[Suggestion] Διάρκεια Αναστάσιμης Αγρυπνίας

Status
Not open for further replies.

outierhs ouths

Νέο μέλος
Επειδή το θέμα κλειδώθηκε ως ξανασυζητημενο, παραθέτω το μνμ μου εδω.

Η ειδική περίπτωση της ακολουθίας του Πάσχα - Ανάσταση και Σκάνδαλο.

Φωταψία σε βαθμό που σε τυφλώνει, απότομα ουρλιαχτά που διακόπτουν έναν δαιμονιώδη αγχωτικό Ρυθμό. Ακαταλαβίστικα επιφωνήματα που θυμίζουν λέξεις αντηχούν με έναν περίεργο τρόπο στα αυτιά μου. Μερικές φορές μπορώ να διακρίνω, όχι πολύ καθαρά, την λέξη "Χριστός". Δεν μπορώ όμως να καταλάβω ποια σχέση έχει ο Χριστός με όλο αυτό. Τα μάτια μου βαραίνουν. Βλέπω θολά φιγούρες με φανταχτερή αμφίεση να περιφέρονται και σχεδόν να τρέχουν λες και συμβαίνει κάτι πολύ κακό. Άγχος, ταχυπαλμία, απέχθεια, παραίτηση. Πνίγομαι από ένα σωρό κακά συναισθήματα. Προσπαθώ να συνέλθω και να ξεχαστώ ρίχνοντας το βλέμμα μου σε παιδικές λαμπαδίτσες προσέχοντας τις λεπτομέρειες από τα παιχνίδια που ειναι κρεμασμένα πάνω τους... Ο χρόνος είναι σύντομος αλλά κυλάει αργά μέσα μου. Κάποια στιγμή το μαρτύριο θα τελειώσει...

Η αλήθεια είναι ότι σπάνια βλέπεις τέτοιο θέαμα. Τα λατρευτικά γεγονότα και κυρίως η ψαλμωδία εξελίσσονται τόσο γρήγορα που αυτομάτως το μυαλό μου με οδηγεί στην σύγκριση με τον γνωστό ράπερ Eminem στο κομμάτι "Rap God".

Πραγματικά, αν ήμουν ένας άνθρωπος που πήγαινε τρεις-τέσσερις φορές το χρόνο στην εκκλησία το όλο σκηνικό θα μου προκαλούσε έκπληξη και ανάλογα με την αίσθηση του χιούμορ θα έκανα τις κατάλληλες συγκρίσεις με νεοελληνικές τηλεοπτικές σειρές.
Το γεγονός ότι πάω συχνά στην εκκλησία και ακόμα περισσότερο το ότι είμαι ψάλτης μου δημιουργεί συναισθήματα που ανέφερα στην αρχή.

Αν πας από νωρίς στην εκκλησία και προλάβεις την Παννυχίδα θα δεις να εξελίσσεται η απόλυτη αντίφαση. Για την ακρίβεια αν κάποιος θέλει να κατανοήσει την έννοια της αντίφασης αρκεί να πάει να παρακολουθήσει την ακολουθία της Παννυχίδος και την ακολουθία της Αναστάσεως αμέσως μετά. Από τον Κανόνα του Μ. Σαββάτου σε πολύ αργή χρονική αγωγή στην απίστευτα γρήγορη και κωμική ταχύτητα των αναστασιμων ύμνων.

Είμαστε η εκκλησία όπου τα εγκώμια "Η ζωή εν τάφω" και "Άξιον εστίν" έχουν μεγαλύτερη αξία από το τροπάρια "Αναστάσεως ημέρα" ή το "Φωτίζου Φωτίζου η νέα Ιερουσαλήμ" . Για να το πω διαφορετικά γιορτάζουμε την ταφή περισσότερο από την Ανάσταση. Το επιτηδευμένο συγκινησιακό κλίμα την Μ. Παρασκευής έχει μεγαλύτερη αξία από την χαρά της Αναστάσεως. Στο πρώτο θα κλάψει ο κόσμος, στο δεύτερο θα πρέπει να πάει σπίτι γιατί έχει κουραστεί από την Μ. Εβδομάδα. Αυτό το διακρίνουμε ακόμα και από τον χρόνο των ακολουθιών. Μ. Παρασκευή με πολλά "events" και διάφορα "shows" μπορεί να διαρκέσει έως και πέντε ώρες. Η ακολουθία της Αναστάσεως (δίχως την Παννυχίδα) που οι ιερείς σχεδόν τρέχουν με το Άγιο ποτήριο κατά τη μεγάλη είσοδο, από μία έως το πολύ μιάμιση ώρα.

Το "τυπικό" αυτής της ακολουθίας ποικίλει ανάλογα με την ώρα λήξης που έχει θέσει ο προϊστάμενος ή την πείνα του ψάλτη της ενορίας.

Υπάρχει ένα εύρος στην ώρα λήξης από τη 01:00-01:30 το αργότερο, που καθορίζει το "τυπικό" της ημέρας. Αυτο που παραμένει σχεδόν πάντα ίδιο είναι η χρονική αγωγή. Είναι η μόνη μέρα στον χρόνο που σχεδόν όλοι οι ψάλτες έχουν τον ίδιο Ρυθμό. Αυτό που μερικοί Ιερείς και ψάλτες τον ονομάζουν "πανηγυρικό ρυθμό". Πραγματικά δεν θέλω να το σχολιάσω περισσότερο γιατί μπορεί να γίνω προσβλητικός. Θα πω όμως ότι με την μουσική έννοια του όρου, "πανηγυρικός ρυθμός" σημαίνει το ακριβώς αντίθετο από αυτό που συμβαίνει ανήμερα της Αναστάσεως και υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις ότι ο Ρυθμός ήταν ιδιαίτερα αργός ανήμερα το Πάσχα.

