Ηλεκτρονικός ισοκράτης και όργανα στη λατρεία

chriskont

Παλαιό Μέλος
επικροτω απολυτα τις αποψεις σας. χρησιμοποιησα τον ισοκρατη πολυ πριν απο σας, απο το 1991. Οντως προδίδει όποιον δεν ξερει και βελτιώνει οποιον ξερει η θελει να μάθει. Η έλλειψη ατόμων τον καθιστά αναγκαίο παρά τη δυσκολία που υπάρχει στην ταυτόχρονη χρήση του βιβλίου και του οργάνου.Ποτέ δεν μπορεί να υποκαταστήσει πάντως την ανθρώπινη φωνή αλλά αποτελεί ενα σημαντικό βοήθημα στην ορθότερη απόδοση της βυζαντινής μουσικής εφ όσον χρησιμοποιείται και στην σωστή ένταση για να συνοδεύει διακριτικά.
Να είστε καλα
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
Δεν νοείται αγαπητοί μου εκτέλεση Βυζαντινού μέλους δίχως την συνοδεία ισοκρατήματος.
κ.Πελτέκη
Σεβαστή η άποψή σας, αλλά να μου επιτρέψετε να μην την συμμερίζομαι.

Σαφώς και δεν ισχύει το παραπάνω που αναφέρατε, αφού είναι ξεκάθαρο (αν είχατε διαβάσει και την προηγηθείσα συζήτηση νομίζω θα το βλέπατε) ιστορικά ότι το ισοκράτημα δεν ήταν (και φυσικά ούτε τώρα είναι) απαραίτητο και δομικό στοιχείο της ψαλμωδίας.

Το ότι σήμερα το κάναμε τέτοιο (απαραίτητο δηλαδή), λόγω της δικής μας ανικανότητας να ψάλλουμε "a capella", αυτό είναι κάτι που θα έπρεπε να μας προβληματίσει...
Τότε δεν έχουμε Βυζαντινό μέλος αλλά μόνο μέλος (ελπίζω να γίνομαι κατανοητός).
Οι ηχογραφήσεις του Ναυπλιώτη δηλαδή, δεν είναι "βυζαντινό μέλος";
Χρησιμοποιώ ισοκράτη γιατί ΔΕΝ είναι όργανο όπως ήδη έχει προαναφερθεί.
Τι είναι τότε; Είναι ανθρώπινη φωνή; Σας παρακαλώ...

Αν θέλετε να χρησιμοποιείτε αυτά τα "ηλεκτρονικά βοηθήματα" κάντε όπως καταλαβαίνετε, μην προσπαθείτε όμως να "αγιοποιήσετε" αυτή την κατάσταση. Είναι όργανο, είτε σας αρέσει, είτε όχι.
1) Εχω ψάλλει (με την συνοδεία του ισοκράτη ΚΑΙ Χορού) ενώπιον των Αρχιεπισκόπων Αμερικής (Δημήτριος), Θεσσαλονίκης (Άνθιμος), οι οποίοι εξέφρασαν δημόσια τα συγχαρητήριά τους για την εκτέλεση των ύμνων με το πέρας της μυσταγωγίας τότε...
2) Οταν ο Μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Αθηνών λειτουργούσε στην εκκλησία του εφευρέτη του ισοκράτη Κου Ναούμ (Λ. Αλεξάνδρας), νομίζετε οτι δεν ετίθετο σε λειτουργία? Λάθος κάνετε....
3) Για την πραγματική αιτία της περιβόητης απαγόρευσης απο την Ιερά Σύνοδο ρωτήστε τον ίδιο τον Κο Ναούμ.......
4) Μήπως ψάλλουμε καλύτερα απο τον Κο Βασιλικό ο οποίος ψέλνει ΜΟΝΟ με την συνοδεία ισοκρατών ή του ισοκράτη? Δεν νομίζω (άν και ανήκει σε άλλο ύφος πια απο το δικό μου... άλλη συζήτηση κι αυτή)
5) Κατά την γνώμη αξίζει ΕΠΑΙΝΟΣ στους (Έλληνες παρακαλώ) εφευρέτες του ισοκράτη και όχι κατακραυγή.
6) ΚΑΙ ο Πάτερ Χρ. Κυριακόπουλος έχει ηχογραφήσει σε STUDIO με την συνοδεία ισοκράτη.
Και τι πρέπει ν' απαντήσουμε σ' αυτά; Πρέπει ν' απαντήσουμε κάτι;

Ειλικρινά κάποιες φορές νιώθω ότι επειδή μια αλεπού έκοψε την ουρά της (ή επειδή ανακάλυψε ένα ηλεκτρονικό βοήθημα που κόβει ουρές) πρέπει κι οι υπόλοιπες αλεπούδες να κάνουν το ίδιο...

