Κερκυραϊκή ψαλτική παράδοση

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Δυστυχώς στὴν Κέρκυρα, λόγω τῆς τοπικῆς παραδόσεως, ...
Θέλετε νά ἀλλάξετε ἤ νά καταργήσετε μιά τοπική παράδοση; Εἶναι αὐτό πρέπον ἤ ἐφικτό; Εἶστε Κερκυραῖος;
Δέν κατάλαβα τό «Δυστυχώς»!


 

spyridon

Ἀρχιμ. Σπυρίδων Σκορδίλης
Το "Δυστυχῶς" πατέρα Μάξιμε ἔχει να κάνει μέ τήν ἀνάμειξη τὴς δευτέρας φωνῆς παντοῦ καὶ πάντοτε.
Φυσικά καὶ εἴμαι Κερκυραίος καὶ εἴμαι περήφανος γι αύτό, γιά τον τόπο, τὴν καταγωγή και τὴν παράδοσή μας. Ὅμως γνωρίζω να ψάλλω Κερκυραϊκά χωρίς να κάνω ἱσοκράτημα καὶ να ψάλλω "Βυζαντινά" χωρίς να κάνω δευτέρα φωνή.
Οὔτε ἐπιδιώκω να αλλάξω κάτι στὴν παράδοσή μας, γιατί τά λεγόμενα "ντόπια" ἀποτελούν παράδοση τῶν ἐνοριῶν, ἑνῶ τά "Βυζαντινά" ψάλλονταν πάντοτε στα μοναστήρια καὶ γι αὐτό στὶς βιβλιοθήκες τῶν Μονῶν σώζονται παλαιά μουσικά βιβλία καὶ κώδικες.
Δυστυχῶς ἡ παράδοση, ὅπως διαπιστώνω να συμβαίνει καὶ σέ ἄλλα μέρη, σύν τῳ χρόνῳ χάνεται. Μάλιστα διαπιστώνοντας αὐτό τὸ πρόβλημα ἔχω ἀπό καιρό ξεκινήσει μιά ἀπόπειρα καταγραφῆς τῆς "ντόπιας" ψαλτικῆς παραδόσεως, ὅπως τὴν ἔχω συναντήσει στα διάφορα χωριά που ὡς ἱεροκῆρυξ ἐπισκέπτομαι. Ὅπου συναντῶ παραδοσιακό ψάλτη, σε συνεννόηση μαζί του, πραγματοποιῶ καταγραφές. Ἄν ὁ Θεός θελήσει μπορεῖ να βγεῖ κάτι καλό ἀπό ὅλο αὐτό.

Ὁπότε κάθε σκέψη γιά ἀπόπειρα ἀλλαγῆς τῆς παράδοσης εἶναι ξένη πρὸς ἐμένα σεβαστέ μου Πάτερ.

Τὴν εὐχῆ σας.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Το "Δυστυχῶς" πατέρα Μάξιμε ἔχει να κάνει μέ τήν ἀνάμειξη τὴς δευτέρας φωνῆς παντοῦ καὶ πάντοτε.
Φυσικά καὶ εἴμαι Κερκυραίος καὶ εἴμαι περήφανος γι αύτό, γιά τον τόπο, τὴν καταγωγή και τὴν παράδοσή μας. Ὅμως γνωρίζω να ψάλλω Κερκυραϊκά χωρίς να κάνω ἱσοκράτημα καὶ να ψάλλω "Βυζαντινά" χωρίς να κάνω δευτέρα φωνή.
Οὔτε ἐπιδιώκω να αλλάξω κάτι στὴν παράδοσή μας, γιατί τά λεγόμενα "ντόπια" ἀποτελούν παράδοση τῶν ἐνοριῶν, ἑνῶ τά "Βυζαντινά" ψάλλονταν πάντοτε στα μοναστήρια καὶ γι αὐτό στὶς βιβλιοθήκες τῶν Μονῶν σώζονται παλαιά μουσικά βιβλία καὶ κώδικες.
Δυστυχῶς ἡ παράδοση, ὅπως διαπιστώνω να συμβαίνει καὶ σέ ἄλλα μέρη, σύν τῳ χρόνῳ χάνεται. Μάλιστα διαπιστώνοντας αὐτό τὸ πρόβλημα ἔχω ἀπό καιρό ξεκινήσει μιά ἀπόπειρα καταγραφῆς τῆς "ντόπιας" ψαλτικῆς παραδόσεως, ὅπως τὴν ἔχω συναντήσει στα διάφορα χωριά που ὡς ἱεροκῆρυξ ἐπισκέπτομαι. Ὅπου συναντῶ παραδοσιακό ψάλτη, σε συνεννόηση μαζί του, πραγματοποιῶ καταγραφές. Ἄν ὁ Θεός θελήσει μπορεῖ να βγεῖ κάτι καλό ἀπό ὅλο αὐτό.