Αξίζει να δούμε όμως μερικές λεπτομέρειες από αυτό το ιδιόμορφο "τυπικό":

Ο κανόνας θα πρέπει να ειπωθεί το πολύ σε 15 λεπτά (μαζί με το Συναξάρι). Είναι προφανές ότι η κάθε ωδή θα έχει από 3 εως 4 τροπάρια. Απαγορεύεται ρητά να διπλασιασεις τον Ειρμό ακόμα και αν η ωδή έχει 1 ειρμό και 2 τροπάρια. Η χρονική αγωγή των ύμνων είναι τόσο γρήγορη που προσωπικά μου κάνει εντύπωση πως κάποιοι ψάλτες καταφέρνουν να πουν υποτυπωδώς σωστά την μελωδία. Δεν το συζητώ πως οι λέξεις και τα νοήματα προφανώς δεν έχουν καμία σημασία. Καταβασία εννοείται στον ίδιο Ρυθμό με τον κανόνα.
Παρεμπιπτόντως έμαθα από συνάδελφο πως στην Ιερά Μητρόπολη Γλυφάδας δόθηκε εγκύκλιος πέρυσι (η οποία στάλθηκε ακριβώς η ίδια και φέτος) να λένε μόνο ένα Χριστός Ανέστη μετά από κάθε ωδή.
Ανάλογα με τον προϊστάμενο ή την Μητρόπολη η μικρά συναπτή με την εκφώνηση μπορεί να παραληφθεί. Αλλά ακόμα και αν δεν παραληφθεί η αίτηση θα διακόπτει το ήδη ταλαιπωρημένο ψαλσιμο λίγο μετά την έναρξη του "Αναστάς ο Ιησούς"
Εννοείται πως κατά τη διάρκεια του κανόνα οι ιερείς θα διακόπτουν κολλώντας το μικρόφωνο στο στόμα ουρλιάζοντας "Χριστός Ανέστη".
Στο Συναξάρι εννοείται θα πεις μια φορά το "Ανάστασιν Χριστού" και μια φορά το "Αναστάς ο Ιησούς".
Στην θ ωδή τέσσερα τροπάρια μετά των Μεγαλυναρίων αρκούν.
Μια φορά το Εξαποστειλάριο.
Στους Αίνους όλα πολύ σύντομα στον ίδιο αγχωτικό Ρυθμό με τον κανόνα (σε κάποιες εκκλησίες κόβουν και δύο Αινους από τους τέσσερις). Τα απόστιχα και το Δοξαστικό σε Ρυθμό ρεκόρ.
Ένα Χριστός Ανέστη και αμέσως "Ευλογημένη η βασιλεία".
Από εδώ και πέρα υπάρχουν κάποιες διαφορές γενικά.
Η πιο σύντομη εκδοχή είναι να πεις ένα Χριστός Ανέστη. Φτάνει μέχρι και τα τρία σε κάποιες περιπτώσεις.
Επίσης στην σύντομη εκδοχή της ακολουθίας από ένα αντιφωνο σε κάθε στάση.
Όσοι εις Χριστόν τρεις φορές (ακόμα και αν έχει Συλλειτουργο). Δύναμις σύντομο με τον ίδιο Ρυθμό.
Απόστολος και Ευαγγέλιο που δεν καταλαβαίνεις λέξη.
Αμέσως χερουβικό το πολύ 2:30 λεπτά. Αν αργήσει λίγο παραπάνω ο ψάλτης, θα τον κόψουν χωρίς πολλά πολλά.
Μεγάλη είσοδος με βήμα γοργό (το βήμα που θα μπορούσε να γίνει και joking)
"Ταις αγγελικαίς" σε ένα λεπτό.
Λειτουργικά και θ' ωδή σε πέντε λεπτά.
Μετά την θ' κόβονται πολλές ευχές και σε πέντε λεπτά ξεκινάει το κοινωνικό. Δύο λεπτά μετά την έναρξη του κοινωνικού βγαίνει η θεία κοινωνία και αμέσως απόλυση.

Σίγουρα θα μου έχουν διαφύγει και άλλα τραγελαφικά περιστατικά.

Σε όλο αυτό είμαστε υπεύθυνοι ολοι. Από τους Μητροπολίτες τους ιερείς και τους ψάλτες μέχρι και τους απλούς πιστούς. Ο καθένας έχει την ευθύνη του σε όλο αυτό.
Η αιτιολόγηση που συνοδεύει όλο αυτό το πανδαιμόνιο που κάποιο το ονομάζουν ακολουθία, είναι εντελώς αστεία. Το μόνο που καταφέρνουμε είναι να βγαίνουν οι πιστοί σκανδαλισμένοι. Και δεν είναι θέμα ψαλσίματος αλλά ακόμα πιο ουσιαστικό: Χάνεται η λατρεία. Δεν μπορώ να διανοηθώ ότι η μεγαλύτερη εορτή της χριστιανοσύνης έχει φτάσει να διαρκεί λιγότερο από ακολουθία καθημερινής χωρίς εορταζόμενο Άγιο.

