Διάρκεια Ὄρθρου καί ἀκολουθία Προθέσεως

Status
Not open for further replies.

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
ΠΑΤΗΡ ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΜΑΝΩΛΗΣ;131789 said:
Συγκεκριμενα ο πατερας μου,προετοιμαζει την προσκομιδη,πριν βαλλει Ευλογητος στον Ορθρο,ωστε να μπορει να με βοηθα και στα του αριστερου.
Σωστο ή λαθος,δεν γινεται και διαφορετικα.Δεν γινεται να ''ρουφηξω'' μονος μου,ολο τον Ορθρο...
Γιατί να είναι λάθος; Αφού χρειάζεστε βοήθεια, εκείνος με την εμπειρία του μια χαρά τα κανονίζει.
Δοξα τω Θεω,μια χαρα πατερ μου!:)
ΠΑΤΗΡ ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΜΑΝΩΛΗΣ;131789 said:
Καταλαβαίνω πως ενορία με έναν ψάλτη, είναι δύσκολο. Είναι κουραστικό και γι αυτό ζητάτε μικρότερες ακολουθίες. Κατανοητό. Ας πούμε, σε κελιά του Αγ. Όρους, ελλείψει ψαλτών αρκετών, συνηθίζουν το μεσονυκτικό και τόν Όρθρο, να τον κάνουν οι μοναχοί σε σταυρωτό κομποσχοίνι. Σχετική και πολύ κατατοπιστικἠ εἰναι η διἠγηση του παπα Εφραίμ του Κατουνακιώτη, όταν σαν νέος, πήγαινε στη σκήτη του Αγίου Γέροντα μας Ιωσήφ του Ησυχαστή, για να λειτουργήσει. Ίσως και σεις να κάνετε κάτι αντίστοιχο. Δηλαδή όποτε αισθάνεστε πολύ κουρασμένος, να διαβάζατε είτε εσείς, είτε ο πατέρας σας τον Ὀρθρο μυστικἀ, ακὀμη και στο σπίτι, και το πρωί στο Ναό, εφόσον ο πατέρας σας, την ευχή του να χουμε, κάνει νωρίτερα τη προσκομιδή, εσείς απλά να διαβάζετε, προ της Θ. Λειτουργἰας, τις ώρες ή τη Θεία Μετάληψη. Μία γνώμη σας λέω.
Ειναι ολα πολυ κατατοπιστικα και ωφελιμα!...
Δυστυχως,αυτο το διαστημα,λειπει ο αριστερος μου...
Παρολ'αυτα,δεν εχουμε ποτε ''τσεκουρωσει'' ακολουθια,ειτε Ορθρος ειναι,ειτε Λειτουργια....
Ευχαριστω πολυ πατερ μου!...Την ευχη!
 
Last edited by a moderator:
π. Μάξιμος;131799 said:
Μπορεῖτε νά μέ ὁδηγήσετε σέ συγκεκριμένη ἔκδοση Ἱερατικοῦ, πού γράφει ἀκριβῶς ἔτσι τήν «τυπική διάταξη»
Καλημέρα σας πάτερ, τὴν εὐχή σας νὰ χουμε.

Προσπάθησα νὰ βρῶ ἂν ὑπάρχει Ἱερατικὸ ποὺ νὰ ἀναφέρει ὅτι ἡ μνημόνευσις μπορεῖ νὰ γίνει διαφορετικὰ ἀπό τὸ «μνημόνευση κατὰ τὴν τυπικὴ Διάταξη», (δηλαδὴ ἂν καθορίζεται μόνο ἁπλὴ ἀνάγνωση, χωρὶς νὰ βγάζει μερίδα ὁ ἱερεὺς καθ’ ἕκαστον), ἀλλὰ ὅπως ἦταν φυσικὸ δὲ βρῆκα.

