Έκδοση «Συλλογή του Όρθρου» Γεωργίου Ραιδεστηνού του Β΄

tzo

Δροσάκης Γεώργιος
Σεβαστοί πατέρες και αγαπητοί συνάδελφοι παραθέτω την ανακοίνωση του Συλλόγου μας για τη νέα έκδοση από το αρχείο του Γεωργίου Ραιδεστηνού.

Ο Σύλλογος Ιεροψαλτών της Ιεράς Μητροπόλεως Αλεξανδρουπόλεως ανακοινώνει ότι θα προχωρήσει άμεσα στην έκδοση του τετάρτου έργου του Γεωργίου Ραιδεστηνού του Β', Άρχοντος Πρωτοψάλτου Μεγάλη της Εκκλησίας του Χριστού (1871-1876), με τον τίτλο « Συλλογή του Όρθρου ».

Ο Σύλλογος καλεί τους συμμετέχοντες ιεροψάλτες, τους μαθητές βυζαντινής μουσικής, αλλά και κάθε φιλόμουσο να συνδράμει στο έργο αυτό. Το βιβλίο είναι σε μέγεθος 21x29 εκ., με 520 σελίδες, έγχρωμο, σκληρό εξώφυλλο και χρυσοτυπία και περιέχει μεγάλο αριθμό συνθέσεων που ψάλλονται στην ακολουθία του Όρθρου. Το σύνολο τους προέρχεται από το αρχείο του Ραιδεστηνού, το οποίο δωρήθηκε στη μητρόπολη μας πριν από μερικά χρόνια. Η τιμή της εκδόσεως ανέρχεται στα 30€ , λόγω του μεγάλου όγκου και των αυξημένων εξόδων της εκτυπώσεως.

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να απευθυνθείτε στο Πρόεδρο του Συλλόγου κ. Γεώργιο Δροσάκη στο τηλέφωνο 25510-26359 (καθημερινά 9.00'-13.00') ή στο email: sxima2017@gmail.com

Επισυνάπτω τα περιεχόμενα του βιβλίου και δύο σελίδες ως δείγμα. Ο πίνακας συνδρομητών θα συμπληρωθεί μέχρι τις 28 Φεβρουαρίου και την 1η Μαρτίου θα αποσταλεί στο εκδοτικό οίκο.​
Ευχαριστώ πολύ

 

Attachments

  • Περιεχόμενα Ορθρου.pdf
    89.7 KB · Views: 140
  • Αρχή Δοξολογιών.pdf
    225.2 KB · Views: 114
  • Αρχή Πολυελέων.pdf
    670.6 KB · Views: 97

Diogenes

Νέο μέλος

Ένα ακόμη έργο του Άρχοντος Πρωτοψάλτου της Μ.τ.Χ.Ε. Γεωργίου Ραιδεστηνού​

Γεώργιος Δροσάκης, Πρωτοψάλτης Ιεράς Μητροπόλεως Αλεξανδρουπόλεως 14 Φεβρουαρίου 2023
Ἕνα ἀκόμη ἔργο τοῦ Ἄρχοντος Πρωτοψάλτου τῆς Μ.τ.Χ.Ε. Γεωργίου Ῥαιδεστηνοῦ προσφέρει στούς διακόνους τῶν ἱερῶν ἀναλογίων ὁ Σύλλογος Ἱεροψαλτῶν τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Ἀλεξανδρουπόλεως[1]. Πρόκειται γιά τήν «Συλλογή τοῦ Ὄρθρου» στήν ὁποία περιέχεται μεγάλο μέρος τῶν συνθέσεων πού χρησιμοποιοῦσε ὁ Ἄρχων κατά τήν ψαλμώδηση τῆς λαμπρότερης καί πλουσιότερης ἀπό τίς ἀκολουθίες τοῦ νυχθημέρου[2]. Ὅλες προέρχονται ἀπό τό ἀρχεῖο πού δωρήθηκε στή Μητρόπολή μας πρίν ἀπό λίγα χρόνια καί βρίσκεται ἀποθησαυρισμένο στό Ἐκκλησιαστικό Μουσεῖο Ἀλεξανδρουπόλεως[3].

Σχετικά μέ τά περιεχόμενα τοῦ πονήματος, ἰδιαίτερη μνεία ἀξίζει νά γίνει στούς πολυελέους παλαιῶν καί νέων ποιητῶν.



