[Ψάχνω] Μέγιστη φωνητική έκταση σε ένα "μάθημα"

Εμένα μου έρχεται στο μυαλό το Κοινονικόν της Θ. Λειτουργίας του Μεγ. Σαββάτου πρωί, το "Εξηγέρθη ως ο υπνών" του Πέτρου. Μιλάμε για ανέβασμα στο άνω κε' στην φράση "και ανέστη". (Δηλαδή, οκτάβα σύν πεντάχορδο!!!)

Απόστολος

Και κατέβασμα μέχρι τον κάτω Δι... :)
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Έψαχνα για δοξολογία γ΄ ήχου για την Κυριακή που έρχεται και είδα αυτήν του Κοσμά Μαδυτινού. Είναι το πρώτο κείμενο βυζαντινής μουσικής που βλέπω να φτάνει στον άνω Νη.
 

Attachments

  • Ταμείον Ανθολογίας Γ Όρθρος.jpg
    105 KB · Views: 102
Last edited:

Greekψαλτης

Ψαλῶ τῶ Θεῶ μου, ἕως ὑπάρχω.
Έψαχνα για δοξολογία γ΄ ήχου για την Κυριακή που έρχεται και είδα αυτήν του Κοσμά Μαδυτινού. Είναι το πρώτο κείμενο βυζαντινής μουσικής που βλέπω να φτάνει στον άνω Νη.
Θυμαμαι ως φοιτητης μου ειχε δειξει φιλος μου ιεροψαλτης αυτη τη Δοξολογια μετα απο συζητηση για το ποσο ψηλα φτανουν τα παλαια μουσικα κειμενα. Αραγε με ποιο σκεπτικο εγραψε μια τετοια θεση? Μαλλον δεν ειχε ακουσει ο Παππούλης πως στην Εκκλησια ψαλλουμε "απλα κ' ταπεινα" χωρις υψιφωνιες.:rolleyes: Περα ομως απο τις διαφορες θεωριες κ' αποψεις περι "απλου κ' ταπεινου" τροπου ψαλσιματος (εξού κ' η ειρωνια προηγουμένως :wink:), το ερωτημα εξακολουθει να υφισταται καθως "ξεφευγει" αρκετα ως προς το υψος σε σχεση με αυτα που γνωριζουμε, με εξαιρεση ισως την εποχη των ευνουχων οπου εκει οι βασεις για ευνοητους λογους ηταν στον ουρανο κ' δεν μπορει σε καμια περιπτωση ν'αποτελεσει κριτηριο.

Υ.Γ. Επειδη πολυς λογος γινεται συνεχως περι της υψιφωνιας στην εκκλησιαστικη μας μουσικη, βλεπουμε πως πολλα παλαια μουσικα κειμενα δεινουν την απαντηση απο μονα τους κ' καλο να σταματησουν καποιοι τη γνωστη "καραμέλα" περι απλου κ' ταπεινου, όπως τουλαχιστον το ερμηνευουν διάφοροι σημερα, διοτι αρνουμαι να δεχθώ πως εμεις ειμαστε πιο ταπεινοι ή περισσότερο γνώστες της μουσικης μας παράδοσης κ' πράξης απο τα μεγαθήρια του παρελθόντος. Θεωρώ πως ο καθένας ψάλλει απλα κ' ταπεινα εκει που του επιτρέπει η φωνή του κ' οποιαδήποτε παρεκτροπη, τόσο ως προς τις υψηλές αλλά κ' χαμηλες νότες ειναι λάθος.
 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Θυμαμαι ως φοιτητης μου ειχε δειξει φιλος μου ιεροψαλτης αυτη τη Δοξολογια μετα απο συζητηση για το ποσο ψηλα φτανουν τα παλαια μουσικα κειμενα. Αραγε με ποιο σκεπτικο εγραψε μια τετοια θεση? Μαλλον δεν ειχε ακουσει ο Παππούλης πως στην Εκκλησια ψαλλουμε "απλα κ' ταπεινα" χωρις υψιφωνιες.:rolleyes: Περα ομως απο τις διαφορες θεωριες κ' αποψεις περι "απλου κ' ταπεινου" τροπου ψαλσιματος (εξού κ' η ειρωνια προηγουμένως :wink:), το ερωτημα εξακολουθει να υφισταται καθως "ξεφευγει" αρκετα ως προς το υψος σε σχεση με αυτα που γνωριζουμε, με εξαιρεση ισως την εποχη των ευνουχων οπου εκει οι βασεις για ευνοητους λογους ηταν στον ουρανο κ' δεν μπορει σε καμια περιπτωση ν'αποτελεσει κριτηριο.

