Ανακοίνωση του Πατριαρχείου για την εκκλησιαστική μουσική

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Κύριε Θεοτοκάτε, έστω και καθυστερημένα έτη πολλά, καλά και ευλογημένα.
Ευχαριστώ για τις ευχές, να είστε κι εσείς καλά.
Ψάλλει ο Δεσπότης λάθος και εκτός παραδόσεως εισάγοντας νέα στοιχεία; Βγάλε κάτι εσύ. Παραδοσιακό, με ιστορική συνέχεια και τελείωσε η υπόθεση. Εξάλλου είναι καλό να υπάρχει πολυ-μορφία απόψεων. Δες και στη Δύση σχετικά με την ερμηνεία των δικών τους εκκλησιαστικών μελών. Δεν κάνει κακό η πολυμορφία.
Η τακτική της αγνόησης των γραφομένων του συνομιλητή δεν είναι κάτι που εκπλήσσει, την έχουμε δει πολλάκις και την γνωρίζουμε. Όταν όμως η αλλοίωση της παράδοσης βαφτίζεται "πολυμορφία", αυτό πράγματι εκπλήσσει, είναι ένα από τα τελευταία ευρηματικά επιχειρήματα που έχουμε ακούσει. Φυσικά και εδώ γνωρίζουμε τη συνέχεια (έχουμε μάθει πλέον απέξω την επιχειρηματολογία της γνωστής σχολής) : "Μα δεν γνωρίζετε αγαπητέ την πολυμορφία στην ερμηνεία των μελών; Το ίδιο ερμηνεύει ο Φιρφιρής το ίδιο ο Στανίτσας;" Εξισώνονται λοιπόν οι αυθαιρεσίες της γνωστής σχολής, που διαφοροποιούν το άκουσμα από τα παραδεδομένα, με τη διαφοροποίηση αγιορείτικου και πατριαρχικού ύφους, όπως έγινε πρόσφατα και σε άλλη συζήτηση! Σ' αυτό το σημείο φτάνουν όσοι δεν έχουν κάτσει να λιώσουν τις ηχογραφήσεις των παραδοσιακών ψαλτών του Όρους και της Πόλης, προσπαθώντας να πάρουν κάτι από την τέχνη των γιγάντων αυτών, αλλά απεναντίας θεωρούν υπερβολή να τους ονομάζουμε "γίγαντες" και προτιμούν να επηρεάζονται ερμηνευτικά και υφολογικά από νεώτερους διάτοντες αστέρες της γνωστής σχολής...
Μην φοβάσαι. Στο τέλος, κάθε παραμυθιού, όπως έγραψε και ο κ. Μακρής, νικάει ο καλός...και ο κακός τιμωρείται. Τι άγχεστε λοιπόν;
Δεν ξέρω πού είδατε το άγχος από πλευράς μου, εγώ δεν είπα κάτι για τον εαυτό μου, εσείς είστε αυτός που μας εκθέτετε τα προσόντα σας κάθε λίγο και λιγάκι, έχοντας προφανή σκοπό να αποδείξετε κάτι, τι δεν ξέρω, ο ίδιος γνωρίζετε...
 
S

Sotres

Guest
Ευχαριστώ για τις ευχές, να είστε κι εσείς καλά.
Η τακτική της αγνόησης των γραφομένων του συνομιλητή δεν είναι κάτι που εκπλήσσει, την έχουμε δει πολλάκις και την γνωρίζουμε. Όταν όμως η αλλοίωση της παράδοσης βαφτίζεται "πολυμορφία", αυτό πράγματι εκπλήσσει, είναι ένα από τα τελευταία ευρηματικά επιχειρήματα που έχουμε ακούσει. Φυσικά και εδώ γνωρίζουμε τη συνέχεια (έχουμε μάθει πλέον απέξω την επιχειρηματολογία της γνωστής σχολής) : "Μα δεν γνωρίζετε αγαπητέ την πολυμορφία στην ερμηνεία των μελών; Το ίδιο ερμηνεύει ο Φιρφιρής το ίδιο ο Στανίτσας;" Εξισώνονται λοιπόν οι αυθαιρεσίες της γνωστής σχολής, που διαφοροποιούν το άκουσμα από τα παραδεδομένα, με τη διαφοροποίηση αγιορείτικου και πατριαρχικού ύφους, όπως έγινε πρόσφατα και σε άλλη συζήτηση! Σ' αυτό το σημείο φτάνουν όσοι δεν έχουν κάτσει να λιώσουν τις ηχογραφήσεις των παραδοσιακών ψαλτών του Όρους και της Πόλης, προσπαθώντας να πάρουν κάτι από την τέχνη των γιγάντων αυτών, αλλά απεναντίας θεωρούν υπερβολή να τους ονομάζουμε "γίγαντες" και προτιμούν να επηρεάζονται ερμηνευτικά και υφολογικά από νεώτερους διάτοντες αστέρες της γνωστής σχολής...
Δεν ξέρω πού είδατε το άγχος από πλευράς μου, εγώ δεν είπα κάτι για τον εαυτό μου, εσείς είστε αυτός που μας εκθέτετε τα προσόντα σας κάθε λίγο και λιγάκι, έχοντας προφανή σκοπό να αποδείξετε κάτι, τι δεν ξέρω, ο ίδιος γνωρίζετε...
Δεν καταλάβατε κ. Θεοτοκάτε; να βολευτώ και εγώ όπως τόσοι και τόσοι...είναι κακό;:D
 
