Επτανησιακή ψαλτική

E

emakris

Guest
Μολονότι έχουν ανοίξει κάποια ειδικότερα θέματα για τη ζακυνθινή και την κερκυραϊκή ψαλτική, ανοίγω εδώ ένα γενικότερο περί Επτανήσων, παραθέτοντας μία μελέτη μου, που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Μουσικός Λόγος, τεύχος 8 (χειμώνας 2009). Τη μεταφέρω κατευθείαν από τον υπολογιστή μου, χωρίς τη σελιδοποίηση του περιοδικού.
Δεν επρόκειτο να ανοίξω τέτοιο θέμα, αλλά με ενέπνευσε μια αποστροφή του κ. Σολδάτου (στον οποίο εύχομαι χρόνια πολλά επί τη ονομαστική του εορτή), που μίλησε για ρωμέϊκο χαρακτήρα της μουσικής, ανεξάρτητα από διαστήματα ή άλλα τεχνικά στοιχεία. Και αυτή ή μουσική είναι ρωμέϊκη. Όχι βέβαια όπως έχει κακοποιηθεί τις τελευταίες δεκαετίες, αλλά όπως αποδίδεται (ή απεδίδετο) παραδοσιακά, με τον ψάλτη στο αναλόγιό του και τους βοηθούς γύρω-γύρω να συμπληρώνουν την αρμονία "με το αυτί".
Για μένα, μια γλυκανάλατη χορωδιακή εκτέλεση από εξώστου είναι ακριβώς το ίδιο απαράδεκτη, όσο και ένας αμανετζίδικος Απόστολος. (Στην Κέρκυρα, μάλιστα, έχουμε ακούσει να συνδυάζονται αυτά τα δύο στην ίδια ακολουθία :eek:).
[Όταν μιλάω για "γλυκανάλατη χορωδιακή εκτέλεση", αναφέρομαι σε αυτά που ακούγονται συνήθως στην Ελλάδα. Καμία σχέση με την πολυφωνική μουσική των Ρώσων, την οποία προσπαθούμε ατυχώς να μιμηθούμε, όπως κάνουμε και σε πολλά άλλα πράγματα. Αλλά και ο αμανετζίδικος Απόστολος δεν είναι παρά μια ατυχής μίμηση των μουεζίνηδων, τους οποίους, κατά τα άλλα, μπορεί να ακούμε και με ευχαρίστηση].
 

Attachments

  • Επτάνησα.pdf
    4.3 MB · Views: 200

PavlosKouris

Pavlos Papadopaidi
Μολονότι έχουν ανοίξει κάποια ειδικότερα θέματα για τη ζακυνθινή και την κερκυραϊκή ψαλτική, ανοίγω εδώ ένα γενικότερο περί Επτανήσων, παραθέτοντας μία μελέτη μου, που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Μουσικός Λόγος, τεύχος 8 (χειμώνας 2009). Τη μεταφέρω κατευθείαν από τον υπολογιστή μου, χωρίς τη σελιδοποίηση του περιοδικού.
Δεν επρόκειτο να ανοίξω τέτοιο θέμα, αλλά με ενέπνευσε μια αποστροφή του κ. Σολδάτου (στον οποίο εύχομαι χρόνια πολλά επί τη ονομαστική του εορτή), που μίλησε για ρωμέϊκο χαρακτήρα της μουσικής, ανεξάρτητα από διαστήματα ή άλλα τεχνικά στοιχεία. Και αυτή ή μουσική είναι ρωμέϊκη. Όχι βέβαια όπως έχει κακοποιηθεί τις τελευταίες δεκαετίες, αλλά όπως αποδίδεται (ή απεδίδετο) παραδοσιακά, με τον ψάλτη στο αναλόγιό του και τους βοηθούς γύρω-γύρω να συμπληρώνουν την αρμονία "με το αυτί".
Για μένα, μια γλυκανάλατη χορωδιακή εκτέλεση από εξώστου είναι ακριβώς το ίδιο απαράδεκτη, όσο και ένας αμανετζίδικος Απόστολος. (Στην Κέρκυρα, μάλιστα, έχουμε ακούσει να συνδυάζονται αυτά τα δύο στην ίδια ακολουθία :eek:).
[Όταν μιλάω για "γλυκανάλατη χορωδιακή εκτέλεση", αναφέρομαι σε αυτά που ακούγονται συνήθως στην Ελλάδα. Καμία σχέση με την πολυφωνική μουσική των Ρώσων, την οποία προσπαθούμε ατυχώς να μιμηθούμε, όπως κάνουμε και σε πολλά άλλα πράγματα. Αλλά και ο αμανετζίδικος Απόστολος δεν είναι παρά μια ατυχής μίμηση των μουεζίνηδων, τους οποίους, κατά τα άλλα, μπορεί να ακούμε και με ευχαρίστηση].



