ΝΙΚΟΣ Π.;127864 said:
Το Hicazkar[Hicaz(Πλάγιος του Δευτέρου)+Sazkar(Πλάγιος του τετάρτου)] από μόνο του είναι ''χρωματισμένο''.Τι ακριβώς εννοείτε;Ευχαριστώ....
To χιτζασκιάρ ναι, το χιτζασκιάρ κιουρντί όχι απαραίτητα, καθότι βασίζεται σε τετράχορδο κιουρντί επί του Νη, επαναλαμβανόμενο επί του Δι. Απλώς, το πάνω τετράχορδο (ή και το κάτω) μπορεί να μετατρέπεται σε χιτζάζ. Αυτό γίνεται στα Λειτουργικά, για τα οποία μιλάμε εδώ.
Αυτό που ανέφερα προηγουμένως, με την επιφύλαξη να με γελά η μνήμη μου (δυστυχώς, δεν έχω αυτή τη στιγμή διαθέσιμο το βιβλίο), είναι ότι ο Χρύσανθος Θεοδοσόπουλος τα παρουσιάζει σε αυτή τη μορφή, υπό τον χαρακτηρισμό "χιτζασκιάρ κιουρδί". Ο κ. Ζαγκανάς υποστηρίζει ότι πρόκειται για τα Λειτουργικά του Πρίγγου, τα γνωστά ως "ατζέμ κιουρδί", με χρωματισμένο το πάνω τετράχορδο. Εγώ απλώς αναρωτήθηκα αν ο χρωματισμός αυτός προέρχεται από τον Χρύσανθο ή άλλο μουσικοδιδάσκαλο.
Αν κατάλαβα δε καλά από τη συζήτηση, στην οποία παραπέμπει ανωτέρω ο κ. Ζαγκανάς, ο ίδιος θεωρεί ότι το σωστό μακάμι των Λειτουργικών του Πρίγγου είναι σε κάθε περίπτωση το χιτζασκιάρ κιουρντί, καθότι αρχικά εγράφησαν εκ του Νη και όχι εκ του Πα ή (κατά μετάθεσιν) εκ του Κε. Τώρα, θα μου πείτε, ποια είναι η διαφορά μεταξύ του ατζέμ κιουρντί (εκ του Πα) και του χιτζασκιάρ κιουρντί (εκ του Νη), πέρα από τη διαφορετική βάση και το γεγονός ότι το δεύτερο είναι πιο επιδεκτικό "χρωματισμού"; Ε, η "μακαματοσύνη" μου, όπως θα έλεγε o κ. Γιαννουκάκης, δεν φτάνει σε τόσο βάθος... Αυτό μπορεί να το απαντήσει μόνο όποιος έχει ασχοληθεί επισταμένα με την οθωμανική μουσική.