T

Tzanakos_B

Guest
Συναδελφοι και φιλοι ακροατες. Παντα καθυστερημενα ενημερωνομαι για διαφορα θεματα , οπως αποψε διαβασα πολλα σχολια σχετικα με την Ανακοινωση του Πατριαρχειου . Περιμεναμε την ανακοινωση αυτη για να την εφαρμοσουμε στην Πραξη ??? Προσωπικα το θεωρω αδυνατο εως αστειο... Εχουμε την καλυτερη Εκκλ. Μουσικη σε ολο τον κοσμο συνυφασμενη με την Υμνολογια μας που σκοπο εχουν να βοηθησουν τη ΘΕΙΑ ΛΑΤΡΕΙΑ. Σημερα , αν πας σε καποιο ναο , θα ακουσεις μελωδιες διαφορετικες απο αυτες που ακουσες σε καποιο αλλο ναο , κυριως σε μελωδιες της Θ. Λειτουργιας . Το επισημανει και ο αειμνηστος Γ. Βιολακης στο Δοξασταριον του , το οποιο για μενα ερμηνευει με πολυ επιτυχια το Δοξασταριον του Π. Λαμπ. και ειναι επιμελεια του Ναυπλιωτη και του Κ. Κλαββα. Απο την εποχη του Πριγγου και μετα , παρατηρειται μια ταση διασκευης των Κλασσικων Μαθηματων , συνθεσις '' νεων Μελωδιων '' εν πολλοις συρραφες μουσικων θεσεων απο τα Κλασσικα Μελη. Φτασαμε στο σημειο να εχουμε τη βιβλιοθηκη μας γεματη απο διαφορα Μουσικα βιβλια , με αποτελεσμα οχι μονον τα διαφορετικα ακουσματα σε καθε Ναο αλλα οι περισσοτεροι απο μας δεν μπορουμε να ψαλλουμε ενα μαθημα απο στηθους , γιατι αρεσκομεθα , καθε φορα να λεμε κατι διαφορετικο.. !!! Γι αυτο ξαναεγραψα οτι το κυριο χαρακτηριστικο των μεγαλων ερμηνευτων [ Ιακωβος κυριως , Πριγγος, Καραμανης ] εψαλλαν τα παντα απ εξω . Γιατι ειχαν οχι μονο μνημη , αλλα και σταθερο ρεπερτοριο υμνων. Περιεγραψα με λιγα λογια , απλα , δεν ειμαι θεωρητικος... αλλα αυτα που παραθετω ειναι η πικρη αληθεια..!! Σημερα υπαρχουν περισσοτεροι '' Μελοποιοι '' απο ψαλτες !!! Ολοι επικαλουμεθα την ελευθερια της εκφρασις γραπτης και ηχητικης. Δεν ειναι ελευθερια αυτο αλλα Αναρχια , Εγω ι σμος και Ημιμαθεια ....Β. ΤΖΑΝ.
 

