Μ ενδιαφέρει πολύ να γίνει μια ακουστική μελέτη, μία ακουστική συλλογή ας πούμε η οποία θα έχει όσα περισσότερα ηχητικά δείγματα μουσικής απο ΟΛΕΣ τις μονές του Αγ. Όρους απο την εποχή του 1950 μέχρι σήμερα.
1) Υπάρχει ομοιομορφία;
2) Που και σε τί υπάρχουν πιθανές διαφορές;
3) Ποιές ήταν οι εσωτερικές και εξωτερικές επιρροές;
4) Εν κατακλείδι, κατα πόσο αντιπροσωπεύει η εκτέλεση και η ερμηνεία των νέων τάσεων (π.χ. Αγγελόπουλος, Αγγελίδης, και άλλοι που βασίζονται στην μέθοδο Καρά) την τάση της εποχής του 1950, 1960, 1970, 1980, 1990 και πέρα.
Έτσι πιστεύω θα αξιολογηθούν επι της ουσίας και επιστημωνικώς όλα που γράφει ο κ. Αγγελίδης στην επιστολή του προς τον κ. Χατζηγιακουμή.
Προσωπικά έχω στην κατοχή μου πολλές ώρες ηχιτικού υλικού απο διάφορες μονές με εκτελέσεις απο κορυφαίους μουσικούς πατέρες (απο την εποχη του 60 και μετά) και εχω ΠΟΛΛΕΣ ΚΑΙ ΣΟΒΑΡΕΣ ΕΝΣΤΑΣΕΙΣ με όσα γράφει ο κ. Αγγελίδης ως προς την ταύτιση της μεθόδου που ακολουθέι με την "Αγιορείτικη Παράδοση"......
ΝΓ
Ξεφεύγουμε το ουσιώδες θέμα:
1) .........
2) .........
3).........
4) ........
Οι απαντήσεις θα δοθούν με ηχητικά στοιχεία και μαρτυρίες των πατέρων που ζούν ακόμα. Οι απαντήσεις θα είναι σαφέστατες.
NG
ΟΛΕΣ οι αναφορές των Αγιορειτών Πατέρων θα πρέπει να ΚΑΤΑΓΡΑΦΟΥΝ επισήμως, με ΠΛΟΥΣΙΟ ηχητικό ηλικό απο την περίοδο του 50, ...........
Το ανθρώπινο δυναμικό υπάρχει.
Είναι καιρός να δράσει.
ΝΓ
PLEASE! S'il vous plait παρακαλώ!
ΕΠΙ ΤΗΣ ΟΥΣΙΑΣ!
ΝΓ
KAI ΠΑΛΙ, διότι ΞΕΦΕΥΓΟΥΜΕ ΕΠΙ ΤΗΣ ΟΥΣΙΑΣ.
Ξεφεύγουμε το ουσιώδες θέμα:
Η ΨΑΛΤΙΚΗ είναι ακουστική παράδοση, και η απλή μελέτη 60 χρόνων ηχητικού ηλικού, Φίλε Δημήτρη, προσδιορίζουν τι επικρατούσε και την εν γένει ομοιομορφία του.
Αλλα, συμφωνώ πως πρέπει να μείνουμε επι της ουσίας με στοιχεία.......
Ξεφεύγουμε το ουσιώδες θέμα:
Ξεφεύγουμε το ουσιώδες θέμα:
Ξεφεύγουμε το ουσιώδες θέμα:
Αγαπητε κυριε Γιανουκακη, φυσικα και δε θα διαφωνησω μαζι σας οτι τα ερωτηματα που θετετε και στα οποια επανερχεστε συνεχως ειναι πολυ ουσιαστικα και σημαντικα και οτι βεβαίως πρεπει να μελετηθουν και να αποτελεσουν αντικειμενο συστηματικης συλλογης και ερευνας. Λεω μαλιστα και δυο σκεψεις πανω σ αὐτά.
Α) Οτι προφανως ο Μ. Χατζηγιακουμης εχει αρκετο ακουστικο υλικο και δεν προκειται να το εκδωσει ολο αυτο, γιατι υπερβαίνει τα πλαισια της μουσικης του σειρας. Μια συνεννοηση μαζι του για την καλυτερη αξιοποιηση υλικου που εχει, αλλα δε θα το εκδωσει ο ιδιος, ισως να ηταν πολλαπλως χρησιμη.