Ήμαρτον!
 

Firfiris

Κωστόπουλος Ευθύμιος
Βασίλη κάτσε να δεις που σε λίγο θα βγάλει άλλος έξυπνος "ηλεκτρονικό ψάλτη" και θα του κάνουν ισοκράτημα...

Και θα έχει σχήμα ανθρώπου και θα λένε "μα αφού είναι άνθρωπος, δεν είναι όργανο!"...

Ήμαρτον... αλλά μάλλον θα αμάρτησα πολύ για να ακούω τέτοια μαργαριτάρια...

...σίγουρα "κάνω τον κανόνα μου" τώρα...
 
Last edited:

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
Μα ξέρεις τι με πειράζει ρε Ευθύμη;

Δεν λες ότι "που να κάτσεις τώρα να μάθεις ανθρώπους να σου ισοκρατούν-άντε να τους βρεις-άντε να βρεις χρόνο για μάθημα, εδώ καλά-καλά δεν έχεις χρόνο να διαβάσεις αυτά που θα ψάλλεις αύριο...και με τι λεφτά; μ' αυτά που δίνουν οι ενορίες; και άντε πες ότι βγάζω εγώ ένα-δυο ισοκράτες που θα έρχονται τζάμπα; για ευλογία;;;" γι αυτό χρησιμοποιώ ισοκράτη, πράγματα που είναι και κατανοητά και ανθρώπινα, αλλά προσπαθείς να ικανοποιήσεις και την συνείδησή σου ότι είμαι και σωστός! Αυτό δεν μπορώ. Τα υπόλοιπα τα καταλαβαίνω, γιατί τα έχω ζήσει στο πετσί μου. (άσχετα με το ότι δεν μπορώ να τα εκλάβω ως ικανοποιητική δικαιολογία)

Αλλά λυπήσου και την νοημοσύνη μας. Όχι δεν είναι όργανο ο ισοκράτης...
 

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
Δηλ. αν συγκρίνουμε τον ισοκράτη, με το εκκλησιαστικό όργανο τον καθολικών,θα έχουμε το ίδιο αποτέλεσμα;...Μοιάζει ο ήχος τους;...:eek:
 

Firfiris

Κωστόπουλος Ευθύμιος
Δηλ. αν συγκρίνουμε τον ισοκράτη, με το εκκλησιαστικό όργανο τον καθολικών,θα έχουμε το ίδιο αποτέλεσμα;...Μοιάζει ο ήχος τους;...:eek:

Δεν το έπιασες το θέμα;

Αν συγκρίνουμε τον ισοκράτη με το μπουζούκι, το κλαρίνο και το... ξυλόφωνο, θα έχουμε το ίδιο αποτέλεσμα;... Μοιάζει ο ήχος τους;

Ασφαλώς και ΔΕΝ μοιάζει!!! Είναι όμως όργανα και τα δύο, αυτό λέμε τόση ώρα :eek:
 
P

PANROUST

Guest
Την χρονιά που ξεκίνησα να μαθένω μουσική ο δασκαλός μου δεν είχε κάποιον μαθητή του για ίσο.Είμουν μόνος και δεν ήξερα ίσο.Εμένα ποιός θα μου μάθενε να ισοκρατό?Ο δασκαλός μου την ώρα που έψελνε?Η στο σπίτι του?Και ξαναλέω ότι ο ισοκράτης "αγιάζει τα μέσα".Στο μεταξύ εφόσον υπάρχουν τα μέσα καλό είναι να αποχωρίσει ο ισοκράτης.Και ο ισοκράτης δεν είναι όργανο.Όποιος λέει ότι είναι όργανο να έρθει να του δώσω ένα πεντάγραμμο να μου το πέξει το κομάτι στον ισοκράτη.
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Φίλε Παναγιώτη, να πω κι εγώ μια γνώμη λίγο πριν την αγρυπνία της Υπαπαντής...
Η αντίρρηση στην ιδέα του μηχανικού ισοκράτη δεν έχει να κάνει με την πρακτική χρησιμότητα του σε ορισμένους χώρους. Τέτοιοι είναι και αυτοί που περιέγραψες: διδασκαλία, εκμάθηση ισοκρατήματος, ίσως στο πολύ βάθος και η συνοδεία μουσικής σε ηχογραφήσεις -κάτι που έχει κάνει αρκετά ο πολύ αγαπητός σε σένα (και σε μένα) Θ. Βασιλικός. Το πρόβλημα είναι η χρήση του στη λατρεία. Εκεί υπάρχει εμπόδιο τόσο από τις εκκλησιαστικές διατάξεις, παλαιές και πρόσφατες, όσο και, κυρίως, από την παράδοση.

