Εγώ άλλο θέλω να ρωτήσω: στα χερουβικά του Κωνσταντίνου από την Συλλογή του Πρωγάκη παρατήρησα ύπαρξη του τελείως παραμορφωμένου «Ως τον βασιλέα» (καμια σχέση με την Πανδέκτη του Ιωάννου και Στεφανου). Ο Πρωγάκης δίνει συχνά μικροαναλύσεις, επίσης έχει στο βιβλίο του κομμάτια τα οποια ποτε δεν έψαλλαν οι πατριαρχικοί (αργά χερουβικά και κοινωνικά του Φωκαέως), αφαιρεί τα κρατήματα κτλ. Λοιπόν τι κάνει τη Μουσική Συλλογή «κλασικότερο» βιβλίο από την Πανδέκτη;
Φιλε Shota σου ειχα στειλει πριν 10 μερες ενα προσωπικο μηνυμα και σου ελεγα οτι ειναι ωραιοσ ο προβληματισμόος σου αλλα εχει λαθος βασεις. Φαίνεται δε σε βοήθησα πολύ με όσα εγραφα εκει, και συνεχιζεις να γραφεις ευτραπελα, γι αυτό επανέρχομαι, δημοσια πλεον.
Πρωτα-πρωτα διαφωνω με το ερωτημα σου
τι κάνει τη Μουσική Συλλογή «κλασικότερο» βιβλίο από την Πανδέκτη;
Απο εδω ξεκιναει το λαθος σου. Θελεις να βγαλεις οπωσδηποτε το ενα κλασικοτερο απο το αλλο. Γιατι; Επειδη έτσι νομιζουνε καποιοι; Παρε τις δυο εκδοσεις, συγκρινε τις μεταξυ τους, κοιτα τις λεπτομερειες, καντες φυλλο φτερο, ασε τη σκεψη σου να αναπνευσει λευτερη χωρίς φόβο (που λεγε κι ο Καζαντζακης), και ασε την ερευνα να σε οδηγησει σε καποιο συμπερασμα. Γιατι απο πριν περιοριζεις τη σκεψη σου;
Στη συνεχεια για να βρεις απαντησεις στα ερωτηματα σου πρεπει
1) να ξεκολλησεις απο μερικους αυθαιρετους δογματισμους
2) να επεκτεινεις λιγο ακομα την ερευνα σου
3) να βρεις μια σωστη εκδοση του Προγακη.
Επαναλαμβανω το ερωτημα
“Νομιζεις οτι συγκρινεις το ιδιο χερουβικό; Νομίζεις οτι το χερουβικο του Πρωγακη και αυτο της Πανδεκτης ειναι το ιδιο; Εισαι σιγουρος οτι προηλθαν απο το ίδιο χειρρόγραφο;”
Γραφεις
“Ο Πρωγάκης δίνει συχνά”, “Ο Πρωγάκης κάνει”, “Ο Προγακης αλλαζει”, “Ο Πρωγακης αφαιρει και προσθετει” ...
Κανεις λαθος εδώ. Δεν κανει τιποτα απο αυτα ο Πρωγακης. Ειναι σοβαρος και συνεπης εκδοτης. ΑΛΛΟΙ βαζουνε χερι και οχι ο Πρωγακης. Δες παρακατω.
Γραφεις
Ο Πρωγάκης... έχει στο βιβλίο του κομμάτια τα οποια ποτε δεν έψαλλαν οι πατριαρχικοί (αργά χερουβικά και κοινωνικά του Φωκαέως)
Αν εδω εννοεις οτι στο Πατριαρχειο δεν ψελνανε Φωκαεα, εισαι λαθος. Ολοι οι Πατριαρχικοι ψαλτες του 20ου αιωνα ψελνανε κομματια του Φωκαεα, και πολυ συχνα μαλιστα. Οι αποδειξεις ειναι μπροστα στα ματια μας, αλλα καποιοι απο μας δε μπορουμε να τις δουμε...
Αν εννοεις οτι εχει και καποια κομματια που δεν τα λεγανε στον πατριαρχικο ναο, τετοια εχει πολλα περισσοτερα, πληθος, η Πανδεκτη του 1851.
Γραφεις
... Ο Πρωγάκης ... αφαιρεί τα κρατήματα κτλ.
