Δεν υπάρχει «Ύφος» αλλά τρόπος ψαλμωδίας εκκλησιαστικός και εξωεκκλησιαστικός

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
«Συ είπας»!
Από την πιο πάνω παράθεση ηχογραφήσεων και ως προς το ύφος των Ψαλτών της Θεσσαλονίκης, θα λέγαμε ότι τα χαρακτηριστικά που το διέπουν είναι τα εξής:
1. Πομπώδες
2. Μεγαλοπρεπές
3. Επιβλητικό
Ενώ, το "Αγιονορείτικο" θα το χαρακτηρίζαμε:
1. Κατανυκτικό
2. Ησυχαστικό
3. Σεμνοπρεπές
4. Ιεροπρεπές
Μια σχετική συνέντευξη, του καθηγητή Φίλιππου Οικονόμου.
Δηλαδή για εσάς το μεγαλοπρεπές δεν μπορεί να είναι κατανυκτικό, εκκλησιαστικό και ιεροπρεπές; Στην εκκλησία υπάρχει η ικεσία, υπάρχει και η δοξολογία. Το πατριαρχικό ύφος, που τουλάχιστον προσπαθούν να μιμηθούν οι Θεσσαλονικείς, διέπεται από τα εξής χαρακτηριστικά:
Σεμνότης καὶ μεγαλοπρέπεια, ἡγεμονικὴ ἢ μυστικοπαθὴς ἐκτέλεσις ὅπου δεῖ, ὁ ἐνδεδειγμένος χρόνος, ἡ ὀρθὴ ἀπαγγελία, ὁ τονισμὸς τῶν λέξεων καὶ αὐτὴ ἀκόμη ἡ σωματικὴ στάσις τοῦ ψάλλοντος, ὅλα αὐτὰ ὁμοῦ συνυφασμένα δίδουν, κατὰ τὸν Πρίγγον, τὸν ὁρισμὸν τῆς ἐννοίας τοῦ Πατριαρχικοῦ ὕφους, τὸ ὁποῖον μεταδίδεται διὰ ζώσης καὶ μόνον καὶ ἀποκλειστικῶς ἐν τῷ Πατριαρχικῷ Ναῷ.
Άραγε όλες οι αγιορείτικες ηχογραφήσεις που ακούσατε διέπονται από ησυχαστικό ύφος; Γιατί εγώ, για παράδειγμα στις Δοξολογίες και στα Χερουβικά των Πανηγύρεων, ακούω άλλα πράγματα: Δυνατές φωνές, εντονότατους λαρυγγισμούς κλπ...
 

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
1. Δηλαδή για εσάς το μεγαλοπρεπές δεν μπορεί να είναι κατανυκτικό, εκκλησιαστικό και ιεροπρεπές;

2. Το πατριαρχικό ύφος, που τουλάχιστον προσπαθούν να μιμηθούν οι Θεσσαλονικείς............................

3.Άραγε όλες οι αγιορείτικες ηχογραφήσεις που ακούσατε διέπονται από ησυχαστικό ύφος; Γιατί εγώ, για παράδειγμα στις Δοξολογίες και στα Χερουβικά των Πανηγύρεων, ακούω άλλα πράγματα: Δυνατές φωνές, εντονότατους λαρυγγισμούς κλπ...
1. Είναι γνωστό τοις πάσι, ότι οι διασκευές και οι αναλύσεις κατά την ερμηνεία των μαθημάτων της Ε.Β.Μ., από τους Θεσσαλονικείς Άρχοντες Πρωτοψάλτες & διδασκάλους του 20ου αιώνα, έγιναν με γνώμονα "το λαρύγγι του καθενός" κι όχι με ευρύτερα πνευματικά & επιστημονικά, θα 'λεγα, κριτήρια.
Πράγμα που δεν συμβαίνει με το Αγιονορείτικο ψάλσιμο, αφού οι πατέρες, Θεματοφύλακες όντες των οσίων και ιερών της πίστης και της παράδοσης, ψάλλουν βιωματικά, έστω κι αν κάνουν στις Ι. πανηγύρεις κάποιους λαρυγγισμούς, σεβόμενοι τα κλασσικά μαθήματα, δίχως να 'χουν ματαιοδοξία και δίχως, βέβαια, να έχουν "θεοποιήσει το εγώ τους". (Σημαντική, κατ' εμέ, αιτία της διαστρέβλωσης, νόθευσης, αλλοίωσης των κλασσικών μαθημάτων, που σε τελευταία ανάλυση, οδηγεί στο "μουσικό ξεχείλωμα", πολλών εκτελέσεων).
Με το παραπάνω σκεπτικό μου, βγάλε συ το συμπέρασμα, ποιος τρόπος ψαλσίματος ή αλλιώς, ύφος, είναι κατανυκτικός, Εκκλησιαστικός & ιεροπρεπής!
Δεν είναι τυχαίο, ότι σε μια Ι. πανήγυρη, αντί να προσερχόμαστε για προσευχή, (όχι όλοι), να πηγαίνουμε μόνο και μόνο για να ακούσουμε τους λαρυγγισμούς ενός "μεγάλου Ιεροψαλτικού ονόματος"!
2. Έχετε δίκιο, προσπαθούν να το μιμηθούν..............................................
3. Σας έχω απαντήσει, έμμεσα, στο 1), που μιλώ για βιωματικό ψάλσιμο, το οποίο είναι αληθινό και ουσιαστικό, σε αντίθεση με το ψάλσιμο των κοσμικών Ιεροψαλτών (πομπώδες με όγκο και επίδειξη φωνητικής ισχύος - πολλές φορές για "το θεαθήναι", αλλά και "των αμανετζίδων" κι όχι μόνο, που στόχο έχει την τέρψη της αίσθησης (ακοής).
 