Αν κ είμαι ελάχιστος, εξαιρετική μελέτη.
Μπράβο σας.
Επειδή είμαι Κερκυραίος διάβασα ΟΛΗ τη μελέτη κ έχω κάποια ερωτήματα.
Δεν είστε υποχρεωμένος ούτε βιάζομαι αλλά αν έχετε την καλωσύνη απαντάτε
είτε δημόσια είτε σε ΠΜ.


Αναφέρετε:

1) σελίδα 11 κ στη δεύτερη παράγραφο
"Ἀλλ’ ἐπειδὴ ἡ Κρητικὴ
μουσικὴ ἦτο τότε γεγραμμένη εἰς τὴν σημειογραφίαν τῆς παλαιᾶς μεθόδου
[προφανώς εδώ εννοούνται τα χειρόγραφα των Κρητών μελοποιών, αφού δεν έχουν
βρεθεί χειρόγραφα της νεώτερης ζακυνθινής παράδοσης σε παλαιά σημειογραφία]"...

-Δεν έχει βρεθεί ούτε μια σελίδα Κρητικής μουσικής γραμμένη στη παλαιά σημειογραφία;Ο Κοθρής μήπως κατά τη μεταγραφή αντιπαρέβαλλε τα κείμενα
κ αν ναι έχει τπτ από αυτά διασωθεί ή έχουμε μόνο την εξήγηση;

2) σελίδα 15 πρώτη παράγραφος

Σημειώνει ο Γριτσάνης:
«Εἰς τὴν Κέρκυραν δὲν εἰσήχθη ὅλως διόλου ἡ Κωνσταντινουπολιτικὴ
μουσικὴ εἰμὴ μόνον εἰς μίαν Ἐκκλησίαν, τὴν Παναγίαν τῶν Ξένων. Ψάλλεται
λοιπὸν αὐτόθι ἡ Κρητικὴ (διὰ Κερκυραϊκοῦ τινος ὕφους) μουσικὴ καθ' ὅλον
τὸν ἐνιαυτόν, κατά τε τὰς χαρμοσύνους καὶ πενθίμους ἡμέρας»30. Για τη
χρήση χειρογράφων των Κρητών μελοποιών σε παλαιά σημειογραφία τα στοιχεία
είναι επίσης περιορισμένα."

-Γιατί μόνο στη Παναγία των Ξένων αφού δεν είχαμε εισρροή προσφύγων από την ηπειρωτική Ελλάδα;
Γιατί πάλι τα στοιχεία περί παλαιάς σημειογραφίας περιορισμένα;
Σημ(Ο κ.Βογιατζόγλου φίλος του πατρός μου τη δεκαετία του ΄80 έψαλλε στη Παναγία των Ξένων κ ο κ.Λουκάς Σκορδίλης στην εκκλησία του Αγ.Γεωργίου στο Μαντούκι ακόμα ψέλνουν Βυζαντινά; Να σημειώσουμε πως το αμιγώς βυζαντινό μελώδημα ακόμα αντιμετωπίζεται εχθρικά από τους Κερκυραίους)

3) σελίδα 23 παράγραφος 2
"Φαίνεται ότι αυτό το ύφος σύνθεσης
εισήχθη από τον δάσκαλο του Μαντζαβίνου, Αρχιδιάκονο Σπυρίδωνα Δαφαράνα
(1766-1845), που είναι ο παλαιότερος γνωστός μελοποιός της κεφαλονίτικης
παράδοσης. Φέρεται μάλιστα να γνώριζε και την παλαιά σημειογραφία, την οποία
διδάχθηκε στην Κωνσταντινούπολη52, χωρίς να έχουν σωθεί σχετικά μουσικά
τεκμήρια."

