Μικρόν Απόδειπνον προ της Αγρυπνίας του Πάσχα

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Ἡ ἀκολουθία τῆς θείας μεταλήψεως τῶν σημερινῶν Ὡρολογίων εἶναι γραμμένη σὲ ἑνικὸ ἀριθμό, ἄρα εἶναι ἰδιωτικὴ καὶ ὄχι ἐκκλησιαστικὴ ἀκολουθία (Ἰ. Φουντούλη Ἀπαντήσεις τ. 4 σ. 158). Δὲν λέγεται στὸ ναό, δὲν ἁρμόζει στὴν ἀδελφότητα καί, ἀκόμη περισσότερο, στὴν ἑορτὴ τῆς Κυριακῆς.

«Στὴ θεία λειτουργία βγαίνομε ἀπὸ τὸ ἄτομό μας καὶ ἐρχόμαστε ἱεραρχικὰ συντεταγμένοι σὲ σῶμα Χριστοῦ» (ὅπ. πρ. σ. 159) προσφέροντας «τὴν ἁγίαν ἀναφορὰν» καὶ τὴν Κυριακὴ προσευχὴ σὲ πληθυντικὸ ἀριθμό. Ἀνεπίτρεπτη δὲ εἶναι ἡ παρεμβολὴ τῆς ἀτομικῆς κατανυκτικῆς αὐτῆς ἀκολουθίας κατὰ τὴν ἐκκλησιαστικὴ ἀκολουθία τῆς ἀναστάσεως («ἐφάνη γὰρ ἡ κοινὴ βασιλεία», «ἐν χαρᾷ ἀλλήλους περιπτυξώμεθα») καὶ τῆς διακαινησίμου ἑβδομάδας. Ἡ ἀκολουθία εἶναι ἰδιωτική, μεταγενέστερη, ἀντιλειτουργικὴ καὶ ἄχρηστη. Πρέπει νὰ καταλάβουμε ὅτι ἡ θεία εὐχαριστία ἀνήκει ὁλόκληρη στοὺς πιστούς, οἱ ὁποίοι ἔχουν ἄμεση ἀνάγκη νὰ ἀκοῦν καὶ νὰ συμμετέχουν στὶς εὐχὲς καὶ νὰ ἀπαντοῦν σ’ αὐτὲς οἰκοδομούμενοι πολλαπλῶς. Ἡ λειτουργία εἶναι πλήρης[1], ἀρκετὴ καὶ δὲν χρειάζεται ἐνέσεις ἀτομικῆς εὐσέβειας. Ὑπάρχουν πλεῖστα ὅσα ἄλλα στοιχεία τῆς λατρείας ποὺ περιμένουν τὸ ζῆλο μας.



[1] Ἡ θεία λειτουργία τὰ ἔχει ὅλα (ὅταν δὲν τὰ κρύβει). Ἄν δὲν ἀκούγεται ἡ λειτουργία (εὐχές), ἡ σύναξη, θὰ γεμίσουμε μὲ προσθῆκες καὶ λειτουργικὴ παρακμή.
 
Ἡ ἀκολουθία τῆς θείας μεταλήψεως τῶν σημερινῶν Ὡρολογίων εἶναι γραμμένη σὲ ἑνικὸ ἀριθμό, ἄρα εἶναι ἰδιωτικὴ καὶ ὄχι ἐκκλησιαστικὴ ἀκολουθία (Ἰ. Φουντούλη Ἀπαντήσεις τ. 4 σ. 158). Δὲν λέγεται στὸ ναό, δὲν ἁρμόζει στὴν ἀδελφότητα καί, ἀκόμη περισσότερο, στὴν ἑορτὴ τῆς Κυριακῆς.

«Στὴ θεία λειτουργία βγαίνομε ἀπὸ τὸ ἄτομό μας καὶ ἐρχόμαστε ἱεραρχικὰ συντεταγμένοι σὲ σῶμα Χριστοῦ» (ὅπ. πρ. σ. 159) προσφέροντας «τὴν ἁγίαν ἀναφορὰν» καὶ τὴν Κυριακὴ προσευχὴ σὲ πληθυντικὸ ἀριθμό. Ἀνεπίτρεπτη δὲ εἶναι ἡ παρεμβολὴ τῆς ἀτομικῆς κατανυκτικῆς αὐτῆς ἀκολουθίας κατὰ τὴν ἐκκλησιαστικὴ ἀκολουθία τῆς ἀναστάσεως («ἐφάνη γὰρ ἡ κοινὴ βασιλεία», «ἐν χαρᾷ ἀλλήλους περιπτυξώμεθα») καὶ τῆς διακαινησίμου ἑβδομάδας. Ἡ ἀκολουθία εἶναι ἰδιωτική, μεταγενέστερη, ἀντιλειτουργικὴ καὶ ἄχρηστη. Πρέπει νὰ καταλάβουμε ὅτι ἡ θεία εὐχαριστία ἀνήκει ὁλόκληρη στοὺς πιστούς, οἱ ὁποίοι ἔχουν ἄμεση ἀνάγκη νὰ ἀκοῦν καὶ νὰ συμμετέχουν στὶς εὐχὲς καὶ νὰ ἀπαντοῦν σ’ αὐτὲς οἰκοδομούμενοι πολλαπλῶς. Ἡ λειτουργία εἶναι πλήρης[1], ἀρκετὴ καὶ δὲν χρειάζεται ἐνέσεις ἀτομικῆς εὐσέβειας. Ὑπάρχουν πλεῖστα ὅσα ἄλλα στοιχεία τῆς λατρείας ποὺ περιμένουν τὸ ζῆλο μας.



[1] Ἡ θεία λειτουργία τὰ ἔχει ὅλα (ὅταν δὲν τὰ κρύβει). Ἄν δὲν ἀκούγεται ἡ λειτουργία (εὐχές), ἡ σύναξη, θὰ γεμίσουμε μὲ προσθῆκες καὶ λειτουργικὴ παρακμή.
Ναι εννοούσα αν εγώ σπίτι μου μπορω να την κάνω πριν τη θεία λειτουργία του πάσχα
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Τό ΤΔ προβλέπει Μικρόν Ἀπόδειπνον πρό τῆς ἀγρυπνίας τοῦ Πάσχα, ἐνῶ τό ΤΒ γράφει ὅτι καταλιμπάνεται.
Κατ᾿ οἶκον καί βέβαια ἀναγινώσκεται μετά τῆς ἰδιωτικῆς ἀκολουθίας τῆς θείας μεταλήψεως.
 
Τό ΤΔ προβλέπει Μικρόν Ἀπόδειπνον πρό τῆς ἀγρυπνίας τοῦ Πάσχα, ἐνῶ τό ΤΒ γράφει ὅτι καταλιμπάνεται.
Κατ᾿ οἶκον καί βέβαια ἀναγινώσκεται μετά τῆς ἰδιωτικῆς ἀκολουθίας τῆς θείας μεταλήψεως.
Σας ευχαριστώ πολύ
 
Top