Στό παρόν πόνημα περιλαμβάνονται ἑπτά ἐξ αὐτῶν[4], ὅλοι ἀποτυπωμένοι ἀπό τή γραφίδα του. Ἀπό αὐτούς φέρει ἐπιγραφή μέ τό ὄνομα τοῦ μελοποιοῦ ὁ πολυέλεος «διά τήν ἑορτήν τῆς Ὑψώσεως[5]». Ἡ ἐκλογή γιά τήν ἑορτή τῶν Φώτων σέ ἦχο γ΄ εἶναι ἐπίσης δική του σύνθεση[6]. Ὁ δεύτερος πολυέλεος γιά τήν ἵδια ἑορτή, μελοποιημένος σέ ἦχο δ΄ ἅγια τῆς Παπαδικῆς «εὑρέθη ἔν τινι χειρογράφῳ βιβλίῳ μουσικῷ ἀρχαίῳ τῆς ἀρχαίας ἐκκλησιαστικῆς ἡμῶν Μουσικῆς»,σύμφωνα μέ ἰδιόχειρη σημείωση τοῦ Πρωτοψάλτου.

Ὁ πολυέλεος γιά τόν Ἅγιο Δημήτριο «Ὁ Θεός ἡμῶν καταφυγή καί δύναμις» φέρεται ὡς σύνθεση τοῦ Ὀνουφρίου Βυζαντίου[7]. Στή συγκεκριμένη μελοποίηση δέν ὑπάρχουν διαφορές στό πρῶτο ἡμιστίχιο, διαφέρει ὅμως τό ποιητικό καί τό μουσικό κείμενο στό δεύτερο μέρος.

Οἱ ὑπόλοιπες συνθέσεις πολυελέων δέν φέρουν τό ὄνομα τοῦ μελουργοῦ. Ἡ μουσικολογική ἔρευνα θά ἀποδείξει ἐάν εἶναι πρωτότυπες δημιουργίες τοῦ Ῥαιδεστηνοῦ, ἤ ἄλλων, τίς ὁποῖες εἴτε ἐπεξεργάστηκε προσθέτοντας τή δική του «πινελιά», εἴτε μᾶς τίς παρέδωσε αὐτούσιες. Πρόκειται πάντως γιά πολύ ἐνδιαφέρουσες μελοποιήσεις, συντεθειμένες στίς θέσεις τῶν παλαιοτέρων διδασκάλων.

Οἱ ἀργοσύντομες Καταβασίες ἐξηγήθηκαν ἀπό τόν Ῥαιδεστηνό «ἀπό τῆς ἀρχαίας πρὸς τὴν Νέαν (γραφήν) καὶ εἰς τὴν κατ΄ ἔννοιαν καὶ κοινήν ἀπαγγελίαν γραφεῖσαι κατὰ τὸ εὔληπτον»[8]. Σέ ἕνα χαρτόδετο βιβλίο, γραμμένο μέ ἐπιμέλεια ἀπό τόν ἴδιο, βρέθηκαν οἱ Καταβασίες τοῦ α΄ ἤχου. Οἱ ὑπόλοιπες ἀντλήθηκαν ἀπό ἄλλους κώδικες τοῦ ἀρχείου του. Προστέθηκαν καί ὁρισμένες τοῦ υἱοῦ του, Νικολάου, οἱ ὁποῖες παρατίθενται μαζί με τίς ἰδιόχειρες σημειώσεις του.

Πολλές συνθέσεις ἀργῶν δοξαστικῶν ἐντοπίστηκαν σέ διάφορους κώδικες. Μία σειρά μελοποιημένη μέ ἁπλές, λιτές γραμμές κατά τό ὕφος τοῦ Πέτρου Πελοποννησίου καί περισσότερες μέ πιό ἀργές θέσεις, συντμήσεις ἀπό τά ἀργά Ἐωθινά τοῦ Ἰακώβου Πρωτοψάλτου[9].

%CE%B1-%CE%B5%CF%89%CE%B8%CE%B9%CE%BD%CE%BF.jpg
Προτιμήθηκαν, ὅπου ἦταν ἐφικτό, ὅσες δέν ἔχουν δημοσιευθεῖ σέ μουσικά βιβλία. Ἰδιαίτερη ἦταν ἡ προτίμηση τοῦ Ῥαιδεστηνοῦ στόν βαρύ ἦχο. Οἱ κώδικες πού περιέχουν μελοποιημένο τό Ζ΄ Ἐωθινό ξεπερνοῦν τούς δέκα. Στήν παρούσα ἔκδοση παραθέτουμε πέντε μελοποιήσεις, ἐκ τῶν ὁποίων δύο δικές του (μέ παράθεση περισσοτέρων «θέσεων»), μία τοῦ Χουρμουζίου Χαρτοφύλακος, μία τοῦ Ἀντωνίου Λαμπαδαρίου καί μία τοῦ Πρωτοψάλτου Ἰωαννίνων Γεωργίου Πήλελη[10].