E, δὲν εἶναι καὶ τόσο παλαιὸ κείμενο. Ὁ Κοσμᾶς Μαδυτινὸς ζεῖ καὶ κινεῖται στὰ 1860-1901. Μόλις ἑκατὸ χρόνια ἔχουν περάσει, μικρὸ σχετικὰ διάστημα γιὰ τὴ μουσική μας.

Προσωπικὰ τὰ ἔργα του δὲν μὲ συγκινοῦν.
 

Greekψαλτης

Ψαλῶ τῶ Θεῶ μου, ἕως ὑπάρχω.
E, δὲν εἶναι καὶ τόσο παλαιὸ κείμενο. Ὁ Κοσμᾶς Μαδυτινὸς ζεῖ καὶ κινεῖται στὰ 1860-1901. Μόλις ἑκατὸ χρόνια ἔχουν περάσει, μικρὸ σχετικὰ διάστημα γιὰ τὴ μουσική μας.
Προσωπικὰ τὰ ἔργα του δὲν μὲ συγκινοῦν.
Θα συμφωνουσα σε αυτο εαν την ιδια αντιμετωπιση τυγχαναν κ' αλλοι Ιεροψάλτες της ιδιας, ισως κ' λιγο μεταγενεστερης εποχης, εαν το θεμα μας ειναι η παλαιότητα. Π.χ. πως κρινουμε τον Ιακωβο Ναυπλιωτη?:wink: Το προσωπικο γουστο ειναι κατι διαφορετικο κ' δεν αποτελει παντα κριτηριο.
 
Last edited:

ABERKIOS

Μέλος
Παραθέτω το δοξαστικό της κασσιανής με 5χορδη λύρα και την κατά κρίσιν μου ερμηνεία, διότι δεν είναι σαφή αρκετά πράγματα στις παραχορδές του.
 

Attachments

  • Δοξαστικό Κασσιανής.mp3
    18.9 MB · Views: 69
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Θα συμφωνουσα σε αυτο εαν την ιδια αντιμετωπιση τυγχαναν κ' αλλοι Ιεροψάλτες της ιδιας, ισως κ' λιγο μεταγενεστερης εποχης, εαν το θεμα μας ειναι η παλαιότητα. Π.χ. πως κρινουμε τον Ιακωβο Ναυπλιωτη?:wink: Το προσωπικο γουστο ειναι κατι διαφορετικο κ' δεν αποτελει παντα κριτηριο.

Δὲν ἔγραψα γιὰ ψάλτες, ἀλλὰ γιὰ τὴ σύνθεση. Δὲν εἶναι τὸ ἴδιο νομίζω ...

Ὅσο γιὰ τὸν Ναυπλιώτη πάνω κάτω ξέρουμε τί ἔψαλλε καὶ σίγουρα ὄχι τοῦ Μαδυτινοῦ ...
 

Greekψαλτης

Ψαλῶ τῶ Θεῶ μου, ἕως ὑπάρχω.
Δὲν ἔγραψα γιὰ ψάλτες, ἀλλὰ γιὰ τὴ σύνθεση. Δὲν εἶναι τὸ ἴδιο νομίζω ...