-Παρατηρώ ότι κ στη Κεφαλλονιά (που έχουμε κ τη καλύτερα γραπτώς σωζόμενη μουσική καταγραφή) δεν έχουμε τεκμήρια παλαιάς παρασημαντικής.
Γιατί;

Ευχαριστώ πολύ.
 
E

emakris

Guest
Αν κ είμαι ελάχιστος, εξαιρετική μελέτη.
Μπράβο σας.
Επειδή είμαι Κερκυραίος διάβασα ΟΛΗ τη μελέτη κ έχω κάποια ερωτήματα.
Δεν είστε υποχρεωμένος ούτε βιάζομαι αλλά αν έχετε την καλωσύνη απαντάτε
είτε δημόσια είτε σε ΠΜ.

Βεβαίως και θα απαντήσω, αφού με τιμά το ενδιαφέρον σας!

Αναφέρετε:

1) σελίδα 11 κ στη δεύτερη παράγραφο
"Ἀλλʼ ἐπειδὴ ἡ Κρητικὴ
μουσικὴ ἦτο τότε γεγραμμένη εἰς τὴν σημειογραφίαν τῆς παλαιᾶς μεθόδου
[προφανώς εδώ εννοούνται τα χειρόγραφα των Κρητών μελοποιών, αφού δεν έχουν
βρεθεί χειρόγραφα της νεώτερης ζακυνθινής παράδοσης σε παλαιά σημειογραφία]"...

-Δεν έχει βρεθεί ούτε μια σελίδα Κρητικής μουσικής γραμμένη στη παλαιά σημειογραφία;Ο Κοθρής μήπως κατά τη μεταγραφή αντιπαρέβαλλε τα κείμενα
κ αν ναι έχει τπτ από αυτά διασωθεί ή έχουμε μόνο την εξήγηση;

Προσέξτε τη διαφορά. Οπωσδήποτε υπάρχουν πολλά χειρόγραφα με συνθέσεις Κρητών μελοποιών από τον 16ο-17ο αιώνα. Ο φίλος μου ο Μανώλης Γιαννόπουλος έχει ασχοληθεί συστηματικά με αυτά. (Αναφέρω μάλιστα, εάν το προσέξατε, ένα χειρόγραφο αυτής της κατηγορίας που αντεγράφη επί ζακυνθινού εδάφους το 1776. Βλ. υποσ. 18). Από τότε όμως που αυτή η παράδοση πέρασε (εν μέρει, έστω) στα Επτάνησα, συνέχισε να εξελίσσεται και να αναμειγνύεται με τοπικά στοιχεία, αλλά μόνο προφορικά. Και για μεν τη Ζάκυνθο κατεγράφησαν εν συνεχεία πολλά πράγματα στη Νέα Μέθοδο, ενώ για την Κέρκυρα υπάρχουν μόνο οι καταγραφές του Αριστείδη στο πεντάγραμμο.
Δεν αποκλείεται δε ο Κοθρής να χρησιμοποίησε και κάποια χειρόγραφα. Προς το παρόν έχω ταυτίσει μόνο το "Εν τω ναώ εστώτες" (αναφέρεται και στο άρθρο), που αποτελεί εξήγηση συνθέσεως Κρητός μελουργού. Μια αντίστοιχη περίπτωση, με άλλο μέλος, έχω εντοπίσει και στην Κέρκυρα. Να μια μεγάλη δουλειά που πρέπει να γίνει: Να συγκριθεί π.χ. το αργό Αναστασιματάριο του Κοθρή με το Αναστασιματάριο του Δημητρίου Ταμία. Το τελευταίο το έχω δει σε μικροφίλμ, έχω κρατήσει κάποιες σημειώσεις, αλλά δεν έχω το υλικό για να κάνω λεπτομερειακή δουλειά. Ένα αντίτυπο υπάρχει και στο αρχείο του Σίμωνος Καρά. Μακάρι να ψηφιοποιηθεί και να το δούμε.

