Ανεξήγητες συνθέσεις

Shota

Παλαιό Μέλος
#61
Ευλογητάρια σύντομα του Ιωακείμ (;). Από τη Ανθολογία που ανέβασε ο Νεοκλής εδώ.
Το ίδιο χειρόγραφο περιέχει ένα μεγάλο αριθμό συνθέσεων του Αναστασίου Ραψανιώτου. Σαν δείγμα παραθέτω ένα χερουβικό (έχει και Τη υπέρμαχω... σε Βαρύ :D).
 

Attachments

Shota

Παλαιό Μέλος
#64
Από τη Ανθολογία που ανέβασε ο Νεοκλής εδώ.
Κεκραγάρια σύντομα* καθημερινά, Αντωνίου ιερέως (fol. 223r ff.). Το του α' ήχου σε εξήγηση του K. Φωτόπουλου υπάρχει εδώ (σχετικό θέμα εδώ).

* Από τη εξήγηση του K. Φωτόπουλου φαίνονται να είναι... αργά.
 

Attachments

Shota

Παλαιό Μέλος
#65
Κεκραγάρια σύντομα* καθημερινά, Αντωνίου ιερέως (fol. 223r ff.). Το του α' ήχου σε εξήγηση του K. Φωτόπουλου υπάρχει εδώ (σχετικό θέμα εδώ).

* Από τη εξήγηση του K. Φωτόπουλου φαίνονται να είναι... αργά.
Είναι όντως αργά η υπάρχει μήπως δυνατότητα συντομότερης εξήγησης (Λαοσυνάκτα; :D);

Παρατηρησα επίσης ότι σύμφωνα με τον γραφέα του κώδικα και τα κεκραγαρια του Μπαλασίου είναι "σύντομα και εκκλησιακά", αλλά όταν βλέπω τη εξήγηση του Ιωάσαφ Διονυσιάτου :eek::rolleyes::confused:
 

Attachments

Last edited:

Τάσος Μπόκος

Παλαιό Μέλος
#66
Το ίδιο χειρόγραφο έχει και ένα Μακάριος ανήρ του αγνωστου συνθετη... σε ήχο B' :D
Νομίζω ότι στη προσφάτως εκδοθείσα Αθωνική Ανθολογία έχει ένα Μακάριος ανήρ σε Β' ήχο. Μήπως είναι το ίδιο; Μπορεί να το δει κανείς;


Κεκραγάρια σύντομα* καθημερινά, Αντωνίου ιερέως (fol. 223r ff.).
* Από τη εξήγηση του K. Φωτόπουλου φαίνονται να είναι... αργά.
Παρατηρησα επίσης ότι σύμφωνα με τον γραφέα του κώδικα και τα κεκραγαρια του Μπαλασίου είναι "σύντομα και εκκλησιακά", αλλά όταν βλέπω τη εξήγηση του Ιωάσαφ Διονυσιάτου :eek::rolleyes::confused:
Είναι όντως αργά η υπάρχει μήπως δυνατότητα συντομότερης εξήγησης (Λαοσυνάκτα; :D);
Και τα αγιορείτικα σύντομα επιγράφονται. Αλλά και τα του Ιακώβου χαρακτηρίζονται ως συντετμημένα. Μάλλον με τα του Δαμασκινού τα συγκρίνουν.
 

Shota

Παλαιό Μέλος
#67
Και τα αγιορείτικα σύντομα επιγράφονται. Αλλά και τα του Ιακώβου χαρακτηρίζονται ως συντετμημένα. Μάλλον με τα του Δαμασκινού τα συγκρίνουν.
Αυτό που λέτε για τα κεκραγαρια του Ιακώβου αυτό μπορώ να καταλαβαίνω. Τα του Μπαλασίου όμως δεν έχουν σχέση με τα του "Δαμασκηνού" και δε νομίζω πως είναι μικρότερα, βλ. λ.χ. κεκραγαριο σε Βαρύ. Εκτος αν υπάρχει κάποια άλλη σειρά που δεν αυτή που έχει Πανδεκτη (πάντως οι μαρτυρίες συμπίπτουν).
 

