Γενεθλίων τελουμένων... Αστέρης Λεωνίδας

ΚΑΡΑΜΠΑΣΗΣ ΔΑΝΙΗΛ

Παλαιό Μέλος
Το ψαλτολογιον εχει ηλικια 8 ετη και λιγο πολυ τον αρχοντα Αστερη τον μαθαμε απο προσφατες ηχογραφησεις..Ειναι μονιμος σε αναπηρικο καροτσακι σημερα για να κινηται και αρρωστος με ανοια χωρις να εχει καλη επαφη με το περιβαλλον ..Ανεβαζω το δοξα των εσπεριων της εορτης της Αποτομης της κεφαλης του αγιου Ιωαννου οπως εψαλλει απο τον αρχοντα σε ηλικια 36 ετων..φοβερος!!
 

ἄκουε πολλά λάλει καίρια

Βίας Ι σ. 65,7 (Diels-Kranz)
Ἀντί «ἐπληροῦτο» τί λέει;

Η ερμηνεία του Άρχοντος μεγαλοπρεπής, με ρυθμό ζωηρό και χρονική αγωγή που πάλλεται πατριαρχικώς, όμως με μία σταδιακή ελαφρά επιτάχυνση... Το δε ύφος (αισθητά διάφορο από αυτό των τελευταίων ετών: https://www.youtube.com/watch?v=0fV8Sojwnps) ευωδιάζει Πατριαρχείο (αν και η συγκεκριμένη ηχογράφηση πιθανώς δεν είναι από τον Π.Ν.), παραπέμποντας σε παλαιότερα ακούσματα που ενθυμίζουν κάπως Κ. Πρίγγο.

Το ποίημα του Δοξαστικού της εορτής:

Γενεθλίων τελουμένων, τοῦ ἀναιδεστάτου Ἡρώδου, τῆς ἀσελγοῦς ὀρχηστρίδος, ἐπληροῦτο ἡ διάθεσις τοῦ ὅρκου· τοῦ γὰρ Προδρόμου ἡ Κεφαλὴ ἀποτμηθεῖσα, ὡς ὀψώνιον ἐφέρετο, ἐπὶ πίνακι τοῖς ἀνακειμένοις. Ὢ συμποσίου μισητοῦ, ἀνοσιουργήματος καὶ μιαιφονίας πλήρους! Ἀλλ᾿ ἡμεῖς τὸν Βαπτιστήν, ὡς ἐν γεννητοῖς γυναικῶν μείζονα, ἐπαξίως τιμῶντες μακαρίζομεν.


Αλλ' επειδή ο λόγος τελευταίως περί πατριαρχικής μουσικής παραδόσεως, στην παρούσα ερμηνεία ακούμε μία σύνθεση στην ουσία καινοφανή, αφού ούτε αυτούσια του Πέτρου είναι, ούτε του Στεφάνου, ούτε του Κ. Πρίγγου, ούτε άλλου πατριαρχικού ψάλτη.

Φυσικά, στην βάση βρίσκονται (και πώς άλλως;) οι Πετρο-Στέφανος, υπό το ερμηνευτικό πρίσμα Κ. Πρίγγου, με αναλύσεις και προσαρμογή Λ. Αστέρη, εξαιρουμένων όμως των παρακάτω μουσικών φράσεων, οι οποίες ναι μεν είναι κλασικές και συνηθίζονται στον πλ. β', αλλά η χρήση τους στην συγκεκριμένη σύνθεση δεν ευρίσκει αναφορά σε πατριαρχικό τεκμήριο σχετικώς με το συγκεκριμένο Δοξαστικό.

Στις φράσεις «ἡ Κεφαλὴ ἀποτμηθεῖσα», «Ὢ συμποσίου μισητοῦ» και «Ἀλλ᾿ ἡμεῖς τὸν Βαπτιστήν» (στον Κε της μέσης), είναι φανερό πως αξιοποιούνται οι δυνατότητες του ψαλλομένου ήχου, ο οποίος αναπτύσσεται παραγωγικά και εύστοχα, αποδεικνύοντας στην πράξη πως η πατριαρχική ψαλτική παράδοση ενίοτε διευρύνεται δημιουργικά εντός πλαισίων.