Αν δεν κάνουμε κάτι σαν ψαλτική κοινότητα ως προς αυτό το ζήτημα, στο τέλος θα βγαίνουν οι ιερείς με τη Θεία Κοινωνία (από άλλη ακολουθία) αμέσως μετά τις 12:00 χωρίς καν να τελείται η λειτουργία.

Συγγνώμη για το έντονα φορτισμένο κείμενο. Περιμένω να ακούσω τις σκέψεις σας.
Χρόνια πολλά και Χριστός Ανέστη!
 

outierhs ouths

Νέο μέλος
Και θέλω να εκφράσω την δυσαρέσκεια μου συνάδελφοι. Ειλικρινά δεν έχει νόημα καμία συζήτηση για μουσικά όταν επιτρέπουμε και πολλές φορές επικροτούμε αυτό που συμβαίνει στην ακολουθία του Πάσχα.
 

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
Χριστος ανεστη!

(Ξανα)διαβάζοντας και τα παλαιότερα σχετικά θέματα βλέπω ότι πάντοτε οι δικαιολογίες ήταν ίδιες.
Η βασικότερη είναι "πως θα οικονομήσουμε τον κόσμο ώστε να κάτσει και να κοινωνήσει".

Μήπως πρέπει η Εκκλησια να προσπαθήσει να εκπαιδεύσει τον κόσμο γενικότερα να έρχεται στις ακολουθίες?
Αλλά πως να γίνει αυτό αν οι ακολουθίες δεν αρέσουν στους ίδιους τους ιερείς?
Βέβαια μετα λύπης μου διαπιστώνω πλέον ότι δεν αρέσουν και σε πολλούς ψάλτες.

Όσο για τις δικές μας οικογένειες, είμαστε εμείς υπεύθυνοι να τους μεγαλώσουμε με το σωστό φρόνημα και να καταφέρουμε να έρχονται στο ναό επειδή θέλουν κι όχι αναγκαστικά.

Ξέρω πάρα πολλές οικογένειες με μικρά παιδιά που κάθονται μέχρι τέλους και συμμετέχουν συχνά και σε αγρυπνίες κτλ.
Συνηθίζουν τα παιδιά την ακολουθία και δεν γκρινιάζουν.
Μεγαλώνοντας αργότερα, έχουν τέτοια βιώματα και δεν δυσανασχετούν.
Δυσανασχετούν όσο θα δυσανασχετούσαν και μια Κυριακή αν τους έλεγες να πάνε στην ακολουθία από τις 7πμ.
Αλλά επειδή ξέρουν ότι σήμερα είναι Πάσχα και προετοιμάζονται γι αυτό 50 μέρες το αντέχουν.
Όπως μικρά παιδιά μαθαίνουν να αντέχουν και τη νηστεία ενώ όλοι τους οι συμμαθητές στα πάρτι τρώνε πίτσες.
Και πάρα πολλά άλλα παραδείγματα.

Εν κατακλείδι ο στόχος θα έπρεπε να είναι να έρθει ο κόσμος γενικότερα στην Εκκλησία κι όχι μόνο στην Ανάσταση.

Και ο τρόπος είναι να τους κάνουμε να αγαπήσουν της ακολουθία, την άσκηση κτλ κι όχι να ξεφτιλίσουμε ακόμα περισσότερο τις ήδη πετσοκομμένες ακολουθίες.

Γιατί πώς να αρέσει μια τέτοια ακολουθία στον νέο?
Γιατί όμως του αρέσει μια αντίστοιχη σε ένα μοναστήρι?
Ας αναλογιστούμε όλοι τα δύο σκηνικά κι ας βγάλει ο καθένας τα συμπεράσματά του.
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Πάντα προβληματίζομαι αν πρέπει να γράψω την άποψή μου σε τέτοια θέματα, διότι υπάρχει αφενός μεν το δεδομένο των λειτουργικών βιβλίων, ενώ για τα ίδια θέματα "δεν ανοίγει μύτη" στους όρθρους των Κυριακών...

Σε πόσους ναούς ψάλλονται πέρα από την δ΄ ωδή κάθε Κυριακή;
Σε πόσους ναούς η στιχολογία των Αίνων;
Τα Τυπικά και οι Μακαρισμοί;


Συγχωρέστε με, αλλά αν υπάρχει ανάγκη συντόμευσης σε μια τρίωρη Κυριακάτικη Ακολουθία, σίγουρα υπάρχει παράλληλη ανάγκη και για την Πασχαλινή Ακολουθία.

Κάποιοι τρόποι υπάρχουν και την ακολουθία δεν θα περιόριζαν και χρόνο θα εξοικονομούσαν και εξηγώ:

Στον Όρθρο του Πάσχα:
- Αποφυγή επαναλήψεως τροπαρίων των Κανόνων.
- Αποφυγή αιτήσεων σε κάθε ωδή (από την πλευρά του κλήρου)
- Αποφυγή ψαλμωδίας του "Χριστός ανέστη", "Αναστάς ο Ιησούς" σε κάθε ωδή. (ίσως μόνο σε γ΄, στ΄ και θ΄)
- Τα υπόλοιπα από Σαρκί υπνώσας κλπ "κανονικά"

Στην Θεία Λειτουργία:
- Αποφυγή ψαλμωδίας του Χριστός ανέστη μετά το "Ευλογημένη..." αφού θα ψαλεί ως γ΄ αντίφωνο.*
- Αργό δύναμις ασφαλώς και δεν χρειάζεται.
- Ομοίως λειτουργικά σύντομα, αν όχι σε κλιτόν.