karastamatis ioannis

Ιωάννης Καρασταμάτης
1. Είναι γνωστό τοις πάσι, ότι οι διασκευές και οι αναλύσεις κατά την ερμηνεία των μαθημάτων της Ε.Β.Μ., από τους Θεσσαλονικείς Άρχοντες Πρωτοψάλτες & διδασκάλους του 20ου αιώνα, έγιναν με γνώμονα "το λαρύγγι του καθενός" κι όχι με ευρύτερα πνευματικά & επιστημονικά, θα 'λεγα, κριτήρια.
Πράγμα που δεν συμβαίνει με το Αγιονορείτικο ψάλσιμο, αφού οι πατέρες, Θεματοφύλακες όντες των οσίων και ιερών της πίστης και της παράδοσης, ψάλλουν βιωματικά, έστω κι αν κάνουν στις Ι. πανηγύρεις κάποιους λαρυγγισμούς, σεβόμενοι τα κλασσικά μαθήματα, δίχως να 'χουν ματαιοδοξία και δίχως, βέβαια, να έχουν "θεοποιήσει το εγώ τους". (Σημαντική, κατ' εμέ, αιτία της διαστρέβλωσης, νόθευσης, αλλοίωσης των κλασσικών μαθημάτων, που σε τελευταία ανάλυση, οδηγεί στο "μουσικό ξεχείλωμα", πολλών εκτελέσεων).
Με το παραπάνω σκεπτικό μου, βγάλε συ το συμπέρασμα, ποιος τρόπος ψαλσίματος ή αλλιώς, ύφος, είναι κατανυκτικός, Εκκλησιαστικός & ιεροπρεπής!
Δεν είναι τυχαίο, ότι σε μια Ι. πανήγυρη, αντί να προσερχόμαστε για προσευχή, (όχι όλοι), να πηγαίνουμε μόνο και μόνο για να ακούσουμε τους λαρυγγισμούς ενός "μεγάλου Ιεροψαλτικού ονόματος"!
2. Έχετε δίκιο, προσπαθούν να το μιμηθούν..............................................
3. Σας έχω απαντήσει, έμμεσα, στο 1), που μιλώ για βιωματικό ψάλσιμο, το οποίο είναι αληθινό και ουσιαστικό, σε αντίθεση με το ψάλσιμο των κοσμικών Ιεροψαλτών (πομπώδες με όγκο και επίδειξη φωνητικής ισχύος - πολλές φορές για "το θεαθήναι", αλλά και "των αμανετζίδων" κι όχι μόνο, που στόχο έχει την τέρψη της αίσθησης (ακοής).

