Πρέπει ο ψάλτης να κάνει γονυκλισία στο "Σε υμνούμεν" όταν είναι καθημερινή;

Status
Not open for further replies.

petrosgrc

Πέτρος Γαλάνης
Το ερώτημα είναι σαφές. Περιμένω τις απαντήσεις των ειδικοτέρων.:)
 
Ἐννοεῖς, ἀγαπητε Πέτρο, νά ψάλλει τό «Σὲ ὑμνοῦμεν» γονυκλινῶς;

Ἐγώ θά ἔλεγα νά ρωτήσουμε νά μάθουμε τί κάνουν οἱ χοροί τῶν μοναχῶν καί αὐτοί οἱ (ἐκκλησιαζόμενοι) μοναχοί στό Ἅγιον Ὄρος.
 
Γιατί ποιος σου είπε ότι πρέπει να γονατίζει και ο κόσμος???
"Εν Κυριακή ου κλίνωμεν γόνυ" αλλά ας μην επεκταθώ διότι θα δημιουργηθεί καινούργιος πόλεμος στο ψαλτολόγιον μας...:D
 
Στὸ Ἅγιον Ὄρος καὶ ἐκτὸς ἐλαχίστων ἐξαιρέσεων -ἂν ὑπάρχουν-, σὲ ἅπαντα τὰ μοναστήρια ὅπου γῆς οἱ ψάλτες δὲν ψάλλουν ποτὲ τὸ ''Σὲ ὐμνοῦμεν'' γονυκλινῶς.
 
Γιατί ποιος σου είπε ότι πρέπει να γονατίζει και ο κόσμος???
"Εν Κυριακή ου κλίνωμεν γόνυ" αλλά ας μην επεκταθώ [SIZE="5[SIZE="3"]"]διότι θα δημιουργηθεί καινούργιος πόλεμος στο ψαλτολόγιον μας[/SIZE][/SIZE]...:D

Κύριε ελέησον μ΄φορές!!!!!!!!!
 
Ἐδῶ δικαιοῦται ὁ Πέτρος νά πεῖ τοῦ Χριστάκι «ἐγώ σαφῶς ἀναφέρθηκα σέ καθημερινή».
Ἄν ὁ Χριστάκις διέλαθε αὐτοῦ, ἰσχύει τό «γλῶσσα λανθάνουσα τἀληθῆ λέγει».
Ἡ Θεία Εὐχαριστία, ἡ τελεία Θεία Λειτουργία (ἐν ἀντιθέσει μέ τήν Προηγιασμένη) ὁποιαδήποτε ἡμέρα κι ἄν τελεῖται ἔχει ἀναστάσιμο καί πασχάλιο χαρακτῆρα.
Μέ τό ὀρθό αὐτό σκεπτικό, οἱ Πατέρες τοῦ Ἁγίου Ὄρους (οἱ ἐντός καί ἐκτός τοῦ Ἱ. Βήματος) ποτέ δέν γονατίζουν στό «Σὲ ὑμνοῦμεν», ὁποιαδήποτε ἡμέρα.
[Πρβλ. Φουντούλη, Ἀπαντήσεις, τ. Ε΄, σελ. 178.]
 
Τότε γιατί σε όλους τους Ναούς επικράτησε το να γονατίζουμε πάντα ?
Και τις Κυριακές και τις καθημερινές, εντός και εκτός Ι. Βήματος ?
 
Τότε γιατί σε όλους τους Ναούς επικράτησε το να γονατίζουμε πάντα ?
Και τις Κυριακές και τις καθημερινές, εντός και εκτός Ι. Βήματος ?
Όχι σε όλους...ποτέ μην λες ποτέ...:wink:
 
