[Ερώτηση] Απολυτίκιο Εορταζομένου Αγίου ίδιο με Απολυτίκιο ναού

Stavros78

Σταύρος Ζαχαρίου
Την περασμένη Κυριακή (Πρόοδος Τιμίου Σταυρού) σύμφωνα με το Τυπικόν θα έπρεπε να ψάλλουμε το "Σώσον Κύριε" αμέσως μετά το Αναστάσιμο Απολυτίκιο του Α' Ήχου (μετά τη Μικρή Είσοδο).

Ο ναός που ψάλλω είναι του Τιμίου Σταυρού οπόταν και το Απολυτίκιο του ναού είναι το ίδιο. Οι απορία μου είναι:

1. Θα έπρεπε να ψάλλουμε 2 φορές το "Σώσον Κύριε", δηλ.
- Αναστάσιμο Απολυττίκιο
- "Σώσον Κύριε" (Εορταζομένου Αγίου)
- "Αποστόλου Βαρνάβα" (είθισται στη Κύπρο)
- "Σώσον Κύριε" (ναού)
- Κοντάκιον

ή να ψαλεί μόνο μια φορά στο τέλος; Η άλλη επιλογή θα ήταν να ψαλεί το πρώτο και να μην ψαλεί του ναού.

Εμείς απλά το είπαμε 1 φορά σαν Απολυτίκιο ναού για να καλύψει και τα 2.

Ποιό είναι τελικά το σωστό; Ευχαριστώ.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Κατ᾿ ἀρχήν ὁ τίτλος εἶναι λάθος, γιατί τό «Σῶσον Κύριε...» δέν εἶναι ἀπολυτίκιον «Εορταζομένου Αγίου» ἀλλά δεσποτικῆς ἑορτῆς. Στήν περίπτωση «Εορταζομένου Αγίου ίδιο με Απολυτίκιο ναού» σημαίνει πῶς εἶναι ἡ πανήγυρις τοῦ ναοῦ ἤ ἄλλη μέρα μνήμης τοῦ αὐτοῦ ἁγίου, ὁπότε δέν χρειάζεται ἀπάντηση...

Βασικά δέν χρειάζεται ἀπάντηση σ᾿ αὐτή τήν ἐρώτηση, ἀλλά παίρνω ἀφορμή ἀπό

- "Αποστόλου Βαρνάβα" (είθισται στη Κύπρο)

Κακῶς ἐπιβάλλεται ἡ ψαλμωδία ἀπολυτικίων πολιούχων σέ ὅλους τούς ναούς πόλεως ἤ μητροπολιτικῆς περιφέρειας. Καί ἀπ᾿ ὅτι φαίνεται διατάσσεται πρό τοῦ ἀπολυτικίου τοῦ ναοῦ. Ἀλλά στήν περίπτωση πού ὁ ναός εἶναι σέ δεσποτική ἤ θεομητορική ἑορτή, ἐννοεῖται ὅτι τότε πρέπει νά προηγεῖται τοῦ ναοῦ ἀπό τό τοῦ πολιούχου.

Ὁπότε
Ποιό είναι τελικά το σωστό;

Θά ἦταν νά μή λέμε ἀπολυτίκιο πολιούχου, ἀφοῦ καί τοῦ ἁγίου τοῦ ναοῦ μεταγενέστερα προβλέφθηκε. Στήν περίπτωση ὅμως πού ἐπιβάλλεται ἤ εἴθισται, ἄν ὁ ναός εἶναι σέ τιμή δεσποτοθεομητορικῆς ἑορτῆς, νά προηγεῖται τό ἀπολυτίκιο τοῦ ναοῦ ἀπό τοῦ πολιούχου ἤ ἱδρυτοῦ ἤ προστάτου ἤ δέν ξέρω τί ἄλλο...


 

kyrkakav

ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΚΑΚΑΒΕΛΑΚΗΣ
σημαίνει πῶς εἶναι ἡ πανήγυρις τοῦ ναοῦ ἤ ἄλλη μέρα μνήμης τοῦ αὐτοῦ ἁγίου
Ενδεχομένως να αναφέρεται σε απολυτίκια κοινά ή πανομοιότυπα για κάποιους Αγίους (π.χ. "Ο μάρτυς Σου Κύριε..." ή "Απόστολέ Άγιε...")...
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Ενδεχομένως να αναφέρεται σε απολυτίκια κοινά ή πανομοιότυπα για κάποιους Αγίους (π.χ. "Ο μάρτυς Σου Κύριε..." ή "Απόστολέ Άγιε...")...
Ἀναφέρεται σέ ἕνα καί συγκεκριμένο ἀπολυτίκιο καί περίπτωση.

