Κυριακή μετά την Μεταμόρφωση του Σωτήρος

#2
Το ΗΟΠ (8ης Αυγούστου)
Τα αναστάσιμα.
Τα της εορτής.
Παραθέτω και την αναφορά του ΤΜΕ για την γενικότερη χρήση του θέματος.
Κύριε Τσακίρογλου.Αφού σας ευχαριστήσω εκ βάθους καρδίας για την πολύτιμη προσφορά σας,στούς συναδέλφους Ιεροψάλτες,θα σας παρακαλέσω θερμά εσας η κάποιον έμπειρο τυπικάρη να μας διαφωτίση τις διατάξεις ποίου τυπικού θα εφαρμόσουμε αύριο Κυριακή μετά την εορτή της θείας Μεταμορφώσεως στα αναλόγια των Ναών που ψάλλωμε,με δεδομένο ότι κάθε Τυπικό [ΗΟΠ-ΤΜΕ-Εκκλησίας της Ελλάδος-Α.Παπαχρόνη κ.λ.π.] μας καθοδηγή διαφορετικά.Καί με την ευκαιρία αυτή,κατά την άποψη μου φυσικά,μήπως θα έπρεπε να καθιερωθή ένα Τυπικό για όλες τις Μητροπόλεις της χώρας μας.Σας ευχαριστώ πολύ και με το καλό να γιορτάσουμε την κοίμηση της Παναγιάς μας.
 

Κων/νος Βαγενάς

Κωνσταντίνος
#3
Κύριε Τσακίρογλου.Αφού σας ευχαριστήσω εκ βάθους καρδίας για την πολύτιμη προσφορά σας,στούς συναδέλφους Ιεροψάλτες,θα σας παρακαλέσω θερμά εσας η κάποιον έμπειρο τυπικάρη να μας διαφωτίση τις διατάξεις ποίου τυπικού θα εφαρμόσουμε αύριο Κυριακή μετά την εορτή της θείας Μεταμορφώσεως στα αναλόγια των Ναών που ψάλλωμε,με δεδομένο ότι κάθε Τυπικό [ΗΟΠ-ΤΜΕ-Εκκλησίας της Ελλάδος-Α.Παπαχρόνη κ.λ.π.] μας καθοδηγή διαφορετικά.Καί με την ευκαιρία αυτή,κατά την άποψη μου φυσικά,μήπως θα έπρεπε να καθιερωθή ένα Τυπικό για όλες τις Μητροπόλεις της χώρας μας.Σας ευχαριστώ πολύ και με το καλό να γιορτάσουμε την κοίμηση της Παναγιάς μας.
Δεν έχει καθιερωθεί;

Το Τυπικό των Διπτύχων είναι αυτό που πρέπει να ακολουθούμε όσοι υπαγόμαστε στην Εκκλησία της Ελλάδος. Ο κ. Τσακίρογλου ακολουθεί το ΗΟΠ διότι ετοιμάζει τις φυλλάδες του για την εκκλησία του στην Κρήτη η οποία υπάγεται στο Οικουμενικό Πατριαρχείο.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#4
ΧΡΗΣΤΟΣ ΧΑΤΖΗΙΩΑΝΝΟΥ;81947 said:
... να μας διαφωτίση τις διατάξεις ποίου τυπικού θα εφαρμόσουμε αύριο Κυριακή μετά την εορτή της θείας Μεταμορφώσεως στα αναλόγια των Ναών που ψάλλωμε,με δεδομένο ότι κάθε Τυπικό [ΗΟΠ-ΤΜΕ-Εκκλησίας της Ελλάδος-Α. Παπαχρήστου κ.λ.π.] μας καθοδηγή διαφορετικά.
Οἱ διατάξεις τοῦ ἰσχύοντος τυπικοῦ (ΤΜΕ) ἐπισυνάφθηκαν ἀπό τόν Χρῆστο.
Τά Δίπτυχα τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος στήν προκειμένη περίπτωση ἀκολουθοῦν τίς διατάξεις, μέ τή μόνη διαφορά ὅτι τά ἀπόστιχα τῶν αἴνων τῆς 8ης Αὐγούστου δέν τίθενται ὡς στιχηρά αἴνων κατά πάγια ἀρχή τῶν Διπτύχων. Κανών ἐπιλέγεται ὁ β΄ τῆς ἑορτῆς, πού ἀντιστοιχεῖ στήν σειρά τῆς ἐναλλαγῆς τῶν δύο κανόνων τῆς ἑορτῆς (ἄνευ τῶν εἱρμῶν φυσικά). Τό ΤΜΕ γράφει «ὁ εἷς τῆς ἑορτῆς» γιατί καλύπτει ὅλες τίς περιπτώσεις συμπτώσεως τῶν μεθεόρτων ἡμερῶν καί θεωρεῖ δεδομένο ὅτι γνωρίζουμε τήν τάξη τῆς ἐναλλαγῆς.
Πάντως ἡ διαφορετική ἐπιλογή τροπαρίων τῆς ἑορτῆς δέν εἶναι οὐσιαστική διαφορά.
Μόνον τό ΜΙΚΡΟΝ ΤΥΠΙΚΟΝ (ἔκδοση βιβλιοπωλείου Ν. Παναγόπουλου), τό ὁποῖον (ὅπως ἔχουμε ξαναγράψει ἀρέσκεται καί σέ διατάξεις τοῦ ΤΑΣ ἤ τοῦ ΤΓΡ) θέτει καί τροπάρια καί κανόνα τοῦ ἁγίου τῆς ἡμέρας.


