Ι.Μητρ.Ναός Σπάρτης-Η' Σ/μβρίου-[Δ.Ζαγκανάς-Ε.Θεοδώρου-Π.Τζανάκος]

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
#21
Δηλαδή, αν εγώ ακούω Χρύσανθο που φεύγει 1 και 2 τόνους, σημαίνει ότι μετά θα φεύγω και γω?
Δίνεται διαφορετικές διαστάσεις σέ γραφόμενα μέ τά ὁποῖα δέ συμφωνεῖτε......... Τά μεταφράζεται ἀλλιῶς.
Επειδή δεν κατάλαβα καλά, μπορείτε να μου εξηγήσετε τι μετάφρασα λάθος?
 

DiamantopoylosT

Παλαιό Μέλος
#22


Ἄν ἀκούω τραγούδια κοσμικά (αὐτά ποῦ λέει τό ράδιο ) μετά ὅταν ψέλνω δέ θά ἔχουν ἀλλοιωθεῖ τά διαστήματά μου; (τό λιγότερο κακό αὐτό, γιά νά μή μιλήσουμε γιά τήν ψυχική καταστροφική ἀλλοίωση)

Θά ζητήσω συγνώμη πού φεύγω ἀπό τό θέμα τό ἀρχικό, καί θά σού γράψω δύο πράγματα πάνω σέ αὐτό ποῦ ρωτᾶς τώρα προσπαθώντας νά δείξω πῶς πραγματικά εἶχα καλή διάθεση στό μήνυμά μου καί ὄχι νά μειώσω τόν ὁποιοδήποτε (ποῦ δέ μέ ξέρει καί δέν τόν ξέρω καί δέν ἔχω νά κερδίσω τίποτα) καί θά σού πῶ μία δική μου ἐμπειρία.

Ἄκουγα τόν πλάγιό του τετάρτου σέ ἠχητικό ἀρχεῖο ἀπό κάποιον διπλωματοῦχο καί ἀκόμα πολλά ἄλλα τῆς "σχολῆς Καρά" ὅπως τό λέτε ἐδῶ. Τό εἶχα βάλει στό mp3player μάλιστα μαζί μέ πάρα πολλούς ὕμνους ἀκόμα. Αὐτός ποῦ τόν ἄκουγα συχνά ὅμως ἔφευγε μισό μέ ἕνα τόνο. Ἐγώ δέ τό ἤξερα, δέ τό εἶχα φανταστεῖ ἐμπιστευόμουνα τό ἄκουσμα αὐτό. Λέω ἔχει γνώσεις ἔχει τό ἕνα ἔχει τό ἄλλο ἄραγε θά τά λέει καλά. Ὅταν κάποια στιγμή ἀγόρασα ἕναν τονοδότη καί προσπάθησα νά πῶ τό ἀπήχημα τό παπαδικό ΝεΆγιε, πρόσεξα ἀκόμα καί σέ αὐτό τό μικρό κομμάτι πῶς ἔφευγα κάτι λίγο πρός τά πάνω. Στούς ἄλλους ἤχους δέν ἔφευγα καθόλου! Τί ἔγινε;
Ἔψαξα βρῆκα τό κομμάτι καί πρόσεξα τότε πῶς τόσο καιρό τό αὐτί μου συνήθισε σέ λάθος διαστήματα. Προσπάθησα δηλαδή ἄθελά μου νά ἀντιγράψω αὐτό τό ἄκουσμα ποῦ εἶχα τό ὁποῖο μέ παρέσυρε.