Στό ἀρχεῖο τοῦ Ἄρχοντος βρέθηκε μεγάλος ἀριθμός δοξολογιῶν καί ἀσματικῶν. Ἐπιλέξαμε νά συμπεριλάβουμε στή συλλογή μας έννέα, αὐτές πού παρουσιάζουν μεγαλύτερο ἐνδιαφέρον. Οἱ τρεῖς εἶναι συνθέσεις τοῦ Ῥαιδεστηνοῦ. Γιά πρώτη φορά δημοσιεύονται δύο δοξολογίες του (σέ ἦχο α΄ ἐκ τοῦ κάτω Κε και σέ βαρύ ἐναρμόνιο ἐκ τοῦ Γα)[11] καί τρία ἀσματικά.



Στίς δημιουργίες αὐτές μποροῦμε νά διακρίνουμε τή μουσική του εὐφυΐα καί δημιουργικότητα. Προσθέτοντας σέ διάφορα σημεῖα δικές του θέσεις κατόρθωσε νά δώσει κίνηση καί ζωή στά νέα μέλη χωρίς ὄμως νά χαθεῖ ἡ σεμνότητα καί τό ἐκκλησιαστικό τους ἦθος.

Ἡ δοξολογία σέ ἦχο β΄ εἶναι ἐξηγημένη χωρίς νά δίδονται περισσότερες πληροφορίες. Πρόκειται γιά σύνθεση τοῦ Πέτρου Βυζαντίου[12]. Παρατίθεται ὁ πρῶτος στίχος τῆς ἐξήγησης πού βρέθηκε στό ἀρχεῖο τοῦ Ῥαιδεστηνοῦ σέ ἀντιδιαστολή μέ τήν πρόσφατη ἐξήγηση τῶν σεβαστῶν καθηγητῶν κ. Γιαννόπουλου Έμμανουήλ καί Ἀποστολόπουλου Θωμᾶ, γιά τήν ἐξαγωγή χρήσιμων συμπερασμάτων.

 

Diogenes

Νέο μέλος
Τέλος, τά σύντομα μέλη πού παρατίθενται διακρίνονται για τή ῥυθμικότητά τους καί τήν «κατ΄ ἔννοιαν» μελοποίησή τους. Ἀποτέλεσμα αὐτῶν εἶναι ὁ πιστός νά κατανοεῖ καλύτερα τούς ὕμνους καί νά ξεφεύγει ἀπό τή νωχέλεια πού προκαλεῖ ἡ μονότονη ψαλμωδία. Πρέπει νά ἐπισημάνουμε ὅτι γιά πρώτη φορά δίδονται «εἰς κοινήν ὠφέλειαν» τέσσερα ἐξαποστειλάρια «εὑρεθέντα μελοποιημένα παρά τῶν τῆς παλαιᾶς Μεθόδου καί μεταφερθέντα εἰς τήν τῆς Νέας (ἐκτός τῶν ἐγνωσμένων)».



Τέλος, θά ἤθελα νά εκφράσω τήν εὐγνωμοσύνη μου πρός τόν Σεβ. Ποιμενάρχη μας κ.κ. Ἄνθιμο γιά τήν ἀμέριστη συμπαράστασή του στίς ἐκδόσεις τῶν ἔργων τοῦ Ῥαιδεστηνοῦ. Ἡ Συλλογή τοῦ Ὄρθρου ἀποτελεῖ τό ἀντίδωρο τοῦ Συλλόγου μας γιά τίς εὐεργεσίες πού λαμβάνουμε καί ταυτόχρονα τή συμμετοχή του στούς ἑορτασμούς γιά τή συμπλήρωση 100 ἐτῶν ἀπό τήν ἵδρυση τῆς Μητροπόλεώς μας. Εὐχαριστίες ὀφείλουμε στόν χορηγό κ. Σπυρίδωνα Παπασούλη καί στούς ἀγαπητούς φιλόμουσους συνδρομητές, οἱ ὁποῖοι στηρίζουν αὐτή τήν προσπάθεια τοῦ Συλλόγου μας. Χωρίς τή βοήθειά τους δέν θά ἦταν δυνατή ἡ δημοσίευση αὐτοῦ τοῦ πολυτίμου ἀρχείου, τό ὁποῖο παρέμενε ἀναξιοποίητο περισσότερο ἀπό ἕναν αἰῶνα.

