Καραογλάν βασίλειος
Μέλος
Κατά τα παλαιά Τυπικά και το ΤΑΣ (βλέπε και σχετική σημείωση του Τριωδίου), οι ακολουθίες των μη εορταζομένων αγίων που συμπίπτουν κατά τη μεγάλη και διακαινησίμο εβδομάδα ψάλλονται εις τα μεγάλα απόδειπνα από της δευτέρας εβδομάδος της μεγάλης Τεσσαρακοστής. Τούτη τη παλαιά διάταξη τηρούν κατά τα τελευταία έτη και τα Δίπτυχα (Δ.2016 ,σ.155). Έτσι όσοι (ελάχιστοι υποθέτω) έχουν «ευαισθησίες» σε θέματα Τυπικού μπορούν «ακινδύνως» να εφαρμόσουν ως επισήμως προβλεπομένη την παραπάνω διάταξη ,πράγμα για το οποίο νομίζω ότι οφείλουμε να επαινέσουμε τους υπευθύνους των Διπτύχων.
Ωστόσο, ανάμεσα στις ακολουθίες που προβλέπονται να ψαλούν «εν τοις αποδείπνοις» περιλαμβάνεται και η ακολουθία του αγίου αποστόλου Ιακώβου εκ των ιβ΄, της 30ης Απριλίου.
Κατά την ταπεινή μου άποψη , η ακολουθία του αποστόλου Ιακώβου δεν μπορεί να ψαλεί εις τα απόδειπνα διότι πέραν του ότι πρόκειται περί ακολουθίας αποστόλου εκ των ιβ΄, έχει και εορτάσιμο χαρακτήρα - ίσοβαρή με την ακολουθία του αποστόλου Μάρκου-καθώς προβλέπεται να ψαλεί μεγάλη δοξολογία και κατά συνέπεια , κατά τα νυν κρατούντα δέον να ψαλεί εντός της διακαινησίμου. Το γεγονός ότι δεν υπάρχει σχετική πρόβλεψη στο ΤΜΕ , ίσως οφείλεται στο ότι κατά το παλαιό ημερολόγια η 30η Απριλίου σπανίως συμπίπτει εντός της διακαινησίμου και σε καμμιά περίπτωση προ του Πάσχα ώστε να χρήζει μεταφοράς. Και για την ακολουθία της 2ας Μαΐου δεν υπάρχει πρόβλεψη αλλά ορθώς γίνεται η μεταφορά της εντός της διακαινησίμου.
Για όλα τα παραπάνω ποια είναι η άποψη εγκρατών σε θέματα Τυπικού μελών του Ψαλτολογίου;
Το γεγονός ότι σε περίπτωση οψίμου Πάσχα προκύπτει συσσώρευση μεταφερομένων ακολουθιών εντός της διακαινησίμου με αποτέλεσμα να επισκιάζεται ,τρόπον τινά, ο αναστάσιμος χαρακτήρας των ημερών, μπορεί να οδηγεί σε παραθεώρηση μόνον της ακολουθίας του αποστόλου Ιακώβου , επειδή η μνήμη του δεν έχει «λαϊκό» ἐρεισμα; Μήπως η λύση θα ήταν οι ακολουθίες αυτές –πέραν της του αγίου Γεωργίου και αποστόλου Μάρκου για τις οποίες υπάρχει σαφής πρόβλεψη του Τυπικού-να μεταφέρονται κατά την εβδομάδα του Θωμά;
Ωστόσο, ανάμεσα στις ακολουθίες που προβλέπονται να ψαλούν «εν τοις αποδείπνοις» περιλαμβάνεται και η ακολουθία του αγίου αποστόλου Ιακώβου εκ των ιβ΄, της 30ης Απριλίου.
Κατά την ταπεινή μου άποψη , η ακολουθία του αποστόλου Ιακώβου δεν μπορεί να ψαλεί εις τα απόδειπνα διότι πέραν του ότι πρόκειται περί ακολουθίας αποστόλου εκ των ιβ΄, έχει και εορτάσιμο χαρακτήρα - ίσοβαρή με την ακολουθία του αποστόλου Μάρκου-καθώς προβλέπεται να ψαλεί μεγάλη δοξολογία και κατά συνέπεια , κατά τα νυν κρατούντα δέον να ψαλεί εντός της διακαινησίμου. Το γεγονός ότι δεν υπάρχει σχετική πρόβλεψη στο ΤΜΕ , ίσως οφείλεται στο ότι κατά το παλαιό ημερολόγια η 30η Απριλίου σπανίως συμπίπτει εντός της διακαινησίμου και σε καμμιά περίπτωση προ του Πάσχα ώστε να χρήζει μεταφοράς. Και για την ακολουθία της 2ας Μαΐου δεν υπάρχει πρόβλεψη αλλά ορθώς γίνεται η μεταφορά της εντός της διακαινησίμου.
Για όλα τα παραπάνω ποια είναι η άποψη εγκρατών σε θέματα Τυπικού μελών του Ψαλτολογίου;
Το γεγονός ότι σε περίπτωση οψίμου Πάσχα προκύπτει συσσώρευση μεταφερομένων ακολουθιών εντός της διακαινησίμου με αποτέλεσμα να επισκιάζεται ,τρόπον τινά, ο αναστάσιμος χαρακτήρας των ημερών, μπορεί να οδηγεί σε παραθεώρηση μόνον της ακολουθίας του αποστόλου Ιακώβου , επειδή η μνήμη του δεν έχει «λαϊκό» ἐρεισμα; Μήπως η λύση θα ήταν οι ακολουθίες αυτές –πέραν της του αγίου Γεωργίου και αποστόλου Μάρκου για τις οποίες υπάρχει σαφής πρόβλεψη του Τυπικού-να μεταφέρονται κατά την εβδομάδα του Θωμά;