Ὅσο γιὰ τὸν Ναυπλιώτη πάνω κάτω ξέρουμε τί ἔψαλλε καὶ σίγουρα ὄχι τοῦ Μαδυτινοῦ ...
Δεν με καταλαβες γι'αυτο κ' επιτρεψε μου να εξηγησω. Ειπες πως επειδη ο Κ. Μαδυτινος δεν εχει κ' παρα 100 μολις χρονια που εζησε, δεν μπορει να θεωρηθει ως προς τις συνθεσεις του οτι ειναι ο απολυτος εκφραστης της εκκλησιατικης μας τεχνης οπως συμβαινει με τους παλαιοτερους απο αυτον, σωστα? Αν κ' αλήθεια ειναι πως η εποχη που εζησε μπορει ν'απεχει 100 μολις χρονια αλλα αν σκεφτει κανεις τις διάφορες αλλοιώσεις τοσο στη Β.Μουσικη αλλα κ' γενικοτερα στον πολιτισμο μας, φανταζει αρχαια ιστορια. Με την αναφορα μου στον Ι.Ναυπλιώτη δεν ήθελα ν'αφησω κάποιο υπονοούμενο για τον ίδιο φυσικα (πως θα μπορούσα άλλωστε), αλλα εαν κριτηριο πιστοτητας ειναι η εποχη (που φυσικα κ' ειναι), τοτε δεν ειναι μπορουμε ξαφνικα να θεωρουμε κάποιον οτι ειναι σχετικα συγχρονος άρα οχι γνησιος εκφραστης, προκειμένου με ευκολια να θέσουμε υπο αμφισβήτηση κάποιες απο τις συνθέσεις του (που μπορεί όντως να έχουν πρόβλημα), ενω για αλλους, εστω κ' μεταγενεστερους, με θρησκευτικη ευλαβεια να δεχομαστε οτιδηποτε εχουν ψάλλει ή γραψει. Και για να γίνω πιο κατανοητός, ειμαι σιγουρος πως εάν π.χ. ο Ιακωβος εγραφε μια συνθεση με θεση οχι στον ανω-ανω Νη αλλα στον Νηx3 θα το δεχομασταν ασυζητητί! Με κατάλαβες τώρα?:wink:
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Δεν με καταλαβες γι'αυτο κ' επιτρεψε μου να εξηγησω. Ειπες πως επειδη ο Κ. Μαδυτινος δεν εχει κ' παρα 100 μολις χρονια που εζησε, δεν μπορει να θεωρηθει ως προς τις συνθεσεις του οτι ειναι ο απολυτος εκφραστης της εκκλησιατικης μας τεχνης οπως συμβαινει με τους παλαιοτερους απο αυτον, σωστα? Αν κ' αλήθεια ειναι πως η εποχη που εζησε μπορει ν'απεχει 100 μολις χρονια αλλα αν σκεφτει κανεις τις διάφορες αλλοιώσεις τοσο στη Β.Μουσικη αλλα κ' γενικοτερα στον πολιτισμο μας, φανταζει αρχαια ιστορια. Με την αναφορα μου στον Ι.Ναυπλιώτη δεν ήθελα ν'αφησω κάποιο υπονοούμενο για τον ίδιο φυσικα (πως θα μπορούσα άλλωστε), αλλα εαν κριτηριο πιστοτητας ειναι η εποχη (που φυσικα κ' ειναι), τοτε δεν ειναι μπορουμε ξαφνικα να θεωρουμε κάποιον οτι ειναι σχετικα συγχρονος άρα οχι γνησιος εκφραστης, προκειμένου με ευκολια να θέσουμε υπο αμφισβήτηση κάποιες απο τις συνθέσεις του (που μπορεί όντως να έχουν πρόβλημα), ενω για αλλους, εστω κ' μεταγενεστερους, με θρησκευτικη ευλαβεια να δεχομαστε οτιδηποτε εχουν ψάλλει ή γραψει. Και για να γίνω πιο κατανοητός, ειμαι σιγουρος πως εάν π.χ. ο Ιακωβος εγραφε μια συνθεση με θεση οχι στον ανω-ανω Νη αλλα στον Νηx3 θα το δεχομασταν ασυζητητί! Με κατάλαβες τώρα?:wink:

Μολονότι ἔχω διαφωνίες, δὲν εἶναι τοῦ παρόντος, οὕτε συζητῶ μὲ βάση ὑποκειμενικὲς ὑποθέσεις.

Αὐτὸ ποὺ διευκρίνισα εἶναι περὶ παλαιότητος, κι ἐπιμένω πὼς 100 χρόνια διαφορὰ δὲ νομίζω ὅτι εἶναι κριτήριο.

Τώρα ἀπὸ κεῖ καὶ πέρα ὁ καθεὶς ἐπιλέγει τὶ θὰ ψάλλει.
 
Έψαχνα για δοξολογία γ΄ ήχου για την Κυριακή που έρχεται και είδα αυτήν του Κοσμά Μαδυτινού. Είναι το πρώτο κείμενο βυζαντινής μουσικής που βλέπω να φτάνει στον άνω Νη.

Μιας και οι νότες στην βυζαντινή δεν έχουν ορισμένη συχνότητα, όπως στην ευρωπαϊκή (LA=440Hz), αλλά μπορείς να τις πάρεις σε όποιο τονικό ύψος θες, αμφιβάλλω, αν και ο ίδιος ο συνθέτης έλεγε αυτήν την δοξολογία στην βάση της. Το πιο πιθανό να έπαιρνε την βάση Γα, στην τονικότητα του Do, και επομένως το άνω άνω Νη είναι ουσιαστικά άνω Sol.
 
Last edited:

π. Ρωμανός Καράνος

Παλαιό Μέλος
Μιας και οι νότες στην βυζαντινή δεν έχουν ορισμένη συχνότητα, όπως στην ευρωπαϊκή (LA=440Hz), αλλά μπορείς να τις πάρεις σε όποιο τονικό ύψος θες, αμφιβάλλω, αν και ο ίδιος ο συνθέτης έλεγε αυτήν την δοξολογία στην βάση της. Το πιο πιθανό να έπαιρνε την βάση Γα, στην τονικότητα του Do, και επομένως το άνω άνω Νη είναι ουσιαστικά άνω Sol.

