[Ερώτηση] Γιατί ψάλλονται οι καταβασίες του Σταυρού την περίοδο προ της εορτής της Κοιμήσεως της Θεοτόκου;

Μανώλης Παπαδάκης

Πρωτοψάλτης Ι.Ν. Αγίου Γεωργίου Εξω Μουλιανών
Μια απορία που έχω, μιας και δεν είμαι Τυπικάρης :eek:, είναι γιατί να ψάλλονται οι καταβασίες του Σταυρού αυτήν την περίοδο, αντί της Κοιμήσεως της Παναγίας, εφ'όσον προηγείται η εορτή της Κοιμήσεως της Παναγίας αυτής του Σταυρού;
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Η εορτή σχετίζεται με την Ύψωση του Τιμίου Σταυρού. Γενικότερος προβληματισμός στο θέμα που παραπέμπει ο Νεοκλής. Στο ΤΕ καταβασίες οι ειρμοί του β' κανόνος.
 
Last edited:

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
Όπως και η νηστεία του Δεκαπενταύγουστου, η οποία φυσικά δεν έχει καμία σχέση με νηστεία Παναγίας, αλλά με το Σταυρό εξ ού και αλάδωτη.
 
Last edited:

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Όπως και η νηστεία του Δεκαπενταύγουστου, η οποία φυσικά δεν έχει καμία σχέση με νηστεία Παναγίας, αλλά με το Σταυρό εξ ού και αλάδωτη.

Από που το συμπεραίνεις αυτό;
Για σύνδεση της εορτής με την εορτή του Τιμίου Σταυρού το κατανοώ. Για την Νηστεία του Δεκαπενταυγούστου ότι έχει γενικό χαρακτήρα και προς τιμήν της Μεταμορφώσεως (αφού έχουμε κατάλυση ιχθύος την 6η Αυγούστου) και αυτό. Αλλά η νηστεία νομίζω γίνεται κυρίως προς τιμήν της Θεοτόκου και επικράτησε να λέγεται ως νηστεία του Δεκαπενταυγούστου. Ίσως να σφάλω. Η 15η Αυγούστου είναι Θεομητορική εορτή και γίνεται κατάλυση ιχθύος σε Τετάρτη ή Παρασκευή (αν και υπάρχουν και διάφορες άλλες απόψεις και το θέμα ξεφεύγει και από την θεματολογία αρκετά...).

Συμπλήρωση- Κατά τον Άγιο Συμεών Θεσσαλονίκης: «εις τιμήν αποβλέπει της του Θεού Λόγου Μητρός, η οποία προγνωρίζουσα την αγίαν της μετάστασιν από τον κόσμον, πάντοτε ηγωνίζεται υπέρ υμών, και ενήστευεν, αν και χρείαν δεν είχε νηστείας, ως καθαρά και πανάμωμος, ζώσα δε αγγελικώς η υψηλοτέρα και των Αγγέλων και προσευχομένη συνεχώς και πάντοτε δι’ ημάς ικετεύουσα. Διά τούτο και ημείς χρεωστούμεν να νηστεύσωμεν εκμιμούμενοι τον βίον της».
Πηγή:http://www.churchofcyprus.org.cy/article.php?articleID=1857
 
Last edited:

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
31 Ιουλίου.
Και προεόρτια του τιμίου Σταυρου ήτοι η από του βασιλικού παλατίου εξέλευσις του τιμίου Σταυού εις την Πόλιν...
14 Αυγούστου.
Η εις το παλάτιον ανακομδή (επιστροφή) του τιμίου Σταυρού.

Σταυρώσιμη νηστεία λοιπόν εξ ού και το αλάδωτον.

Υ.Γ.επίσης η νηστεία της περιόδου των Αγ.Αποστόλων δεν έχει σχέση με τους Αγ.Αποστόλους διλοτι τον καιρό που καθιερώθηκε η μνήμη των Αγ.Αποστόλων ήταν 16 Ιανουαρίου λείψανο της οποίας είναι σήμερα η μνήμη της προσκυνήσεως της αλύσεως του Απ.Πέτρου.

(από εργασία φίλου)
 
31 Ιουλίου.
Και προεόρτια του τιμίου Σταυρου ήτοι η από του βασιλικού παλατίου εξέλευσις του τιμίου Σταυού εις την Πόλιν...
14 Αυγούστου.
Η εις το παλάτιον ανακομδή (επιστροφή) του τιμίου Σταυρού.

Σταυρώσιμη νηστεία λοιπόν εξ ού και το αλάδωτον.

Υ.Γ.επίσης η νηστεία της περιόδου των Αγ.Αποστόλων δεν έχει σχέση με τους Αγ.Αποστόλους διλοτι τον καιρό που καθιερώθηκε η μνήμη των Αγ.Αποστόλων ήταν 16 Ιανουαρίου λείψανο της οποίας είναι σήμερα η μνήμη της προσκυνήσεως της αλύσεως του Απ.Πέτρου.