Στὸ βιβλίο «Ἀκολουθία τῆς ἱερᾶς προθέσεως ἢ προσκομιδῆς» τοῦ πατρὸς Ἀθανάσιου Κατζιγκᾶ, ἐκδόσεις μυγδωνία 1999, ἔκδοση θαυμαστὴ μὲ πάμπολλες θετικὲς κριτικές, καὶ τὶς εἰδικὲς εὐλογίες τοῦ Σεπτοῦ μας Πατριαρχείου (εὐλογίες ποὺ δὲν συμπεριλήφθησαν στὴν πρώτη ἔκδοση, ἀλλὰ συμπεριλαμβάνονται στὴ δεύτερη) καὶ τῆς Εἰδικῆς Συνοδικῆς ἐπιτροπῆς θείας λατρείας καὶ ποιμαντικοῦ ἔργου τῆς Ι. Σ. τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, ἀναφέρεται … (σελίδα 39) «…Μνημονεύει τὰ ὀνόματα τῶν ζώντων βγάζοντας γιὰ τὸν καθένα ξεχωριστὰ καὶ μία μερίδα ἀπὸ τὸ κατακλαστό…»
(παραπομπὴ σελίδα 55) «Οἱ μὲν μερίδες τῶν ζώντων τοποθετοῦνται στὸ δεξιὸ μέρος τῆς μερίδας τοῦ Ἀρχιερέως, κάτω περίπου ἀπὸ τὴν μερίδα τῆς Θεοτόκου, ἐνῶ οἱ μερίδες τῶν τεθνεώντων τοποθετοῦνται στὸ ἀριστερὸ μέρος τῆς μερίδας τοῦ Ἀρχιερέως, κάτω περίπου ἀπὸ τὴ μερίδα τῶν Ἁγίων Ταγμάτων».
Σὲ ὅλες τὶς ἐκδόσεις τῆς Ἀποστολικῆς Διακονίας, ὅπως ἡ Ἔκδοσις τοῦ 1962 καὶ ἡ Στ΄ ἔκδοσις 2007, ἡ Ζ΄ τοῦ 2009, μὲ αὐτὸν τὸν τρόπο ὑποδεικνύουν νὰ γίνεται ἡ μνημόνευσις. Παρόλο ποὺ στὶς νέες ἐκδόσεις εἰσῆλθαν (δυστυχῶς) ἀλλαγές, ἀπουσιάζει ἡ φράσις «κὰθ΄ ἕκαστον», αὐτὸ ὅμως ὡς αὐτονόητο προκύπτει ἀβίαστα ἀπ’ τὰ συμφραζόμενα.
(Γιὰ τὸ θέμα τῶν ἀλλαγῶν τῶν νεωτέρων ἱερατικῶν, ἔχει τοποθετηθεῖ καὶ ὁ κορυφαῖος καθηγητὴς πρωτοπρεσβύτερος Γεώργιος Μεταλληνός, σὲ σχετικὴ ἐρώτηση περὶ προσκομιδῆς καὶ μνημονεύσεως.
Ἐρώτηση: Ἐπιτρέπεται ἡ μνημόνευση ἑτεροδόξων στὴ θεία λατρεία;
π.Μεταλληνός: Ὄχι. Λέμε «ὑπὲρ τῶν εὐσεβῶν καὶ ὀρθοδόξων χριστιανῶν». Οἱ Οἰκουμενιστὲς τὸ ἔχουν βγάλει αὐτὸ καὶ στὶς φυλλάδες, τὰ βιβλία, ποὺ τυπωθῆκαν ἀπὸ τὴν Ἀποστολικὴ Διακονία στὰ τελευταῖα χρόνια, δὲν τὸ ἔχουν. http://hristospanagia1.wordpress.com/2010/11/22/1τί-εννοούμε-όταν-λέμε-μνημόνευση-ον/).

