Η σειρά των αίνων του Πλ. Δ΄την Κυριακή των Αγ. Πάντων

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Ένας προβληματισμός για τα στιχηρά των αίνων της σημερινής Κυριακής, που δεν έχει σχέση με το θέμα όπου παραπέμπει ο ανωτέρω σύνδεσμος.
Τα Δίπτυχα αναφέρουν για όλο τον Όρθρο ότι ψάλλεται όπως έχει στο Πεντηκοστάριο. Στους αίνους υπάρχουν τέσσερα αναστάσιμα στιχηρά και ένα ανατολικό και τρία προσόμοια των Αγίων Πάντων.
Αυτή τη διάταξη ακολουθεί μια από τις συντεταγμένες φυλλάδες που ανέβηκαν για τη σημερινή Κυριακή. Αντίθετα το ΣΤ προτείνει 4 αναστάσιμα και 4 προσόμοια (το πρώτο δις). Την διάταξη αυτή ακολουθούν οι άλλες δύο συντεταγμένες φυλλάδες. Αυτήν ακολουθήσαμε κι εμείς.
Πράγματι τα Δίπτυχα συνιστούν 5+3, ή απλώς δεν διευκρινίζεται;
 

Diogenes

Νέο μέλος
Τα Δίπτυχα γράφουν «Ἐξαποστειλάρια «Ἅγιος Κύριος» καὶ τὰ τοῦ Πεντηκοσταρίου. Οἱ αἶνοι,...». Άρα τα Δίπτυχα δεν διευκρινίζουν! Η φράση «ὡς ἐν τῷ Πεντηκοσταρίῳ» αναφέρεται στα καθίσματα, τα ευλογητάρια, τους αναβαθμούς και την τάξη του εωθινού ευαγγελίου.

Το Σύστημα Τυπικού του μακαριστού πατρός Κων. Παπαγιάννη γράφει: «Εἰς τοὺς αἴνους στιχηρὰ ἀναστάσιμα τοῦ πλ. δ΄ ἤχου δ΄ καὶ τῶν ἁγίων δ΄...». Δηλ. ακολουθεί το Τυπικό της ΜτΧΕ το οποίο γράφει «Εἰς τοὺς Αἴνους Ἀναστάσιμα δ΄, καὶ τῶν Ἁγίων δ΄».

Το Ημερολόγιο του Οικουμενικού Πατριαρχείου ακολουθεί επίσης το Τυπικό της ΜτΧΕ διότι γράφει: «Εἰς τούς Αἴνους ἱστῶμεν Στίχους η΄. Αἶνοι: 1.– Τά 4 Στιχηρά Ἀναστάσιμα· «Κύριε, εἰ καί κριτηρίῳ... – Κύριε, εἰ καί ὡς θνητόν... – Κύριε, ὅπλον κατά... – Ὁ Ἄγγελός σου...» καί 2.– Τά 3 Στιχηρά Προσόμοια τῶν Ἁγίων· «Τούς ἁγίους ὁ Κύριος... – Σύν Προφήταις Ἀπόστολοι... – Οἱ τήν γῆν οὐρανώσαντες...», τό πρῶτον δίς, μετά τῶν πρό αὐτῶν στίχων εἰς τά δύο τελευταῖα: α΄.– «Ἐκέκραξαν οἱ δίκαιοι...». β΄.– «Θαυμαστός ὁ Θεός...».».