Μετά ἀπό αὐτή τήν ἐμπειρία μου, μετά ἀπό αὐτό ποῦ λέει ὁ ἴδιος ὁ Σ. Καράς πῶς λάθος ἀκούσματα ἀλλοιώνουν πάρα πολύ καί ἐπηρεάζουν σέ μεγάλο βαθμό τή ὀρθή ἐκτέλεση τῶν διαστημάτων τῆς βυζάντινη μουσικῆς, νομίζω ἀγαπητέ Κωνσταντῖνε πῶς ναί. Ἐάν ἀκοῦς τόν ὁποιοδήποτε ποῦ φεύγει σέ ἕνα τροπάριο καί τό ἀκοῦς αὐτό τό τροπάριο ἀρκετές φορές, δεκάδες φορές, μετά θά τό λές καί θά φεύγεις καί ἐσύ.
Ἀμφιβάλεις γι' αὐτό; Ἀκόμα καί σέ μικρά κομμάτια. Δέ στό προτείνω ἀλλά εἶμαι σίγουρος πῶς ἄν φτιάξεις στόν ὑπολογιστή σου τό ἀπολυτίκιο τό ἀναστάσιμό του πλαγίου τετάρτου ἤχου γιά παράδειγμα νά ἀνεβαίνει ἕνα τόνο ἀπό τήν ἀρχική βάση, μετά τό ἄκουσμα δεκάδων φορῶν, θά τό λές καί ἐσύ τό ἴδιο λάθος. Ἀκόμα ἀμφιβάλεις; Γιατί λέμε νά μήν διδάσκεται ἡ βυζαντινή μουσική σέ ὄργανα μέ δυτικά διαστήματα τόνου καί ἡμιτονίου; μά φυσικά γιά νά μήν προκύπτει ἀλλοίωση στά διαστήματα τῆς δικῆς μας μουσικῆς.

Νά εἶσαι καλά. Ὁ Θεός μαζί σου.
 

stapaman

Εφησυχάζων & ενίοτε προξενών αλγεινάς εντυπώσεις δ
#23
Καλο μου παιδι εγω ρωτησα κατι και νομιζω οτι χρειαζεται μια λογικη απαντηση! Που κολλαει αραγε αυτο που μου λες εσυ?
Αγαπητέ μου,

Κολλάει στο ότι αν γνωρίσετε τον Δημήτρη, θα σας φύγει και η παραμικρή υπόνοια περί αγνοίας του όσον αφορά τον "Άγια" (και όχι μόνο).

Ευχαριστώ.
 

karastamatis ioannis

Ιωάννης Καρασταμάτης
#24
Αγαπητέ μου,

Κολλάει στο ότι αν γνωρίσετε τον Δημήτρη, θα σας φύγει και η παραμικρή υπόνοια περί αγνοίας του όσον αφορά τον "Άγια" (και όχι μόνο).

Ευχαριστώ.
Θα πρεπει να προσεχεις καλυτερα τι διαβαζεις και να μην προτρεχεις! δεν εκανα κανενα λογο περι αγνοιας ουτε αφησα τετοια υπονοια!!! Ρωτησα σε τι μπορει να οφειλεται η ασυνηθιστη πραγματι εκτελεση της συγκεκριμενης γραμμης!!! Και επειδη εδω μεσα ΔΕΝ ειμαστε ΞΕΡΟΛΕΣ, περιμενω μια απαντηση τεκμηριωμενη! Αν γνωριζεις το γιατι πες το μας! Ειναι πολοι που περιμενουν!!!
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#25
... δεν εκανα κανενα λογο περι αγνοιας ουτε αφησα τετοια υπονοια!!! ...!
Να πλειοδοτήσω κι εγώ που έθιξα το ζήτημα. Καμμία μομφή ή ψόγος. Αντίθετα το άκουσμα, όπως είπα, πολύ ωραίο. Ασυνήθιστο όμως, και εξ αυτού η απορία, πως και γιατί.
 