Β) Οτι παρομοιο χρησιμο ακουστικο υλικο εχει παρουσιασει στις παλιες εκπομπες του ο Λυκουργος Αγγελόπουλος. Πρεπει να αναζητηθουν καπως συστηματικοτερα. Ελπίζω οτι καποιοι θα εχουν καταγραψει μεγαλο μερος, και μακαρι να βγούν στο διαδικτυο αυτα τα ακουσματα.
Επιτρεψτε μου ομως να πω οτι οσο σημαντικα και βασικά κι αν ειναι τα ερωτηματα σας, θεωρω οτι προκειται για αλλο θεμα ευρυτερο και πολυ μεγαλυτερο απο το αρχικο θεμα που ανοιξε εδω, και που ειναι η επιστολη του Κ. Αγγελίδη σε σχεση με οσα εχει γραψει ο Μ. Χατζηγιακουμης για την Αγιορείτικη Ψαλτικη Παραδοση. Νομιζω οτι τα δυο θεματα πρεπει να χωριστουν, να ανοιξει ενα αλλο για τα ερωτηματα που βάζετε και εδω να μεινουν τα σχολια για τις αποψεις των Αγγελίδη και Χατζηγιακουμη. Νομιζω οτι κατι τετοιο εννοει και ο διαχειριστης με το μηνυμα του.
[Σημείωμα συντονιστή] Όπως γνωρίζετε ήδη, το θέμα εδώ είναι οι συγκεκριμένες μουσικές απόψεις που εκφράζονται στην επιστολή του κ. Αγγελίδη. Όποιος έχει να σχολιάσει πάνω σε αυτές ας το κάνει ελεύθερα είτε συμφωνεί είτε διαφωνεί. Ας μην καταλήξει όμως το θέμα αυτό (και πάλι) σε πετροπόλεμο μεταξύ σχολών. Δέον θα ήταν μάλιστα να αναρτηθούν και τα αρχικά σχόλια του κ. Χατζηγιακουμή για αναφορά.
Οι ερωτήσεις του κ. Γιαννουκάκη περί της μελέτης του Αγιορειτικού ύφους κατά χώρο και χρόνο έχουν πολύ ενδιαφέρον και θα ήταν ευχής έργον να μελετηθούν και να παρουσιαστούν αναλυτικά, με παραδείγματα κτλ. Σε νέο θέμα ίσως καλύτερα.
Γι αυτό οσο κι αν συμφωνω μαζι σας οτι το θεμα που θετετε ειναι σημαντικοτερο και ουσιαστικοτερο για τη μουσικη και την ψαλτικη κι οσο κι αν ειναι σχετικο με την αντιπαραθεση των δυο προαναφερομενων, θεωρω οτι μαλλον ειναι εκτος θεματος (με την στενη εννοια) τα δικα σας και τα περισσοτερα μηνυματα, ενω αντιθετως τα δικα μου μηνυματα, του Νικου Θεοτοκάτου και λιγα ακομη αλλα δεν ξεφευγουν απο την ουσια, δηλαδη απο τον αρχικο τιτλο που εθεσε αυτος που ανοιξε πρωτος το θεμα.
Μεσα σ αυτό το πλαισιο θα συνεχισω παρακατω τον σχολιασμο της επιστολης Αγγελίδη, οπως το υποσχεθηκα εξαρχης. Ελπίζω, κυριε Γιαννουκακη, να μη με παρεξηγησετε γι αυτά που γραφω. Διαβλεπω ομως απο τα πολλα μηνυματα σας οτι μαλλλον δεν σας πολυενδιαφερει μια λεπτομερης εξεταση της επιστολης Αγγελίδη, αλλα επικεντρωνεστε σχεδον αποκλειστικα σ αυτό που κρινετε ως το ουσιωδεστερο. Επαναλαμβάνω οτι καλα κανετε, σαφως και συμφωνω μαζι σας για τη σπουδαιοτητα των οσων λετε, αλλα νομιζω οτι το θεμα αυτο ανοιξε πρωτα και κυρια για να πληροφορηθουμε για την αντιπαραθεση των δυο και να τη σχολιασουμε αναλογα και λιγοτερο για ολα τ αλλα. Γι αυτό νομιζω οτι πρεπει τα δυο θεματα να ξεχωρισουν, ωστε το καθενα να αναπτυχθει μονο του.