Οἱ ἀλλαγὲς αὐτὲς τῶν νεωτέρων ἐκδόσεων ἀνήκουν κατὰ τὴ γνώμη μου, σὲ ἄλλο θέμα ποὺ ἀνοίξαμε κατὰ τὸ πρόσφατο παρελθόν: http://analogion.com/forum/showpost.php?p=131535&postcount=52.
Ἀλλὰ τὸ θέμα αὐτό, ἀσχέτως τῆς σημασίας καὶ τοῦ σοβαροῦ τοῦ χαρακτῆρος του, δὲν μπορεῖ νὰ συζητηθεῖ στὸ ψαλτολόγιο ὅπως μοῦ ἐπισημάνθηκε διαδικαστικῶς, συμφώνως μὲ τὶς ἀρχὲς καὶ τοὺς κανονισμοὺς ποὺ τὸ διέπουν καὶ ποὺ εἶναι καθόλα σεβαστές:
http://analogion.com/forum/showpost.php?p=131552&postcount=60





π. Μάξιμος;131799 said:
Αὐτά ὄντως εἶναι ἐκτός θεματολογίας καί δέν θά κάνουμε τελετουργική ἐδῶ.
Συμφωνῶ ἀπολύτως μαζί σας. Θὰ προσπαθήσω κι ἀπὸ τὴν πλευρά μου από δω και πέρα νὰ συμβάλλω σὲ αὐτό.

Πάντως πρὸς τὸ παρὸν ἀπαντῶ στην αρχική σας ερώτηση. Πρόκειται γιὰ τὸ "ΙΕΡΑΤΙΚΟΝ, Ἔκδοσις Ἱερᾶς Μονῆς Σίμωνος Πέτρας, Ἅγιον ὅρος 2001, Δ΄ ΄Ἔκδοσις, (σέλ. 86-87). («...Εἴτα μνημονεύει τοῦ χειροτονήσαντος αὐτὸν Ἀρχιερέως, εἰ ἔστιν ἐν ζωή, καὶ ὧν ἔχει ζώντων κατ' ὄνομα. Καθ' ἕκαστον αἴρει μερίδα καὶ τίθησιν αὐτὴν ὑποκάτω του ἀμνοῦ λέγων Μνήσθητι, Κύριε, (τοῦ δεῖνος)...Εἰτα μνημονεύει τοῦ χειροτονήσαντος αὐτὸν Ἀρχιερέως, εἰ ἔστιν ἐν τοῖς τεθνεῶσιν, καὶ ἑτέρων ὧν θέλει κακοιμημένων κατ' ὄνομα, καθ' ἕκαστον αἴρων μερίδα καὶ λέγων Μνησθητι, Κύριε, (τοῦ δεῖνος)... Καὶ τίθησιν ταύτας Ὠσαύτως ὑποκάτω του ἀμνοῦ...Καὶ λαβῶν τὴν λόγχην συστέλλει τὰς ἐν δισκαρίω μερίδας... ".

π. Μάξιμος;131799 said:
ἤ καθορίζει τό μέγεθος τῶν «μερίδων»;
Περὶ τοῦ μεγέθους τῶν μερίδων, ἀντιλαμβάνομαι ὅτι ἀναφέρεστε στὸ πρόβλημα ποὺ ἐνδεχομένως προκύπτει ἀπὸ τὴν κανονικὴ μνημόνευση. Ποῦ θὰ χωρέσουν δηλαδὴ ὅλες αὐτὲς οἱ μερίδες. Σ’ αὐτὸ ἔμμεση ἀπάντηση μπορεῖτε νὰ βρεῖτε, ἂν συμπληρώσουμε στὸ μήνυμά σας καὶ τὴν ἀμέσως ἑπόμενη φράση στὸ «οὐκ ἔστιν ἀριθμός».
«Όσο περισσότερη είναι η πίστη και η αγάπη των ιερέων,
τόσο μεγαλύτερος ο κατάλογος των ονομάτων που μνημονεύουν στην προσκομιδή»
(παπα-Σάββας ο πνευματικός — Στην προσκομιδή μνημόνευε ονόματα «ων ουκ έστιν αριθμός»! Χρησιμοποιοῦσε ἕνα πολὺ μεγάλο δισκάριο...)​