P

ptz

Guest
#26
-Δεν ήμουν στο διαδίκτυο αυτές τις ημέρες. Ομως δεν ανέμενα να δημιουργηθεί ''αναταραχή'' από μία ηχητική ανάρτηση που έγινε γιά να καταδείξει την χαρά που νοιώθω όταν φίλοι, αλλά προπάντων ευέλπιδες νέοι μουσικοί,συνεχιστές της ψαλτικής τέχνης,με τιμούν επισκεπτόμενοι το αναλόγιό μου,όπως και προ μηνός έγινε με άλλους εξ Αθηνών Πρωτοψάλτες όπως είχα γράψει τότε.
-Προσπαθώ όλους χωρίς να τους φέρω σε δύσκολη θέση να τους δώσω να ψάλλουν τα πάντα και ει δυνατόν μέλη παλαιών μελοποιών και δη του Διδασκάλου Πέτρου[του οποίου όπως έχω ξαναπεί η προτομή του δεσπόζει εξωθι του Ι.Μητρ.Ναού],ως κατάθεση ψυχής και συναρμονίας.
-Στην συγκεκριμένη περίπτωση ο φίλος Δημήτρης προσήλθε εσπευμένα γιά την κηδεία της πλήρους ημερών Γιαγιάς του και στο λίγο χρόνο που είχε προσήλθε στο αναλόγιο.
-Πίστευα και επιβεβαιώνομαι κάθε φορά που συμψάλλουμε ότι συνεχώς ωριμάζει μέσα στα ακούσματα και το ύφος του Δασκάλου του και αποτελεί μαζί και με μερικούς-δυστυχώς όχι πολλούς-άλλους νέους,την ελπίδα συνέχισης της Πατριαρχικής-Κωνπολίτικης ψαλτικής παράδοσης.
-Ισως και γιαυτό να γράφτηκαν κάτι ''άκυρα'' που ουδεμία σημασία βέβαια έχουν.
-Ξέρω ότι προσκρούω στην ταπεινότητά του,αλλά πρέπει κάποια πράγματα να μπαίνουν στη θέση τους.
-Και ας σταματήσει εδώ το όλον θέμα.
 

stapaman

Εφησυχάζων & ενίοτε προξενών αλγεινάς εντυπώσεις δ
#27
Θα πρεπει να προσεχεις καλυτερα τι διαβαζεις και να μην προτρεχεις! δεν εκανα κανενα λογο περι αγνοιας ουτε αφησα τετοια υπονοια!!! Ρωτησα σε τι μπορει να οφειλεται η ασυνηθιστη πραγματι εκτελεση της συγκεκριμενης γραμμης!!! Και επειδη εδω μεσα ΔΕΝ ειμαστε ΞΕΡΟΛΕΣ, περιμενω μια απαντηση τεκμηριωμενη! Αν γνωριζεις το γιατι πες το μας! Ειναι πολοι που περιμενουν!!!
Ευχαριστώ για τις πατρικές παραινέσεις. Σκέφτηκες όμως ότι μπορεί να έφταιγε ο τρόπος με τον οποίο διατύπωσες τον προβληματισμό σου; (σαν ενδεχόμενο το θέτω...) Όπως και να έχει δεν βρίσκω λόγο για ανταπάντηση με χαρακτηρισμούς και "ύφος" εκ μέρους σου... Μια απλή ερμηνεία των γραφομένων αρκούσε, και θα ζητούσα και συγγνώμη. Δεν θέλει κόπο, θέλει τρόπο... :)

Τέλος πάντων, επειδή ακριβώς εδώ μέσα ΔΕΝ είμαστε ΞΕΡΟΛΕΣ, σου δίνω όση προτεραιότητα σού χρειάζεται προκειμένου να μας πεις ο ίδιος, αφού προφανώς και το γνωρίζεις και επιθυμείς να το πεις προς τέρψιν και ωφέλεια των πολλών που περιμένουν.

Και πάλιν ευχαριστώ κατά πάντα και δια πάντα.
 