Ευχαριστώ πολύ για τις απαντήσεις σας. Εν πρώτοις, γνωρίζω ότι Κυριακές, δεσποτικές εορτές και την πασχάλιο περίοδο δεν κάνουμε γονυκλισία σύμφωνα με τους Ιερούς κανόνες. Γνωρίζω επίσης ότι τις καθημερινές κλίνουμε γόνυ αλλά δεν γνώριζα ποιά είναι η θέση του ψάλτη. Εδώ και οι ιερείς γονατίζουν, γιατί να μη γονατίσει κι ο ψάλτης;(αναφέρομαι πάντοτε στις καθημερινέ εννοείται). Τώρα αυτό που λέτε ότι στο Αγ. Όρος δε γονατίζουν σε καμία (τελεία) Θ. Λειτουργία είναι ενδιαφέρον και θα ήθελα περαιτέρω διευκρινίσεις. Υπάρχει κάποια σαφής οδηγία; Όσον αφορά τη γονυκλισία τις Κυριακές, αίτιος αυτής της εσφαλμένης αντίληψης είναι ο αείμνηστος θεολόγος Π. Τρεμπέλας και οι υποστηρικτές του στις οργανώσεις όπου ανήκε. Ευτυχώς που υπήρξαν άλλοι φωτισμένοι ορθόδοξοι θεολόγοι όπως ο π. Επιφάνιος Θεοδωρόπουλος και αργότερα ο π. Κύριλλος Κωστόπουλος ο οποίος έγραψε και βιβλίο επάνω σ' αυτό το θέμα (Η ιερά παράδοση και το γόνυ κλίνειν) οι οποίοι αντέκρουσαν αυτήν την άποψη και σήμερα τείνει να επικρατήσει η ορθόδοξη άποψη. Πάντως, επειδή δεν είχα ακόμη την ευκαιρία να επισκεφθώ το Άγ. Όρος μου κάνει εντύπωση αυτό που αναφέρθηκε.
 


«Ἔχουμε μαρτυρίες ὅτι» ἡ γονυκλισία κατὰ τὸν καθαγιασμὸ τῶν τιμίων δώρων σὲ ὁποιαδήποτε ἡμέρα «ἐπεβλήθη ἀπὸ τοὺς πάπες Ὀνώριο Γ' καὶ Γρηγόριο τὸ Ι' τὸν Ι' αἰ.». «''Στῶμεν καλῶς, στῶμεν μετὰ φόβου...'', δηλαδὴ ἡ ὀρθία εὐλαβὴς στάση». «Καὶ ὅμως κοινωνοῦμε τοῦ σώματος καὶ τοῦ αἵματος τοῦ Κυρίου ὄρθιοι».(Ι. Φουντούλη Ἀπαντήσεις εἰς λειτουργικὰς ἀπορίας τ. ε' σσ. 173, 178, 180).
 
Το καλοκαίρι σε μία συζήτηση που είχα με τον καθηγούμενο της Ι. Μ. Παναγίας Τατάρνης, π. Δοσίθεο, μου είπε ποτέ και πουθενά στη Θ. Λειτουργία δεν γονατίζουμε.
 
Τότε γιατί σε όλους τους Ναούς επικράτησε το να γονατίζουμε πάντα ?
Και τις Κυριακές και τις καθημερινές, εντός και εκτός Ι. Βήματος ?

Αγαπητέ συνονόματε φίλε,
αφήνοντας στους ειδικούς το τι είναι σωστό να γίνεται και μένοντας στο τι έχει επικρατήσει να γίνεται (και αναφερόμαστε όχι στην πλειοψηφία των χριστιανών, αλλά σε κείνους που έχουν τις σωματικές και ψυχικές προϋποθέσεις να γονατίζουν), νομίζω ότι δεν θα συμφωνήσω απόλυτα και θα πω ότι αυτό που εγώ παρατηρώ ως περίπου καθιερωμένη πρακτική (χωρίς να αποκλείω φυσικά το να έχει επηρεαστεί η παρατήρησή μου από σχετικές προφορικές κατά καιρούς υποδείξεις) είναι το εξής:
1 οι ιερείς γονατίζουν σχεδόν πάντα (εκτός Κυριακών οι περισσότεροι) ανεξαρτήτως χρονικής περιόδου
2 οι ψάλτες δεν γονατίζουν ποτέ
3 οι (περισσότεροι) πιστοί

δεν γονατίζουν τις Κυριακές και καθ' όλη τη διάρκεια του Πεντηκοσταρίου -εκτός από την Κυριακή της Πεντηκοστής-
δεν γονατίζουν το Σάββατο του Λαζάρου
γονατίζουν τις καθημερινές (εκτός των προαναφερθεισών περιπτώσεων)

Θα ήταν καλό όμως, αν κάποιος γνωρίζει και μπορεί, να μας δώσει μια ακριβή παραπομπή από το Πηδάλιο ή από κάποιον σχετικό εκκλησιαστικό κανόνα, γιατί οι γνώμες που εκφράζονται για το θέμα ακόμα και από κληρικούς ποικίλλουν.