Ὁπότε κάθε σκέψη γιά ἀπόπειρα ἀλλαγῆς τῆς παράδοσης εἶναι ξένη πρὸς ἐμένα σεβαστέ μου Πάτερ.

Τὴν εὐχῆ σας.
Πάτερ, θερμά συγχαρητήρια καί σᾶς εὐχαριστῶ πολύ γιά τήν ἀπάντησή σας, καθώς καί γιά τήν δουλειά πού κάνετε ὅπως γράφετε «ἔχω ἀπό καιρό ξεκινήσει μιά ἀπόπειρα καταγραφῆς τῆς "ντόπιας" ψαλτικῆς παραδόσεως, ὅπως τὴν ἔχω συναντήσει στα διάφορα χωριά που ὡς ἱεροκῆρυξ ἐπισκέπτομαι. Ὅπου συναντῶ παραδοσιακό ψάλτη, σε συνεννόηση μαζί του, πραγματοποιῶ καταγραφές. Ἄν ὁ Θεός θελήσει μπορεῖ να βγεῖ κάτι καλό ἀπό ὅλο αὐτό».
Ἀλλοίμονο!
Ἐδῶ ἕνας Νικόδημος Βαλληνδρᾶς, διατελέσας Τοποτηρητής τῆς Ἱ. Μ. Ζακύνθου τό πάλαι, ἔμαθε νά ψάλει ζακυνθινά καί μάλιστα μέ τήν μεγάλη του μουσική γνώση, τά κατέγραφε ἄμεσα τά μέλη σέ χειρόγραφα, ὅταν τά ἄκουγε –ἰδίᾳ ἐκεῖνα πού τοῦ χρειαζόντουσαν στή θ. λειτουργία–, γιά νά τά θυμᾶται καί νά εἶναι ἀκριβής.

ΥΓ. Ἴσως ὁ Διαχειριστής κάποια μηνύματα μεταφέρει στό Ψαλτική Παράδοση, ἀνοίγοντας νέο θέμα γιά τήν Κερκυραϊκή (ἄν δέν ὑπάρχει) προκειμένου ἐσεῖς ἤ καί ἄλλοι συντοπῖτες σας γράψετε ἐνδιαφέροντα ἤ ἀνεβάσετε ἀκούσματα. Βέβαια εἶναι σημαντική καί ἡ δουλειά πού γίνεται γιά τήν Βυζαντινή Μουσική στό Ἰόνιο Πανεπιστήμιο, ἀλλά αὐτό εἶναι θέμα πανεπιστημιακό, πού ἀφορᾶ γενικότερα στήν παράδοση καί ἀπευθύνεται σέ φοιτητές καί ἐρευνητές ἀπό παντοῦ, καί δέν ἀντιμάχεται σαφῶς τήν τοπική κερκυραϊκή παράδοση. Ἁπλῶς αὐτό τό Τμῆμα ἑδρεύει στήν Κέρκυρα.



 

