Εκτελεστική προσέγγιση κλασικών μελών

P

ptz

Guest
Ασχολούμενος κάποιος με την ερμηνευτική προσέγγιση[δηλαδή τον τρόπο εκτέλεσης των σημαδοφώνων,του χρόνου,των έλξεων,των διαστημάτων κατ ήχον,του ύφους και πολλών άλλων παραμέτρων]σε κλασικά μέλη της μουσικής μας διαχρονικά από συγκεκριμένους καταξιωμένους Αρχ. Πρωτοψάλτες που σφράγισαν με την παρουσία τους την εποχή τους,αλλά και άλλους που δημιούργησαν ''σχολή'',καταλήγει σε χρήσιμα συμπεράσματα τόσο γιά την προσωπική του βελτίωση,όσο και γιά την εν γένει εξελικτική πορεία της μουσικής μας.
-Είναι δύσκολο πάντως να βρείς σε διαχρονικές εκτελέσεις από συγκεκριμένους Πρωτοψάλτες, κλασικά μελισματικά αργά παπαδικά μέλη.
-Ενα μέλος κλασικό επονομαζόμενο αρχαίο είναι το ''Τον Δεσπότην και Αρχιερέα...'',που τα έχει όλα,απαιτεί ιδιαίτερη ικανότητα και γιά το οποίο υπάρχουν διαχρονικές ερμηνείες.Γιά το συγκεκριμένο μέλος έχει γίνει ευρύτατη συζήτηση στο ψαλτολόγιο.Εγώ προσεγγίζω την ερμηνεία του και όχι το μέλος ως σύνθεση.Ανεβάζω λοιπόν συγκεντρωμένες εδώ με κάπως καλλίτερο ήχο ερμηνείες από ζωντανές ηχογραφήσεις,συνήθως σε Πατριαρχικά συλλείτουργα.Είναι με χρονολογική σειρά.Και φυσικά δεν έχω πρόθεση να κρίνω ποιός είναι καλλίτερος [αυτό είναι υποκειμενικό-δεν υπάρχουν αντίστοιχες αναλογίες κλπ κλπ], αλλά πως προσεγγίζουν ερμηνευτικά ένα σπουδαίο και συγκεκριμένο κλασικό μέλος.
Ι.ΝΑΥΠΛΙΩΤΗΣ-[όχι φυσικά ζωντανή αλλά εκ δίσκου].Μία δωρική,απλή ανεπιτήδευτη ερμηνευτική προσέγγιση.Κάπως έτσι θα την ερμήνευε και στον Πατρ.Ναό.
Κ.ΠΡΙΓΓΟΣ-Μία αρχοντική προσέγγιση.Ενα βήμα μετά τον Ναυπλιώτη.
Θ.ΣΤΑΝΙΤΣΑΣ-Για τον Πατριάρχη Αθηναγόρα.Μία μελίρρυτος,επιτηδευμένη με σιγουριά προσέγγιση.
Σ.ΠΕΡΙΣΤΕΡΗΣ-Για Πατριάρχη Δημήτριο.Μία προσεγμένη λίαν ενδιαφέρουσα προσέγγιση.
Δ.ΝΕΡΑΤΖΗΣ-Γιά Πατριάρχη Βαρθολομαίο.Μία επιστημονική και με άποψη ενέργειας των σημαδοφώνων προσέγγιση.
Λ.ΑΣΤΕΡΗΣ-Γιά Πατριάρχη Βαρθολομαίο.Μία κάπως διαφορετική μάλλον προς Ραιδεστηνό κλίνουσα και λίγο υπερβολική προσέγγιση.

Ενδιαφέρουσα Επισήμανση- Πρίγγος-Αστέρης-Νερατζής ξεκινούν σχεδόν από την ίδια τονικότητα.Ναυπλιώτης-Στανίτσας σχεδόν συμπίπτουν στην τονικότητα.
-Ανεβάζω σκαναρισμένο και το μέλος σε παρτιτούρα από το Ταμείο Ανθολογίας.