ΥΓ
αλλά ας μην επεκταθώ διότι θα δημιουργηθεί καινούργιος πόλεμος στο ψαλτολόγιον μας
Σχόλιο
Για τον Θεό!, δεν νομίζετε ότι είναι στο χέρι μας επιτέλους να μην ξεσπά πόλεμος στο ψαλτολόγιο κάθε φορά που σε ένα θέμα δεν υπάρχει καθολική συμφωνία
;
 
Last edited:

ΕΚΤΟΣ ΘΕΜΑΤΟΣ – ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΣ

Ἔχουμε διαπιστώσει ὅλοι πώς ἕνα θέμα/ἐρώτηση περιορισμένη σέ εἰδικά πλαίσια αὐτόματα γενικεύεται/ἐπεκτείνεται σέ «χωράφια» πού δέν εἶναι ἐντός τῶν πλαισίων τῆς ἐρωτήσεως, ἀλλά τό σπουδαιότερο ἐκτός τῶν θεμάτων πού ἔχει ταχθεῖ νά ἀντιμετωπίσει τό παρόν φόρουμ. Οἱ ἱδρυτές του, ἀπ᾿ ὅτι ἔχω καταλάβει καί διαβάσει, θέλουν αὐτό νά παραμείνει «ψαλτικό». Τό ἄν προέβλεψαν καί ἑνότητα Τυπικοῦ, Ὑμνολογίας καί Τάξεως χορῶν, αὐτό ἔγινε πιστεύω, γιά θέματα πού ἅπτονται τοῦ λειτουργήματος τοῦ ψάλτου καί ἔχουν ἄμεση σχέση μέ αὐτό τό διακόνημα καί τήν διεύρυνση τῶν γνώσεών τους καί τήν ἀπάντηση σέ προβληματισμούς των. Δέν νομίζω ὅτι αὐτή ἡ ἑνότητα μπορεῖ ἤ ἔχει σκοπό νά καλύψει θέματα Δογματικῆς, Κανονικοῦ Δικαίου, Ποιμαντικῆς καί δέν ξέρω τί ἄλλο. Μπορεῖ τά ἐνδιαφέροντα τῶν ψαλτῶν νά εἶναι πολλά, καί πρέπει νά εἶναι, ὅπως τό «ΚΥΠΡΙΑΚΟ» τό «ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟ», ἀλλά δέν ξέρω ἄν αὐτό τό Ψαλτολόγιον πρέπει νά κινεῖται ἤ νά περιλαμβάνει θέματα ἐπί παντός ἐπιστητοῦ. Κι ἄν θεωρηθεῖ ὑπερβολικός ὁ λόγος, θά τόν περιορίσω καί θά πῶ, ὅτι σέ καμμία περίπτωση δέν δικαιοῦται νά προσφέρει «μαθήματα» σέ ἱερεῖς ἤ ἐπισκόπους, ἤ πρός τόν ποιμενόμενο λαό, πού ἔχει τούς ποιμένας του, ἐκτός ἄν θεωροῦν κάποιοι ὅτι ὁ λαός εἶναι «ὡς πρόβατα μὴ ἔχοντα ποιμένα» (Μαρκ. 6, 34) καί θέλουν νά ὑποκαταστήσουν τούς ποιμένας, τούς πνευματικούς, τούς κατά τόπους ὑπευθύνους ἐπισκόπους, ὡς καί αὐτήν τήν Ἱεράν Σύνοδον ἤ μποροῦν νά γίνουν «κριτές τῆς οἰκουμένης» μέ τρόπο μάλιστα αὐστηρό, ἐπιτακτικό, ἀήθη καί ἀνάγωγο, τά λιγώτερα πού μοῦ ἐπιτρέπεται νά πῶ.

