Τέλος, τά σύντομα μέλη πού παρατίθενται διακρίνονται για τή ῥυθμικότητά τους καί τήν «κατ΄ ἔννοιαν» μελοποίησή τους. Ἀποτέλεσμα αὐτῶν εἶναι ὁ πιστός νά κατανοεῖ καλύτερα τούς ὕμνους καί νά ξεφεύγει ἀπό τή νωχέλεια πού προκαλεῖ ἡ μονότονη ψαλμωδία. Πρέπει νά ἐπισημάνουμε ὅτι γιά πρώτη φορά δίδονται «εἰς κοινήν ὠφέλειαν» τέσσερα ἐξαποστειλάρια
«εὑρεθέντα μελοποιημένα παρά τῶν τῆς παλαιᾶς Μεθόδου καί μεταφερθέντα εἰς τήν τῆς Νέας (ἐκτός τῶν ἐγνωσμένων)».
Τέλος, θά ἤθελα νά εκφράσω τήν εὐγνωμοσύνη μου πρός τόν Σεβ. Ποιμενάρχη μας κ.κ. Ἄνθιμο γιά τήν ἀμέριστη συμπαράστασή του στίς ἐκδόσεις τῶν ἔργων τοῦ Ῥαιδεστηνοῦ. Ἡ Συλλογή τοῦ Ὄρθρου ἀποτελεῖ τό ἀντίδωρο τοῦ Συλλόγου μας γιά τίς εὐεργεσίες πού λαμβάνουμε καί ταυτόχρονα τή συμμετοχή του στούς ἑορτασμούς γιά τή συμπλήρωση 100 ἐτῶν ἀπό τήν ἵδρυση τῆς Μητροπόλεώς μας. Εὐχαριστίες ὀφείλουμε στόν χορηγό κ. Σπυρίδωνα Παπασούλη καί στούς ἀγαπητούς φιλόμουσους συνδρομητές, οἱ ὁποῖοι στηρίζουν αὐτή τήν προσπάθεια τοῦ Συλλόγου μας. Χωρίς τή βοήθειά τους δέν θά ἦταν δυνατή ἡ δημοσίευση αὐτοῦ τοῦ πολυτίμου ἀρχείου, τό ὁποῖο παρέμενε ἀναξιοποίητο περισσότερο ἀπό ἕναν αἰῶνα.
Ἔχοντας τή βεβαιότητα ὅτι προσφέρουμε στούς ἱεροψάλτες ἕνα ἔργο πολύτιμο καί χρήσιμο, παρακαλοῦμε τόν Ἅγιο Θεό νά μᾶς ἀξιώσει, ὥστε τό σύνολο τοῦ ἀρχείου τοῦ Γεωργίου Ῥαιδεστηνοῦ τοῦ Β΄ να γίνει κτῆμα ὅλων καί νά ψάλλεται στίς ἐκκλησίες «εἰς μνημόσυνον αἰώνιον» αὐτοῦ.
Ὁ Σύλλογος καλεῖ τούς ἐνδιαφερόμενους ἱεροψάλτες, τούς μαθητές βυζαντινῆς μουσικῆς, ἀλλά καί κάθε φιλόμουσο νά συνδράμει στό ἔργο αὐτό. Τό βιβλίο θά τυπωθεῖ σέ μέγεθος 21Χ28 ἐκ., μέ περισσότερες ἀπό 500 σελίδες, τετραχρωμία, σκληρό ἐξώφυλλο καί χρυσοτυπία.
Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να απευθύνεστε στον Πρόεδρο του Συλλόγου και Επιμελητή της Έκδοσης κ. Γεώργιο Δροσάκη στο τηλέφωνο 25510-26359 (καθημερινά 9.00’-13.00’) ή στο email:
sxima2017@gmail.com.
[1] Τά ὑπόλοιπα ἔργα τοῦ Γεωργίου Ῥαιδεστηνοῦ πού ἔχουν ἐκδοθεί ἀπό τόν Σύλλογο Ἱεροψαλτῶν Ἀλεξανδρουπόλεως εἶναι τά ἕξῆς:
Τριώδιον 2018 (εξαντλήθηκε),
Θεία Λειτουργία 2019 καί
Θεωρητικόν – Μέθοδος Μουσικῆς 2022.
[2] Ἰωάννης Φουντούλης,
Κείμενα Λειτουργικῆς, Ἀκολουθίαι τοῦ νυχθημέρου, τεῦχος α΄, Θεσσαλονίκη 1985, σ. 144-145.
[3] Πρβλ. «Προλογικό σημείωμα τοῦ Σεβ. Μητροπολίτου Ἀλεξανδρουπόλεως κ.κ. Ἀνθίμου» στό: Γεώργιος Ῥαιδεστηνός,
Τριώδιον, ἔκδοσις Συλλόγου Ἱεροψαλτῶν Ἀλεξανδρουπόλεως, Ἀλεξανδρούπολη 2018, σ. η΄-θ΄.
