροφή μπορεί να προκαλέσει το ψάλσιμο ή το κλασσικό τραγούδι. Οι χορδές δεν σε ρωτάνε τί λες όταν τις βασανίζεις. Απλά χαλάνε. Και πολλές φορές ανεπανόρθωτα!!!

Ίσως αυτά που γράφω να στεναχωρούν μερικούς και άλλοι να έχουν διαφορετική άποψη. Δεκτά όλα. Ο μόνος λόγος όμως που τα γράφω είναι γιατί θέλω να προφυλάξω μερικούς (κυρίως ανθρώπους που θέλουν τώρα να ξεκινήσουν να ψάλουν) από μοιραία λάθη. Καλό είναι να ακούσουν και αυτή την άποψη και πριν εφαρμόσουν οποιαδήποτε πρακτική συνταγή να κάνουν τον κόπο να πάνε μέχρι το ιατρείο ενός καλού φωνολόγου.

Ευχαριστώ πολύ και συγγνώμη για την πολυλογία μου.

Νεκτάριος Κόντης
Είναι φανερό, κύριε Κόντη, ότι έχετε ειδική γνώση. Από τα λίγα που ξέρω κρίνω ότι όλα όσα γράψατε (ειδικά τα περί αναπνοής) είναι απολύτως σωστά και μακάρι να τα λάμβαναν όλοι υπ' όψη. Σας ευχαριστούμε πολύ!
 

Greekψαλτης

Ψαλῶ τῶ Θεῶ μου, ἕως ὑπάρχω.
Συγγνωμη που θα στενοχωρησω καποιους αλλα φωνιατρος-λογος (ή οπως αλλιως θελετε) ως ιατρικη ειδικοτητα δεν υφισταται!:cool: Ειχα ξαναδιαβασει σε αλλο θεμα σχετικα, με αποτελεσμα να ρωτησω τον ιατρικο συλλογο Αθηνων εαν υπαρχει τετοια ιατρικη ειδικοτητα και η απαντηση ηταν αρνητικη. Γι'αυτο ας μην αρχισουμε απο υπερβαλλοντα ζηλο να επινοουμε και καινουριες ιατρικες ειδικοτητες:eek: Ενας καλος χειρουργος ωριλα ειναι αυτο που χρειαζομαστε και εαν τυγχανει να ασκει το φωνητικο του ταλαντο και ο ιδιος τοτε ακομη καλυτερα:D
Το θεμα της σωστης αναπνοης ειναι σωστο και εντασσεται στα πλαισια της φωνητικης. Ως προς τα υπολοιπα μην παραβλεπουμε πως απο τις χορδες περνά μονο αερας... ουτε μελι, ουτε λεμονι, ουτε τιποτε αλλο. Αυτα βοηθανε τον λαρυγγα να ειναι καθαρος και οχι τις χορδες. Γιαυτο ξαναλεω πως σημαντικο ειναι η σωστη χρηση και οχι καταχρηση της φωνης αλλα και η αποφυγη του καπνισματος οπως και της εισπνοης αλλων αεριων οπως το καυσαεριο. Οι καραμελες τωρα επειδη στο παρελθον τις χρησιμοποιουσα και ο ιδιος αρκετα, πρεπει να πω οτι ζημια κανουν παρα κακο. Σε ζεσταινουν στην αρχη αλλα μολις περασει η χρηση τους αμεσως θολωνει ο λαιμος. Καλυτερα να ζεσταινουμε το λαιμο μας φυσιολογικα και οχι με καραμελες. Το νερακι τωρα εαν ειναι και δροσερο, προσωπικα με ωφελει!:)
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Γιάννη, υπάρχει "φωνιατρική", όπως και "φωνοχειρουργική" (μια απλή έρευνα στο google θα στο δείξει), απλώς η ιατρική είναι μια επιστήμη με τόσο πολλές ειδικεύσεις και ειδικότητες, συχνά συνδέομενες με άλλες επιστήμες, που πολλές δεν κατοχυρώνονται θεσμικά ή δεν θεωρούνται αποκλειστικά ιατρικές ειδικότητες.

ΥΓ Φαντάζομαι ότι αν ρωτήσεις τον Ιατρικό Σύλλογο αν υπάρχει "εντατικολογία" π.χ. θα σου απαντήσουν επίσης αρνητικά.
 