Μιλώντας για το αν είναι ή όχι όργανο, κάτι που ξεσήκωσε την οργή των παλιών φίλων του φόρουμ, πρέπει να λάβουμε νομίζω υπόψη ένα πράγμα. Αυτό που καθορίζει συνήθως στο μυαλό μας αν ένα αντικείμενο είναι μουσικό όργανο ή όχι είναι η χρήση του με ορισμένο τρόπο για παραγωγή μουσικής. Από αυτήν την άποψη, ναι, δεν μοιάζει με όργανο, μάλλον δεν λειτουργεί ως όργανο, γιατί όπως ανέφερες σωστά δύσκολα θα αποδώσει ένα κομμάτι στο πεντάγραμμο, δεν είναι φτιαγμένο γι' αυτό. Και μοιάζει με το μπουζούκι στον ίδιο βαθμό που μοιάζει και σε ένα εκκλησιαστικό όργανο της Δύσης, δηλαδή καθόλου.
Δεν είναι όμως αυτή η έννοια του οργάνου στην οποία σκοντάφτει η εκκλησιαστική συνείδηση, αλλά η έννοια της μηχανικής παραγωγής ήχου, ανεξάρτητα από την ανθρώπινη φωνή (ακόμα και αν αυτή προορίζεται για καθαρά υποστηρικτική χρήση). Η πρακτική και η παράδοση της εκκλησίας μας είναι σαφής στο συγκεκριμένο σημείο: η μουσική μας στη λατρεία είναι καθαρά και μόνο φωνητική. Τόσο στην βασική της μελωδία όσο και στη συνοδεία της. Είναι μια παράδοση τόσο βαθιά, που κάθε παρέμβαση να αλλάξει λογικό είναι να προκαλεί ανησυχία. Και μάλιστα ανησυχία όχι μόνο σε μουσικό επίπεδο. Είναι γενικά επικίνδυνη η νοοτροπία ότι η πρακτική χρησιμότητα και οι νέες ανάγκες θα πρέπει να επιβάλλουν αναθεωρήσεις πολύ βασικών στοιχείων της παράδοσής μας.

Δεν αγνοώ ότι σημαντικοί θεωρητικοί και δάσκαλοι τονίζουν την σημασία των οργάνων στην καθ' ημάς μουσική παράδοση. Ένας απ΄ αυτούς είναι ο πολύς Β. Κατσιφής, που υποστηρίζει ότι η αποσύνδεση της βυζαντινής μουσικής από τα όργανα επέφερε μια βιωματική αποξένωση του λαού μας απ' αυτήν. Οι δάσκαλοι όμως αυτοί αναφέρονται στην αισθητική διάσταση της μουσικής καθ' εαυτήν, δεν αναφέρονται στη χρήση τους στη λατρεία. Εκεί τα πράγματα αποκτούν άλλο περιεχόμενο: η μουσική από σκοπός γίνεται μέσο, δηλαδή μέσο εξύμνησης του Θεού. Οι πρακτικές χρησιμότητες και οι αισθητικές αναζητήσεις υποχωρούν ολότελα μπροστά στην ανάγκη για όλο και μεγαλύτερη πνευματικότητα. Αυτήν διαφύλαξε η παράδοσή μας επί αιώνες και αυτήν οφείλουμε κι εμείς να διαφυλάξουμε.