 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Εὐχαριστῶ πού μέ ὡδηγήσατε στό Ἱερατικόν τῆς Σιμωνόπετρας καί τό βλέπω. Σαφῶς σέ ὅλα τά Ἱερατικά ἐννοεῖται ὅτι ἀντιστοιχεῖ μερίδα γιά κάθε ὄνομα.
Ἐκεῖνο πού ἤθελα νά παρατηρήσω στά προηγούμενα εἶναι ὅτι αὐτές οἱ μερίδες δέν μποροῦν νά εἶναι τοῦ μεγέθους τῶν μερίδων τῆς Παναγίας ἤ τῶν Ταγμάτων ἤ τοῦ ἐπισκόπου. Μπορεῖ ἕνα ψίχουλο ὁ Θεός νά τό μερίζει καί νά τό ἀντιστοιχεῖ σέ πολλά ὀνόματα, ὅπως δέν ἔχει σημασία πόσο μέγεθος μερίδας Ἁγίου Σώματος κοινωνοῦμε.
Ὅλα τά Ἱερατικά ἀναφέρουν ὅτι «μνημονεύει καί ὁ διάκονος ὧν βούλεται ὀνομάτων ζώντων καί κεκοιμημένων» καί ἡ πρακτική πού ἀκούστηκε στά προηγούμενα εἶναι ὅτι καί ἄλλοι ἱερεῖς διά τό πλῆθος τῶν ὀνομάτων ἀναγινώσκουν παραλλήλως καί ὁ ἱερεύς ἐξάγει συνεχῶς μερίδες πού ἀφοροῦν ὅλους. Ὅπως γίνεται καί στίς Μονές μέ τό καμπανάκι, πού ὁ ἱερεύς ἐξάγει μερίδες, ἐνῶ οἱ μοναχοί καί οἱ παρευρισκόμενοι λαϊκοί μνημονεύουν καθ᾿ ἑαυτόν. Μήπως δέν εἶναι ἔγκυρη ἡ μνημόνευση; Ὁ Κύριος γνωρίζει καί ἀναγνωρίζει τίς καθ᾿ ἕκαστον μερίδες. Τά ὑπόλοιπα εἶναι σχολαστικά, ἤγουν ἐκ τοῦ σχολαστικισμοῦ τῆς Δύσεως.
Ἀνάγνωση ἔχουμε στά δίπτυχα, ἤτοι στό μετά τόν καθαγιασμόν τμῆμα τῆς θ. λειτουργίας.

Σημ.: Διορθώσατε παρακαλῶ τόν 1ο σύνδεσμο γιατί δέν ἀνοίγει. Δέν γνωρίζω ἄν σᾶς ἔστειλαν ἕτοιμο τό κείμενο ἤ τό ἀντιγράψατε καί φταίει αὐτό. Πάντως σᾶς συγχαίρω γιά τό 1ο πολυτονικό σας μήνυμα. Δέν μᾶς εἴχατε συνηθίσει.

 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium

(παπα-Σάββας ο πνευματικός — Στην προσκομιδή μνημόνευε ονόματα «ων ουκ έστιν αριθμός»! Χρησιμοποιοῦσε ἕνα πολὺ μεγάλο δισκάριο...) [/CENTER][/I][/B]


Ἄρα δὲν μιλᾶμε πλέον γιὰ δισκάριο=μικρὸς δίσκος, ἀλλὰ γιὰ κανονικότατο δίσκο.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Ἄρα δὲν μιλᾶμε πλέον γιὰ δισκάριο=μικρὸς δίσκος, ἀλλὰ γιὰ κανονικότατο δίσκο.
... στόν ὁποῖο ὁ Ἅμνός (Σῶμα Χριστοῦ) καταλαμβάνει μικρότερο ὄγκο... ἀπ᾿ αὐτόν τῶν μερίδων τῶν ὀνομάτων...
Ποῦ φτάσαμε...​
 

Shota

Παλαιό Μέλος
Υπάρχει λύση (από εδώ. Υπάρχουν πολλά λειτουργικά χειρόγραφα με παρόμοιες μαρτυρίες). Χρειάζεται συνοδική απόφαση όμως.
 

