E
Member
Τότε γιατί ψέλνετε Ύμνους προς Ένα Θεό, με Τον Οποίο διαφωνείτε;διάγω μεμπτό ηθικὸ βίο καὶ τὸν ... εὐχαριστιέμαι
Τότε γιατί ψέλνετε Ύμνους προς Ένα Θεό, με Τον Οποίο διαφωνείτε;διάγω μεμπτό ηθικὸ βίο καὶ τὸν ... εὐχαριστιέμαι
Ὅταν ἔψελνε αὐτὸς μὲ τὸ αὐτί κι ἐγώ ... «μουσικολογιώτατος» (λέμε τώρα), ὁ ἄνθρωπος μὲ ἀκολουθοῦσε σὲ ὅ,τι κι ἄν ἐπέλεγα νὰ ψάλλω καὶ στὰ περιπλοκώτερα λειτουργικά, και ὑψίφωνος μέχρι νὰ σὲ σκάσει.
Αυτό με το Pavarotti όταν το ειχα πρωτοακουσει σε εκπομπή για τη ζωή του, μου έκανε τρομερή εντύπωση! Πέραν των γνώσεών του γύρω απο τη φωνητική, οι οποίες ειναι δεδομένες και απαραίτητες, δεν διάβαζε μουσικά κείμενα και όλα τα μάθαινε ακουστικά! Τρομερό αν αναλογιστεί κανείς το επίπεδο στο οποίο ασκούνταν και το τι κατάφερε! Βέβαια, το οτι δεν διάβαζε νότες απο το ειναι εντελώς πρακτικός, τουτέστιν, δεν ξέρει θεωρία γύρω απο τους ήχους, έχει διαφορά! Δεν ξέρουμε σε τι επίπεδο ήταν οι γνώσεις του και σε καμία περιπτωση δεν μπορούμε να τον βάλλουμε στο ίδιο επίπεδο με κάποιον ο οποίος δεν εχει κανένα θεωρητικό υπόβαθρο.Υπάρχουν πρακτικοί και… πρακτικοί. Ο Pavarotti δεν διάβασε σχεδόν τη μουσική. Επίσης ο Ezio Pinza (star της Μητροπολιτικής Όπερας και μετέπειτα του Μπρόντγουεϊ).
Γνωριζω και εγω ατομα που και μελωδιες πιανουν και σε καποιους ηχους εκτελουν τα διατηματα καλυτερα και απο διπλωματούχους ΟΜΩΣ θεωρω οτι ειναι άλλο αυτο και αλλο ψαλλω και εξελισσομαι, συμφωνα με τη παραδοση μας και οχι λεγοντας τραγουδακια.Είχα συναντήσει ένα πρακτικό, μοναδικός ψάλτης του χωριού, πού έπιανε τους ήχους με τραγούδια. Μουρμούριζε το <αγκινάρα με τ΄αγκάθια> και έμπαινε στο ανάλογο τροπάριο. Πάντως τόν ήχο τόν έπιανε.
Τότε γιατί ψέλνετε Ύμνους προς Ένα Θεό, με Τον Οποίο διαφωνείτε;
Μόνο ἕνα σχόλιο σὲ ὅλο αὐτὸ τὸ σουρεαλιστικὸ σκηνικό καὶ δὲν ἀφορᾶ τὸ προσωπικὸ πρόβλημα.
Ὑπάρχουν ψάλτες ποὺ πίνουν καὶ ψάλλουν ὠραιότατα. Ὅσοι ἔχουμε ψάλλει στὴν ἐπαρχία τὸ ἔχουμε συναντήσει. Προσωπικὰ πρὸ εικοσιπενταετίας ἔψαλλα γιὰ τρία χρόνια ἀπὸ δεξιὰ, μὲ ἀριστερὸ ἡλικιωμένο ψάλτη πρακτικὸ, καλλιφωνότατο καὶ ... μπεκρή. Πίσω ἀπὸ τὸ ἀναλόγιό του στὸ στασίδι, πάντα ὑπήρχε μαυροδάφνη κι ὁ καημένος τραβοῦσε μιὰ καλὴ γουλιὰ κάθε μισή περίπου ὥρα.
Πάντα ἦταν πιωμένος ἤ μισοπιωμένος. Ὅταν ἔψελνε αὐτὸς μὲ τὸ αὐτί κι ἐγώ ... «μουσικολογιώτατος» (λέμε τώρα), ὁ ἄνθρωπος μὲ ἀκολουθοῦσε σὲ ὅ,τι κι ἄν ἐπέλεγα νὰ ψάλλω καὶ στὰ περιπλοκώτερα λειτουργικά, και ὑψίφωνος μέχρι νὰ σὲ σκάσει.
Θεὸς σχωρέστον, μετὰ ἀπὸ χρόνια πέθανε ἀπὸ συκώτι.