Ἐπί τοῦ (ἐκτός) θέματος τῆς γονυκλισίας γενικῶς, ἀναφορικά μέ τήν πράξη τῶν ἱερέων καί τοῦ λαοῦ, ἐπειδή ἔχω δεσμευτεῖ ἐγγράφως (ἔχω προαναγγείλει) νά γράψω σέ ἔντυπη περιοδική ἔκδοση, δέν θέλω νά γράψω ἐδῶ, καί ἐπιπλέον ἐπειδή πιστεύω (ὅπως ἔγραψα παραπάνω) ὅτι τέτοια γενικά θέματα, τά ὁποῖα μάλιστα ἔχουν δημιουργήσει, ὡς μή ὤφελε, «ἀντιμαχόμενα στρατόπεδα» καί ὀξύτατες χρόνιες ἀντιπαραθέσεις, δέν ἔχουν θέση στό παρόν φόρουμ.

Γιά τήν «ἀγάπη τῶν ἀδελφῶν» ὅμως θά παραθέσω εὐχαρίστως τούς σχετικούς κανόνες, μέ τήν ἐπισήμανση (καί μόνον αὐτό) ὅτι ὁ χρησιμοποιούμενος ἀπό τούς κανόνες ὅρος «γονυκλισία» δέν ἔχει καμμία σχέση μέ τήν εὐλαβῆ συνήθεια (σεβαστή) τοῦ «γονατίσματος» κατά τήν στιγμήν τοῦ καθαγιασμοῦ τῶν τιμίων Δώρων, κατά τήν μέτα τήν ἐκφώνηση «Τὰ σὰ ἐκ τῶν σῶν...» ψαλμῳδία τοῦ «Σὲ ὑμνοῦμεν...», εἴτε ὑπό ἱερέων εἴτε ὑπό πιστῶν.
Δέν θά γράψω τίποτε ἄλλο, ἐπειδή ἀναγνωρίζω καί σέβομαι τήν «ἀναφορά» τοῦ καθενός, κληρικοῦ ἤ λαϊκοῦ, στόν πνευματικό του, στόν ἐπίσκοπό του, στήν Σύνοδό του, ἤ ἔστω στίς εὐσεβεῖς «καθ᾿ ὑπόδειξιν» (βλ. ἀνωτέρω #13) συνήθειές του.

Κ’ Κανών τῆς Α’ Οἰκουμενικῆς Συνόδου:
«Ἐπειδή τινές εἰσιν ἐν τῇ Κυριακῇ γόνυ κλίνοντες, καί ἐν ταῖς τῆς Πεντηκοστῆς ἡμέραις, ὑπέρ τοῦ πάντα ἐν πάσῃ παροικίᾳ φυλάττεσθαι, ἑστῶτας ἔδοξε τῇ ἀγίᾳ Συνόδῳ τάς εὐχάς ἀποδιδόναι τῷ Θεῷ
Πηδάλιον σελ. 150-152. Διαβάστε τίς ἑρμηνεῖες καί τήν ὑποσημ. (1) τοῦ ἁγίου Νικοδήμου στή σελ. 151 καί τήν διαφορά τοῦ ὅρου «γονυκλισία» μέ τήν μεγάλη μετάνοια ἤ πρόσπτωσιν «χάριν ἀσπασμοῦ ἁγίων εἰκόνων καί μάλιστα τῶν φρικτῶν μυστηρίων».

