Δεν υπάρχει «Ύφος» αλλά τρόπος ψαλμωδίας εκκλησιαστικός και εξωεκκλησιαστικός

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
1. Είναι γνωστό τοις πάσι, ότι οι διασκευές και οι αναλύσεις κατά την ερμηνεία των μαθημάτων της Ε.Β.Μ., από τους Θεσσαλονικείς Άρχοντες Πρωτοψάλτες & διδασκάλους του 20ου αιώνα, έγιναν με γνώμονα "το λαρύγγι του καθενός" κι όχι με ευρύτερα πνευματικά & επιστημονικά, θα 'λεγα, κριτήρια.

Συγχέεις τὴν συγγραφὴ μὲ τὴν φωνητικὴ ἐκτέλεση. Παρακολούθα τὸ Ναυπλιώτη νὰ ψάλλει κλασικὸ μάθημα καὶ ἄκου τὶ κάνει τὸ λαρύγγι του.:cool:

Πράγμα που δεν συμβαίνει με το Αγιονορείτικο ψάλσιμο, αφού οι πατέρες, Θεματοφύλακες όντες των οσίων και ιερών της πίστης και της παράδοσης, ψάλλουν βιωματικά, έστω κι αν κάνουν στις Ι. πανηγύρεις κάποιους λαρυγγισμούς, σεβόμενοι τα κλασσικά μαθήματα, δίχως να 'χουν ματαιοδοξία και δίχως, βέβαια, να έχουν "θεοποιήσει το εγώ τους". ...
Ἄν θεωρεῖς τὸν Παπανικολάου καὶ τὸν Φιλανθίδη κλασικοὺς τὶ νὰ πῶ, εἶσαι βαθιὰ νυχτωμένος ...
Θεματοφύλακες τῆς ... λίρας Ἀγγλίας, ὅπως λέει ἡ γνήσια ἁγιορειτικὴ παράδοση ...:rolleyes:
Ὅσο γιὰ τὸ ΕΓΩ ἔν Ἁγίω Ὄρει ἄστο καλύτερα, πρώτα βγάλε τὶς παρωπίδες καὶ τὰ .... μυωπικὰ γυαλιά, κύττα καλὰ καλὰ γύρω σου, καὶ ξαναγράψε :cool:[/QUOTE]


Με το παραπάνω σκεπτικό μου, βγάλε συ το συμπέρασμα, ποιος τρόπος ψαλσίματος ή αλλιώς, ύφος, είναι κατανυκτικός, Εκκλησιαστικός & ιεροπρεπής!
Δεν είναι τυχαίο, ότι σε μια Ι. πανήγυρη, αντί να προσερχόμαστε για προσευχή, (όχι όλοι), να πηγαίνουμε μόνο και μόνο για να ακούσουμε τους λαρυγγισμούς ενός "μεγάλου Ιεροψαλτικού ονόματος"!
2. Έχετε δίκιο, προσπαθούν να το μιμηθούν..............................................
3. Σας έχω απαντήσει, έμμεσα, στο 1), που μιλώ για βιωματικό ψάλσιμο, το οποίο είναι αληθινό και ουσιαστικό, σε αντίθεση με το ψάλσιμο των κοσμικών Ιεροψαλτών (πομπώδες με όγκο και επίδειξη φωνητικής ισχύος - πολλές φορές για "το θεαθήναι", αλλά και "των αμανετζίδων" κι όχι μόνο, που στόχο έχει την τέρψη της αίσθησης (ακοής).

Ποιὸς ἄραγε εἶναι ὁ τρόπος κύριε Κατηχητὰ τοῦ Ψαλτολογίου; :rolleyes:

Ποιὸς κάνει προσευχὴ καὶ ποιὸς ὄχι στὶς Πανηγύρεις δὲν μπορεῖς νὰ ξέρεις κύριε Κριτὰ, οὕτε δικαιοῦσαι νὰ ξέρεις οὕτε σὲ ἀφορᾶ. Μπορεῖς ὅμως νὰ διϋλίζεις τὸν κώνωπα καὶ νὰ καταπίνεις τὴν καμήλα, αὐτὸ σίγουρα εἶναι δικαίωμά σου κατὰ τὴν εὐαγγελικὴ ρήση ...:rolleyes:

Περὶ ἀμανέδων κλπ τὰ 'χουμε πολλὲς φορὲς, εἶναι γνωστὰ καὶ ἡ συνεχὴς ἰδεοληπτικὴ ἐπανάληψή τους ἐξαιρετικὰ κουραστικὴ ....
 

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
Μακάρι να τους έβλεπα κι εγώ..να μου ψάλλαν και κανα μάθημα!!! Τι χορωδία άραγε θα χουν φτιάξει εκεί πάνω (Ο Ναυπλιώτης να διευθύνει, κι απο κάτω Πρίγγος, Στανίτσας, Παναγιωτίδης, Καραμάνης, Θεοδοσόπουλος, Μαγούρης, Νικολαίδης, Πετρόχειλος και τόσοι άλλοι)..πω πω ο χαμός θα γίνεται από τις ουράνιες μελωδίες!!!!

δηλαδή, εκεί ψηλά τα χούγια και οι συνήθειες του καθενός δε φτάνουν;;;;;;;

θα ψάλλουν όλοι ομοιόμορφα ή ο καθένας με το προσωπικό του "ύφος" ή εκκλησιαστικό ή εξωεκκλησιαστικό ψάλσιμο;;;;

υπέρουράνιες θα έλεγα, αν ανεβαίνει κ η βάση....

αν ονειρευτεί κάποιος ολόκληρη τη χορωδία, να μας ενημερώσει για να μας φύγει η απορία................
 

Αντωνης Μιχελουδακης

παλαιόν στρουθίον μονάζον
Λοιπόν το είδα το όνειρο.Οι ψάλτες του 20 αιώνα τώρα που ανέβηκε και ο Καραμάνης και είναι πιο οργανωτικός, κάνουν αίτημα στον άγιο Πέτρο να τους παραχωρήσει ένα απομακρυσμένο σύννεφο να κάνουν χορωδία.Ο άγιος Πέτρος γελώντας πονηρά, τους υποδεικνύει ένα μεγάλο σύννεφο.Άντε λέει ο Καραμάνης και ακολουθούν όλοι με τελείως απρόθυμο τον Ναυπλιώτη που σκέφτεται άραγε τι μπλεξίματα θα έχω; Ακολουθεί και ο Παναγιωτίδης με τον ρυθμό του και συνεχώς πειράζει το Στανίτσα για το ψάλσιμό του.Ο Θράσος εκνευρισμένος προσπαθεί να τον αποφύγει για να μην τον πλακώσει......Ο Χρύσανθος με θάρρος πηγαίνει κοντά στον Πρίγγο αισθανόμενος ασφάλεια.Είναι και άλλοι πολλοί δεν τους αναγνωρίζω.Φτάνουν στο σύννεφο και ο Ιάκωβος κάθεται σε μια γωνιά, ο Χρύσανθος από κοντά στον Πρίγγο που τα έχει ψιλοχαμένα κοντά στον παλιό του Λαμπαδάριο, ο Καραμάνης σαν στρατηγός στέκει όρθριος και ο Παναγιωτίδης την έχει πέσει για ύπνο.Ο Καραμάνης τον κοιτάζει αυστηρά και βάζει τις φωνές.Πάντα τέτοιος ήσουνα του κάνει.Αντε ρε τελείωνε του λέει ο Παναγιωτίδης.Ξεκίνα να κουνάς τα χέρια σου να τελειώνουμε.Δεν χάνει την ευκαιρία ο Καραμάνης και λέει:Πάμε παιδιά την Θαυμαστή.Εκεί μου έρχονται οι στιγμές από την θεσπέσια χοραρχία του στην γη.Πάει να κάνει έναρξη αλλά κανείς δεν μπορεί να πει τίποτα,ούτε μια νότα ούτε μια συλλαβή.Το μόνο που μπορούν να πουν σαν εμμελή απαγγελλία είναι μια λέξη που συλλαβιστά σχηματίζεται και σαν να θυμάμαι τις παρακάτω συλλαβές Α-ΓΑ-ΠΗ.Τι συμβαίνει εδώ ρωτάει ο Καραμάνης τον Αγιο Πέτρο που παρακολουθούσε όλη την σκηνή.Ακούστε αγαπητοί μου,λέει ο Αγιος,εδώ που ήρθαμε κανείς δεν μπορεί να κάνει αυτά που έκανε όταν ζούσε παρά μόνο να λέει ακατάπαυστα το όνομα του Θεού.Μα ούτε ψαλμωδίες; ρωτά ο Πρίγγος.Ούτε λεει ο άγιος, αυτές είναι χρήσιμες στους ανθρώπους της γης που βλέπουν εδώ πάνω θαμπά.Εμείς εδώ βλέπουμε την αγάπη παντού και μόνο γι αυτήν ομιλούμε.Χα χα κάνει ο Παναγιωτίδης, την επαθες Αθανάσιε ποτέ δεν θα κάνεις καλύτερη χορωδία από την δική μου Σώπα ρε παλιόπαιδο, ακαμάτη άνδρα που δεν κάνω όμως χωρίς εσένα λέει ο Καραμάνης.Αλλά μετά όλα τέλειωσαν και μόνο η λέξη ΑΓΑΠΗ περιπλανιόταν στην ατμόσφαιρα ως η μόνη υπαρκτή ενέργεια εκεί.

ΕΕΕΕ....και μετά ξύπνησα.Πάντα γεια και Μανώλη συγνώμη αν σε απογοήτευσα....
 

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
Βασικά το ύφος του καθενός είναι ένα κράμα ακουσμάτων του δάσκαλου/ων και ηχογραφήσεων που έχει λάβει και του αρέσουν. Προσωπικά δεν θεωρώ ότι υπάρχει έξω εκκλησιαστικο ύφος από τα γνωστά που υπάρχουν στην "πιάτσα" όλα έχουν την χάρη τους. Και ύστερα είναι επιλογή του καθενός με τι ύφος του αρέσει να ψάλλει ,πως θα προσεγγίσει το αναλόγιο και αν θα βιώσει τα ψαλλόμενα. Σίγουρα η ψαλτική είναι προσευχή είναι """"ερωτόλογα""""στον αγαπημένο μας Νυμφίο. ΟΜΩΣ κάποιοι παντρεύονται από προξενιό , για την προίκα. Ο Χριστός δια μέσου Συνόδων, Επισκόπων και ακόμη και τον "τελευταίο παπούλη που ξελειτουργάμε μας δείχνει συνέχεια πως και με τιίνι τρόπο θέλει να του μιλούμε και να του "τραγουδάμε". Έπειτα εξαρτάται από τον καθένα προσωπικά για το πως θα προσεγγίσει τον Κύριο και σε τι κατηγορία ύφους θέλει να θεωρείται.
Αυτά από θεωρητική κ θεολογική άποψη από το φτωχικό μου γνωστικό επίπεδο.
Τώρα όσο αναφορά το ύφος πρακτικά εξαρτάται από το περιβάλλον κυρίως, από την αρέσκεια, τα ακούσματα και την εκφορά. Θα ήθελα κλείνοντας να σχολιάσω το περιβάλλον. Σίγουρα το πατριαρχικό ύφος ταιριάζει στο πατριαρχείο και όπου υπάρχει η παρουσία της Α.Θ.Π. του Οικουμενικού πατριάρχου. Τι θέλω να πω. Εν γένει το κάθε ύφος ταιριαζει που είναι ο τόπος καταγωγής του. ΔΕΝ ΣΗΜΑΊΝΕΙ ΒΕΒΑΊΑ ΌΤΙ ΔΕΝ ΜΠΟΡΏ ΝΑ ΨΆΛΛΩ ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΆ ΣΤΗΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΊΚΗ Ή ΑΓΙΟΡΕΊΤΙΚΑ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΆ. ΟΜΩΣ τα μαθήματα που χαρακτηρίζουν κάθε ύφος π.χ φιλανθίδης κ αργά μαθήματα στο Άγιο όρος, Μεγαλοπρεπή και σεμνά παρουσία πατριάρχου στο πατριαρχείο κ.ο.κ δεν ταιριαζουν παντού και πάντοτε. Έτσι χάνεται μια πλευρά του κάθε ύφους που δεν ψάλλεται και στον τόπο που του αρμόζει. Φανταστείτε αυτά τα είπα μόνο για τον τόπο του κάθε ύφους που να αναλύσω και τα άλλα όπως εκφορά κ.τ.λ. Τέλος πάντων συνοψίζοντας θέλω να πω ότι το ύφος είναι ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΣ ΑΓΩΝΑΣ του καθενός + ΕΚΦΟΡΆ , ΤΟΠΟΣ , ΑΚΟΥΣΜΑΤΑ , ΑΡΕΣΚΕΙΑ.

Ευχαριστώ και συγνώμη αν σας κούρασα
(Κάνω πρόβα στην έκθεση για τις πανελλήνιες χαχαχα)

Με αγάπη κ σεβασμό
Άγγελος Πάπας
Άγγελε, έχεις δίκιο και συμφωνώ στο τελικό σου συμπέρασμα.
Το ύφος μας είναι αποτέλεσμα συνάρτησης πολλών παραγόντων...................
Θα πρέπει να 'χουμε επίγνωση, στο χώρο της Θείας Λατρείας, τί λέμε και σε ποιόν το λέμε!

Υ.Γ.: 1. αφού κάνεις πρόβα για τις "πανελλήνιες εξετάσεις', καλό θα ήταν να βάζεις στις λέξεις και τόνους!
Στο μάθημα της έκθεσης, ο τονισμός των λέξεων είναι σημαντικός!
2. Η παραπάνω φράση σου "πιάτσα", δεν είναι, δόκιμος όρος για να προσδιορίσει τους Ι. Ναούς (χώρους όπου εκφράζεται το ιεροψαλτικό ύφος).
 
Last edited:

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
Άγγελε, έχεις δίκιο και συμφωνώ στο τελικό σου συμπέρασμα.
Το ύφος μας είναι αποτέλεσμα συνάρτησης πολλών παραγόντων...................
Θα πρέπει να 'χουμε επίγνωση, στο χώρο της Θείας Λατρείας, τί λέμε και σε ποιόν το λέμε!

Υ.Γ.: 1. αφού κάνεις πρόβα για τις "πανελλήνιες εξετάσεις', καλό θα ήταν να βάζεις στις λέξεις και τόνους!
Στο μάθημα της έκθεσης, ο τονισμός των λέξεων είναι σημαντικός!
2. Η παραπάνω φράση σου "πιάτσα", δεν είναι, δόκιμος όρος για να προσδιορίσει τους Ι. Ναούς (χώρους όπου εκφράζεται το ιεροψαλτικό ύφος).

Ρε ''φιλαρα'',θα ''βαλεις φραχτη'' επιτελους στο κατηχητικο;...

Τι ειναι ο συναδελφος που τον συμβουλευεις,''να πουμε'';..

''Πεσμενο δοντι απο τσατσαρα'';... :)
 
Last edited:

EIRYK EMNOSHELE

Qu'est-ce que je ferais sans toi?
Λοιπόν το είδα το όνειρο.Οι ψάλτες του 20 αιώνα τώρα που ανέβηκε και ο Καραμάνης και είναι πιο οργανωτικός, κάνουν αίτημα στον άγιο Πέτρο να τους παραχωρήσει ένα απομακρυσμένο σύννεφο να κάνουν χορωδία.Ο άγιος Πέτρος γελώντας πονηρά, τους υποδεικνύει ένα μεγάλο σύννεφο.Άντε λέει ο Καραμάνης και ακολουθούν όλοι με τελείως απρόθυμο τον Ναυπλιώτη που σκέφτεται άραγε τι μπλεξίματα θα έχω; Ακολουθεί και ο Παναγιωτίδης με τον ρυθμό του και συνεχώς πειράζει το Στανίτσα για το ψάλσιμό του.Ο Θράσος εκνευρισμένος προσπαθεί να τον αποφύγει για να μην τον πλακώσει......Ο Χρύσανθος με θάρρος πηγαίνει κοντά στον Πρίγγο αισθανόμενος ασφάλεια.Είναι και άλλοι πολλοί δεν τους αναγνωρίζω.Φτάνουν στο σύννεφο και ο Ιάκωβος κάθεται σε μια γωνιά, ο Χρύσανθος από κοντά στον Πρίγγο που τα έχει ψιλοχαμένα κοντά στον παλιό του Λαμπαδάριο, ο Καραμάνης σαν στρατηγός στέκει όρθριος και ο Παναγιωτίδης την έχει πέσει για ύπνο.Ο Καραμάνης τον κοιτάζει αυστηρά και βάζει τις φωνές.Πάντα τέτοιος ήσουνα του κάνει.Αντε ρε τελείωνε του λέει ο Παναγιωτίδης.Ξεκίνα να κουνάς τα χέρια σου να τελειώνουμε.Δεν χάνει την ευκαιρία ο Καραμάνης και λέει:Πάμε παιδιά την Θαυμαστή.Εκεί μου έρχονται οι στιγμές από την θεσπέσια χοραρχία του στην γη.Πάει να κάνει έναρξη αλλά κανείς δεν μπορεί να πει τίποτα,ούτε μια νότα ούτε μια συλλαβή.Το μόνο που μπορούν να πουν σαν εμμελή απαγγελλία είναι μια λέξη που συλλαβιστά σχηματίζεται και σαν να θυμάμαι τις παρακάτω συλλαβές Α-ΓΑ-ΠΗ.Τι συμβαίνει εδώ ρωτάει ο Καραμάνης τον Αγιο Πέτρο που παρακολουθούσε όλη την σκηνή.Ακούστε αγαπητοί μου,λέει ο Αγιος,εδώ που ήρθαμε κανείς δεν μπορεί να κάνει αυτά που έκανε όταν ζούσε παρά μόνο να λέει ακατάπαυστα το όνομα του Θεού.Μα ούτε ψαλμωδίες; ρωτά ο Πρίγγος.Ούτε λεει ο άγιος, αυτές είναι χρήσιμες στους ανθρώπους της γης που βλέπουν εδώ πάνω θαμπά.Εμείς εδώ βλέπουμε την αγάπη παντού και μόνο γι αυτήν ομιλούμε.Χα χα κάνει ο Παναγιωτίδης, την επαθες Αθανάσιε ποτέ δεν θα κάνεις καλύτερη χορωδία από την δική μου Σώπα ρε παλιόπαιδο, ακαμάτη άνδρα που δεν κάνω όμως χωρίς εσένα λέει ο Καραμάνης.Αλλά μετά όλα τέλειωσαν και μόνο η λέξη ΑΓΑΠΗ περιπλανιόταν στην ατμόσφαιρα ως η μόνη υπαρκτή ενέργεια εκεί.

ΕΕΕΕ....και μετά ξύπνησα.Πάντα γεια και Μανώλη συγνώμη αν σε απογοήτευσα....

Πάνω από τόσα πράγματα που συζητάμε εδώ σαν ψάλτες, που σαν άνθρωποι βέβαια καλά κάνουμε και τα συζητάμε και ασχολούμαστε, όμως πάνω απ όλα αυτά, από φωνή, γνώσεις, χορωδίες και χίλια δυο που απασχολούν τον ψάλτη, υπάρχουν άλλα πράγματα ουσιώδη και αιώνια και δεν πρέπει να το ξεχνάμε. Μακάρι να μας φωτίζει ο Θεός να τα βλέπουμε όλα έτσι γύρω μας. Αυτή άλλωστε είναι η πραγματικότητα. Πραγματικά μου άρεσε πάρα πολύ το συμπέρασμα του μηνύματός σας κύριε Αντώνη.
+1
 
Last edited:

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος

........................................................................................................
Ποιὸς κάνει προσευχὴ καὶ ποιὸς ὄχι στὶς Πανηγύρεις δὲν μπορεῖς νὰ ξέρεις κύριε Κριτὰ, οὕτε δικαιοῦσαι νὰ ξέρεις οὕτε σὲ ἀφορᾶ.
/SIZE]

Έχεις απόλυτο δίκιο! Η κρίση, ανήκει στον αδέκαστο κριτή!
Πεπερασμένοι και γεμάτοι αδυναμίες χοικοί άνθρωποι όντες, καθεκάστην ώραν αμαρτάνομεν.......................................................................................
Δείγμα γραφής, ύφους Θεσσαλονικέων δασκάλων, η παραπάνω ηχογράφηση.
Εδώ, Σιμωνοπετρίτικο ύφος!
 

Μανώλης Παπαδάκης

Πρωτοψάλτης Ι.Ν. Αγίου Γεωργίου Εξω Μουλιανών
Λοιπόν το είδα το όνειρο.Οι ψάλτες του 20 αιώνα τώρα που ανέβηκε και ο Καραμάνης και είναι πιο οργανωτικός, κάνουν αίτημα στον άγιο Πέτρο να τους παραχωρήσει ένα απομακρυσμένο σύννεφο να κάνουν χορωδία.Ο άγιος Πέτρος γελώντας πονηρά, τους υποδεικνύει ένα μεγάλο σύννεφο.Άντε λέει ο Καραμάνης και ακολουθούν όλοι με τελείως απρόθυμο τον Ναυπλιώτη που σκέφτεται άραγε τι μπλεξίματα θα έχω; Ακολουθεί και ο Παναγιωτίδης με τον ρυθμό του και συνεχώς πειράζει το Στανίτσα για το ψάλσιμό του.Ο Θράσος εκνευρισμένος προσπαθεί να τον αποφύγει για να μην τον πλακώσει......Ο Χρύσανθος με θάρρος πηγαίνει κοντά στον Πρίγγο αισθανόμενος ασφάλεια.Είναι και άλλοι πολλοί δεν τους αναγνωρίζω.Φτάνουν στο σύννεφο και ο Ιάκωβος κάθεται σε μια γωνιά, ο Χρύσανθος από κοντά στον Πρίγγο που τα έχει ψιλοχαμένα κοντά στον παλιό του Λαμπαδάριο, ο Καραμάνης σαν στρατηγός στέκει όρθριος και ο Παναγιωτίδης την έχει πέσει για ύπνο.Ο Καραμάνης τον κοιτάζει αυστηρά και βάζει τις φωνές.Πάντα τέτοιος ήσουνα του κάνει.Αντε ρε τελείωνε του λέει ο Παναγιωτίδης.Ξεκίνα να κουνάς τα χέρια σου να τελειώνουμε.Δεν χάνει την ευκαιρία ο Καραμάνης και λέει:Πάμε παιδιά την Θαυμαστή.Εκεί μου έρχονται οι στιγμές από την θεσπέσια χοραρχία του στην γη.Πάει να κάνει έναρξη αλλά κανείς δεν μπορεί να πει τίποτα,ούτε μια νότα ούτε μια συλλαβή.Το μόνο που μπορούν να πουν σαν εμμελή απαγγελλία είναι μια λέξη που συλλαβιστά σχηματίζεται και σαν να θυμάμαι τις παρακάτω συλλαβές Α-ΓΑ-ΠΗ.Τι συμβαίνει εδώ ρωτάει ο Καραμάνης τον Αγιο Πέτρο που παρακολουθούσε όλη την σκηνή.Ακούστε αγαπητοί μου,λέει ο Αγιος,εδώ που ήρθαμε κανείς δεν μπορεί να κάνει αυτά που έκανε όταν ζούσε παρά μόνο να λέει ακατάπαυστα το όνομα του Θεού.Μα ούτε ψαλμωδίες; ρωτά ο Πρίγγος.Ούτε λεει ο άγιος, αυτές είναι χρήσιμες στους ανθρώπους της γης που βλέπουν εδώ πάνω θαμπά.Εμείς εδώ βλέπουμε την αγάπη παντού και μόνο γι αυτήν ομιλούμε.Χα χα κάνει ο Παναγιωτίδης, την επαθες Αθανάσιε ποτέ δεν θα κάνεις καλύτερη χορωδία από την δική μου Σώπα ρε παλιόπαιδο, ακαμάτη άνδρα που δεν κάνω όμως χωρίς εσένα λέει ο Καραμάνης.Αλλά μετά όλα τέλειωσαν και μόνο η λέξη ΑΓΑΠΗ περιπλανιόταν στην ατμόσφαιρα ως η μόνη υπαρκτή ενέργεια εκεί.

ΕΕΕΕ....και μετά ξύπνησα.Πάντα γεια και Μανώλη συγνώμη αν σε απογοήτευσα....

Ίσα ίσα ωραίο το όνειρο σου...κάπως έτσι πρέπει να ναι εκεί πάνω..
 

gassi384

Παλαιό μέλος
Όσον αφορά την ορθογραφία του Άγγελου Πάπα μην φοβάστε, κανονικά βάζει τόνους. Απλά έτυχε τα συγκεκριμένα να τα γράψει στο από το κινητό, οπότε καταλαβαίνετε... Μου το είπε ο ίδιος. Άρα, είναι καλό να μην βιαζόμαστε να κρίνουμε. (Νεκτάριε, και εγώ το ίδιο θα έκανα στη θέση σου, γιατί ούτως ή άλλως πρέπει να τηρούνται κάποιοι γλωσσολογικοί/φιλολογικοί κανόνες)
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Σκέψεις περί "ύφους" στη Βυζαντινή μουσική από τον Βασ. Τσαμπρόπουλο.

Δημοσιεύτηκε στο Facebook και αναδημοσιεύτηκε από τον ΟΦΕΛΠ εδώ.

Ποιός οριζει το υφος στη βυζαντινη μουσικη; Ποιος εκτελεστης, μουσικολογος ή ιστορικος αναλυτης ειναι σε θεση να υποδειξει τον ορισμο της αυθεντικης ερμηνειας που κρυβεται μεσα σε αϋλα μουσικα συμβολα που στην ουσια ιπτανται και αιωρουνται σε ενα μεσουρανιο διαστημα, χωρις να ακουμπουν καμια γραμμη, ουτε να στηριζονται σε καποιο πενταγραμμο. Με την υπαρξη τους αυτα τα συμβολα απλα περιγραφουν και δημιουργουν ενα ανθρωπομορφο περιγραμμα και περιβαλλον. Με την αποκωδικοποιηση τους, μεσα απο τον καθε ικετη-εκτελεστη, εναθρωπιζονται αποκτωντας ταυτοτητα και διαφορετικη οντοτητα, απευθυνομενα στην καθε ψυχη που θα επιχειρησει να τα δει με τα ματια της καρδιας και να τα αφομιωσει. Γι' αυτο τον λογο παντα θα υπαρχουν ισως απειροι τροποι που θα μπορουσε να εκτελεστει μια "πεταστη" ή να απλωθει με κομψοτητα και ευγενεια ενα "αντικενωμα". Γιατι στην ικετευτικη διαδικασια προσεγγισης του Θεου που ονομαζεται βυζαντικη μουσικη, το υφος δεν ταυτιζεται με καποια σχολη ή μερος ή στυλ ή ανθρωπινη εκφορα λογου. Δεν ταυτιζεται με καλλιφωνια, με ευρος και εκταση φωνης, που ελισσεται με χαρη και πλαστικοτητα, επιδεικνυοντας την αρτιοτητα του εκτελεστη. Δεν ταυτιζεται, πολυ περισσοτερο, και δεν εξαντλειται στη μιμηση μιας "ψαλτοφανους" και, ως επι το πλειστον, στομφωδους αρθρωσης που συνηθιζεται σημερα να αρκει για να δωσει αλλοθι σε καθε μουσικη ανεπαρκεια. Το γεγονος οτι σαν παραχωρηση μεσου δινει τη δυνατοτητα τον καθε φθογγο - βαση ηχου ο εκτελεστης να τον προσαρμοσει οχι στο ταλαντο του αλλα στην αδυναμια του, δειχνει με πολυ φανερο τροπο οτι η τεχνη του εκκλησιαστικου μέλους γεννηθηκε σαν ανθρωπος για τον ανθρωπο. Του δινει τη δυνατοτητα με τις λιγες ή πολλες ικανοτητες του να φθασει το ζητουμενο .Τον εξαγνισμο της ψυχης. Τον εξαγνισμο της ψυχης, μεσα απο την πιο σημαντικη διοδο επικοινωνιας του ανθρωπου με τον ανθρωπο, του ανθρωπου με τον Θεο. Υφος ψαλτικης ειναι το ηθος.Υφος ψαλτικης ειναι η αγαπη, η πιστη, η ειλικρινεια στην εκφορα ενος Κυριε ελεησον. Υφος ψαλτικης ειναι η διαρκης μελετη και ενδοσκοπιση της ψυχης που τολμα να απευθυνεται αμεσα στο Θεο. Υφος ειναι η σιωπη και η αδυναμια της σκεψης να ορθωσει το αναστημα της σε μια μουσικη που δεν διδαξε κανενας ανθρωπος, ουτε συνεθεσε στην ουσια κομματι της στους αιωνες. Αν αναλογιστει καποιος που τολμα να παιρνει τα σκηπτρα της αυθεντικης εκτελεσης και την πατροτητα του γνησιου υφους, ως προσωπικα του επιτευγματα, ποιος ειναι ο Συνθετης και ποιοι οι γνησιοι ανυπερβλητοι και περα απο καθε ανθρωπινη διανοια τελειοι εκτελεστες της μουσικης αυτης, τοτε θα νιωσει οτι αυτο που ψαλλει ειναι ο,τι πιο απειροελαχιστο δειγμα μεσα στην ανθρωπινη αδυναμια του και παθος της προβολης της ναρκισσιστικης πλευρας που παλευει να βγει, οσο οι βασεις ψηλωνουν και οι ανθρωποι καταποντιζονται μεσα απο αυτες.

Βασίλης Τσαμπροπουλος
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Έχεις απόλυτο δίκιο! Η κρίση, ανήκει στον αδέκαστο κριτή!
Πεπερασμένοι και γεμάτοι αδυναμίες χοικοί άνθρωποι όντες, καθεκάστην ώραν αμαρτάνομεν.......................................................................................
Δείγμα γραφής, ύφους Θεσσαλονικέων δασκάλων, η παραπάνω ηχογράφηση.
Εδώ, Σιμωνοπετρίτικο ύφος!
Άραγε, ποια ηχογράφηση είναι πιο γλυκιά εκφραστική; Εγώ τη δεύτερη την ακούω ως κάτι πολύ ψυχρό, ενώ ο Ταλιαδώρος με κάνει να καταλαβαίνω και να βιώνω το νόημα των ύμνων αυτών.
Αν εσείς νιώθετε το αντίθετο, προφανώς δε συγκλίνουν οι οπτικές μας γωνίες και καλύτερα να σταματήσετε να χτυπάτε κάτι που δεν καταλαβαίνετε...
 
Σκέψεις περί "ύφους" στη Βυζαντινή μουσική από τον Βασ. Τσαμπρόπουλο.

Δημοσιεύτηκε στο Facebook και αναδημοσιεύτηκε από τον ΟΦΕΛΠ εδώ.

Όλοι άνθρωποι είμαστε και αδυναμίες έχουμε, όμως άνθρωποι έγραψαν τη μουσική αυτή και άνθρωποι την μεταλαμπάδευσαν, αυτο το ύφος κάποιοι το έκαναν κτήμα τους για να μπορέσουν να το παραδώσουν ανόθευτο, αυτοι που το αντιλαμβάνονται το σέβονται και το καλλιεργούν και μυούνται σε αυτο, γνωρίζουν οτι ειναι δώρο του Θεου προσωρινα στην κατοχη τους για να τον υμνούν.
Οταν ξεφεύγουν το αντιλαμβάνονται αμέσως.
Αισθάνονται την υποχρέωση να το μεταλαμπαδεύσουν ανόθευτο με τη Θεία καθογήσηση.
Ο αδελφός προφανώς μιλάει για τη Θεική υπόσταση που εμπεριέχεται στο υφος αλλα ο ιδιος δεν εχει αντιληφθεί τι είναι. Τονίζει την ανθρώπινη αδυναμία η οποία υπάρχει σαφέστατα για να δικαιολογήσει την δική του άγνοια περι υφους αλλα και της μπερδεμενης προσωπικής του πνευματικής καταστασεως, δεν είναι κακό.
Υπάρχουν βέβαια αρμοδιότεροι αυτου να μας πουν περί του ύφους οι οποίοι τυχγανουν και μυηταί αυτού.
Το ύφος είναι μια αληθινή βιωματική κατάσταση οπου πραγματικά "συνομιλείς" με το Θεό, συνδέεσαι θα έλεγα, δεν γράφεται στο χαρτί δεν εχει συγκερασμένο χρόνο όπως τον αντιλαμβάνονται ορισμένοι, εκει σταματάει ο χρόνος και το μέτρημα και μπαίνεις σε ενα βιωματικό συνεχές, σαν ένας αέρας να μπαίνει μέσα σου και να ψάλλετε μαζι, δεν είναι μια θεωρία αλλά μια πρακτική που μεταλαμπάδευεται, έχει κανόνες, για το ζήσεις πρέπει να τ ακούσεις απο εκείνον που το έχει ζήσει και να μυηθείς σε αυτό.
Δεν ειναι εγωιστικό όπως νομίζουν ορισμένοι πρέπει να είσαι καθαρός, αληθινός για να το βιώσεις.
Στο Πατριαρχείο το γνωρίζουν αυτό, πρέπει να έχεις το Ευαγγέλιον μέσα σου.
Δεν υπάρχουν λόγια να το περιγράψεις και να καταννοηθεί πλήρως, η λέξη και η έννοια που του δίνουμε είναι ανθρώπινη αλλά για να το καταννοήσεις πρέπει να το βιώσεις πνευματικά.
Και για να το ζήσεις πρέπει να ακολουθήσεις κάποιους κανόνες.
Οι oποiοι εφαρμόζονται αιώνες τώρα στη Μεγάλη του Χριστού Εκκλησία με τις όποιες αδυναμίες ορισμένων ..ανθρώπων.

Κάποια πράγματα δεν μπορούμε να τα εντάξουμε ακριβέστατα σε μια θεωρία οπως ειναι η Εκκλησιαστική μουσική και ετσι την προσεγγίζουμε με διάφορους τρόπους, αναλυτικότερη γραφή, περισσότερα σημάδια, το κατ έννοιαν μέλος και άλλα πολλά.
Οι τρεις Διδάσκαλοι προτίμησαν την απλή καταγραφή του μέλους διότι γνώριζαν ότι δια της ακοής θα μάθει κανείς ολοκληρωμένα. Αυτά πάνε μαζί και δεν γράφονται στο χαρτί.
Δεν είναι λάθος μια αναλυτική γραφή του μέλους απλώς ειναι μια προσέγγιση, μια εκδοχή, δεν είναι τυχαίο οτι ορισμένοι θεωρούν τα Βιβλια Καραμάνη γραμμένα για το δικό του λαρύγγι, γιατί εκείνος ακουσε Πρίγγο και ηθελε να το καταγράψει για δικους του λόγους που ο καθένας ερμηνεύει διαφορετικά.
Η θεωρία είναι ένας τρόπος να προσεγγίσουμε την πράξη με την έννοιαν της υλικής υπόστασης και του χρόνου, η μουσική όμως της Εκκλησίας μας και η υμνολογία την οποια συνοδεύει και αναδυκνείει, αποπνέει πλούσια πνευματικά νοήματα τα οποία ξετυλιγονται σε ενα αληθινο Μυστήριο της Εκκλησίας με πραγματικά βιώματα που βιωνουν οι πιστοι. Δεν ένα θεατρικό έργο με απλούς θεατές.

Σας λεω οτι το ύφος υπάρχει και είναι ζωντανό, είναι η δροσερή πηγή με το κρυστάλλινο, μόνο που η πηγή δεν ερχεται σε σένα μόνη της, περιμένει να πας εσύ σ Αυτην.

Σας μιλώ ειλικρινά οτι έχω βιώσει αυτή την κατάσταση, είναι μια Θεία Ευλογία.
 

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
Όλοι άνθρωποι είμαστε και αδυναμίες έχουμε, όμως άνθρωποι έγραψαν τη μουσική αυτή και άνθρωποι την μεταλαμπάδευσαν, αυτο το ύφος κάποιοι το έκαναν κτήμα τους για να μπορέσουν να το παραδώσουν ανόθευτο, αυτοι που το αντιλαμβάνονται το σέβονται και το καλλιεργούν και μυούνται σε αυτο, γνωρίζουν οτι ειναι δώρο του Θεου προσωρινα στην κατοχη τους για να τον υμνούν.
Οταν ξεφεύγουν το αντιλαμβάνονται αμέσως.
Αισθάνονται την υποχρέωση να το μεταλαμπαδεύσουν ανόθευτο με τη Θεία καθογήσηση.
Ο αδελφός προφανώς μιλάει για τη Θεική υπόσταση που εμπεριέχεται στο υφος αλλα ο ιδιος δεν εχει αντιληφθεί τι είναι. Τονίζει την ανθρώπινη αδυναμία η οποία υπάρχει σαφέστατα για να δικαιολογήσει την δική του άγνοια περι υφους αλλα και της μπερδεμενης προσωπικής του πνευματικής καταστασεως, δεν είναι κακό.
Υπάρχουν βέβαια αρμοδιότεροι αυτου να μας πουν περί του ύφους οι οποίοι τυχγανουν και μυηταί αυτού.
Το ύφος είναι μια αληθινή βιωματική κατάσταση οπου πραγματικά "συνομιλείς" με το Θεό, συνδέεσαι θα έλεγα, δεν γράφεται στο χαρτί δεν εχει συγκερασμένο χρόνο όπως τον αντιλαμβάνονται ορισμένοι, εκει σταματάει ο χρόνος και το μέτρημα και μπαίνεις σε ενα βιωματικό συνεχές, σαν ένας αέρας να μπαίνει μέσα σου και να ψάλλετε μαζι, δεν είναι μια θεωρία αλλά μια πρακτική που μεταλαμπάδευεται, έχει κανόνες, για το ζήσεις πρέπει να τ ακούσεις απο εκείνον που το έχει ζήσει και να μυηθείς σε αυτό.
Δεν ειναι εγωιστικό όπως νομίζουν ορισμένοι πρέπει να είσαι καθαρός, αληθινός για να το βιώσεις.
Στο Πατριαρχείο το γνωρίζουν αυτό, πρέπει να έχεις το Ευαγγέλιον μέσα σου.
Δεν υπάρχουν λόγια να το περιγράψεις και να καταννοηθεί πλήρως, η λέξη και η έννοια που του δίνουμε είναι ανθρώπινη αλλά για να το καταννοήσεις πρέπει να το βιώσεις πνευματικά.
Και για να το ζήσεις πρέπει να ακολουθήσεις κάποιους κανόνες.
Οι oποiοι εφαρμόζονται αιώνες τώρα στη Μεγάλη του Χριστού Εκκλησία με τις όποιες αδυναμίες ορισμένων ..ανθρώπων.

Κάποια πράγματα δεν μπορούμε να τα εντάξουμε ακριβέστατα σε μια θεωρία οπως ειναι η Εκκλησιαστική μουσική και ετσι την προσεγγίζουμε με διάφορους τρόπους, αναλυτικότερη γραφή, περισσότερα σημάδια, το κατ έννοιαν μέλος και άλλα πολλά.
Οι τρεις Διδάσκαλοι προτίμησαν την απλή καταγραφή του μέλους διότι γνώριζαν ότι δια της ακοής θα μάθει κανείς ολοκληρωμένα. Αυτά πάνε μαζί και δεν γράφονται στο χαρτί.
Δεν είναι λάθος μια αναλυτική γραφή του μέλους απλώς ειναι μια προσέγγιση, μια εκδοχή, δεν είναι τυχαίο οτι ορισμένοι θεωρούν τα Βιβλια Καραμάνη γραμμένα για το δικό του λαρύγγι, γιατί εκείνος ακουσε Πρίγγο και ηθελε να το καταγράψει για δικους του λόγους που ο καθένας ερμηνεύει διαφορετικά.
Η θεωρία είναι ένας τρόπος να προσεγγίσουμε την πράξη με την έννοιαν της υλικής υπόστασης και του χρόνου, η μουσική όμως της Εκκλησίας μας και η υμνολογία την οποια συνοδεύει και αναδυκνείει, αποπνέει πλούσια πνευματικά νοήματα τα οποία ξετυλιγονται σε ενα αληθινο Μυστήριο της Εκκλησίας με πραγματικά βιώματα που βιωνουν οι πιστοι. Δεν ένα θεατρικό έργο με απλούς θεατές.

Σας λεω οτι το ύφος υπάρχει και είναι ζωντανό, είναι η δροσερή πηγή με το κρυστάλλινο, μόνο που η πηγή δεν ερχεται σε σένα μόνη της, περιμένει να πας εσύ σ Αυτην.

Σας μιλώ ειλικρινά οτι έχω βιώσει αυτή την κατάσταση, είναι μια Θεία Ευλογία.
Kαι ομως ειναι....

Αρκει οι συμβαλλομενοι,να ειναι ''μεσα στην κατασταση''....:wink: οπως λεμε και στο θεατρο.

Ξεφυγαμε ομως απο το θεμα.....
 
Top