spyridon

Ἀρχιμ. Σπυρίδων Σκορδίλης
πατέρα Μάξιμε ἡ παράδοση χάνεται καὶ αὐτό μᾶς πονάει.
Θυμάμαι λίγα χρόνια πρίν ὅταν χειροτονήθηκα, ἔβλεπα τὸν πολυσέβαστο Γέροντά μου π. Μεθόδιο Μεταληνό, τους παλαιοὺς πατέρες ποὺ ἦταν μεγαλωμένοι μέσα στὴν παράδοση καὶ τὴν κρατοῦσαν καλά. Καὶ τῶρα... μείναμε ἐμεῖς! μάλλον ἀνέτοιμοι να σηκώσουμε τέτοιο βάρος. Καὶ δέ μιλάω μόνο γιά τὴν ψαλτική.
Ἐπί τῃ εὐκαιρίᾳ, ἡ Κερκυραϊκή ψαλτική παράδοση εἶναι πλούσια, ἀπλή καὶ ὑπέροχη. Ἀλλά δυστυχῶς σβήνει. Προσωπικά, ὅταν συναντῶ ψάλτες παραδοσιακοῦς ψάλλω μαζί τους τὰ ντόπια, π. χ. τὰ κατευθυνθήτω τῆς Προηγιασμένης κλπ. ὅμως ὅσο περνάει ὁ καιρός δέν βρίσκεται ψάλτης να "ἀπαντήσει".
Ἀπὸ πλευρᾶς μου μέ τὶς φτωχές μου δυνάμεις κάνω αὐτό που μπορῶ, γνωρίζοντας ὅμως ὁτι εἶναι πολύ λίγο.
Σας εὐχαριστῶ πολύ γιά τὰ καλά σας λόγια.
Σας παρακαλῶ νά εὔχεσθε.
Τὴν εὐχῆ σας.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Πάτερ, καί πάλι εὐχαριστοῦμε πολύ γι᾿ αὐτά πού γράψατε· ἡ μαρτυρία σας μετράει.

Ἡ ἱστοσελίδα τῆς Ἱ. Μητροπόλεως Κερκύρας ἔχει ἕνα ἀφιέρωμα στήν Κερκυραϊκή Ψαλτική, μέ ἕνα μικρό ἄκουσμα, πού μᾶλλον δέν εἶναι καί τόσο ἐνδεικτικό.
Ἀναφερεται ἐπίσης ὅτι «η Ιερά Μητρόπολις Κερκύρας έχει κυκλοφορήσει έναν ψηφιακό δίσκο με την συνεργασία του π. Κων/νου Σουρβίνου, όπου μέσα έχει καταγραφεί ένα μεγάλο μέρος της όμορφης αυτής παράδοσης».

Ὁ π. Σπυρίδων θά ξέρει περισσότερα καί ἴσως ἔχει νά μᾶς στείλει κάποια χαρακτηριστικά ἀκούσματα.

 
Last edited:

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
τά λεγόμενα "ντόπια" ἀποτελούν παράδοση τῶν ἐνοριῶν, ἑνῶ τά "Βυζαντινά" ψάλλονταν πάντοτε στα μοναστήρια καὶ γι αὐτό στὶς βιβλιοθήκες τῶν Μονῶν σώζονται παλαιά μουσικά βιβλία καὶ κώδικες.

Το φαινόμενο αυτό παρατηρείται και εκτός Ελλάδος. Στη Ρουμανία, και συγκεκριμένα στις περιοχές του Banat αλλά και σε ολόκληρη την Τρανσυλβανία υπάρχει μια λαϊκή εκκλησιαστική μουσική που χρησιμοποιείται στις ενορίες για τους περισσότερους αν όχι όλους τους ύμνους και "η ψαλτική" στα Μοναστήρια. Ο ιερέας Δημήτριος Κουντάν (+1910) πραγματοποίησε το 1890 μια καταγραφή και συστηματοποίηση των μελωδιών αυτών.

Θα εκφράσω και εγώ τη λύπη μου για την Κερκυραϊκή ψαλτική παράδοση που χάνεται (σε αντίθεση με τις αντίστοιχες παραδόσεις της Ζακύνθου και της Κεφαλλονιάς) καθώς και για το ότι σε πρόσφατη πανήγυρη από το Ναό του Αγίου Σπυρίδωνος άκουσα τη χορωδία να εκτελεί συνθέσεις του Θεμ. Πολυκράτη. Ελπίζω όσο υπάρχουν εν ζωή παραδοσιακοί ψάλτες να γίνει συστηματικότερη καταγραφή των παραδοσιακών μελωδιών.
 