90ος (Ϟ΄) Κανών τῆς Πενθέκτης (ἤ ΣΤ΄) Οἰκουμενικῆς Συνόδου:
«Ταῖς Κυριακαῖς μὴ γόνυ κλίνειν ἐκ τῶν Θεοφόρων ἡμῶν Πατέρων κανονικῶς παρελάβομεν, τήν τοῦ Χριστοῦ τιμῶντες Ἀνάστασιν, ὡς ἂν οὖν μὴ ἀγνοῶμεν τὸ σαφὲς τῆς τούτου παρατηρήσεως, δῆλον τοῖς πιστοῖς καθιστῶμεν, ὥστε μετὰ τὴν ἐν τῷ Σαββάτῳ ἑσπερινὴν τῶν ἱερωμένων πρὸς τὸ θυσιαστήριον εἴσοδον, κατὰ τὸ κρατοῦν ἔθος, μηδένα γόνυ κλίνειν μέχρι τῆς ἐφεξῆς κατὰ τὴν κυριακὴν ἑσπέρας, καθ’ ἣν μετὰ τὴν ἐν τῷ λυχνικῷ εἴσοδον αὖθις τὰ γόνατα κάμπτοντες, οὕτω τὰς εὐχὰς τῷ Κυρίῷ προσάγομεν. Τῆς γὰρ τοῦ Σωτῆρος ἡμῶν ἐγέρσεως πρόδρομον τὴν μετὰ τὸ Σάββατον νύκτα παραλαμβάνοντες, τῶν ὕμνων ἐντεῦθεν πνευματικῶς ἀπαρχόμεθα, εἰς φῶς ἐκ σκότους τὴν ἑορτὴν καταλήγοντες, ὡς ἐν ὁλοκλὴρῳ ἐντεῦθεν νυκτὶ καὶ ἡμέρᾳ πανηγυρίζειν ἡμᾶς τὴν Ἀνάστασιν
Πηδάλιον σελ. 298-299. Διαβάστε τίς ἑρμηνεῖες καί τήν σημαντικώτατη ὑποσημ. (1) τοῦ ἁγίου Νικοδήμου στή σελ. 299 γιά τήν ἔννοια τοῦ ὅρου «γονυκλισία» στούς κανόνες.

ΕΝΤΟΣ ΘΕΜΑΤΟΣ

Πᾶμε ἀπ᾿ τήν ἀρχή. Ἡ τεθεῖσα ἐρώτηση, ἄν καί χαρακτηρίζεται σαφής ὑπό τοῦ θέσαντος (Πέτρου) ἐγώ στό #2 διέγνωσα ἀσάφεια καί ρώτησα τί ἐννοεῖ. Νά ψάλλει γονατιστός; Ἀλλοῦ ἔγραψε «Εδώ και οι ιερείς γονατίζουν, γιατί να μη γονατίσει κι ο ψάλτης;».
Παρόμοιο θέμα συζητήσαμε ἐδῶ. Ὅπως καί ἐκεῖ ἔτσι καί ἐδῶ τό θέμα ἐπαφίεται στίς κατά τόπους συνήθειες, στίς ὑποδείξεις τῶν πνευματικῶν καί προεστώτων καί στό πρακτικόν τοῦ θέματος, ἄν δηλαδή δέν ψάλλει ὁ συγκεκριμένος ψάλτης τό «Σὲ ὑμνοῦμεν...» ἤ ἄλλος, ἴσως τότε μπορεῖ νά κάνει ὅπως νοιώθει, ἤ δέν ξέρω πῶς τό ἀντιλαμβάνεται ὁ καθείς.
Τά μηνύματα #2, 3, 4, 5, 10, 11 καί 12, κατά τήν γνώμη μου, ἔδωσαν ὀρθές κατευθύνσεις καί παρέπεμψαν σέ βιβλιογραφία. Αὐτό εἶναι ἕνα ἄλλο πολύ σημαντικό «κεφάλαιο» γιά τό Ψαλτολόγιο καί τίς συζητήσεις. Ὑποτίθεται ὅτι γιά νά συνεχίζουμε ἔχουμε ὑπ᾿ ὅψι μας ἤ προστρέχουμε στίς παραπομπές (ἔχει πολλάκις ἐπισημανθεῖ) καί διαβάζουμε.
Γιά τήν πρακτική τοῦ Ἁγίου Ὄρους ἐξηγήθηκε ἐπαρκῶς. Θά προσθέσω μόνον κάτι ἀπό τό ΤΜΕ (σελ. 234), ὅπου ὑπάρχει μιά διάταξη/ἐξήγηση, πού ἐμᾶς δέν μᾶς ἔχει ἀπασχολήσει ποτέ μετά τήν διόρθωση τοῦ ἡμερολογίου καί δέν θά μᾶς ἀπασχολήσει μέχρι καί τήν διόρθωση (ἄν γίνει ποτέ) τοῦ πασχαλίου. Ἐκεῖ ἑρμηνεύεται τό γιατί ἡ Μ.τ.Χ.Ε. λαμβάνει μέριμναν «διά τάς ἐν πόλεσι καί κώμαις μόνον ἐκκλησίας» περί τῆς μεταθέσεως τῆς ἑορτῆς τοῦ Εὐαγγελισμοῦ «εἰ τύχοι τῇ Μ. Παρασκευῇ ἤ τῷ Μ. Σαββάτῳ» «κατά τήν ἡμέραν τοῦ Πάσχα». Αὐτό τό κάνει γιά τόν ἁπλό λαό «τοῦ μή κατά βάθος τά τοῦ Πνεύματος ἐννοοῦντος», «τῶν μοναστηριακῶν Τυπικῶν ἀμεταβλήτων, ἀνεπάφων καί ἀμετακινήτων διαμενόντων διά τε τό πρός τούς ἀρχαίους Κτήτορας αὐτῶν καί Πατέρας σέβας, καί διά τό διάφορον τοῦ μοναχικοῦ πολιτεύματος καί τῆς ὑψηλοτέρας διαγωγῆς». Ὁ νοῶν νοείτω.