ΥΓ Για την ιστορία, ο μηχανικός ισοκράτης ήταν μεν μια πρόσφατη εφεύρεση στην Αθήνα της δεκαετίας του 90 (ή και πιο παλιά;) μια πρώιμη μορφή του όμως με μορφή αρμονίου απαντά σε εκκλησίες της Αθήνας ήδη από τις αρχές του αιώνα. Όταν μπορέσω θα ανεβάσω σχετικές ηχογραφήσεις.
Ευχαριστώ και χρόνια πολλά.
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
ΡΟΥΣΤΕΜΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ;26677 said:
Την χρονιά που ξεκίνησα να μαθένω μουσική ο δασκαλός μου δεν είχε κάποιον μαθητή του για ίσο.Είμουν μόνος και δεν ήξερα ίσο.Εμένα ποιός θα μου μάθενε να ισοκρατό?Ο δασκαλός μου την ώρα που έψελνε?Η στο σπίτι του?Και ξαναλέω ότι ο ισοκράτης "αγιάζει τα μέσα".
Δεν θέλω να κάνω τον δάσκαλο του δασκάλου σου.

Θα σου πω τι έκανε σ' εμένα ο δάσκαλός μου. Εμένα ο δάσκαλός μου μου έμαθε ισοκράτημα την ώρα του μαθήματος. Κι αργότερα στην χορωδία όλοι περάσαμε υποχρεωτικά και από το ισοκράτημα.

Τρόποι υπάρχουν. Αν όμως προσπαθείς να μάθεις να ψάλλεις Κυριακή πρωί και σε μεγάλες γιορτές...

Εγώ θυμάμαι έτρεχα όταν δεν είχε κόσμο σε εσπερινούς και σε καθημερινές λειτουργίες για να μάθω να ψάλλω. Κι εγώ στους αρχάριους ενώ μπορεί να μην τους δώσω να πουν ούτε αμήν σε μια Κυριακή, τις καθημερινές τους "βάζω κάτω" και ψάλλουν από την αρχή μέχρι το τέλος. Δεν πας να κάνεις μαθητικές...επιδείξεις σε μέρες που πρέπει να είναι άψογες από πλευράς ψαλτικής.
Και ο ισοκράτης δεν είναι όργανο.Όποιος λέει ότι είναι όργανο να έρθει να του δώσω ένα πεντάγραμμο να μου το πέξει το κομάτι στον ισοκράτη.
Καλά.

Κι εγώ τότε σου λέω έλα να τον βάλεις να παίξει α. μόνος του και β. χωρίς ρεύμα (ή μπαταρίες) και τότε τα ξαναλέμε. Προφανώς έχουμε χάσει κάθε συνεννόηση....
 
Last edited:
P

PANROUST

Guest
Δεν θέλω να κάνω τον δάσκαλο του δασκάλου σου.

Θα σου πω τι έκανε σ' εμένα ο δάσκαλός μου. Εμένα ο δάσκαλός μου μου έμαθε ισοκράτημα την ώρα του μαθήματος. Κι αργότερα στην χορωδία όλοι περάσαμε υποχρεωτικά και από το ισοκράτημα.

Τρόποι υπάρχουν. Αν όμως προσπαθείς να μάθεις να ψάλλεις Κυριακή πρωί και σε μεγάλες γιορτές...

Εγώ θυμάμαι έτρεχα όταν δεν είχε κόσμο σε εσπερινούς και σε καθημερινές λειτουργίες για να μάθω να ψάλλω. Κι εγώ στους αρχάριους ενώ μπορεί να μην τους δώσω να πουν ούτε αμήν σε μια Κυριακή, τις καθημερινές τους "βάζω κάτω" και ψάλλουν από την αρχή μέχρι το τέλος. Δεν πας να κάνεις μαθητικές...επιδείξεις σε μέρες που πρέπει να είναι άψογες από πλευράς ψαλτικής.
Καλά.

