dimitrios.zaganas
Παλαιό Μέλος
Δε θυμάμαι όνομα.
Να βοηθήσω τότε: υπήρξε μέλος της χορωδίας των Μουσικοφίλων Πέρα κι έψαλλε στη Χαλκηδόνα.
Δε θυμάμαι όνομα.
Ναι γεια σου, κι εγώ αυτόν έχω στο μυαλό μου, αλλά δε βρήκα τέτοια αναφορά στο βιβλίο του ή στη συνέντευξή του στον Αγγελόπουλο γι' αυτό και δεν ξέρω αν θυμάμαι σωστά...Να βοηθήσω τότε: υπήρξε μέλος της χορωδίας των Μουσικοφίλων Πέρα κι έψαλλε στη Χαλκηδόνα.
Ναι γεια σου, κι εγώ αυτόν έχω στο μυαλό μου, αλλά δε βρήκα τέτοια αναφορά στο βιβλίο του ή στη συνέντευξή του στον Αγγελόπουλο γι' αυτό και δεν ξέρω αν θυμάμαι σωστά...
Σίγουρα μιλάμε για τον ίδιο; Αν ναι, τότε ορθώς θυμάμαι λάθος και δεν τον έγραψα.Αυτός που εννοείς δεν σταδιοδρόμησε ψαλτικά στη Χαλκηδόνα, κι έλαβε το οφφίκιο από τον Δημήτριο.
Σίγουρα μιλάμε για τον ίδιο; Αν ναι, τότε ορθώς θυμάμαι λάθος και δεν τον έγραψα.
Όντως, κάτι μου έλεγε το όνομά του. Ακούγοντας τη συνέντευξη του άλλου με τον οποίο τον λάθεψα, που διετέλεσε λαμπαδάριός του, με τσίγκλισε το όνομα, αλλά νόμιζα ότι ήταν ο πρωτοψάλτης της ιστορίας...
μας αφησες ομως με την αποριαΌντως, κάτι μου έλεγε το όνομά του. Ακούγοντας τη συνέντευξη του άλλου με τον οποίο τον λάθεψα, που διετέλεσε λαμπαδάριός του, με τσίγκλισε το όνομα, αλλά νόμιζα ότι ήταν ο πρωτοψάλτης της ιστορίας...
Με ποιον τον λάθεψα; Με τον Κεχαγιόπουλο... Όμως δεν είναι αυτός, όντως. Απλά κόλλησε το μυαλό μου.μας αφησες ομως με την απορια
Λογαρίδης ΣταῦροςΠοίος ο πρώτος τιμηθείς με το οφφίκιο αυτό (δια χειρός Αθηναγόρου, εν Κων/πόλει);
Λογαρίδης Σταῦρος
Τό εἶχα βρεῖ/ἀναφέρει χθές ἀπό ἐδῶ (ὅπως μπορεῖ νά ἔλαβες τήν ἀπάντησή μου στό mail), ἀλλά μετά ἀπέσυρα τό μήνυμά μου ἐπειδή εἶχα διαπιστώσει ἕνα μπέρδεμα μέ τόν Λ. Ἀστέρη, πού τελικά δέν ἦταν μπέρδεμα τῆς σελίδας, ἀλλά ὁ κ. Λ. Ἀστέρης ὄντως ἔλαβε τό ὀφφίκιον τοῦ «Άρχοντος Πρωτοψάλτου της Αγιωτάτης Αρχιεπισκοπής Κωνσταντινουπόλεως» στίς 4 Φεβρουαρίου 1984 καί ὅταν ἐκλήθη τό ἴδιο ἔτος στόν Πατριαρχικό Ναό ἔγινε «Ἄρχων Πρωτοψάλτης τῆς Μεγάλης τοῦ Χριστοῦ Ἐκκλησίας» στίς 9 Σεπτεμβρίου 1984 (πρβλ. κι ἐδῶ).
Στόν κατάλογο παρακάτω τῶν ὀφφικίων κατ᾿ ἀλφαβητική σειρά καί ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΤΟΧΟΙ ΤΟΥΤΩΝ, ΚΑΤΑ ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΚΗΝ ΣΕΙΡΑΝ ἀναφέρεται πρῶτος στό ὀφφίκιο Πρωτοψάλτης της Αγιωτάτης Αρχιεπισκοπής ΚΠόλεως (ἐπί ΠΚ Ἀθηναγόρου). Ἐκεῖ εἶχα στηριχθεῖ.Δεν αναφέρεται όμως κάπου χρονολογία χειροθεσίας, οπότε θα μπορούσε να ήταν επί πατριαρχίας Αθηναγόρου μεν, μετά το 1963 δε.
Σημ.: Ὁ κατάλογος αὐτός μπορεῖ νά μήν εἶναι πλήρης ὡς πρός τήν ἐξέλιξη, εἶναι προφανῶς ἀκριβής ὡς πρός τήν ἀρχή πού θέτει (1923).
Λογαρίδης Σταύρος, ΚΠ Αθηναγόρας (1948-1972), Απέθανεν.