Υ.Γ-1- Αν δημιουργώ πρόβλημα με το ηχητικό του Κ.ΠΡΙΓΓΟΥ,παρακαλώ τον αρμόδιο συντονιστή να το διαγράψει,αν και είναι πρό του 1960 και ανεβαίνει ενταύθα γιά καθαρά ερευνητικούς λόγους.
Υ.Γ-2- Πολύ θα επιθυμούσα να έχω την ερμηνευτική προσέγγιση τριών ακόμη.Του μακαριστού Διακοδιονύση Φιρφιρή,από το συλλείτουργο το 1963,ενός εκ των τριών της Θεσλονικιώτικης σχολής σε ανάλογη ακολουθία και μία από τα τόσα Πατριαρχικά συλλείτουργα που έχει ψάλλει ο Πρωτ.Λυκ.Αγγελόπουλος.Αν κάποιος συνάδελφος τα έχει ας τα ανεβάσει.
Υ.Γ-3- Ο κάθε ένας από μας-αν είναι ενεργός ψάλτης-καταλήγει κάποια στιγμή σε μία προσωπική ερμηνευτική προσέγγιση σύμφωνα με το δικό του αισθητήριο,το Δάσκαλό του,τις γνώσεις του κλπ, τόσο γιά το συγκεκριμένο μέλος όσο και γιά όλα τα κλασικά.Και εγώ έχω καταλήξει.Ομως λόγοι σεβασμού στους ανωτέρω με αποτρέπουν σε ανέβασμα δείγματος εδώ.
Οσοι αγαπητοί συνάδελφοι προσέλθετε. Ευχαριστίες.Π.ΤΖ
 

Attachments

  • 1935-Ι.ΝΑΥΠΛΙΩΤΗΣ-Τον Δεσπότην [εκ δίσκου].mp3
    2.9 MB · Views: 197
  • 1958-Κ.ΠΡΙΓΓΟΣ-Τον Δεσπότην.mp3
    3.6 MB · Views: 186
  • 1963-Θ.ΣΤΑΝΙΤΣΑΣ-[για Πατριάρχη Αθηναγόρα].mp3
    6.1 MB · Views: 188
  • 1987-Σ.ΠΕΡΙΣΤΕΡΗΣ-[για Πατριάρχη Δημήτριο].mp3
    5.7 MB · Views: 171
  • 1992-Δ.ΝΕΡΑΤΖΗΣ-[για Πατριάρχη Βαρθολομαίο].mp3
    3.5 MB · Views: 215
  • 2009-Λ.ΑΣΤΕΡΗΣ-[για Πατριάρχη Βαρθολομαίο].mp3
    4.1 MB · Views: 137
  • παρτιτούρα-Τον Δεσπότην και Αρχιερέα [μέλος αρχαίον].TIF
    75.8 KB · Views: 185

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Θερμές ευχαριστίες για την ενδιαφέρουσα αυτή εργασία σας. Αρκετά έχει ανεβάσει και συγκεντρώσει ο Δημήτρης Κουμπαρούλης (με τη συνεργασία κάποιων του φόρουμ) και βρίσκονται εδώ στο τμήμα ηχογραφήσεις.

Δ.


Υγ Διακο-Διονύσης εδώ, Αθ. Καραμάνης εδώ. π. Π. Κάρτσωνας εδώ Αθ. Παναγιωτίδης εδώ.

Αυτή είναι ιστορικής σημασίας εκτέλεση εδώ από τον Α. Καραμάνη στον Άγ. Δημήτριο Θεσ/νίκης το 1979.
 
Last edited:

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
Συγχαρητήρια για τον κόπο σας (κοι Τζανάκο και Σκρέκα)
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
κ. Τζανάκο, μπορείτε να προσθέσετε την ακριβέστατη κριτική σας και στα κομμάτια που έβαλε ο Δημήτρης;
(ή όποιος άλλος μπορεί).
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Γιώργος Μ.;54091 said:
κ. Τζανάκο, μπορείτε να προσθέσετε την ακριβέστατη κριτική σας και στα κομμάτια που έβαλε ο Δημήτρης;
(ή όποιος άλλος μπορεί).