Φίλε μαθητή, κάτι πολύ συγκεκριμένο σχολίασα σε σένα, κι αν γίνεται, μείνε σε αυτό σε ό, τι αφορά εμένα.
Επίσης, όποια κι αν είναι η τοποθέτησή σου, την οποία εκ των προτέρων σέβομαι, μην ξεχνάς ότι υπάρχουν σημεία στα οποία σου ζητώ συγκεκριμένα παραδείγματα (Δεν είσαι βέβαια υποχρεωμένος να απαντήσεις σε αυτά, ούτε εριστικά το γράφω).
Αυτό ας μη σε εμποδίσει να μιλήσεις όπως θα το έκανες και παλιά. Προπονημένος είμαι.
Δεν απαντώ στον μαθητή εκεί. Η απάντησή μου στο μαθητή τελειώνει εκεί που μιλώ για την "οσφύ και την μήτρα" (ας το έχει υπόψη του γιατί μάλλον στο κείμενο δεν φαίνεται).
Γιωργο Μου, καλε μου φιλε, ειπα να συμμετεχω σ αυτό το θεμα μονο και μονο για να σχολιασω την αντιπαραθεση των Χατζηγιακουμη και Αγγελίδη. Δεν εχω σκοπο να ασχοληθω μαζι σου ή με οποιονδηποτε αλλο εδω μεσα, και δεν προκειται να απαντησω στις ερωτησεις σου. Δε νομιζω αλλωστε οτι θα εχει και καποιο νοημα. Νομιζω οτι τα οσα θα πω παρακατω σχολιαζοντας την επιστολη Αγγελίδη θα εξηγησουν με τον καλυτερο τροπο καποιες αποριες απο το πρωτο μου μηνυμα. Διευκρινιζω απλως οτι σ αυτο το πρωτο μου μηνυμα θελησα πρωτα και κυρια να κανω μια ατεχνη και λειψη παρουσιαση του σημαντικου κεφαλαιου της μουσικης μας επιστημης που λεγεται Μανολης Χατζηγιακουμης, γιατι πολλοι ειναι εκεινοι που δε γνωριζουν το εργο του αλλα μονο τα cd του, και δευτερα να περιγραψω μια γενικοτερη νοοτροπια των καιρων μας, της οποιας νομιζω οτι η "απαντηση" του Κ. Αγγελίδη ειναι απλως ενα μερος, ασχετα αν ακομη και ο ιδιος μπορει να μην εχει τετοια συνειδηση. Επομένως (και λυπαμαι που θα το πω) ο τροπος θεασης και ερμηνειας που επιχειρησες στο μηνυμα μου εκεινο, ειναι στο μεγαλυτερο μερος του λαθος και σχεδον τελειως ξενος προς τα νοηματα μου, τις σκεψεις μου και τις προθεσεις μου. Δε με πειραζουν καθολου τα οσα εγραψες, αλλα και δεν τα αποδεχομαι, γιατί δεν εκφραζουν "τη σκεψη του δημιουργου". Ειναι κι αυτο αλλο ενα δειγμα του ποσο διαφερουμε στη θεωρηση των ιδιων πραγματων, χωρις αυτο να χαλαει (ελπιζω) τη διαδικτυακη φιλια μας.
Μπορείτε να το ανεβάσετε; Γιατί θα θέλαμε και μεις (και όχι μόνο) να το κάνουμε.
