Μου φάνηκε περίεργη μια αναφορά προ μηνών του φίλου Γ. Μπουλμπουτζή για τον άγια του Νεοχωρίτη. Μετά από λίγο καιρό άκουσα το εν λόγω Χερουβικό (εβδομάδος Πέτρου) και το άκουσμα με ξένισε πάρα πολύ, κυρίως για τον υψωμένο Γα κατά την κατάβαση. Σήμερα διαβάζοντας και την τοποθέτηση του Ευ. Σολδάτου είδα τα εξής:
1. Το εν λόγω χερουβικό είναι αναρτημένο από άνθρωπο που δεν είναι του περιβάλλοντός του και είναι ηχογραφημένο από ραδιοφωνική μετάδοση.
2. Βρήκα το αργό χερουβικό του Κων/νου (εκτέλεση προηγούμενης Κυριακής) και το άκουσμα ήταν το γνωστό σε εμένα
https://www.youtube.com/watch?v=FKUWft5cs6A&list=PLueab-HRElLUwwqL3jvPxXQZK8oMhQr6w
3. Ξαναάκουσα το δοξαστικό του πολυελέου που έχει ανεβάσει ο Ραφαήλ Ζουμής (λαμπαδάριος και δομέστικός του χρόνια) και άκουσα και πάλι το γνωστό σε εμένα άκουσμα.
https://www.youtube.com/watch?v=cBG0TLh5rYM Από μνήμης μαρτυρώ το ίδιο και για το δοξαστικό του πολυελέου σε λέγετο Χουρμουζίου
Διετέλεσα επί διετία μαθητής του (1999-2001) με την ευρεία έννοια. Έκανα δηλαδή μαθήματα στο σύλλογό του το 2ο και 3ο έτος, στα οποία δίδασκαν ο συγχωρεμένος αδελφός του Μανώλης και ο Απόστολος Αθιανός, οι οποίοι ήταν οι κύριοι δομέστικοί του και εξέφραζαν πλήρως τον δάσκαλο. Εκτός όμως από το μάθημα μας έκανε ο ίδιος πρόβα μία φορά την εβδομάδα (όλους μαζί) για τα ψαλλόμενα της επόμενης Κυριακής και ήμουν στο αναλόγιό του για τα χρόνια αυτά. Χωρίς, λοιπόν, να είμαι από τους πιο κοντινούς του, νομίζω πως μπορώ να πω τα παρακάτω.
1. Ο δάσκαλος είναι φανατικός οπαδός της εμπειρικής διδασκαλίας και μαθητείας. Σε καμία περίπτωση δεν υποσκελίζει την προφορική παράδοση έναντι της θεωρίας. Ακούει και διαβάζει πολύ, αλλά δουλεύει κυρίως με το αυτί. Αυτό το σύστημα ακολουθεί και ως δάσκαλος. Οι μαθητές του κυρίως ακούν, δευτερευόντως λένε και αργότερα «κατανοούν» θεωρητικά.
2. Θυμάμαι ότι μας τόνιζε ότι ο Γα είναι στη θέση του όποτε κατεβαίνουμε και οι έλξεις του προς τον Δι είναι ομαλές. Ο Γα ξεκινάει από τη θέση του και μας οδηγεί-σβήνει προς τον Δι, δεν χτυπιέται απευθείας ψηλά, ιδιαίτερα κατά την άνοδο (Βου-Γα-Δι). Ακόμη και στο Δι-Γα-Δι δεν τον κολλούσε. Δεν ξέρω αν θυμάμαι καλά, σίγουρα όμως το άκουσμα των δύο εκτελέσεων που παρέθεσα μου είναι οικείο, ενώ το πρώτο ξένο.
3. Ο δάσκαλος δεν κάνει τίποτε χωρίς λόγο. Για να εκτελέσει έτσι εκείνη την ημέρα το χερουβικό κάτι συγκεκριμένο είχε στο νου του. Εννοώ ασφαλώς δεν του ξέφυγε, ήθελε να το κάνει έτσι. Τώρα το τι είχε στο νου του, δεν το γνωρίζω. Ίσως κάτι είχε ακούσει ή διαβάσει και ήθελε να δοκιμάσει.
4. Η όλη θεωρία περί «αλλαγής στον άγια» στηρίζεται στο εν λόγω ηχητικό ή υπάρχει και κάτι άλλο; Είναι δυνατόν από μια τυχαία ηχογράφηση που αναρτάται εν αγνοία του να στήνεται ολόκληρη θεωρία περί «αλλαγών»; Για να πεις ότι ο τάδε πρεσβεύει «αυτό» πρέπει είτε να το δηλώσει είτε να το εκτελεί επανειλημμένα είτε οι μαθητές του να το υποστηρίζουν. Δεν μπορεί να λέγεται κάτι τέτοιο από μια τυχαία ραδιοφωνική αναμετάδοση. Θυμάμαι ότι στα αργά ευλογητάρια εκ του Κε μια φορά τα είπε εφαρμόζοντας μόνιμα ύφεση στον Πα’ (ως Δι). Αυτό για εμάς που τα ακούσαμε πολλές φορές ήταν μια εξαίρεση (ίσως δοκιμή
. Αν κάποιος τα ηχογραφούσε τυχαία αυτή τη φορά και τα αναμετέδιδε παντού και διέδιδε πως «έτσι διδάσκει ο Νεοχωρίτης» θα ήταν αξιόπιστη η μαρτυρία του επειδή θα συνοδευόταν από ένα ηχητικό;
Πήρα το θάρρος να μιλήσω γιατί ξέρω πως κανένας δικός του και κοντινός δεν θα το κάνει, γνωρίζοντας ότι αυτά που λέω είναι μόνο δικές μου σκέψεις. Μπορεί να μην είναι με βεβαιότητα αληθείς, αρκούν για να σας υποψιάσουν ότι όλη αυτή η κουβέντα μπορεί να γίνεται στον αέρα.
Όλη μου η τοποθέτηση αναφέρεται στο ζήτημα του Γα και όχι σε άλλα διαστηματικά με τα οποία δεν έχω ασχοληθεί τόσο.
Απλά νομίζω πρέπει να κοιτάζουμε πιο συνολικά τα ζητήματα και όχι τόσο αποσπασματικά
ΥΓ Αγαπητέ Ευάγγελε, προσωπικά σέβομαι πολύ τις γνώσεις σου, τη σοβαρότητά σου και τις τοποθετήσεις σου. Σε παρακαλώ σχολίασε διαστηματικά την εκτέλεση του χερουβικού της προηγούμενης Κυριακής. Δεν το λέω ως πρόκληση, ούτε θεωρώ ότι εκεί είναι όλα τέλεια. Απλά μου ακούγεται ο «γνωστός» στα αυτιά μου άγια και με ενδιαφέρει γι’ αυτό η άποψή σου.