Κατ᾿ ἀκρίβειαν ἡ συνοδικὴ ὑποεπιτροπή τῆς ἐκκλησίας τῆς ῾Ελλάδος.... Αὐτὴ ἡ τελευταία φράσις εἶναι προσωπικὴ ἄποψις τοῦ συντάκτου της.
Ζητώ συγγνώμη για την καθυστερημένη απάντηση, αλλά ήμουν εκτός Αθηνών χωρίς πρόσβαση σε υπολογιστή. Η αλήθεια είναι ότι δεν περίμενα να πάρει τέτοια διάσταση η συγκεκριμένη φράση. Κινήθηκα από κάποια σχόλια άλλων μελών, και θεώρησα δεδομένο ότι η υπό συζήτηση προτεινόμενη τυπική διάταξη υπό των διπτύχων ήταν προσωπική άποψη ενός ατόμου, ακολούθως δε έκανα και μία επιπόλαια επαγωγή. Προφανώς υπάρχει κάποια υποεπιτροπή και προφανώς συνεργάζονται τα μέλης της μεταξύ τους...
Ωστόσο, πραγματικά μου κάνει εντύπωση η τόσο έντονη διαφοροποίηση στη συγκεκριμένη τυπική διάταξη. Άλλο είναι να επαναφέρεις την αρχαία τυπική διάταξη κάποιων τροπαρίων (π.χ. Αλληλούια) ή να βάζεις τα μέρη της ακολουθίας στη σωστή σειρά (π.χ. Ν΄ ψαλμός, κατηχητικός λόγος) και τελείως διαφορετικό να διαφοροποιείσαι τελείως από το ΤΜΕ (κατά τη γνώμη μου προκαλώντας), και ενώ αυτό ορίζει σαφέστατα την ψαλμωδία των καταβασιών, εσύ να ορίζεις σαφέστατα την ψαλμωδία μόνο της καταβασίας της θ΄ ωδής, έστω και χάριν ομοιομορφίας με την ψαλμωδία των άλλων κανόνων. Άλλο να συμπληρώνεις και να επιδιορθώνεις λαθάκια (πχ προεόρτιο κοντάκιο Υπαπαντής, ΗΟΠ) και άλλο να διαφοροποιείσαι ιδιόρρυθμα, εφόσον κιόλας όσα τυπικά αναφέρθηκαν σε αυτό το θέμα από τον κ. Κουμπαρούλη ορίζουν την ψαλμωδία καταβασιών.
Τὸ ἴδιον τὸ Τ.Μ.Ε. δὲν εἶναι τόσον ἀπόλυτον ὅτι αὐτὸ μόνον εἶναι τὸ τυπικὸν τῆς ἐκκλησίας καὶ οὐδὲν ἕτερον. τοὐναντίον μάλιστα...
Νομίζω ότι το ίδιο το ΤΜΕ αναφέρει για κάποιες διατάξεις ότι αυτά μεν ισχύουν για τους ναούς των πόλεων, οι δε μονές διατηρούν τις αρχαίες διατάξεις των κτητόρων τους. Οπότε αν δεν μου ξεφεύγει κάποιο άλλο σημείο, μάλλον δείχνει ανεκτικότητα στα μοναστικά τυπικά. Φυσικά, κάθε ναός έχει τις παραδόσεις του και τις ιδιορρυθμίες στην τήρηση του τυπικού, αλλά δεν θα μπορούσε αυτό να τεθεί ως βάση τυπικού.
Δεν είχα και δεν έχω καμία πρόθεση να θίξω κανένα. Ζητώ συγγνώμη αν το έκανα. Πάλι εκθέτω προσωπικές απόψεις.