Αὐτὸ ποὺ γράφετε δὲν ἰσχύει πάντα, καὶ τὸ τὶ ἐπιτρέπει ὁ Θεὸς ἤ ὄχι, ἄς τὸ ἀφήσουμε καλύτερα, ἑκτὸς κι ἄν ἔχετε τὸ ... κινητὸ τηλέφωνο τοῦ ... Θεοῦ καὶ μιλᾶτε μαζί του.
2. Πράγματι φαίνεται δυσεύρετο ἔτσι καθαρὰ διατυπωμένο, ἐννοῶ σὲ ἐκκλησιαστικὰ κείμενα.Όντως έχουμε παρεκλείνει, αλλά:
Κωσταντή, δεν γνωρίζω για τα υπόλοιπα, αλλά για το Νο 2 κάνεις λάθος:
1. Ούτε η Εκκλησία είναι κανένας οργανισμός, ούτε αποστρέφεται τη μίμηση... Την υποκρισία αποστρέφεται. Το θέατρο, δηλ. Γιατί δεν είναι δυνατόν να είμαι ο Γιώργος με συγκεκριμένο χαρακτήρα και να παρουσιάζομαι στους άλλους με στοιχεία άλλου χαρακτήρα. Π.χ. Δημήτρης.
2. Επίσης, που γράφτηκε ότι η ψυχή κομματιάζεται από τη μίμηση(
3. Ξεχνάτε το μπουρλέσκ....
....υποομάδες ισχύος???!!! παιχνίδι καθαρό?!!?.....πρέπει να εμφανίζεται διαλυμένη???!!! .........ντόιιινννν!Τὰ φύλα πρέπει νὰ εἶναι χωριστὰ στὴν λατρευτικὴ πράξη γιὰ νὰ μὴν διαμορφώνονται ὑποομάδες ἱσχύος καὶ νὰ εἶναι τὸ παιχνίδι καθαρό, ὄχι "σικέ". Δὲν εἶναι δηλ. τόσο θέμα πατριαρχίας-μητριαρχίας ὅσο τὸ ὅτι ἡ ἔνωση ἀνδρὸς καὶ γυναικὸς εἶναι τὸ σύμβολο τῆς κοσμικῆς ζωῆς, τῆς κοινωνίας, καὶ ἡ τελευταία στὴν λατρευτικὴ πράξη, πρέπει ἀκριβῶς νὰ ἐμφανίζεται διαλυμένη. Ἡ "μαγιὰ" ποὺ θὰ τὴν ἐπανενώσῃ πρέπει νὰ ἔρχεται ἀπέξω. Αὑτὴ εἶναι μιὰ προσωπικὴ ὑπόθεση, ἂν δὲν ἐνδιαφέρει τὴν συζήτηση παρακαλῶ προσπεράστε την.
Στο χωριό που ψέλνω-Νότια Χίο-έμεινε έναν χρόνο όταν έφυγε από Κων/πολη- ήπιε 7παρά τέταρτο το πρωί τρία ούζα...και μετά στο πανηγύρι τους λώλανεΞΕΡΟΣΦΥΡΙ...Άλλωστε φημολογείται ότι και ο μεγάλος και αείμνηστος Θρασύβουλος Στανίτσας τα "έτσουζε" ενίοτε...
Mὲ τὰ ντάνγκ-ντοὺνγκ καὶ τὰ σμάιλ καὶ τὸ κλείσιμο ματιοῦ στὴν βιαστικὴ "προφάνεια" δὲν ἐπιτυγχάνεται κατανόηση οὔτε ὁ,τιδήποτε πνευματικό. Γιὰ αὐτὸ μιλᾶμε γιὰ μίμηση.... γιατὶ νομίζετε ὅτι ζοῦν χωριστὰ οἱ γυναῖκες ἀπὸ τοὺς ἄνδρες σὲ τόσες κοινωνίες, γιατὶ δὲν ὑπάρχουν γυναῖκες ἱερεῖς, μέχρι πρόσφατα (καὶ μέχρι τώρα) γυναῖκες ψάλτριες, καὶ γιατὶ καὶ σὲ ἀρχαίους προχριστιανικοὺς πολιτισμοὺς ἀκόμη εἶναι χωριστὲς οἱ λατρευτικὲς ἐκδηλώσεις ἀνδρῶν καὶ γυναικῶν; Τὰ ἔθιμα ἔχουν κάποια αἰτιολόγηση, οἱ ἄνθρωποι δὲν εἶναι χαζοὶ ὅταν τὰ διατηροῦν.....υποομάδες ισχύος???!!! παιχνίδι καθαρό?!!?.....πρέπει να εμφανίζεται διαλυμένη???!!! .........ντόιιινννν!