Ἔχοντας τή βεβαιότητα ὅτι προσφέρουμε στούς ἱεροψάλτες ἕνα ἔργο πολύτιμο καί χρήσιμο, παρακαλοῦμε τόν Ἅγιο Θεό νά μᾶς ἀξιώσει, ὥστε τό σύνολο τοῦ ἀρχείου τοῦ Γεωργίου Ῥαιδεστηνοῦ τοῦ Β΄ να γίνει κτῆμα ὅλων καί νά ψάλλεται στίς ἐκκλησίες «εἰς μνημόσυνον αἰώνιον» αὐτοῦ.

Ὁ Σύλλογος καλεῖ τούς ἐνδιαφερόμενους ἱεροψάλτες, τούς μαθητές βυζαντινῆς μουσικῆς, ἀλλά καί κάθε φιλόμουσο νά συνδράμει στό ἔργο αὐτό. Τό βιβλίο θά τυπωθεῖ σέ μέγεθος 21Χ28 ἐκ., μέ περισσότερες ἀπό 500 σελίδες, τετραχρωμία, σκληρό ἐξώφυλλο καί χρυσοτυπία.

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να απευθύνεστε στον Πρόεδρο του Συλλόγου και Επιμελητή της Έκδοσης κ. Γεώργιο Δροσάκη στο τηλέφωνο 25510-26359 (καθημερινά 9.00’-13.00’) ή στο email: sxima2017@gmail.com.



[1] Τά ὑπόλοιπα ἔργα τοῦ Γεωργίου Ῥαιδεστηνοῦ πού ἔχουν ἐκδοθεί ἀπό τόν Σύλλογο Ἱεροψαλτῶν Ἀλεξανδρουπόλεως εἶναι τά ἕξῆς: Τριώδιον 2018 (εξαντλήθηκε), Θεία Λειτουργία 2019 καί Θεωρητικόν – Μέθοδος Μουσικῆς 2022.

[2] Ἰωάννης Φουντούλης, Κείμενα Λειτουργικῆς, Ἀκολουθίαι τοῦ νυχθημέρου, τεῦχος α΄, Θεσσαλονίκη 1985, σ. 144-145.

[3] Πρβλ. «Προλογικό σημείωμα τοῦ Σεβ. Μητροπολίτου Ἀλεξανδρουπόλεως κ.κ. Ἀνθίμου» στό: Γεώργιος Ῥαιδεστηνός, Τριώδιον, ἔκδοσις Συλλόγου Ἱεροψαλτῶν Ἀλεξανδρουπόλεως, Ἀλεξανδρούπολη 2018, σ. η΄-θ΄.

[4] Στό ἀρχεῖο βρέθηκαν ἐπιπλέον οἱ παρακάτω πολυέλεοι: «Δοῦλοι Κύριον», ἦχος α΄, Χρυσάφου τοῦ νέου, «Δοῦλοι Κύριον», ἦχος πλ.δ΄, Πέτρου Μπερεκέτου, «Δοῦλοι Κύριον», ἦχος πλ.α΄, Πέτρου Λαμπαδαρίου, «Ὁ Θεός τῷ κρίμα σου», ἦχος πλ.δ΄, Ζαφ. Ζαφειροπούλου, «Κύριε ἐν τῇ δυνάμει σου», ἦχος πλ.δ΄, τοῦ αὐτοῦ, Πολυέλεος ψαλλόμενος εἰς ἱεράρχην, «Τήν οἰκουμένην», ἦχος βαρύς, «Ἐν ἐξόδῳ Ἰσραήλ», ἦχος βαρύς ἐναρμόνιος, Νικολάου Ῥαιδεστηνοῦ.

[5] «Πολυέλεος διὰ τὴν τῆς Ὑψώσεως τοῦ Τιμίου καὶ ζωοποιοῦ Σταυροῦ ἑορτήν, μελοποιηθεὶς παρὰ Γεωργίου Πρωτοψάλτου Ῥαιδεστινοῦ τοῦ Β΄».