(* Θα μπορούσαν να παραλειφθούν και τα αντίφωνα αλλά σίγουρα είναι πιο δύσκολο να εφαρμοστεί.)
Έτσι κι όλη η ακολουθία ψάλεται και ο χρόνος περιορίζεται.
 
Last edited:

outierhs ouths

Νέο μέλος
Χριστος ανεστη!

(Ξανα)διαβάζοντας και τα παλαιότερα σχετικά θέματα βλέπω ότι πάντοτε οι δικαιολογίες ήταν ίδιες.
Η βασικότερη είναι "πως θα οικονομήσουμε τον κόσμο ώστε να κάτσει και να κοινωνήσει".

Μήπως πρέπει η Εκκλησια να προσπαθήσει να εκπαιδεύσει τον κόσμο γενικότερα να έρχεται στις ακολουθίες?
Αλλά πως να γίνει αυτό αν οι ακολουθίες δεν αρέσουν στους ίδιους τους ιερείς?
Βέβαια μετα λύπης μου διαπιστώνω πλέον ότι δεν αρέσουν και σε πολλούς ψάλτες.

Όσο για τις δικές μας οικογένειες, είμαστε εμείς υπεύθυνοι να τους μεγαλώσουμε με το σωστό φρόνημα και να καταφέρουμε να έρχονται στο ναό επειδή θέλουν κι όχι αναγκαστικά.

Ξέρω πάρα πολλές οικογένειες με μικρά παιδιά που κάθονται μέχρι τέλους και συμμετέχουν συχνά και σε αγρυπνίες κτλ.
Συνηθίζουν τα παιδιά την ακολουθία και δεν γκρινιάζουν.
Μεγαλώνοντας αργότερα, έχουν τέτοια βιώματα και δεν δυσανασχετούν.
Δυσανασχετούν όσο θα δυσανασχετούσαν και μια Κυριακή αν τους έλεγες να πάνε στην ακολουθία από τις 7πμ.
Αλλά επειδή ξέρουν ότι σήμερα είναι Πάσχα και προετοιμάζονται γι αυτό 50 μέρες το αντέχουν.
Όπως μικρά παιδιά μαθαίνουν να αντέχουν και τη νηστεία ενώ όλοι τους οι συμμαθητές στα πάρτι τρώνε πίτσες.
Και πάρα πολλά άλλα παραδείγματα.

Εν κατακλείδι ο στόχος θα έπρεπε να είναι να έρθει ο κόσμος γενικότερα στην Εκκλησία κι όχι μόνο στην Ανάσταση.

Και ο τρόπος είναι να τους κάνουμε να αγαπήσουν της ακολουθία, την άσκηση κτλ κι όχι να ξεφτιλίσουμε ακόμα περισσότερο τις ήδη πετσοκομμένες ακολουθίες.

Γιατί πώς να αρέσει μια τέτοια ακολουθία στον νέο?
Γιατί όμως του αρέσει μια αντίστοιχη σε ένα μοναστήρι?
Ας αναλογιστούμε όλοι τα δύο σκηνικά κι ας βγάλει ο καθένας τα συμπεράσματά του.
Είναι πασιφανές ότι δεν σχετίζεται με τον κόσμο το όλο ζήτημα. Κάποιος συνάδελφος λέει ότι νύσταξε και βαρέθηκε. Άλλος λέει ότι έχει κουραστεί από τις συνεχόμενες ακολουθίες κ.τ.λ. Όλα τα άλλα είναι προφάσεις. Ο κόσμος που θέλει να κοινωνήσει το Πάσχα θα κάτσει μέχρι τέλους είτε τελειώσεις στη 01:00 είτε τελειώσεις στις 02:30. Φυσικά όσο οι περισσότερες ενορίες τελειώνουν πολύ νωρίς ο κόσμος το θεωρεί κανονικότητα. Αλλά είναι θέμα συνήθειας. Και όχι δεν θα φύγει ο κόσμος από την εκκλησία επειδή την Ανάσταση "άργησες". Άλλοι είναι οι λόγοι που κάποιος φεύγει από την εκκλησία και δεν σχετίζονται με τις ακολουθίες.

Πάντως είναι οξύμωρο το όλο ζήτημα. Στα μπαροκλαμπα ο κόσμος θα κάτσει μέχρι τις 5 το πρωί. Και στο μοναδικό γλέντι της εκκλησίας θεωρούμε πως τον καταπιέζουμε.

Αν είναι να αρχίσουμε εκπτώσεις δεν θα μείνει τίποτα από την λατρεία. Όλοι το ξέρουμε αυτό.
 

outierhs ouths

Νέο μέλος
Πάντα προβληματίζομαι αν πρέπει να γράψω την άποψή μου σε τέτοια θέματα, διότι υπάρχει αφενός μεν το δεδομένο των λειτουργικών βιβλίων, ενώ για τα ίδια θέματα "δεν ανοίγει μύτη" στους όρθρους των Κυριακών...

Σε πόσους ναούς ψάλλονται πέρα από την δ΄ ωδή κάθε Κυριακή;
Σε πόσους ναούς η στιχολογία των Αίνων;
Τα Τυπικά και οι Μακαρισμοί;


Συγχωρέστε με, αλλά αν υπάρχει ανάγκη συντόμευσης σε μια τρίωρη Κυριακάτικη Ακολουθία, σίγουρα υπάρχει παράλληλη ανάγκη και για την Πασχαλινή Ακολουθία.