Προτρέχοντας απαντώ: όλοι είναι φτασμένοι ψάλτες. Ο διακο-Διονύσης αποφεύγει καλοφωνικούς λαρυγγισμούς, και παραμένει προσηλωμένος στο αρχαίο κείμενο. Ποτέ εξ άλλου το μάθημα αυτό δεν ψάλλεται καλοφωνικά και μονοφωνάρικα στο Όρος στις πανηγύρεις, αλλά από χορού. Σχεδόν το ίδιο ( ως προς την πιστότητα στο κείμενο) ισχύει και για τον Ναυπλιώτη. Και οι δύο έχουν σταθερό ρυθμό. Κατά την άποψή μου, το μεγάλο βήμα μετά τον Ναυπλιώτη το κάνει ο Μέγας Πρίγγος, με ατρεκείς επιτηδεύσεις καλοφωνικής έξαρσης ( που ήδη διαφαίνονται από το εκτενές απήχημα) και το ολοκληρώνει μέχρι τέλους ο εξίσου Μέγας Στανίτσας, ώστε εικάζω ότι δεν χωρά περισσότερο άρτυμα. Όλοι ( ιδίως οι Θεσσαλονικείς) τον Πρίγγο ακολουθούν, αυτού τις αναλύσεις μιμούνται, του ίδιου την εκφραστικότητα προσπαθούν να αντιγράψουν. Ξέχωρος από όλους ο Περιστέρης, υποθέτω ότι έχει κείμενο αναλελυμένο από τον Χρυσοχοϊδη, κοντά στο κλασικό, αλλά εμποτισμένο από το προσωπικό του ( του Περιστέρη) ύφος. Χαρακτηριστικό ότι στη ζωντανή αυτή ηχογράφηση επειδή χρειάζεται όντως καιρός ικανός, προχωρά και ψάλλει και το Εις πολλά έτη ( κάτι που κ ο Στανίτσας έχει πράξει δις τουλάχιστον σε ισάριθμες ηχογραφήσεις για τον Μ. Χατζηγιακουμή). Από αυτή την άποψη η σύγκριση είναι μάλλον άνιση, και ως εκ τούτου αποφευκτέα.

Δ.
 
Last edited:

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Τὸ Μέγας δὲν πάει στὸν Ναυπλιώτη; :D

Φυσικά: ο μόνος που ονομάστηκε Μεγαλοπρεπής. Αν δεν υπήρχε αυτός, δε θα είχαμε ούτε Πρίγγο, ούτε Στανίτσα, ούτε Θεσ/νικείς, ούτε τους περί αυτούς.

Δ.
 
P

ptz

Guest
Να επαναφέρω λίγο το θέμα στις διαστάσεις που εγώ-τουλάχιστον-είχα πρόθεση να οδηγήσω [χωρίς αυτό να δεσμεύει κανέναν-ελεύθεροι άνθρωποι είμαστε].
Δεν είχα πρόθεση-και το επεσήμανα-σύγκρισης των συγκεκριμένων μεταξύ τους.Αυτό και δεν ταιριάζει,αλλά και θα ήταν άδικο,γιατί άλλος ψάλλει γέρων,άλλος υπο άλλες συνθήκες,άλλος χωρίς μικρόφωνα κλπ κλπ.
Διάλεξα ένα κλασικό και με μεγάλες απαιτήσεις μέλος,το οποίο-ευτυχώς-έχει υποστεί την λιγότερη επέμβαση στις κατα καιρούς εκδόσεις,που το βρήκα να το έχουν ερμηνεύσει διαχρονικά οι προαναφερθέντες που [είτε το θέλουμε είτε όχι] αποτελούν ορόσημα οι μεν ως Αρχοντες ex oficcio,οι δε άλλοι που δημιούργησαν σχολές,προκειμένου να δούμε ΠΩΣ το προσεγγίζουν ερμηνευτικά.Αυτό εγώ το είχα κάνει γιά δική μου παιδεία πολλά χρόνια πριν.Απλά ήθελα να μοιραστώ μαζί σας μία χρήσιμη εκπαιδευτική εμπειρία.Και πιστέψτε με,βοηθάει πολύ.
Θα επιθυμούσα πάρα πολύ να υπήρχαν οι ερμηνείες των ανωτέρω[όλων όμως]και σε αργά χερουβικά του Κων/νου π.χ,ή στο Σιγησάτω....,αλλά δεν υπάρχουν.Ευχαριστίες.Π.ΤΖ
Υ.Γ1.Συγκεντρώθηκαν σχεδόν όλες οι προσεγγίσεις,εκτός από του Πρωτοψάλτου Λ.Αγγελόπουλου.Αν υπάρχει ας την ανεβάσει κάποιος.
Υ.Γ2.Και βέβαια ωραίο θα ήταν εκτός τις απόψεις διά λόγου,να ανεβάζει οποιος έχει την δική του ηχογραφημένη ερμηνευτική του προσέγγιση.Γιατί καλά τα λόγια αλλά το στασίδι είναι το άπαν γιά το ψάλτη.
 