Γενικευετε επικινδυνα...!!!
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
1. Είναι γνωστό τοις πάσι, ότι οι διασκευές και οι αναλύσεις κατά την ερμηνεία των μαθημάτων της Ε.Β.Μ., από τους Θεσσαλονικείς Άρχοντες Πρωτοψάλτες & διδασκάλους του 20ου αιώνα, έγιναν με γνώμονα "το λαρύγγι του καθενός" κι όχι με ευρύτερα πνευματικά & επιστημονικά, θα 'λεγα, κριτήρια.
Καθαρά υποκειμενική κρίση. Περί της έννοιας των διασκευών και για το αν έγιναν με γνώμονα το λαρύγγι του καθενός ή αν εδράζουν στην παράδοση, σας αφιερώνω κείμενο του Τσατσαρώνη, μαθητή του Πρίγγου και του Σωκράτους Παπαδοπούλου, από τα Ιεροψαλτικά Νέα το 1972.
Στὸ πρόγραμμα τῆς Βυζαντινῆς Συμφωνίας τοῦ Συλλόγου Ἱεροψαλτῶν Θεσσαλονίκης, ποὺ ἐξετέλεσε μὲ μεγάλη ἐπιτυχία ἡ πολυμελὴς χορωδία του στὸ Ἡρώδειο στὰς 7 Ἰουνίου, ἀναγράφεται ὅτι «τὸ πλεῖστον τῶν μελωδιῶν» τοῦ ἀνὰ χείρας προγράμματος ἀποτελεῖ μερικὴν διασκευὴν τῶν κλασσικῶν μουσικῶν κειμένων κατὰ τὸ ὕφος τῆς Μεγάλης τοῦ Χριστοῦ Ἐκκλησίας, τὸ λεγόμενον Πατριαρχικόν».
Ὅταν εἶδα τὸ πρόγραμμα ἐξεπλάγην καὶ ἐζήτησα ἐξηγήσεις πρὸ τῆς ἐκτελέσεως τῆς Βυζαντινῆς συμφωνίας. Εὐτυχῶς τὰ ψαλλέντα μουσικὰ κείμενα ἐκτυπώθηκαν σὲ ἰδιαίτερο τεῦχος «Μουσικὸν Τρίπτυχον» καὶ μποροῦσε κανένας εὔκολα νὰ κρίνῃ τὸ μέγεθος τῶν διασκευῶν τῶν κλασσικῶν μουσικῶν κειμένων. Τὸ συμπέρασμα εἶναι ὅτι κακῶς καὶ ἀστόχως χρησιμοποιήθηκε ἡ λέξι διασκευή.
Τὰ ἐκτελεσθέντα μουσικὰ κείμενα στὴ «Βυζαντινὴ Συμφωνία» τοῦ Ἡρωδείου, παρουσίαζαν μεταβατικοὺς καλλωπισμοὺς καὶ ἀναλύσεις φθόγγων σύμφωνα μὲ τὸν τρόπο ποὺ εὔστοχα χρησιμοποίησαν κατὰ τὴν ἐκτέλεσι τῶν Βυζαντινῶν ὕμνων ὁ ἄρχων Πρωτοψάλτης Ἰἀκωβος Ναυπλιώτης καὶ ὁ μαθητὴς καὶ διάδοχός του Κωνσταντῖνος Πρίγγος καὶ οἱ δύο καλλίφωνοι μὲ μεταλλικὴ καὶ ἐπιβλητικὴ φωνή. Μερικὲς ἀπ’ τὶς ἀναλύσεις αὐτὲς περιέγραψε ὁ Ἀβραὰμ Εὐθυμιάδης στὸ ὑπέροχο βιβλίο του «Μαθήματα Βυζαντινῆς Μουσικῆς» Θεσσαλονίκη, 1948. Δηλαδὴ ἀνάλυσι τοῦ ὀλίγου, τῆς πεταστῆς, τοῦ ψηφιστοῦ, τῆς βαρείας καὶ τοῦ ἑτέρου. Αὐτὲς οἱ ἀναλύσεις ἔχουν τὴν προέλευσί τους καὶ μποροῦν νὰ θεωρηθοῦν ὑπόλοιπα τῆς παλαιᾶς συνεπτυγμένης γραφῆς καὶ διεδώθησαν διὰ τῆς φωνητικῆς παραδόσεως. Εὑρίσκονται διεσπαρμένες σὲ διάφορα μουσικὰ κείμενα. Καλοφωνικοὶ Εἱρμοὶ Βαλασίου ἱερέως καὶ Πέτρου Μπερεκέτου «Εἱρμολόγιον Καλοφωνικὸν» 1835. «Ἀνθολογία» μὲ μαθήματα Πέτρου Ἐφεσίου, 1846. «Ἀνθολογία» Κωνσταντίνου Πρωτοψάλτου, 1846, Β’ τόμος, στὴ σελ. 128 συνεχὴς ἀνάλυσι τοῦ ὀλίγου μὲ ἴσον – κεντήματα καὶ γοργὸν παρεστιγμένον καὶ σὲ πολλὰ ἄλλα μέρη. Ἐπίσης ἡ ἀνάλυσις τῆς ἀποστρόφου μὲ ἀπόστροφον, κέντημα, ἀπόστροφον καὶ δίγοργον. Ὁ Σῖμος Καρᾶς ποὺ ἐκτελεῖ μὲ τὴ χορωδία του ὡρισμένες θέσεις μὲ ἀνάλυσι τῶν φθόγγων, φθάνει νὰ πιστεύῃ στὸ ὑπερβολικό, τὸ ὁποῖο καὶ καταχωρεῖ στὸ βιβλίο του «Ἡ Βυζαντινὴ Μουσικῆ σημειογραφία» σελ. 24. Ὅτι «καὶ αὐτὴ αὕτη ἡ σημερινὴ μουσικὴ γραφὴ ἂν καὶ ἀποτελεῖ τὸ τέρμα ἀλληλοδιαδοχικῶν καὶ ἐπὶ δύο αἰῶνας γενομένων ἐξηγήσεων, ἐν τούτοις εἶναι σύστημα στενογραφικόν, τοῦ ὁποίου, σὺν τοῖς ἄλλοις, τὸν τρόπον τῆς ἀκριβοῦς ἀποδόσεως ἀγνοοῦντες οἱ πλεῖστοι τῶν νῦν ἱεροψαλτῶν, φορῶνται, μὴ ψάλλοντες κατὰ τὸ παλαιὸν Βυζαντινὸν ὕφος τῆς Μ. Ἐκκλησίας». Αὐτὲς μάλιστα τὶς ἀναλύσεις, καθῶς θυμᾶμαι, ὁ Κ. Πρίγγος τὶς συνώδευε καὶ μὲ χειρονομία τῆς δεξιᾶς χειρός του, κάτι ἀνάλογο μὲ τὴν παλαιὰ χειρονομία, τὶς περιέλαβε δὲ στὰ κείμενα τῆς «Πατριαρχικῆς Φόρμιγγος». Οἱ καλλωπισμοὶ τοῦ μέλους εἰσήχθησαν διαδοχικῶς ἀπ’ τὴν ἐποχὴ τοῦ Κουκουζέλη κι’ ἐδῶ κυρίως στὰ ἀργὰ μαθήματα στιχηραρικὰ καὶ Παπαδικά. Ἄλλο στοιχεῖο ποὺ διετήρησε ἡ φωνητικὴ παράδοσι καὶ ὄχι ἡ γραπτὴ εἶναι οἱ ἕ λ ξ ε