Καλά πως γίνεται να είναι καλλίφωνος και ταυτόχρονα παράφωνος ; κάτι δεν μου πάει καλά στην όλη ιστορία. Όσο για το επίμονο κοίταγμα για μένα είναι απαράδεκτο ο ψάλτης την ώρα που δεν ψέλνει να χαζεύει τον κόσμο. κάποτε ένας νεωκόρος μου είπε ¨ είσαι ο μοναδικός ψάλτης που έχω δει να μην κοιτάζεις συνέχεια τον κόσμο" . Τώρα έχει ξεκινήσει η μόδα με τα κινητά ,αυτοί που δεν χαζεύουν στον κόσμο σερφάρουν στο φέισμπουκ . Απαράδεκτα πράγματα που δείχνουν ανοησία . Δεν το λέω για να μου πει κάποιος μπράβο, άλλωστε δεν με ξέρετε, πάντοτε όμως παρακολουθώ από το κείμενο όχι μόνο τα μέρη του αριστερού αλλά και του παπά , όταν αυτά υπάρχουν στα ψαλτικά βιβλία ,γι' αυτό και κάποιος κύριος που έρχεται στο στασίδι μου είπε κάποτε " καλά δε σου ξεφεύγει τίποτα ;" πως να μου ξεφύγει όταν παρακολουθώ πάντοτε τα κείμενα και σπανιότατα θα κοιτάξω προς το εκκλησίασμα. Υπάρχουν κάποια πράγματα που χρειάζεται να τα προσέχει ο ψάλτης. Στα 40 χρόνια που είμαι στο στασίδι έχω ακούσει διάφορα παράδοξα, από ψάλτες και από παπάδες. Ανθρώπινη κοινωνία είμαστε και μεις με αδυναμίες ,όμως απ΄όλα τα όντα πάνω στον πλανήτη και δεν πρέπει να το ξεχνάμε αυτό ,μόνο ο άνθρωπος έχει τη δυνατότητα βελτίωσης , αρκεί να το θέλει.Ο νεαρός αριστερός καλλίφωνος πλην όμως παράφωνος ψάλτης, άρχισε να με κοιτάζει τόσο επίμονα κατά τη διάρκεια και των Ακολουθιών και μετά το πέρας αυτών, που μου έγινε εμμονή.
Με συγχωρείτε, αλλά δεν κατάλαβα πώς νοηματοδοτειτε τη βιβλική παραπομπή. Μπορεί να ερμηνευθεί και μισογυνικα, δηλαδή όλως αντιχριστιανικά. Η ψευτοδικαιολογια του προπάτορος και η επιρριψη της ευθύνης του στην Εύα αποτελεί κλασικο παράδειγμα προς αποφυγήν για όλους μας με βάση την πατερική διδασκαλία και την εμπειρία της εκκλησίας...Γενέσεως το ανάγνωσμα : "..... Ἀδάμ, ποῦ εἶ ; καὶ εἶπεν αὐτῷ· τῆς φωνῆς σου ἤκουσα περιπατοῦντος ἐν τῷ παραδείσῳ καὶ ἐφοβήθην, ὅτι γυμνός εἰμι, καὶ ἐκρύβην. καὶ εἶπεν αὐτῷ ὁ Θεός· τίς ἀνήγγειλέ σοι ὅτι γυμνὸς εἶ, εἰ μὴ ἀπὸ τοῦ ξύλου, οὗ ἐνετειλάμην σοι τούτου μόνου μὴ φαγεῖν, ἀπ᾿ αὐτοῦ ἔφαγες; καὶ εἶπεν ὁ Ἀδάμ· ἡ γυνή, ἣν ἔδωκας μετ᾿ ἐμοῦ, αὕτη μοι ἔδωκεν ἀπὸ τοῦ ξύλου, καὶ ἔφαγον..."
Καλή μας χώνεψη ! ( Από τότε, μας έχει κάτσει στο στομάχι το άτιμο ! ). Και καλή χρονιά, με υγεία !
Ωραίος ο Επίσκοπος.... 'Έχρισε'' την ''ψάλτρια'' διακόνισσα και μετά επιπλήττει τον ιερέα, να μην την ξαναδεί μπροστά του, λες και φταίει μόνο εκείνος στην περίπτωση αυτή!........... Σε κάποιο πανηγύρι του ναού ο Επίσκοπος την έχρησε διακόνισσα, κ από τότε καβάλησε το καλάμι. ....... Ο επίσκοπος έχει δώσει εντολή να μην την ξαναδεί μπροστά του (κ μπράβο του γι'αυτό), κ έπονται κ άλλες κυρώσεις όπως έμαθα από πλευρά του! Συνοψίζοντας απ' όλο αυτό ,λέω το εξής. Υπάρχουν γυναίκες κυρίως μεγάλης ηλικίας που βοηθούν σε πολλά αναλόγια ενοριών (κ εχω πετύχει τέτοιες κυρίες) ,που όταν έρχεται έστω κ ένας άνδρας αμέσως αποχωρούν....