Σας ευχαριστώ
Αγαπητε χαιρομαι για το μηνυμα σου και σε συγχαιρω για την επιθυμια σου. Ηταν κι αυτος ενας σκοπος του μηνύματός μου, δηλαδη να παροτρυνω εμμεσα τους χρήστες του Ιντερνετ να ενδιαφερθουν και να διαβασουν το εργο του Χατζηγιακουμη. Να μη μεινουν μονο στη μια πλευρα, αλλα να αποκτησουν σφαιρικη αντιληψη. Να ειναι ενημερωμενοι και να μη μενουν στις επιφανειακες εντυπωσεις. Δυστυχως δε μπορω τεχνικά να ανεβασω το κειμενο του Χατζηγιακουμη. Δε θα ηταν και ευκολο, γιατι ειναι ενας τομος σχεδον 230 σελιδων. Το να ανεβασω τις εφτά σειρες που ενοχλησαν τον Κ. Αγγελίδη αυτο δε λεει τιποτα, γιατι παλι δεν αποκτας σφαιρικη γνωση και αντιληψη των θεσεων του Μ. Χατηγιακουμη. Επισης δε θα ηταν σωστο και ηθικο να δημοσιοποιησω χωρις την αδεια του δημιουργου του κατι που υπαρχει στο εμποριο. Το πώς μπορει να επικοινωνησει κανεις με τον ιδιο τον Μ. Χατζηγιακουμη το ειπα στο πρωτο μου μηνυμα. Η συγκεκριμενη σειρα cd πωλειται νομιζω σε ολα τα θρησκευτικα βιβλιοπωλεία, και μπορει ο καθενας ελευθερα να την αγορασει. Τουλαχιστον γι αυτη δε ξερουμε να ξεκινησε καποια νομικη διαδικασια. Και καλο ειναι να θυσιαζουμε καποια ευρωπουλα, οπως εκανα κι εγω, για να αποκτουμε τετοιες ενδιαφερουσες συλλογες. Ενισχύουμε ενα σημαντικο εργο που δεν ξαναγινε.
Θα προσπαθησω βέβαια οταν θα σχολιαζω την επιστολη Κ. Αγγελίδη να παρουσιασω οσο καλυτερα μπορω τις θεσεις του Μ. Χατζηγιακουμη. Το καλυτερο ομως θα ειναι με καθε τροπο ολοι μας να βρούμε το κειμενο του και να το συγκρινουμε διπλα διπλα με την επιστολη "απαντηση".
Εγώ ακόμα να είμαι ειλικρινής αναρωτιέμαι γιατί δεν γράφετε τίποτα για την Σιμωνόπετρα. Εκτός και το έχετε κάνει ήδη. Δε ξέρω. Διαβάζω μερικές φορές το περιοδικό των υπερμάχων και από εκεί σας γνώρισα (σχετικά με τα στοιχεία που ανέφερα πριν). Εμένα λοιπόν το άκουσμα της Σιμωνόπετρας μου φαίνεται πιο εξωαγιορείτικο από όλα τα άλλα. Δεν μπορώ επιστημονικά - μουσικά να το στηρίξω αυτό που λέω όμως οπότε ας το δεχτούμε σα μια υποκειμενική αντίληψη.
Έχει λίγο πιο πριν έναν ωραίο κανόνα. Το ψέλνουν με ρυθμό και τέλος πάντων σε έναν απλό ακροατή δίνει πιο βυζαντινό άκουσμα από αυτό του μοναστηριού της Σιμωνόπετρας.
Περιμένω ως αρχάριος στη βυζαντινή μουσική να δω απαντήσεις στα συγκεκριμένα λόγια του κ. Αγγελίδη, και όχι γενικότητες, υπεκφυγές και διαστρεβλώσεις.
Δέν γράφω για την Σιμωνόπετρα διότι ΑΛΛΟΙ ΕΧΟΥΝ ΗΔΗ ΓΡΑΨΕΙ με καλλίτερο τρόπο. Τί περισσότερο να προσφέρω;
Τελειώνοντας το μηνυμά μου αυτό θελω ενα πω εδω και κατι και γενικο για τη Σιμωνοπετρα. Σας ειπαν ποτε οι πατερες της Σιμωνοπετρας οτι οι ιδιοι θεωρουν οτι αντιπροσωπευουν το παλαιο παραδοσιακο αγιορειτικο υφος; Φυσικα και εχουν επιδρασεις εξωαγιορειτικες, αλλα ολο το Αγιο Ορος εχει τετοιες. Διαβαστε την εισαγωγη του Χατζηγιακουμη, που λεει πολλα σχετικα. Οι επιδρασεις που εχουν στη Σιμωνοπετρα ενα μεγαλο μερος τους ειναι απο Επτάνησα, νομιζω απο Κεφαλονια, αλλα δε θυμαμαι καλα. Και αυτες οι επιδρασεις δεν ξεκινανε ολες απο τη νεα αδελφοτητα αλλα πολλα ειναι απο τους παλιους Γερονταδες που βρήκανε και τους προλαβανε, και τα κρατησανε σαν τοπικη παραδοση της Μονης. Ρωτηστε τους και θα σας πουνε πολλα και ενδιαφεροντα και συγκεκριμενα ονοματα.