[6] Ἡ συγκεκριμένη ἐκλογή θυμίζει σέ πολλά σημεῖα τήν ἀντίστοιχη σύνθεση τῶν «Πολίτικων» Ἀνοιξανταρίων. Ἐπιπλέον, στό δίφυλλο στό ὁποῖο μελοποιήθηκε βρίσκουμε δύο ἡμερομηνίες πού φανερώνουν τά στάδια τῆς ἐπεξεργασίας τῆς σύνθεσης καί μία ἐπιστολή τοῦ Ῥαιδεστηνοῦ. Ὅλα αὐτά τά στοιχεῖα μᾶς ἐπιτρέπουν νά ἀποδώσουμε τό ἔργο στόν Ἄρχοντα.

[7] Θεόδωρος Φωκαεύς, Ταμεῖον Ἀνθολογίας, Ὄρθρος, τ. β΄, τεῦχος β΄, Κωνσταντινούπολη 1869, σ. 164.

[9] Στούς κώδικες πού περιέχουν τά δοξαστικά διαβάζουμε στήν προμετωπίδα: «Τά ΙΑ΄ Ἐωθινά, μελοποιηθέντα παρά Ἰωάννου τοῦ Γλυκέως Πρωτοψάλτου τῆς Ἁγίας Σοφίας, εἰς ἀργόν Στιχηραρικόν τοῦ Χρυσάφου μέλος, συντμηθέντα παρά Ἰακώβου Πρωτοψάλτου εἰς τό αὐτό μέλος, ἅτινα καί ταῦτα πάλιν ἐξ αὐτοῦ κατά τό ἀργοσύντομον τοῦ Στιχηραρικοῦ μέλους συντμηθέντα παρά Πέτρου Βυζαντίου, Συμεών Ἅγιοταφίτου καί ἐδιορθώθησαν κατά τήν ὀρθογραφίαν τῆς γενικῆς ἀπαγγελίας παρά Γεωργίου Πρωτοψάλτου Ῥαιδεστηνοῦ τοῦ Β’».

[10] Ὁ Ἰωαννίτης Πρωτοψάλτης ἐπιθυμοῦσε νά ἐκδώσει δικό του Θεωρητικό καί μουσικό βιβλίο μέ τραγούδια καί ὕμνους, τά ὁποία ἔστελνε στόν Ῥαιδεστηνό γιά νά τά διορθώσει. Γιά τήν σχετική ἀλληλογραφία βλ. Γεώργιος Δροσάκης, Γεώργιος ῬαιδεστηνόςΠρωτοψάλτης τῆς Μ.Χ.Ε. (1833-1889), Πάφος 2020, σ. 34-35.

[11] Ἡ δοξολογία σέ ἦχο βαρύ ἐκ τοῦ Γα ἀνακαλύφθηκε ἀπό τόν κ. Παναγιώτη Τζανάκο καί μᾶς παραχωρήθηκε, γιά τόν λόγο αὐτό θερμῶς τόν εὐχαριστοῦμε. Μέρος τῆς ἴδιας δοξολογίας βρέθηκε καί σέ δικό μας χαρτῶο κώδικα, με ἰδιόγραφη ὁδηγία τοῦ Ῥαιδεστηνοῦ γιά τόν τρόπο πού πρέπει νά ψάλλεται.

[12] Για πρώτη φορά παρουσιάστηκε τον Μάιο του 2017 από τον επίκουρο Καθηγητή του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του ΑΠΘ κ. Εμμανουήλ Γιαννόπουλο, κατά τη διάρκεια μουσικολογικής σπουδής αφιερωμένης στο έργο του Πέτρου Βυζαντίου. Την δοξολογία ανακάλυψε σε κώδικα με την παλαιά μουσική σημειογραφία της εποχής του Πέτρου Λαμπαδαρίου. Την εξήγηση έκανε ο ίδιος συνεπικουρούμενος από τον καθηγητή κ. Θωμά Αποστολόπουλο. Στην εκδήλωση αυτή την δοξολογία ερμήνευσε Χορός Ψαλτών υπό την διεύθυνση ου Άρχοντος Πρωτοψάλτου της Μ.τΧ.Ε. κ. Παναγιώτου Νεοχωρίτη.