 
#5
Δεν έχει καθιερωθεί;

Το Τυπικό των Διπτύχων είναι αυτό που πρέπει να ακολουθούμε όσοι υπαγόμαστε στην Εκκλησία της Ελλάδος. Ο κ. Τσακίρογλου ακολουθεί το ΗΟΠ διότι ετοιμάζει τις φυλλάδες του για την εκκλησία του στην Κρήτη η οποία υπάγεται στο Οικουμενικό Πατριαρχείο.
Σας ευχαριστώ κύριε Κώστα για την επισήμανση.Και εγώ στήν Εκκλησία της Κρήτης άνήκω,αλλά το ΗΟΠ δέν συμφωνεί με το ΤΜΕ και γιαυτό υπέβαλλα το ερώτημα.Θα ήταν παράλειψη μου εάν δεν σας ευχαριστούσα για τα άψογα λειτουργικά κείμενα που μας προσφέρετε.Και λέγω άψογα γιατί αν χρησιμοποιήσουμε στο αναλόγιο μας οποιαδήποτε σελίδα δεν χρειάζεται να την παραβάλουμε με τα λειτουργικά βιβλία της εκκλησίας δέν μεταβάλετε ΤΙΠΟΤΑ.Σας ευχαριστώ και πάλι, με το καλό στη γιορτή της Παναγιάς μας.
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#6
ΧΡΗΣΤΟΣ ΧΑΤΖΗΙΩΑΝΝΟΥ;81956 said:
Σας ευχαριστώ κύριε Κώστα για την επισήμανση.Και εγώ στήν Εκκλησία της Κρήτης άνήκω,αλλά το ΗΟΠ δέν συμφωνεί με το ΤΜΕ και γιαυτό υπέβαλλα το ερώτημα.
Αυτό έχει μία δόση αλήθειας. Ο λόγος που συμβαίνει αυτό δεν είναι του παρόντος, όμως προσωπικά θα σας έκανα μία πρόταση που μου είχε κάνει παλαιότερα ο π. Μάξιμος κατ' ιδίαν (καθώς και ένας Επίσκοπος σε μία επίσης κατ' ιδίαν μας συζήτηση), την οποία όμως λόγω της ορθότητάς της, θα προτιμούσα να σας την μεταφέρω, ζητώντας παράλληλα συγγνώμη από τον γέροντα για την κίνησή μου αυτή.
Θα πρέπει (και έτσι είναι το σωστό) να χρησιμοποιούμε τα βοηθήματα τυπικού που είναι αναγνωρισμένα από την Εκκλησία στην οποία ανήκουμε. Στην Κρήτη και σε όσες Εκκλησίες ανήκουν όπως η Κρήτη στο Οικουμενικό Πατριαρχείο, το ΗΟΠ είναι το βοήθημά μας. Στην Εκκλησία της Ελλάδος τα Δύπτιχα. Όσοι ασχολούνται με τα θέματα του τυπικού, γνωρίζουν ότι δεν υπάρχουν δόγματα στο θέμα αυτό, οπότε πρέπει να στεκόμαστε απέναντί στο θέμα με ώριμο σκεπτικισμό, αλλά παράλληλα με αίσθημα υπακοής.
Αν σε κάποια περίπτωση το ΗΟΠ διαφωνεί με το ΤΜΕ, τότε προσωπικά θα επιλέξω την πηγή (ΤΜΕ), χώρις επαναλαμβάνω να σημαίνει ότι το ΤΜΕ είναι δόγμα. Απλά κάνουμε υπακοή στις διατάξεις του ως ισχύον και εκεί τελειώνει το θέμα (όσον αφορά στην πρακτική εφαρμογή, χωρίς να τελιώνουν εκεί και οι γενικότεροι προβληματισμοί μας).
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#8
ΧΡΗΣΤΟΣ ΧΑΤΖΗΙΩΑΝΝΟΥ;81956 said:
... το ΗΟΠ δέν συμφωνεί με το ΤΜΕ και γιαυτό υπέβαλλα το ερώτημα.
Εἶμαι σίγουρος (ἄν ὄχι 100%, πάντως 99%) ὅτι ἄν βλέπατε μόνον τό ΗΟΠ καί τό ΤΜΕ, δέν θά διαπιστώνατε ἀσυμφωνία.

 
Last edited: