Δεν βοηθά κανέναν και τίποτα το να πιστεύουμε πως ο τάδε δάσκαλος-ψάλτης έχει δίκιο και όλοι οι άλλοι είναι λάθος.

DiamantopoylosT

Παλαιό Μέλος
Θέλω να ευχαριστήσω ένα μέλος του Ψαλτολογίου το οποίο μου έστειλε προσωπικά μηνύματα. Είχαν μεν ως βάση τα μηνύματά μου σχετικά με την επιστολή του κ. Αγγελίδη αλλά μου ανέφερε και άλλα πράγματα.
Τον ευχαριστώ γιατί ο τρόπος που μου έγραψε ήταν πολύ φιλικός, με αληθινό ενδιαφέρον και βεβαίως χωρίς να προσπαθεί να υπερασπιστεί το έναν, τον άλλο ή τον παρά άλλο δάσκαλο - θεωρία. Με προσκάλεσε και σε κάποιο ναό σα να με ήξερε και από πριν και γενικότερα αυτό μου έδωσε δύναμη χαρά και όρεξη να εξακολουθήσω την ενασχόλησή μου με την ψαλτική (θεωρία - πράξη). Το όνομά του δε μας ενδιαφέρει, δε λέει τίποτα να τον αναφέρω. Άλλωστε αν ήθελε θα το έκανε μόνος του δημόσια, η στάση του μας ενδιαφέρει και τον ευχαριστώ ανταποδίδοντάς πολλές ευχές για κάθε πραγματοποίηση των στόχων του.
Είναι σημαντικό όταν διαβάζεις προσωπικά μηνύματα στα οποία ο καθένας θα μπορούσε να γράψει με πολύ άσχημο τρόπο, να συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο.
Το ίδιο όμως θέλω να ευχαριστήσω και όσα μέλη του Ψαλτολογίου έχουν συνομιλήσει μαζί μου ή έχω διαβάσει μηνύματά τους τα οποία ακόμα και αν διακρίνονται από κάποιου τύπου ισχυρογνωμοσύνη ή από δεσποτικό ύφος, τα βγάζουν προς τα έξω και δεν τα κρύβουν σε προσωπικά μηνύματα. Σίγουρα δεν είναι καλό να είσαι απόλυτως σε κάτι και να μην μπορείς να καταλάβεις την άλλη γνώμη. Είναι μικρότερο το κακό ωστόσο όταν αυτή η συμπεριφορά εξωτερικεύεται.
Για το λόγο πως δεν είναι το μήνυμα αυτό αυστηρά κλειστό σε κάποιο θέμα θεωρίας της ψαλτικής αλλά θέλει να εκφράσει δημόσια ένα ευχαριστώ προς όλους, και εύχομαι να μην το διαγράψουν οι συντονιστές, ας κλείσω με κάτι γενικό.
Δεν βοηθά κανέναν και τίποτα το να πιστεύουμε πως ο τάδε δάσκαλος-ψάλτης έχει δίκιο και όλοι οι άλλοι είναι λάθος. Ας μην έχω πολλές γνώσεις η αλήθεια σε αυτό το θέμα είναι γνωστή από την εκκλησία. Πως δεν υπάρχει άνθρωπος χωρίς λάθη και πως εκτός από αυτά που μας είπε ο Χριστός έμμεσα ή άμεσα όλα τα άλλα δέχονται διορθώσεις και επιδιορθώσεις επ΄αόριστον. Αν το μεταφέρουμε αυτό στη ψαλτική σημαίνει πως όλοι έχουν πει σωστά αλλά έχουν κάνει και λάθη. Έχοντας ήδη διαβάσει κάποια μηνύματα από αυτά που μου συστήσατε δεν έχω μπορέσει - ακόμα - να διακρίνω πως όλα αυτά που ανέφερε ο κ. Αγγελίδης στην επιστολή του είναι εξ αρχής λάθος και πως αν διαβάσω το Ψαλτολόγιον θα καταλάβω τα λάθη του όπως μου είπατε. Υπάρχει λόγος αλλά υπάρχει και αντίλογος βρε παιδιά είτε μιλάμε για θέματα έλξεων είτε για απηχήματα κ.τ.λ. Είναι φανερό όμως πως μέσα από τον λόγο και τον αντίλογο, αυτό δηλαδή που γίνεται εδώ στην κοινότητα του Ψαλτολογίου από μέλη που ξοδεύουν καθημερινά πολύ χρόνο μελετώντας και τα ευχαριστώ που μοιράζοντε τις γνώσεις τους, αναδύονται οι ελλείψεις και τα μικροσφάλματα όλων των δασκάλων της ψαλτικής ή ψαλτών και βεβαίως λάθη ή ελλείψεις του κ. Αγγελίδη και του κάθε κ. Αγγελίδη. Δύο παραδείγματα από μηνύματα που δηλώνουν πως δεν υπάρχει κάτι 100% δεδομένο σε πολλά στοιχεία της εκκλησιαστικής μουσικής γι' αυτό και δεν χρειάζεται δογματισμός. Ο dimitris μας λέει (με δικά μου λόγια) για καθίστε παιδιά με τις έλξεις ακόμα και αυτές που αναφέρει η επιτροπή, ακούστε και αυτό. Και μας ανέφερε την περίπτωση του αείμνηστου Σύρκα όπου το ΓΑ του δευτέρου ήχου σε σύντομο πέρασμα δεν τραβιέται καθόλου από το ΔΙ. Ωραία έγραψε και ο κ. Αετόπουλος που μας είπε πως : "απόλυτος τρόπος (των έλξεων εννοεί) ως προς τον τρόπο εκτέλεσης, δηλαδή "έτσι και μόνον έτσι", δεν υπάρχει ούτε στην ερμηνεία ενός και μόνο εκτελεστή, πολλώ δε μάλλον γενικότερα".
Μήπως η περίπτωση που έχουμε με τον μακαριστό επίσκοπό Μαδύτων Χρύσανθο και την αναντιστοιχία ανάμεσα στους κλασματικούς λόγους του και τα διαγράμματα των μορίων του τι είναι;

Υ.Γ. Αν θυμάμαι καλά πριν από κάποιες εβδομάδες 3 ή 4 σε μια εκπομπή νομίζω του κ. Κωνσταντίνου (;) είχαν αναφερθεί για πολύ ώρα με κάποιον καλεσμένο μουσικολόγο στον επίσκοπο Χρύσανθο εκ Μαδύτων και έλεγαν διάφορα σχετικά χρήσιμα. Αν υπάρχει πουθενά να την ακούσουμε σας παρακαλώ. Βέβαια αν ισχύει κάτι τέτοιο ίσως ο κύριος Κωνσταντίνου, που με διασκέδασαν με το ύφος και το χιούμορ του κάποια από τα τελευταία μηνύματά του και ο τρόπος που απαντά σε μέλη του Ψαλτολογίου, να γνωρίζει καλύτερα από τον κάθε ένα πότε πραγματοποιήθηκε αυτή η εκπομπή και αν μπορούμε να την ακούσουμε σε αποθηκευμένο αρχείο. Κοίταξα και στις εκπομπές αλλά δεν βρήκα κάτι.
Σας ευχαριστώ όλους.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Δεν βοηθά κανέναν και τίποτα το να πιστεύουμε πως ο τάδε δάσκαλος-ψάλτης έχει δίκιο και όλοι οι άλλοι είναι λάθος. Ας μην έχω πολλές γνώσεις η αλήθεια σε αυτό το θέμα είναι γνωστή από την εκκλησία. Πως δεν υπάρχει άνθρωπος χωρίς λάθη και πως εκτός από αυτά που μας είπε ο Χριστός έμμεσα ή άμεσα όλα τα άλλα δέχονται διορθώσεις και επιδιορθώσεις επ΄αόριστον. Αν το μεταφέρουμε αυτό στη ψαλτική σημαίνει πως όλοι έχουν πει σωστά αλλά έχουν κάνει και λάθη.

Οὐδεὶς ἀλἀνθαστος.

Πλὴν ὄμως ἔχει σημασία καὶ η διόρθωση. Ἄν πρόκειται γιὰ ἰσοπέδωση, ὑπάρχει πρόβλημα.
Ἄν καὶ ὁ διορθωτὴς ὀχυρώνεται ἰδεολογικὰ πίσω ἀπὸ τὸ ἰδεολόγημὰ του τῆς διόρθωσης, ὑπάρχει πρόβλημα.
Ἄν ὁ διορθωτὴς ἀγνοεῖ παντελῶς τὴν σύγχρονη του πραγματικότητα, μόνο καὶ μόνο γιατὶ εἶναι «ἐπιστήμων» καὶ οἱ ἄλλοι «ἀγράμματοι», ὑπάρχει πρόβλημα.
Ὅταν ὁ διορθωτὴς δημιουργεῖ συνθῆκες «στράτευσης» καὶ πόλωσης, ὑπάρχει πρόβλημα.
Τέλος, ὅταν ὁ διορθωτὴς δὲν «πατᾶ» στὴν παράδοση τῶν προηγούμενων ἀλλὰ φιλοδοξεῖ νὰ δημιουργήσει ἐν τέλει τὴν δικὴ του ἐπίπλαστη «παράδοση», ὑπάρχει πρόβλημα.

Ἄν μεταφέρουμε τὰ παραπάνω στὴν ψαλτικὴ τὸτε ἀντιλαμβάνεστε πὼς τὰ πράγματα δὲν εἶναι καὶ τόσο χριστιανικά ὅπως ἰδεαλιστικὰ προσπαθεῖτε νὰ μᾶς τὰ παρουσιάσετε, οὕτε σεῖς εἶστε καὶ ὁ οὐδέτερος ἀναζητητὴς τῆς ψαλτικῆς ἀλήθειας. Τὰ γραφόμενά σας μέχρι τώρα φανερώνουν τὴν σαφὴ ἀπόκλισή σας πρὸς τὰ διδάγματα τοῦ Σ. Καρᾶ, κατὰ τὴν προσωπική μου κρίση. Αὐτὸ δὲν σημαίνει κάτι, ἁπλῶς καθιστᾶ εὐκολότερη τὴν ἐπικοινωνία ἡ γνώση τῆς θέσης τοῦ συμφορουμίστα.
Συνεχίστε ὄμως τὴν ἀνάγνωση, μόνο ὠφέλεια θὰ ἔχετε γνωρίζοντας καὶ τὶς δύο πλευρὲς καὶ ἀπὸ τὴν ἀνάποδη, ὄχι μόνο ἀπὸ τὴν βολικὴ πλευρά.
 

Nikolaos Giannoukakis

Παλαιό Μέλος
Αγαπητέ μου κ. Διαμαντόπουλε,

Σαν συνομιλιτής σας, ευχαριστώ κι εγώ για τον ειληκρινό τρόπο έκφρασής σας και την επιμονή να μάθετε. Θα εκπλαγώ εάν κάποιο μέλος του Φόρουμ δηλώση παντογνωσία και το γνωστό "je suis l'etat". Όλοι ασχολούμαστε με κάποιο μέρος της ιστορίας της ψαλτικής, της θεωρίας, της εκκλησιολογίας και πιστεύω οτι όλοι είμαστε στην διαρκή μελέτη.

Καλό είναι να γίνεται έρευνα και μελέτη σε όλα τα θέματα της εκκλησιαστικής ποίησης, λογοτεχνίας και μουσικής. Απο κεί και πέρα, λειτουργούν άλλοι κανόνες για το ΤΙ ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ ΣΤΗΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ ΠΡΑΞΗ ΕΝΤΩΣ ΤΟΥ ΝΑΟΥ, και ΠΟΙΟΙ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΣΤΟΥΣ ΟΠΟΙΟΥΣ Ο ΕΠΙ ΑΝΑΛΟΓΙΟΥ ΨΑΛΤΗΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΕΙΘΑΡΧΕΙ.

Άλλο η μουσικολογία του πανεπιστημίου, και άλλο τί λένε οι ΚΑΝΟΝΕΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ και ΤΙ ΔΕΧΕΤΑΙ Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΣΑΝ ΣΩΜΑ ΣΤΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΤΗΣ ΕΚΦΡΑΣΗΣ.

Και ας πάρουμε την μουσικολογία πρώτα:

1) Όντως υπάρχουν μουσικολόγοι που ακολουθούν τους κανόνες της επιστήμης και της έρευνας. Μερικοί είναι και καλλίφωνοι ψάλτες. Αντιθέτως (δυστυχώς) υπάρχουν και μουσικολόγοι με χαμηλό επίπεδο γνώσης περι του τί εστί επιστήμη, μέθοδο, τεκμηρίωση στοιχείων, τρόπος ανάλυσης, παρουσίασης κ.α. Και χειρότερα, σ αυτή την κατηγορία υπάρχουν και ψαλτίσκοι κακόφωνοι που συνιστούν και επιβάλλουν στους μαθητές τους τον.....σωστό τρόπο του ψάλλειν.

2) Άλλο η μουσικολογία και άλλο η ιστορία της μουσικής.

3) Άλλο η μουσικολογία και άλλο η μουσική και η πράξη

4) Ο μουσικολόγος που δεν έχει και την εμπειρία αυτών που αποκαλούμε, γενικά, ΑΚΟΥΣΜΑΤΑ, να συγκρίνει και να αξιολογεί, είναι προδικασμένος να κάνει ουσιαστικά λάθη σε όλες τις πτυχές της μελέτης του. Είναι π.χ. σαν κάποιος να ασχολείται με την όπερα και να έχει ακούσει μόνο μερικές παραστάσεις απο ερασιτέχνες του χωριού του.....Ή, σαν τον εικαστικό καθηγητή που τολμάει να περιγράψει και να αναλύσει σε πονήματα τον Δαυίδ του Μικελάντζελο χωρίς να έχει ποτέ επισκεπτεί την Φλωρεντία.


Να πάμε στην ψαλτική;

1) Η ψαλτική είναι ΑΚΟΥΣΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ. Απο δάσκαλο σε μαθητή. Δεν πιάνεται απο βιβλία και εγχειρίδια και θεωριτικά. ΤΗΝ ΑΚΟΥΣ. Την εκτελείς. Και αργότερα έρχεται η συμπλήρωση της γνώσης με την θεωρία. Σας ρωτώ: Όταν είσασταν πολύ μικρός και μαθαίνατε να ψέλνετε το "Χριστός Ανέστη", πώς το μάθατε; Με το θεωριτικό του Α᾽ ή του Β᾽ στην τσέπη;

2) Η ψαλτική έχει και μια ιστορία ΑΚΟΥΣΤΙΚΗ. Μας αρέσει, δεν μας αρέσει. Ποιά είναι αυτή η ιστορία; Ευτυχώς που υπάρχουν ώρες και ώρες μαγνητοφωνημένων ακολουθιών, συναυλιών, έστω και εμπορικών ηχογραφήσεων απο την εποχή του Ιακώβου Ναυπλιώτη μέχρι τις μέρες μας. Ο ψάλτης που μαθαίνει (ΚΑΙ ΟΛΟΙ ΜΑΣ ΕΙΜΑΣΤΕ ΜΑΘΗΤΕΣ ΕΦ ΟΡΟΥ ΖΩΗΣ), ΑΚΟΥΕΙ, διακρίνει, ΔΙΑΜΟΡΦΩΝΕΙ, και γίνεται καλλίτερος και σοφώτερος.

3) Η ψαλτική ακουστική ιστορία για μας αρχίζει δια μέσου των δίσκων με τον Ναυπλιώτη. Πρίν απο αυτών, δεν υπάρχουν ηχητικές μαρτυρίες. Όμως, απο την εποχή αυτή έχουμε αυξανόμενο αριθμό ηχητικών στοιχείων τα οποία όλοι οι ψάλτες πρέπει να τ ακούσουμε και να δούμε ΤΙ ΕΠΙΚΡΑΤΟΥΣΕ, ΣΕ ΤΙ ΔΙΑΦΕΡΕ Ο ΕΝΑΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΛΛΟ ΚΑΙ ΤΙ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΕΙΧΑΝ ΑΥΤΑ ΤΑ ΑΚΟΥΣΜΑΤΑ

4) Απο κει και πέρα, ο ψάλτης που θέλει ν αναμιχθεί στην ιστορική μελέτη της ψαλτικής, του αρέσει δεν του αρέσει, πρέπει να λάβει υπ όψιν ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΑΚΟΥΣΤΙΚΗ ΜΑΡΤΥΡΙΑ και δια μέσου της συγκριτικής μελέτης να διαμορφώσει τις υποθέσεις του και να μελετήση έχοντας στον νού αυτή την ιστορική αλήθεια.

Και, να πάμε στον διάλογο αναμεταξή ψαλτικής και μουσικολογίας (για να μην χρησιμοποιήσω τον όρο διαλεκτική):

1) Η μελέτη των κωδικών σίγουρα θα βγάλει συμπεράσματα ιστορικά επι την εξέλιξη της σημειογραφίας. Όμως, είναι αντιδεοντολογικό επιστημονικώς να ΕΠΙΒΑΛΛΕΤΑΙ ΕΠΙ ΑΝΑΛΟΓΙΟΥ η παλαιογραφία και να κατευθύνει η ίδια η παλαιογραφία την φωνή και τις παρτιτούρες των ψαλλόντων, εφ όσον δεν υπάρχουν ΗΧΗΤΙΚΑ στοιχεία να υποστιρίζουν αυτή την προσέγγιση.

Άλλο να είχαμε μαγνητοφωνημένες εκτελέσεις του παλαιογραφικού κειμένου του Χρυσάφη απο τον ίδιο τον Χρυσάφη, ή άλλους της εποχής του, και άλλο να ψάλλουμε απο κάποιο κείμενο με παλαιογραφικά σημαδόφωνα που επιβάλλουν παρτιτούρες και φωνητικούς ελιγμούς που ΔΕΝ ΣΥΝΑΝΤΩΝΤΑΙ ΠΟΥΘΕΝΑ ΣΤΑ 60 ΧΡΟΝΙΑ ΗΧΗΤΙΚΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ.

2) Η μελέτη της μαθηματικής των διαστημάτων έχει ωριμάσει στις μέρες μας. Η συγκριτική μελέτη των μεθόδων και η αναπαραγωγή των ιστορικών διαστημάτων απο ηχοπαραγωγά λογισμικά παρουσιάζει τις προσεγγήσεις του Χρυσάνθου και της επιτροπής του 1881. Σήμερα, έχουμε λογισμικά (Μελωδός π.χ.) με τα οποία μπορούμε να εξετάσουμε ποιά διαστήματα απηχούν την ΑΚΟΥΣΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ των διαφόρων εποχών, ποιά διαστήματα ακόμα δεν έχουν προσδιοριστεί και ποιές προσεγγήσεις δεν ανταποκρίνονται ούτε στην ακουστική ιστορία αλλά ούτε και στην εν γένει καλαίσθησι και δη την ωμή λογική. Τα λογισμικά θα πρέπει να παίξουν σπουδαίο ρόλο, και δια μέσου αυτών, οι μελετητές να ερευνούν ποιές προσεγγήσεις προφορικές και εκτελεστικές έχουν σχέση με τα διαστήματα τα ιστορικά και ποιές εκτελέσεις έχουν σχέση με νέες τάσεις.

Γράφετε κ. Διαμαντόπουλε "Σίγουρα δεν είναι καλό να είσαι απόλυτως σε κάτι και να μην μπορείς να καταλάβεις την άλλη γνώμη."

Συμφωνουμε. Όπως και Σεις συμβουλεύετε να μήν είμαστε απόλυτοι, έτσι και Σεις να έχετε ανοιχτό μυαλό και να βλέπετε όλες τις πτυχές του θέματος, και χαίρομαι που εξετάζετε την ιστορία, όπως πολλοί εδω στο Φόρουμ εξετάσαμε (πολλοί απο την εποχή του 1982) και μελετήσαμε με μουσικολόγους και Πρωτοψάλτες της εποχής κείνης διάφορες προσεγγήσεις στο θέμα ιστορία και παράδοση της ψαλτικής.


Γράφετε κ. Διαμαντόπουλε "Δεν βοηθά κανέναν και τίποτα το να πιστεύουμε πως ο τάδε δάσκαλος-ψάλτης έχει δίκιο και όλοι οι άλλοι είναι λάθος."

Σωστά, κ. Διαμαντόπουλε. Και εδώ, σταθείτε παρακαλώ στα 60 χρόνια ΗΧΗΤΙΚΗΣ ΜΑΡΤΥΡΙΑΣ και σκεφτείτε......εαν 60 χρόνια ομοιομορφίας στην ψαλτική εκπροσωπεί πλάνη και λάθος.


Επίσης, κ. Διαμαντόπουλε, γράφετε "Ας μην έχω πολλές γνώσεις η αλήθεια σε αυτό το θέμα είναι γνωστή από την εκκλησία. Πως δεν υπάρχει άνθρωπος χωρίς λάθη και πως εκτός από αυτά που μας είπε ο Χριστός έμμεσα ή άμεσα όλα τα άλλα δέχονται διορθώσεις και επιδιορθώσεις επ΄αόριστον."

Και επανέρχομαι στον πρώτο μου σχολιασμό πως, ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ, η ψαλτική δεν είναι θέμα με σχετικότητες. Η έρευνα των κωδικών, της μαθηματικής των διαστημάτων, των έλξεων κ.ο.κ καλώς είναι να γίνονται, αλλά ΤΙ ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ ΣΤΟ ΑΝΑΛΟΓΙΟ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΕΙΝΑΙ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟ. Η εκκλησία κ. Διαμαντόπουλε και ο Χριστός ΟΥΔΕΠΟΤΕ είπαν πως η πίστη δέχεται διόρθωση και επιδιόρθωση επ αόριστον (!!!). ΜΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΠΙΣΤΗ. ΚΑΙ ΜΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΠΑΡΑΔΟΣΗ. ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΠΑΡΑΔΟΣΗ βασίζεται σε αυτό που λέμε consensus πράξεων, consensus προσεγγίσεων, consensus ακουσμάτων και έρχεται η Εκκλησία με τις συνόδους της, και τις επιτροπές της και τα επισφραγίζει με την ευλογία της.

Αυτή είναι η παράδοση. Έως ότου κάποιο άλλο consensus ευλογηθεί απο μια σύνοδο ΤΙΠΟΤΑ ΔΕΝ ΕΠΙΤΡΕΠΕΙ κάποιον οι κάποιους να ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΖΟΥΝ με την σοφιστεία της επιστημονικής διόρθωσης και επιδιόρθωσης.

Να σας υπενθιμίσω πως η εκκλησία γνωματεύει και βγάζει εγκυκλίους; Όταν γνωματεύει η εκκλησία για την τέχνη και τον τρόπο της λατρείας πρέπει να τα αγνοούμε; Ο μουσικολόγος δικαιούται να γράψει και να θεωρήσει ο,τι παράγει η φαντασία του. Με άλλους κανόνες λειτουργεί και γιαυτόν υπάρχει η ελευθερία του λόγου και της σκέψης. Ο ψάλτης που είναι και κατώτερος κληρικός εφ όσον έχει χειροτονηθή αναγνώστης και χειροθετηθεί ΠΕΙΘΑΡΧΕΙ ΣΤΟΥΣ ΚΑΝΟΝΕΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ και στην ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΤΗΣ. Τελεία και παύλα.

Με τον μουσικολόγο μπορώ να συζητήσω, να αντιπαρατεθώ, να συμφωνήσω και να διαφωνήσω. Το αναλόγιον ΔΕΝ ΜΕ ΕΠΙΤΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΖΩ ΚΑΙ ΝΑ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ ΘΥΣΙΑΖΟΝΤΑΣ ΣΤΑ ΠΑΛΙΑ ΜΟΥ ΤΑ ΠΑΠΟΥΤΣΙΑ (ένεκεν μουσικολογίας) ΤΗΝ ΟΡΘΟΤΟΜΙΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ ΕΠΙ CONSENSUS.

Και επειδή αναφέρεσθε στον κ. Κωνσταντίνου, για ερευνήσατε τις υφεσοδιέσεις στην Μ. Εβδομάδα του Πρίγγου που επανέκδοσε (μάλλον έπλασε διοτι εαν ζούσε ο Πρίγγος θα τον είχε καταγγείλει). Περάσετε τα διαστήματα στα οποία αντιστοιχούν οι υφεσοδιέσεις σε κάποιο λογισμικό όπως π.χ. Μελωδός και αφήστε τον Μελωδό να παίξει την μουσική γραφή στην έκδοση του κ. Κωνσταντίνου....Ύστερα, βάλλετε και καμμιά κασσέτα ν ακούσετε τον ίδιο τον Πρίγγο να εκτελεί τα ίδια τροπάρια.......ΕΨΕΛΝΕ Ο ΠΡΙΓΓΟΣ ΤΩΝ ΗΧΗΤΙΚΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ με τον τρόπο που τον στριμώνει η γραφή (η φαντασία μήπως;) του κ. Κωνσταντίνου;; Ευτυχώς που υπάρχουν και ΗΧΗΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ. Δοκιμάστε το.

Γράφετε, "Αν το μεταφέρουμε αυτό στη ψαλτική σημαίνει πως όλοι έχουν πει σωστά αλλά έχουν κάνει και λάθη"

κ.μου Διαμαντόπουλε, λάθη υπάρχουν, λάθη έχουν γίνει και λάθη θα γίνονται.

Άλλο το λάθος και άλλο η μυθοπλασία.


Ευχαριστώ για τον ειλικρινό σας τόνο.

ΝΓ
 
Last edited:
Top