(Από https://www.pemptousia.gr/2023/02/e...rotopsaltou-tis-m-t-ch-e-georgiou-redestinou/)
 

tzo

Δροσάκης Γεώργιος
Ο Σύλλογος Ιεροψαλτών Αλεξανδρουπόλεως ανακοινώνει ότι παρέλαβε το νέο βιβλίο του Γεωργίου Ραιδεστηνού του Β', "Συλλογή του Όρθρου".
Άμεσα θα αποσταλεί στους συνδρομητές και σε όσους εκδηλώσουν ενδιαφέρον για να το αποκτήσουν.
Αυτή τη στιγμή θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε όλους τους αγαπητούς συναδέλφους, οι οποίοι συνέδραμαν στην έκδοση του.
Ιδιαίτερη αναφορά αξίζει στον χορηγό μας κ. Σπ. Παπασούλη και σε όλους τους συντελεστές, όπως αναφέρονται στον πρόλογο του βιβλίου.
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    298.4 KB · Views: 28
  • IMG_20230522_130245.jpg
    IMG_20230522_130245.jpg
    2.6 MB · Views: 28

tzo

Δροσάκης Γεώργιος
Η παρουσίαση του μουσικού βιβλίου "Συλλογή του Όρθρου" του Άρχοντος Πρωτοψάλτου της του Χριστού Μεγάλης Εκκλησίας Γεωργίου Ραιδεστηνού του Β΄ πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 15.12.2023 στον Ιερό Ναό του Αγίου Ελευθερίου Αλεξανδρουπόλεως στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για τα 100 χρόνια προσφοράς και δραστηριοποίησης της ενορίας (1923-2023).
Ο προϊστάμενος του ναού αρχιμ. π. Χριστόδουλος Καραθανάσης απήυθυνε σύντομο χαιρετισμό, καλωσορίζοντάς μας.
Η παρουσίαση έγινε από τον αγαπητό συνάδελφο κ. Αναστάσιο Λιόγα, Διδάσκαλο, Διπλωματούχο Βυζαντινής Μουσικής, Πρωτοψάλτη Ι. Ν. Αγ. Ελευθερίου.
Ο πρωτ. π. Κωνσταντίνος Κωστάκης σχολίασε τους ύμνους, τους οποίους επέλεξε και απέδωσε η χορωδία του Συλλόγου από το αρχείο του Γεωργίου Ραιδεστηνού:
1. "Ιδού σκοτία και πρωί¨, πρωτοψάλτου Ιωαννίνων Γεωργίου Πήλελη, ήχος βαρύς διατονικός
2. ¨Θεοτόκε Παρθένε", ψαλλόμενον εν τη Αρτοκλασία, οκτάηχον, μέλος Νικολάου Ραιδεστηνού, ανέκδοτον.
3. Εκλογή στίχων από τα "Καλοκαιρινά" Ανοιξαντάρια του Γεωργίου Ραιδεστηνού και
4. Ιαμβικές καταβασίες Χριστουγέννων.
Στο τέλος η χορωδία ¨χαιρέτισε¨ την εικόνα της Παναγίας Σουμελά, η οποία εκτέθηκε στον Ιερό Ναό προς προσκύνηση, ψάλλοντας από στήθους το ¨΄Αξιόν εστίν¨ του Μάρκου Βασιλείου.
Ευχαριστούμε πολύ όλους τους συντελεστές της εκδήλωσης, τα μέλη του χορού και τους συνδρομητές σ' αυτή την έκδοση.
 

Attachments

  • IMG_5820.JPG
    8.5 MB · Views: 37
  • IMG_5817.JPG
    8.6 MB · Views: 16
  • IMG_5808.JPG
    9.2 MB · Views: 17
  • IMG_5804.JPG
    9.8 MB · Views: 19
Last edited:

Diogenes

Νέο μέλος
[Από την ιστοσελίδα https://www.pemptousia.gr/2023/12/adimosiefta-erga-tou-georgiou-redestinou-sillogi-orthrou/ .]