Κι εγώ τότε σου λέω έλα να τον βάλεις να παίξει α. μόνος του και β. χωρίς ρεύμα (ή μπαταρίες) και τότε τα ξαναλέμε. Προφανώς έχουμε χάσει κάθε συνεννόηση....
Άρα το κλαρίνο,το πίανο,η κιθάρα,το βιολί,το ούτι,το μπουζούκι...αφού δεν δουλεύουν με ρεύμα(ή μπαταρίες)...δεν λέγωντε όργανα.Και για τα ποιο πάνω συμφωνώ.Αλλά ότι την έχουμε χάσει την συνεννόηση την έχουμε χάσει.Και η παράδοση της β.μουσικής δεν κινδυνεύει να χαθεί από τον ισοκράτι,αλλά από άλλα πράγματα...
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Μία παρέμβαση. Αὐτό τονίστηκε καί παραπάνω νομίζω.
Τό θέμα εἶναι τί ἄποψη (θεωρητική καί πρακτική) ἔχουμε γιά τό ἱσοκράτημα καί τί σημασία ἤ προτεραιότητα τοῦ δίνουμε.
Ὅταν πρίν ἀπό χρόνια ἄκουσα σέ ἐκπομπή ἐκκλησιαστικοῦ Ρ/Σ ἐπιφανῆ ψάλτη νά ἑρμηνεύει τό τοῦ Μεγάλου Βασιλείου «ἑνὶ κατάρχειν τοῦ μέλους, οἱ λοιποὶ ὑπηχοῦσι» τό ἀναφερόμενο ὡς γνωστόν στήν καθ᾿ ὑπακοήν ψαλμῳδία, ὅτι σημαίνει «ἕνας ψέλνει καί ὅλοι οἱ ἄλλοι κάνουν ἱσοκράτημα», ἔπεσα ἀπό τά σύννεφα.

Ἐπίσης μοῦ ἔχουν πεῖ ὅτι ὁ ὅρος ἱσοκράτημα σήμαινε τήν ἀπό κοινοῦ ψαλμῳδία σέ ἀντίστοιχη βάση παιδικῶν φωνῶν.


 

Αντωνης Μιχελουδακης

παλαιόν στρουθίον μονάζον
π. Μάξιμος;26690 said:

Μία παρέμβαση. Αὐτό τονίστηκε καί παραπάνω νομίζω.
Τό θέμα εἶναι τί ἄποψη (θεωρητική καί πρακτική) ἔχουμε γιά τό ἱσοκράτημα καί τί σημασία ἤ προτεραιότητα τοῦ δίνουμε.
Ὅταν πρίν ἀπό χρόνια ἄκουσα σέ ἐκπομπή ἐκκλησιαστικοῦ Ρ/Σ ἐπιφανῆ ψάλτη νά ἑρμηνεύει τό τοῦ Μεγάλου Βασιλείου «ἑνὶ κατάρχειν τοῦ μέλους, οἱ λοιποὶ ὑπηχοῦσι» τό ἀναφερόμενο ὡς γνωστόν στήν καθ᾿ ὑπακοήν ψαλμῳδία, ὅτι σημαίνει «ἕνας ψέλνει καί ὅλοι οἱ ἄλλοι κάνουν ἱσοκράτημα», ἔπεσα ἀπό τά σύννεφα.

Ἐπίσης μοῦ ἔχουν πεῖ ὅτι ὁ ὅρος ἱσοκράτημα σήμαινε τήν ἀπό κοινοῦ ψαλμῳδία σέ ἀντίστοιχη βάση παιδικῶν φωνῶν.


Πατέρα Μάξιμε αν μου επιτρέπετε αυτό το τεκευταίο που αναφέρατε δεν είναι το ισοκράτημα αλλά τρόπος συνδυασμού παιδικών και αντρικών φωνών κατα την ψαλμωδία.Ψάλλουν δηλ οι άντρες στην βάση τους και τα παιδιά κατά μίαν διαπασών οξύτερον απο εκείνους,όπως γράφει ο Παναγιωτόπουλος.Ολο αυτό ονομάζεται μαγάδισμα από το αρχαίο όργανο μάγαδις.Ευχαριστώ
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Πατέρα Μάξιμε αν μου επιτρέπετε αυτό το τεκευταίο που αναφέρατε δεν είναι το ισοκράτημα αλλά τρόπος συνδυασμού παιδικών και αντρικών φωνών κατα την ψαλμωδία.Ψάλλουν δηλ οι άντρες στην βάση τους και τα παιδιά κατά μίαν διαπασών οξύτερον απο εκείνους,όπως γράφει ο Παναγιωτόπουλος.Ολο αυτό ονομάζεται μαγάδισμα από το αρχαίο όργανο μάγαδις.Ευχαριστώ
Κι ἐγώ σ᾿ εὐχαριστῶ Ἀντώνη. Δέν ἀντιλέγω. Εἶπα ὅτι μοῦ ἔχουν πεῖ αὐτό, ὡς μία ἄλλη ἑρμηνεία τοῦ ὅρου ἱσοκράτημα, πού ἀνάγεται βέβαια σέ ἀρχαίους τρόπους ψαλμῳδίας.
Τό ἔγραψα δέ αὐτό, ὡς ἔνα ἄλλο στοιχεῖο γιά τό «ξεκόλλημα» ἀπό τό ἱσοκράτημα, ὅπως ἑρμηνεύεται σήμερα ὡς κάτι τό ἀπόλυτο.
Καί ἔγραψα τά παραπάνω ὡς συνέχεια τῶν θέσεών σου καί τοῦ Βασίλη περί ἱσοκρατήματος.
Πάντως σ᾿ εὐχαριστῶ καί γιά τόν ὅρο μαγάδισμα.