Κάποιοι τρόποι υπάρχουν και την ακολουθία δεν θα περιόριζαν και χρόνο θα εξοικονομούσαν και εξηγώ:

Στον Όρθρο του Πάσχα:
- Αποφυγή επαναλήψεως τροπαρίων των Κανόνων.
- Αποφυγή αιτήσεων σε κάθε ωδή (από την πλευρά του κλήρου)
- Αποφυγή ψαλμωδίας του "Χριστός ανέστη", "Αναστάς ο Ιησούς" σε κάθε ωδή. (ίσως μόνο σε γ΄, στ΄ και θ΄)
- Τα υπόλοιπα από Σαρκί υπνώσας κλπ "κανονικά"

Στην Θεία Λειτουργία:
- Αποφυγή ψαλμωδίας του Χριστός ανέστη μετά το "Ευλογημένη..." αφού θα ψαλεί ως γ΄ αντίφωνο.*
- Αργό δύναμις ασφαλώς και δεν χρειάζεται.
- Ομοίως λειτουργικά σύντομα, αν όχι σε κλιτόν.

(* Θα μπορούσαν να παραλειφθούν και τα αντίφωνα αλλά σίγουρα είναι πιο δύσκολο να εφαρμοστεί.)
Έτσι κι όλη η ακολουθία ψάλεται και ο χρόνος περιορίζεται.
Μήπως να καταργήσουμε και τον Όρθρο?

Ένα είμαι σίγουρο. Μας χωρίζει ένα χάος στην νοοτροπία.
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Στα μπαροκλαμπα ο κόσμος θα κάτσει μέχρι τις 5 το πρωί.
Μήπως να καταργήσουμε και τον Όρθρο?

Ένα είμαι σίγουρο. Μας χωρίζει ένα χάος στην νοοτροπία.

Σίγουρα.
Δεν υποβιβάζω την λατρεία σε μπαρόκλαμπο...
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Το υποβιβάζεται σε κάτι πολύ χειρότερο. Σε κωμωδία...
[Σημείωμα συντονιστή] Έχετε πει την άποψή σας και πάλιν και πολλάκις, με προκλητικό τρόπο και αλλού και αλλού. Σας ακούσαμε. Διαβάστε και κανόνες του φόρουμ. Ευχαριστώ. Να μήν συνεχιστούν παρακαλώ προσωπικά μηνύματα.
 

outierhs ouths

Νέο μέλος
[Σημείωμα συντονιστή] Έχετε πει την άποψή σας και πάλιν και πολλάκις, με προκλητικό τρόπο και αλλού και αλλού. Σας ακούσαμε. Διαβάστε και κανόνες του φόρουμ. Ευχαριστώ. Να μήν συνεχιστούν παρακαλώ προσωπικά μηνύματα.

Ζητώ συγγνώμη για την παρεκτροπή μου και από εσάς και από τον κ. Καλπακιδη. Ο λόγος για τον οποίον έγραψα την άποψη μου "και πάλιν και πολλάκις" είναι επειδή για κάποιον λόγο κλειδώσατε την προηγούμενη συζήτηση ως ξανασυζητημένη. Οπότε και αναγκάστηκα να ξανακαταθέσω την άποψή μου.
 

zoslen

Βύρων Αναγνωστόπουλος
Μήπως πρέπει η Εκκλησια να προσπαθήσει να εκπαιδεύσει τον κόσμο γενικότερα να έρχεται στις ακολουθίες?


Δυσανασχετούν όσο θα δυσανασχετούσαν και μια Κυριακή αν τους έλεγες να πάνε στην ακολουθία από τις 7πμ.


Και ο τρόπος είναι να τους κάνουμε να αγαπήσουν της ακολουθία, την άσκηση κτλ κι όχι να ξεφτιλίσουμε ακόμα περισσότερο τις ήδη πετσοκομμένες ακολουθίες.
Μπορει ο κοσμος να ερχεται στις ακολουθιες οταν υπαρχει η αναγκη για τη βιωτικη μεριμνα;; Πολλοι πλεον εργαζομαστε και Κυριακη δυστυχως, ενω για καθημερινες, εσπερινους κλπ ουτε λογος, δεν υπαρχει ο χρονος ακομη κι αν θα ηθελε καποιος.
Συνηθως η Κυριακατικη ακολουθια εχει συγκεκριμενη ωρα ληξης οποτε αναλογως ο καθενας προσερχεται την ωρα που νομιζει οτι μπορει να αντεξει. Ας μην ξεχναμε οτι αν δεν εχει καποιος και καθισμα θα πρεπει να μεινει ορθιος τοσες ωρες, πραγμα καθολου ευκολο. Το πιο απλο αναφορικα με την Αναστασιμη ακολουθια θα ηταν να δινονταν μια οδηγια καθολικα για την ελαχιστη ωρα ληξης: τοσο θες για τον ακνονα, τοσο για τους αινους, τοσο για τη λειτουργια, μην τελειωσεις πριν τις 0200.
Ενα διλημμα ειναι το εξης: να ψαλει κανεις λιγοτερα σε ποσοτητα μεν, ποιοτικοτερα σε ψαλμωδηση δε, ή το αναποδο, να τα ψαλει ολα αλλα βιαστικα; προσωπικα νιωθω πως το πρωτο ειναι μαλλον πιο αξιοπρεπες και περισσοτερο επιθυμητο απο τον κοσμο.
Κατα τα αλλα νομιζω ειναι γνωστο και δεδομενο το τι κουραζει τον κοσμο: τα πολυ αργα ψαλλόμενα και η πολλη φαλτσαδουρα...
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Γιὰ συντομία προτείνεται, μετὰ τὸ δοξαστικὸ καὶ τὸν κατηχητικὸ λόγο, εὐθὺς «Ὅσοι εἰς Χριστὸν ἐβαπτίσθητε...». «Πρόσσχωμεν. Εἰρήνη πᾶσι. -Καὶ τῷ πνεύματί σου. -Σοφία»...προκείμενο τοῦ ἀποστόλου, ἀπόστολος κ.λ.π. Μετὰ τὸν διακονικὸ στίχο «Ὅσοι πιστοί, ἔτι καὶ ἔτι ἐν εἰρήνῃ τοῦ Κυρίου δεηθῶμεν», ἀντὶ τῆς μικρῆς, λέγεται ἡ μεγάλη συναπτή. Συντόμευση κατὰ 20 λεπτά.
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Γιὰ συντομία προτείνεται, μετὰ τὸ δοξαστικὸ καὶ τὸν κατηχητικὸ λόγο, εὐθὺς «Ὅσοι εἰς Χριστὸν ἐβαπτίσθητε...». «Πρόσσχωμεν. Εἰρήνη πᾶσι. -Καὶ τῷ πνεύματί σου. -Σοφία»...προκείμενο τοῦ ἀποστόλου, ἀπόστολος κ.λ.π. Μετὰ τὸν διακονικὸ στίχο «Ὅσοι πιστοί, ἔτι καὶ ἔτι ἐν εἰρήνῃ τοῦ Κυρίου δεηθῶμεν», ἀντὶ τῆς μικρῆς, λέγεται ἡ μεγάλη συναπτή. Συντόμευση κατὰ 20 λεπτά.
ΧΣ ανέστη!

