[Ψάχνω] Ακολουθία Μικρού αγιασμού

Voultepsis

Νέο μέλος
#1
Μήπως έχει κάποιος την ακολουθία του Μικρού αγιασμού σε ηλεκτρονική μορφή; Θα με ενδιέφερε πολύ διότι προτείθεμαι να την χρησιμοποιήσω σε κάποια μελέτη μου και απαιτείται η δυνατότητα ηλεκτρονικής επεξεργασίας του κειμένου της ακολουθίας.
 

Βασίλης Κιαμηλίδης

Βασίλης Κιαμηλίδης
#2
Μήπως έχει κάποιος την ακολουθία του Μικρού αγιασμού σε ηλεκτρονική μορφή; Θα με ενδιέφερε πολύ διότι προτείθεμαι να την χρησιμοποιήσω σε κάποια μελέτη μου και απαιτείται η δυνατότητα ηλεκτρονικής επεξεργασίας του κειμένου της ακολουθίας.
Επισυνάπτω σε εικόνες.
Βασίλης Κιαμηλίδης
 

Attachments

#4
Στον κανόνα του μικρού αγιασμού λέγεται στίχος πριν τα τροπάρια; Ρωτάω γιατί τον έχω ακούσει και χωρίς στίχο. Αυτό που εφαρμόζω εγώ είναι ότι στα θεοτοκία του κανόνος (γράμματα Α-Υ, Χ και Ω) λέω στίχο <<Ὑπεραγία Θεοτόκε σῶσον ἡμᾶς>>, στο Φ <<Δέσποτα Χριστὲ ἀνάπαυσον τοὺς δούλους σου>>, στο Ψ <<Ἁγία Τριὰς ὁ Θεὸς ἐλέησον καὶ σῶσον ἡμᾶς>>. Και τα υπόλοιπα τροπάρια μετά τα κατά αλφάβητον χωρίς στίχο, εκτός από τα δύο τελευταία στα οποία βάζω Δόξα. Καὶ νῦν. Και επί τέλους <<Τῆς εὐσπλαγχνίας τὴν πύλην...>>

Ο κατά αλφάβητον κανόνας ψαλλόταν παλαιότερα με στίχους του ν΄ ψαλμού;
Εμείς τι πρέπει τελικά να εφαρμόζουμε, με στίχους ή χωρίς στίχους;
Αν πρέπει να ψάλλουμε τον κανόνα με στίχους, ποιοι είναι αυτοί αναλυτικά;
 

Roumelis Ioannis

Παλαιό Μέλος
#5
Στον κανόνα του μικρού αγιασμού λέγεται στίχος πριν τα τροπάρια; Ρωτάω γιατί τον έχω ακούσει και χωρίς στίχο. Αυτό που εφαρμόζω εγώ είναι ότι στα θεοτοκία του κανόνος (γράμματα Α-Υ, Χ και Ω) λέω στίχο <<Ὑπεραγία Θεοτόκε σῶσον ἡμᾶς>>, στο Φ <<Δέσποτα Χριστὲ ἀνάπαυσον τοὺς δούλους σου>>, στο Ψ <<Ἁγία Τριὰς ὁ Θεὸς ἐλέησον καὶ σῶσον ἡμᾶς>>. Και τα υπόλοιπα τροπάρια μετά τα κατά αλφάβητον χωρίς στίχο, εκτός από τα δύο τελευταία στα οποία βάζω Δόξα. Καὶ νῦν. Και επί τέλους <<Τῆς εὐσπλαγχνίας τὴν πύλην...>>