Lakedaimonios

Ευάγγελος Θεοδώρου
Καλημέρα. Άκουσα με προσοχή τις ερμηνείες που αναρτήθηκαν στο αρχικό μήνυμα του Δάσκαλου μου κ. Τζανάκου και σχημάτισα τις παρακάτω εντυπώσεις:

Ο Ναυπλιώτης ερμηνεύει πιστά τη σύνθεση χωρίς καμία υπερβολή, με ύφος μεγαλοπρεπές. Υποψιάζομαι πως στην ηχογράφηση λόγω περιορισμένου χρόνου είναι κάπως αυστηρός. Μέσα στον Πατριαρχικό ναό υποθέτω πως η εκτέλεση θα ήταν κοντά σε αυτό που ακούμε απο τον Πρίγγο.
Ο Πρίγγος εκτελεί το κείμενο αρχοντικά με σαφώς αναλελυμένες θέσεις. Είναι μια live ερμηνεία θα έλεγα της δισκογραφημένης εκτέλεσης του Ναυπλιώτη. Λόγω ύφους και εποχής μου μοιάζουν πολύ.
Ο Στανίτσας αποδίδει έντεχνα τη σύνθεση. Λόγω ηλικίας και φυσικού ταλέντου έχει καθαρά περάσματα στις διάφορες θέσεις. Ακολουθεί μόνο την μελωδική και τονική ακολουθία της σύνθεσης καθώς η απόδοση είναι εντελώς ελεύθερη. Είναι πράγματι μια πολύ δύσκολη ερμηνεία καθώς παρόλο το ελεύθερο της έκφρασης παραμένει εντός σύνθεσης.
Ο Περιστέρης κάνει μια ακριβή και χωρίς αναλύσεις εκτέλεση. Η ερμηνεία του είναι αρχοντική και σαφώς πιο χορωδιακή απο όλες τις υπόλοιπες. Υπάρχει μια ισσοροπία απο την αρχή μέχρι το τέλος χωρίς εξάρσεις. Εκτελεί τους χαρακτήρες χωρίς την ποιοτική τους ενέργεια αλλά αυτό δεν ξενίζει καθώς το στύλ είναι επιβλητικό και αρχοντικό.
Ο Νερατζής προσδίδει μια άνεση στην ερμηνεία του. Είναι η ασυναίσθητη κίνηση που κάνει κάποιος να καθήσει ακούγοντάς τον. Ακολουθεί πιστά το κείμενο εκτελώντας τις ποιοτικές ενέργειες των χαρακτηρων όπως πολύ σωστά σχολίασε ο Δάσκαλος. Ανεπιτήδευτο και χωρίς ενυπωσιασμούς ψάλσιμο. Μια σοβαρή και γεμάτη ερμηνεία.
Τέλος ο Αστέρης νομίζω ξεκινάει κάπως συντηρητικά. Με την πάροδο του χρόνου ερμηνεύει πολύ ιδιαίτερα με χαρακτηριστική την solo άποψη της σύνθεσης.

Για τα δικά μου γούστα μια ερμηνεία με ύφος ναυπλιώτη και εκτέλεση Νερατζή θα ήταν ιδανική :D
Σαφώς όλες οι ερμηνείες είναι μοναδικές τονίζοντας το ίδιον της μουσικής μας που επιτρέπει στον καθένα να εκτελεί διαφορετικά ένα ίδιο κομμάτι.
 
Last edited:

Lakedaimonios

Ευάγγελος Θεοδώρου
Συνεχίζοντας την παρουσίαση της σύνθεσης "Τον Δεσπότην" μέσω ερμηνειών διαφόρων καταξιωμένων ψαλτών, ανεβάζω και την ερμηνευτική προσέγγιση του κ. Τζανάκου. Είναι απο την εορτή του Ευαγγελισμού το 2000 στη Νέα Ερυθραία.
 