ι ς. Ὁ Νηλεὺς Καμαράδος υἱοθέτησε καὶ τοὺς καλλωπισμοὺς καὶ τὴν ἀναλυτικὴ γραφὴ καὶ τὶς ἕλξεις, ποὺ ἐσημείωνε μὲ δικὰ του ἰδιαίτερα σημεῖα. Ἐνῷ ὁ Γ. Βιολάκης μὲ τὴ μικρὴ ἀλλ’ ἐκφραστικὴ φωνή του ὑπήρξε περισσότερο συντηρητικὸς καὶ πιστὸς ἐκτελεστὴς τῶν κειμένων. Οἱ Πρωτοψάλτες ἔδιδαν ἰδιαίτερη προσοχὴ στὸν τονισμὸ τῶν λέξεων καὶ στὸ χρόνο καὶ ρυθμὸ ποὺ εἶναι πράγματι ἡ ψυχὴ τοῦ μαθήματος. Ὅλ’ αὐτὰ τὰ ἄγραφα στοιχεῖα διεσώθησαν μὲ τὴ φωνητικὴ παράδοσι, ὅπως καὶ τὸ ἄγραφο τυπικὸ καὶ ἀπετέλεσαν συστατικὰ τοῦ λεγομένου «Π α τ ρ ι α ρ χ ι κ ο ῦ ὕ φ ο υ ς».
(Μη βιαστείτε να πανηγυρίσετε κάποιοι, σε άλλο κείμενό του δαχωρίζει σαφώς το πατριαρχικό ύφος από το ύφος των άλλων, εντούτοις εν προκειμένω αναφέρεται στο αν επιδέχονται αναλύσεις τα μέλη).
Πράγμα που δεν συμβαίνει με το Αγιονορείτικο ψάλσιμο, αφού οι πατέρες, Θεματοφύλακες όντες των οσίων και ιερών της πίστης και της παράδοσης, ψάλλουν βιωματικά, έστω κι αν κάνουν στις Ι. πανηγύρεις κάποιους λαρυγγισμούς, σεβόμενοι τα κλασσικά μαθήματα, δίχως να 'χουν ματαιοδοξία και δίχως, βέβαια, να έχουν "θεοποιήσει το εγώ τους". (Σημαντική, κατ' εμέ, αιτία της διαστρέβλωσης, νόθευσης, αλλοίωσης των κλασσικών μαθημάτων, που σε τελευταία ανάλυση, οδηγεί στο "μουσικό ξεχείλωμα", πολλών εκτελέσεων).
Τόση εξιδανίκευση! Δε θα έχετε δει τα πράγματα από κοντά... Όσο για το βιωματικό, πολύ περισσότερο μου μεταλαμπαδεύει την κατάνυξη ένα Χερουβικό του Καραμάνη (άκουγα της προάλλες μια παλιά εγγραφή Χερουβικού σε β', μέλι σκέτο, με μαλακή φωνή και περίτεχνα φωνητικά ποικίλματα όπου δει, καθαρή προσευχή) παρά ένα φωνακλάδικο Χερουβικό του Χαραλάμπους Παπανικολάου σε Πανήγυρη αγιορείτικη. Περί εγωϊσμού, μάλλον δε θα ακούσατε σχόλια γιατί προτιμήθηκε ο ένας αντί του άλλου κλπ για συγκεκριμένες πανηγύρεις ή την παλιά συνήθεια να δίνουν έναν τενεκέ λάδι στον τυπικάρη για να ψάλλουν κάποιοι... Αν μη τι άλλο, έχουμε περάσει κι εμείς από το Άγ. Όρος και ξέρουμε δυο πράγματα.
Με το παραπάνω σκεπτικό μου, βγάλε συ το συμπέρασμα, ποιος τρόπος ψαλσίματος ή αλλιώς, ύφος, είναι κατανυκτικός, Εκκλησιαστικός & ιεροπρεπής!
Δεν είναι τυχαίο, ότι σε μια Ι. πανήγυρη, αντί να προσερχόμαστε για προσευχή, (όχι όλοι), να πηγαίνουμε μόνο και μόνο για να ακούσουμε τους λαρυγγισμούς ενός "μεγάλου Ιεροψαλτικού ονόματος"!
Το συμπέρασμά μου το έχω βγάλει. Επιλέγετε να φοράτε παρωπίδες και να απορρίπτετε τους μη ρασοφόρους ψάλτες χωρίς να ακούσετε τη γλυκύτητα τέχνη τους. Δεν είναι όλοι τραγουδιστές.
2. Έχετε δίκιο, προσπαθούν να το μιμηθούν..............................................
...και είναι πολύ κοντά, τουλάχιστον οι μεγάλοι Θεσσαλονικείς.
3. Σας έχω απαντήσει, έμμεσα, στο 1), που μιλώ για βιωματικό ψάλσιμο, το οποίο είναι αληθινό και ουσιαστικό, σε αντίθεση με το ψάλσιμο των κοσμικών Ιεροψαλτών (πομπώδες με όγκο και επίδειξη φωνητικής ισχύος - πολλές φορές για "το θεαθήναι", αλλά και "των αμανετζίδων" κι όχι μόνο, που στόχο έχει την τέρψη της αίσθησης (ακοής).
Μα, κι εγώ για βιωματικό ψάλσιμο μιλώ. Πριν λίγο άκουγα το «Εσείσθησαν λαοί» από τον Ταλιαδώρο. Εκεί να δείτε γλύκα που έβγαζε! Μακρυά από φωνητικές επιδείξεις, μαλακά και συντηρητικά, με όλα τα απαραίτητα κατά τόπους στολίδια, μέλος που σε κατένυσσε απολύτως. Ή δεν είχε βιωματικό ψάλσιμο ο Χρύσανθος, που από τη στιγμή που άρχιζε να μονωδεί έλεγες, αμάν να μην τελειώσει ποτέ! Και δεν εννοώ για λαρυγγισμούς κλπ, για μεταλαμπαδευόμενο βίωμα ομιλώ. Βγάλτε τις παρωπίδες και σταματήστε να ισοπεδώνετε ο,τιδήποτε δεν είναι της αρεσκείας σας βγάζοντάς το ότι έχει πνευματικά προβλήματα.
 

