Χρηστο Χρονια Πολλα για την γιορτη σου .
Χωρις να μπω στην ουσια του μηνυματος σου , θα πω απλα οτι δεν μου αρεσει
ο τροπος διατυπωσης του . Οποιος δεν συμφωνει με τις αποψεις σου , δεν εχει
ἠ εχει χαμηλη , ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ , ΑΝΤΙΛΗΨΗ , ΠΑΙΔΕΙΑ . Και ουτε και εγω θα γραψω πολλα γιατι και εγω λυπαμαι πραγματικα .
Μονο μια ερωτηση : Ποια ''αγιορειτικη ψαλτικη ειναι πιο αναγκαια απο ποτε ..."
η του τοτε (παλαια)' ή η σημερινη ; Ειναι οι ιδιες ; ''Διασωζουν'' και οι δυο ''κατι
που εχει χαθει απο παληα'' ; Η μονο η μια και αν ναι ποια απο τις δυο ;
κλασικός νίκος πορωμένος με χρύσανθο!!!
Αμάν πια....
1. Στανίτσας
2. Στανίτσας
3. Στανίτσας
10. Τσαμκιράνης, Πρίγγος, Ναυπλιώτης, Δανιηλαίοι και μετά οι υπόλοιποι...
Χαιρετω ολους σας!ηθελα να καταθεσω και εγω την αποψη μου.προσωπικα θεωρω δασκαλο και τεχνιτη μεγιστο της βυζαντινης μουσικης τον αρχοντα πρωτοψαλτη Κυριαζη Δασκαλουδη.τον γνωριζω προσωπικως και ειχα την τυχη επι πολλα χρονια να ειμαι διπλα του.η διαφορα του προς τους υπολοιπους ειναι οτι ο κ.Δασκαλουδης εχει την δυνατοτητα να ψαλλει οπως ολοι, αλλα κανεις δεν μπορει να ψαλλει οπωσ εκεινος!
Ξέχασα και εγώ να πω και τα δικά μου! Αλλά παιδιά, μάλλον το έχετε καταλάβει μέχρι τώρα ότι είμαι φανατικός ΣΤΑΝΙΤΣΑΣ. Από 13 χρονων που τον πρωτοάκουσα σε μπομπίνες που απέκτησε ο πατέρας μου σαν δώρο από μία ενορήτισσά του, μόνον Στανίτσα άκουγα μέχρι και τα 23 μου. Φαντασθήτε: έβαζα και έπαιζε το κασσετόφωνο και όταν κοιμόμουνα! Έτσι, για να μπούν οι φθόγγοι και οι κλίμακες και οι εκτελέσεις του στο μυαλό μου κατά την ώρα του ύπνου. Ώρες ατελείωτες τον άκουγα, τι να σας πω. Και ξαναβάλλε την κασσέτα, και "τσακ τσουκ" με το Stop-Rewind-Play για να ακούσω και να ξανα-ακούσω έναν συγκεκριμένο λαρυγγισμό ή μία εκτέλεση... άραγε τρίγοργο ήταν, ή τετράγοργο; Και έγραφα από κασσέτα σε χαρτί, για να εκτελώ και εγώ στο αναλόγιο. Πορωμένος, σας λέω. Και γιατί τόση τρελλαμάρα; Θα σας εξηγήσω: ήθελα να έχω ΔΑΣΚΑΛΟ. Εδώ στην Αμερική, ΔΕΝ ΥΠΗΡΧΑΝ (και ακόμα δεν υπάρχουν, εδώ που τα λέμε) δάσκαλοι με..... προσωπικότητα.... για να διδάξουν... για να συμβουλέψουν... για να πάει κάποιος δίπλα του για δέκα χρόνια για να ακούση.. και να ξανα-ακούση... και να μάθη. Οπότε, αυτόν τον Δάσκαλο τον βρήκα μέσα στις ηχογραφήσεις του Στανίτσα. Αυτόν τον "δάσκαλο" τον άκουγα και προ πάντων τον ΜΕΛΕΤΟΥΣΑ. Μετά, αφού τον είχα ρουφίξει καλά-καλά, άρχιζα και άκουγα και άλλους, αλλά πάντα με το στύλ του: δηλαδή, Πρίγγος, Ναυπλιώτης, Θεοδοσόπουλος, Ταλιαδώρος, Μουτάογλου, κλπ. Όλους αυτούς μου αρέσουν. Και ο Χατζηχρόνογλου μου αρέσει γιατί είναι σωστός. Ο Βασιλικός, π.χ. για μένα, άν και ψάλλαμε Χαιρετισμούς μαζί εδώ στην Αμερική, δεν μου κάνει τίποτα. Ο Δασκαλούδης, άν και έχει καλή φωνή, για μένα ακούγεται σαν "τραγουδιστής". Οι Πατριαρχικοί έχουν άλλο χάρισμα, άλλο ύφος. Δεν είναι μόνον πόσο ψηλά θα φτάσης. Και μην νομίζεται, μερικές φορές που άκουγα Στανίτσα και ανέβαινε οκταφωνία+5 και σκεύτηκα, "Α, ρε Δάσκαλε, τι πήγες να κάνεις τώρα;" Με άλλα λόγια, η υψηφωνία δεν κάνει τον ψάλτη, αλλά ο τρόπος του ψάλλειν... η κατάνυξη. Ο Στανίτσας ήταν μάστορας στην εκκλησιαστική "ατμόσφαιρα". Ήξευρε και έπαιζε τις κλίμακες και τις μελωδίες στα δάκτυλά του. Μέσον της φωνής του ήξευρες εάν ήταν ώρα να κλάψης από χαρά ή από λύπη. Ας είναι ελαφρό το χώμα που τον σκεπάζει.