Last edited:

karastamatis ioannis

Ιωάννης Καρασταμάτης
#28
Ευχαριστώ για τις πατρικές παραινέσεις. Σκέφτηκες όμως ότι μπορεί να έφταιγε ο τρόπος με τον οποίο διατύπωσες τον προβληματισμό σου; (σαν ενδεχόμενο το θέτω...) Όπως και να έχει δεν βρίσκω λόγο για ανταπάντηση με χαρακτηρισμούς και "ύφος" εκ μέρους σου... Μια απλή ερμηνεία των γραφομένων αρκούσε, και θα ζητούσα και συγγνώμη. Δεν θέλει κόπο, θέλει τρόπο... :)

Τέλος πάντων, επειδή ακριβώς εδώ μέσα ΔΕΝ είμαστε ΞΕΡΟΛΕΣ, σου δίνω όση προτεραιότητα σού χρειάζεται προκειμένου να μας πεις ο ίδιος, αφού προφανώς και το γνωρίζεις και επιθυμείς να το πεις προς τέρψιν και ωφέλεια των πολλών που περιμένουν.

Και πάλιν ευχαριστώ κατά πάντα και δια πάντα.
Προφανως και δεν το γνωριζω! Αν το γνωριζα σε βεβαιωνω οτι δεν θα το ρωτουσα! Παραμενει η ερωτηση μου για τη συγκεκριμενη γραμμη!!! Και δεν εισαι υποχρεωμενος να λυσεις εσυ την απορια που διατυπωνω!
 

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
#29
Προφανως και δεν το γνωριζω! Αν το γνωριζα σε βεβαιωνω οτι δεν θα το ρωτουσα! Παραμενει η ερωτηση μου για τη συγκεκριμενη γραμμη!!! Και δεν εισαι υποχρεωμενος να λυσεις εσυ την απορια που διατυπωνω!
με ένα ατζέμ στον ζω (ως γα) θα μπορούσαμε να πούμε ότι κάνει μινοράκι, πουσελίκι κτλ. με γα δίεση

συνήθως αυτό το κάνουν στο "μυστικώς" όμως.
 

karastamatis ioannis

Ιωάννης Καρασταμάτης
#30
με ένα ατζέμ στον ζω (ως γα) θα μπορούσαμε να πούμε ότι κάνει μινοράκι, πουσελίκι κτλ. με γα δίεση

συνήθως αυτό το κάνουν στο "μυστικώς" όμως.
Σωστο σε βρισκω! Αλλο ομως το ''μυστικως'' και αλλο το ''τη ζωοποιω''. Και εδω εχουμε απ'οτι τουλαχιστον γνωριζω, σοβαρη παραποιηση βασικης θεωρητικης και πρακτικης ιδιοτητας του εν λογω ηχου! Εκτος αν δεν ισχυουν! Νομιζω οτι ηρθε η σειρα των ειδικων!
 

Γιώργος Μ.

Παλαιόν μέλος
#31
Σωστο σε βρισκω! Αλλο ομως το ''μυστικως'' και αλλο το ''τη ζωοποιω''. Και εδω εχουμε απ'οτι τουλαχιστον γνωριζω, σοβαρη παραποιηση βασικης θεωρητικης και πρακτικης ιδιοτητας του εν λογω ηχου! Εκτος αν δεν ισχυουν! Νομιζω οτι ηρθε η σειρα των ειδικων!
Αν σε πολλά σημεία της παραπάνω εκτέλεσης ακούγαμε μια τέτοια ύφεση, θα έλεγε κανείς ότι ο ψάλτης αυτός έχει μια δυσκολία με τη θεωρία του ήχου. Όταν όμως εμφανώς γνωρίζει καλά τι ψάλλει και πώς το ψάλλει, ας έχει την ελευθερία να παραλλάξει και μια θέση κατά τη βούλησή του. Ας μη μετράμε με το υποδεκάμετρο...:)
 

karastamatis ioannis

Ιωάννης Καρασταμάτης
#32
Αν σε πολλά σημεία της παραπάνω εκτέλεσης ακούγαμε μια τέτοια ύφεση, θα έλεγε κανείς ότι ο ψάλτης αυτός έχει μια δυσκολία με τη θεωρία του ήχου. Όταν όμως εμφανώς γνωρίζει καλά τι ψάλλει και πώς το ψάλλει, ας έχει την ελευθερία να παραλλάξει και μια θέση κατά τη βούλησή του. Ας μη μετράμε με το υποδεκάμετρο...:)