vaiacum

Ποιος είπε ότι ο Δημήτρης Μητροπάνος δεν ζει πια;;
Γενικευετε επικινδυνα...!!!

...και καλά κάνει!!!

Τι ποσοστό, εκτιμάτε εσείς, των κοσμικών Ιεροψαλτών δεν εντάσσονται στο Νο. 3; Η δικιά μου άποψη είναι ότι το ποσοστό είναι δυστυχώς μονοψήφιο.
 

Αντωνης Μιχελουδακης

παλαιόν στρουθίον μονάζον
Παραβιάζουμε ανοικτές θύρες.Τα πράγματα αυτά έχουν διασαφηνισθεί χρόνια τώρα.Άλλοι θέλουν και μπορούν να καταλάβουν και άλλοι δεν θέλουν ή και δεν μπορούν.Ακούστε Ναυπλιώτη και Πρίγγο και μετά θα καταλάβετε και ποιοί άλλοι ψέλνουν ορθόδοξα και βιωματικά.Είπαμε είμαστε σαν ορθόδοξοι ελεύθεροι να λέμε ότι θέλουμε αλλά μην το κάνουμε και μπακάλικο την ψαλτική.Εμένα απλά μου φαίνονται τέτοιου είδους θέματα και δεν απορρίπτω αλλά και δεν εκθειάζω αυτούς που κάνουν τους ψάλτες (μεταξύ αυτών και η αφεντιά μου που την κυνηγούσε γι αυτό τον λόγο ο Παναγιωτίδης στο όνειρο που δεν κατάλαβε ο Νεκτάριος ).Πάντα γεια
 

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
...και καλά κάνει!!!

Τι ποσοστό, εκτιμάτε εσείς, των κοσμικών Ιεροψαλτών δεν εντάσσονται στο Νο. 3; Η δικιά μου άποψη είναι ότι το ποσοστό είναι δυστυχώς μονοψήφιο.

Γιατι εσεις ξερετε ολους τους ψαλτες,ολης της Ελλαδας και βγαζετε ενα τετοιο υποκειμενικο συμπερασμα;...

Που ξερετε εσεις και εγω,τι εχει στην καρδια του ο καθενας ψαλτης την ωρα που επιτελει τα καθηκοντα του;

Ε,λοιπον εσεις,αν θεωρειτε μονοψηφιο το ποσοστο των ψαλτων που ψαλλουν βιωματικα,κατα την γνωμη σας παντα,τοτε μηπως πρεπει να σας πουμε το ποσοστο των ρασοφορων ψαλτων,που οταν ψαλλει σκεφτεται...''άλλα'';;... (Ζητω συγγνωμη αν σκανδαλησα κανεναν αλλα....)