Απόστολος
Τσακιτζής;15585 said:Τι να ακούσεις ; Τους Σιμωνοπετρίτες ή τους Βατοπεδινούς ; Καλά οι τελευταίοι, έχουν εγκαταλείψει τον προορισμό τους και γίνανε κτηματομεσίτες. Αίσχος !
Μάλλον θα ήθελες να πείς, ότι κανένας δεν τραγουδφάει όπως εκείνος. Έτσι ;
Βαγγέλη, συμφωνούμε απόλυτα για το θέμα του Χριστάκη. Το Άγιο Όρος, είχε ΚΑΠΟΤΕ σωστές βάσεις και ακολουθούσε την Αθωνίτικη Παράδοση, την οποία ακούγαμε και Θαυμάζαμε το ιδιόρρυθμο στύλ της. Σήμερα όμως τα πάντα έχουν αλωθεί από εξωαγιορείτικες ιδέες και ακούς πράγματα, που μάλλον σε εκνευρίζουν, παρά σε ικανοποιούν. Παραδείγματα, οι Φιρφιρής, Κάρτσωνας, Δανιηλαίοι, Θωμάδες κ.λ.π. Σήμερα ; Τι να ακούσεις ; Τους Σιμωνοπετρίτες ή τους Βατοπεδινούς ;
Θα συμφωνήσω πολύ λίγο με όσα γράφετε...διαπιστώνω όμως ότι το "φαινόμενο" αυτό δεν συμβαίνει μόνο στο Άγιον Όρος, αλλά και αλλού, και έχει να κάνει όχι μόνο με τα διάφορα στυλ των σχολών της ψαλτικής, αλλά και σε άλλες παραδόσεις (π.χ.και οι Τούρκοι παραπονιούνται ότι χάνεται διαρκώς το πατροπαράδοτο "ύφος" τους ακριβώς όπως εμάς)...το ίδιο ακριβώς πράγμα που λέτε εσείς για το Όρος θα σας πω και εγώ για το πατριαρχικό ύφος. Βεβαίως υπάρχουν και σήμερα πολλοί καλοί "άρχοντες" (το αναφέρω με την γενικότερη έννοια και όχι με τα οφίκια) που θα αποτελέσουν ίσως κεφάλαιο για την ψαλτική του 21 αιώνα, αλλά δεν βλέπω να βγαίνουν Ιάκωβοι και Στανίτσες και Πρίγγοι κ.α. με τα διάφορα "ματζορομίνορα", να λέμε την πικρή αλήθεια...το φαινόμενο λοιπόν είναι πιο γενικό και έχει να κάνει με πολλούς παράγοντες (ακούσματα, βιώματα, περιβάλλον κτλ) και δεν συμβαίνει μόνο στο Όρος...
Συγκεκριμένα όμως για το Όρος θα έλεγα ότι αν δεν έχει πάει κάποιος (δεν γνωρίζω εσείς αν έχετε πάει), δεν θα "ανακαλύψει" τους ψαλτικούς θησαυρούς που ακόμα ευτυχώς διασώζει...θα πρέπει όμως να κατεβάσουμε τον πήχη, δεδομένου ότι οι παλαιοί που αναφέρατε είχαν πάει στο Όρος από 8 και 9 χρονών (διακο-Διονύσης, παπα-Κυπριανός, παπα-Θωμάς κ.α.) και μάθαν τα ψαλτικά μέσα στο Όρος, σε αντίθεση με τους σημερινούς που τα έχουν μάθει ήδη "απ έξω"...ε δεν είναι και λίγο αυτό αν το συνδιάσουμε και με τα υπόλοιπους παράγοντες που προανέφερα...