Attachments

  • EliasCrete.tif
    31.2 KB · Views: 55

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Υπάρχει λύση (από εδώ. Υπάρχουν πολλά λειτουργικά χειρόγραφα με παρόμοιες μαρτυρίες). Χρειάζεται συνοδική απόφαση όμως.
Εὐχαριστοῦμε. Πρόκειται γιά ἐπιστολή ἑνός ἀγνώστου ἱερέως πρός τόν παρεπιδημοῦντα στήν ΚΠολη ἐπίσκοπό του Ἠλία τόν Κρήτης, τό ἔτος 1120, ὅπως διαβάζω στήν εἰσήγη τοῦ π. Δημ. Τζέρπου «Ἡ ἀκολουθία τῆς Προθέσεως (Προσκομιδῆς)», στά Πρακτικά τοῦ Γ΄ Λειτουργικοῦ Συμποσίου (14-17/10/200).
Πρόκειται γιά τήν τρίτη φάση στήν ἐξέλιξη τῆς ἐν λόγῳ ἀκολουθίας καί ὁ ἀνώνυμος ἱερεύς διερωτᾶται γιά τίς διαφορές πού διεπίστωνε μεταξύ τῶν διατάξεων τοῦ ΚΠόλεως Νικολάου τοῦ Γραμματικοῦ (1111) καί τοῦ ΚΠόλεως Γερμανοῦ (733), ὅπου πλέον γίνεται χρήση τεσσάρων προσφορῶν, τῆς τετάρτης ἤ καί πέμπτης γιά τήν ἐξαγωγή μερίδας τῶν πιστῶν (ζώντων καί κεκοιμημένων).
Ἀπό αὐτή τήν μελέτη ὁδηγήθηκα καί στήν Διατάξη τοῦ Φιλοθέου, πού εἶναι ἡ ἰσχύουσα, καί πού κυκλοφορεῖ σέ διάφορες παραλλαγές. Ἐκεῖ βλέπω νά ἀναφέρεται μία μερίδα (ὅπως Θεοτόκου καί Ἁγίων) γιά ζῶντες καί μία γιά τεθνεῶτες, πού μετά στήν ἐν τῷ Εὐχολογίῳ Διάταξη ἔγινε 9 γιά Ἁγίους (Τάγματα) καί «ἡ μερίδα» γιά ζῶντες καί κεκοιμημένους ἀντίστοιχα μετατράπηκε σέ πληθυντικό. Ἐπίσης στή Διάταξη τῆς μορφῆς ιβ΄ - ιδ΄ αἰ. καί ὁ διάκονος ἐξάγει μερίδες μέ τήν λόγχη, ἀπό μία γιά ζῶντες καί κεκοιμημένους, καί πού στό Εὐχολόγιον αὐτό τό κάνει ὁ ἱερεύς, μνημονεύοντος ἁπλῶς τοῦ διακόνου. Μετά τήν ἐξαγωγή μερίδων ὑπό τοῦ διακόνου, ὁ διάκονος μετά τῆς μούσης «συλλέγει/συστέλλει τὰς ἐν τῷ δίσκῳ μερίδας ὑποκάτω τοῦ ἁγίου Ἄρτου», πού στό Εὐχολόγιον πάλι αὐτό γίνεται ἀπό τόν ἱερέα.
Σήμερα ἔχει μείνει ἡ μεταφορά τοῦ δισκαρίου ὑπό τοῦ διακόνου στήν μεγάλη εἴσοδο, πού δείχνει τήν παλαιότερη τάξη, ὅπως ὑπονοεῖται ἀπό αὐτό πού μᾶς παρέθεσες καί δέν εἶναι δυνατόν, οὔτε ἀναγκαῖον, νά ἐπιστρέψει νομίζω.

Ὅταν ὁ ἱερεύς χτυπάει τό κουδουνάκι τήν ὥρα πού κάνει προσκομιδή,
καί μνημονεύετε καί ἐσεῖς νοερῶς ὀνόματα,
νά συμμετέχει ἡ καρδιά σας στόν πόνο κάθε ψυχῆς πού μνημονεύετε,
εἴτε ζωντανή εἶναι εἴτε κεκοιμημένη
(π. Παΐσιος).​

 

Shota

Παλαιό Μέλος
π. Μάξιμος;131954 said:
Σήμερα ἔχει μείνει ἡ μεταφορά τοῦ δισκαρίου ὑπό τοῦ διακόνου στήν μεγάλη εἴσοδο, πού δείχνει τήν παλαιότερη τάξη, ὅπως ὑπονοεῖται ἀπό αὐτό πού μᾶς παρέθεσες καί δέν εἶναι δυνατόν, οὔτε ἀναγκαῖον, νά ἐπιστρέψει νομίζω.