Doukellis

Ιωάννης Δουκέλλης
Αφού πρώτα ζητήσω την κατανόηση σας που επαναφέρω ένα ''καυτό'' θέμα, θα ήθελα να ρωτήσω αν γνωρίζει κάνεις, κάποιο έντυπο (εφημερίδα, περιοδικό κτλ.) στο οποίο έχει δημοσιευθεί αυτή η ανακοίνωση.
Έψαξα στο διαδίκτυο αλλά δεν κατάφερα να βρω κάποια παραπομπή σε έντυπο σε αντίθεση με αρκετές ιστοσελίδες που την έχουν δημοσιεύσει.
Πριν με ρωτήσετε για πιο λόγο ψάχνω κάτι τέτοιο σας απαντώ ότι δέχθηκα την ερώτηση αυτή από το Δάσκαλό μου και με παρακάλεσε να το ψάξω αν μπορέσω. Από σεβασμό δεν ρώτησα τι του χρειάζεται αυτή η πληροφορία.
Ευχαριστώ.
 

Nikolaos Giannoukakis

Παλαιό Μέλος
Η ανακοίνωση κοινοποιήθηκε και στον Ελληνικό Τύπο της Πόλης (στην Απογευματινή, εαν θυμάμαι καλά). Κάπου έχω το πδφ. Εαν δεν με προλάβει κάποιος, θα το αναρτήσω μέχρι την Παρασκευή.....

ΝΓ
 

Nikolaos Giannoukakis

Παλαιό Μέλος
Πολλές Παρασκευές πέρασαν.

Συνημμένα...

ΝΓ.
 

Attachments

  • Apogeymatinh Kwnstantinoupolews 1-6-2012.pdf
    648.4 KB · Views: 136
Συγγνώμη,αλλά μου φαινεται οτι το Πατριαρχειο η λεει ο,τι ακουει απο συγκεκριμενα ατομα (προφανως),η βρισκεται σε συγχηση γενικοτερα.Μετα το Θεωρητικο του Καρρα,εχουν κυκλοφορησει πλειστα οσα θεωρητικα που διακατεχονται απο το ιδιο πνευμα.Θα πρεπει να καταδικαστουν κ αυτα ? Επειτα,το 1993 εδωσε οφυκιο Αρχοντος, στον Λυκουργο Αγγελοπουλο ο οποιος ειναι επισημα ο συνεχιστης του Σιμωνα Καρρα κ μετα απο 20 χρονια εκθετει τον ιδιο το θεσμο του Πατριαρχειου,το ιδιο το Πατριαρχειο, λεγοντας τροπον τινα οτι δεν ηξερε τοτε, που εδινε το Πιττακιο με το οφυκιο.Απαραδεκτα πραγματα.Επισης γνωριζουμε ολοι, πως ολοι οι παλαιοι Πατριαρχικοι ψαλτες,Ναυπλιωτης,Πριγγος,Στανιτσας,Σουρλαντζης,Πετριδης κλπ, εψελναν και κλασικα κειμενα,εκτος απο τα δικα τους, κανοντας απο μονοι τους τις γνωστες σε ολους μας αναλυσεις,οι οποιες εξ'ακοης εφτασαν μεχρι και τις μερες μας σε βιβλια μεγαλων συγχρονων μορφων,οπως του Καραμανη,του Ταλιαδωρου και αλλων πολλων.Δηλαδη,καποιοι θελουν να κρυβονται πισω απο το δαχτυλο τους.Αυτες οι αναλυσεις προερχονται απο την παλια παρασημαντικη,εχουν ονομα η καθε μια ξεχωριστα και ειναι μερος της μουσικης μας παραδοσης.Συγγνωμη κυριοι του Πατριαρχειου αλλα οπως δεν δεχομαι αλοιωση της αρχαιας Ελληνικης λογοτεχνιας,της αρχαιας κ νεωτερης Ελληνικης ιστοριας,ετσι δεν δεχομαι και αλοιωση στην παραδοσιακη και βυζαντινη μου μουσικη.Κ κατι τελευταιο.Ας ανοιξει καποιος συναδελφος εναν μουσικο τομο απο αυτους που προτρεπει το Πατριαρχειο και ας ξεκινησει να ψαλλει ακριβως οτι βλεπει μεσα,χωρις καμια απολυτως προσθηκη και αν αναπαυθει και ικανοποιηθει απο αυτο που ο ιδιος ακουσει,τοτε ας βρει και μαθητες να τον ακολουθησουν.........
 