[4] Στό ἀρχεῖο βρέθηκαν ἐπιπλέον οἱ παρακάτω πολυέλεοι: «
Δοῦλοι Κύριον», ἦχος α΄, Χρυσάφου τοῦ νέου, «
Δοῦλοι Κύριον», ἦχος πλ.δ΄, Πέτρου Μπερεκέτου, «
Δοῦλοι Κύριον», ἦχος πλ.α΄, Πέτρου Λαμπαδαρίου, «
Ὁ Θεός τῷ κρίμα σου», ἦχος πλ.δ΄, Ζαφ. Ζαφειροπούλου, «
Κύριε ἐν τῇ δυνάμει σου», ἦχος πλ.δ΄, τοῦ αὐτοῦ, Πολυέλεος ψαλλόμενος εἰς ἱεράρχην, «
Τήν οἰκουμένην», ἦχος βαρύς, «
Ἐν ἐξόδῳ Ἰσραήλ», ἦχος βαρύς ἐναρμόνιος, Νικολάου Ῥαιδεστηνοῦ.
[5]
«Πολυέλεος διὰ τὴν τῆς Ὑψώσεως τοῦ Τιμίου καὶ ζωοποιοῦ Σταυροῦ ἑορτήν, μελοποιηθεὶς παρὰ Γεωργίου Πρωτοψάλτου Ῥαιδεστινοῦ τοῦ Β΄».
[6] Ἡ συγκεκριμένη ἐκλογή θυμίζει σέ πολλά σημεῖα τήν ἀντίστοιχη σύνθεση τῶν «Πολίτικων» Ἀνοιξανταρίων. Ἐπιπλέον, στό δίφυλλο στό ὁποῖο μελοποιήθηκε βρίσκουμε δύο ἡμερομηνίες πού φανερώνουν τά στάδια τῆς ἐπεξεργασίας τῆς σύνθεσης καί μία ἐπιστολή τοῦ Ῥαιδεστηνοῦ. Ὅλα αὐτά τά στοιχεῖα μᾶς ἐπιτρέπουν νά ἀποδώσουμε τό ἔργο στόν Ἄρχοντα.
[7] Θεόδωρος Φωκαεύς,
Ταμεῖον Ἀνθολογίας, Ὄρθρος, τ. β΄,
τεῦχος β΄, Κωνσταντινούπολη 1869
, σ. 164.
[9] Στούς κώδικες πού περιέχουν τά δοξαστικά διαβάζουμε στήν προμετωπίδα:
«Τά ΙΑ΄ Ἐωθινά, μελοποιηθέντα παρά Ἰωάννου τοῦ Γλυκέως Πρωτοψάλτου τῆς Ἁγίας Σοφίας, εἰς ἀργόν Στιχηραρικόν τοῦ Χρυσάφου μέλος, συντμηθέντα παρά Ἰακώβου Πρωτοψάλτου εἰς τό αὐτό μέλος, ἅτινα καί ταῦτα πάλιν ἐξ αὐτοῦ κατά τό ἀργοσύντομον τοῦ Στιχηραρικοῦ μέλους συντμηθέντα παρά Πέτρου Βυζαντίου, Συμεών Ἅγιοταφίτου καί ἐδιορθώθησαν κατά τήν ὀρθογραφίαν τῆς γενικῆς ἀπαγγελίας παρά Γεωργίου Πρωτοψάλτου Ῥαιδεστηνοῦ τοῦ Β’».
[10] Ὁ Ἰωαννίτης Πρωτοψάλτης ἐπιθυμοῦσε νά ἐκδώσει δικό του Θεωρητικό καί μουσικό βιβλίο μέ τραγούδια καί ὕμνους, τά ὁποία ἔστελνε στόν Ῥαιδεστηνό γιά νά τά διορθώσει. Γιά τήν σχετική ἀλληλογραφία βλ. Γεώργιος Δροσάκης,
Γεώργιος ῬαιδεστηνόςΠρωτοψάλτης τῆς Μ.Χ.Ε. (1833-1889), Πάφος 2020, σ. 34-35.
[11] Ἡ δοξολογία σέ ἦχο βαρύ ἐκ τοῦ Γα ἀνακαλύφθηκε ἀπό τόν κ. Παναγιώτη Τζανάκο καί μᾶς παραχωρήθηκε, γιά τόν λόγο αὐτό θερμῶς τόν εὐχαριστοῦμε. Μέρος τῆς ἴδιας δοξολογίας βρέθηκε καί σέ δικό μας χαρτῶο κώδικα, με ἰδιόγραφη ὁδηγία τοῦ Ῥαιδεστηνοῦ γιά τόν τρόπο πού πρέπει νά ψάλλεται.
[12] Για πρώτη φορά παρουσιάστηκε τον Μάιο του 2017 από τον επίκουρο Καθηγητή του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του ΑΠΘ κ. Εμμανουήλ Γιαννόπουλο, κατά τη διάρκεια μουσικολογικής σπουδής αφιερωμένης στο έργο του Πέτρου Βυζαντίου. Την δοξολογία ανακάλυψε σε κώδικα με την παλαιά μουσική σημειογραφία της εποχής του Πέτρου Λαμπαδαρίου. Την εξήγηση έκανε ο ίδιος συνεπικουρούμενος από τον καθηγητή κ. Θωμά Αποστολόπουλο. Στην εκδήλωση αυτή την δοξολογία ερμήνευσε Χορός Ψαλτών υπό την διεύθυνση ου Άρχοντος Πρωτοψάλτου της Μ.τΧ.Ε. κ. Παναγιώτου Νεοχωρίτη.
(Από
https://www.pemptousia.gr/2023/02/e...rotopsaltou-tis-m-t-ch-e-georgiou-redestinou/)