Last edited:

Greekψαλτης

Ψαλῶ τῶ Θεῶ μου, ἕως ὑπάρχω.
Δεν αντιλεγω αλλα ως καταχωρημενη ιατρικη ειδικοτητα, φωνιατρος ή φωνολογος δεν υπαρχει ουτε στον ιατρικο συλλογο Αθηνων-Θεσ/νικης και Βολου. Αναφερθηκε πιο πανω ως ιατρικη ειδικοτητα και οχι ως επιμερους ειδικευση που μπορει να εχει ενας ωριλα. Εαν ισχυει το δευτερο τοτε δεν λεγεται φωνιατρος αλλα ωριλλα με επιμερους ειδικευση στην φωνιατρικη. Γιαυτο μαλλον θα πρεπει να ειμαστε προσεκτικοι στο τι γραφουμε.:wink: Προσωπικα πολυ θα ηθελα να επισκεφτω καποιον ιατρο με τετοια ειδικευση, εαν εβρισκα φυσικα καποιον εδω στην Ελλαδα...:D
 
Last edited:

NKontis

Παλαιό Μέλος
Greekψαλτης;86619 said:
...δεν λεγεται φωνιατρος αλλα ωριλλα με επιμερους ειδικευση στην φωνιατρικη.

Χρησιμοποιήσατε την ακρίβεια του όρου. Αυτό ακριβώς εννοώ όταν λέω φωνολόγος. Δεν είναι φυσικά κάποιος που κατέβηκε από το φεγγάρι, :D:D:D αλλά ένας ωριλάς με ειδίκευση σε θέματα φωνής. Φυσικά και δεν υπάρχει η ειδικότητα σαν ειδικότητα (στην Ελλάδα, γιατί στο εξωτερικό υπάρχει!!!). Εδώ χρησιμοποιώ τον όρο όπως χρησιμοποιείται στην καθομιλουμένη και όχι ως απευθυνόμενος σε ιατρούς (αφού ούτε και εγώ είμαι γιατρός) για να κάνω αντιληπτώ πως ένας απλός ωριλάς δεν μπορεί να ασχολείται με τόσο ειδικευμένα θέματα γιατί δεν απαιτούνται μόνο γνώσεις ωτορινολαρυγγολογικής αλλά και ακουστικής, ψυχολογίας, ψυχιατρικής κλπ κλπ. Όλοι όμως όσοι ασχολούνται με το θέμα, όταν θέλουν έναν γιατρό τέτοιον, αυτόν τον όρο χρησιμοποιούν για να καταλαβαίνονται. Ακόμα και οι γιατροί με αυτή την ειδίκευση, αυτόν τον όρο χρησιμοποιούν. Σημασία έχει να καταλάβουμε την σπουδαιότητα του θέματος και την ανευθυνότητα ορισμένων γιατρών και να μην μείνουμε σε λέξεις.

Greekψαλτης;86619 said:
Γιαυτο μαλλον θα πρεπει να ειμαστε προσεκτικοι στο τι γραφουμε.:wink::D

Συγγνώμη εάν δεν ήμουν τόσο ακριβής με τους όρους. Θεώρησα πως το μήνυμα που ήθελα να περάσω, θα πέρναγε. Άλλη φορά θα προσπαθήσω να είμαι πιο ακριβής. Πέρα όμως από τους όρους, αυτά που γράφω πιο πάνω για την φωνή είναι ακριβή.

Υ.Γ. Για να δείτε πόσο σημασία δίνουν στο εξωτερικό σε αυτά τα θέματα, αρκεί να ψάξετε στο google για τα ειδικά κέντρα που υπάρχουν με ειδίκευση στη φωνή ή σε αυτά που έχουν σχέση με την φωνή. Πραγματικά είναι ένας ολόκληρος κλάδος. Τέτοιο κέντρο υπάρχει και εδώ στην Ελλάδα, στην Αθήνα. Βασίζεται στο έργο ενός ξένου φωνολόγου (ο όρος εδώ είναι ακριβής) και όσοι έχουν πάει μου έχουν πει πως έχει θεαματικά αποτελέσματα (αλλά η τιμή τους προκαλεί θεαματικά...εγκεφαλικά :D:D:D). Περισσότερες πληροφορίες δεν μπορώ να πω λόγω του δημοσίου χαρακτήρα που έχει η συζήτησή μας αυτή. Ένα απλό ψάξιμο στο google αρκεί για να βρεθούν πληροφορίες.

Ευχαριστώ και συγγνώμη για την ανακρίβειά μου.

Νεκτάριος Κόντης
 
Last edited:

ioan

Μέλος
Το παρακάτω άρθρο είναι από την ιστοσελίδα http://www.echristopoulos.gr
πρόκειται περί ενημερωτικού άρθρου από τον κο Ευθύμιο Χριστόπουλο MD, PhD
Χειρουργό Ωτορινολαρυγγολόγο
Διδάκτωρ Πανεπιστημίου Αθηνών

Φροντίδα της φωνής για χορωδούς και τραγουδιστές

Οι χορωδοί και γενικότερα οι τραγουδιστές χρειάζεται να φροντίζετε ιδιαίτερα τη φωνή σας τόσο στη δουλειά σας όσο και στις καθημερινές δραστηριότητες για να προλάβετε διαταραχές που θα επηρεάσουν την απόδοσή σας στο τραγούδι.