Last edited:
P

PANROUST

Guest
Επισης γνωριζουμε ολοι, πως ολοι οι παλαιοι Πατριαρχικοι ψαλτες,Ναυπλιωτης,Πριγγος,Στανιτσας,Σουρλαντζης,Πετριδης κλπ, εψελναν και κλασικα κειμενα,εκτος απο τα δικα τους, κανοντας απο μονοι τους τις γνωστες σε ολους μας αναλυσεις,οι οποιες εξ'ακοης εφτασαν μεχρι και τις μερες μας σε βιβλια μεγαλων συγχρονων μορφων,οπως του Καραμανη,του Ταλιαδωρου και αλλων πολλων.Δηλαδη,καποιοι θελουν να κρυβονται πισω απο το δαχτυλο τους.Αυτες οι αναλυσεις προερχονται απο την παλια παρασημαντικη,εχουν ονομα η καθε μια ξεχωριστα και ειναι μερος της μουσικης μας παραδοσης...
Δεν σας καταλαβαίνω...
Όλοι αυτοί οι ψάλτες αλλοίωσαν την μουσική εφόσον οι αναλύσεις όπου έκαναν,επειδή προέρχονται από την παλαιά παρασημαντική;
 
Last edited:
P

PANROUST

Guest
Αφού πρώτα ζητήσω την κατανόηση σας που επαναφέρω ένα ''καυτό'' θέμα, θα ήθελα να ρωτήσω αν γνωρίζει κάνεις, κάποιο έντυπο (εφημερίδα, περιοδικό κτλ.) στο οποίο έχει δημοσιευθεί αυτή η ανακοίνωση.
Έψαξα στο διαδίκτυο αλλά δεν κατάφερα να βρω κάποια παραπομπή σε έντυπο σε αντίθεση με αρκετές ιστοσελίδες που την έχουν δημοσιεύσει.
Πριν με ρωτήσετε για πιο λόγο ψάχνω κάτι τέτοιο σας απαντώ ότι δέχθηκα την ερώτηση αυτή από το Δάσκαλό μου και με παρακάλεσε να το ψάξω αν μπορέσω. Από σεβασμό δεν ρώτησα τι του χρειάζεται αυτή η πληροφορία.
Ευχαριστώ.
Επίσης (αν σας βοηθάει και αυτό) δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα ΙΕΡΟΨΑΛΤΙΚΑ ΝΕΑ ( 'Ετος ΜΗ',Αρ.Φύλλου 368,Μαϊος-Ιούνιος 2012) το παρακάτω άρθρο ''ΤΟ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΑΚΟΙΜΗΤΟΣ ΘΕΜΑΤΟΦΥΛΑΞ'' υπό του αρχιμανδρίτου κ. Αθανασίου Γ. Σιαμάκη (ερευνητού της αρχαίας ελληνικής και της εκκλησιαστικής μουσικής) :
Το οικουμενικό πατριαρχείο στη μακραίωνα ιστορία του, πλην των άλλων, έχει να δείξει σωτήριες πρωτοβουλίες, που το καθιστούν θεματοφύλακα αξιών. Θ’ αναφερθούν εδώ 2-3 μόνο τέτοιες παρεμβάσεις του, που απέβησαν κινήσεις καίριες σε κρίσιμες ιστορικές στιγμές.
1. Σε περιόδους αμέσου κινδύνου που διέτρεξε η ορθόδοξη χριστιανική πίστη από τις διαστροφές των κατά καιρούς αιρέσεων συγκάλεσε τις οικουμενικές συνόδους και διατύπωσε τα πιστευτέα σε συγκεκριμένες προτάσεις, που αποτελούν τη βάση της δογματικής διδασκαλίας της εκκλησίας.
2. Ο λόγιος και πανεπιστήμων πατριάρχης Φώτιος (858-861 και 878-886), του οποίου η πατριαρχία έμεινε ανεξίτηλη στην ιστορία για τη μεγάλη του συνεισφορά στην ανάδειξη του πατριαρχείου σε πρώτη και λαμπρή παρουσία μέσα στο χριστιανικό κόσμο, πλην των άλλων μεγάλων έργων του, ίδρυσε και το πανδιδακτήριο (πανεπιστήμιο) της Κωνσταντινουπόλεως, το οποίο μετά από χιλιόχρονη φαεινή διαδρομή, και με τη μετονομασία του τα τελευταία χρόνια σε «Σχολή της Χάλκης», έκλεισε το 1971, με τουρκικό νόμο περί καταργήσεως ιδιωτικών πανεπιστημίων. Η Σχολή επιτέλεσε ανεπανάληπτο έργο στα θεολογικά γράμματα και ευρύτερα σε μια περίοδο που ο ελληνισμός ήταν κυριολεκτικώς θαμμένος.
3. Στην πενταετία 1897-1901 ο πεπαιδευμένος πατριάρχης Κωνσταντίνος Ε΄ Βαλλιάδης, κυρίως στα βιβλικά ζητήματα, και μετεκπαιδευμένος σε πανεπιστήμια της Ευρώπης, είχε την έμπνευση να αναθέσει σε ειδικό επί των κειμένων επιστήμονα την κριτική έκδοση της Καινής Διαθήκης. Συγκεκριμένως ανέθεσε στο σοφό πανεπιστημιακό διδάσκαλο και καθηγητή της Σχολής της Χάλκης Βασίλειο Αντωνιάδη, που στις μέρες του η θεολογική σχολή της Χάλκης εσελάγισε στο στερέωμα της θεολογικής προσφοράς, να εκπονήσει την από χειρογράφων κριτική έκδοση της Καινής Διαθήκης, την οποία και εξέδωσε από τα καλύτερα και αρχαιότερα εκκλησιαστικά