 

George

Ιεροψάλτης
Μέχρι τώρα δεν έγραψα τίποτα στο όλο αυτό θέμα, διάβασα προσεκτικά όλα όσα έχουν γραφτεί μέχρι τώρα και νομίζω ότι είναι ώρα να γράψω και εγώ κάτι για το θέμα αυτό.
Μπορώ να πω ότι συμφωνώ με όλους εδώ, θα μου πείτε, μα πως γίνεται να συμφωνώ με όλους.... :confused:

Καταρχάς και εγώ είμαι ένας από εκείνους που δεν θα ήθελαν οτιδήποτε άσχετο μέσα στον Ναό, μπορείτε να το πείτε λόγο παράδοσης, λόγο αισθητικότητος, άλλοι πρακτικοί λόγοι... ίσως.
Σκεφτήτε όμως ότι πολλά είναι τα άσχετα που ήδη είναι σε πολλούς Ναούς, Ηλεκτρονικό σύστημα για τις καμπάνες, συστήματα ηχογράφησης, ηλεκτρικές κανδήλες, και πολλά ακόμα.
Ήμουνα πριν παραιτηθώ πρωτοψάλτης σε έναν Ναό που ο πληθησμός του χωριού ξεπερνάει τους 4000 κατοίκους, είχαμε παιδιά για τον Ιερό Βήμα, κάποια από αυτά προσπάθησα να τα φέρω στο αναλώγιο, νομιζα ότι τα κατάφερα, αλλά μάλλον όχι, μεγάλωσαν λίγο και ξέφυγαν από την Εκκλησία, δεν τους νοιάζει πλέον το Ιερό Βήμα αλλά και το αναλώγιο, έκανα χορωδία για τα Εγκώμια το Πάσχα, εκεί ήρθαν και κάποια παιδιά, προσπάθησα να τα κρατήσω αλλά άδικα προσπαθούσα.
Τελικά κανείς πλέον δεν ενδιαφέρεται για το αναλώγιο ή για τον Ναό γενικός, δύσκολα καταφέρνεις να ξυπνήσεις από τον ύπνο το πρωί έναν άνθρωπο όχι να τον φέρεις και στην Εκκλησία, οι καιροί μας είναι πολύ δύσκολοι, δεν είναι όπως πριν έστω 10 χρόνια, ήταν πολύ καλύτερα.
Στην αρχή όταν ανέλαβα είχα 2 βοηθούς, πλέον μακαριστοί και οι 2, ποτέ μου δεν κατάφερα να φέρω νέους στην Εκκλησία και μην μου πείτε ότι μόνο εγώ δεν τα καταφέρνω αλλά νομίζω πολλοί δεν τα καταφέρνουν, μην μου πείτε ότι δεν έχω τον τρόπο να το κάνω, ξέρετε τις απαντήσεις τους? "μία Κυριακή έχουμε για ξεκούραση, δεν μπορώ να έρθω", "Θα έρθω" και ποτέ δεν έρχεται γιατί? τον επιασε ο ύπνος και πολλές άλλες δικαιολογίες.
Τελικά έμεινα με τον αριστερό μου ψάλτη.
Κάποιες φορές πρωί-πρωί έκανα 15 χιλιόμετρα και πήγαινα στην διπλανή πόλη και έπερνα από το σπίτι του έναν ηλικιωμένο φίλο ο οποίος είναι καλήφωνος και πολύ καλός ισοκράτης, πλέον όμως δεν μπορεί να κάνει χιλιόμετρα.
Όταν ήχα ισοκράτη πάντα μα πάντα "ανέβαινα" ψυχολογικά που ξεπερνούσα τα όριά μου ακόμα και στα ύψη, ποτέ μου δεν ήξερα ότι μπορούσα να φτάσω τόσο ψηλά και όμως το έκανα, δοκίμασα να το κάνω άλλες φορές χωρίς ισοκράτη και ποτέ μου δεν τα κατάφερα, πάντα μετά την Θ. Λειτουργία έκανα αυτοκριτική στον εαυτό μου "αυτό έπρεπε να το πω αλλιώς", "σε εκείνο ξέφυγα", "το άλλο θα έπρεπε να το πω πιο αργά".
Νομίζετε ότι ο κόσμος δεν το καταλαβαίνει αυτό? Μέγα λάθος, πάντα μετά την Θ. Λειτουργία όλο και κάποιος μου έλεγε, "σήμερα έκανες αυτό ή το άλλο", "σήμερα πετούσες" κλπ. Ξέρω ότι "πετάω" μόνο όταν υπάρχει ισοκράτης και νομίζω ότι ισχύει για όλους αυτό.
Εφόσον δεν μπορείς να κάνεις τίποτα στο να βρεις ισοκράτες, πιστεύω ο ηλεκτρονικός ισοκράτης είναι μία λύση, δεν θα το ήθελα εάν υπήρχαν άνθρωποι ισοκράτες. Δεν νομίζω ότι εάν έχεις στον Ναό έναν ηλεκτρονικό ισοκράτη να χαλάς την παράδοση φτάνει να ξέρεις να τον χρησιμοποιείς με τον σωστό τρόπο και χωρίς να φαίνεται από τον κόσμο ότι παίζεις κάποιο αρμώνιο, ξέρω είναι άσχημα στο "μάτι" να φαίνεται όλο το πράμα αυτό από τον κόσμο, πιστεύω ότι με κάποιον τρόπο μπορεί να καλυφθεί όλο αυτό.
Όταν κάτι σε "ανεβάζει" και σε κάνει να ψάλεις με τον καλύτερο δυνατό τρόπο νομίζω ότι είναι απλά μια βοήθεια και δεν είναι κάτι που θα χαλούσε το όλο θέμα.