 
Οι χριστιανοί ανα τους αιώνες όποτε έβλεπαν τον Κύριο γονάτιζαν και μάλιστα οι Ορθόδοξοι. Είναι αδύνατον να δείς τον Θεό σου και να τον ατενίζεις ως ίσος προς ίσον. Είναι το πιο φυσικό και αυθόρμητο που μπορεί να κάνει κάποιος εκείνη την στιγμή. Αφού το κάνανε και οι Προφήτες της Παλαιάς διαθήκης όταν βλέπανε όχι τον Θεό αλλά Αγγέλους.

ΑΠΟΔΕΙΞΙΣ ΕΚ ΤΗΣ ΒΙΒΛΟΥ:

ΕΝ ΗΜΕΡΑ ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΟΥ ΑΝΑΣΤΗΘΗΚΕ Ο ΚΥΡΙΟΣ, ΓΡΑΦΕΙ Ο ΜΑΤΘΑΙΟΣ ΚΕΦ ΚΗ 9 : "... Αι δε εκράτησαν Αυτού τους πόδας και προσεκύνησαν αυτώ."
Και ο Κύριος δεν τις επιτιμά οτι εγονάτισαν αν ημέρα Κυρική.

ΓΡΑΦΕΙ Ο ΛΟΥΚΑΣ ΚΕΦ ΚΔ 52
"... διέστη απ αυτών και ανεφέρετο εις τον ουρανόν. και αυτοί προσκυνήσαντες αυτόν υπέστρεψαν..."

Επισης την ημέρα της Πεντηκοστής (ΚΥΡΙΑΚΗ) γονατίζουμε οχι άπαξ αλλά τρις, και όχι για 1 λεπτό αλλά τουλάχιστον για 15 μένουμε γονατιστοί.

Οι κανόνες αναφέρονται σε άλλο γονάτισμα (αυτό της μετάνοιας, του κανόνα και της άσκησης) και οχι στο πιο φυσικό και αυθόρμητο πράγμα που μπορεί να κάνει κάποιος μόλις βρεθεί μπροστά στο Θεό του.
Εκτός και αν δεν πιστεύει οτι αυτό συμβαίνει εκείνη την ώρα, οπότε αλλάζει η συζήτηση.

Και κάτι άλλο. Αν τυχόν γίνει η δευτέρα παρουσία εν ημέρα Κυρική (που είναι και το πιθανότερο όπως λένε οι πατέρες), ας μας πούνε οι της αντιθέτου γνώμης, όρθιοι ή γονατιστοί θα υποδεχθούνε τον Κύριο;
Εκτός και αν του βάλουνε μια ένσταση, οτι ρε Χριστέ τόσες ημέρες έχει η εβδομάδα , καλά, ... ημέρα Κυρική βρήκες και Συ να έρθεις, που δεν μπορούμε να σε υποδεχτούμε όπως πρέπει, δηλαδή γονατιστοί. !!!

Ας μην το φαιδρύνουμε περισσότερο διότι πολλά άτοπα έπονται.
 
