Έχει μελετηθεί η σχέση του ηπειρώτικου πολυφωνικού τραγουδιού και της Βυζαντινής Μουσικής;
Πέρα από τη χρήση ισοκρατήματος (που δεν είναι ίδιον μόνο της καθ' ημάς μουσικής, αλλά συναντάται και σε άλλες παραδόσεις), δεν υπάρχει ιδιαίτερη σχέση με τη βυζαντινή μουσική. Τα πολυφωνικά τραγούδια στηρίζονται σε πεντατονικές κλίμακες που απουσιάζουν από εκείνη, όπως και τα πολύ συγκεκριμένα μελωδικά πρότυπα που χρησιμοποιούν. Αντίθετα, τα τραγούδια αυτά μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως ένα πολύ καλό παράδειγμα για το ότι ο βαθμός συγγένειας μεταξύ βυζαντινής μουσικής και δημοτικού τραγουδιού ποικίλλει έντονα από περιοχή σε περιοχή και από είδος σε είδος.
Μια αναλυτική περιγραφή του ρόλου κάθε φωνής, συνοδευόμενη από πολύ ενδιαφέρουσες καταγραφές σε ευρωπαϊκή σημειογραφία, έχει κάνει ο αείμνηστος Σπυρίδων Περιστέρης στη συνημμένη μελέτη του "Δημοτικά τραγούδια Δροπόλεως Βορείου Ηπείρου" (
Επετηρίς του Λαογραφικού Αρχείου της Ακαδημίας Αθηνών 9/10, 1955-1957). Το ψηφιοποιημένο άρθρο προέρχεται από την ιστοσελίδα του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας, βλ.
εδώ.