χειρόγραφα, και έτσι η εκκλησία του Χριστού απέκτησε για πρώτη και μόνη φορά τη δική της αξιόπιστη έκδοση, τη λεγόμενη έκτοτε «πατριαρχική έκδοση» ή «πατριαρχικό κείμενο». Η αυθεντική αυτή κριτική έκδοση της Καινής Διαθήκης τόσο στα χρόνια της (1904 και εξής) στάθηκε φάρος, που το φως του έσβησε τις εκδοτικές πυγολαμπίδες των Λατίνων, όσο και σήμερα είναι o έλεγχος της οπισθοδρομούσης πορείας των λεγομένων βιβλικών. Και τούτο διότι η έκδοση φέρει την εγγύηση της δια των αιώνων «μιάς αγίας καθολικής και αποστολικής εκκλησίας» του Χριστού, αφού τα υπερεκατόν χειρόγραφα, που χρησιμοποίησε ο ευφυής και φωτισμένος επιστήμονας, ήταν τα εν χρήσει στη ζώσα λατρεία της εκκλησίας.
4. Το οικουμενικό πατριαρχείο βεβαίως, παρά τις ειδικές συνθήκες υπό τις οποίες διάγει σήμερα, συνεχίζει με απαραμείωτη επαγρύπνηση να λαμπαδοδρομεί στον αγώνα δρόμου διαφυλάξεως των τιμίων της εκκλησίας. Είναι διαχρονική η αμετάπτωτη στάση του και για τη διαφύλαξη του πολυτίμου θησαυρού της εκκλησιαστικής λατρευτικής μουσικής, η οποία μαζί με την εκκλησία καθιερώνεται από τον Κύριο, όταν μαζί με τους μαθητάς του, κατά την παράδοση του μυστηρίου της θείας ευχαριστίας, «Υμνήσαντες εξήλθον εις το όρος των Ελαιών». Παραχαράξεις νοθεύσεις υποσκελισμοί της μεγαλειωδεστέρας επενδύσεως της θείας λατρείας επιχειρήθηκαν συχνά, αλλ’ η εκκλησία δεν επέτρεψε την απόκλισή της ούτε παλιότερα ούτε τώρα.
Τρανή απόδειξη η πρόσφατη απόφαση του γεραρού οικουμενικού πατριαρχείου της 23ης Μαρτίου (δημοσίευση την 28η Μαϊου 2012), με την οποία απορρίπτεται «Θεωρητικόν», που, κατ’ αυτήν στον ιεροψαλτικό και ευρύτερο εκκλησιαστικό χώρο δημιούργησε «ανήσυχον κατάστασιν». Για λόγους ιστορικούς αναδημοσιεύεται εδώ η απόφαση ολόκληρη ως έχει, για να τιμηθεί, αν μπορούσε να λεχθεί, ο ακοίμητος ρόλος του Οικουμενικού Πατριαρχείου.
«Το Οικουμενικόν Πατριαρχείον, εξ αποφάσεως της Αγίας και Ιεράς Συνόδου από 29ης Μαρτίου 2012, επί σχετική εκθέσει της Πατριαρχικής και Συνοδικής Επιτροπής επί της Θείας Λατρείας, από 23ης Μαρτίου 2012, επί θέματος της Εκκλησιαστικής ημών Μουσικής, λόγω της εξ υπαιτιότητος ωρισμένων ιεροψαλτών εφαρμοζομένης θεωρητικής εργασίας, κατ’ αρχήν μεν ανεπαισθήτως, συν τω χρόνω δε συστηματικώτερον, κυκλοφορησάσης δε εν έτει 1982 υπό την ονομασίαν «Μέθοδος της Ελληνικής Μουσικής - Θεωρητικόν» και δημιουργησάσης ανήσυχον κατάστασιν, δηλοί ότι:1. Απορρίπτει και καταδικάζει τας εις βάρος του κύρους των αποφάσεων της Μητρός Εκκλησίας διενεργουμένας αυτοβούλους, ανευθύνους και κραυγαλέας παλινωδίας, ως και προσπαθείας διαδόσεως του ως άνω χαρακτηρισθέντος παρωχημένου και οθνείου προς την επικρατούσαν κανονικήν τάξιν της θεωρίας και πράξεως της εκκλησιαστικής ημών Μουσικής «Θεωρητικού».
2. Καταγγέλλει πάσαν παράνομον και ξένην προς τα κρατούντα ενέργειαν αλλοιώσεως, παραποιήσεως και παραχαράξεως κατά το δοκούν αρχαίων μουσικών έργων μουσουργών, επισήμως ανεγνωρισμένων υπό της Μητρός Εκκλησίας, και
3. Ως μουσικόν σύστημα εν τη Εκκλησιαστική ημών Μουσική αναγνωρίζει, εφαρμόζει και διδάσκει κατά τε την θεωρίαν, την πράξιν και την παράδοσιν, το εν έτει 1812-1814, υπό των Τριών Διδασκάλων, Χρυσάνθου Μητροπολίτου Προύσης, Γρηγορίου Πρωτοψάλτου και Χουρμουζίου Χαρτοφύλακος, ως Νέαν Μέθοδον ‘Αναλυτικής Σημειογραφίας των μουσικών μελών. Εν τοις Πατριαρχείοις, τη 28η Μαίου 2012».
Ο Ιεροψαλτικός κόσμος της Ελλάδος και της απανταχού ορθοδοξίας ευγνωμονεί το σεπτό Πατριαρχείο, το οποίο με την απόφασή του αυτήν του εμφυσά εμπιστοσύνη και ασφάλεια και τον ενθαρρύνει στην περαιτέρω συνέχιση του έργου του.
 