Ο κατά αλφάβητον κανόνας ψαλλόταν παλαιότερα με στίχους του ν΄ ψαλμού;
Εμείς τι πρέπει τελικά να εφαρμόζουμε, με στίχους ή χωρίς στίχους;
Αν πρέπει να ψάλλουμε τον κανόνα με στίχους, ποιοι είναι αυτοί αναλυτικά;
Είτα ψάλλομεν τα τροπάρια «Η το χαίρε δι' αγγέλου», δις, ανευ στίχου* και τα έτερα «Ανυμνούμεν τον Υιόν σου» κτλ. μετά του στίχου «Υπεραγία Θεοτόκε σώσον ημάς». Εις το «Ψάλλομέν σοι τω Θεώ» λέγομεν στίχον «Αγία Τριάς ο Θεός ελέησον και σώσον ημάς» και εις το «Ω Παρθένε η τεκούσα» το «Υπεραγία Θεοτόκε...». Τα δε υπόλοιπα εξ, από του «Χαίρε όρος χαίρε βάτε», άνευ στίχου* είτα Δόξα, «Τον Πατέρα και Υιόν». Και νυν «Η αρρήτως επ εσχάτων». Μεθ' ό ευθύς ψάλλομεν το «Της ευσπλαχνίας την πύλην» (Τ.Γ.Ρ. Κεφ. κς΄)
 
#6
Είτα ψάλλομεν τα τροπάρια «Η το χαίρε δι' αγγέλου», δις, ανευ στίχου* και τα έτερα «Ανυμνούμεν τον Υιόν σου» κτλ. μετά του στίχου «Υπεραγία Θεοτόκε σώσον ημάς». Εις το «Ψάλλομέν σοι τω Θεώ» λέγομεν στίχον «Αγία Τριάς ο Θεός ελέησον και σώσον ημάς» και εις το «Ω Παρθένε η τεκούσα» το «Υπεραγία Θεοτόκε...». Τα δε υπόλοιπα εξ, από του «Χαίρε όρος χαίρε βάτε», άνευ στίχου* είτα Δόξα, «Τον Πατέρα και Υιόν». Και νυν «Η αρρήτως επ εσχάτων». Μεθ' ό ευθύς ψάλλομεν το «Της ευσπλαχνίας την πύλην» (Τ.Γ.Ρ. Κεφ. κς΄)
Και εγώ εκεί το είχα διαβάσει, και επειδή το τροπάριο στο Φ είναι νεκρώσιμο, θεώρησα ότι έπρεπε να μπει στίχος νεκρώσιμος. Αυτό που με απασχολεί είναι κατά πόσον αυτό ισχύει, σύμφωνα με το ΤΜΕ. Κοιτάξτε και εδώ (45'50"). Οπωσδήποτε το μέλος του τροπαρίου δεν είναι αυτό, όπως βλέπουμε και στο Ειρμολόγιο. Αυτός είναι ένας τρόπος εμμελής απαγγελίας; Μου έκανε ιδιαίτερη εντύπωση (ευχάριστη θα έλεγα)!
 

Roumelis Ioannis

Παλαιό Μέλος
#7
Και εγώ εκεί το είχα διαβάσει, και επειδή το τροπάριο στο Φ είναι νεκρώσιμο, θεώρησα ότι έπρεπε να μπει στίχος νεκρώσιμος. Αυτό που με απασχολεί είναι κατά πόσον αυτό ισχύει, σύμφωνα με το ΤΜΕ. Κοιτάξτε και εδώ (45'50"). Οπωσδήποτε το μέλος του τροπαρίου δεν είναι αυτό, όπως βλέπουμε και στο Ειρμολόγιο. Αυτός είναι ένας τρόπος εμμελής απαγγελίας; Μου έκανε ιδιαίτερη εντύπωση (ευχάριστη θα έλεγα)!
Δεν συναντώ πάντως στίχους σε παλαιότερα λειτουργικά βιβλία εκτός του Δόξα, Και νυν. Όσον αφορά το μέλος, το έχω ξανακούσει από αγιορείτη ιερομόναχο να το ψάλλει με παρόμοιο τρόπο. Δεν γνωρίζω αν διασώζει κάποια παράδοση ή αν απλοποιήθηκε η μελωδία χάριν συντομίας.
 

Roumelis Ioannis

Παλαιό Μέλος
#8
Στο χειρόγραφο MS02 της Ι.Μ. Σίμωνος Πέτρας υπάρχει άλλο τροπάριο από "Φ" θεοτοκίο άρα και σ' αυτό λέγεται στίχος «Υπεραγία...». Επίσης έχει και στίχους για τα επόμενα τροπάρια που αναφέρονται σε Αγίους. Βλ. συνημμένα.
 

