Έχει συζητηθεί παλαιότερα στο θέμα Μεταβολές στήν διάταξι τῶν στιχηρῶν τῶν αἴνων.
Και ποιο απ'όλα είναι το ορθόν (ή ορθότερο);Ἐννοεῖ ὅπως εἶναι στὸ Πεντηκοστάριον.
Και ποιο απ'όλα είναι το ορθόν (ή ορθότερο);
Ε, όχι και τόσο λακωνικός! Ορθό ναι μεν, αλλά με ποιο κριτήριο;
Το κριτήριο είναι: καλύτερα να ψαλεί ένα στιχηρό που θα παρελείπετο, από το να διπλασιαστεί ένα άλλο.Ε, όχι και τόσο λακωνικός! Ορθό ναι μεν, αλλά με ποιο κριτήριο;
Τι στιγμή που τόσα τυπικά προτείνουν 4+4, και μεταξύ αυτών το ΤΜΧΕ,
κάποια εξήγηση πρέπει να δίνεται, για να το αγνοήσουμε.
Κι όμως αυτό αναιρείται πολλές Κυριακές του χρόνου, όταν ψάλλουμε 4 αναστάσιμα και διπλασιάζουμε το α' προσόμοιο του εορταζομένου αγίου.Το κριτήριο είναι: καλύτερα να ψαλεί ένα στιχηρό που θα παρελείπετο, από το να διπλασιαστεί ένα άλλο.
Το ΤΑΣ ορίζει αυτό ενώ το ΤΜΧΕ ορίζει το άλλο. Για να παραβλέψουμε το δεύτερο θα πρέπει να θεωρούμε ότι είναι λάθος. Αλλιώς, σωστό το ένα, σωστό το άλλο, οπότε ακολουθούμε το ΤΜΧΕ.Ἡ σοφία τῶν πατέρων, τὸ ΤΑΣ, αὐτὸ ὁρίζει, ὅπως καὶ τὴν Κυριακὴ τοῦ τυφλοῦ (7+1), διότι θεωρεῖ τὶς Κυριακὲς αὐτὲς ὑποδιέστερες τῆς Κυριακῆς τῶν Πατέρων τῆς α' οἰκουμενικῆς συνόδου (4+4).
Αυτό συμβαίνει για τους "επισήμως εορταζομένους αγίους", αν τύχουν Κυριακή. Μπορούμε εύκολα να καταλάβουμε ποιοί είναι αυτοί, καθώς ψάλλεται το Δοξαστικό τους μετά τους Αίνους (και το Εωθινό Δοξαστικό μετατίθεται στην Α' ώρα). Καθότι των Αγίων Πάντων ψάλλουμε Εωθινό Δοξαστικό στους Αίνους, τρόπον τινά απαντάται και η δεύτερη σκέψη σου:Κι όμως αυτό αναιρείται πολλές Κυριακές του χρόνου, όταν ψάλλουμε 4 αναστάσιμα και διπλασιάζουμε το α' προσόμοιο του εορταζομένου αγίου.
Άποψή μου βέβαια είναι, πως οι διαφορές προσεγγίσεις στο Τυπικό δε θα πρέπει να θεωρούνται κατ' ανάγκην σωστό ή λάθος.Το ΤΑΣ ορίζει αυτό ενώ το ΤΜΧΕ ορίζει το άλλο. Για να παραβλέψουμε το δεύτερο θα πρέπει να θεωρούμε ότι είναι λάθος. Αλλιώς, σωστό το ένα, σωστό το άλλο, οπότε ακολουθούμε το ΤΜΧΕ.