Όλα αυτά με πολύ αγάπη για την Β.Μ. και τους συναδέρφους μου.
 

Αντωνης Μιχελουδακης

παλαιόν στρουθίον μονάζον
Αγαπητέ Φίλε Γιώργο εγώ που σου γράφω τώρα ,εξέφρασα την αποψή μου σε πιό πάνω μνμ και θεωρώ ότι πρέπει να αποφεύγουμε τον ισοκράτη στην ψαλμωδία.Από την άλλη όμως και αυτοί οι λίγοι που έχουμε μείνει στα αναλόγια δεν πρέπει να αρχίσουμε να κομπλάρει ο ένας τον άλλον.Είμαι υπέρμαχος της ελευθερίας του προσώπου και αυτό ισχύει και για τον ψάλτη όταν βεβαίως δεν ξεπερνά κάποια όρια.Εσύ τώρα προσφέρεις στο αναλογιό σου και στην ενορία σου και δεν είναι άδικο να κάνεις και το κέφι σου αφού έτσι το αισθάνεσαι.Πρέπει όμως να έχεις κατά νούν ότι ο ισοκράτης δεν ψέλνει αλλά εσύ.Αν το σκέφτεσαι όλο και ποιό συχνά αυτό ίσως μια μέρα να καταλάβεις και αυτά που γράφω στο πιό πάνω μνμ μου.Καλή δύναμη στο έργο σου
 

dimitris

Παλαιό Μέλος
ΥΓ Για την ιστορία, ο μηχανικός ισοκράτης ήταν μεν μια πρόσφατη εφεύρεση στην Αθήνα της δεκαετίας του 90 (ή και πιο παλιά;) μια πρώιμη μορφή του όμως με μορφή αρμονίου απαντά σε εκκλησίες της Αθήνας ήδη από τις αρχές του αιώνα. Όταν μπορέσω θα ανεβάσω σχετικές ηχογραφήσεις.
Ευχαριστώ και χρόνια πολλά.
Πρίν το 90 είχε κατασκευάσει ισοκράτη ο Απόστολος Μαυρόπουλος