Φαίνεται ότι ή υπάρχει μόνιμη παρερμηνεία των μηνυμάτων μου ή συμβαίνει κάτι άλλο. Εγώ δεν απαξίωσα όλο το Άγιον Όρος. Είπα και πιστεύω απόλυτα, ότι υπάρχουν πηγές πάνω σ' αυτό, που μυρίζουν λιβάνι και αντανακλούν την απ' αιώνων παράδοση του Όρους. Οι 2 όμως συγκεκριμένες Μονές, έχουν όχι αλώσει, αλλά ξεσαλώσει αυτήν την παράδοση. Ελπίζω τώρα να γίνω αντιληπτός!!!!
''Διαφορά, ἀνομοιότης, ἑτερότης, παραλλαγή, τὴν ἑνοειδῆ χάριν οὐ διεκώλυσεν''. (PG101,949) Αὐτὰ τὰ λόγια τοῦ Μεγάλου Φωτίου ἐξαίρουν τὴν ποικιλομορφία. Στὴν Ἐκκλησία δὲν χωροῦν οὔτε κινδυνολογίες αλλ' οὔτε καὶ Ἱερὲς Ἐξέτασεις.
Καὶ ὅσον ἀφορᾶ στὸν τρόπο ψαλμωδίας, ὁ Μέγας Βασίλειος παρατηρεῖ: ''Οὐκ εἴ τις τῶ στόματι προφέρει τὰ τοῦ ψαλμοῦ ῥήματα, οὗτος ψάλλει τῶ Κυρίω, ἀλλ' ὅσοι ἀπὸ καρδίας καθαρᾶς ἀναπέμπουσι τὰς ψαλμωδίας ...'' (PG29,312C). Γιὰ τὸν Θεό, ὑπάρχει ἄραγε ἄλλο κριτήριο;
...Εδω και καιρο , παρα πολοι (ψαλτες , χορωδιες , ναοι , μονες ανδρικες και γυναικειες και αλλοι) , εχουν στησει μια βιομηχανια CDs . Ολοι αυτοι αραγε ,
'' καρδιας καθαρας αναπεμπουσι τις ψαλμωδιες'' ; Ευχαριστω .
Φαίνεται ότι ή υπάρχει μόνιμη παρερμηνεία των μυνημάτων μου ή συμβαίνει κάτι άλλο. Εγώ δεν απαξίωσα όλο το Άγιον Όρος. Είπα και πιστεύω απόλυτα, ότι υπάρχουν πηγές πάνω σ' αυτό, που μυρίζουν λιβάνι και αντανακλούν την απ' αιώνων παράδοση του Όρους. Οι 2 όμως συγκεκριμένες Μονές, έχουν όχι αλώσει, αλλά ξεσαλώσει αυτήν την παράδοση. Ελπίζω τώρα να γίνω αντιληπτός!!!!
[σημείωμα συντονιστή]Κ.Ιωαννίδη θα σας παρακαλούσα για δεύτερη φορά, να περιοριστείτε σε μουσικά θέματα και όχι σε χαρακτηρισμούς όπως τους παραπάνω...ευχαριστώ.
''Διαφορά, ἀνομοιότης, ἑτερότης, παραλλαγή, τὴν ἑνοειδῆ χάριν οὐ διεκώλυσεν''. (PG101,949) Αὐτὰ τὰ λόγια τοῦ Μεγάλου Φωτίου ἐξαίρουν τὴν ποικιλομορφία. Στὴν Ἐκκλησία δὲν χωροῦν οὔτε κινδυνολογίες αλλ' οὔτε καὶ Ἱερὲς Ἐξέτασεις.
Καὶ ὅσον ἀφορᾶ στὸν τρόπο ψαλμωδίας, ὁ Μέγας Βασίλειος παρατηρεῖ: ''Οὐκ εἴ τις τῶ στόματι προφέρει τὰ τοῦ ψαλμοῦ ῥήματα, οὗτος ψάλλει τῶ Κυρίω, ἀλλ' ὅσοι ἀπὸ καρδίας καθαρᾶς ἀναπέμπουσι τὰς ψαλμωδίας ...'' (PG29,312C). Γιὰ τὸν Θεό, ὑπάρχει ἄραγε ἄλλο κριτήριο;