Ας μην πουμε λοιπον σ'αυτη τη διαδικασια γιατι δεν ειναι το αναλογο forum εδω,για να το αναλυσουμε.
 

karastamatis ioannis

Ιωάννης Καρασταμάτης
...και καλά κάνει!!!

Τι ποσοστό, εκτιμάτε εσείς, των κοσμικών Ιεροψαλτών δεν εντάσσονται στο Νο. 3; Η δικιά μου άποψη είναι ότι το ποσοστό είναι δυστυχώς μονοψήφιο.

Συμφωνω, αλλα αυτο ειναι αλλο θεμα και αλλο το οριζοντιο και προσβλητικο τσουβαλιασμα!!!!
 

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
1).Ακούστε Ναυπλιώτη και Πρίγγο και μετά θα καταλάβετε και ποιοί άλλοι ψέλνουν ορθόδοξα και βιωματικά............
Συνάδελφε Αντώνιε, που εκτός από Αξιόλογος Ιεροψάλτης, τυγχάνεις και Θεολόγος, θα σου 'λεγα, ότι οι αυστηρές κρίσεις μου για τον τρόπο ψαλσίματος ή ύφος των Θεσσαλονικέων διδασκάλων αλλά και των επιγόνων τους, (βλ. μήνυμα 22), πηγάζουν από το γεγονός της μη αρμονικής συνύπαρξης των δύο πτυχών του ρόλου που έχουμε ως Ιεροψάλτες.
Για τον μεγαλοπρεπή "άρχοντα των αρχόντων των αναλογίων" και τις εκτελέσεις του, κανείς δε διαφώνησε! Μακάρι, να τον έχουμε όλοι ως πρότυπο και να προσπαθούμε να εκτελούμε τα μαθήματα όπως αυτός. (Χωρίς αυθαιρεσίες, μουσικές προσμίξεις από τη δημώδη μουσική, τα λαϊκά άσματα, τα αμανεδίσματα, τις καντάδες, τα τραγουδάκια, "τα μουσικά ξεχειλώματα" και δεν συμμαζεύεται...............................................................................)
Τυγχάνει ελεγκτική και επικριτική η στάση μου "στο Ψαλτολόγιο" απέναντι στις παραπάνω "μουσικές παρεκτροπές", γιατί βλέπω, άλλα να λέμε στη θεωρία και άλλα να κάνουμε στην πράξη!
Επικαλούμαστε από τη μια μεριά, όλοι ή οι περισσότεροι, τον Ιακ. Ναυπλιώτη, αλλά:
1. Άλλοι ψάλλουν άχρονα ή ημιάχρονα, αντίθετα απ' αυτόν!
2. Άλλοι "έχουμε αλλάξει τα φώτα" στα κλασσικά μαθήματα, ενώ αυτός τα εκτελούσε πιστά!
3. Άλλοι, νομίζουμε ότι οι Ι. Ναοί είναι κάτι ανάλογο με χώρους τραγουδιού και το ρίχνουμε είτε στον αμανέ, είτε σε πιο "ελαφράς μορφής άσματα", καμιά σχέση με την προσήλωση στην παράδοση από "το μεγαλοπρεπή"!
Θα μπορούσα να πω σχετικά και άλλες "μουσικές μας παραβάσεις".
Θα κλείσω, όμως για να μην κουράζω, συνδέοντας τα παραπάνω με τον Εκκλησιαστικό ή όχι τρόπο ψαλμωδίας, λέγοντας τούτο:
Προκειμένου να ψάλλουμε με τρόπο και ύφος πράγματι Εκκλησιαστικό, θα πρέπει βιωματικά και μυστηριακά να εκτελούμε τα μαθήματα της Ε.Β.Μ. κι όχι με κοσμικά κριτήρια, που έχουν στόχο" μόνο το θεαθήναι ή το καλώς, εξωτερικά, ακουτισθήναι"!
 
Last edited:

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Συνάδελφε Αντώνιε, που εκτός από Αξιόλογος Ιεροψάλτης, τυγχάνεις και Θεολόγος, θα σου 'λεγα, ότι οι αυστηρές κρίσεις μου για τον τρόπο ψαλσίματος ή ύφος των Θεσσαλονικέων διδασκάλων αλλά και των επιγόνων τους, (βλ. μήνυμα 22), πηγάζουν από το γεγονός της μη αρμονικής συνύπαρξης των δύο πτυχών του ρόλου που έχουμε ως Ιεροψάλτες.
Για τον μεγαλοπρεπή "άρχοντα των αρχόντων των αναλογίων" και τις εκτελέσεις του, κανείς δε διαφώνησε! Μακάρι, να τον έχουμε όλοι ως πρότυπο και να προσπαθούμε να εκτελούμε τα μαθήματα όπως αυτός. (Χωρίς αυθαιρεσίες, μουσικές προσμίξεις από τη δημώδη μουσική, τα λαϊκά άσματα, τα αμανεδίσματα, τις καντάδες, τα τραγουδάκια, "τα μουσικά ξεχειλώματα" και δεν συμμαζεύεται...............................................................................)
Τυγχάνει ελεγκτική και επικριτική η στάση μου "στο Ψαλτολόγιο" απέναντι στις παραπάνω "μουσικές παρεκτροπές", γιατί βλέπω, άλλα να λέμε στη θεωρία και άλλα να κάνουμε στην πράξη!
Επικαλούμαστε από τη μια μεριά, όλοι ή οι περισσότεροι, τον Ιακ. Ναυπλιώτη, αλλά:
1. Άλλοι ψάλλουν άχρονα ή ημιάχρονα, αντίθετα απ' αυτόν!
2. Άλλοι "έχουμε αλλάξει τα φώτα" στα κλασσικά μαθήματα, ενώ αυτός τα εκτελούσε πιστά!
3. Άλλοι, νομίζουμε ότι οι Ι. Ναοί είναι κάτι ανάλογο με χώρους τραγουδιού και το ρίχνουμε είτε στον αμανέ, είτε σε πιο "ελαφράς μορφής άσματα", καμιά σχέση με την προσήλωση στην παράδοση από "το μεγαλοπρεπή"!
Θα μπορούσα να πω σχετικά και άλλες "μουσικές μας παραβάσεις".
Θα κλείσω, όμως για να μην κουράζω, συνδέοντας τα παραπάνω με τον Εκκλησιαστικό ή όχι τρόπο ψαλμωδίας, λέγοντας τούτο:
Προκειμένου να ψάλλουμε με τρόπο και ύφος πράγματι Εκκλησιαστικό, θα πρέπει βιωματικά και μυστηριακά να εκτελούμε τα μαθήματα της Ε.Β.Μ. κι όχι με κοσμικά κριτήρια, που έχουν στόχο" μόνο το θεαθήναι ή το καλώς, εξωτερικά, ακουτισθήναι"!

Πού᾽ σαι Αντώνη!!! ελπίζω ότι κοιμάσαι, και Αθανάσιος εφάνη και πάλιν κατ᾽ όναρ....
 

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
Ειμαστε κοσμικοι,τι να κανουμε;....:wink:

Οπως υπηρξαν τοσοι και τοσοι μεγαλοι ψαλτες μας και απο αυτους πρεπει να διδασκωμαστε...
 

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
Άσε τον άνθρωπο μη δει πάλι κανα εφιάλτη :eek: ...!! :D

(Αγαπητέ Νεκτάριε ασφαλώς αστιεύομαι)
Αγαπητέ Μανώλη, εάν ισχύουν οι πιο πάνω, στο μήνυμα με Αρ. 29 αναφερόμενες, "Μουσικές μας παραβάσεις & παρεκτροπές" και δεν είναι απλά δικές μου υπερβολές, τον Ναυπλιώτη θα πρέπει να βλέπαμε, "κατ' όναρ' όλοι μας, ο οποίος θα μας κυνηγούσε με το δίκιο του, αφού τον επικαλούμαστε μεν, αλλά, άλλα λέμε στη θεωρία και άλλα εκτελούμε στην πράξη..................................................
 
Last edited:

Αντωνης Μιχελουδακης

παλαιόν στρουθίον μονάζον
Είδα τον Ιάκωβο βλοσυρό και μεγαλοπρεπή με τις μουστάκιες του να μου λέει:Είσαι και συ στο ψαλτολόγιο;Ναι του απαντώ άρχοντα.Μάλιστα, για να δω τώρα ποιος θα μου κουνηθεί εκεί μέσα.ΆΝΟΙΞΑ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟ, μου κάνει, αλλά όχι με το ονομά μου.Με ποιό όνομα άρχοντα; τον ρωτάω.Χα χα μου κάνει,με το όνομα ΠΑΝΑΓΙΩΤΙΔΗΣ....σέκος εγώ και μετά ως συνήθως ευτυχώς ξύπνησα και χάρηκα που φοβήθηκα.....Πάντα γεια
 