2) σελίδα 15 πρώτη παράγραφος

Σημειώνει ο Γριτσάνης:
«Εἰς τὴν Κέρκυραν δὲν εἰσήχθη ὅλως διόλου ἡ Κωνσταντινουπολιτικὴ
μουσικὴ εἰμὴ μόνον εἰς μίαν Ἐκκλησίαν, τὴν Παναγίαν τῶν Ξένων. Ψάλλεται
λοιπὸν αὐτόθι ἡ Κρητικὴ (διὰ Κερκυραϊκοῦ τινος ὕφους) μουσικὴ καθ' ὅλον
τὸν ἐνιαυτόν, κατά τε τὰς χαρμοσύνους καὶ πενθίμους ἡμέρας»30. Για τη
χρήση χειρογράφων των Κρητών μελοποιών σε παλαιά σημειογραφία τα στοιχεία είναι επίσης περιορισμένα."

-Γιατί μόνο στη Παναγία των Ξένων αφού δεν είχαμε εισροή προσφύγων από την ηπειρωτική Ελλάδα;
Γιατί πάλι τα στοιχεία περί παλαιάς σημειογραφίας περιορισμένα;
Σημ(Ο κ.Βογιατζόγλου φίλος του πατρός μου τη δεκαετία του ΄80 έψαλλε στη Παναγία των Ξένων κ ο κ.Λουκάς Σκορδίλης στην εκκλησία του Αγ.Γεωργίου στο Μαντούκι ακόμα ψέλνουν Βυζαντινά; Να σημειώσουμε πως το αμιγώς βυζαντινό μελώδημα ακόμα αντιμετωπίζεται εχθρικά από τους Κερκυραίους)

Η Παναγία των Ξένων ή των Στεριωτών κτίστηκε από τους Ηπειρώτες της Κέρκυρας για την κάλυψη των θρησκευτικών τους αναγκών. Φυσικό ήταν εκεί να επικρατεί η "κωνσταντινουπολιτική" ψαλτική, όπως λέει ο Γριτσάνης. Απλώς, δεν είμαι τόσο σίγουρος εάν επικρατούσε μόνο εκεί, ή και σε μερικές εκκλησίες ακόμα. Σε μονές πάντως, επικρατούσε σίγουρα. Υπάρχουν και χειρόγραφα της "κωνσταντινουπολιτικής" (όχι όμως και της κρητικής) παραδόσεως, σε παλαιά σημειογραφία. [Προσφάτως ανακαλύφθηκε (όχι από εμένα) μια ιδιαίτερη περίπτωση πολυφωνικής μουσικής σε παλαιά βυζαντινή σημειογραφία, που θα ανακοινωθεί σύντομα. Πάντως δεν αφορά αυτό που λέμε "κρητική μουσική". Αυτή μεταδίδονταν, όπως και στη Ζάκυνθο, κυρίως προφορικά].
Ο κ. Βογιατζόγλου δεν ψάλλει πια σε κάποιο ναό της πόλεως. Ο κ. Λουκάς Σκορδίλης, εκλεκτός και καλλίφωνος συνάδελφος, γείτονας στον Ποταμό και θερμός θιασώτης του Καραμάνη:rolleyes:, ψάλλει στην Αγία Παρασκευή, αλλά όχι επαγγελματικά.
Για "εχθρική στάση" δεν θα μιλούσα τώρα πια. Είναι πλέον τέτοια η παρακμή της εκκλησιαστικής μουσικής, που πιστεύω πως ο,τιδήποτε πραγματικά καλό εκτιμάται από το συνειδητοποιημένο εκκλησίασμα. Υπάρχουν βέβαια κάποιοι σκληροπυρηνικοί, που νομίζουν ότι πραγματική επτανησιακή μουσική είναι ο Πολυκράτης (και μάλιστα με αρμόνιο, που ο ίδιος ουδέποτε διανοήθηκε να χρησιμοποιήσει). Πρόκειται για μία ασθένεια της νήσου μας, που δύσκολα θα θεραπευτεί.