Ναι, εφόσον "έβγαζε" τον κάτω Κε στο κάτω Mi.:)
 

Pappous43

Παλαιό Μέλος
....Προσωπικὰ τὰ ἔργα του δὲν μὲ συγκινοῦν.

Πράγματι!

Ἐάν ἡ ὅλη ὕπαρξις τῆς Βυζαντινῆς Ἐκκλησιαστικῆς Μουσικῆς
εἶναι ἡ δημιουργία κατανύξεως είς τό ἐκκλησίασμα, τότε,
πῶς μπορεῖ νά συγκινήσῃ, νά κατανύξῃ τό έκκλησίασμα
π.χ. τό ἐπάνω Νη''.
Προχθές ἀπελαύσαμε τό κατανυκτικόν ἄκουσμα τοῦ κ. Νεοκλῆ.
Φαντάζεσθε πῶς θά ἦτο μέ ..... στό ἐπάνω Νη'';
 
Ναι, εφόσον "έβγαζε" τον κάτω Κε στο κάτω Mi.:)

Ε, καλά, γι' αυτό νομίζω πως συμφωνούμε όλοι πως αυτά τα μαθήματα γράφτηκαν για εντυπωσιασμό και όχι για να εξυπηρετηθεί η μεγάλη πλειοψηφία των ψαλτών!
 

sbilis

Μέλος
Υπάρχει μία δοξολογία σε πλ του τετάρτου στον συμπληρωματικό τόμο του όρθρου του ταμείου ανθολογίας του Φωκαέα και στο Μουσικό εγχειρίδιο του Μελετίου Σισανίου εκτείνεται από τον 2κάτω Νη μέχρι άνω Γα στο Ευλογητός...ενδεικτικά το επισυναπτόμενο..με το καλημέρα που λένε...στην Άβυσσο..ωραιότατο μάθημε κατα τα άλλα...
 

Attachments

  • Pages from Μουσικόν Εγχειρίδιον, Μελετίου Σισανίου (1864).pdf
    50 KB · Views: 60

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Υπάρχει μία δοξολογία σε πλ του τετάρτου στον συμπληρωματικό τόμο του όρθρου του ταμείου ανθολογίας του Φωκαέα και στο Μουσικό εγχειρίδιο του Μελετίου Σισανίου εκτείνεται από τον 2κάτω Νη μέχρι άνω Γα στο Ευλογητός...ενδεικτικά το επισυναπτόμενο..με το καλημέρα που λένε...στην Άβυσσο..ωραιότατο μάθημε κατα τα άλλα...

Ορίστε ολόκληρος ο πρώτος στίχος της δοξολογίας, όπου και το (παρα)κάτω Νη.
 

Attachments

  • Ταμείον Ανθολογίας Γ Όρθρος (συμπλήρωμα).jpg
    69 KB · Views: 51

ABERKIOS

Μέλος
Επίσης η δοξολογία του μαδυτινού σε 3 ήχο, πάει από τον κάτω κε στον νητοειδή νη νομίζω.
 

Jianni12

Ιωάννης Τσούμαρης
Ορίστε ολόκληρος ο πρώτος στίχος της δοξολογίας, όπου και το (παρα)κάτω Νη.

Υπάρχει κάποια εγγραφή για αυτό το κομμάτι? Θα είχε ενδιαφέρον να ακούσει κάποιος ψάλτη εκεί κάτω!!
 

Pappous43

Παλαιό Μέλος
Υπάρχει κάποια εγγραφή για αυτό το κομμάτι? Θα είχε ενδιαφέρον να ακούσει κάποιος ψάλτη εκεί κάτω!!

Μέχρις ὅτου εὑρεθῇ κοινὀς θνητός νά τό ψάλλῃ (στήν βάσι του)
ἰδού μία προσέγγισις μέσῳ τοῦ προγράμματος αὐτομάτου (μετροφωνικῆς) παραλλαγῆς:

https://bzquality.wordpress.com/examples/ :

ΔΟΞΟΛΟΓΙΑ πλ.δ’Μελετίου Σισανίου, κάτω νη


.
 

Jianni12

Ιωάννης Τσούμαρης
Μέχρις ὅτου εὑρεθῇ κοινὀς θνητός νά τό ψάλλῃ (στήν βάσι του)
ἰδού μία προσέγγισις μέσῳ τοῦ προγράμματος αὐτομάτου (μετροφωνικῆς) παραλλαγῆς:

https://bzquality.wordpress.com/examples/ :

ΔΟΞΟΛΟΓΙΑ πλ.δ’Μελετίου Σισανίου, κάτω νη


.

Πολύ ωραία, θα το δουλέψω με τον δάσκαλο, ίσως το άνω ΓΑ με δυσκολέψει λίγο, πιστεύω να το βγάλω ικανοποιητικά.
 
Top