Attachments

Τάσος Μπόκος

Παλαιό Μέλος
#68
Αυτό που λέτε για τα κεκραγαρια του Ιακώβου αυτό μπορώ να καταλαβαίνω. Τα του Μπαλασίου όμως δεν έχουν σχέση με τα του "Δαμασκηνού" και δε νομίζω πως είναι μικρότερα, βλ. λ.χ. κεκραγαριο σε Βαρύ. Εκτος αν υπάρχει κάποια άλλη σειρά που δεν αυτή που έχει Πανδεκτη (πάντως οι μαρτυρίες συμπίπτουν).
Συμφωνώ ότι του Μπαλασίου είναι μεγάλα (ίσως εξίσου με του Δαμασκηνού).
Αλλά δείτε τα του Ιακώβου που σε κάποια εποχή εθεωρούντο συντμήσεις (ή συντετμημένα ή σύντομα). Ας πεί κανείς σήμερα ότι του Ιακώβου είναι σύντομα. Θα τον φάνε.:wink:. Σε κάποια άλλη εποχή, όμως, αυτά (τα του Ιακώβου) εθεωρούντο σύντομα. Έτσι και τα κεκραγάρια του Αντωνίου,που ζεί λίγο πριν τον Ιάκωβο, θεωρούναι σύντομα (σε σχέση με τα του Δαμασκηνού και τα του Μπαλασίου).
Εικασία κάνω, δεν διατυπώνω επιστημονική άποψη.
 
Last edited:

Shota

Παλαιό Μέλος
#69
Συμφωνώ ότι του Μπαλασίου είναι μεγάλα (ίσως εξίσου με του Δαμασκηνού).
Αλλά δείτε τα του Ιακώβου που σε κάποια εποχή εθεωρούντο συντμήσεις (ή συντετμημένα ή σύντομα). Ας πεί κανείς σήμερα ότι του Ιακώβου είναι σύντομα. Θα τον φάνε.:wink:. Σε κάποια άλλη εποχή, όμως, αυτά (τα του Ιακώβου) εθεωρούντο σύντομα. Έτσι και τα κεκραγάρια του Αντωνίου,που ζεί λίγο πριν τον Ιάκωβο, θεωρούναι σύντομα (σε σχέση με τα του Δαμασκηνού και τα του Μπαλασίου).
Εικασία κάνω, δεν διατυπώνω επιστημονική άποψη.
Δεν ξέρω αν τα του Ιακώβου ονομάζονται σύντομα (συντετμημένα ναι). Κι όμως τα του Μπαλασίου είναι σύντομα σε σχέση με τι; :confused:

Και κάτι άλλο: δεν αμφιβάλλω ότι παρόμοια εξήγηση της αρχικής γραμμής με τρία ισα τη βρήκε κάπου ο Φωτόπουλος στις μεταγραφές των Τριών. Δεν καταλαβαίνω όμως πως αυτή η γραμμή από την μεγάλη έγινε τόσο μικρή στη γραφή του Πέτρου. Ίδια θέση δεν είναι; :confused:
 

Attachments

Τάσος Μπόκος

Παλαιό Μέλος
#70
Δεν ξέρω αν τα του Ιακώβου ονομάζονται σύντομα (συντετμημένα ναι).
Ψάχνω αλλά δεν τα βρίσκω κάπου ως σύντομα. Έχω την εντύπωση, όμως, ότι κάπου τα είχα,δει ως "σύντομα". Μπορεί φυσικά να κάνω λάθος.