Attachments

  • 05.Τον Δεσπότην...mp3
    4.6 MB · Views: 117
Last edited:
T

Tzanakos_B

Guest
Τὸ Μέγας δὲν πάει στὸν Ναυπλιώτη; :D

Κατ` αρχήν , διερωτώμαι κι εγώ όπως ο Δομεστικος , το Μέγας δεν πάει στον Ναυπλιώτη ?? και απαντώ αυθόρμητα ότι πάει και το ΜΕΓΑΣ καί Μεγαλοπρεπης !!!!! Είναι ο μοναδικός , ο πρώτος , ο Ζωντανός κρίκος της αλυσίδας αλυσίδας της παλαιάς Παράδοσης με την νεωτερη ..!! [ 60 ] χρόνια στο Πατριαρχείο , διδάχτηκε Πολλαααα !!!!!!. Οσο γιά τις εκτελέσεις του αρχαίου '' Τον Δεσπότην... '' ο Ναυπλιώτης το εκτελει κλασσικά. Μετά ο Πρίγγος το ανέλυσε και οι επόμενοι .... τον μιμούνται..!!!! Δεν χρειάζεται '' Ερευνα και ειδικές γνώσεις '' για να το καταλάβουμε..... έχουμε τις Εκτελέσεις τους ..!!! Β. ΤΖΑΝΑΚΟΣ.
 
T

Tzanakos_B

Guest
Ασχολούμενος κάποιος με την ερμηνευτική προσέγγιση[δηλαδή τον τρόπο εκτέλεσης των σημαδοφώνων,του χρόνου,των έλξεων,των διαστημάτων κατ ήχον,του ύφους και πολλών άλλων παραμέτρων]σε κλασικά μέλη της μουσικής μας διαχρονικά από συγκεκριμένους καταξιωμένους Αρχ. Πρωτοψάλτες που σφράγισαν με την παρουσία τους την εποχή τους,αλλά και άλλους που δημιούργησαν ''σχολή'',καταλήγει σε χρήσιμα συμπεράσματα τόσο γιά την προσωπική του βελτίωση,όσο και γιά την εν γένει εξελικτική πορεία της μουσικής μας.
-Είναι δύσκολο πάντως να βρείς σε διαχρονικές εκτελέσεις από συγκεκριμένους Πρωτοψάλτες, κλασικά μελισματικά αργά παπαδικά μέλη.
-Ενα μέλος κλασικό επονομαζόμενο αρχαίο είναι το ''Τον Δεσπότην και Αρχιερέα...'',που τα έχει όλα,απαιτεί ιδιαίτερη ικανότητα και γιά το οποίο υπάρχουν διαχρονικές ερμηνείες.Γιά το συγκεκριμένο μέλος έχει γίνει ευρύτατη συζήτηση στο ψαλτολόγιο.Εγώ προσεγγίζω την ερμηνεία του και όχι το μέλος ως σύνθεση.Ανεβάζω λοιπόν συγκεντρωμένες εδώ με κάπως καλλίτερο ήχο ερμηνείες από ζωντανές ηχογραφήσεις,συνήθως σε Πατριαρχικά συλλείτουργα.Είναι με χρονολογική σειρά.Και φυσικά δεν έχω πρόθεση να κρίνω ποιός είναι καλλίτερος [αυτό είναι υποκειμενικό-δεν υπάρχουν αντίστοιχες αναλογίες κλπ κλπ], αλλά πως προσεγγίζουν ερμηνευτικά ένα σπουδαίο και συγκεκριμένο κλασικό μέλος.
Ι.ΝΑΥΠΛΙΩΤΗΣ-[όχι φυσικά ζωντανή αλλά εκ δίσκου].Μία δωρική,απλή ανεπιτήδευτη ερμηνευτική προσέγγιση.Κάπως έτσι θα την ερμήνευε και στον Πατρ.Ναό.
Κ.ΠΡΙΓΓΟΣ-Μία αρχοντική προσέγγιση.Ενα βήμα μετά τον Ναυπλιώτη.
Θ.ΣΤΑΝΙΤΣΑΣ-Για τον Πατριάρχη Αθηναγόρα.Μία μελίρρυτος,επιτηδευμένη με σιγουριά προσέγγιση.
Σ.ΠΕΡΙΣΤΕΡΗΣ-Για Πατριάρχη Δημήτριο.Μία προσεγμένη λίαν ενδιαφέρουσα προσέγγιση.
Δ.ΝΕΡΑΤΖΗΣ-Γιά Πατριάρχη Βαρθολομαίο.Μία επιστημονική και με άποψη ενέργειας των σημαδοφώνων προσέγγιση.
Λ.ΑΣΤΕΡΗΣ-Γιά Πατριάρχη Βαρθολομαίο.Μία κάπως διαφορετική μάλλον προς Ραιδεστηνό κλίνουσα και λίγο υπερβολική προσέγγιση.