Δεν λέω ότι έτσι πρέπει να γίνεται, αλλά υπάρχει αυτή η δυνατότητα. Την προβλέπει και η Διάταξις του Φιλοθέου. Η σημερινή πρακτική είναι του ΙΣΤ αι. λέει ο Dmitrievsky. Κατά την αγιορείτικη παράδοση στη προσκομιδή έτσι η αλλιώς γίνεται και η συμμετοχη του λαου (μνημονεύουν τα ονόματα τέλος πάντων). Γιατί δεν μπορεί ο διάκονος; Όσον αφορά τη επαναφορά των διαφορων πραγμάτων, με αυτή τη λογική δεν έπρεπε και η επαναφορά της Tριθεκτης η Παννυχίδος.
 

Attachments

  • AthPanteleimon770.tif
    500 KB · Views: 18
Last edited by a moderator:

Shota

Παλαιό Μέλος
Δεν λέω ότι έτσι πρέπει να γίνεται, αλλά υπάρχει αυτή η δυνατότητα. Την προβλέπει και η Διάταξις του Φιλοθέου. Η σημερινή πρακτική είναι του ΙΣΤ αι. λέει ο Dmitrievsky. Κατά την αγιορείτικη παράδοση στη προσκομιδή έτσι η αλλιώς γίνεται και η συμμετοχη του λαου (μνημονεύουν τα ονόματα τέλος πάντων). Γιατί δεν μπορεί ο διάκονος; Όσον αφορά τη επαναφορά των διαφορων πραγμάτων, με αυτή τη λογική δεν έπρεπε και η επαναφορά της Tριθεκτης η Παννυχίδος.

Απαραίτητη διευκρίνιση: δεν εννοούσα ότι η προσκομιδή από τον ιερέα δεν υπήρχε παλιότερα, αλλά ότι η πρακτική της συμμετοχής του διακόνου στη προσκομιδή (στη εξαγωγή των μερίδων) έφθασε μέχρι του IE' αι. και αντικαταστήθηκε από την σημερινή τάξη της προσκομιδής μόνο στο ΙΣΤ' αι.
 

Οδυσσέας Εσκιτζής

Παλαιό Μέλος
Πάτερ Νικόλαε, "η διάρκεια του Όρθρου και η ακολουθία της προθέσεως" είναι άλλο ένα θέμα στο οποίο μας διαφωτίσατε, χάρη στην λειτουργική σας πείρα. Άραγε τι έχει μείνει ακόμη να πούμε για να έχουμε μια ολοκληρωμένη ιδέα για την σκοπιμότητα της εκτεταμένης ψαλμωδίας κατά την διάρκεια του όρθρου;

Δεν ξέρω αν φαίνεται η ειλικρινής χαρά μου κάθε φορά που βρίσκω δικά σας μηνύματα να διαβάσω στο ψαλτολόγιο!

Σκεφτόμουν, τι θα μπορούσε να έλεγε ο μακαριστός Αυγουστίνος Καντιώτης αν ήταν μέλος του φόρουμ για το θέμα!

Έχουμε ωστόσο την πολυτέλεια να διαλέγουμε σε ποια εκκλησία θα πάμε όπου ξέρουμε ποια τακτική ακολουθεί ο ιερέας στο φλέγον θέμα: μνημόνευση καταλόγων ή εμπρόθεσμη διεκπεραίωση; Κάθε χριστιανός κάνει την δική του εν Χριστώ ζωή.
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Οδυσσέας Εσκιτζής;132267 said:
...ξέρουμε ποια τακτική ακολουθεί ο ιερέας στο φλέγον θέμα: μνημόνευση καταλόγων ή εμπρόθεσμη διεκπεραίωση; Κάθε χριστιανός κάνει την δική του εν Χριστώ ζωή.