Mακαριτης πλεον πολυ γνωστος και βαθυς γνωστης πρωτοψαλτης της επαρχιας ειχε πει:''Στη ζωη μου δυο πραγματα δεν μπορεσα να καταλαβω! ΤΙΣ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΚΑΙ ΤΟΝ ΑΓΙΑ''!!!
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
#33
Mακαριτης πλεον πολυ γνωστος και βαθυς γνωστης πρωτοψαλτης της επαρχιας ειχε πει:''Στη ζωη μου δυο πραγματα δεν μπορεσα να καταλαβω! ΤΙΣ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΚΑΙ ΤΟΝ ΑΓΙΑ''!!!
Να υποθέσουμε ότι τον Βαρύ τον είχε καταλάβει;

Δ.
 

Lakedaimonios

Ευάγγελος Θεοδώρου
#36
Καλησπέρα.

Αφού ευχαριστήσω τον Δάσκαλο για την ανάρτηση να σημειώσω τα εξής:

1. Μου κάνει διδακτική εντύπωση πως στην ανάρτηση του θέματος ο κ. Τζανάκος - που είναι ψάλτης πρώτης (εντελώς πρώτης) γραμμής - έχει ως τίτλο τα ονόματα των συμμετεχόντων στην ακολουθία - ηχογράφηση με το δικό του τελευταίο!

2. Είχα σημειώσει σε παλαιότερο μήνυμα μου πως κατα την άποψή μου ο Δημήτρης είναι περίπτωση νέου επιστήμονα μουσικού του οποίου η πρόοδος είναι αποτέλεσμα συνεχούς μελέτης, σοβαρής ενασχόλησης με το αντικείμενο με διάθεση και στάση μαθητείας. Επομένως παράδειγμα προς μίμηση για εμένα που είμαι κατα τι μικρότερός του και ασχολούμαι σοβαρά με την πατρώα μας μουσική μόλις ενάμιση χρόνο.

3. Σημειώνω πως ο κ. Τζανάκος ανήκει στην σπάνια κατηγορία των μυστών που δίνει τη δυνατότητα και προτρέπει όλους και ειδικά στους νεότερους που ασχολούνται με την εκκλησιαστική μας μουσική να μάθουν, να ψάλλουν και να εκφραστούν ελέυθερα μέσα στα πλαίσια που ορίζει η εν γένει σοβαρότητα και ακρίβεια επ' αναλογίου. Αυτό ακριβώς πράττει και μαζί μου χωρίς να με αφήνει ποτέ ξεκρέμαστο, όπως ακούγεται άλλωστε.

4. Δεν έχω καμία απολύτως ιδέα και άποψη περι των αντιδικούντων σχολών και γενικώς περί παρασκηνίου και δεν ξέρω και εγώ τι άλλου απασχολεί τον ψαλτικό κόσμο κυρίως στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη. Ακούω όμως τον Δημήτρη να ψέλνει σοβαρά, δωρικά, ανδροπρεπώς, χωρίς συναισθηματισμούς, με σοβαρή και ταπεινή στάση επάνω στο αναλόγιο. Επομένως τα περισσότερα που διαλέχθησαν κατα την άποψή μου είναι εκτός θέματος και περιττά.

5. Επιστρέφοντας απο την Πόλη όπου βρέθηκα τις τελευταίες ημέρες πολλά απο τα παραπάνω με ξενίζουν και δεν περίμενα να τα διαβάσω στον διαδυκτιακό χώρο του πάντα σοβαρού και εκτός διενέξεων κ. Τζανάκου. Επιφυλάσσομαι να μοιραστώ σύντομα φωτογραφίες και ηχητικά αποσπάσματα απο την Κυριακή 12/9 και την Τρίτη 14/9 μέσα απο τον πατριαρχικό ναό στον οποίο έβαλε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του για πάντα η παρούσα μορφή του Διδασκάλου Πέτρου του Λακεδαιμονίου...