Ενδιαφέρουσα Επισήμανση- Πρίγγος-Αστέρης-Νερατζής ξεκινούν σχεδόν από την ίδια τονικότητα.Ναυπλιώτης-Στανίτσας σχεδόν συμπίπτουν στην τονικότητα.
-Ανεβάζω σκαναρισμένο και το μέλος σε παρτιτούρα από το Ταμείο Ανθολογίας.

Υ.Γ-1- Αν δημιουργώ πρόβλημα με το ηχητικό του Κ.ΠΡΙΓΓΟΥ,παρακαλώ τον αρμόδιο συντονιστή να το διαγράψει,αν και είναι πρό του 1960 και ανεβαίνει ενταύθα γιά καθαρά ερευνητικούς λόγους.
Υ.Γ-2- Πολύ θα επιθυμούσα να έχω την ερμηνευτική προσέγγιση τριών ακόμη.Του μακαριστού Διακοδιονύση Φιρφιρή,από το συλλείτουργο το 1963,ενός εκ των τριών της Θεσλονικιώτικης σχολής σε ανάλογη ακολουθία και μία από τα τόσα Πατριαρχικά συλλείτουργα που έχει ψάλλει ο Πρωτ.Λυκ.Αγγελόπουλος.Αν κάποιος συνάδελφος τα έχει ας τα ανεβάσει.
Υ.Γ-3- Ο κάθε ένας από μας-αν είναι ενεργός ψάλτης-καταλήγει κάποια στιγμή σε μία προσωπική ερμηνευτική προσέγγιση σύμφωνα με το δικό του αισθητήριο,το Δάσκαλό του,τις γνώσεις του κλπ, τόσο γιά το συγκεκριμένο μέλος όσο και γιά όλα τα κλασικά.Και εγώ έχω καταλήξει.Ομως λόγοι σεβασμού στους ανωτέρω με αποτρέπουν σε ανέβασμα δείγματος εδώ.
Οσοι αγαπητοί συνάδελφοι προσέλθετε. Ευχαριστίες.Π.ΤΖ

Ολα αυτά που γράφονται και μάλιστα επώνυμα για μερικούς Μεγάλους Ερμηνευτές .., είναι προσωπικές απόψεις... Τα πάντα είναι σχετικά με το μέλος , την Ακολουθία , τον διαθέσιμο χρόνο , τις υποδείξεις του προ ι σταμένου.... Π.Χ. Στα μοναστήρια , έχουν άνεση χρόνου... Β.ΤΖΑΝ.
 
T

Tzanakos_B

Guest
Προτρέχοντας απαντώ: όλοι είναι φτασμένοι ψάλτες. Ο διακο-Διονύσης αποφεύγει καλοφωνικούς λαρυγγισμούς, και παραμένει προσηλωμένος στο αρχαίο κείμενο. Ποτέ εξ άλλου το μάθημα αυτό δεν ψάλλεται καλοφωνικά και μονοφωνάρικα στο Όρος στις πανηγύρεις, αλλά από χορού. Σχεδόν το ίδιο ( ως προς την πιστότητα στο κείμενο) ισχύει και για τον Ναυπλιώτη. Και οι δύο έχουν σταθερό ρυθμό. Κατά την άποψή μου, το μεγάλο βήμα μετά τον Ναυπλιώτη το κάνει ο Μέγας Πρίγγος, με ατρεκείς επιτηδεύσεις καλοφωνικής έξαρσης ( που ήδη διαφαίνονται από το εκτενές απήχημα) και το ολοκληρώνει μέχρι τέλους ο εξίσου Μέγας Στανίτσας, ώστε εικάζω ότι δεν χωρά περισσότερο άρτυμα. Όλοι ( ιδίως οι Θεσσαλονικείς) τον Πρίγγο ακολουθούν, αυτού τις αναλύσεις μιμούνται, του ίδιου την εκφραστικότητα προσπαθούν να αντιγράψουν. Ξέχωρος από όλους ο Περιστέρης, υποθέτω ότι έχει κείμενο αναλελυμένο από τον Χρυσοχοϊδη, κοντά στο κλασικό, αλλά εμποτισμένο από το προσωπικό του ( του Περιστέρη) ύφος. Χαρακτηριστικό ότι στη ζωντανή αυτή ηχογράφηση επειδή χρειάζεται όντως καιρός ικανός, προχωρά και ψάλλει και το Εις πολλά έτη ( κάτι που κ ο Στανίτσας έχει πράξει δις τουλάχιστον σε ισάριθμες ηχογραφήσεις για τον Μ. Χατζηγιακουμή). Από αυτή την άποψη η σύγκριση είναι μάλλον άνιση, και ως εκ τούτου αποφευκτέα.