Ακριβως το αντιθετο θελω να πω.Ο,τι ολοι αυτοι οι μεγαλοι δασκαλοι κ ψαλτες με τις αναλυσεις τους επαληθευουν και δικαιωνουν τις μελετες του Καρρα,του Σταθη,του Κωνσταντινου και ολων αυτων που εχουν ασχοληθει με το θεμα.
 

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
Ακριβως το αντιθετο θελω να πω.Ο,τι ολοι αυτοι οι μεγαλοι δασκαλοι κ ψαλτες με τις αναλυσεις τους επαληθευουν και δικαιωνουν τις μελετες του Καρρα,του Σταθη,του Κωνσταντινου και ολων αυτων που εχουν ασχοληθει με το θεμα.

Αν ισχυαν αυτα που γραφετε,τοτε δεν θα υπηρχε κανενα προβλημα....
Και ο Καρας,θα ειχε καταγραψει μονο τα τραγουδια απο ολη την Ελλαδα,πραγμα το οποιο φυσικα ειναι σεβαστο και θα εμενε το θεμα εκει...
 
Ακριβως το αντιθετο θελω να πω.Ο,τι ολοι αυτοι οι μεγαλοι δασκαλοι κ ψαλτες με τις αναλυσεις τους επαληθευουν και δικαιωνουν τις μελετες του Καρρα,του Σταθη,του Κωνσταντινου και ολων αυτων που εχουν ασχοληθει με το θεμα.
Θα ηθελα να σας ρωτησω, αφου οι αναλυσεις ειναι ιδιες και δικαιωνουν λετε τις μελετες αυτες ,γιατι βγαινει ενα τελειως διαφορετικο ακουσμα απο τους ψαλτες αυτους και απο τον Καρα τον ιδιο?γιατι ακουω τον Καρα και δε μου θυμιζει κανεναν τους?
(και σε ενα προηγουμενο μηνυμα θα απαντουσα οτι θα ανοιγα ενα κλασσικο τομο που προτεινει το πατριαρχειο και θα ακουγα να εκτελει τα μαθηματα ενας πατριαρχικος ψαλτης με τις πατριαρχικες αναλυσεις, οπως πρεπει εκει που πρεπει )
 