Ἄν κάποιος ναός ἔχει ἀπολυτίκιο εἰδικό τοῦ ἁγίου τοῦ ναοῦ καί τό τυπικό ἐκείνη τήν ἡμέρα τῆς μνήμης ὁρίζει τό κοινό, π.χ. «Ἡ ἀμνάς σου, Ἰησοῦ», ψάλλεται αὐτό πού συνηθίζει ὁ ναός. Θά ψάλλει δύο ἀπολυτίκια γιά τόν ἴδιο ἅγιο;

Τό πρόβλημα ὅμως ἀπ᾿ ὅ,τι κατάλαβα εἶναι τό παρεμβαλλόμενο ἀπολυτίκιο τοῦ "Αποστόλου Βαρνάβα", γι᾿ αὐτό ἑστίασα ἐκεῖ τήν ἀπάντηση.

Νά μοῦ πεῖς ὅμως, ἄν εἶναι τοῦ ἁγίου Νικολάου, τότε τί κάνουν στούς ναούς τοῦ Σταυροῦ; Πού πάει τό ἀπολυτίκιο τοῦ ναοῦ; Εἶναι ἕνα πρόβλημα πάντως γενικότερα μέ τά ἀπολυτίκια ναῶν πού τιμῶνται «ἐπ᾿ ὀνόματι» δεσποτικῶν κυρίως ἤ θεομητορικῶν ἑορτῶν. Ἀνάλογες περιπτώσεις ἀντιμετωπίζονται τήν Μ. Τεσσαρακοστή μέ τίς συμπληρώσεις φωταγωγικῶν ἤ ἄλλων τροπαρίων, πού στό τέλος συμπληρώνεται τό θέμα τῆς ἡμέρας, τοῦ ἁγίου τοῦ ναοῦ καί τῆς Θεοτόκου. Ἐκεῖ γίνονται κάποιες ἀλλαγές.

 
Last edited:

Stavros78

Σταύρος Ζαχαρίου
π. Μάξιμε ευχαριστώ γι' αυτό. Θα έπρεπε να έκανα την ερώτηση πιο γενική. Το πρόβλημα είναι όντως το Απολυτίκιο του Απ. Βαρνάβα, αλλά έτσι γράφει στο Τυπικό που εκδίδει η εκκλησία Κύπρου.

Άρα για να δω αν έχω καταλάβει σωστά, στην περίπτωση της περασμένης Κυριακής τί θα έπρεπε να ψαλεί (ο ναός είναι του Τιμίου Σταυρού):

1. Σώσον Κύριε (Σταυρού)
2. Αποστόλου Βαρνάβα
3. Σώσον Κύριε (του ναού)
4. Κοντάκιον;

Ευχαριστώ.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
π. Μάξιμε ευχαριστώ γι' αυτό. Θα έπρεπε να έκανα την ερώτηση πιο γενική. Το πρόβλημα είναι όντως το Απολυτίκιο του Απ. Βαρνάβα, αλλά έτσι γράφει στο Τυπικό που εκδίδει η εκκλησία Κύπρου.

Άρα για να δω αν έχω καταλάβει σωστά, στην περίπτωση της περασμένης Κυριακής τί θα έπρεπε να ψαλεί (ο ναός είναι του Τιμίου Σταυρού):

1. Σώσον Κύριε (Σταυρού)
2. Αποστόλου Βαρνάβα
3. Σώσον Κύριε (του ναού)
4. Κοντάκιον;

Ευχαριστώ.
Δέν νομίζω ὅτι ἔπρεπε δύο φορές νά ψαλεῖ τό «Σώσον Κύριε (Σταυρού)». Ὅπως τό κάνατε, ἀλλά τήν πρώτη μόνον («... για να καλύψει και τα 2»).
Πάντως εἶναι ἕνα πρόβλημα αὐτό γενικότερο, ὅπως ἐξήγησα (διεπίστωσα κι ἐγώ), καί μᾶλλον αὐτές οἱ ἐρωτήσεις δέν ἔχουν μιά συγκεκριμένη ἀπάντηση καί σχολαῖες εἶναι. Ἴσως καί αὐτό πού διαγράφεις νά «στέκεται».

Γιά προβληματισμό (πού δέν δίνει βέβαια ἀπάντηση στό συγκεκριμένο) ὑπάρχει κι ἕνα θέμα ἐδῶ.


 
Top