Εκτός αν χαρακτηρίσουμε την σύνθεση αυτή παντελώς εκτός πατριαρχικής ψαλτικής παραδόσεως, που αποδίδεται όμως με γνήσιο πατριαρχικό ύφος. Αλλά πώς μπορούμε να ισχυριζόμαστε πως η χρήση συγκεκριμένων μελικών θέσεων αποτελεί κατ' εξοχήν ίδιον του γνήσιου πατριαρχικού ύφους, και ταυτόχρονα μία σύνθεση, ενώ χαρακτηρίζεται όλη εκτός πατριαρχικής ψαλτικής παραδόσεως, να αποδίδεται με γνήσιο πατριαρχικό ύφος; Αλλά και αυτό να ίσχυε, καταλύεται το βασικό «αξίωμα» ότι το γνήσιο πατριαρχικό ύφος σώζεται μόνον εντός του Πατριαρχικού Ναού διά της σχετικής μαθητείας επί του πατριαρχικού αναλογίου, οπότε στην συγκεκριμένη περίπτωση καταλήγουμε στο συμπέρασμα πως δεν έχουμε ούτε πατριαρχικό ύφος ούτε πατριαρχική μουσική παράδοση.

Όχι.

Είναι φανερό πως τα πράγματα δεν είναι τόσο απόλυτα όσο τα παρουσιάζουν κάποιοι (και που η λογική τους οδηγεί σε κηδείες και μνημόσυνα της πατριαρχικής ψαλτικής). Η σαφής διάκριση και γνώση της ουσίας και των δυνατοτήτων που προσφέρει η πατριαρχική ψαλτική παράδοση μάς υποχρεώνουν ουσιαστικά εδώ, όχι να γίνομαστε σχολαστικοί και να ψέγουμε τον Άρχοντα (επειδή π.χ. αγγίζει χρωματικά τον Νη΄ ή για το ότι από κανένα πατριαρχικό ψάλτη, επί πατριαρχικού αναλογίου, δεν διδάχθηκε μ' αυτόν τον τρόπο το συγκεκριμένο Δοξαστικό), αλλά ν' αναγνωρίζουμε με σεβασμό την ακραιφνή πατριαρχικότητα του συνόλου ακούσματος και του ψαλτικού ύφους, παρά το αισθητά παρεμβατικό (αλλά δημιουργικό) στοιχείο, και να θαυμάζουμε ακόμη το γεγονός πως αυτό συμβαίνει σε νεαρή σχετικά ηλικία...


ΥΓ1. Το ισοκράτημα (λιτό και απέριττο κατά πάντα) είναι χαρακτηριστικά συνεχές, χωρίς να διακόπτεται κατά κανόνα σε κάθε μαρτυρία ή σε κάθε αναπνοή.
ΥΓ2. Τα ορθά διαστήματα διδάσκουν επίσης.
 
Last edited:

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Πολύ πιθανόν! Άλλωστε μαθήτευσε στον Παναγιώτη Κωνσταντινίδη, που διετέλεσε επί μακρόν Δομέστικος που Παλάση.
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
ἄκουε πολλά said:
Μόνο;

Νομίζω πως ο βασικός του δάσκαλος ήταν αυτός. Το γράφει κι εδώ. Βέβαια, η θητεία του ως κανόναρχος στον Πατριαρχικό Ναό επί εποχής Πρίγγου & Στανίτσα του κληροδότησαν βιώματα τα οποία εν πολλοίς επανέφερε ως Άρχων Πρωτοψάλτης, αλλά και η άμιλλα με τον Στέφανο Προύσαλη τον διαμόρφωσε εν πολλοίς. Τον δε Αναστάση Μιχαηλίδη τον φιλοξενούσε τακτικά δτο μαγαζί του όπου τον ηχογραφούσε να του ψάλλει όλα τα μέλη της Πατριαρχικ ής παραδόσεως.

Πάντως, ανέφερα τον Κωνσταντινίδη παραπάνω προκειμένου να τεκμηριώσω τις παλασικές καταβολές του μέλους. Το πόσο σοβαρός ψάλτης ήταν, μπορείτε να το ακούσετε σε ηχογράφηση για την εκπομπή του Λυκούργου Αγγελόπουλου που έχει ανεβεί.
 

ἄκουε πολλά λάλει καίρια

Βίας Ι σ. 65,7 (Diels-Kranz)
Νομίζω πως ο βασικός του δάσκαλος ήταν αυτός.

Στον Π. Κωνσταντινίδη έκατσε ότε ήτο μειράκιον! Ο βασικός του δάσκαλος ήταν ο Σόμπατζης, από τον οποίο εδιδάχθη τα της πατριαρχικής ψαλτικής παραδόσεως (και όχι επί του πατριαρχικού αναλογίου, αλλά εντός εμπορικού καταστήματος).