(από εργασία φίλου)


Ενδιαφέρουσα θέση.
Αν έχει δημοσιευθεί η εργασία, δώστε τον τίτλο και περισσότερα στοιχεία, για να μπορέσουμε να διαβάσουμε όλο το κείμενο.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Όπως και η νηστεία του Δεκαπενταύγουστου, η οποία φυσικά δεν έχει καμία σχέση με νηστεία Παναγίας,...
Ἐξτρεμιστικό καί σκανδαλῶδες ἀγαπητέ Χριστάκη!
Ὑπάρχει πλούσια καί σοβαρή βιβλιογραφία πού δείχνει ὅτι ἔχει σχέση μέ τήν ἑορτή τῆς Παναγίας!

... εξ ού και αλάδωτη.
Κι αὐτό, ἄγραφος παράδοσις μόνον...

31 Ιουλίου.
Και προεόρτια του τιμίου Σταυρου ήτοι η από του βασιλικού παλατίου εξέλευσις του τιμίου Σταυρού εις την Πόλιν...
14 Αυγούστου.
Η εις το παλάτιον ανακομιδή (επιστροφή) του τιμίου Σταυρού.
Γιά τό λόγο τῶν καθημερινῶν λιτανειῶν τοῦ Σταυροῦ σέ κάποια χρονική περίοδο διαβάζουμε στόν Συναξαριστή. Δέν ἀναφέρεται σχέση μέ νηστεία. Δέν ξέρω ἄν εἶναι καί ὁ λόγος τῶν καταβασιῶν, ἀφοῦ καί στά τυπικά ὑπάρχει διαφοροποίηση. Οὔτε αὐτά ἀναφέρονται στό ΤΑγΣ... παρά μόνον τήν 1η Αὐγούστου «ἡ βάπτισις τῶν τιμίων ξύλων»...

Υ.Γ.επίσης η νηστεία της περιόδου των Αγ.Αποστόλων δεν έχει σχέση με τους Αγ.Αποστόλους διοτι τον καιρό που καθιερώθηκε η μνήμη των Αγ.Αποστόλων ήταν 16 Ιανουαρίου λείψανο της οποίας είναι σήμερα η μνήμη της προσκυνήσεως της αλύσεως του Απ.Πέτρου.
Μπορεῖ ἀρχικά νά μή συνδεόταν καί νά μήν ἐπεκτεινόταν μέχρι τήν 29ην Ἰουνίου (δυτική ἐπίδραση), ἀλλά ἐξαρτώταν —ὅπως καί σήμερα— ἀπό τήν Πεντηκοστή (μία ἑβδομάδα μόνον μετά τήν Κυριακή τῶν Ἁγίων Πάντων), ἀλλά πάντα ὁριζόταν ὡς νηστεία τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων, ἀφοῦ ἡ Πεντηκοστή ἔχει σχέση μέ τούς Ἀποστόλους, οἱ ὁποῖοι μετά τήν Πεντηκοστή «νηστεύσαντες καί προσευξάμενοι» ἀπῆλθον εἰς τό κήρυγμα.

(από εργασία φίλου)
Ἀναμένουμε τή δημοσίευση.

«Νηστεύειν ἡμᾶς Ἁγνή, κακίας πάσης ἐνίσχυσον, καὶ φαύλων καὶ πονηρῶν, ἀπέσχεσθαι πράξεων, ἀεὶ ἐνδυνάμωσον, προστασία πάντων, τῶν ἀνθρώπων χρηματίζουσα. (Θεοτοκίον ς΄ ᾠδῆς κανόνος Σταυροῦ Α΄ Αὐγούστου)»

 

Σταύρος_99

Νέο μέλος
31 Ιουλίου.
Και προεόρτια του τιμίου Σταυρου ήτοι η από του βασιλικού παλατίου εξέλευσις του τιμίου Σταυού εις την Πόλιν...
14 Αυγούστου.
Η εις το παλάτιον ανακομδή (επιστροφή) του τιμίου Σταυρού.

Σταυρώσιμη νηστεία λοιπόν εξ ού και το αλάδωτον.

Υ.Γ.επίσης η νηστεία της περιόδου των Αγ.Αποστόλων δεν έχει σχέση με τους Αγ.Αποστόλους διλοτι τον καιρό που καθιερώθηκε η μνήμη των Αγ.Αποστόλων ήταν 16 Ιανουαρίου λείψανο της οποίας είναι σήμερα η μνήμη της προσκυνήσεως της αλύσεως του Απ.Πέτρου.

(από εργασία φίλου)

Χαιρετε,
Αν και εχει περασει καιρος, μηπως θα μπορουσατε να αναρτησετε αυτην την εργασια η εστω παρομοιες πηγες που να υποστιριζουν αυτη την θεση;
Ευχαριστω πολυ.
 
Top