3) σελίδα 23 παράγραφος 2
"Φαίνεται ότι αυτό το ύφος σύνθεσης
εισήχθη από τον δάσκαλο του Μαντζαβίνου, Αρχιδιάκονο Σπυρίδωνα Δαφαράνα
(1766-1845), που είναι ο παλαιότερος γνωστός μελοποιός της κεφαλονίτικης
παράδοσης. Φέρεται μάλιστα να γνώριζε και την παλαιά σημειογραφία, την οποία διδάχθηκε στην Κωνσταντινούπολη52, χωρίς να έχουν σωθεί σχετικά μουσικά τεκμήρια."
-Παρατηρώ ότι κ στη Κεφαλλονιά (που έχουμε κ τη καλύτερα γραπτώς σωζόμενη μουσική καταγραφή) δεν έχουμε τεκμήρια παλαιάς παρασημαντικής.
Γιατί;

Αυτό μπορεί να είναι και τυχαίο. Οι Κεφαλονίτες ακολουθούσαν κατά βάση την κωνσταντινουπολίτικη παράδοση, οπότε θα ήταν φυσικό να υπάρχει στο νησί π.χ. ένα Ειρμολόγιο του Πέτρου σε παλαιά γραφή. Ας μην ξεχνάμε τις τεράστιες καταστροφές που έγιναν στη Ζάκυνθο και την Κεφαλονιά με τους σεισμούς του 1953.
Η δε τοπική μελοποιία αναπτύχθηκε ουσιαστικά τον 19ο αιώνα, μετά την εισαγωγή της Νέας Μεθόδου και με όχημα αυτό το είδος σημειογραφίας. Η "κρητική" μουσική είναι υπόθεση της Ζακύνθου και της Κέρκυρας.

Ελπίζω να σας κάλυψα!
 
Last edited:

PavlosKouris

Pavlos Papadopaidi
Ευχαριστώ πολύ κ.Μακρή
ελπίζω να ξαναδούμε πονήματά σας στο άμεσο μέλλον.
 
Last edited:
E

emakris

Guest
Εφόσον όμως το θέμα είναι περί επτανησιακής ψαλτικής, θα ήταν παράλειψή μου να μην ευχαριστήσω και επαινέσω δημόσια τους ελάχιστους πλέον εργάτες αυτής της τέχνης, που προσπαθούν σε πείσμα των καιρών να διατηρήσουν την παράδοση.
Στη Ζάκυνθο: πρώτος και κυριότερος είναι ο κ. Σάββας Βοζαΐτης, αριστερός ψάλτης στον Άγιο Διονύσιο, που με την "παρέα" του καλύπτει και τις ανάγκες πολλών πανηγύρεων στο νησί. Επίσης οι κ.κ. Παναγιώτης Στραβοπόδης στο Βανάτο και Νίκος Λειβαδάς στο Καταστάρι. Υπάρχουν όμως και οι πολύ νεώτεροι κ.κ. Παναγιώτης Μαρίνος και Αντώνιος Κλάδης, καθηγητές βυζαντινής μουσικής αμφότεροι. Σε αυτούς εναπόκειται η συνέχιση της ζακυνθινής παράδοσης.
Στην Κεφαλονιά: αρχικά πρέπει να αναφερθεί ο π. Ιωάννης Μεσολωράς, βαθύτατος γνώστης και δάσκαλος της κεφαλονίτικης ψαλτικής. Από τους νεωτέρους: Για το μεν Ληξούρι υπάρχει ο κ. Νικόλαος Βάλσαμος (υποψήφιος διδάκτωρ του Πανεπιστημίου μας), ο οποίος, αν και διαμένει μόνιμα στην Αθήνα, μεταβαίνει συχνά-πυκνά στην περιοχή του και ψάλλει με τους συνεργάτες του σε πανηγυρίζοντες ναούς. Με έδρα δε το Αργοστόλι, ο κ. Αγαθάγγελος Γεωργακάτος με την ομάδα του.
Στην Κέρκυρα: μέχρι πρό τινος είχαμε τον αγαπητό και σεβαστό π. Κωνσταντίνο Σουρβίνο, που είναι ουσιαστικά ο τελευταίος βιωματικός γνώστης της παράδοσης. Προβλήματα υγείας τον έχουν αναγκάσει να αποσυρθεί τον τελευταίο καιρό. Στο νότιο τμήμα του νησιού βρίσκουμε τον κ. Σπύρο Κουλούρη, εκπρόσωπο μιας ιδιαίτερης τοπικής εκδοχής.
Αυτούς γνωρίζω (και αναγνωρίζω) εγώ. Μακάρι να υπάρχουν και άλλοι, που δεν τους έχω συναντήσει. Ας είναι όλοι καλά.
 