Το γράφει κι εδώ. Βέβαια, η θητεία του ως κανόναρχος στον Πατριαρχικό Ναό επί εποχής Πρίγγου & Στανίτσα του κληροδότησαν βιώματα τα οποία εν πολλοίς επανέφερε ως Άρχων Πρωτοψάλτης,

Σε τόσο μικρή ηλικία (δηλ. πριν την μεταφώνηση) δεν δύναται κανείς να αντιληφθεί την αξία των ακουσμάτων. Ένα παιδί στην ηλικία αυτή καλά-καλά δεν ξέρει να μιλάει, και μπορεί να μάθει τι εστί πατριαρχικόν ύφος; Στην ηλικία αυτή απλώς έχει την ευλογία να γευθεί την πατριαρχική ψαλτική, ακροώμενο και όχι αντιλαμβανόμενο. Το ύφος αποκτάται πολύ-πολύ αργότερα και μέχρι το τέλος της ζωής του ανθρώπου τροποποιείται...



Τον δε Αναστάση Μιχαηλίδη τον φιλοξενούσε τακτικά στο μαγαζί του όπου τον ηχογραφούσε να του ψάλλει όλα τα μέλη της Πατριαρχικής παραδόσεως.

Ενδιαφέρον πάντως θα είχε να μάθουμε κάποτε αν έψαλλε στο Πατριαρχείο ΩΣ ΕΔΙΔΑΧΘΗ, αν δηλαδή εφύλαξε το σκήπτρο της πατριαρχικής μουσικής παραδόσεως ως το παρέλαβε, χωρίς να κάνει αλλαγή καμία...


Το πόσο σοβαρός ψάλτης ήταν, μπορείτε να το ακούσετε σε ηχογράφηση για την εκπομπή του Λυκούργου Αγγελόπουλου που έχει ανεβεί.

Αυτό που μας ενδιαφέρει γενικώς είναι η πατριαρχικότητα των ακουσμάτων του Λ. Αστέρη. Εφ' όσον ούτε Δομέστικος διετέλεσε στον Πατριαρχικό Ναό, ούτε Λαμπαδάριος, αλλά ως γνωστόν, κι αυτός εκλήθη έξωθεν, έχων ως παρακαταθήκη τις ηχογραφήσεις του Σόμπατζη... Ετήρησε κατά γράμμα ό,τι εδιδάχθη; ή διεύρυνε τα πατριαρχικά ακούσματα;
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
ἄκουε πολλά said:
Στον Π. Κωνσταντινίδη έκατσε ότε ήτο μειράκιον! Ο βασικός του δάσκαλος ήταν ο Σόμπατζης, από τον οποίο εδιδάχθη τα της πατριαρχικής ψαλτικής παραδόσεως (και όχι επί του πατριαρχικού αναλογίου, αλλά εντός εμπορικού καταστήματος).




Σε τόσο μικρή ηλικία (δηλ. πριν την μεταφώνηση) δεν δύναται κανείς να αντιληφθεί την αξία των ακουσμάτων. Ένα παιδί στην ηλικία αυτή καλά-καλά δεν ξέρει να μιλάει, και μπορεί να μάθει τι εστί πατριαρχικόν ύφος; Στην ηλικία αυτή απλώς έχει την ευλογία να γευθεί την πατριαρχική ψαλτική, ακροώμενο και όχι αντιλαμβανόμενο. Το ύφος αποκτάται πολύ-πολύ αργότερα και μέχρι το τέλος της ζωής του ανθρώπου τροποποιείται...





Ενδιαφέρον πάντως θα είχε να μάθουμε κάποτε αν έψαλλε στο Πατριαρχείο ΩΣ ΕΔΙΔΑΧΘΗ, αν δηλαδή εφύλαξε το σκήπτρο της πατριαρχικής μουσικής παραδόσεως ως το παρέλαβε, χωρίς να κάνει αλλαγή καμία...




Αυτό που μας ενδιαφέρει γενικώς είναι η πατριαρχικότητα των ακουσμάτων του Λ. Αστέρη. Εφ' όσον ούτε Δομέστικος διετέλεσε στον Πατριαρχικό Ναό, ούτε Λαμπαδάριος, αλλά ως γνωστόν, κι αυτός εκλήθη έξωθεν, έχων ως παρακαταθήκη τις ηχογραφήσεις του Σόμπατζη... Ετήρησε κατά γράμμα ό,τι εδιδάχθη; ή διεύρυνε τα πατριαρχικά ακούσματα;

Αυτό δεν λέγεται ούτε καν επιστημονικός ζήλος, ούτε troll Nr 2, μα τυμβωρυχία χειρίστου είδους εναντίον του βαθύτατα ασθενούς Άρχοντος Πρωτοψάλτου της ΜΧΕ!
Σεβασμός!
 