Ποιος αφαιρει τα κρατηματα; Ο Πρωγακης; Ποια κρατηματα; Θες να μας τρελανεις; Ή το λες για ανεκδοτο; Εχει πουθενα η Πανδεκτη του 1851
τα χερουβικα του Κωνσταντινου με κρατηματα;
Σου ειχα πει “Αν ερευνησεις με σωστο τροπο θα εκπλαγεις απο το συμπερασμα που θα καταληξεις.” Δυστυχως δεν ερευνησες σωστα. Ξεκινησες στραβα και συνεχιζεις στραβα. Για παρε τη λειτουργια του ιδιου του Κωνσταντινου (Τάμειο Ανθολογιας τομος 2, εκδοση 1846) και κοιταξε τα χερουβικα του. Σε κάθε ήχο εχει 3 χερουβικα, μεγιστο, αργο, συντομο. Στο πρωτο χερουβικο (μεγιστο) εχει κρατηματα, στα αλλα δυο ΔΕΝ ΕΧΕΙ! Δηλαδη στα 2/3 των χερουβικων του δεν εχει κρατηματα! Ποιος τα αφαιρεσε απο κει, ο Πρωγακης; που το 1846 δεν ειχε γεννηθει ακόμα; Κοιτα και τα κοινωνικα του Κωνσταντίνου, που τα περισσοτερα (σχεδον ολα) δεν εχουνε κρατηματα. Ελαχιστες οι εξαιρεσεις. Ποιος τα αφαιρεσε και απο κει τα κρατηματα; Μηπως ο Πρωγακης ταξιδευοντας στο παρελθόν με καμια χρονομηχανη;
Να πουμε και το αλλο; Πότε εκδίδεται η ανθολογία του Κωνσταντινου; Το 1846. Πότε εκδίδεται η Πανδεκτη; Το 1851. Πότε πεθαινει ο Κωνσταντινος; Το 1862. Δηλαδη; Τα χερουβικα του εκδιδονται οταν ακομα ειναι στη ζωη και τιμημενος πρωτοψαλτης. Λοιπον ποιος αφαιρεσε τα κρατήματα; Ο Πρωγακης; Που το 1846 δεν ειχε γεννηθει σιγουρα, και πιθανοτατα ουτε το 1851 (η μπορει νατανε βρεφος βυζανιαρικο. Το ατιμο! Απο τα γεννοφασκια του να σβηνει κρατήματα!)
Γραφεις
Ως τον βασιλεα δεν εχει καμια σχεση στη Πανδέκκτη και στον Προγακη
Σου ειχα πει οτι αυτο δε σημαινει οτι η “παραμορφωση βρισκεται στον Προγακη”. Πρέπει να το αποδειξεις αυτο.
Για να το αποδειξεις, εγραψες τωρα νεο ευτραπελο;
Τελικά βρήκα τη εκδοχή του Πρωγάκη στο Μουσικό Εγκόλπιο του Αλεξάνδρου Φωκαέως (γιου του Θεόδωρου), αν και ο πατέρας του αλλιώς, δηλαδή ακριβώς όπως η Πανδέκτη, την έχει (βλ.
εδώ). Μάλλον ο ίδιος ο Αλέξανδρος έβαλε το χεράκι του αφού και η
προμετωπίδα λέει ότι το βιβλίο είναι «...επιμελώς διορθωθέν υπό Αλεξάνδρου Θ. Φωκαέως».
Ποιος Αλεξανδρος ποιος Πρωγάκης και ποιος Θανασης; Πάλι για εκδοχη του Πρωγακη μιλας; Φιλε μου, μπας και εχει κολλησει το μυαλο σου στην ερμηνευτικη εκδοχη του ...Shota; Για παρε παλι το Ταμειο του Κωνσταντινου (του 1846) και κοιτα στο πρωτο χερουβικο, το μεγιστο, τη γραμμη “Ως τον βασιλεα”. Τι βλεπεις; Μηπως διαπιστωνουμε και συ και γω και ολοι μας οτι η “εκδοχη Πρωγακη” ειναι η γνησια “εκδοχη Κωνσταντινου”, ενω η γραμμη που εχει η Πανδεκτη δεν υπαρχει σε κανενα απο τα τρια χερουβικα της Ανθολογιας;
Επαναλαμβανω λοιπον το ερωτημα: “Νομιζεις οτι συγκρινεις το ιδιο χερουβικό; Νομίζεις οτι το χερουβικο του Πρωγακη και αυτο της Πανδεκτης προηλθαν απο το ίδιο χειρόγραφο;” (Το εντονο ερωτημα φυσικα δεν ειναι μονο για τον Shota, ετσι
Αρα ο Πρωγακης δεν αλλαξε τη γραμμη “Ως τον βασιλεα” στη συλλογη του. Αλλος την αλλαξε στη Μουσικη Πανδεκτη, το 1851, οταν ακομη ο ιδιος ο Κωνσταντινος ζει. Ποιος την “αλλαξε” τη μουσικη γραμμη; Η για να κανω σωστοτερη την ερωτηση, ποιος διασκευασε το χερουβικο του Κωνσταντινου, ενω ακομη ζει και βασιλευει ο Κωνσταντινος; Λετε ο Χουρμουζιος πουχει πεθανει απο το 1840; “Ποιοοοος, Ποιος; Ποιος, μωρο μου, Ποιος”;
Το ιδιο παρατηρουμε και στις υφεσεις και διεσεις. Στο παραδειγμα σου Shota στη φραση “εικονιζοντες” η υφεση που εχει ο Πρωγακης ειναι ακριβως οπως υπαρχει και στο μεσαιο χερουβικο της Ανθολογιας του Κωνσταντινου. Η διεση απουσιαζει και απο τα δυο παλι. Αρα οι γραφες του Πρωγακη ταιριαζουν περισσοτερο με το Ταμειο Ανθολογιας του Κωνσταντινου!