spyridon

Ἀρχιμ. Σπυρίδων Σκορδίλης
Γιά νὰ βάλλουμε τὰ πράγματα σέ μιά σειρά, θά πρέπει νά πούμε ὁτι στὴν πραγματικότητα στὴν Κέρκυρα ψάλλονται τρία διαφορετικά πράγματα.
α) Ἡ ντόπια ψαλτική παράδοση.
β) Ἡ χορωδιακή μουσική ἡ ὁποία εἶναι ξεχωριστή καὶ δέν πρέπει νὰ τὴν μπερδεύουμε μέ τὴν ντόπια.
καὶ γ) τὴν "βυζαντινή" με τὴ μορφή Σακελαρίδη ἤ διαφορετικά.
Ὅταν ἀναφέρθηκα στὴν φθορά τῆς παραδόσεως, ἀναφέρθηκα στὴν οὐσία τῆς ὐπόθεσης. Τά Κερκυραϊκά ψάλλονται πολύ συχνά καὶ μάλιστα στὶς παρακλήσεις τοῦ Ἁγίου πρίν τὴν ἔξοδο τῶν λιτανειῶν ἥ στά μπάσματα (ὅταν ἐναποθέτουμε τὸ Λείψανο τῦ Ἁγίου μετά τὴν τριήμερη προσκύνηση πάλι στὴ λάρνακα). Ὅμως αὐτά που ψάλλονται εἶναι συγκεκριμένα καὶ σε καμία περίπτωση δεν συνιστοὺν ὁλοκληρωμένη κατάρτηση ψάλτη. Με λίγα λόγια, ὑπάρχει ἕνας ἀριθμός ὕμνων που ψάλλονται με αὐτόν το τρόπο ἐνώ οἱ ὑπόλοιπες ἀκολουθίες ψάλλονται με ἄλλον τρόπο.
Ἀπό φίλους που ἔχω στήν Ζάκυνθο καί ἀκόμη περισσότερο στην Κεφαλονιά, μου παρουσιάζουν λίγο πολύ τὴν ίδια κατάσταση. Λίγα κομμάτια για να σώσουμε τὴν παράδοση και ἀπό ἐκεί καὶ πέρα ὅλα τὰ ἄλλα στο περίπου.
Ὅταν ἀπό ἕναν φιλότιμο καί καλό ψάλτη ἀκούω περίπου ντόπια, ὁπωσδήποτε δέν ἀκούω τὴν παράδοση, ἀλλά αὐτό που ὁ συγκεκριμένος ἄνθρωπος θυμάται ἀπό τὴν παράδοση. Αὐτό συν τῳ χρόνῳ οδηγεί σε μιά φθορά. Αὐτό ἀκρίβῶς προσπαθῶ να περιγράψω, γι αὐτό καὶ ἡ ἀναπαραγωγή τῶν συγκεκριμένων μελῶν (καὶ μόνο αὐτῶν) ἐν εἴδη κλισέ ἀπό διάφορες καλές καὶ φιλότιμες προσπάθειες, τελικά δεν ἀρκεί για να ἀναστραφεῖ τὸ κλίμα.
Καί κάτι ἀκόμη. Τά ηχητικά στὴν περίπτωση αὐτή εἶναι πολύ περιορισμένα, ὅχι γιατί δεν ὑπάρχουν, ἀλλά γιατί ψάχνουμε νὰ βρούμε τοὺς πιό παλαιοὺς καὶ ἔμπειρους γνώστες, (οἱ ὁποίοι εἶναι ἐλάχιστοι). Οἱ ἄνθρωποι αὐτοί, ὅμως εἶναι ἠλικιωμένοι και οι ἡχογραφήσεις, ὅσο πολύτιμες κι ἄν εἶναι για μένα που ἦδη γνωρίζω για αὐτό που ψάχνω καὶ ἔχω ἰδέα, δεν εἶναι εὐχάριστο ἄκουσμα, οὔτε ἀντιπροσωπευτικό, ἐφόσον κυρίως καταγράφεται ἡ πρώτη φωνή, ἡ μελωδία του ὕμνου (ἡ ὁποία στήν παρούσα φάση κυρίως μας ἐνδιαφέρει) και λείπουν ἐντελῶς οι δευτέρες φωνές, μπάσα καὶ βαρύτονα (τά ὁποία εὔκολα βρίσκονται ὅταν ὑπάρχει ἡ μελωδική γραμμή, ἄν καὶ στό σημείο αὐτό ὑπάρχουν ἐνδιαφέρουσες ἱδιαιτερότητες).
Βέβαια κάτι θα βρούμε να ἀνεβάσουμε.
Τουλάχιστο νά ὑπάρχει μιά ἱδέα.
 

spyridon

Ἀρχιμ. Σπυρίδων Σκορδίλης
Ἡ ἱστοσελίδα τῆς Ἱ. Μητροπόλεως Κερκύρας ἔχει ἕνα ἀφιέρωμα στήν Κερκυραϊκή Ψαλτική, μέ ἕνα μικρό ἄκουσμα, πού μᾶλλον δέν εἶναι καί τόσο ἐνδεικτικό.
Ἀναφερεται ἐπίσης ὅτι «η Ιερά Μητρόπολις Κερκύρας έχει κυκλοφορήσει έναν ψηφιακό δίσκο με την συνεργασία του π. Κων/νου Σουρβίνου, όπου μέσα έχει καταγραφεί ένα μεγάλο μέρος της όμορφης αυτής παράδοσης».

