ΚΑΡΑΜΠΑΣΗΣ ΔΑΝΙΗΛ
Παλαιό Μέλος
Απο εκπομπη στην Ελληνικη τηλεοραση ανεβαζω απο το διαδυκτιο το δοξαστικο των αινων της Μ.Παρασκευης ..Ψαλλει ο Φωτιος Κετσετζης!!
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
... Έχω δει κάποια αποσπάσματα από τη εκπομπή αυτή. Απλά δεν είμαι σίγουρος αν αυτό είναι παραδοσιακό ψάλσιμο. ...
Κατ' αρχήν, άλλο το ψάλσιμο σε εκκλησία και άλλο το ψάλσιμο σε εκδήλωση ή σε εκπομπή.
Ποια δηλαδη ειναι η διαφορα?
Σε εκδήλωση, συναυλία ή εκπομπή κάνει κανείς επίδειξη της τέχνης/τεχνικής του (με την καλή έννοια). Διαφημίζει το μέσο (Β.Μ.) που υπηρετεί. Στην εκκλησία προφανώς αυτό δεν ισχύει.
Το ερώτημα είναι εάν έτσι διαφημίζεται η τέχνη και ότι αυτή εκπροσωπεί ή δυσφημίζεται στην ουσία της. Λυπάμαι που το γράφω αυτό για τον ψάλτη του οποίου οι κασσέτες με έσπρωξαν στο να ασχοληθώ με την ψαλτική, αλλά και το άκουσμα ήταν ξένο (στα σημεία, όχι στο σύνολό του), η δε χοραρχία...Σε εκδήλωση, συναυλία ή εκπομπή κάνει κανείς επίδειξη της τέχνης/τεχνικής του (με την καλή έννοια). Διαφημίζει το μέσο (Β.Μ.) που υπηρετεί. Στην εκκλησία προφανώς αυτό δεν ισχύει.
Το ερώτημα είναι εάν έτσι διαφημίζεται η τέχνη και ότι αυτή εκπροσωπεί ή δυσφημίζεται στην ουσία της. Λυπάμαι που το γράφω αυτό για τον ψάλτη του οποίου οι κασσέτες με έσπρωξαν στο να ασχοληθώ με την ψαλτική, αλλά και το άκουσμα ήταν ξένο (στα σημεία, όχι στο σύνολό του), η δε χοραρχία...
Όταν μία τέχνη δεν έχει ως αυτοσκοπό τον εντυπωσιασμό, αυτή την αυτοσυγκράτηση, αυτή τη μετριοφροσύνη προβάλεις (πιστεύω). Όταν η έγγραφη και προφορική παράδοση που υποτίθεται διαφημίζεις έχει ορίσει την ψαλμώδηση λαοφιλών ύμνων, δεν ψάλλεις π.χ. με κορώνα στον άνω Γά τροπάριο της τρίτης στάσης των εγκωμίων. Πρέπει να καταλάβουμε κάποια στιγμή ότι αυτή η λογική δεν βοηθάει. Κατανοητή και φυσική η ανησυχία για την ανάδειξη του ταλάντου, όμως μία ορθόδοξη εκκλησιαστική τέχνη τον έλεγχο όλων αυτών προσπαθεί να κρατήσει σε ισορροπία, σε εναρμόνιση με την ανθρώπινη μηδαμινότητα. Ευσεβισμός και θεολογομπουρδολογίες, θα πει κάποιος. Πάσο...
Κάποτε κάποιος ψάλτης μου είπε: Η τέχνη μας είναι σαν μία όμορφη, νεαρή μοναχή. Σίγουρα το να της βγάλουμε το ράσο και το σχήμα και να τα αντικαταστήσουμε με μίνι και ψιλοτάκουνες μπότες, θα την κάνει ομορφότερη και αυτό διότι σε ένα τέτοιο όμορφο κορμί όλα ταιριάζουν. Το θέμα είναι ότι πλέον δεν θα είναι καλόγρια...
Μήπως όλα σε αυτή την τέχνη θεωρούνται σήμερα εξέλιξη; Ακόμη και η αφαίρεση της ιεροπρέπειάς της;
Χριστός ανέστη!
Μανιχαϊστικές, επικίνδυνες απλουστεύσεις είναι αυτά, Χρήστο...
Ο Θεός εποίησεν τα πάντα καλώς λίαν, και η ομορφιά, το κάλλος θα σώσει τον κόσμο...
Και λίγο παραπάνω σεβασμός στον Άρχοντα δε θα έβλαπτε.
Δ.
Αληθώς ανέστη!Χριστός ανέστη!
Όπως ανέφερα και παραπάνω, πάσο...Μανιχαϊστικές, επικίνδυνες απλουστεύσεις είναι αυτά, Χρήστο...