Attachments

#9
Πολύ ενδιαφέρον το χειρόγραφο (17ος - 18ος αιώνας) με παραλλαγή που πετυχαίνει το σκοπό της. Ευχαριστούμε πολύ. Κοιτάξτε και αυτό από τη Μονή Λειμώνος (Ms. Lesbiacus Leimonos 356, 16ος αιώνας). Δεν υπάρχουν τα υπόλοιπα τροπάρια, ο κατ' αλφάβητον αποτελείται αποκλειστικά από θεοτοκία και υπάρχουν επιπλέον τριαδικό και θεοτοκίο.
Κάπου, όπως ανέφερα, είχα βρει τον κατ' αλφάβητο κανόνα της Θεοτόκου με στίχους του ν΄ ψαλμού, και από ό,τι θυμάμαι δεν ήταν μαζί με τα υπόλοιπα τροπάρια. Οπότε είναι πολύ πιθανό, τα θεοτοκία (Φ και Ψ) των χειρογράφων να είναι παραλλαγή από τη στιγμή που προστέθηκαν και τα υπόλοιπα, προκειμένου να γίνεται στο τέλος η τριαδική δοξολογία. Θα ψάξω και αν βρω, θα γράψω.

Υ.Γ: Στο χειρόγραφο ευχολόγιο πάλι της μονής Λειμώνος (Ms. Lesbiacus Leimonos 85, 16ος αιώνας), η ακολουθία του μικρού αγιασμού είναι όπως περίπου την ξέρουμε


2ο Υ.Γ: Στο χειρόγραφο κώδικα Ms. Lesbiacus Leimonos 336 (16ος αιώνας), πάλι όπως περίπου την ξέρουμε.
 

Attachments

Last edited:
#10
Δείτε και αυτό (pdf) το άρθρο, του πρωτοπρεσβυτέρου Κωνσταντίνου Καραϊσαρίδη. Είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρον το 2ο κεφάλαιο, όπου ομιλεί για την ιστορική διαμόρφωση της ακολουθίας και την ενσωμάτωση στο πρώτο μέρος της λειτουργίας.

Υ.Γ: Ακόμα δεν έχω βρει αυτό που έψαχνα (περί ν΄ ψαλμού και κανόνα της Θεοτόκου) αλλά συνεχίζω.:mad::D
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
#11


῾Η ᾠδὴ τῆς θεοτόκου τῶν Βλαχερνῶν (κατ᾿ ἀλφάβητον τροπάρια τοῦ μικροῦ ἁγιασμοῦ «ψαλλόμενα (μόνον) κατὰ τὰς ἀρχιμηνίας» (χφφ. Ε.Β.Ε. 661 εὐχολόγιο ιε’ αἰ. καὶ Σινὰ 981 εὐχολόγιο ιδ’ αἰ.-Ἰ. Φουντούλη Ἀκολουθία τοῦ μικροῦ ἁγιασμοῦ σ. 15)) ψάλλεται μὲ τοὺς στίχους τοῦ Ν’ ψαλμοῦ καὶ τῆς ᾠδῆς τῆς θεοτόκου τοῦ ὄρθρου (χφφ. εὐχολόγια Ε.Β.Ε. 661 ιε' αἰ., 670 ιγ' αἰ., Σινὰ 981 ιδ’ αἰ. ἔκδ. Dmitrievskij τ. 2 σ. 338 καὶ Ἰ. Φουντούλη ὅπ. πρ. σσ. 15, 25-30), ἀπὸ τὴν ὁποία, ᾠδὴ τῆς Θεοτόκου, λαμβάνονται μεσόστιχοι καὶ γιὰ τὰ «Νῦν ἐπέστη ὁ καιρός...» (χφ. Παρισίων Coislinus 213 εὐχολόγιο τοῦ ἔτους 1027 ἔκδ. Dmitrievskij τ. 2 σ. 1052). Ὅταν ὁ μικρὸς ἁγιασμὸς συνάπτεται στὸν ὄρθρο ἤ τὴν λειτουργία ἀρχίζει ἀπὸ τὸ «Νῦν ἐπέστη ὁ καιρός...» (χφφ. Μ. Λαύρας 21 ιf’ αἰ. καὶ Σινὰ 980 τοῦ ἔτους 1475- Ἰ. Φουντούλη ὅπ. πρ. σ. 14).
 