Last edited:

ΓΙΑΝΝΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΣ

Παλαιό Μέλος
Ακριβως το αντιθετο θελω να πω.Ο,τι ολοι αυτοι οι μεγαλοι δασκαλοι κ ψαλτες με τις αναλυσεις τους επαληθευουν και δικαιωνουν τις μελετες του Καρρα,του Σταθη,του Κωνσταντινου και ολων αυτων που εχουν ασχοληθει με το θεμα.

Πώ πωωωω! Τί άλλο θα ακούσουμε (=διαβάσουμε) εδώ μέσα!
Οι Πρίγγος, Στανίτσας, Καραμάνης και λοιποί δάσκαλοι δικαιώνουν ... τις έρευνες του Καρά & Σία :D Γελάει και το ... ποικιλόχρωμον ερίφιον...
Μήπως πρέπει να ... βιταμινωθείτε για ενίσχυση της μνήμης σας;:confused:
 

Laosynaktis

Παλαιό Μέλος
Για την ανάλυση της Πεταστής που αναφέρεται στην συνέντευξη του Στανίτσα και κατακρίνεται από τον ίδιο, βλ. εκτελέσεις του Στανίτσα π.χ. στα
Ζ' Εωθινόν, στο "την ανάστασιν"
Η' Εωθινόν, στο "δάκρυα"
Πολυέλεος "Επί των ποταμών", στο "η γλώσσα μου" (εκεί μάλιστα ο Χουρμούζιος δεν γράφει την Πεταστή, αλλά την εκτέλεσή της με κατά Καράν "ισάκι", ωστόσο ο Στανίτσας εκτελεί την Πεταστή με Κλάσμα με δίφωνη ανάβαση)

Η συνήθης αντίδραση σ' αυτές τις επισημάνσεις είναι "ναί, αλλά πώς τη λέει!"
Τρία είναι λοιπόν τα ζητήματα, που πρέπει να τα ξεχωρίσουμε για να ξέρουμε τί λέμε και τί κάνουμε.
1. Υπάρχει η ανάλυση αυτή?--Αδιαμφισβήτητα υπάρχει. Την ψάλλει ο ίδιος ο Στανίτσας και ο Πρίγγος και πολλοί άλλοι. Έχει δε και γραφτεί πολλάκις από πολλούς ακριβώς με τον τρόπο που την γράφει κι ο Καράς (βλ. πχ. την Δοξολογία Φεραχνάκ του Κηλτζανίδου, Ζ' Εωθινό Πρίγγου στα "σκοτία" και "την ανάστασιν". βλ. γραπτά του Καραμάνη και πλήθος άλλα)
2. Πόσο συχνά πρέπει να λέγεται η ανάλυση αυτή? --Σίγουρα όχι τόσο συχνά όσο την κάνει ο Καράς (γι' αυτό μπορεί να δοθεί και παλαιογραφική απόδειξη, που ο Καράς δεν την αγνοούσε, αλλά δυστυχώς δεν την εφάρμοσε στην έκδοση της Μεθόδου του και στις εκτελέσεις του, ενώ την εφάρμοσε πολλές φορές στις μεταγραφές του και στα Μηναία του)
3. Πώς ψάλλεται η ανάλυση αυτή?--Ασφαλώς δεν υπάρχει ένας απόλυτος τρόπος. Ο Καράς την εκτελούσε με καθαρούς φθόγγους, όπως κάνει και ο Στανίτσας στο "την ανάστασιν". Αν κανείς δεν συμπαθεί την εκτέλεση του Καρά στην υπάρχουσα αυτή ανάλυση, ας ακούσει άλλους καλλιφωνότερους, ας πάψει όμως να λέει ότι η ανάλυση δεν υπάρχει και ότι ο Καράς την έβγαλε από το μυαλό του. Και επειδή οι ωδειακόί, που σ' αυτούς απευθυνόταν και επετίθετο ο Καράς, την αγνοούσαν ή δεν ήθελαν να την παραδεχτούν, ναι , τελικά ο Καράς δικαιώνει αυτούς που την έλεγαν, δηλ. και τον Στανίτσα (είναι γνωστή νομίζω και η αντιμετώπιση του ίδιου του Στανίτσα από τους εδώ ωδειακούς).
 