Polymnia

Μέλος
Θα παρακαλούσα όποιος μπορεί, ας ανεβάσει μερικά ηχητικά δείγματα της επτανησιακής ψαλτικής.
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Θα παρακαλούσα όποιος μπορεί, ας ανεβάσει μερικά ηχητικά δείγματα της επτανησιακής ψαλτικής.

Από την χορωδία του φίλου και άξιου συνεχιστή της Ζακυνθινής παράδοσης Αντώνη Κλάδη



Έχει και σελίδα με αρκετές πληροφορίες :
http://www.kladis.gr/
 
E

emakris

Guest
Από την χορωδία του φίλου και άξιου συνεχιστή της Ζακυνθινής παράδοσης Αντώνη Κλάδη

Και η άρια που ακολουθεί τι σχέση έχει;;; Είναι και άσχετη και απαράδεκτη. Αλλά ούτε η εκτέλεση του απολυτικίου μου αρέσει. Τη θεωρώ επιτηδευμένη και εντελώς εκτός ύφους. Ακούστε την παρακάτω εκτέλεση και συγκρίνετε. Ψάλλει ο κ. Παναγιώτης Μαρίνος με τους συνεργάτες του (προσωπική ηχογράφηση).
Το σφάλμα του αγαπητού Αντώνη Κλάδη είναι ότι δεν φρόντισε να δημιουργήσει έναν κύκλο ανθρώπων με παραδοσιακές μουσικές καταβολές, ώστε να προκύψει ένα κάπως παραδοσιακό άκουσμα, αλλά προσπάθησε με playback και στουντιακά κόλπα να δημιουργήσει "χορωδία". Με συγχωρείτε, αλλά δεν γίνεται έτσι. Σκοπός είναι να διασωθεί η παράδοση και όχι να δυσφημιστεί με προχειρότητες και αμφιβόλου αισθητικής "άριες".
 

Attachments

  • Απολυτίκιο.mp3
    1.6 MB · Views: 58
Last edited:
S

Sotres

Guest
Αγαπητέ κ. Μακρή, συνεχίζετε την προσπάθειά σας με το σύνολο <<Οι ψάλτες της Κέρκυρας>>; Θα με ενδιέφερε, φαντάζομαι και άλλους εδώ στο ψαλτολόγιο, να ακούσουμε κάτι, ειδικότερα αυτές τις μέρες που εορτάζεται το θαύμα του Αγίου 11/8
Ευχαριστώ
 
E

emakris

Guest
Αγαπητέ κ. Μακρή, συνεχίζετε την προσπάθειά σας με το σύνολο <<Οι ψάλτες της Κέρκυρας>>; Θα με ενδιέφερε, φαντάζομαι και άλλους εδώ στο ψαλτολόγιο, να ακούσουμε κάτι, ειδικότερα αυτές τις μέρες που εορτάζεται το θαύμα του Αγίου 11/8
Ευχαριστώ

Δυστυχώς, μας τέλειωσε (προς το παρόν. Έχει ο Θεός και ο Άγιος Σπυρίδωνας...). Ανεβάζω το "Θεός Κύριος" μετά των απολυτικίων του Αγίου και ένα παραδοσιακό "Τη υπερμάχω" από μια παλαιότερη εμφάνιση, έτσι, για να υπάρχουν.
 

Attachments

  • Απολυτίκια.mp3
    5.4 MB · Views: 31
  • Τη υπερμάχω.mp3
    2.8 MB · Views: 25
S

Sotres

Guest
Ευχαριστώ πολύ. Είναι δυσάρεστο βέβαια που μία τόσο ωραία προσπάθεια δεν συνεχίζεται. Εύχομαι γρήγορα να ξανα-ξεκινήσει μία παρόμοια προσπάθεια και να μην χαθεί αυτή η μουσική παράδοση.
Καλή δύναμη και ο άγιος βοήθεια σε όλους μας.
Υ.Γ. Αγαπητοι φίλοι 5 έτη ήμουν ψάλτης στον Άγιο. Ο Άγιος, όπως και όλοι μας οι άγιοι, είναι ΖΩΝΤΑΝΟΣ. Είδαμε θαύματα μπροστά στα μάτια μας.
 
