Αργοσύντομες Δοξολογίες Γρηγορίου πρωτοψάλτου

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Αργοσύντομες Δοξολογίες του Γρηγορίου πρωτοψάλτου σε όλους τους ήχους.
Δεν ξέρω εάν έχουν συμπεριληφθεί σε κάποια ανθολογία.
Από παλαίτυπο χειρόγραφο βιβλίο που ψηφιοποίησε ο κ. Βασίλειος Αθανασίου.
 

Attachments

  • Argosyntomes_Doxologies_Grigoriou.pdf
    12.4 MB · Views: 368

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Στο «Μουσικόν Πεντηκοστάριον» του Γαβριήλ Κουντιάδου, στη σελ. 370 υπάρχει μια αργοσύντομη δοξολογία σε Β΄ ήχο. Η ίδια δοξολογία στο όνομα και πάλι του Γαβριήλ Κουντιάδου αναπαράγεται και στον τόμο του Όρθρου της σειράς "Αγγελικός Χορός" της Σιμωνόπετρας. Σήμερα διεπίστωσα ότι πρόκειται για σύνθεση του Γρηγορίου πρωτοψάλτου (στο ανωτέρω PDF, σελ. 5). Εσκεμμένα ή από άγνοια; Πάντως, όπως προανέφερα, κι εγώ πρώτη φορά συναντώ τις συγκεκριμένες δοξολογίες.
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Στο «Μουσικόν Πεντηκοστάριον» του Γαβριήλ Κουντιάδου, στη σελ. 370 υπάρχει μια αργοσύντομη δοξολογία σε Β΄ ήχο. Η ίδια δοξολογία στο όνομα και πάλι του Γαβριήλ Κουντιάδου αναπαράγεται και στον τόμο του Όρθρου της σειράς "Αγγελικός Χορός" της Σιμωνόπετρας. Σήμερα διεπίστωσα ότι πρόκειται για σύνθεση του Γρηγορίου πρωτοψάλτου (στο ανωτέρω PDF, σελ. 5). Εσκεμμένα ή από άγνοια; Πάντως, όπως προανέφερα, κι εγώ πρώτη φορά συναντώ τις συγκεκριμένες δοξολογίες.
Το ίδιο πρόβλημα υπάρχει και με τα Λειτουργικά σε β' του Κουντιάδου, που είναι μια ελαφρά διασκευή στου Γεωργίου Ραιδεστηνού ή Ονουφρίου Βυζαντίου.
(Δεν είμαι σιγουρος για την πατρότητα των τελευταίων. Μοιάζουν πολύ οι δυο εκδοχές αλλά έχουν μικροδιαφορές στις αναλύσεις, οπότε ψηφίζω Ραιδεστηνό διότι έχουν ελαφρώς πιο απλή γραμμή και εκδόθηκαν κατά τι παλαιότερα: το 1894, στο Απάνθισμα του Κυφιώτου, ενώ το 1896 του Ονουφρίου, στο «Εν άνθος...» του Κυριαζίδου. Εξ άλλου, η όλη ιστορία του Βουδούρη σχετικά με τα μέλη αυτά αναφέρει το Ραιδεστηνό ως πρωταγωνιστή.)
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
10 αργοσύντομες δοξολογίες του Γρηγορίου πρωτοψάλτου από την "Κοκκινογοργούσα" ανθολογία του Ιωάννου πρωτοψάλτου (σε έγχρωμο και ασπρόμαυρο). Περιέχει επιπλέον δύο δοξολογίες σε ήχο βαρύ, μία σε διατονικό και μία σε εναρμόνιο.
 

Attachments

  • Argosyntomes_Doxologies_Grigoriou_1.pdf
    2 MB · Views: 194
  • Argosyntomes_Doxologies_Grigoriou_2.pdf
    3.5 MB · Views: 167
Από παλαίτυπο χειρόγραφο βιβλίο που ψηφιοποίησε ο κ. Βασίλειος Αθανασίου.
Πιο "τακτοποιημένες" για τάμπλετ με index και σε μικρότερο μέγεθος
ΑΚ
 

Attachments

  • Αργοσύντομες Δοξολογίες Γρηγορίου χφ.pdf
    10.5 MB · Views: 269

romios1

Active member
Υπάρχουν οι δοξολογίες του Γρηγορίου και κάπου αλλού; Η είναι πρώτη φορά που εμφανίζονται Από χειρόγραφο; Π. Ιερόθεος Τσονάκας έχει Μια δοξολογία του Γρηγορίου, αν δεν ψεύδομαι.
 

romios1

Active member
Μήπως εἶχαν ἐκδοθεῖ ὅλες μαζὶ οἱ δοξολογίες τοῦ Γρηγορίου σὲ κάποια ἔκδοσι (σύγχρονη);
 