Δεν στέκουν αυτά…
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Ἡ λειτουργία μέχρι τὸν ε' αἰῶνα ἄρχιζε ἀπὸ τὰ ἀναγνώσματα. Τὰ ἀντίφωνα ἐπινοήθηκαν γιὰ νὰ καλύψουν τὴν προσκομιδὴ ἢ τὴν τυχὸν λιτανεία. Δὲν χρειάζονται.

Τὰ ἀντίφωνα, ποὺ δημιουργήθηκαν κατὰ τὸν η’ αἰῶνα γιὰ νὰ καλύψουν τὴν ἔνδυση τῶν λειτουργῶν

(Τρεμπέλα Τρεῖς Λειτουργίαι σ. 32)

καὶ τὸν χρόνο τῆς προσκομιδῆς

(Ἰ. Φουντούλη Ἀπαντήσεις τ. 4 σσ. 37-39),

δὲν χρειάζονται σήμερα

(βλ. Dmitrievskij τ. 1 σ. 5, J. Mateos Le Typicon de la Grande Eglise τ. 1 σσ. 20, 32, 64, 80, ἑσπερινὲς λειτουργίες καὶ ἐγκαίνια).

Ἡ ἐναρκτήρια δοξολογία τοῦ Θεοῦ (τὰ ἀντίφωνα) ἔγινε ὑπερβολικὰ μακρὰ καὶ ἐπεσκίασε τὸ γεγονός, ὅτι τὸ κεφαλαιῶδες σημεῖο στὴν λειτουργία τοῦ λόγου ἦταν ὁ ἴδιος ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ, τὰ ἀναγνώσματα Παλαιᾶς καὶ Καινῆς διαθήκης. Ἔτσι ἡ ἔναρξη τῆς λειτουργίας ἦταν θεοκεντρικὴ καὶ ὄχι ἀνθρωποκεντρική (σημερινὴ μεγάλη συναπτή). Μόνο ἀφοῦ πρῶτος ὁ Θεὸς μᾶς μιλήσει (ἀναγνώσματα), ἀποκρινόμαστε ἐμεῖς (ἐκτενής, συναπτές, τροπάρια).

Ἔτσι, γιὰ συντομία[1], ἡ εἴσοδος μπορεῖ νὰ γίνει στὸ ᾀσματικὸ τρισάγιο τῆς μεγάλης δοξολογίας[2]

(ᾀσματικὸς ὄρθρος, χφ. Δρέσδης Α 104 πραξαπόστολος-τυπικὸ Μεγάλης Ἐκκλησίας πρὸ τοῦ ἔτους 1080 ἔκδ. К.К. Акентьев Типикон Великой Церкви Cod. Dresde A 104 2009 σσ. 105-106, χφφ. κανονάρια ἁγ. Σάβα 156 ια’ αἰ. φ. 16r-v, Vat. gr. 2046 τέλη ια’-ἀρχὲς ιβ’ αἰ. φ. 16r, Paris. gr. 1591 ιβ’ αἰ. φ. 12r, ΛΕ σ. 129),

ἀντὶ δὲ τῶν «Σοφία. Ὀρθοί» νὰ εἰπωθοῦν «Πρόσσχωμεν. Εἰρήνη πᾶσι. -Καὶ τῷ πνεύματί σου. -Σοφία»...προκείμενο τοῦ ἀποστόλου, ἀπόστολος κ.λ.π. ὅπως παρακάτω. Τότε, μετὰ τὸν διακονικὸ στίχο «Ὅσοι πιστοί, ἔτι καὶ ἔτι ἐν εἰρήνῃ τοῦ Κυρίου δεηθῶμεν», ἀντὶ τῆς μικρῆς, λέγεται ἡ μεγάλη συναπτή