Last edited:
#12


῾Η ᾠδὴ τῆς θεοτόκου τῶν Βλαχερνῶν (κατ᾿ ἀλφάβητον τροπάρια τοῦ μικροῦ ἁγιασμοῦ «ψαλλόμενα (μόνον) κατὰ τὰς ἀρχιμηνίας» (χφφ. Ε.Β.Ε. 661 εὐχολόγιο ιε’ αἰ. καὶ Σινὰ 981 εὐχολόγιο ιδ’ αἰ.-Ἰ. Φουντούλη Ἀκολουθία τοῦ μικροῦ ἁγιασμοῦ σ. 15)) ψάλλεται μὲ τοὺς στίχους τοῦ Ν’ ψαλμοῦ καὶ τῆς ᾠδῆς τῆς θεοτόκου τοῦ ὄρθρου (χφ. Σινὰ 981 εὐχολόγιο ιδ’ αἰ. ἔκδ. Dmitrievskij τ. 2 σ. 338 καὶ Ἰ. Φουντούλη ὅπ. πρ. σσ. 15, 25-30), ἀπὸ τὴν ὁποία, ᾠδὴ τῆς Θεοτόκου, λαμβάνονται μεσόστιχοι καὶ γιὰ τὰ «Νῦν ἐπέστη ὁ καιρός...» (χφ. Παρισίων Coislinus 213 εὐχολόγιο τοῦ ἔτους 1027 ἔκδ. Dmitrievskij τ. 2 σ. 1052). Ὅταν ὁ μικρὸς ἁγιασμὸς συνάπτεται στὸν ὄρθρο ἤ τὴν λειτουργία ἀρχίζει ἀπὸ τὸ «Νῦν ἐπέστη ὁ καιρός...» (χφφ. Μ. Λαύρας 21 ιf’ αἰ. καὶ Σινὰ 980 τοῦ ἔτους 1475- Ἰ. Φουντούλη ὅπ. πρ. σ. 14).
Χίλια ευχαριστώ κ. Θεοδωράκη. Στον Dmitrievskij το είχα δει. Θα έψαχνα μέχρι αύριο...:D

Υ.Γ: Ανεβάζω και τα εν λόγω.
2ο Υ.Γ:Όπως βλέπετε όλα τα τροπάρια είναι θεοτοκία, ακόμα στο Δόξα... Ψάλλομέν σοι ἐκβοῶντες τὸ χαῖρε...
 

Attachments

Last edited:

Roumelis Ioannis

Παλαιό Μέλος
#13
Επισυνάπτω την ακολουθία του μικρού αγιασμού όπως την δημοσίευσε ο μακαριστός καθηγητής Ι. Φουντούλης.

Υ.Γ.: Προσθήκη δική μου η ετέρα καθαγιαστική ευχή εκ του παραρτήματος της δημοσίευσης του Φουντούλη.
 

Attachments

Last edited:

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
#14
Σὲ ἡμέρα ποὺ στὸν ὄρθρο ψάλλεται ἀλληλούια, ψάλλομε «Κύριε εἰσάκουσον τῆς προσευχῆς μου, ἐνώτισαι. Δόξα, Καὶ νῦν. Τὸ Ἀλληλούια εἰς ἦχον πλ. β’. Καὶ λέγομεν τροπάρια· Ἐλέησον ἡμᾶς, Κύριε ἐλέησον ἡμᾶς...Δόξα, Κύριε ἐλέησον ἡμᾶς...»

(χφ. ἁγ. Σάβα 41 ἀκολουθία μικροῦ ἁγιασμοῦ ιβ’ αἰ. φ. 1r).



Ἄν στὸν ὄρθρο ψάλθηκε Θεὸς Κύριος, ψάλλεται ὡς ἔχει στὸ Μικρὸν Εὐχολόγιον.



Δὲν λέγεται τὸ ἀπολυτίκιο τοῦ ναοῦ (Εὐχολόγιον J. Goar 1730 σ. 358, τυπικὸ Ῥήγα σ. 879).