(Αίγιο 1929) Πρωτοψάλτης και μουσικός. Παράλληλα, μηχανικός ηλεκτρονικής τεχνολογίας και καθηγητής (γιος του Δημ. Απ. Μαυρόπουλου και ανιψιός του Νικολάου Απ. Μαυρόπουλου). Σπούδασε με τον πατέρα και το θείο του, στους οποίους διετέλεσε δομέστικος. Από το 1981 ψάλλει στην Αγία Κυριακή Π. Φαλήρου, ενώ προηγουμένως έψαλλε στην Αγία Παρασκευή Ν. Σμύρνης (1951-63) και στον `Αγιο Αναστάσιο Ναυπλίου (1967-79). Επίσης ασχολήθηκε με την κατασκευή πρωτότυπων μουσικών οργάνων, όπως τα ηλεκτρονικά: "Κρηπίς" (με τα μικροδιαστήματα της "Επιτροπής του 1881") και "Ισοκράτης" (για τη διδασκαλία των κινητών ισοκρατημάτων).

από το "Λεξικό της Ελληνικής Μουσικής"
του Τ. Καλογερόπουλου
Πηγή: http://www.musipedia.gr
 

Attachments

  • mayropoylos.mp3
    2 MB · Views: 63

petrosgrc

Πέτρος Γαλάνης
Από όσα έχουν λεχθεί μέχρι τώρα φαίνεται πιο επίκαιρη παρά ποτέ είναι η πρόταση που είχα κάνει στο θέμα "Υπολογιστής στο ψαλτήρι". Μεταξύ των άλλων είχα προτείνει ο ψάλτης να έχει στο αυτί του μια ασύρματη "ψειρούλα" ώστε να ακούει το ισοκράτημα από πρόγραμμα που θα υπάρχει εγκατεστημένο στον υπολογιστή στο ψαλτήρι. Έτσι δε θα τίθεται θέμα έλλειψης ισοκρατών αλλά ούτε θα χρειάζεται πλέον ο ηλεκτρονικός ισοκράτης καθώς το ισοκράτημα θα το ακούει μόνο ο ψάλλων.
 

petrosgrc

Πέτρος Γαλάνης
Να συμπληρώσω ακόμα ότι θα μπορούσε να υπάρχει απλώς μια ηλεκτρονική διαπασών με την οποία θα συνδέεται με bluetooth μια ψειρούλα την οποία θα τοποθετεί ο ψάλλων στο αυτί του και το μόνο που θα έχει να κάνει είναι να επιλέγει τον τόνο στον οποίο επιθυμεί να ψάλει και θα ακούει συνεχώς το ισοκράτημα στο αυτί του. Αν επιθυμεί να αλλάξει το ισοκράτημα, απλώς θα πατάει το κουμπί με τον αντίστοιχο φθόγγο. Όλα αυτά χωρίς να χρειάζεται καθόλου υπολογιστής. Νομίζω είναι κάτι το πολύ εύκολο να γίνει και δεν απαιτεί και μεγάλο κόστος.
 

Firfiris

Κωστόπουλος Ευθύμιος
Τελευταίο μήνυμά μου περί ηλεκτρονικών ισοκρατών και ηλεκτρονικών... ψαλτών.


Οι ασκητικοί πατέρες στο Άγιον Όρος είπαν το εξής:


"το Όρος "χάλασε" όταν άνοιξαν οι δρόμοι και μπήκαν τα αυτοκίνητα"


Οι πατέρες δηλαδή ΤΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑ έχουν με την τεχνολογία, δεν την δέχονται μήπως;;;

Την δέχονται αλλά κοιτούν μέσα από την πνευματική-ασκητική κλειδαρότρυπα και όχι της εκκοσμικεύσεως-ανέσεως.

ΑΥΤΗ ΕΙΝΑΙ Η ΔΙΑΦΟΡΑ, ΑΥΤΟ ΛΕΜΕ ΤΟΣΗ ΩΡΑ, ΤΙ ΘΕΛΕΤΕ, ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΤΥΠΟΥ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟΥ ΝΑ ΤΟ ΚΑΤΑΛΑΒΕΤΕ;;; :eek::eek::eek:

Άμαν πια...


Υ.Γ. Δεν ξανα-ασχολούμαι με το θέμα, όποιος θέλει ας πάρει στο αναλόγιο και μια μαϊμού να του χορεύει γιατί έτσι θα "πιάνει" καλύτερα την... σπάθη και το κλιτόν...
 
Top