Υπάρχουν αυτά που πρέπει να κάνετε και αυτά που πρέπει να αποφεύγετε για να προφυλάξετε τις φωνητικές χορδές από τραυματισμό, ερεθισμό ή παθήσεις όπως είναι τα οζίδια, οι πολύποδες και τα αιματώματα.
Δεν πρέπει:
• να φωνάζετε συνθήματα
• να φωνάζετε σε αθλητικές συναντήσεις
• να πηγαίνετε σε θορυβώδη κλαμπ ή μπαρ ειδικά μετά τις παραστάσεις
• να μιλάτε υπερβολικά στο αυτοκίνητο ή το αεροπλάνο
• να προσπαθείτε να σας ακούσουν σε θορυβώδη μέρη όπως στα μπαρ, στα γήπεδα, στα αεροπλάνα και σε μεγάλες οικογενειακές συγκεντρώσεις
• να φωνάζετε με το φτέρνισμα
• να φωνάζετε με το χασμουρητό
• να ξενυχτάτε πριν από τη παράσταση
• να τραγουδάτε σε ανοιχτούς χώρους χωρίς κατάλληλες ηχητικές εγκαταστάσεις
• να βήχετε συνέχεια (ζητήσετε βοήθεια για το χρόνιο βήχα)
• να καθαρίζετε συνέχεια το λαιμό σας
• να τραγουδάτε όταν έχετε πονόλαιμο
• να μιλάτε ή να τραγουδάτε όταν έχετε λαρυγγίτιδα
• να τραγουδάτε ψηλότερα ή χαμηλότερα από εκεί που νιώθετε άνετα
• να τραγουδάτε περισσότερο από όσο μπορείτε (αν μετά το τραγούδι έχετε βραχνάδα, κάτι δεν κάνετε σωστά)
• να σφυράτε υπερβολικά
• να σηκώνετε το στήθος ή τους ώμους όταν εισπνέετε
• να φωνάζετε ανεξέλεγκτα
• να προσπαθείτε να αλλάξετε τη φύση της φωνής σας (πχ να την κάνετε πιο σέξυ)
• να μιλάτε πολύ την ημέρα της παράστασης
• να χρησιμοποιείτε αντιισταμινικά εκτός αν τα συνέστησε ειδικός ωτορινολαρυγγολόγος
• να χρησιμοποιείτε οτιδήποτε αμβλύνει την αντίληψη (αλκοόλ, ηρεμιστικά, κοκαΐνη)
• να παίρνετε ορμόνες, ιδίως στεροειδή
• να πηγαίνετε σε μέρη όπου ο αέρας είναι ακάθαρτος (θυμηθείτε ότι οτιδήποτε εισπνέετε περνάει από τις φωνητικές σας χορδές)
Πρέπει:
• να ελέγξετε το στρες, μην το κρύβετε
• κάντε γυμναστική να μειώσετε το στρες
• ξεκουραστείτε αρκετά
• να είσθε χαρούμενοι και καλά με τον εαυτό σας
• να γελάτε αρκετά, αλλά με σωστό τρόπο
• να τρώτε καλά (όπως κάνει ο Παβαρότι και οι κυρίες της όπερας)
• αποφεύγετε τα γαλακτοκομικά πριν από τις παραστάσεις
• να φροντίζετε το σώμα σας όπως ένα πολύτιμο όργανο
• να χρησιμοποιείτε υγραντήρα στο υπνοδωμάτιό σας κατά τους χειμερινούς μήνες
• εάν παίρνετε αντισυλληπτικά συμβουλευτείτε τον ειδικό ωτορινολαρυγγολόγο
• πίνετε αρκετό νερό, 6-8 ποτήρια τη μέρα
• τα ούρα σας να είναι διαυγή σαν το νερό (όσο πιο κίτρινα είναι τόσο περισσότερο νερό χρειάζεστε)
Σήμερα είναι γνωστό ότι η παλινδρόμηση υγρών από το στομάχι δημιουργεί παθήσεις των φωνητικών χορδών που επηρεάζουν έντονα τη λειτουργία τους.
Για να μειώσετε τη παλινδρόμηση των υγρών αυτών (όταν υπάρχει) πρέπει να αποφεύγετε:
• το κάπνισμα
• το αλκοόλ
• τον καφέ, ειδικά πριν από τη παράσταση ή το βράδυ πριν από τον ύπνο
• τα σφιχτά ρούχα γύρω από τη μέση
• το υπερβολικό σωματικό βάρος
• να ξαπλώνετε μετά τα γεύματα
• να τρώτε αργά το βράδυ
• τα πορτοκάλια, λεμόνια και τους χυμούς τους νωρίς το πρωί ή αργά το βράδυ
• τα φαγητά που έχουν ντομάτα
• τα πικάντικα φαγητά
• τα ανθρακούχα ποτά
• τα μεγάλα γεύματα
• τα λιπαρά φαγητά
• τα τηγανιτά
• τα φαγητά ταψιού
• τα ωμά λαχανικά

Ελπίζω να βοηθάω και αν και δεν γνωρίζω προσωπικά τον κο καθηγητή τον ευχαριστώ
 
Top