Last edited:

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Το παιδικό μυαλό είναι σφουγγάρι. Κι εγώ θυμάμαι αναλυτικά πολλά πράγματα από το τι ψάλλαμε και πώς από τα 9 που πρωτοανέβηκα στο αναλόγιο της ενορίας μου. Ο Δεβρελής ολοκλήρωσε σχεδόν τις μουσικές του σπουδές μέχρι να τελειώσει ηλικιακά το Δημοτικό, αφού έκανε ιδιαίτερα με το Θεμιστοκλή Γεωργιάδη πριν να τον έχει δάσκαλο στην Αγ. Αναστασία, και μέχρι σήμερα μου λέει για ορθογραφικές ιδιαιτερότητες που προέκρινε ο δάσκαλός του μαζί με την τεκμηρίωσή τους, είχε φθάσει δηλαδή σε τέτοιο επίπεδο. Ο Μαφίδης το 2013 μας έψαλε το "Και νυν... Ζωοδότην τεκούσα" ισχυριζόμενος ότι το λέει όπως ακριβώς το λέγανε στο Φανάρι όταν ήταν πιτσιρίκι. Τον ρωτήσαμε γιατί θέλαμε να δούμε αν η ιδιόμορφη θέση που ακούμε από το αριστερό αναλόγιο του Στανίτσα λεγόταν από τότε.

Τον Αστέρη τον πλήρωνε ο παπα-Ευθύμ, αυτός που έκανε το σχίσμα στην Πόλη, για να πηγαίνει στους Χαιρετισμούς στην εκκλησία του και να λέει το "Άσπιλε" με τη γλυκειά παιδική του φωνή. Προφανώς, κάτι χαμπάριαζε μουσικά.

Δάσκαλος είναι αυτός που σε μαθαίνει τη μουσική. Έτσι, δάσκαλος του Αστέρη ήταν ο Παναγιώτης Κωνσταντινίδης. Δεν τον έχασε σύντομα για να μπορεί κάποιος να ισχυριστεί ότι μπορεί να μη θυμάται και πολλά.

Σχετικά με την πατριαρχικότητα των ακουσμάτων του, αυτός που έχει πνεύμα μαθητείας, αφομοιώνει όλα τα χρήσιμα στοιχεία. Άλλωστε, το ύφος του προ του Πατριαρχείου παραπέμπει άμεσα στο Πατριαρχείο. Αυτός ήταν και ο λόγος που του έγιναν πολλαπλές προσκλήσεις να αναλάβει Άρχων Λαμπαδάριος απέναντι στο Νικολαΐδη στα μέσα της δεκαετίας του '60 - κάτι το οποίο αρνήθηκε. Ακόμη, δεν πρέπει να ξεχνούμε ότι έζησε και άλλους ψάλτες πατριαρχικούς, όπως το Νικόλαο Συμεωνίδη. Το περιβάλλον, δηλαδή, όπου ανδρώθηκε μουσικά δεν αφήνει περιθώρια αμφισβητήσεως. Επίσης, ο δάσκαλός μου Μιλτιάδης Παππάς ήταν παρών σε Ακολουθία όπου το Δοξαστικό των Αίνων το έψαλαν εν ενί στόματι και χωρίς μουσικό κείμενο ο Αστέρης με το Σάββα Αβραμίδη, τον χαρακτηριζόμενο από όλους τους Πολίτες ως μικρό Ιάκωβο. Μετά το πέρας του Δοξαστικού, σε απορία του Αστέρη πώς το κατάφεραν αυτό, του απάντησε ο Αβραμίδης ότι έτσι το έψαλε ο Ιάκωβος!
 

ἄκουε πολλά λάλει καίρια

Βίας Ι σ. 65,7 (Diels-Kranz)
Δάσκαλος είναι αυτός που σε μαθαίνει τη μουσική. Έτσι, δάσκαλος του Αστέρη ήταν ο Παναγιώτης Κωνσταντινίδης.

Ευτυχώς, όχι μόνον αυτός, στον οποίο κάθισε παιδαρέλι μικρό, 5-10 χρονώ...