(χφ. Κρυπτοφέῤῥης Γ. β. VII εὐχολόγιο ι’ αἰῶνος ἔκδ. G. Passarelli L’ Eucologio Cryptense Γ. β. VII (sec. X) Ἀνάλεκτα Βλατάδων 36 σσ. 71, 160, Εὐχολόγιον μονῆς Σωτῆρος Μεσσήνης μεταξὺ τῶν ἐτῶν 1121-1132 ἔκδ. A. Jacob Un eucologe du Saint-Sauveur ‘’in Lingua Phari’’ de Messine, Le Bodleianus Auct. E. 5.13 στὸ Bulletin de l’ Institut historique belge de Rome 50 (1980) σ. 302, Dmitrievskij τ. 2 σ. 141, Τρεμπέλα Τρεῖς Λειτουργίαι σσ. 9, 65, 67, Εὐχολόγιον Goar σσ. 57, 92).



[1] Ὅπως ὅταν ἕπεται ἡ λειτουργία τοῦ Μ. Βασιλείου.
[2] Κατὰ τοὺς ε’-ζ’ αἰ. ἡ λειτουργία ἄρχιζε μὲ τὸ τρισάγιο, ὡς εἰσοδικὸ ἀντίφωνο. Ἐὰν ψάλλεται μικρὴ δοξολογία, μετὰ τὸ «Ἀγαθὸν τὸ ἐξομολογεῖσθαι...» μπορεῖ νὰ ψαλλεῖ τρισάγιον τῆς λειτουργίας κ.λπ.
 
Γιὰ συντομία προτείνεται, μετὰ τὸ δοξαστικὸ καὶ τὸν κατηχητικὸ λόγο, εὐθὺς «Ὅσοι εἰς Χριστὸν ἐβαπτίσθητε...». «Πρόσσχωμεν. Εἰρήνη πᾶσι. -Καὶ τῷ πνεύματί σου. -Σοφία»...προκείμενο τοῦ ἀποστόλου, ἀπόστολος κ.λ.π. Μετὰ τὸν διακονικὸ στίχο «Ὅσοι πιστοί, ἔτι καὶ ἔτι ἐν εἰρήνῃ τοῦ Κυρίου δεηθῶμεν», ἀντὶ τῆς μικρῆς, λέγεται ἡ μεγάλη συναπτή. Συντόμευση κατὰ 20 λεπτά.
Ουσιαστικά καταργείται η απόλυση του όρθρου και τα αντίφωνα της λειτουργίας. Με το πέρας του όρθρου άνω καθέδρα, αναγνώσματα κτλ Είναι πραγματική σύντμηση. Προϋποθέτει όμως την εκκίνηση του όρθρου με Ευλογημένη η βασιλεία.... σαν τους εσπερινούς με λειτουργία. Ούτε εγώ νομίζω ότι είναι εφικτό... Έχει όμως βάση λειτουργική.
 
Ἡ λειτουργία μέχρι τὸν ε' αἰῶνα ἄρχιζε ἀπὸ τὰ ἀναγνώσματα. Τὰ ἀντίφωνα ἐπινοήθηκαν γιὰ νὰ καλύψουν τὴν προσκομιδὴ ἢ τὴν τυχὸν λιτανεία. Δὲν χρειάζονται.

Τὰ ἀντίφωνα, ποὺ δημιουργήθηκαν κατὰ τὸν η’ αἰῶνα γιὰ νὰ καλύψουν τὴν ἔνδυση τῶν λειτουργῶν

(Τρεμπέλα Τρεῖς Λειτουργίαι σ. 32)

καὶ τὸν χρόνο τῆς προσκομιδῆς

(Ἰ. Φουντούλη Ἀπαντήσεις τ. 4 σσ. 37-39),

δὲν χρειάζονται σήμερα

(βλ. Dmitrievskij τ. 1 σ. 5, J. Mateos Le Typicon de la Grande Eglise τ. 1 σσ. 20, 32, 64, 80, ἑσπερινὲς λειτουργίες καὶ ἐγκαίνια).

Ἡ ἐναρκτήρια δοξολογία τοῦ Θεοῦ (τὰ ἀντίφωνα) ἔγινε ὑπερβολικὰ μακρὰ καὶ ἐπεσκίασε τὸ γεγονός, ὅτι τὸ κεφαλαιῶδες σημεῖο στὴν λειτουργία τοῦ λόγου ἦταν ὁ ἴδιος ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ, τὰ ἀναγνώσματα Παλαιᾶς καὶ Καινῆς διαθήκης. Ἔτσι ἡ ἔναρξη τῆς λειτουργίας ἦταν θεοκεντρικὴ καὶ ὄχι ἀνθρωποκεντρική (σημερινὴ μεγάλη συναπτή). Μόνο ἀφοῦ πρῶτος ὁ Θεὸς μᾶς μιλήσει (ἀναγνώσματα), ἀποκρινόμαστε ἐμεῖς (ἐκτενής, συναπτές, τροπάρια).