Πάσο και σε αυτή την κατά τα άλλα πολύ μεγαλύτερη και γενικευμένη απλούστευση...Ο Θεός εποίησεν τα πάντα καλώς λίαν, και η ομορφιά, το κάλλος θα σώσει τον κόσμο...
Πάσο και για την "ασέβεια" με πολλά "αν και"...Και λίγο παραπάνω σεβασμός στον Άρχοντα δε θα έβλαπτε.
Δ.
Τον δικό μου σεβασμό τον έχει χρόνια τώρα. Άσχετα εάν "φαίνεται" το αντίθετο...Για να απολαμβανει καποιος το σεβασμο, πρεπει πρωτα ο ιδιος να τον εμπνεει!!!
Πάντως στις ηχογραφήσεις του Ναυπλιώτη τέτοιο ύφος στον ήχο τουλάχιστον δεν ακολουθείται. Εκτός κι αν εκεί δεν μιλάμε για διαφήμηση αλλά η τούρκικη δισκογραφική εταιρία είπε να αφήσει μία διδακτική παρακαταθήκη στους ψάλτες της ορθόδοξης Εκκλησίας, εκτός κι αν η δυτικοποίηση δεν αποτελεί πλέον κίνδυνο της ψαλτικής, εκτός στην τελική αν δε μιλάμε για την ίδια τέχνη (υπάρχει βέβαια και το θέμα της εξέλιξης που συνεχώς και εσκεμμένα δεν παίρνω υπόψη μου). Η διαφήμηση ενός μέσου έχει τελικά διαφορετική προσέγγιση στα μάτια του καθενός. Απλά είναι λίγο ενοχλητικό το ότι δεν υπάρχει πλέον μία πολυχρωμία στις τηλεοπτικές διαφημήσεις της τέχνης του σήμερα, ώστε να κάνει ο καθένας τις επιλογές του. Όλες (για να μην γενικεύω οι περισσότερες, διότι ειδικά πέρισυ οι εκπομπές του Χ. Ταλλιαδώρου σε ότι αφορούσε τον ίδιο ήταν κατ' εμέ μία εξαίρεση στον κανόνα αυτόν) είναι άχρονες, αμανετζίδηκες ή συναισθηματικές - θεατρικές και μάλιστα κακοπαιγμένες, ασυγκράτητες, για κάποιους ίσως και ανορθόδοξες. Οι ισορροπίες που υπάρχουν σε ενοριακές χορωδιακές εκδηλώσεις δεν πιστεύω ότι φαίνονται ειδικά στο γυαλί που σίγουρα είναι το μέσο με τη μεγαλύτερη κίνηση. Δεν θα ξαναγράψω κάτι γιαυτό, πόσο Μανιχαϊσμό πια να αντέξει και το ψαλτολόγιον :wink:.Σε εκδήλωση, συναυλία ή εκπομπή κάνει κανείς επίδειξη της τέχνης/τεχνικής του (με την καλή έννοια). Διαφημίζει το μέσο (Β.Μ.) που υπηρετεί. Στην εκκλησία προφανώς αυτό δεν ισχύει.
Όλες (για να μην γενικεύω οι περισσότερες, διότι ειδικά πέρισυ οι εκπομπές του Χ. Ταλλιαδώρου σε ότι αφορούσε τον ίδιο ήταν κατ' εμέ μία εξαίρεση στον κανόνα αυτόν) είναι άχρονες, αμανετζίδηκες ή συναισθηματικές - θεατρικές και μάλιστα κακοπαιγμένες, ασυγκράτητες, για κάποιους ίσως και ανορθόδοξες.
.
Ισχύει αυτο, καθώς και το ότι η δικηγορία στις μέρες μας ανθεί περισσοτέρο στις διαδικτυακές, παρά στις δικαστικές αίθουσες, η δε καλοπροαίρετη ή έστω ανεπιρέαστη από προσωπικά συμφέροντα και γνωριμίες κριτική αντιμετωπίζεται ως ασεβής και βλάσφημη, ακολουθόντας λογικές του νέου πολιτικού ελληνικού μορφώματος...Ο ένας μας ξινίζει και ο άλλος μας βρωμάει.Λες και εμείς είμαστε τέλειοι.
Καλά χαλαρώστε ....Ισχύει αυτο, καθώς και το ότι η δικηγορία στις μέρες μας ανθεί περισσοτέρο στις διαδικτυακές, παρά στις δικαστικές αίθουσες, η δε καλοπροαίρετη ή έστω ανεπιρέαστη από προσωπικά συμφέροντα και γνωριμίες κριτική αντιμετωπίζεται ως ασεβής και βλάσφημη, ακολουθόντας λογικές του νέου πολιτικού ελληνικού μορφώματος...