Ὅντως π. Μάξιμε τὸ ἄκουσμα δέν εἶναι καθόλου ἀντιπροσωπευτικό. Εἶναι ἀπό τὸ cd που ἀναφέρεται στὴν ἵδια ἰστοσελίδα. Ψάλλει ὁ π. Κωνσταντίνος Σουρβίνος, ἐξαίρετος κληρικός, ἀπό τοὺς παλαιοὺς. Μουσικολογιώτατος και πνευματικός πολλῶν κερκυραίων, ἐφημέριος Ἁγίου Βασιλείου Πόλεως. Ὁ πατήρ Κωνσταντίνος ἐργάζεται δεκαετίες ὁλόκληρες στὸ χώρο τῆς Κερκυραϊκῆς ψαλτικῆς, πλήν ὅμως τῶρα εἶναι μέ σοβαρό πρόβλημα στὴν καρδιά και εἶναι φιλάσθενος.
Το πρόβλημα του cd δεν εἶναι ἡ ἐκτέληση τῶν μαθημάτων, ἀλλά ἡ ἡχοληψία. Δε γνωρίζω ποιός ἔκανε την ἠχοληψία, ἀλλά ὁ ἄνθρωπος αὐτός δε γνώριζε τί κατέγραφε. Ἔτσι το ἀποτέλεσμα ξενίζει ἀκόμη κι ἐμᾶς που μεγαλώσαμε με αὐτά τα ἀκουσματα.
Μιά ἀξιόλογη προσπάθεια γίνεται ἀπό το Ιόνιο Πανεπιστήμιο και ἔχει συστηθεί ἕνα σύνολο "Οἱ ψάλτες τῆς Κέρκυρας", με ἐκλεκτά μέλη ψάλτες από ολόκληρο το νησί, μέ ἐκτελέσεις περιορισμένου ἀριθμοῦ μελών ἀπό παλαιές σποραδικές καταγραφές που σώζονται στό ἀρχείο τῆς παλαιάς φιλαρμονικῆς, αλλά και μέλη της παραδόσεως.
Θα ἐπικοινωνήσω με τὸν π. Κωνσταντίνο για να δούμε τί μπορούμε να ἀνεβάσουμε.
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Σχετική μελέτη για την Κερκυραϊκή παράδοση έχει κάνει ο μουσικολόγος Σωτήριος Δεσπότης και υπάρχει στο «Αναλόγιον» (analogion.com) εδώ και καιρό:

Η Παραδοσιακή Κερκυραϊκή Ψαλτική Τέχνη - περιοδικό "Γρηγόριος Παλαμάς", τεύχος 812, σσ. 1029-1044, Θεσσαλονίκη 2006 [pdf, 2.8 Mb]

(από αυτή τη σελίδα εδώ με εργασίες του Σ. Δεσπότη).
 