Δ.

Αγαπητέ συνάδελφε , συμφωνώ με αυτά που επισημαίνεις. θα ήθελα να πώ κατι που ίσως ξενίσει πολλούς φίλους του π. Φιρφιρή. Ακουγοντάς τον πολλές φορές , εδω στο Ψαλτολόγιο , δεν με συγκινει η έκφραση της φωνής του... Βαριά , πολλοί φυσικοί λαρυγκισμοί , σωστος στο χρόνο και αναλύσεις σημαδοφώνων , αλλά πάντα κατ` εμένα , άκουσμα που με απωθεί..... Δεν μπορώ να ακούω αυτή τη φωνή..... Επαναλαμβάνω, καθαρά προσωπική άποψη.... Δίνω πολυ μεγάλη σημασία στη χροιά της φωνής..!!!! Β. ΤΖΑΝ.
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Απουσιάζει και άλλη εκτέλεση που μας συνδέει με τους παλαιότερους αιώνες, αυτή του μαθητή του Γεωργίου Βιολάκη Μητροπολίτου Σάμου Ειρηναίου, δωρικότατη, με αναλύσεις που παραπέμπουν και στον Ναυπλιώτη. Την ακούμε εδώ από δίσκο γραμμοφώνου που ηχογράφησε στη Μέλπω Μερλιέ στα 1930, ηχογράφηση που κυκλοφόρησε στο CD «και ανυμνήσωμεν» (ολόκληρο το CD το βρίσκουμε εδώ).

Από το μήνυμα αυτό αντιγράφω το κείμενο του Σαμίου συμ-forum-ίτου Νίκου επί της εκτελέσεως αυτής. Αξίζει να διαβαστεί ολόκληρο το μήνυμα.

Αν ακούσετε "Τον Δεσπότη και Αρχιερέα" απο τον Ναυπλιώτη και τον Ειρηναίο είναι η ίδια εκτέλεση! Το μετ'αναλύσεων τούτο, είναι...κατοπινό. Ο Ναυπλιώτης έψαλλε τα κλασσικά μαθήματα, αλλά όπως λένε τα είχε κάνει δικά του. Ο Ναυπλιώτης αντιπροσωπεύει την απλότητα του Πατριαρχικού Μέλους με μια φωνή όμως που δεν μπορούμε να συλλάβουμε σήμερα απο τις τότε ηχογραφήσεις.
 
Last edited:
T

Tzanakos_B

Guest
Απουσιάζει και άλλη εκτέλεση που μας συνδέει με τους παλαιότερους αιώνες, αυτή του μαθητή του Γεωργίου Βιολάκη Μητροπολίτου Σάμου Ειρηναίου, δωρικότατη, με αναλύσεις που παραπέμπουν και στον Ναυπλιώτη. Την ακούμε εδώ από δίσκο γραμμοφώνου που ηχογράφησε στη Μέλπω Μερλιέ στα 1930, ηχογράφηση που κυκλοφόρησε στο CD «και ανυμνήσωμεν» (ολόκληρο το CD το βρίσκουμε εδώ).

Από το μήνυμα αυτό αντιγράφω το κείμενο του Σαμίου συμ-forum-ίτου Νίκου επί της εκτελέσεως αυτής. Αξίζει να διαβαστεί ολόκληρο το μήνυμα.

''Ακουσα για πρώτη φορά το κλασσικό μέλος '' Τον Δεσπότην... '' από τον Σάμου Ειρηναίον. Πολλές ομοιότητες ως προς την Εκτέλεσιν με τον Ναυπλιώτην... Αλλά η ποιοτική ανωτερότητα του Ναυπλιώτη είναι εμφανής..!!! Δίκαια ήταν ο άρχων των Αρχόντων..!!!! Β. Τζανάκος.
 
Top