Βασικα το υφος του καθενος ειναι ενα κραμα ακουσματων του δασκαλου/ων και ηχογραφισεων που εχει λαβει και του αρεσουν. Προσωπικα δεν θεωρω οτι υπαρχει εξωεκκλησιαστικο υφος απο τα γνωστα που υπαρχουν στην "πιατσα" ολα εχουν την χαρη τους. Και υστερα ειναι επιλογη του καθενος με τι υφος του αρεσει να ψαλλει ,πως θα προσεγγισει το αναλογιο και αν θα βιωσει τα ψαλλομενα. Σιγουρα η ψαλτικη ειναι προσευχη ειναι """"ερωτολογα""""στον αγαπημενο μας Νυμφιο ΟΜΩΣ καποιοι παντρευονται απο προξενιο , για την προικα. Ο Χριστος δια μεσου Συνοδων, Επισκοπων και ακομη και τον "τελευταιο παπουλη που ξελειτουργαμε μας δειχνει συνεχεια πως και με τινι τροπο θελει να του μιλουμε και να του "τραγουδαμε" επειτα εξαρταται απο τον καθενα προσωπικα για το πως θα προσεγγισει τον Κυριο και σε τι κατηγορια υφους θελει να θεωρηται.
Αυτα απο θεωριτικη κ θεολογογικη αποψη απο το φτωχικο μου γνωστικο επιπεδο
Τωρα οσο αναφορα το υφος πρακτικα εξαρταται απο το περιβαλλον κυριως, απο την αρεσκεια, τα ακουσματα και την εκφορα. Θα ηθελα κλεινοντας να σχολιασω το περιβαλλον. Σιγουρα το πατριαρχικο υφος ταιριαζει στο πατριαρχειο και οπου υπαρχει η παρουσια της Α.Θ.Π. του Οικουμενικου πατριαρχου. Τι θελω να πω. Εν γενει το καθε υφος τεριαζει οπου ειναι ο τοπος καταγωγης του. ΔΕΝ ΣΥΜΑΙΝΕΙ ΒΕΒΑΙΑ ΟΤΙ ΔΕΝ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΨΑΛΛΩ ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΑ ΣΤΗΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ Ή ΑΓΙΟΡΙΤΙΚΑ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ. ΟΜΩΣ τα μαθηματα που χαρακτηριζουν καθε υφος π.χ φιλανθιδης κ αργα μαθηματα στο Αγιο όρος, Μεγαλοπρεπη και σεμνα παρουσια πατριαρχου στο πατριαρχειο κ.ο.κ δεν τεριαζουν παντου και παντοτε. Ετσι χανεται μια πλευρα του καθε υφους που δεν ψαλλεται και στον τοπο που του αρμοζει. Φανταστειτε αυτα τα ειπα μονο για τον τοπο του καθε υφου που να αναλησω και τα αλλα οπως εκφορα κ.τ.λ. Τελως παντων συνοψιζοντας θελω να πω οτι το υφος ειναι ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΣ ΑΓΩΝΑΣ του καθενος + ΕΚΦΟΡΑ ,ΤΟΠΟΣ ,ΑΚΟΥΣΜΑΤΑ ,ΑΡΕΣΚΕΙΑ

Ευχαριστω και συγνωμη αν σας κουρασα
(Κανω προβα στην εκθεση για τις πανελληνιες χαχαχα)

Με αγαπη κ σεβασμο
Άγγελος Πάπας
 

Μανώλης Παπαδάκης

Πρωτοψάλτης Ι.Ν. Αγίου Γεωργίου Εξω Μουλιανών
Μακάρι να τους έβλεπα κι εγώ..να μου ψάλλαν και κανα μάθημα!!! Τι χορωδία άραγε θα χουν φτιάξει εκεί πάνω (Ο Ναυπλιώτης να διευθύνει, κι απο κάτω Πρίγγος, Στανίτσας, Παναγιωτίδης, Καραμάνης, Θεοδοσόπουλος, Μαγούρης, Νικολαίδης, Πετρόχειλος και τόσοι άλλοι)..πω πω ο χαμός θα γίνεται από τις ουράνιες μελωδίες!!!!
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Μακάρι να τους έβλεπα κι εγώ..να μου ψάλλαν και κανα μάθημα!!! Τι χορωδία άραγε θα χουν φτιάξει εκεί πάνω (Ο Ναυπλιώτης να διευθύνει, κι απο κάτω Πρίγγος, Στανίτσας, Παναγιωτίδης, Καραμάνης, Θεοδοσόπουλος, Μαγούρης, Νικολαίδης, Πετρόχειλος και τόσοι άλλοι)..πω πω ο χαμός θα γίνεται από τις ουράνιες μελωδίες!!!!

Ουράνια χορωδία... Από ό,τι φαίνεται ο Αντώνης έχει χάρισμα...Για να δούμε αν θα του επιφυλάξει εκπλήξεις ο Μορφέας κ απόψε...


δ.
 
Είδα τον Ιάκωβο βλοσυρό και μεγαλοπρεπή με τις μουστάκιες του να μου λέει:Είσαι και συ στο ψαλτολόγιο;Ναι του απαντώ άρχοντα.Μάλιστα, για να δω τώρα ποιος θα μου κουνηθεί εκεί μέσα.ΆΝΟΙΞΑ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟ, μου κάνει, αλλά όχι με το ονομά μου.Με ποιό όνομα άρχοντα; τον ρωτάω.Χα χα μου κάνει,με το όνομα ΠΑΝΑΓΙΩΤΙΔΗΣ....σέκος εγώ και μετά ως συνήθως ευτυχώς ξύπνησα και χάρηκα που φοβήθηκα.....Πάντα γεια
http://analogion.com/forum/showpost.php?p=115057&postcount=65
Πρόσεξε τα ονειράτα Αντώνη. Μπορεί να ναι και του πειρασμού:D
 
Top