spyridon

Ἀρχιμ. Σπυρίδων Σκορδίλης
Ἡ Κερκυραϊκή ψαλτική παράδοση ἔχει τὴν ἀρχή της στὸ ψαλτικό ἰδίωμα που ἀναπτύχθηκε στὴν Κρήτη, ὅπου σήμερα ἔχει ἐξ ὁλοκλήρου χαθεῖ. Μετά τὴν κατάληψη τοῦ Χάνδακα ἀπό τους Τούρκους, δημιουργήθηκε ἕνα κύμα φυγής πρός τὰ ἐπτάνησα καὶ τήν Βενετία ἀπό τοὺς Λόγιους καὶ καλιτέχνες ἁγιογράφους. Ἔτσι δημιουργήθηκε μιά μικρή ἀναγέννηση στὸν ἐπτανησιακό χώρο. Αὐτή ἡ κοινή ρίζα ἀπό τὴν Κρητική ψαλτική που ἔφεραν μαζί τους οἱ λόγιοι καλιτέχνες, φαίνεται καὶ ἀπό την ὁμοιότητα των ὕμνων με την παράδοση της Ζακύνθου(περισσότερο) καὶ τῆς Κεφαλονιάς.
Αὐτή ἡ ψαλτική παράδοση καλλιεργήθηκε καὶ αὐξήθηκε με τις εναρμονίσεις και τὴν πολυφωνία.
Καρπός αὐτὴς τῆς καλλιτεχνικῆς ἀναγέννησης εἶναι καὶ ἡ γέννηση τῆς ἐπτανησιακῆς σχολῆς στὴν ἀγιογραφία.
Ἡ ἀγάπη τῶν Κερκυραίων για τὴν μουσική εἶναι μεγάλη καὶ ὁφείλεται στὴν ἰδιαίτερη καλλιέργεια τῆς μουσικῆς που πραγματοποιείται στὴν Κέρκυρα. Στὴν Πόλη τῆς Κερκύρας ἐκτὸς ἀπό τὸ ὡδείο Κερκύρας καὶ ἄλλα νεώτερα ὡδεία που λειτουργοὺν, ὑπάρχουν καὶ οἱ τρεῖς Φιλαρμονικές τῆς Πόλεως, "ἡ παλαιά" με τὴν ὀνομασία "Ἅγιος Σπυρίδων", ἡ "Μάτζαρος" και ἡ "Καποδίστριας". Πρόκειται για συγκροτημένα μουσικά ἱδρύματα με σχολές για κάθε ὅργανο καὶ με πληθώρα μαθητῶν καὶ δύναμη περίπου 500 μουσικῶν κάθε φιλαρμονική.
Ἐάν προσθέσει κανείς καὶ τὶς ὑπόλοιπες 19 φιλαρμονικές τῶν μεγάλων χωριῶν τότε ἀντιλαμβάνεται πόσο μεγάλο ρόλο παίζει ἡ μουσική στή ζωή τῶν κερκυραίων. Βέβαια ὅταν μιλάμε για φιλαρμονικές, μιλάμε στὴν οὐσία για πλήρη μουσικά σύνολα, από μπάντα καὶ μπαντίνα, σύνολα μουσικῆς δωματίου, σύνολα τζαζ κλπ. μέχρι συμφωνική ορχήστρα. Τὴν εἰκόνα συμπληρώνουν οἱ περίπου 25 χορωδίες που ὑπάρχουν στὸ νησί. Σ' αὐτά πρέπει να προσθέσει κανείς τὴν λειτουργία τῆς κερκυραϊκής καντάδας, με χορωδία καὶ μαντολινάτα, τη λειτουργία τῆς χορωδίας Κερκύρας που πρόκειται για ἀνδρική χορωδία με ἐξαιρετικές ἐπιδόσεις. Ξέχασα να ἀναφέρω τὶς χορωδίες τῶν ἱερῶν ναῶν (πολυφωνικές), Αγίου Σπυρίδωνος (προσκύνημα), Μητροπολιτικοῦ Ναοῦ Υ. Θ. Σπηλαιοτίσης καὶ Ἁγίας Θεοδώρας Αὐγοῦστας, Αγίου Βασιλείου, Ἁγίου Ἐλευθερίου, Αγίου Σπυρίδωνος Σαρόκου, καὶ ἀρκετῶν χωριῶν.
Ἀκόμη λειτουργεῖ συμφωνική ὁρχήστρα καὶ τὰ τελευταία χρόνια γίνονται προσπάθειες για τη λειτουργία Λυρικῆς σκηνῆς και τὴν ἀνοικοδόμηση Λυρικοῦ Θεάτρου.
Αὐτά γιά νὰ ὑπάρχει μιά εἰκόνα.
 
S

Sotres

Guest
Καταρχάς να σας συγχαρώ για την ωραία αυτή προσπάθεια. Να συμπληρώσω ότι αυτός που ξέθαψε τα της Κερκυραϊκής ήταν ο καθηγητής Μάριος Μαυροειδής. Προσπάθησα μετά την κοίμησή του να συνεχίσω την έρευνα στην Κέρκυρα. Αποτελέσματα της έρευνας υπάρχουν στο σχετικό μου άρθρο. Ας έχουμε λοιπόν όλοι μας γνωστό ότι επί 5 περίπου χρόνια ο Μαυροειδής μελετούσε τα της Κερκυραϊκής.
Συντόμως Θεού θέλοντος θα κυκλοφορήσουν και τα μορφολογικά γνωρίσματα της Κερκυραϊκής ψαλτικής μετά από αναλύσεις σε μέλη που πραγματοποίησα πριν λίγους μήνες.
Σωτήρης Δεσπότης