Giorgos Sterpis

Νέο μέλος
Τις δοξολογίες του Γρηγορίου τις έχουμε συμπεριλάβει στην επανέκδοση του Οκτάηχου Μουσικού Λειμωναρίου του κ. Χαράλαμπου Καρακατσάνη. Ήδη έχει κυκλοφορήσει ο Α΄ τόμος - α΄ ήχος, και μέχρι το τέλος του έτους θα βγει και ο Β΄ ήχος.
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Όντως. Σελ. 240.
Πώς και "ξεχάστηκαν" έκτοτε;
Είναι αρκετά αναλυτική η γραφή τους, και αυτό ίσως εγείρει ζητήματα πατρότητάς τους. Ενδιαφέρον έχει και ποιά χειρόγραφη διάδοση είχαν, αλλά και ποιά είναι η πρωτότυπη μορφή τους. Άραγε να πρωτοεγράφησαν στην παλαιά μέθοδο; Πάντως οι εκδότες της «κοκκινογοργούσας» παραδίδουν αναλυτικά ακόμη και γνωστά μαθήματα, θυμίζοντας τον Π. Εφέσιο και την Ανθολογία του σε αυτό.
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Είναι αρκετά αναλυτική η γραφή τους, και αυτό ίσως εγείρει ζητήματα πατρότητάς τους...
.... Πάντως οι εκδότες της «κοκκινογοργούσας» παραδίδουν αναλυτικά ακόμη και γνωστά μαθήματα, θυμίζοντας τον Π. Εφέσιο και την Ανθολογία του σε αυτό.
Η δεύτερη θέση δεν εξασθενίζει την πρώτη; Υπάρχουν περιπτώσεις προβληματικής πατρότητας μουσικών συνθέσεων σε έντυπες ανθολογίας;
 

Laosynaktis

Παλαιό Μέλος
Είναι αρκετά αναλυτική η γραφή τους, και αυτό ίσως εγείρει ζητήματα πατρότητάς τους. Ενδιαφέρον έχει και ποιά χειρόγραφη διάδοση είχαν, αλλά και ποιά είναι η πρωτότυπη μορφή τους. Άραγε να πρωτοεγράφησαν στην παλαιά μέθοδο; Πάντως οι εκδότες της «κοκκινογοργούσας» παραδίδουν αναλυτικά ακόμη και γνωστά μαθήματα, θυμίζοντας τον Π. Εφέσιο και την Ανθολογία του σε αυτό.
Βλ. εδώ:
https://pergamos.lib.uoa.gr/uoa/dl/frontend/el/browse/110241#fields
 

Attachments

  • 114452.WEB.jpg
    114452.WEB.jpg
    292.4 KB · Views: 28

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Οι δοξολογίες και από την "Πέργαμο".
Ευχαριστίες.

Και στο χφ και στην «κοκκινοργούσα» η χρωματική μαρτυρία αλλά όχι και η φθορά επαναφοράς στο ασματικό του πλ δ είναι προβληματική. Ίδιο πρότυπο και στις δύο περιπτώσεις ή το χφ αυτό ήταν το πρότυπο της Ανθολογίας, ή κάτι άλλο συμβαίνει εδώ;

δ.
 
Last edited:

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Η δεύτερη θέση δεν εξασθενίζει την πρώτη; Υπάρχουν περιπτώσεις προβληματικής πατρότητας μουσικών συνθέσεων σε έντυπες ανθολογίας;

Δεν το βλέπω έτσι. Είναι ένα χαρακτηριστικό της Ανθολογίας του Εφεσίου, όπου επικρατεί άλλης μορφής εξήγηση (αναλυτική). Δυνητικά θα μπορούσε να συμβεί αυτό, να υπάρχει αμφισβητούμενη πατρότητα. Πρόχειρα θυμάμαι το περιφημότατο άξιόν εστιν του Ανωνύμου του πλ. β.

δ.
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
...Και στο χφ και στην «κοκκινοργούσα» η χρωματική μαρτυρία και η φθορά επαναφοράς στο ασματικό του πλ δ είναι προβληματική....
Αν θέλεις εξήγησε, που βρίσκεται το πρόβλημα, γιατί δεν το εντόπισα.
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Αν θέλεις εξήγησε, που βρίσκεται το πρόβλημα, γιατί δεν το εντόπισα.

Στο αθάνατος η μαρτυρία θέλει να είναι διαφορετική, γα φθορικό ως νη, όπως και η φθορά η διατονική στο ε-λέησον να γίνει του δι, όχι του πα (όπως είναι γραμμένο)... Διόρθωση: στην Ανθολογία η επαναφορά (με φθορά του δι) είναι σωστή!

δ.
 

Attachments

  • Αθάνατος.png
    Αθάνατος.png
    475 KB · Views: 17
  • Αθάνατος κοκκινογοργούσας.png
    Αθάνατος κοκκινογοργούσας.png
    200.7 KB · Views: 18
Last edited:
Top