Αγαπητέ «Σάββα»(αν είναι αυτό το όνομά σου και καλό θα ήταν να μας το αποκαλύψεις για την οικονομία της συζήτησης), με βάζεις στον πειρασμό και θα σου απαντήσω αν και το θέμα γίνεται καθαρά θεολογικό. Δε γονατίζουμε την Κυριακή της Πεντηκοστής. Γονατίζουμε στον εσπερίνο της Δευτέρας του Αγίου Πνεύματος. Όσον αφορά το αν θα γονατίσουμε στα "Σα εκ των Σων" γιατί να μη γονατίσουμε στο "Μετά φόβου Θεού..." όπως προαναφέρθηκε; Μπορείς να μας απαντήσεις;
 
Last edited:
Οι χριστιανοί ανα τους αιώνες όποτε έβλεπαν τον Κύριο γονάτιζαν και μάλιστα οι Ορθόδοξοι. Είναι αδύνατον να δείς τον Θεό σου και να τον ατενίζεις ως ίσος προς ίσον. Είναι το πιο φυσικό και αυθόρμητο που μπορεί να κάνει κάποιος εκείνη την στιγμή. Αφού το κάνανε και οι Προφήτες της Παλαιάς διαθήκης όταν βλέπανε όχι τον Θεό αλλά Αγγέλους.

ΑΠΟΔΕΙΞΙΣ ΕΚ ΤΗΣ ΒΙΒΛΟΥ:

ΕΝ ΗΜΕΡΑ ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΟΥ ΑΝΑΣΤΗΘΗΚΕ Ο ΚΥΡΙΟΣ, ΓΡΑΦΕΙ Ο ΜΑΤΘΑΙΟΣ ΚΕΦ ΚΗ 9 : "... Αι δε εκράτησαν Αυτού τους πόδας και προσεκύνησαν αυτώ."
Και ο Κύριος δεν τις επιτιμά οτι εγονάτισαν αν ημέρα Κυρική.

ΓΡΑΦΕΙ Ο ΛΟΥΚΑΣ ΚΕΦ ΚΔ 52
"... διέστη απ αυτών και ανεφέρετο εις τον ουρανόν. και αυτοί προσκυνήσαντες αυτόν υπέστρεψαν..."

Επισης την ημέρα της Πεντηκοστής (ΚΥΡΙΑΚΗ) γονατίζουμε οχι άπαξ αλλά τρις, και όχι για 1 λεπτό αλλά τουλάχιστον για 15 μένουμε γονατιστοί.

Οι κανόνες αναφέρονται σε άλλο γονάτισμα (αυτό της μετάνοιας, του κανόνα και της άσκησης) και οχι στο πιο φυσικό και αυθόρμητο πράγμα που μπορεί να κάνει κάποιος μόλις βρεθεί μπροστά στο Θεό του.
Εκτός και αν δεν πιστεύει οτι αυτό συμβαίνει εκείνη την ώρα, οπότε αλλάζει η συζήτηση.

Και κάτι άλλο. Αν τυχόν γίνει η δευτέρα παρουσία εν ημέρα Κυρική (που είναι και το πιθανότερο όπως λένε οι πατέρες), ας μας πούνε οι της αντιθέτου γνώμης, όρθιοι ή γονατιστοί θα υποδεχθούνε τον Κύριο;
Εκτός και αν του βάλουνε μια ένσταση, οτι ρε Χριστέ τόσες ημέρες έχει η εβδομάδα , καλά, ... ημέρα Κυρική βρήκες και Συ να έρθεις, που δεν μπορούμε να σε υποδεχτούμε όπως πρέπει, δηλαδή γονατιστοί. !!!

Ας μην το φαιδρύνουμε περισσότερο διότι πολλά άτοπα έπονται.
Πολύ Τρεμπέλα διαβάζεις Σάββα...:D
 
[Σημείωμα συντονιστή] Πέτρο, εάν καλύφθηκε η ερώτησή σου προτείνω να μην επεκταθεί άλλο αυτό το θέμα. Δεν νομίζω οτι έχει κάπου να πάει πλέον προσωπικά.
 
ΟΚ, ευχαριστώ. Όχι άλλες απαντήσεις γενικά περί γονυκλισίας εδώ λοιπόν. Δεν κλειδώνω το θέμα αλλά θα το κάνω εάν χρειαστεί.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top