Να πω και κατι ακομα; Ποιος εκδιδει το Ταμειο Ανθολογιας του Κωνσταντινου το 1846; Ο Στεφανος. Και ποιος μεταφραζει τα χερουβικα του Κωνσταντινου απο την παλαια γραφη στη Νεα; Ο Στεφανος φυσικα. Και το 1851 ποιος εκδιδει την Πανδεκτη μαζι με τον Ιωαννη Λαμπαδαριο; Παλι ο Στεφανος. Και τοτε ποιος μεταφραζει τα χερουβικα της Πανδεκτης; Ε;;;;;;; Ή μηπως νομιζετε οτι ο Κωνσταντινος εγραφε στη Νεα μεθοδο; Να τετοιες γκαφες κανανε εκεινοι οι παλαιοι με τους ισχυρισμους τους οτι η Πανδεκτη ειναι απο τα χειρογραφα του Γρηγοριου και μαλιστα αυτουσια! Ουτε τα εξωφθαλμα τυπογραφικα λαθη δε βλέπανε!
Υπάρχουν στην
Ανθολογία του 1834 (εκδότης ο Φωκαεύς, μαθητής και συνεργάτης του Χουρμουζιου, άρα υπάρχει πιθανότητα ότι τα εξήγησε ο Χουρμούζιος).
Γιατι υπάρχει πιθανότητα να τα εξήγησε ο Χουρμουζιος και οχι ο Φωκαέας; (ο Θεοδωρος εννοω οχι ο Αλεξανδρος). Αφου ο ανθρωπος ειχε γινει τελειος ψαλτης με την παλαιά σημειογραφια (
http://www.cmkon.org/TheoFokaeus.htm). Και τελος παντων σιγα μη καταδεχοτανε ο Κωνσταντινος να εκδοθουνε τα εργα του μεταφρασμενα απο τον Χουρμουζιο. Δεν τα πηγαινανε και πολυ καλα, αφου δεν παραδεχοτανε τη νεα μεθοδο. Ασε που και ο Στεφανος ητανε επισης μαθητης του Χουρμουζιου, οχι μονο ο Φωκαεας!
Συμπερασματα.
1) Εχουμε τρια χερουβικα του Κωνσταντινου, που μοιαζουνε πολυ μεταξυ τους, τοσο που φαινονται το ενα σαν παραλλαγη του αλλου, και μαλλον αυτο συμβαινει.
2) Και τα τρια εχουνε περιπου ιδια εκταση, ανηκουνε δηλαδη στα “αργα” (τα μεσαια), και οι τρεις παραλλαγες εκδοθηκαν οταν ζουσε ο Κωνσταντινος, αρα ειχανε την εγκριση του. (Δε θα ητανε και το πιο εξυπνο πραγμα ενας εκδοτης να παραποιησει το μαθημα του Πρωτοψαλτη του Πατριαρχειου).
3) Απο τις ομοιοτητες και διαφορες των παραλλαγων καταλαβαινουμε οτι προερχονται και οι τρεις απο διαφορετικα χειρογραφα του Κωνσταντινου.
4) Οι δύο παραλλαγες εξηγηθηκανε απο τον ιδιο εξηγητη το Στεφανο, η αλλη απο αλλον, μαλλον το Θεοδωρο Φωκαεα. Ο Προγακης εχει την εξηγηση του Φωκαεα. Την ιδια μουσικη γραμμη “Ως τον βασιλεα” την εξηγουνε και ο Στεφανος και ο Φωκαεας, αλλα η εξηγηση του Στεφανου βρισκεται σε ενα 4ο χερουβικο, στο μεγιστο του α΄ ηχου. Η εξηγηση αυτης της μουσικης φρασης απο τους δυο εξηγητες ειναι ιδια. Καποιες μικρες διαφορες σε λεπτομερειες νομιζω οτι ειναι συνειθισμενες στην εξγηση απο την παλαια σημειογραφια στη νεα ακομη και μεταξυ των εξηγησεων του ιδιου εξηγητη, μερικες φορες και στο ιδιο μουσικο μαθημα.
5) Οι ισχυρισμοι οτι ο Πρωγακης αλλοιωσε τα κειμενα ειναι χαζομαρες. Οσοι τα λενε αυτα εφαρμοζουνε την παροιμια “Οσα δε φτανει η αλεπου τα κανει αγουριδες”. Μη παρασυρεστε απο τετοιες κουβεντες.
Λοιπον φευγω για την Εκκλησια τωρα. Και σήμερα λέω να ψάλω κάτ εξαιρεση το χερουβικο του Κωνσταντινου σε α΄ ήχο. Ξερετε τώρα..., το γνωστο, της μεσαιας σειρας, αυτο με το κρατημα!