E

emakris

Guest
Και ένας φόρος τιμής στα δύο άλλα μεγάλα νησιά του Ιονίου, από το ίδιο σύνολο. Κοντάκιο του Αγίου Διονυσίου Ζακύνθου (17 Δεκεμβρίου) και "Φως ιλαρόν", σύνθεση του αρχιδιακόνου Γερασίμου Μαντζαβίνου (1805-1891).
 

Attachments

  • Εορτάζει σήμερον.mp3
    2.9 MB · Views: 18
  • Φως ιλαρόν.mp3
    5.1 MB · Views: 17

Θανασακης

Παλαιό Μέλος
Με συγχωρειτε γιατι με αυτο που θα πω μπορει να βγω κ εκτος θεματος...Προσωπικα το Επτανησιακο υφος δεν μου αρεσει (γουστα ειναι αυτα) κ συγγνωμη εαν θιγω ορισμενους αλλα ο καθενας μπορει να λεει την γνωμη του ελευθερα...Θα ηθελα να ρωτησω εαν το υφος αυτο ειναι αποδεκτο απο την Ορθοδοξη Βυζαντινη μουσικη παραδοση? Ειχα ακουσει οτι παλαιοτερα ειχε γινει θεμα απο ορισμενους πρωτοψαλτες προκειμενου να "καταργηθει"(δε βρισκω καλυτερη λεξη) αυτο το υφος..Αληθευει???
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
...Θα ηθελα να ρωτησω εαν το υφος αυτο ειναι αποδεκτο απο την Ορθοδοξη Βυζαντινη μουσικη παραδοση? ...

Θα μας ωφελήσει πολύ εάν κάποτε κατορθώσουμε, γιατί διαπιστώνω ότι είναι εξαιρετικά δύσκολο, να διακρίνουμε ανάμεσα στην Βυζαντινή μουσική παράδοση και στην ορθόδοξη μουσική παράδοση. Ορθόδοξοι υπάρχουν σε πολλά μέρη του κόσμου, με διαφορετικές μουσικές παραδόσεις, που είναι φυσικό να μην έχουν σχέση με την βυζαντινή. Ακόμη και μέσα στα όρια ενός κράτους μπορεί να ισχύει το ίδιο. Κάτω απ' αυτό το πρίσμα, την συγκεκριμένη μουσική δεν μπορώ να την κρίνω, το μόνο που μπορώ να πω είναι ότι δεν με εκφράζει και φυσικά δεν θα την ονόμαζα βυζαντινή. Το πρόβλημα αρχίζει όταν μια μουσική ιδιαιτερότητα, τοπική ή τροπική, θέλουμε να την βαφτίσουμε, για τους δικούς μας λόγους, γνήσια βυζαντινή.
 

Θανασακης

Παλαιό Μέλος
Θα μας ωφελήσει πολύ εάν κάποτε κατορθώσουμε, γιατί διαπιστώνω ότι είναι εξαιρετικά δύσκολο, να διακρίνουμε ανάμεσα στην Βυζαντινή μουσική παράδοση και στην ορθόδοξη μουσική παράδοση. Ορθόδοξοι υπάρχουν σε πολλά μέρη του κόσμου, με διαφορετικές μουσικές παραδόσεις, που είναι φυσικό να μην έχουν σχέση με την βυζαντινή. Ακόμη και μέσα στα όρια ενός κράτους μπορεί να ισχύει το ίδιο. Κάτω απ' αυτό το πρίσμα, την συγκεκριμένη μουσική δεν μπορώ να την κρίνω, το μόνο που μπορώ να πω είναι ότι δεν με εκφράζει και φυσικά δεν θα την ονόμαζα βυζαντινή. Το πρόβλημα αρχίζει όταν μια μουσική ιδιαιτερότητα, τοπική ή τροπική, θέλουμε να την βαφτίσουμε, για τους δικούς μας λόγους, γνήσια βυζαντινή.
+1 γραψατε!!!:D Αν κ εγω δεν αναφερθηκα γενικα στις απανταχου Ορθοδοξες Μουσικες αλλα στην δικια μας Βυζαντινη!
Ευχαριστω που απαντησατε! Χρονια πολλα!:)
 
Top