Αν ο κάθε ιερέας έχει δική του τακτική και ο κάθε χρiστιανός δική του εν Χριστώ ζωή και ο κάθε φιλακόλουθος δικές του ακολουθίες, τότε δεν είμαι σίγουρος ότι βαδίζουμε σε σωστό δρόμο.
 
Last edited:

Οδυσσέας Εσκιτζής

Παλαιό Μέλος
Αν ήμασταν Γερμανοί, βεβαίως θα ήμασταν λάθος. Θα κάναμε τον σταυρό μας φωνάζοντας "χάι Χριστός". Αλλά ευτυχώς είμαστε παιδιά του Καντιώτη, σταυρωμένοι έλληνες, ο χρόνος είναι όλος δικός μας.
 
Αν ήμασταν Γερμανοί, βεβαίως θα ήμασταν λάθος. Θα κάναμε τον σταυρό μας φωνάζοντας "χάι Χριστός".

Συγγνώμη για τη διόρθωση, αλλά πλέον έχει γίνει ελαφρώς ψυχαναγκαστικό. Το σωστό είναι Χάϊλ (Haile), που σημαίνει υγεία στον δείνα ή ζήτω ο δείνα. Πηγή: Βικιπαίδεια. Ξέρω είναι άσχετο αλλά δεν μπορούσα να κρατηθώ.

Και τώρα, επί της ουσίας...

Αν ο κάθε ιερέας έχει δική του τακτική και ο κάθε χρiστιανός δική του εν Χριστώ ζωή και ο κάθε φιλακόλουθος δικές του ακολουθίες, τότε δεν είμαι σίγουρος ότι βαδίζουμε σε σωστό δρόμο.

Συμφωνώ 100%. Η τυποποίηση κατά την τέλεση της ακολουθίας του προσκομιδής (και όχι μόνο σε αυτήν) προσφέρει ασφάλεια στους ιερείς και τους προστατεύει όχι μόνο από τυχόν παραλείψεις αλλά από εκ δεξιών πτώσεις. Όταν ο ιερέας γνωρίζει τι ακριβώς πρέπει να τελέσει και ακολουθεί επακριβώς την λειτουργική του φυλλάδα, δεν μπαίνει στον λογισμό ότι εγώ κάνω περισσότερα από τον άλλο παπά, επομένως είμαι καλύτερος, και έτσι γλυτώνει από τον ακέφαλο δράκοντα (που είναι η υπερηφάνεια).
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Όπως έγραψα και προηγουμένως:
Να τονίσω ότι το θέμα δεν αφορά άμεσα τον ψάλτη και συνεπώς ΔΕΝ χρειάζεται περαιτέρω συζήτηση. Θέλω να πιστεύω ότι όλα τα μέλη ιεροψάλτες με αγάπη και υπομονή συνεργάζονται με τους ιερείς του ναού των σε θέματα όπως η διάρκεια του όρθρου και η τέλεση της προσκομιδής, λαμβανομένων υπόψη των τοπικών συνθηκών (πχ η αμυγαλίτιδα του ιερέα ή το αυχενικό σύνδρομο του ιεροψάλτη! :)) . Εγώ π.χ. σε άλλο ναό δεν έλεγα καθόλου κανόνα (μην ξεχνάτε ότι κάποιοι ναοί στο εξωτερικό ενοικιάζονται με την ώρα από άλλα δόγματα!), σε άλλον α' και γ' ωδή, τώρα ψάλλουμε αναστάσιμο κανόνα και του αγίου μέχρι στ' ωδής (χωρίς να καθυστερούμε λόγω του γοργού χρόνου που χρησιμοποιούμε). Όλα τακτοποιούνται με αγάπη και αλληλοσεβασμό.

Ευχαριστώ.

Συνεπώς κλειδώνω το θέμα.

Καλές γιορτές!
 
Status
Not open for further replies.
Top