Όταν κάποιος σε ρωτήσει πού εμαθήτευσε ο Στανίτσας θα του πεις στον Παλάση ή στον Πρίγγο; Έλα ευλογημένε!

Προφανώς και στον Π. Κωνσταντινίδη έμαθε πράγματα, αλλά τότε ήταν Αστεράκι μικρό...


Σχετικά με την πατριαρχικότητα των ακουσμάτων του, αυτός που έχει πνεύμα μαθητείας, αφομοιώνει όλα τα χρήσιμα στοιχεία.

Για την πατριαρχικότητα των ακουσμάτων του Άρχοντος δεν θα διαφωνήσουμε, όπως ήδη έχεις καταλάβει:

ἄκουε πολλά said:
Το δε ύφος ευωδιάζει Πατριαρχείο, παραπέμποντας σε παλαιότερα ακούσματα που ενθυμίζουν κάπως Κ. Πρίγγο.
 
Last edited:

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Δεν ξέρω αν κάθισε μόνο τόσο μικρός. Προφανώς και θεωρείται διδασκαλία η διαδικασία των υπαγορεύσεων του Αναστάση, αλλά κατ' εξοχήν δάσκαλός του ήταν ο Κωνσταντινίδης. Για το Στανίτσα θεωρώ δασκάλους τους Θεραπειανό, Δημήτριο Βουτσινά, το Γιάγκο Βασιλειάδη και το Μιχαήλ Χατζηαθανασίου, ίσως και τον Παλάση - δεν ξέρω αν έκανε μαθήματα. Δάσκαλό του στο πατριαρχικό ύφος τον Αναστάση. Τον Πρίγγο τον είχε απέναντι και σίγουρα επηρεάστηκε στο ύφος, αλλά δεν κάθισε να του υπαγορεύσει πράγματα ως διδασκαλία.
 

ἄκουε πολλά λάλει καίρια

Βίας Ι σ. 65,7 (Diels-Kranz)
Δεν ξέρω αν κάθισε μόνο τόσο μικρός. Προφανώς και θεωρείται διδασκαλία η διαδικασία των υπαγορεύσεων του Αναστάση, αλλά κατ' εξοχήν δάσκαλός του ήταν ο Κωνσταντινίδης. Για το Στανίτσα θεωρώ δασκάλους τους Θεραπειανό, Δημήτριο Βουτσινά, το Γιάγκο Βασιλειάδη και το Μιχαήλ Χατζηαθανασίου, ίσως και τον Παλάση - δεν ξέρω αν έκανε μαθήματα. Δάσκαλό του στο πατριαρχικό ύφος τον Αναστάση. Τον Πρίγγο τον είχε απέναντι και σίγουρα επηρεάστηκε στο ύφος, αλλά δεν κάθισε να του υπαγορεύσει πράγματα ως διδασκαλία.

Ο Θρ. Στανίτσας υπήρξε το ακοίμητο κανδήλι της πατριαρχικής μουσικής παραδόσεως σχεδόν επί 20 χρόνια στο αριστερό αναλόγιο του Πανσέπτου Πατριαρχικού Ναού.

Πατριαρχικοπρεπέστατος και αργότερα, ως Άρχων Πρωτοψάλτης, μεγαλούργησε πριγγίζων πολλάκις (και αν σήμερα ορισμένοι έχουμε καταγράψει σχεδόν ό,τι έχει ψάλει ο Θρ. Στανίτσας και υπάρχει καταγεγραμμένο στις ηχογραφήσεις του, το κάναμε γι' αυτόν ακριβώς τον λόγο, ΚΑΙ ΟΧΙ γιατί κάθισε δίπλα στον Βασιλειάδη ή τον Χατζηαθανασίου ή τον Παλάση ή οποιονδήποτε άλλο υπογορευόμενος). Την κλίμακα έμαθε όντως από τον θείο του, ίσως και άλλα βασικά πράγματα, δάσκαλός του όμως, ολόφωτος πατριαρχικού ύφους, ήταν ο Κ. Πρίγγος αναμφισβήτητα. Τι συζητάμε τώρα;

Όσο για τον νυν Άρχοντα Πρωτοψάλτη της Μ.τ.Χ.Ε., θα πρέπει να σε πληροφορήσω πως ο ίδιος έδινε μέγιστη έμφαση σε συζητήσεις στην μαθητεία του κοντά στον άριστο πατριαρχικό ψάλτη και σκευοφύλακα της πατριαρχικής ψαλτικής παραδόσεως Α. Μιχαηλίδη. Μέγιστη...
 
Last edited:
Top