Αντιθέτως το Τυπικό του οικον. Γεωργίου Ρήγα γράφει: «Εἰς τοὺς αἴνους, ἱστῶμεν στίχους η΄ καὶ ψάλλομεν στιχηρὰ ἀναστάσιμα ε΄καὶ τῶν ἁγίων προσόμοια γ΄ μετὰ δύο στίχων αὐτῶν».
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Ε, όχι και τόσο λακωνικός! :) Ορθό ναι μεν, αλλά με ποιο κριτήριο;
Τι στιγμή που τόσα τυπικά προτείνουν 4+4, και μεταξύ αυτών το ΤΜΧΕ,
κάποια εξήγηση πρέπει να δίνεται, για να το αγνοήσουμε.
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
Ε, όχι και τόσο λακωνικός! :) Ορθό ναι μεν, αλλά με ποιο κριτήριο;
Τι στιγμή που τόσα τυπικά προτείνουν 4+4, και μεταξύ αυτών το ΤΜΧΕ,
κάποια εξήγηση πρέπει να δίνεται, για να το αγνοήσουμε.
Το κριτήριο είναι: καλύτερα να ψαλεί ένα στιχηρό που θα παρελείπετο, από το να διπλασιαστεί ένα άλλο.
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Ἡ σοφία τῶν πατέρων, τὸ ΤΑΣ, αὐτὸ ὁρίζει, ὅπως καὶ τὴν Κυριακὴ τοῦ τυφλοῦ (7+1), διότι θεωρεῖ τὶς Κυριακὲς αὐτὲς ὑποδιέστερες τῆς Κυριακῆς τῶν Πατέρων τῆς α' οἰκουμενικῆς συνόδου (4+4).
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Το κριτήριο είναι: καλύτερα να ψαλεί ένα στιχηρό που θα παρελείπετο, από το να διπλασιαστεί ένα άλλο.
Κι όμως αυτό αναιρείται πολλές Κυριακές του χρόνου, όταν ψάλλουμε 4 αναστάσιμα και διπλασιάζουμε το α' προσόμοιο του εορταζομένου αγίου.
Ἡ σοφία τῶν πατέρων, τὸ ΤΑΣ, αὐτὸ ὁρίζει, ὅπως καὶ τὴν Κυριακὴ τοῦ τυφλοῦ (7+1), διότι θεωρεῖ τὶς Κυριακὲς αὐτὲς ὑποδιέστερες τῆς Κυριακῆς τῶν Πατέρων τῆς α' οἰκουμενικῆς συνόδου (4+4).
Το ΤΑΣ ορίζει αυτό ενώ το ΤΜΧΕ ορίζει το άλλο. Για να παραβλέψουμε το δεύτερο θα πρέπει να θεωρούμε ότι είναι λάθος. Αλλιώς, σωστό το ένα, σωστό το άλλο, οπότε ακολουθούμε το ΤΜΧΕ.
 
Δεν γνωρίζω αν είναι σωστό και ακριβές, αλλά άκουσα ότι στους Αίνους των Κυριακών ψάλλουμε:

1). 5 αναστάσιμα και 3 από ακολουθία μη έχουσα μεγάλη Δοξολογία (πχ Άγιοι με στιχηρά Αίνων αλλά όχι Μεγάλη Δοξολογία ή προεόρτια και μεθέορτα Δεσποτικών ή Θεομητορικών εορτών),ενώ

2). 4 αναστάσιμα και 4 από ακολουθία έχουσα μεγάλη Δοξολογία (πχ Άγιοι με στιχηρά Αίνων και Μεγάλη Δοξολογία ή κατά τις αποδόσεις Δεσποτικών ή Θεομητορικών εορτών ή κατά τις Θεομητορικές εορτές) .

3). Επίσης καταλιμπάνουμε το 8ο (ή και 7ο) αναστάσιμο στιχηρό των Αίνων και ψάλλουμε αντ΄αυτών τα τυχόν ιδιόμελα Αγίων , τα κείμενα εις τον στίχον των Αίνων, εφ’ όσον δεν τελείται πλέον Λιτή εις τον Όρθρο για να ψαλούν εκεί.

Υπ΄αυτή την λογική, βεβαίως, θα έπρεπε την Κυριακή των Αγίων Πάντων να ψάλλονται 4+4.
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
Κι όμως αυτό αναιρείται πολλές Κυριακές του χρόνου, όταν ψάλλουμε 4 αναστάσιμα και διπλασιάζουμε το α' προσόμοιο του εορταζομένου αγίου.
Αυτό συμβαίνει για τους "επισήμως εορταζομένους αγίους", αν τύχουν Κυριακή. Μπορούμε εύκολα να καταλάβουμε ποιοί είναι αυτοί, καθώς ψάλλεται το Δοξαστικό τους μετά τους Αίνους (και το Εωθινό Δοξαστικό μετατίθεται στην Α' ώρα). Καθότι των Αγίων Πάντων ψάλλουμε Εωθινό Δοξαστικό στους Αίνους, τρόπον τινά απαντάται και η δεύτερη σκέψη σου:
Το ΤΑΣ ορίζει αυτό ενώ το ΤΜΧΕ ορίζει το άλλο. Για να παραβλέψουμε το δεύτερο θα πρέπει να θεωρούμε ότι είναι λάθος. Αλλιώς, σωστό το ένα, σωστό το άλλο, οπότε ακολουθούμε το ΤΜΧΕ.
Άποψή μου βέβαια είναι, πως οι διαφορές προσεγγίσεις στο Τυπικό δε θα πρέπει να θεωρούνται κατ' ανάγκην σωστό ή λάθος.
 
Top