Σχετική μελέτη για την Κερκυραϊκή παράδοση έχει κάνει ο μουσικολόγος Σωτήριος Δεσπότης και υπάρχει στο «Αναλόγιον» (analogion.com) εδώ και καιρό:

Η Παραδοσιακή Κερκυραϊκή Ψαλτική Τέχνη - περιοδικό "Γρηγόριος Παλαμάς", τεύχος 812, σσ. 1029-1044, Θεσσαλονίκη 2006 [pdf, 2.8 Mb]

(από αυτή τη σελίδα εδώ με εργασίες του Σ. Δεσπότη).
 
E

emakris

Guest
Το απολυτίκιο του Αγίου μας σε κερκυραϊκό ύφος, καταγεγραμμένο (ίσως για πρώτη φορά) σε βυζαντινή σημειογραφία. Θα σας ξενίσει λίγο η έλξη του Γα προς τον Δι, που σημειώνεται ακόμη και πάνω σε ίσον (δηλαδή από τον Γα κατευθείαν στον Γα δίεση, πράγμα που κανονικά δεν γίνεται στη βυζαντινή μουσική), κάνοντας ουσιαστικά το Γα-Δι ημιτόνιο. Πρόκειται πιθανόν για επίδραση της δυτικής μουσικής, την οποία ποτέ δεν αρνηθήκαμε εδώ στα Επτάνησα. Τι να πουν αυτοί που γράφουν την ίδια έλξη στα μη επτανησιακά μέλη...
Από την άλλη μεριά ο ήχος διασώζει αρχαϊκά χαρακτηριστικά. Πρόκειται ουσιαστικά για τον "νάο" με την αληθή έννοια του όρου, δηλ. για πρώτο δίφωνο, στον οποίο εψάλλοντο τα απολυτίκια πριν την Άλωση και πριν επικρατήσει στα ειρμολογικά κατ' αποκλειστικότητα ο τριφωνών πρώτος (Πα-Δι).
 

Attachments

  • Απολυτίκιο Αγίου.pdf
    29.1 KB · Views: 71

Laosynaktis

Παλαιό Μέλος
Ένα άρθρο μου για την Ψαλτική στην Κέρκυρα. Μου το ζήτησε προ ημερών κάποιος φίλος και μιας και το σκάναρα, το ανεβάζω κι εδώ.
Μια πρώτη προσέγγιση (1995) της σχέσης της με την ψαλτική της Κρήτης (και σύντομη, λόγω και περιορισμού χώρου). Από τότε βέβαια έχουν γίνει περισσότερα επί του θέματος.
 

Attachments

  • IArv-ByzParadosi-Kerkyra.pdf
    4.9 MB · Views: 59

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Μπορούμε να έχουμε ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα του τι περιλαμβάνεται στο βιβλίο;
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Μπορούμε να έχουμε ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα του τι περιλαμβάνεται στο βιβλίο;

Πίνακα περιεχομένων (στο περίπου) ναι
Πρόσβαση σε παρτιτούρες δεν έχω
 
E

emakris

Guest
Καλή και αξιέπαινη προσπάθεια. Όταν αποκτήσω το βιβλίο, θα μπορέσω να γράψω περισσότερα.
 

chapanos

Νέο μέλος
ΕΝΑ ΜΙΚΡΟ ΔΕΙΓΜΑ.
 

Attachments

  • 2011-10-05_111945.png
    2011-10-05_111945.png
    972.1 KB · Views: 19
  • 2012-03-11_103535.png
    2012-03-11_103535.png
    35.3 KB · Views: 29
E

emakris

Guest
Το απολυτίκιο του Αγίου μας σε κερκυραϊκό ύφος, καταγεγραμμένο (ίσως για πρώτη φορά) σε βυζαντινή σημειογραφία.
Όπως μου επισημάνθηκε απόψε, σε εκδήλωση για τον ένα χρόνο από την εκδημία του αειμνήστου π. Κωνσταντίνου Σουρβίνου, μάλλον έρχομαι δεύτερος, καθότι υπάρχει μια σχετική καταγραφή στα κατάλοιπά του. Εάν την έχει κάποιος, ας την ανεβάσει, για την πληρότητα του πράγματος.
 
Top