Κι όμως τα του Μπαλασίου είναι σύντομα σε σχέση με τι; :confused:
Συμφωνώ με το ερώτημα αλλά αναφέρονται σε χφφ ως σύντομα τα του Μπαλασίου. Πχ: Λειμώνος 459 φ73v έτερα σίντομα Μπαλασίου ιερέως (προηγούνται κεκραγάρια εκκλησιαστικά καθώς εν τω αγιονύμω όρει ψάλλονται)-η αναφορά από το βιβλίο του Μ.Χ"γιακουμή Μουσικά χφφ τουρκοκρατίας.
Ίσως είναι καλό να εκτεθούν εδώ οι χαρακτηρισμοί που απαντούν σε χφφ (μιας και το κοιτάμε τώρα το θέμα) : Κεκραγάρια κατήχον, έτερα εκκλησιαστικά, Χρυσάφη του Νέου, σύντομα, εκκλησιαστικά καθώς εν τω αγιονύμω όρει ψάλλονται, Μπαλασίου σύντομα, αγιορείτικα συνοπτικά, ναυπλιώτικα, Αντωνίου ιερέως συνοπτικά Γερμανού Νέων Πατρών, σύντομα καθώς ψάλλονται εν τω αγιωνύμω Όρει, Δανιήλ Πρωτοψάλτου, παλαιά εξήγηση Πέτρου Πελοποννησίου, Πέτρου Βυζαντίου, αρχαία, Ιακώβου Πρωτοψάλτου, Δαμασκηνού εξήγηση Πέτρου Πελοποννησίου (από το ίδιο βιβλίο οι αναφορές)
Και κάτι άλλο: δεν αμφιβάλλω ότι παρόμοια εξήγηση της αρχικής γραμμής με τρία ισα τη βρήκε κάπου ο Φωτόπουλος στις μεταγραφές των Τριών. Δεν καταλαβαίνω όμως πως αυτή η γραμμή από την μεγάλη έγινε τόσο μικρή στη γραφή του Πέτρου. Ίδια θέση δεν είναι; :confused:
Νομίζω ότι δεν δηλώνεται η ίδια θέση γιατί είναι δυο διαφορετικές γραφές, δύο διαφορετικών εποχών. Σίγουρα κάποιος που ασχολείται με τις εξηγήσεις μπορεί να μας δώσει απάντηση σε αυτό.
 

Shota

Παλαιό Μέλος
#71
Και κάτι άλλο: δεν αμφιβάλλω ότι παρόμοια εξήγηση της αρχικής γραμμής με τρία ισα τη βρήκε κάπου ο Φωτόπουλος στις μεταγραφές των Τριών. Δεν καταλαβαίνω όμως πως αυτή η γραμμή από την μεγάλη έγινε τόσο μικρή στη γραφή του Πέτρου. Ίδια θέση δεν είναι; :confused:
Επίσης η αρχική φράση του Κατευθυνθήτω φαίνεται να είναι ακριβώς ίδια όπως στο κεκραγαριο του "Δαμασκηνού" (καλλωπισμένο από τον Χρυσαφη), αν και στη εκδοχή του Αντωνίου είναι γραμμένη λίγο διαφορετικά (λείπει ένα κόκκινο γοργόν κτλ).
 

Attachments

Shota

Παλαιό Μέλος
#72
Καταβασιες εις την Υψωσιν του Σταυρου του Γερμανου Νεων Πατρων. Εντυπωση κανει πως ο γραφεας ουσιαστικα παρουσιαζει και την δευτερη εκδοχη.
 

Attachments

Deacon

Παλαιό Μέλος
#74
Αυτα τα Ευλογηταρια ποιανου ειναι;
Ευλογητάρια της Κυριακής, τα εκ παραδόσεως. Συναντώνται στα περισσότερα χφφ των τελών 17ου-μέσα 18ου αι. που περιέχουν τα του Όρθρου (Παπαδικές, Ανθολογίες κ.λπ.) και παραδίδονται ανώνυμα. (Έχω την εντύπωση ότι τα έχω δεί να αποδίδονται στον Νέο Χρυσάφη, αλλά τώρα δεν θυμάμαι ακριβώς).
 
Last edited:

Deacon

Παλαιό Μέλος
#75
Ξέχασα να αναφέρω ότι δεν είναι ανεξήγητα. Τα έχει εξηγήσει ο ΧΧ στο ΕΒΕ-ΜΠΤ 704.
 

barth

τάχα ψάλτης
#76
Δοξολογία Αναστασίου Ραψανιώτου σε ήχο πλ. β' από τον κώδικα Gr 76 της Εθνικής Βιβλιοθήκης Βουλγαρίας. Νομίζω πως δεν υπάρχει εξήγηση της.
Την έχει εξηγήσει ο Ματθαίος Βατοπεδινός ο εφέσιος, αλλά δεν την έχω πρόχειρη. Αν την βρω θα την ανεβάσω.
 
#77
Καλή κι ευλογημένη χρονιά σε όλους!

Ευχαριστούμε τα μέλη για τις συνεισφορά τους. Νομίζω θα είχε ενδιαφέρον αν οι ειδήμονες μας προσέφεραν κάποια-ες εξηγήσεις από τα παραπάνω ανεξήγητα μαθήματα..! Είναι πολλά
 
#78

Attachments