Ἔτσι, γιὰ συντομία[1], ἡ εἴσοδος μπορεῖ νὰ γίνει στὸ ᾀσματικὸ τρισάγιο τῆς μεγάλης δοξολογίας[2]

(ᾀσματικὸς ὄρθρος, χφ. Δρέσδης Α 104 πραξαπόστολος-τυπικὸ Μεγάλης Ἐκκλησίας πρὸ τοῦ ἔτους 1080 ἔκδ. К.К. Акентьев Типикон Великой Церкви Cod. Dresde A 104 2009 σσ. 105-106, χφφ. κανονάρια ἁγ. Σάβα 156 ια’ αἰ. φ. 16r-v, Vat. gr. 2046 τέλη ια’-ἀρχὲς ιβ’ αἰ. φ. 16r, Paris. gr. 1591 ιβ’ αἰ. φ. 12r, ΛΕ σ. 129),

ἀντὶ δὲ τῶν «Σοφία. Ὀρθοί» νὰ εἰπωθοῦν «Πρόσσχωμεν. Εἰρήνη πᾶσι. -Καὶ τῷ πνεύματί σου. -Σοφία»...προκείμενο τοῦ ἀποστόλου, ἀπόστολος κ.λ.π. ὅπως παρακάτω. Τότε, μετὰ τὸν διακονικὸ στίχο «Ὅσοι πιστοί, ἔτι καὶ ἔτι ἐν εἰρήνῃ τοῦ Κυρίου δεηθῶμεν», ἀντὶ τῆς μικρῆς, λέγεται ἡ μεγάλη συναπτή

(χφ. Κρυπτοφέῤῥης Γ. β. VII εὐχολόγιο ι’ αἰῶνος ἔκδ. G. Passarelli L’ Eucologio Cryptense Γ. β. VII (sec. X) Ἀνάλεκτα Βλατάδων 36 σσ. 71, 160, Εὐχολόγιον μονῆς Σωτῆρος Μεσσήνης μεταξὺ τῶν ἐτῶν 1121-1132 ἔκδ. A. Jacob Un eucologe du Saint-Sauveur ‘’in Lingua Phari’’ de Messine, Le Bodleianus Auct. E. 5.13 στὸ Bulletin de l’ Institut historique belge de Rome 50 (1980) σ. 302, Dmitrievskij τ. 2 σ. 141, Τρεμπέλα Τρεῖς Λειτουργίαι σσ. 9, 65, 67, Εὐχολόγιον Goar σσ. 57, 92).



[1] Ὅπως ὅταν ἕπεται ἡ λειτουργία τοῦ Μ. Βασιλείου.
[2] Κατὰ τοὺς ε’-ζ’ αἰ. ἡ λειτουργία ἄρχιζε μὲ τὸ τρισάγιο, ὡς εἰσοδικὸ ἀντίφωνο. Ἐὰν ψάλλεται μικρὴ δοξολογία, μετὰ τὸ «Ἀγαθὸν τὸ ἐξομολογεῖσθαι...» μπορεῖ νὰ ψαλλεῖ τρισάγιον τῆς λειτουργίας κ.λπ.
Είχατε απαντήσει ήδη όσο εγώ έγραφα. Χριστός Ανέστη! Τα απάντησε όλα ο κ. Θεοδωράκης.
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής

Σημείωμα συντονιστή

Αγαπητοί μου,
Χριστός ανέστη!
Διάβασα με προσοχή όλα όσα έγραψαν τα αγαπητά μέλη.
Η δική μου μαρτυρία, ως ιερέα που διακονεί στη διασπορά, είναι η διαπίστωση που έκανε ένα από τα παιδιά της ενορίας μου "Σίγουρα αυτές οι ακολουθίες (Μεγάλης Εβδομάδας και Πάσχα) δεν έχουν γραφτεί ώστε να τελούνται από έναν ιερέα και έναν δύο ψάλτες" (σημ. δική μου: πόσο μάλλον από ασθματικό ιερέα ταλαιπωρούμενο από τη χρόνια ασθένειά του λόγω άνοιξης, υγρασίας κλπ και εργαζόμενο προς βιοπορισμόν σε τοπικό ΟΤΑ-ελλείψει πόρων της ενορίας για συντήρηση ιερέα πλήρους απασχολήσεως- και συνεπώς ναυτιώντα τω σάλω των βιοτικών μελημάτων).
Πιστεύω κάποια στιγμή η διοίκηση της Εκκλησίας να δει το θέμα του μήκους όλων των ακολουθιών ρεαλιστικά, χωρίς ευσεβισμούς και συναισθηματισμούς, και να προτείνει λύσεις όπου αυτές χρειάζονται, όπως έκαναν οι αείμνηστοι Πρωτοψάλτες Κωνσταντίνος και Γεώργιος Βιολάκης. Και οι δύο τονίζουν ότι οι διατάξεις που επεξεργάστηκαν αφορούν τους ενοριακούς ναούς και όχι τις Μονές.
Συνεπώς ίσως προκύψει κάτι ανάλογο για ναούς με ελλείψεις προσωπικού και άλλες δυσκολίες. Μέχρι τότε ό,τι και να πούμε "μηδέν ωφελεί. αλλά μάλλον θόρυβος γίνεται".
Επομένως, κλειδώνω το θέμα. Υπενθυμίζω ότι το κλείδωμα, η απόσυρση και η διαγραφή θεμάτων συμπεριλαμβάνονται στις αρμοδιότητες των συντονιστών και παρακαλώ τον αγαπητό outierhs ouths και τα λοιπά μέλη να διαβάσουν προσεκτικά τους κανόνες λειτουργίας του φόρουμ και της συμμετοχής μας σε αυτό.
ΥΓ Ήδη από την Ε΄ Κυριακή των Νηστειών σε κάθε κήρυγμά μου προέτρεπα τους πιστούς να παραμείνουν στην πασχαλινή αγρυπνία και να μη γίνουν εχθροί του Κυρίου. Ευχαριστώ τον Κύριο διότι παρέμειναν άνω των 100.
 
Status
Not open for further replies.
Top