Αδημοσίευτα έργα του Γεωργίου Ραιδεστηνού-Συλλογή Όρθρου

Δημήτριος Αντ. Κουντουράκης, Φιλόλογος-Αρχαιολόγος, Διπλωματούχος Βυζαντινής Μουσικής, Πρωτοψάλτης Ι. Ν. Αγ. Αθανασίου Σουφλίου

21 Δεκεμβρίου 2023

Ο Σύλλογος Ιεροψαλτών της Ιεράς Μητροπόλεως Αλεξανδρουπόλεως προχώρησε φέτος (2023) στην έκδοση του δεύτερου, τέταρτου συνολικά, μουσικού βιβλίου του Γεωργίου Ραιδεστηνού του Β΄ (1833-1889), Πρωτοψάλτου της του Χριστού Μεγάλης Εκκλησίας με τίτλο «Γεωργίου Ραιδεστηνού, Συλλογή Όρθρου» (Εικ. 1). Στην καλαίσθητη έκδοση, την οποία επιμελήθηκε ο κ. Γεώργιος Δροσάκης, Θεολόγος, Πρωτοψάλτης του Ιερού Μητροπολιτικού Ναού Αγίου Νικολάου και Πρόεδρος του Συλλόγου Ιεροψαλτών της Μητροπόλεως Αλεξανδρουπόλεως, συμπεριλαμβάνονται αδημοσίευτα έργα του Γεωργίου Ραιδεστηνού (Εικ. 2), του υιού του Νικολάου, αλλά και άλλων διδασκάλων και μελουργών, τα οποία διέσωσαν στα ιδιόγραφα έργα τους οι δύο αοίδιμοι διδάσκαλοι της πατρώας Εκκλησιαστικής Μουσικής.



Η ογκώδης έκδοση της Συλλογής του Όρθρου του Γεωργίου Ραιδεστηνού αποτελείται από 518 συνολικά σελίδες. Στις σελίδες ε΄- στ΄ παρατίθεται Σεπτόν Πατριαρχικόν Γράμμα του Οικουμενικού Πατριάρχου κ. κ. Βαρθολομαίου, με το οποίο επευλογούσε τον δεύτερο τόμο της σειράς (Θεία Λειτουργία [2019]), αλλά και το σύνολο της σχετικής με τον Γεώργιο Ραιδεστηνό εκδοτικής προσπάθειας τού Συλλόγου Ιεροψαλτών της Ιεράς Μητροπόλεως Αλεξανδρουπόλεως. Ακολουθεί το Προλογικό Σημείωμα του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Αλεξανδρουπόλεως, Τραϊανουπόλεως και Σαμοθράκης κ. Ανθίμου (σ. ζ΄), όπου ο φιλόκαλος και φιλόμουσος Μητροπολίτης, αφού αρχικά πραγματοποιεί μία σύντομη αναδρομή στον τρόπο έλευσης των προσφυγικών κειμηλίων από τις χαμένες ρωμαίικες πατρίδες και εν συνεχεία στις τρεις προηγούμενες εκδόσεις του Συλλόγου Ιεροψαλτών Αλεξανδρουπόλεως (Τριώδιον [2018], Θεία Λειτουργία [2019], Θεωρητικόν [2023]), επευλογεί και την εν λόγω εκδοτική προσπάθεια (Συλλογή Όρθρου [2023]) και ιδιαίτερα τον επιμελητή της κ. Γεώργιο Δροσάκη, ευχόμενος «να ολοκληρωθεί η σειρά των εκδιδόμενων βιβλίων του Ραιδεστηνού επ’ ωφελεία όσων υπηρετούν στα Ιερά Αναλόγια των ναών προς δόξαν του Χριστού και της Κυρίας Θεοτόκου». Μάλιστα, ο σεπτός Μητροπολίτης εύχεται το παρόν πόνημα να αποτελέσει «μία προσφορά της εκατοντάχρονης (17.11.1922-2022) Ιεράς Μητροπόλεως Αλεξανδρουπόλεως σε ολόκληρη την Αγία Εκκλησία και στην θεολογούσα Ορθόδοξη λατρεία». Στην σελίδα η΄ ο επιμελητής επέλεξε να παραθέσει φωτογραφία του χειρογράφου τού Α΄ Εωθινού ως παράδειγμα του προσωπικού τρόπου γραφής του μεγάλου διδασκάλου της καθ’ ημάς Εκκλησιαστικής Μουσικής Γεωργίου Ραιδεστηνού. Στις σελίδες θ΄ – ιβ΄ παρατίθεται το Εισαγωγικό Σημείωμα του λόγιου επιμελητή, ο οποίος με βιβλιογραφικές αναφορές τεκμηριώνει τα γραφόμενά του και επιπλέον αποκαλύπτει χρήσιμες και εν πολλοίς άγνωστες πληροφορίες σχετικά με τον βίο και το έργο του Γεωργίου Ραιδεστηνού.





[Η συνέχεια εδώ.]
 
Top