Για την ακρίβεια, ο κατάλογος αυτός βασίζεται στο Αρχείο του Οικ. Πατριαρχείου και σίγουρα ΔΕΝ είναι πλήρης εφόσον περιλαμβάνει μόνο τους εν Κων/πόλει οφφικιάλους, ενώ είναι ΣΧΕΤΙΚΩΣ ακριβής ως προς το έτος χειροθεσίας εκάστου προσώπου.
Σύμφωνα με τον κατάλογο, ο Στ. Λογαρίδης χειροθετήθηκε το 1948 και απέθανε το 1972. Ωστόσο, ο εκλεγμένος πατριάρχης Αθηναγόρας αφίχθηκε στην Κων/πολη μόλις στις 26 Ιανουαρίου 1949...
Έτσι είναι Δημήτρη. Όσο για τη χρονολογία χειροθεσίας, ο κατάλογος αναγράφει τα έτη που ήταν άρχων και όχι τα έτη της ζωής του, συνεπώς συγκλίνει με αυτό που θυμόμουν για τη δεκαετία του '40. Πρέπει να ήταν το 1948 που αναφέρεται.Δεν αναφέρεται όμως κάπου χρονολογία χειροθεσίας, οπότε θα μπορούσε να ήταν επί πατριαρχίας Αθηναγόρου μεν, μετά το 1963 δε.
Σημασία έχει πως το οφφίκιο αυτό "εγκαινιάστηκε" επί Αθηναγόρου, με πρώτον (και μόνον εν Κων/πόλει επί Αθηναγόρου) τιμηθέντα τον Στ. Λογαρίδη. Και τούτο (προφανώς) κατ᾽αντίδραση προς τη ρητή άρνηση των Πρωτοψαλτών του Πατρ. Ναού, Κ. Πρίγγου και Θρ. Στανίτσα, στις επίμονες συστάσεις του Πατριάρχου για συγκρότηση μικτού χορού. Πρβλ. την αντιπαράθεση που προξένησαν οι απόψεις του Λαοδικείας Μαξίμου το 1952 για τη συμμετοχή της γυναικείας φωνής στις ιερές ψαλμωδίες.
...Πρέπει να ήταν το 1948 που αναφέρεται.
...Σύμφωνα με τον κατάλογο, ο Στ. Λογαρίδης χειροθετήθηκε το 1948 και απέθανε το 1972. Ωστόσο, ο εκλεγμένος πατριάρχης Αθηναγόρας αφίχθηκε στην Κων/πολη μόλις στις 26 Ιανουαρίου 1949...
Στό «Γηθόσυνον σέβασμα» (τ. Α΄σ. 645) φιλοξενεῖται ἄρθρο τοῦ Σεβ. Μητροπολίτου Πέργης κ. Εὐαγγέλου μέ τίτλο «Πρωτοψαλτικά», ὅπου θεωρεῖ ἀδιανόητο τό ὀφφίκιο τοῦ «Πρωτοψάλτου» καί μάλιστα «τῆς Ἱερᾶς Ἀρχιεπισκοπῆς Κωνσταντινουπόλεως» ἐκτός τοῦ Ἄρχοντος Πρωτοψάλτου τῆς Μεγάλης τοῦ Χριστοῦ Ἐκκλησίας, ἤτοι τοῦ Πανσέπτου Πατριαρχικοῦ Ναοῦ, ἀλλ᾿ οὔτε στήν ἴδια πόλη (Κωνσταντινούπολη) ἤ ἴδια Ἀρχιεπισκοπή (Κωνσταντινουπόλεως) ἔστω καί μόνον «κατ᾿ ὄνομα». Μόνον στόν Καθεδρικό Ναό τῶν Εἰσοδίων τῆς Παναγίας τοῦ Πέρα θά ἐδικαιολογεῖτο λόγω τῆς καθεδρικότητας.
Σέ σχέση μέ τά προηγούμενα πού ἔχουν γραφεῖ στό θέμα, σημειώνει ὅτι «ἡ πρόταξη ἤ μή στίς ὁρολογίες αὐτές τοῦ τίτλου τοῦ "Ἄρχοντος" ἐπαφίεται στήν κρίση τοῦ Πατριάρχου».
Γράφει ἐπίσης ὅτι μέ πρόταση τῆς ἁρμόδιας Πατριαρχικῆς καί Συνοδικῆς ἐπιτροπῆς, πού ἔχει τήν κατανόηση τοῦ Παναγιωτάτου Πατριάρχου, δίδονται πλέον ἄλλοι τίτλοι, πάντοτε συμπληρούμενοι μέ τόν προσδιορισμό τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου ἤ Οἰκουμενικοῦ Θρόνου ἤ τῆς Μεγάλης τοῦ Χριστοῦ Ἐκκλησίας, τοῦ «Ἄρχοντος Μουσικοδιδασκάλου» παραμένοντος ὡς ἰδιαίτερη ἐκδήλωση τιμῆς γιά τούς ἀξίους πρός τοῦτο.
Ἀναφέρει ἐπίσης τό δικαίωμα ἑκάστου Μητροπολίτου νά ἀνυψώνει σέ «πρωτοψάλτη τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεώς» του ὅποιον θέλει.
ΥΓ. Ὅποιος ἔχει τή δυνατότητα ἄς σκανάρει τό ἄρθρο.
Σαφῶς.
Μά, θυμώμουν τή συζήτηση γι᾿ αὐτό τἄγραψα.