Last edited:
Συμφωνώ απόλυτα με τον κ. Αρβανίτη.
Για τα γραφόμενα του κ. Σαραφείδη έχω να παρατηρήσω τα εξής:
α. Δεν μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τα ρήματα "επαληθεύουν" και "δικαιώνουν" όταν αναφερόμαστε σε παλαιότερους για τη σχέση τους με νεότερους. Ο Ναυπλιώτης π.χ. θα επαλήθευε και θα δικαίωνε τον Καρά, αν ήταν χρονικά μετά από αυτόν.
β. Ακόμη όμως και την ουσία του μηνύματος να κρατήσουμε, ότι δηλαδή οι μεγάλοι δάσκαλοι και ψάλτες συμφωνούν με τον Καρά, και πάλι αν θα το υιοθετούσαμε για τις αναλύσεις, όχι παντού και πάντα βέβαια, σε καμμία περίπτωση δεν μπορεί να ειπωθεί για το κύριο χαρακτηριστικό της θεωρίας του Καρά, που είναι τα διαστήματα.
Κλείνοντας, και εντός του θέματος, φρονώ πως η ανακοίνωση του Πατριαρχείου (η οποία φυσικά δεν έχει κανένα κύρος - όπως π.χ. η εγκύκλιος του Ανθίμου για την τετραφωνία) είναι δικολαβίστικη, αφού από τη μία, προσπαθεί να "ηρεμήσει" τους "αντικαραϊκούς", ενώ, από την άλλη, οι πράξεις των Φαναριωτών του Πατριαρχείου, δείχνουν ότι δεν υπάρχει κανένα μουσικό ζήτημα και απόρριψη των εκφραστών του καραϊσμού, αφού επιδαψιλεύουν αφειδώς τις ευλογίες των στους εκφραστές του. Επομένως, ο μόνος που βάλλεται είναι ο ανήμπορος να υπερασπιστεί τον εαυτό του κεκοιμημένος Σίμων Καράς.
 

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
Πω πωπωπω... πραγματικά τί άλλο θα διαβάσουμε εδώ μέσα;;;;;;;;;

ενω, αυτοί που προσπαθούν να μιμηθούν τις "εμπνεύσεις" της στιγμής κάποιου και καταγράφουν στο χαρτί ό,τι είπε πάλι σε "εμπνεύσεις" της στιγμής και να τα παρουσιάζουν ως την παγιωμένη βυζαντινή παράδοση... μπορούν να τα γράφουν και να thanksάρονται...... οι άλλοι όχι...

όλοι θα πρέπει να γράφουν και να ακούγονται ΕΔΩ ΜΕΣΑ...
 
Last edited by a moderator:

ΓΙΑΝΝΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΣ

Παλαιό Μέλος
2. Πόσο συχνά πρέπει να λέγεται η ανάλυση αυτή? --Σίγουρα όχι τόσο συχνά όσο την κάνει ο Καράς
3. Πώς ψάλλεται η ανάλυση αυτή?--Ασφαλώς δεν υπάρχει ένας απόλυτος τρόπος.
Συμφωνώ, διαφωνώντας! :D
Οι ... αλληλοδικαιώσεις(;) Στανίτσα - Καρά (ανατρίχιασα και μόνο που έβαλα τα ονόματα δίπλα-δίπλα) δεν περιορίζονται στην ... διπλοπεταστή (ή όπως αλλιώς την λένε) αλλά στα γενικά άκούσματα, που απέχουν ... παρασάγγας απ' αλλήλων... (και δεν εννοώ την καλλιφωνία αλλά κυρίως την τεχνοτροπία και την εκτέλεση των διαστημάτων).
Διαφορετικά, τα ακούσματα θα ταυτίζονταν και δεν θα υπήρχαν ... ταμπέλες.:wink: για τις οποίες άλλοι μεν καυχώνται:D, άλλοι δε τις απεχθάνονται:(.... μετά βδελυγμίας...
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
[Σημ. συντ.] Μια εκτός θέματος συζήτηση μεταφέρθηκε στο φόρουμ των μελών.
 
Top