Ερώτηση περί Βαρέος Ήχου (περίπου)

#1
Ακούστε εδώ από TROPOS CHOIR --> https://www.youtube.com/watch?v=XnDbu8mraCI

Πως βγαίνει το συμπέρασμα ότι στην περίπτωση του πλΓ ήχου εναλλάσσουμε (πλ)Δ και Α; (κάνει ισοκράτημα πότε σε ΝΗ και πότε σε ΠΑ)

Είναι λάθος;

Έχω ακούσει στην δημοτική μουσική κομμάτια σε Τρίτο (ΓΑ) που βρίσκουν μία φωνή υπέρ αυτού Πρώτο (ΔΙ) και μετά ξανάρχονται πάλι σε "Τρίτο". Όπως πχ το "βγήκα ψηλά στον όλυμπο":

https://www.youtube.com/watch?v=4oAXY9he1yI

Ακούω λάθος; Ή δεν είναι καθόλου κριτήριο τι υπάρχει στην μουσική της υπαίθρου.

Στον Ανωγειανό Πηδηχτό (και σε πολλούς πηδηχτούς της Κρήτης και των γύρω Νησιών) υπάρχει επίσης αυτό το φαινόμενο. Είναι σε Τρίτο (ΓΑ) και πότε μεσάζουν (ΠΑ), πότε πάνε μία φωνή πάνω απτο Τρίτο (ΔΙ) και έπειτα ξαναγυρίζουν (αυτό σπάνια συμβαίνει με κάτι σαν φθορά νενανώ: δηλαδή από μέσο Τρίτου ΠΑ, κάνουν ΠΑ/ΒΟΥ ύφεση/ΓΑ δίεση/Δι, και πάνε σε ήχο ΔΙ - που όμως δεν θυμίζει ΑΓΙΑ αλλά Πρώτο)

Ανωγειανός: https://www.youtube.com/watch?v=m9eQV2oyITw

Πως θα εξηγούσαμε αυτό το φαινόμενο από τη σκοπιά της ψαλτικής; Είναι πασιφανές ότι χρησιμοποιούν ένα μουσικό σύστημα παραπλήσιο του "βυζαντινού". Σημείωση είμαι αρχάριος στη Ψαλτική. Ευχαριστώ προκαταβολικά για όποιον ξέρει και μου απαντήσει :eek: :eek: :eek: .
 

andreasgon

Παλαιό Μέλος
#2
Όχι δεν ακούς λάθος, ούτε είναι λάθος...
Απλά άσχετα σε τί ήχο (τρόπος) εκτελούμε ένα μουσικό μελώδημα ή τραγούδι μέσα του η μελωδία ρέει, καθώς οδεύει προς το οξύ ή προς το βαρύ είτε κάνοντας προσωρινές στάσεις σε κάποιους φθόγγους, υποχρεωτικά αλλάζει και το ισοκράτημα για να δίνει αυτό το ξεχωριστό χρώμα (άκουσμα) και να "δένει" αρμονικότερα η μελωδία.
Πχ. η κιθάρα συνοδεύει τον τραγουδιστή παίζοντας τα ακόρντα στο ρυθμό.
Το ίδιο και οι ισοκράτες, μόνο αντί για ακόρντο εκτελούν τη βάση του ακόρντου.
Πχ. Στο βαρύ, όταν η μελωδία κινείται και σταματά στον Δη, το ισοκράτημα κατεβαίνει από τον Γα (αν ήταν εκεί) στο κάτω Νη, διότι το Νη είναι η βάση του ακόρντου Νη-Βου-Δη άνω Νη, (Ντο ματζόρε) δηλαδή του πλ. δ'. Δεν σημαίνει όμως ότι αλλάζει ο ήχος. Είναι θέμα αρμονίας.